Wie is Allah?

Is de koran perfect? Bevat de koran informatie over de toekomst? Bevat de koran wonderen? Is de koran het woord van God? Of begonnen als een tekstuitleg bij de bijbel?
Maroc_21

Berichtdoor Maroc_21 » Ma Nov 21, 2005 8:06 pm

gideong schreef:Ik begrijp je dus goed dat jij afvalligen niet wil dood maken. Maar ik denk ook te begrijpen uit je andere uitingen dat je de sharia zou willen invoeren. Hoe ga je er dan voor zorgen dat afvalligen niet gedood worden, door dat soort geleerden ?

Ik ben zeker een voorstander van de Sharia! Ik zou wensen dat de gehele mensheid naar de regels van de Barmhartige en Rechtvaardige leven.
Nog maals: mijn Islam zegt dat je afvalligen niet mag doden zelfs niet de keuzes opleggen ..dat staat in de Koran.. Als in de hadiths anders staat.. Dan geldt de basisregel in de Islam: de Koran staat boven de hadiths (uitspraken van de profeet). Want de Koran is Godswoord en de hadiths zijn handelingen / uitspraken van de mens analfabeet (Koran 7:157) Mohammed, vrede en zegenignen zij met hem.
De Koran is beschermend en 100% Godswoord en in alle harten van moslims geleerd wordt..terwijl de hadiths 200 jaar na de dood van de profeet zijn verzameld...In die 200 jaar kan met de hadith alles gebeurd zijn. Aan hadiths zijn waarheidsgraad toegekend. Sahih is betrouwbaar..daif is onbetrouwbaar..daif zidan is zeer onbetrouwbaar. Er zijn nog andere graden aan de hadiths toegekend die ik niet allemaal ken.

gideong schreef:Wil je ook nog een reactie geven op de andere thread (over stenigen bij overspel)

Steniging is in de Koran genoemd en ben er daarom een voorstander. Je mag de steniging alleen toepassen bij getrouwde overspelligen..wel is het de maximale straf..de Islamitische rechter kan matigen of er van af zien als er weinig bewijs is. Hij kan zelfs de getuigen (maximaal) 80 zweepslagen uitdelen als ze vals getuigd hebben.
Zeg: “Als jullie Allah liefhebben, volgt mij dan en Allah zal jullie liefhebben en jullie zonden vergeven" (Koran3:31)

Maroc_21

Berichtdoor Maroc_21 » Ma Nov 21, 2005 8:27 pm

nina schreef:Ik zie liever het hele vers geciteerd, dan zie je beter dat het niet zo'n schattig vers is. :wink:

18:29. Zeg: "Het is de waarheid van uw Heer: laat daarom geloven die geloven wil en niet geloven, die niet wil." Voorwaar, wij hebben de boosdoeners een Vuur bereid, welks omheining hen zal insluiten. Indien zij om hulp roepen, zullen zij worden begoten met water als gesmolten lood, dat hun gezicht zal verbranden. Hoe verschrikkelijk is de drank en hoe vreselijk de rustbank.

In bovenstaand vers lees ik nergens dat je ongelovigen ter dood dient te brengen. Allah beveelt de profeet en de gelovigen met zijn Heilige woorden: laat daarom geloven die geloven wil en niet geloven, die niet wil . Maar de straf voor de boosdoeners is bij God zelf voorwaar, Wij . Let op Wij met hoofdletter ..oftewel noch de profeet noch de gelovigen mogen straffen. En die straf is in het hiernamaals hoe vreselijk de rustbank. Wanneer een mens vindt dat hij zelf moet straffen dan speelt hij god..En voor god spelen is een ergere zonde!

nina schreef:Dan vraag ik me af: waarom ga jij eigenlijk niet een uitgebreide discussie aan met de korangeleerden die beweren dat de islam de dood stelt op afvalligheid?

Er zijn genoeg Korangeleerden die de juiste leer van de Islam onderwijzen..in duizendtallen.. Maar helaas komen alleen de boosdoeners in de media. Kijkt naar de Nederlandse politiek..Er zijn genoeg vredeliefende politici maar die komen nooit in de media.. want goed nieuws is geen nieuws..

nina schreef:Misschien kun je hun overtuigen, dat zou een grote opluchting zijn voor al die mensen in dodencellen, en al die mensen die zitten ondergedoken of die niet durven te zeggen dat ze geen moslim meer zijn uit angst voor de bedreigingen van hun omgeving.

Ik hoef niemand te overtuigen. Want ik laat geloven wie geloven wil en niet geloven, wie niet geloven wil! Ik ben een voorstander van de Sharia..en de Sharia schrijft de keuzevrijheid voor de mens..Ik weet niet of ze echt in dodencellen worden vastgehouden..Als dat zo is! is dat in strijd met mijn Islam en met de Sharia.

nina schreef:Hier nog maar eens de sahih hadith uit de verzameling van Bukhari waarop de moslimgeleerden zich baseren, waarin Mohammed zegt dat wie de godsdienst verlaat moet worden gedood.

Ik ken de waarheidsgraad niet en ik heb eerlijk gezegd geen zin om het voor je uit te zoeken. Maar ik wijs in beginsel elke hadith/uitspraak/menselijke bedachte wetten af die in strijd zijn met de Koran..!
Zeg: “Als jullie Allah liefhebben, volgt mij dan en Allah zal jullie liefhebben en jullie zonden vergeven" (Koran3:31)

Sjeng

Berichtdoor Sjeng » Ma Nov 21, 2005 11:38 pm

Goed, Maroc, als ik je begrijp zeg je dus dat al die verschrikkelijke straffen die de meesten op dit forum barbaars vinden en ten stelligste afwijzen, dat die straffen niet mogen worden uitgevoerd door mensen maar door Allah zelf.
Dan keer ik bij deze mijn achterste naar Allah.
Zo'n God hoef ik niet, dat is meer Satan dan een Goede God.
Geef mij maar allesbehalve Allah's 'hemel', want ik ga niet voor een barbaar als Allah.
Ik ben solidair met degenen die een enkele misstap gedaan hebben in hun leven (en daarom hun handen zullen moeten missen), die de islam (terecht) niet zien zitten en daarom hun kop afgehakt zien worden in het leven na de dood.
Allah is helemaal niet 'rechtvaardig', hij/zij/het is een tiran. En wat doen we met tirannen: de rug toe keren en in opstand komen!!

Ariel

Berichtdoor Ariel » Di Nov 22, 2005 12:33 am

Ik ben zeker een voorstander van de Sharia! Ik zou wensen dat de gehele mensheid naar de regels van de Barmhartige en Rechtvaardige leven.

Nou,als jij een voorstander bent van de Sharia wie ben ik dan om de moslims hun eigen onderdrukking en vernedering te ontzeggen.
Natuurlijk gelden deze regels alleen voor Moslims, want de beschaafde wereld heeft geen behoefte aan de Sharia. Het lijkt me een blits plan. Op deze manier kunnen we tenmiste criminele moslim onderscheiden.
Deze moslim draagt een jurk, baard en mist één of meer ledematen.

Nog maals: mijn Islam zegt dat je afvalligen niet mag doden zelfs niet de keuzes opleggen ..dat staat in de Koran..

Ik heb een paar verzen uit de mijn koran gepakt die toch wel duidelijk zeggen dat afvallige gedood moeten worden.

Q.3:90
But those who reject Faith after they accepted it, and then go on adding to their defiance of Faith,- never will their repentance be accepted; for they are those who have gone astray.

Q.16: 106
Any one who, after accepting faith in Allah, utters Unbelief,- except under compulsion, his heart remaining firm in Faith - but such as open their breast to Unbelief, on them is Wrath from Allah, and theirs will be a dreadful Penalty.

Misschien denk je dat deze vreselijke straf pas later door Allah zal gegeven worden, maar als je dit vers er achteraan leest dan begrijp je dat de straf ook in deze wereld geldt.

9.14
Fight them, and Allah will punish them by your hands, cover them with shame, help you (to victory) over them, heal the breasts of Believers,

Dat moet jij als Moslim toch weten Maroc?

gideong schreef:Wil je ook nog een reactie geven op de andere thread (over stenigen bij overspel)

Steniging is in de Koran genoemd en ben er daarom een voorstander. Je mag de steniging alleen toepassen bij getrouwde overspelligen..wel is het de maximale straf..de Islamitische rechter kan matigen of er van af zien als er weinig bewijs is. Hij kan zelfs de getuigen (maximaal) 80 zweepslagen uitdelen als ze vals getuigd hebben.
[/quote]

Je bent een barbaar Maroc. Je leeft nog in de zesde eeuw. Word wakker jongen.
De geest van de wijze richt zich naar rechts, maar de geest van de dwaas naar links.

nina

Berichtdoor nina » Di Nov 22, 2005 12:57 am

Hai Maroc_21,

Maroc_21 schreef:In bovenstaand vers lees ik nergens dat je ongelovigen ter dood dient te brengen.

Dat staat ook niet in dat vers, daar zie je alleen dat het geen mooi en tolerant vers is als het citaat volledig is.

Dat je ongelovigen ter dood moet brengen zie je in de rest van de sharia.

Er zijn genoeg Korangeleerden die de juiste leer van de Islam onderwijzen..in duizendtallen.. Maar helaas komen alleen de boosdoeners in de media.

Ja, die komen in de media als er weer eens een islamcriticus is vermoord. :(
Het probleem van de zogenaamde gematigde moslims is dat ze zelf eigenlijk ook geen kritiek op de islam willen, dus ervan profiteren als critici worden vermoord door fundamentalisten, maar in plaats van dat ze een discussie aangaan met moordzuchtige fundamentalisten gaan ze mensen bestrijden die kritiek hebben op de uitspraak van de profeeft dat je mensen moet doden die de godsdienst verlaten.

Het enige wat ik zie is een sharia die zegt: doodt wie de godsdienst verlaat en moslims die dit bevel uitvoeren. Of een sharia die zegt: doodt wie de de profeet beledigt, en moslims die dit ten uitvoer brengen. Dan kun jij wel zeggen dat dat niet jouw islam is, maar deze mensen vermoorden wel de critici.

Ik hoef niemand te overtuigen.

Als jij er geen probleem mee hebt dat islamcritici worden vermoord, hoeft dat inderdaad niet. Dan doe ik het wel, op mijn manier. :wink:

Ik ken de waarheidsgraad niet en ik heb eerlijk gezegd geen zin om het voor je uit te zoeken.

De waarheidsgraad is dat gezaghebbende moslims die hadiths aanvoeren om mensen ter dood te brengen, en dat vele moslmis het recht in eigen hand nemen op basis van die hadiths.

Hier had ik als reactie op je citaat dat er geen dwang in de godsdienst is een topic over geopend.

http://www.dutch.faithfreedom.org/forum/viewtopic.php?p=9442

Daar staat ook een uitleg in van een iman die duidelijk aangeeft in wat voor situatie 'geen dwang' geldt, en wanneer er wel dwang moet gelden. Dan kun jij wel zeggen dat het niet jouw islam is, maar daar hebben de mensen die zijn vermoord of gedwongen helemaal niets aan.

Ook een andere (ex)moslimtheoloog legt uit hoe het zit met de dwang, die link moet je ook eens volgen.

Maroc_21

Berichtdoor Maroc_21 » Di Nov 22, 2005 7:24 pm

Ariel schreef:Ik heb een paar verzen uit de mijn koran gepakt die toch wel duidelijk zeggen dat afvallige gedood moeten worden.

Q.3:90
But those who reject Faith after they accepted it, and then go on adding to their defiance of Faith,- never will their repentance be accepted; for they are those who have gone astray.

Ik weet niet of je Engels verstaat maar in bovenstaande gaat niet over doden van afvalligen. Integendeel bovenstaande heilige vers gaat het over mensen die kans op het paradijs verspeeld hebben in het hiernamaals... who reject Faith... die ongelovig geworden zijn en ...and then go on adding to their defiance of Faith... in hun ongeloof volharden. In het hiernamaals krijgen ze geen tweede kans, hun berouw wordt dan nooit meer geaccepteerd..never will their repentance be accepted. Zij zijn het die van het rechte pad afgedwaald zijn.

Dus dit leven is onze enige kans om het Paradijs te verdienen en om van het Hellevuur te ontsnappen, want als iemand in ongeloof sterft, zal hij geen andere kans krijgen om op deze wereld terug te komen om te geloven (in het Islamitische monotheisme). Zoals Allah(swt) in de Koran zegt over wat er gaat gebeuren met de ongelovigen op de Dag des Oordeels:

”En als jij (hen) kon zien wanneer zij bij de Hel geplaatst worden en zij dan zeggen: "Werden wij maar teruggebracht, dan zouden wij de Tekenen van onze Heer niet loochenen en zouden wij tot de gelovigen behoren.” (Koran, 6:27)

Ariel schreef:Ik heb een paar verzen uit de mijn koran gepakt die toch wel duidelijk zeggen dat afvallige gedood moeten worden.

Q.16: 106
Any one who, after accepting faith in Allah, utters Unbelief,- except under compulsion, his heart remaining firm in Faith - but such as open their breast to Unbelief, on them is Wrath from Allah, and theirs will be a dreadful Penalty.

Ook in bovenstaande vers herleid ik geen dood voor de afvalligen. Bovenstaande heilige vers gaat over hen die gedwongen zijn om hun geloof op te geven terwijl ze hun hart nog rust vindt in geloof ...except under compulsion, his heart remaining firm in Faith. De straf is in het hiernamaals will be a dreadful Penalty voor diegenen die de heerlijkheden van de eeuwigheid opgaf voor de illusie van deze wereld.

Voor de geintreseerden zet ik hier de context van Q 16:106:
Abu Bakr As-siddieq en Talhah Ibn U'baidillah werdenlastiggevallen door Nawfal Ibn Khuwailid Al'adwi. Volgens sommige overleveringen werden zij ook door Othman Ibn U'baidillah (de broer van Talhah) met een touw vastgebonden, zodat zij niet konden bidden en hun religie uitoefenen. Zij weigerden zich echter te onderwerpen, hebben zich bevrijd en zijn gaan bidden. Zij werden "alqarienayn" genoemd, d.w.z. kameraden, omdat zij eens aan elkaar werden vastgebonden.

Elke keer als Abu Djahl te horen kreeg dat er iemand van de vooraanstaanden zich tot de Islam had bekeerd maakte hij hem te schande, verweet hem van alles en bedreigde dat zijn vermogen en aanzien enorme schade zouden lopen. Anders was zijn reactie als de pas bekeerde een zwak iemand was; hij sloeg hem en zette anderen aan dat ook te doen. Dit was het geval bij iedereen die de Islam omhelsde. Deze aanvallen vonden plaats tegen de zwakken onder de moslims maar soms ook tegen anderen. Met de vooraanstaanden en hoog-geplaatsten die zich tot de Islam bekeerden, werd wel rekening gehouden. Ze konden alleen door degenen die een gelijke positie hadden worden lastigvallen met de nodige voorzichtigheid.

Q 9.14
Fight them, and Allah will punish them by your hands, cover them with shame, help you (to victory) over them, heal the breasts of Believers,

Bovenstaande vers gaat wederom niet over doden van de afvalligen. Maar over hen die de plannen smeedden om de boodschapper te verdrijven en die oorlog tegen de profeet zijn begonnen en...
Hoe weet ik dat?
Lees Koran 9:13...vers 9:14 komt na vers 9:13.

Koran 9:13
Wilt gij een volk niet bestrijden dat zijn eden heeft gebroken en plannen smeedde om de boodschapper te verdrijven en dat het eerste was om tegen u te beginnen? Vreest gij hen? Neen, Allah is het meest waardig, dat gij Hem zoudt vrezen als gij gelovigen zijt.

Wederom nergens zegt de Koran dat je afvalligen moet doden!

word wakker meisje en verruil de eeuwige zaligheid niet voor dit ellendig leventje. Hoeveel dagen en nachten resteren je nog om in de eeuwigheid te gaan? De eeuwige zaligheid of de eeuwige verdoemenis!

Ariel

Berichtdoor Ariel » Di Nov 22, 2005 10:43 pm

Lieve Maroc.

Maak je maar niet bezorgd over mijn Engels en welzijn.
Dat zit wel goed.

Allereerst ben ik blij dat jij vind dat afvalligen niet gedood hoeven te worden.
Alleen lieverd....door jou overtuiging dat wij het verkeerd begrijpen, ga je alleen in tegen de ideeën van jouw profeet.
In een erg beroemde uitspraak, definieerde Mohammed drie gevallen waarin een moslim moet worden gedood:
“Het bloed van de moslim is niet wettig [om te vloeien] behalve in drie gevallen: Ongelovigheid na geloof, overspel na huwelijk, en het doden van een ziel zonder enig recht.”

Misschien moet je deze verzen uit de koran eens achter elkaar lezen Maroc. Volgens mij gaat het hier over broeders in religie....

9:11 But if they repent and establish worship and pay the poor-due, then are they your brethren in religion. We detail Our revelations for a people who have knowledge.
9:12 And if they break their pledges after their treaty (hath been made with you) and assail your religion, then fight the heads of disbelief - Lo! they have no binding oaths - in order that they may desist
9:13 Will ye not fight a folk who broke their solemn pledges, and purposed to drive out the messenger and did attack you first ? What! Fear ye them ? Now Allah hath more right that ye should fear Him, if ye are believers
9:14 Fight them! Allah will chastise them at your hands, and He will lay them low and give you victory over them, and He will heal the breasts of folk who are believers.
De geest van de wijze richt zich naar rechts, maar de geest van de dwaas naar links.

stropke

Berichtdoor stropke » Di Nov 22, 2005 11:20 pm

Sjeng schreef:Goed, Maroc, als ik je begrijp zeg je dus dat al die verschrikkelijke straffen die de meesten op dit forum barbaars vinden en ten stelligste afwijzen, dat die straffen niet mogen worden uitgevoerd door mensen maar door Allah zelf.
Dan keer ik bij deze mijn achterste naar Allah.
Zo'n God hoef ik niet, dat is meer Satan dan een Goede God.
Geef mij maar allesbehalve Allah's 'hemel', want ik ga niet voor een barbaar als Allah.
Ik ben solidair met degenen die een enkele misstap gedaan hebben in hun leven (en daarom hun handen zullen moeten missen), die de islam (terecht) niet zien zitten en daarom hun kop afgehakt zien worden in het leven na de dood.
Allah is helemaal niet 'rechtvaardig', hij/zij/het is een tiran. En wat doen we met tirannen: de rug toe keren en in opstand komen!!

Just precies Sjeng, dat doe ik ook naar tirannen :wink: En ivm je opmerking"dat is meer een satan.."verwijs ik u naar topic allerhande en subtitel 'moslims bang voor eigen god" Daar heb iets over die satan en relatie met allah geschreven.
Mo is dood. Jezus is de Opgestane Heer, das het wezenlijk verschil !!
Wat heb je aan een dode profeet? Nopes !

stropke

Berichtdoor stropke » Di Nov 22, 2005 11:39 pm

Maroc_21 schreef:
gideong schreef:Ik begrijp je dus goed dat jij afvalligen niet wil dood maken. Maar ik denk ook te begrijpen uit je andere uitingen dat je de sharia zou willen invoeren. Hoe ga je er dan voor zorgen dat afvalligen niet gedood worden, door dat soort geleerden ?

Nog maals: mijn Islam zegt dat je afvalligen niet mag doden zelfs niet de keuzes opleggen ..dat staat in de Koran.. Als in de hadiths anders staat.. Dan geldt de basisregel in de Islam: de Koran staat boven de hadiths (uitspraken van de profeet). Want de Koran is Godswoord en de hadiths zijn handelingen / uitspraken van de mens analfabeet (Koran 7:157) Mohammed, vrede en zegenignen zij met hem.
De Koran is beschermend en 100% Godswoord en in alle harten van moslims geleerd wordt..terwijl de hadiths 200 jaar na de dood van de profeet zijn verzameld...In die 200 jaar kan met de hadith alles gebeurd zijn. Aan hadiths zijn waarheidsgraad toegekend. Sahih is betrouwbaar..daif is onbetrouwbaar..daif zidan is zeer onbetrouwbaar. Er zijn nog andere graden aan de hadiths toegekend die ik niet allemaal ken.

:!: Dus Zhilaa uit een andere topic reeds vermeld, mag helemaal niet gesteningd worden. Wel reden genoeg om nog meer actie te nemen. En als ge eerlijk bent zou jij dat willen voor een kind van 13 jaar?
Srry Maroc maar hier kots ik van en het maakt me razend :x :x

nina

Berichtdoor nina » Wo Nov 23, 2005 12:31 am

Maroc_21 schreef:Steniging is in de Koran genoemd en ben er daarom een voorstander. Je mag de steniging alleen toepassen bij getrouwde overspelligen..wel is het de maximale straf..

Steniging wordt niet in de koran genoemd, al is het wel onderdeel van de sharia.
De koran beveelt opsluiting tot de dood aan voor vrouwen waarvan je ontucht 'vreest', en zweepslagen voor seks.

Steniging wordt aanbevolen door Mohammed in de hadits.

Overigens bestaan er wel hadiths die naar een koranvers over steniging verwijzen, maar het vers zelf bestaat niet. Er is hierom wel geopperd dat het wel voorkwam in een oude versie van de koran, maar dat het later vervangen is door zweepslagen.

Ik begrijp niet hoe iemand een goed woord over kan hebben voor zulke gruwelijke onderdrukkingsmechanismes. De wreedheid waarmee iets natuurlijks als seks wordt onderdrukt is een van de griezeligste dingen van de islam. Gelukkig hebben de meeste moslims hun verstand bij elkaar, en verzetten ze zich hiertegen.

Maroc_21

Berichtdoor Maroc_21 » Wo Nov 23, 2005 7:16 pm

nina schreef:Steniging wordt niet in de koran genoemd, al is het wel onderdeel van de sharia..

Ik weet zeker dat het wel in staat, maar kan het in mij zoektocht niet terug vinden! Volgens mij heb ik dat vers hier ook gelezen. Ik weet dat de maximale straf voor een getrouwde overspellige steniging is en voor een ongetouwde maximaal 100 zweepslagen!

In mijn zoektocht naar de vers in de koran kom ik de steniging in de bijbel tegen:

Deuteronomium 22:21 Zo zullen zij deze jonge dochter uitbrengen tot de deur van haars vaders huis, en de lieden harer stad zullen haar met stenen stenigen, dat zij sterve, omdat zij een dwaasheid in Israel gedaan heeft, hoererende in haars vaders huis; zo zult gij het boze uit het midden van u wegdoen.

Deuteronomium 22:22 Wanneer een man gevonden zal worden, liggende bij eens mans getrouwde vrouw, zo zullen zij ook beiden sterven, de man, die bij de vrouw gelegen heeft...

Leviticu 20:27 A man also or woman that hath a familiar spirit, or that is a wizard, shall surely be put to death: they shall stone them with stones: their blood shall be upon them.

Ik vraag me af of de bijbel wel getuigen als voorwaarde stelt? Ariel weet jij dat?

stropke

Berichtdoor stropke » Wo Nov 23, 2005 7:54 pm

Maroc_21 schreef:
nina schreef:Steniging wordt niet in de koran genoemd, al is het wel onderdeel van de sharia..

Ik weet zeker dat het wel in staat, maar kan het in mij zoektocht niet terug vinden! Volgens mij heb ik dat vers hier ook gelezen. Ik weet dat de maximale straf voor een getrouwde overspellige steniging is en voor een ongetouwde maximaal 100 zweepslagen!

In mijn zoektocht naar de vers in de koran kom ik de steniging in de bijbel tegen:

Deuteronomium 22:21 Zo zullen zij deze jonge dochter uitbrengen tot de deur van haars vaders huis, en de lieden harer stad zullen haar met stenen stenigen, dat zij sterve, omdat zij een dwaasheid in Israel gedaan heeft, hoererende in haars vaders huis; zo zult gij het boze uit het midden van u wegdoen.

Deuteronomium 22:22 Wanneer een man gevonden zal worden, liggende bij eens mans getrouwde vrouw, zo zullen zij ook beiden sterven, de man, die bij de vrouw gelegen heeft...

Leviticu 20:27 A man also or woman that hath a familiar spirit, or that is a wizard, shall surely be put to death: they shall stone them with stones: their blood shall be upon them.

Ik vraag me af of de bijbel wel getuigen als voorwaarde stelt? Ariel weet jij dat?

Maroc hebt ge ook in het evangelie Joh.8: 1-11 gelezen? Daar staat hoe Jezus er tegenaan kijkt en vandaag kijkt Hij er nog zo tegen aan. Daarom kwam Hij in de wereld om het oordeel over de zonde te dragen in Zijn eigen dood en opstanding. Het eeuwig oordeel van ieder mens die van nature van God gescheiden leeft, geen relatie heeft met God. En wat voor zonde het ook zijn mag.
En de farizeeërs kwamen vlg de wet door Gos gegeven met het oordeel vlg deut. en leviticus.
Als gij zelfs eens letterlijk in die situatie zou komen, wie wil je dan ontmoeten, Jezus of Mohammed? En als gij zo heilig zijt dat ge nooit een vekeerde gedachte hebt wel gooi dan maar, maar ik weet één ding zekers. Als ge eerlijk zijt zult ge just doen als die farizeeërs in Joh 8, afdruipen.

Maroc_21

Berichtdoor Maroc_21 » Wo Nov 23, 2005 8:05 pm

stropke schreef: Als gij zelfs eens letterlijk in die situatie zou komen, wie wil je dan ontmoeten, Jezus of Mohammed?

Ik maak geen onderscheid tussen de profeten van God. Allen zijn gelijk en ik geloof in alle profeten van Adam tot Mohammed, vrede zij met hen allen.

Noch Jezus, noch Mohammed kan je zonden vergeven. Alleen God kan je zonden wissen en je belonen met het Paradijs. Alleen God kan de zonden van Jezus vergeven en de zonden van alle andere profeten vergeven. Alleen God kan ze opwekken of laten sterven of laten verwijnen.

Hij (God) Die berouw aanvaardt van Zijn dienaren en (hun) zonden vergeeft. Hij weet wat gij doet. (Koran 42:25)

Geloof me Jezus of wie dan ook hoeft niet te sterven voor de zonden van de mens! God vergeeft de mens als de mens tot Hem terug keert en berouw toont. Want God is Almachtig, vergevensgezind (koran 35:28)

stropke

Berichtdoor stropke » Wo Nov 23, 2005 10:09 pm

Maroc als RE op bericht hierboven weet ik uit ervaring dat Jezus de zonden kan vergeven. En ik heb ff voor u ondestaande studie over dit erbij gezet. Want blijkbaar hebt ge Joh 8 niet gelezen, die indruk geeft u reactie. De teksten komen uit de originele griekse vertaling, niet die valse apcriefe boeken. ( griekse grondtekst bijbel---vertaalkwesties, via google te vinden)

De Bijbel en de zonde
Alle Schriftaanhalingen komen uit de Statenvertaling 1977 , en voor het Grieks de Textus Receptus (Stephanus) 1550

Wat is de zonde?
Het Nieuwe Testament werd geschreven in het Grieks. Daarin wordt het woord hamartanó gebruikt voor zonde, en dat betekent letterlijk: zijn doel missen . Wie zondigt mist zijn doel, namelijk datgene wat God voor hem heeft bestemd. Wie zondigt pleegt anarchie. Hieruit volgt een verbroken verhouding met God.

Waar komt de zonde bij de mens vandaan?
De zonde is ontstaan toen het eerste mensenpaar, kort na hun schepping een duidelijk verbod negeerde waarop een duidelijk uitgesproken doodsoordeel stond.
Gen 2:16-17 En de HEERE God gebood de mens, zeggende: Van alle boom van deze hof zult gij vrij eten; Maar van de boom der kennis des goeds en des kwaads, daarvan zult gij niet eten; want ten dage, als gij daarvan eet, zult gij de dood sterven.
Gen 3:6 En de vrouw zag, dat die boom goed was tot spijs, en dat hij een lust was voor de ogen, ja, een boom, die begeerlijk was om verstandig te maken; en zij nam van zijn vrucht en at; en zij gaf ook haar man met haar, en hij at.
Gen 3:16-19 Tot de vrouw zeide Hij: Ik zal zeer vermenigvuldigen uw smart, namelijk van uw dracht; met smart zult gij kinderen baren; en tot uw man zal uw begeerte zijn, en hij zal over u heerschappij hebben. En tot Adam zeide Hij: Omdat gij geluisterd hebt naar de stem van uw vrouw, en van die boom gegeten, waarvan Ik u gebood, zeggende: Gij zult daarvan niet eten; zo zij het aardrijk om uwentwil vervloekt; en met smart zult gij daarvan eten al de dagen van uw leven. Ook zal het u doornen en distels voortbrengen, en gij zult het kruid des velds eten. In het zweet van uw aanschijn zult gij brood eten, totdat gij tot de aarde weerkeert, aangezien gij daaruit genomen zijt; want gij zijt stof, en gij zult tot stof weerkeren.
Deze zonde is een erfzonde. Ze wordt doorgegeven in het nageslacht, en hierdoor ook de dood:
Mat 7:17-18 Alzo iedere goede boom brengt voort goede vruchten, en een kwade boom brengt voort kwade vruchten. Een goede boom kan geen kwade vruchten voortbrengen, noch een kwade boom goede vruchten voortbrengen.
Rom 5:12 … gelijk door één mens de zonde in de wereld ingekomen is, en door de zonde de dood; en alzo de dood tot alle mensen doorgegaan is, in welke allen gezondigd hebben.
1Ko 15:22 Want gelijk zij allen in Adam sterven ...

Er is slechts één zonde
Watchman NeeA zegt het zo:
“De hele Bijbel door wordt de nadruk gelegd op de éne zonde. Of iemand het eeuwige leven ontvangt of voor eeuwig verloren gaat, hangt af van zijn houding tegenover deze éne zonde. Hoe de mens staat tegenover God hangt af van wat er met deze éne zonde is gebeurd. De Bijbel legt niet de klemtoon op tienduizenden andere zonden. Al waren de tienduizenden zonden uit uw leven weggedaan, als deze éne zonde niet weggedaan was, dan was u nog een zondaar. Wat is dan deze zonde? Het is het grote geschilpunt tussen de mens en God, namelijk dat de mens GEEN GOEDE VERHOUDING MET GOD heeft. Liegen, trots en jaloersheid zijn allemaal zonden, maar zij zijn toch eigenlijk stukjes en beetjes van deze éne bijzondere zonde. Volgens de Bijbel gaat de mens verloren om deze éne speciale zonde. Misschien begaat u niet veel andere zonden, maar als u deze éne zonde hebt gedaan, is uw bestemming de hel”.
De BREUK MET GOD is de énige zonde van de mens. Die breuk is er al sinds Eden, maar wij kunnen ervan bevrijd worden.

Van de zonde bevrijd door Christus
Deze breuk tussen mens en God kon niet hersteld worden door de mens zélf:
Psalm 130:3 Zo Gij, HEERE! de ongerechtigheden gadeslaat; HEERE! wie zal bestaan?
Ook dierenoffers konden de zonde bij de mens niet wegnemen:
Heb 10:4 Want het is onmogelijk, dat het bloed van stieren en bokken de zonden wegneemt ...
Slechts de Zoon van God kon genoegdoening brengen:
Heb 10:5-7 ... Daarom, komende in de wereld, zegt Hij: Slachtoffer en offerande hebt Gij niet gewild, maar Gij hebt Mij het lichaam toebereid; Brandoffers en [offer] voor de zonde hebben U niet behaagd. Toen sprak Ik: Zie, Ik kom (in het begin des boeks is van Mij geschreven), om Uw wil te doen, o God! (vgl. Psalm 40:7-9).
De Zoon Gods moest als mens op de aarde komen, naar de plaats van de zonde, en doen wat Adam niét deed: gehoorzamen. Zo kocht Hij Adams geslacht vrij:
Fil 2:7-8 Maar heeft Zichzelf vernietigd, de gestaltenis van een dienstknecht aangenomen hebbende, en is de mensen gelijk geworden; En in gedaante gevonden als een mens, heeft Hij Zichzelf vernederd, gehoorzaam geworden zijnde tot de dood, ja, de dood des kruises.
Gal 4:4-5 Maar wanneer de volheid des tijds gekomen is, heeft God Zijn Zoon uitgezonden, geworden uit een vrouw, geworden onder de wet; Opdat Hij hen, die onder de wet waren, verlossen zou, [en] opdat wij de aanneming tot kinderen verkrijgen zouden.
De Nederlandse GeloofsbelijdenisB:
Artikel 20. God heeft zijn rechtvaardigheid en barmhartigheid bewezen in Christus
Wij geloven dat God, Die volkomen barmhartig en rechtvaardig is, Zijn Zoon gezonden heeft om aan te nemen de natuur, in dewelke de ongehoorzaamheid begaan was, om in haar te voldoen en te dragen de straf der zonden door Zijn zeer bitter lijden en sterven. Zo heeft dan God Zijn rechtvaardigheid bewezen tegen Zijn Zoon, als Hij onze zonden op Hem gelegd heeft; en heeft uitgestort Zijn goedheid en barmhartigheid over ons, die schuldig en der verdoemenis waardig waren, voor ons gevende Zijn Zoon in den dood door een zeer volkomen liefde, en Hem opwekkende tot onze rechtvaardigmaking, opdat wij door Hem zouden hebben de onsterfelijkheid en het eeuwige leven.

Christus heeft al onze zonden op Zich genomen
De breuk tussen mens en God werd hersteld doordat Christus onze zonden op Zich nam en er Zélf de straf voor droeg, in de plaats van ons. De straf op de zonde is dus reeds voltrokken, voor hen die in Hem geloven en nog zullen geloven:
Mat 8:17 opdat vervuld zou worden, hetgeen gesproken werd door de profeet Jesaja, toen hij zeide: Hij heeft onze zwakheden op Zich genomen en onze ziekten heeft Hij gedragen (vgl. Jes 53).
1Pet 2:24 die zelf onze zonden in zijn lichaam op het hout gebracht heeft ... door zijn striemen zijt gij genezen.
Heb 9:28 zo zal ook Christus, nadat Hij Zich éénmaal geofferd heeft om veler zonden op Zich te nemen, ten tweeden male zonder zonde aanschouwd worden door hen, die Hem tot hun heil verwachten.

Met voorkennis van zaken heeft God ons gerechtvaardigd
Hij heeft onze zonden reeds op Zich genomen toen er nog geen sprake was van geloof of gave van de Heilige Geest, toen wij nog goddeloos waren, terwijl Hij in Zijn voorkennis wist wat voor zonden er in de toekomst nog door ons zouden gebeuren:
Rom 5:6 Want Christus, toen wij nog krachteloos waren, is te Zijner tijd voor de goddelozen gestorven.
Rom 8:29-30 Want die Hij te voren gekend heeft, die heeft Hij ook te voren verordineerd, het beeld van Zijn Zoon gelijkvormig te zijn, opdat Hij de Eerstgeborene zij onder vele broeders. En die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.
1Pet 1:2 [aan] De uitverkorenen naar de voorkennis van God de Vader, in de heiligmaking des Geestes, tot gehoorzaamheid en besprenging met het bloed van Jezus Christus; genade en vrede zij u vermenigvuldigd.
Onze bekering en de vergeving van onze zonden zal dan niet van onze eigen zwakheid afhangen maar helemaal van Christus!

In Christus zijn wij levend voor God, en dood voor de zonde
God ziet onszélf niet langer aan, maar Christus. Zijn wij in Christus, dan rust er geen doodsoordeel meer op ons; dan zijn wij geen doden maar levenden voor God:
Rom 6:11 Alzo ook gij, houdt het daarvoor dat gij wel der zonde dood zijt, maar Gode levende zijt in Christus Jezus, onze Heere.
2Kor 5:15 Als die dit oordelen, dat, indien Eén voor allen gestorven is, zij dan allen gestorven zijn. En Hij is voor allen gestorven, opdat zij, die leven, niet meer voor zichzelf zouden leven, maar voor Hem, Die voor hen gestorven en opgewekt is.
Ko 3:3 Want gij zijt gestorven, en uw leven is met Christus verborgen in God.
1Pet 2:24 Die Zelf onze zonden in Zijn lichaam gedragen heeft op het hout; opdat wij, aan de zonden afgestorven zijnde, voor de gerechtigheid leven zouden; door Wiens striemen gij genezen zijt.
Sinds onze bekering en doop zijn wij met Christus gekruisigd, en dus dood in de hoedanigheid van veroordeeld persoon, zoals wij waren in Adam:
Rom 6:3 Of weet gij niet, dat zovelen als wij in Christus Jezus gedoopt zijn, wij in Zijn dood gedoopt zijn?
Rom 6:6-7 Dit wetende, dat onze oude mens met [Hem] gekruisigd is … die gestorven is, die is gerechtvaardigd van de zonde.
Gal 2:20 Ik ben met Christus gekruisigd; en ik leef, [doch] niet meer ik, maar Christus leeft in mij; en hetgeen ik nu in het vlees leef, dat leef ik door het geloof van de Zoon van God, Die mij liefgehad heeft, en Zichzelf voor mij overgegeven heeft.
Watchman NeeA:
“Hoe kunnen we uit de wereld, uit Adam komen? Alleen door te sterven. Als we eenmaal gestorven zijn, is alles voorbij. Gisteren las ik in de krant over een man die zijn staatsburgerschap wilde opzeggen. De minister van Binnenlandse zaken moest eraan te pas komen om dit voor elkaar te krijgen. Maar als iemand gestorven is, dan is hij bevrijd van al deze dingen, zoals staatsburgerschap, dan is hij bevrijd van de dienstplicht, dan hoeft hij geen belasting meer te betalen, enz. Zo maakt ook de doop onze vorige positie ongedaan. Als ik mij laat dopen, geef ik te kennen, dat Christus voor mij gestorven is aan het kruis en dat ik met Hem gestorven ben. Zich laten kruisigen was het werk van Christus. Zich laten dopen is getuigenis afleggen van dat werk. Begraven worden in de doop is de laatste bladzijde schrijven van de levensbeschrijving van de oude mens. De dood is hier niet het laatste, maar begraven worden door de doop is wél het einde: het maakt een eind aan alles wat wij waren in Adam”.

De éne zonde sinds Christus
Watchman NeeA:
“Evangelisten proberen de mensen ervan te overtuigen dat zij zondaars zijn, door allerlei zonden op te noemen die zij begaan hebben: moord, overspel, diefstal, trots, liegen, jaloersheid, enz. Wel, natúúrlijk moeten de mensen al deze zonden belijden, in orde maken en van God vergeving ontvangen. Maar als dat allemaal gebeurd is, is de mens nog niet behouden als het vraagstuk van de éne zonde niet is opgelost. Wat jammer dat er zo weinig aandacht besteed wordt aan deze éne zonde, waar de Bijbel juist wel de nadruk op legt en waarvan de Heilige Geest de mensen overtuigt. Ongetwijfeld zijn moord, overspel, diefstal, enz. inderdaad zonden. Maar de wortel van alle zonden is ONGELOOF”.
ONGELOOF in datgene wat Christus voor de mens betekent is de éne zonde sinds de kruisdood van de Heer. Wie in ONGELOOF wandelt is een zondaar.

Christenen zijn geen zondaars meer
Wie in ongeloof wandelt is een zondaar. Christenen daarentegen zijn géén zondaars. Van die ene zonde, waarover wij spraken, zijn zij afgestorven, samen met Christus aan het kruis. Hun zondaarschap ligt in het verleden:
Rm 5:8 Maar God bevestigt Zijn liefde jegens ons, dat Christus voor ons gestorven is, toen wij nog zondaars waren.
Rm 6:17-18 Maar Gode zij dank, dat gij [wel] dienstknechten van de zonde waart, maar [dat] gij [nu] … En vrijgemaakt zijnde van de zonde, zijt gemaakt dienstknechten van de gerechtigheid.
1Ko 6:10-11 Dwaalt niet; noch hoereerders, noch afgodendienaars … zullen het Koninkrijk Gods beërven. En dit waart gij sommigen; maar gij zijt afgewassen, maar gij zijt geheiligd, maar gij zijt gerechtvaardigd, in de Naam van de Heere Jezus, en door de Geest van onze God.
Een Christen KAN ook niet zondigen:
1Joh 3:9 Een ieder, die uit God geboren is, die doet de zonde niet, want Zijn zaad blijft in hem; en hij kan niet zondigen, want hij is uit God geboren.
1Joh 5:18 Wij weten, dat een ieder, die uit God geboren is, niet zondigt; maar die uit God geboren is, bewaart zichzelf, en de boze vat hem niet.
Het ‘zaad’ Gods, het Goddelijke leven dat de gelovige heeft ontvangen, ‘blijft in hem’, omdat hij uit God werd geboren. Zo iemand blijft bewaard en de duivel heeft geen vat op hem.
Een christen is positioneel gestorven aan de zonde en hij BESTAAT niet meer als zondaar. En wie gestorven is, is rechtens vrij van zonde:
Rom 6:6-7 Dit wetende, dat onze oude mens met [Hem] gekruisigd is, opdat het lichaam der zonde te niet gedaan worde, opdat wij niet meer de zonde dienen. Want die gestorven is, die is gerechtvaardigd van de zonde.
De ‘oude mens’ met het ‘lichaam der zonde’ is voor God positioneel dood en kan ons niet meer ten laste gelegd worden in enig oordeel. Wij zijn vrij van zonde en we moeten dit geloven!
Maar anderzijds, zolang ons ‘aardse huis’ nog niet is ‘afgebroken’ (2Kor 5:1) roert onze ‘oude mens’ met het ‘lichaam der zonde’ zich nog steeds, zolang we op aarde leven. Dat betekent dat een christen in de praktijk nog wel kan zondigen, in zonde vallen.
Wat is dan in de praktijk het verschil met de ongelovige zondaar? Een ongelovige is iemand die blijft zondigen. De ongelovige streeft niet naar berouw en vergeving om het goed te maken met God. De kloof tussen hem en God is niet gedicht, wegens het ongeloof. Hij is een zondaar die zondigt. Hij kan niet rekenen op de kracht van innerlijke wedergeboorte, de inwoning van de Heilige Geest en het nieuwe geweten. Maar een wedergeboren christen zal gewetensnood krijgen en berouw en zal om vergeving vragen bij God. Hij is een gerechtvaardigde die nog wel kan zondigen, maar hij blijft verbonden met zijn Heer.

Christenen zijn eens en voor altijd gereinigd van alle zonde
De christen is eens en voor altijd geheiligd, verzegeld, gerechtvaardigd, gereinigd van de zonde:
Efez 1:13 In Wie ook gij [zijt], nadat gij het woord der waarheid, [namelijk] het Evangelie uwer zaligheid gehoord hebt; in Wie gij ook, nadat gij geloofd hebt, zijt verzegeld geworden met de Heilige Geest der belofte.
Efez 4:30 En bedroeft de Heilige Geest Gods niet, door Welke gij verzegeld zijt tot de dag der verlossing.
1Kor 6:11 En dit waart gij sommigen; maar gij zijt afgewassen, maar gij zijt geheiligd, maar gij zijt gerechtvaardigd, in de Naam van de Heere Jezus, en door de Geest van onze God.
Hebr 10:9-10 Toen sprak Hij: Zie, Ik kom, om Uw wil te doen, o God! … In welke wil wij geheiligd zijn, door de offerande van het lichaam van Jezus Christus, eenmaal [geschied].
Hebr 10:14 Want met één offerande heeft Hij in eeuwigheid volmaakt degenen, die geheiligd worden.
Uit ‘Brood voor een hongerig hart’C:
Het was God Zelf die ons geheiligd heeft (apart gezet) voor Hemzelf, door de offerande van Christus. Christus stierf éénmaal voor alle zonden voor alle eeuwigheid, en daarom staat iedere gelovige voor altijd volmaakt voor God, voor altijd, door de eeuwige uitwerking van die ene offerande. Geen zonde kan er ooit in het leven van de gelovige komen die niet alreeds verzoend is door die offerande, de zonden van allen die geloven.
God neemt nooit iemand aan dan alleen op de grond van het offer van Christus.
Aangezien dat offer voor alle eeuwigheid werd volbracht, staan daarom alle gelovigen voor altijd volmaakt voor God door die volmaakte offerande van Christus, Die al de zonden van hun gehele leven weg deed, eens en voor de gehele eeuwigheid toen Hij zichzelf zonder vlek aan God offerde.

De twee naturen van de christen
Alhoewel de christen bevrijd is van alle schuldenlast, zal hij merken dat hij nog steeds in zonde kan vallen. Hij ondervindt dat hij twéé naturen heeft: 1° Zijn wedergeboren eeuwige Goddelijke natuur, waardoor hij verzegeld werd en 2° zijn oude vergankelijke zondenatuur, waarmee hij geboren werd:
Rom 7:22-23 Want ik heb een vermaak in de wet Gods, naar de inwendige mens; Maar ik zie een andere wet in mijn leden, welke strijdt tegen de wet van mijn gemoed, en mij gevangen neemt onder de wet der zonde, die in mijn leden is.
Wat uit de Geest geboren werd is uit God, maar wat uit Adam geboren werd is vlees (vgl. Joh 3:6). Het komt er nu voor de christen praktisch op neer om zijn oude vleselijke natuur in de positie van dood-zijn te houden, en naar zijn inwonende Geest te wandelen:
Gal 5:16-17 En ik zeg: Wandelt door de Geest en volbrengt de begeerlijkheid van het vlees niet . Want het vlees begeert tegen de Geest, en de Geest tegen het vlees; en deze staan tegen elkander, alzo dat gij niet doet, hetgeen gij wildet.
Een christen moet niet ongerust zijn wanneer hij die Adamitische, vleselijke natuur in zich bemerkt. Zelfs, wanneer een christen in zonde is gevallen, moet hij zich niet ongezond zorgen gaan maken, in de trant van: “als ik behouden was, waarom doe ik dan deze dingen?” De oude natuur is er nog steeds, en de nieuwe natuur ook. Daaruit ontstaan conflicten. De nieuwe natuur haat de zonde en de oude natuur heeft de zonde lief. Het wedergeboren geweten keurt de zonde af omdat de Geest van God in ons woont, om ons van zonde te overtuigen (vgl. Joh 16:8), zodat wij niet gelukkig kunnen zijn met de zonde.

Wat er gebeurt als een christen zondigt
Na de bekering en heiliging zal een christen nog altijd te worstelen hebben tegen zijn zondenatuur. Omwille van praktische heiliging en een goede verhouding met God zal hij aan zijn zondenatuur niet mogen toegeven. Valt hij toch in zonde, dan heeft hij een voorspraak bij de Vader:
1Joh 2:1 Mijn kinderkens, ik schrijf u deze dingen, opdat gij niet zondigt. En indien iemand gezondigd heeft, wij hebben een Voorspraak bij de Vader, Jezus Christus, de Rechtvaardige.
Wij zullen onze zonden moeten belijden:
1Joh 1:9 Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, dat Hij ons de zonden vergeve, en ons reinige van alle ongerechtigheid.
God is dus “getrouw en rechtvaardig” om onze zonden te vergeven. Hier staat niet “genadig”, zoals in Efez 1:7. Dat genadig-zijn is reeds gebeurd aan het kruis, maar nu zal God “getrouw en rechtvaardig” zijn om ons de zonden werkelijk te vergeven. Dit dus op grond van de genade die hij eerder getoond heeft, toen onze zonden weggedragen werden in Christus op het kruis. Wij mogen dus zéker zijn van de vergeving en mogen daarover niet twijfelen!
Als een christen nu zondigt en deze zonde verzuimt te belijden, zal God hem dan niet verwerpen? Absoluut niet; God is getrouw en rechtvaardig, hebben we zojuist gezien! Hij zal hem dan tuchtigen zoals een vader zijn zoon tuchtigt:
Heb 12:4-11 Gij hebt nog ten bloede toe niet tegengestaan, strijdende tegen de zonde; 5 En gij hebt vergeten de vermaning, die tot u als tot zonen spreekt: Mijn zoon, acht niet klein de kastijding des Heeren, en bezwijkt niet, als gij van Hem bestraft wordt; 6 Want die de Heere liefheeft, kastijdt Hij, en Hij geselt iedere zoon, die Hij aanneemt. 7 Indien gij de kastijding verdraagt, zo gedraagt Zich God jegens u als zonen; (want wat zoon is er, die de vader niet kastijdt?) 8 Maar indien gij zonder kastijding zijt, welke allen deelachtig zijn geworden, zo zijt gij dan bastaarden, en niet zonen. 9 Voorts, wij hebben de vaders van ons vlees wel tot kastijders gehad, en wij ontzagen hen; zullen wij [dan] niet veel meer de Vader der geesten onderworpen zijn, en leven? 10 Want genen hebben [ons] wel voor een korte tijd, naar dat het hun goed dacht, gekastijd; maar Deze kastijdt [ons] tot [ons] nut, opdat wij Zijn heiligheid zouden deelachtig worden. 11 En alle kastijding als die tegenwoordig is, schijnt geen [zaak] van vreugde, maar van droefheid te zijn; doch daarna geeft zij van zich een vreedzame vrucht der gerechtigheid aan hen, die door daardoor geoefend zijn.
Uit ‘Brood voor een hongerig hart’C:
Wat er gebeurt als een gelovige zondigt en deze zonde verzuimt te belijden en zichzelf voor God hiervoor veroordeelt, is dat hij de vreugde van de gemeenschap met zijn Vader verliest en zich blootstelt aan Zijn tuchtiging.
Hij is nog steeds een kind van God. Hij heeft zijn zaligheid niet verloren - die kan niet verloren gaan want die is voor eeuwig - maar hij verloor de glimlach van de Vader en de vreugde van de gemeenschap met Hem. Hij kan dit dan ook niet terug krijgen tot hij zijn zonden en zijn falen heeft beleden aan zijn Vader, met het voornemen van het hart om de zonden te laten.
Lees Psalm 32 en zie wat een ellende er in Davids ziel was toen hij zweeg en weigerde om zijn zonden te belijden. En zie dan welk een vreugde en liederen van verlossing en vertrouwen in God er kwamen, zodra hij ze had beleden.
Zo is het altijd. Daar moet een eerlijke belijdenis voor God zijn, en een geloof dat Christus het reeds door Zijn bloed in orde heeft gemaakt, en dan, ga aan de kant van God staan tegen uzelf om wat u hebt gedaan en dank Hem dan dat Hij Zijn eigen Zoon gaf om er voor te sterven aan het kruis, en geloof in uw hart dat Hij het om Christus’ wil vergeven heeft, naar Zijn Woord en Hij zal u wederom Zijn vrede geven.

Wij leven in vrede met God
Laten wij er nu naar streven om in de vrede, die ons werd gegeven, ook daadwerkelijk te geloven:
Joh 14:27 Vrede laat Ik u, Mijn vrede geef Ik u; niet gelijk de wereld [hem] geeft, geef Ik [hem] u. Uw hart worde niet ontroerd en zij niet versaagd.
Rom 5:1 Wij dan, gerechtvaardigd zijnde uit het geloof, hebben vrede bij God, door onze Heere Jezus Christus.
Fil 4:6-7 Weest in geen ding bezorgd; maar laat uw begeerten in alles, door bidden en smeken, met dankzegging bekend worden bij God; En de vrede Gods, die alle verstand te boven gaat, zal uw harten en uw zinnen bewaren in Christus Jezus.
Kol 3:15 En de vrede Gods heerse in uw harten, tot welke gij ook geroepen zijt in één lichaam; en weest dankbaar.

Grtjs Stropke :roll: :wink:

unholy

Berichtdoor unholy » Wo Nov 23, 2005 11:05 pm

Weer goede reclame voor atheïsme, probeer te leren van Uw fouten is wat simpeler... :wink:

nina

Berichtdoor nina » Do Nov 24, 2005 8:06 pm

Hai Maroc_21, ik ben even op zoek gegaan naar het ontbrekende vers over steniging. Hier heb ik wat info.

Ik plak hier even een paar stukjes in die gaan over het vermiste vers dat zou zijn genoemd door Ibn Ishaq.

G4ii: Het koranvers over steniging

Muslim [hadithverzamelaar] vermeldt dat sleutelpassages van Zaids tekst ontbraken. Het beroemdste vers hiervan is het vers over steniging. Alle belangrijke tradities spreken over dit ontbrekende vers. In de weergave van Ibn Ishaq (p 684) hierover lezen we:

"God stuurde Mohammed, en zond het boek naar hem. Tot wat hij stuurde behoorde de passage over steniging. Umar zegt: "We lazen het, we onderwezen het, en we koesterden het. De apostel [Mohammed] stenigde, en wij stenigden na hem. Ik vrees dat er in de loop van de tijd mensen zullen komen die zeggen dat ze geen vermelding over steniging kunnen vinden in het boek van god, en daardoor zullen dwalen en een bevel negeren dat god heeft gezonden. Het boek van god schrijft steniging voor als straf voor getrouwde mannen en vrouwen die overspel plegen."

Hierom was volgens Umar steniging een deel van de oorspronkelijke koran, een openbaring die door god was gezonden. Maar het is nu vermist. In vele tradities vinden we vermeldingen over overspelige mannen en vrouwen die door de profeet en zijn metgezellen zijn gestenigd. Maar tegenwoordig lezen we in de koran, in vers 24:32, dat de straf voor overspel 100 zweepslagen is. Umar zei dat overspel niet slechts een hoofdzonde was, maar een zonde die met steniging moest worden bestraft. Dit vers ontbreekt nu in de koran, en om die reden bracht Umar het ter sprake.

Verwijzing naar Ibn Ka'b en Uthman, ik moet de bronnen hiervan nog opsporen.

Volgens Ibn Ka'b had soeraa 33 evenveel verzen als soera 2 (dat meer dan 200 verzen heeft), en dat hierbij het vers over steniging stond. [NB: soera 33 heeft nu 73 verzen.]

'Uthman verwijst ook naar de versen over het stenigen van overspeligen (verschillende hadiths vermelden dit)

Ibn Kathir geeft het volgende als commentaar op vers 4:15:

'Een andere weg openen' dat hier wordt genoemd wil zeggen het ongeldig verklaren door een regel die later kwam. Ibn 'Abbas zei: 'De vroege regel was opsluiting, tot Allah soera an-Nur (hoofdstuk 24) stuurde, dat opsluiting ongeldig maakte en verving voor de regel van zweepslagen (voor ontucht) en steniging (voor overspel).

Ik vind dit een raadselachtige zin, want hij zegt in feite dat een koranvers is vervangen voor een hadith. Het zou wel zinvol zijn als er een koranvers over steniging bestond. Maar je weet zelf wat er in hoofdstuk 24 staat. Voor wie het niet weet: 2. Geselt iedere echtbreekster en echtbreker met honderd slagen. En laat medelijden met hen u van de gehoorzaamheid aan Allah niet afhouden indien gij in Allah en de Laatste Dag gelooft. En laat een groep gelovigen getuige zijn van hun bestraffing.

Ook zegt Ibn Kathir het volgende:

Imam Ahmad noteerde dat 'Ubadah bin As-Samit zei: "Toen de openbaring op de boodschapper van Allah neerkwam, beroerde dit hem, en zijn gezicht vertoonde tekenen van spanning. Op een dag stuurde Allah hem een openbaring, en toen de boodschapper van de spanning was bevrijd, zei hij: "Neem dit van mij over: Allah heeft een weg voor hen geopend. De getrouwde met de ongetrouwde, de ongetrouwde met de ongetrouwde. De getrouwde krijgt honderd zweepslagen en wordt ter dood gestenigd, terwijl de ongetrouwde honderd zweepslagen krijgt en voor een jaar wordt verbannen."

Muslim en de verzamelaars van de Sunan noteerden dat 'Ubadah bin As-Samit zei dat de profeet zei: "Neem dit van van mij, neem dit van mij. Allah heeft voor hun een weg geopend: de (ongetrouwde) krijgt honderd zweepslagen en verbanning voor een jaar, terwijl de (getrouwde) honderd zweepslagen krijgt en steniging."

At-Tirmidhi zei: Hasan Sahih''. Allah said: "En de twee personen die ongeoorloofde sex hebben, straf hen beide.

Ibn `Abbas en Sa`id bin Jubayr zeiden dat de straf vervloeken en beschamen bevatte, en slaan met sandalen. Dit was de regel tot Allah dit afschafte en verving door zweepslagen en stenigen, zoals we zeiden.

Mujahid zei: "Het was geopenbaard na een geval van twee mannen die het deden." Alsof hij verwees naar de daden van de mensen van Lut, en Allah weet het het beste.

Ibn Kathir lijkt te verwijzen naar een koranvers dat gaat over steniging.

Maar ik heb ook nog gekeken naar wat Ibn Kathir zegt over 24:2.

( "De zaniyah en de zani, geef ze elk honderd zweepslagen." ) Dit geëerde vers bevat de vergelding voor hen die ongeoorloofde seks hadden, en de details voor de straf. Zo iemand kan ongetrouwd zijn, wat wil zeggen dat hij nooit getrouwd is geweest, of wel getrouwd zijn, wat wil zeggen dat hij gemeenschap was tijdens de bond van het wettige huwelijk, en dat hij vrij is, volwassen en geestelijk gezond.

Wat betreft de ongehuwde maagd, de voorgestreven straf is honderd zweepslagen, zoals vermeld in dit vers. Hieraan toegevoegd is verbanning gedurende een jaar, zoals was genoteerd in de twee sahihs door Abu Hurayrah en Zayd bin Kahlid al-Juhani in de hadith over de twee bedoeïenen die bij de boodschapper van Allah kwamen.
Een van hen zei: "O boodschapper van Allah, mijn zoon werkte bij deze man, en pleegde zina met zijn vrouw. Ik betaalde losgeld voor mijn zoon, honderd schapen en een slavin, maar toen ik het de mensen met kennis vroeg, zeiden zei dat mijn zoon honderd zweepslagen moest krijgen en voor een jaar verbannen moest worden, en dat de vrouw van de man ter dood moest worden gestenigd."

De boodschapper van Allah zei: "Bij degene in wiens hand mijn ziel rust, ik zal jullie beide oordelen volgens het boek van Allah. Neem de slavin en de schapen terug, en je zoon moet honderd zweepslagen krijgen en voor een jaar worden verbannen. O Unays, zei hij tegen een man van de stam van Aslam, go naar de vrouw van de man, en als ze bekent, stenig haar dan ter dood. Unays ging naar haar, en ze bekende, dus hij stenigde haar. Dit wil zeggen dat als iemand schuldig is aan onwettige seks en maagd en ongetrouwd is, dat hij naast zweepslagen moet worden verbannen. Maar als hij getrouwd is, wat wil zeggen gemeenschap binnen de band van het wettige huwelijk, en hij is vrij, volwassen en geestelijk gezond, dan moet hij worden gestenigd.

Imam Malik noteerde dat 'Umar opstond en Allah loofde en prees, en toen zei: "O mensen! Allah stuurde de waarheid naar Mohammed, en openbaarde hem zijn boek. Een van de dingen die hem waren geopenbaard was het vers over steniging, dat we hebben gereciteerd en begrepen. De boodschapper van Allah voerde de straf van steniging uit, en wij deden dat na hem, maar ik ben bang dat in de loop van de tijd sommigen zullen zeggen dat ze het vers over steniging niet in het boek vinden, en dat ze zullen dwalen doordat ze een van de verplichtingen die Allah openbaarde hebben verlaten. Steniging is iets dat in het boek van Allah is voorgeschreven voor degene - man of vrouw - die onwettige seks pleegt, als hij of zij getrouwd is, als doorslaggevend bewijs is getoond of als de vrouw zwanger is, of als ze bekennen." Ook was dit opgetekend in de twee sahihs in de uitgebreide hadith van Malik, waarvan we in het kort een deel hebben geciteerd dat relevant is voor deze discussie

Hier zie je dus dat Ibn Kathir alleen het gedeelte over zweepslagen uit de koran citeert; hij citeert dezelfde uitspraak als Ibn Ishaq van Umar, die verwees naar een koranvers over steniging, en dat later uit de koran verwijderd is.

Sorry dat het veel is, maar het fascineert me nogal. :D

Wat betreft je citaten uit het Oude Testament: daaruit zie je dat de straf van steniging al lang ter discussie stond. In het Nieuwe Testament zegt Jezus bijvoorbeeld: wie zonder zonde is, werpe de eerste steen. Hiermee is steniging in het christendom afgeschaft.

De implicatie van het vers is dat steniging al in het jodendom ter discussie stond: want zoals je weet was Jezus zelf een jood, en hij verzette zich tegen deze straf. Maar in andere stromingen van deze godsdienst bleef steniging gewoon bestaan. Je ziet dus dat die discussie ook in de islam nog werd gevoerd: de islam kwam voort uit een stroming waarin steniging nog niet was afgeschaft, maar waarin wel discussie werd gevoerd.

Er is kennelijk nog een strijd gevoerd of steniging wel of niet in de koran of in de islam moest worden opgenomen. Uiteindelijk is het wel als islamitische straf blijven bestaan in de hadiths. Maar er heeft een discussie plaatsgevonden over steniging als 'woord van god' in de koran, dat komt in alle bronnen naar voren. Zelfs Uthman, een van de samenstellers van de koran (als ik het goed heb), heeft iets gezegd over dit vermiste vers, maar ik heb nog niet kunnen vinden wat.
Laatst gewijzigd door nina op Vr Nov 25, 2005 9:24 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Gülay

Berichtdoor Gülay » Do Nov 24, 2005 11:12 pm

Weer fout..

Allahu ekber betekent Allah is de grootste...

Dutch

Berichtdoor Dutch » Do Nov 24, 2005 11:44 pm

Waarop steun je de uitspraak "allahu akbar" ?
Wie zegt dat allah de grootste is? Als allah de grootste is, waarmee vergelijk je allah dan? Allah is dan per definitie groter dan de grote, zou allah dan niet de grootste onder alle goden kunnen zijn?

stropke

Berichtdoor stropke » Vr Nov 25, 2005 12:59 am

Dutch schreef:Waarop steun je de uitspraak "allahu akbar" ?
Wie zegt dat allah de grootste is? Als allah de grootste is, waarmee vergelijk je allah dan? Allah is dan per definitie groter dan de grote, zou allah dan niet de grootste onder alle goden kunnen zijn?

Hoi Dutch ik heb er eerder al een stukje uitleg over gegeven in andere topic maar weet nie meer waar staat. Zoeken we op en zal hier terug bij zetten. Tis nu :roll: bedtijd, oogjes beginne te :roll: alsk moe ben :lol: :lol: :lol:

Grtjs

stropke

Berichtdoor stropke » Vr Nov 25, 2005 8:06 pm

stropke schreef:
Dutch schreef:Waarop steun je de uitspraak "allahu akbar" ?

Hoi Dutch ik heb er eerder al een stukje uitleg over gegeven in andere topic maar weet nie meer waar staat. Zoeken we op en zal hier terug bij zetten. Tis nu :roll: bedtijd, oogjes beginne te :roll: alsk moe ben :lol: :lol: :lol:

Grtjs

Hoi Dutch Jip gevonden: staat in deze topic op pagina 1 :wink: Mijn bericht onderaan laatste van die pagina

nina

Berichtdoor nina » Vr Nov 25, 2005 9:27 pm

PS ik heb de citaten over steniging in de koran even naar het Nederlands vertaald in mijn vorige bijdrage, dat vind ik toch makkelijker. Hier ook nog een link naar twee hadiths, plus een stukje eruit.

Sahih Bukhari, volume 8, boek 82, nummer 817:

[url=http://www.usc.edu/dept/MSA/fundamentals/hadithsunnah/bukhari/082.sbt.html#008.082.817]http://www.usc.edu/dept/MSA/fundamentals/
hadithsunnah/bukhari/082.sbt.html#008.082.817[/url]

En volume 9, boek 92, nummer 424:

[url=http://www.usc.edu/dept/MSA/fundamentals/hadithsunnah/bukhari/092.sbt.html#009.092.424t]http://www.usc.edu/dept/MSA/fundamentals/
hadithsunnah/bukhari/092.sbt.html#009.092.424t[/url]

(passage over dit vers)'Toen we bij Medina kwamen, zei 'Umar (tijdens een vrijdagse khutbapreek): "Er is geen twijfel, Allah zond aan Mohammed de waarheid en openbaarde hem het boek (koran), en onder wat was geopenbaard was het vers van Ar-Rajm (ter dood stenigen van overspeligen. Hadith 817,vol. 8)

luckybee

Re: Wie is Allah?

Berichtdoor luckybee » Vr Nov 25, 2005 10:15 pm

Maroc_21 schreef:'Zeg: Hij is God als enige. God de eeuwige. Hij heeft niet verwekt en is niet verwekt en niet één is aan Hem gelijkwaardig.' (Koran, 112:1-4)

'Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten vrede' (Koran, 13:27)

De Islam is gebouwd rond het centrale geloof dat er geen god is dan God. Allah is het arabisch woord voor God. Het is het enige arabische woord dat noch mannelijk, noch vrouwelijk is - het heeft ook geen meervoudsvorm. Deze linguistische kenmerken onderstrepen meteen de unieke aard van God. Mede daarom, en omdat de Koran in het Arabisch geopenbaard is, verkiezen de meeste Muslims het woord Allah boven het woord God, maar de betekenis van beide termen is hetzelfde.

Zoals men in het nederlands God zegt, in het Hebreeuws Jahweh en in het frans Dieu, zo zegt men in het arabisch Allah. In een Christelijke arabische Bijbel, wordt God inderdaad vertaald als Allah, zoals blijkt uit volgende vergelijking, waarin het arabische woord Allah groen aangeduid werd:

1. Het woord "Allah"in de Heilige Koran, Hoofdstuk 1, vers 1:
Afbeelding
Nederlands: In de Naam van God, de Erbarmer, de Barmhartige

2. Het woord "Allah" in de Christelijke Arabic Bible Boek Genesis, vers 1:
Afbeelding
Nederlands: In het begin schiep God hemel en aarde

Voor Muslims gaat gaat dit veel verder dan een taalkundig feit. Immers, volgens Muslims, betreft het hier dezelfde Ene God die in het Oude Testament Jahweh genoemd wordt. De Islam leert dat Joden, Christenen en Muslims essentieel dezelfde Ene God aanbidden - al zijn er natuurlijk wel onderlinge verschillen tussen de drie godsdiensten van het Boek, die ook de "monotheïstische" godsdiensten genoemd worden.

Islam gelooft dat er een duizenden Profeten geweest zijn die allemaal hetzelfde geloof verkondigd hebben. Volgens de Islam, bevestigt de Profeet Mohammed dan ook slechts de Boodschap die voor hem door andere Profeten zoals Abraham, David of Jezus, gebracht werd. Muslims zijn overigens verplicht in al deze Profeten en in hun Boodschap te geloven. Wanneer men niet gelooft in Jezus en de Boodschap die Hij bracht, kan men dus geen Muslim zijn.

Muslims geloven verder dat al diegenen die in de Boodschap geloven die hen door de Profeten gebracht werd, naar de hemel kunnen gaan. Christenen en Joden kunnen volgens de Islam dus ook naar de hemel gaan, waaruit nogmaals blijkt dat zij volgens Muslims allemaal in dezelfde Ene God geloven.

Allah is dan ook niet een of andere exotische maangod. Dit misverstand is eeuwen geleden ontstaan, toen Mohammed begon te prediken. Christenen aanzagen hem als een valse profeet, en besloten dat de God waarover hij het had, bijgevolg onmogelijk dezelfde kon zijn als hun God. Daarom begonnen ze te praten over "Allah, de god van de Muslims", om zich duidelijk van hen te onderscheiden. Hele generaties Westerse Islam-deskundigen zijn vanuit dit perspectief opgeleid, met erg verstrekkende gevolgen voor de manier waarop het Westen de Islam bekijkt. Zo denken velen dat de Islam andere waarden en normen hanteert. Ook deze opvatting is geworteld in de idee dat de God van de Muslims een andere God is dan die van de Christenen. De achterliggende gedachte is immers dat alle mensen die in één en dezelfde God geloven, naar die God kijken voor de bepaling van wat goed en verkeerd is, en dus dezelfde normen delen. Vermits men de God van de Muslims als een andere God aanziet dan de eigen God, is het logische gevolg dat die God dan ook wel andere definities zal hebben van goed en kwaad. Echter, vanuit het perspectief van de Islam, aanbidden Joden, Christenen en Muslims allen dezelfde God, en delen zij dus dezelfde morele basis als de Westerse Judeo-Christelijke maatschappijen. Muslims geloven bijvoorbeeld ook in de Tien Geboden.

De Uniciteit van God volgens de Thora, de Bijbel en de Koran

Hierna volgen een paar verzen uit het Oude Testament, het Nieuwe Testament en De Koran, waaruit telkens het centrale belang van het geloof in de Ene God blijkt:

"Gij zult geen andere goden hebben dan Mij". (Deuteronomium 5:6)

En de Heilige Koran:

"Weet dat er geen god is dan God" (Koran 47:19)

Andere goden dan God, wat moet men zich daarbij voorstellen? Zeker niet enkel het aanbidden van meerdere goden of idolen maar alles wat in de weg komt van het aanbidden van de Eén God - dus ook het eigen ik dat men tot status van godheid kan verheffen (wanneer men zelf bepaalt wat goed in slecht is, in plaats van de Goddelijke Bepalingen daarover te volgen). Volgens de Islam is de hoogste vorm van Jihad (streven) overigens deze van het streven tegen het eigen ik, om zo volledig God te dienen.

Het geloof in éen God, werd door alle Profeten verkondigd. Zo horen we bijvoorbeeld Mozes zeggen:

"Hoor, Israël! de Heer (Jahweh) is onze God, en de Heer alleen. Bemin uw God, met geheel uw hart, met geheel uw ziel en met geheel uw kracht." (Deuteronomium 6:4-5)

In het Nieuwe Testament, horen we ook Jezus zeggen:

"Hoor Israël! De Heer onze God is de enige Heer, Gij zult de Heer uw God beminnen met geheel uw hart, geheel uw ziel, geheel uw verstand en geheel uw kracht." (Marcus 12:29-30)

Ook in de Heilige Koran vinden we dit terug:

"Zeg : "Hij is God als enige, God als Bestendige. " (Koran 112:1-2)

Het Oude Testament stelt reeds ondubbelzinnig dat niets of niemand met God gelijkgesteld mag worden:

Ik ben Jahweh, uw God, die u uit Egypte, uit het slavenhuis heb geleid; gij zult geen andere goden naast Mij hebben. Ge zult u geen godenbeelden maken, noch enig beeld vn wat in de hemel daarboven, op de aarde beneden of in het water onder de aarde is." (Exodus, 20:2)

God is de Eerste en de Laatste. In het boek Isaiah (Jesaja) lezen we:

"Jullie zijn Mijn getuigen, zegt de Heer. Vòór mij was er geen god, en na mij zal er geen god zijn. Ik ben de Heer, en behalve Mij, is er geen enkele Redder". (Jesaja 43:11)

"Ik ben de Eerste en ik ben de Laatste, en behalve Mij is er geen god." (Jesaja 44:6)

Ook dit vinden we in de Koran terug:

"Hij is de Eerste en de Laatste" (Koran 57:3)

en

"En er is geen andere god dan Ik, een rechtvaardige God, een Redder. Er is er geen dan Ik. Omdat Ik God ben, en er is geen ander." (Jesaja 45:21-23)

De Islam gelooft dan ook niet dat Jezus zelf God was. Dit doorbreekt volgens de Islam immers het zuivere monotheïsme dat er geen god is dan God, vermits het een mens verheft tot de status van god-zijn , wat volgens de Islam niet kan. Volgens Muslims was Jezus evenwel een machtig Profeet van God, die dezelfde boodschap verkondigde als al de andere Profeten van God.

Jezus wordt herhaaldelijk eervol vermeld in de Koran - zo ook zijn moeder, Maria. Er is zelfs een hoofdstuk van de Koran (hoofdstuk 19) dat haar naamt draagt. Moslims geloven overigens, net als de Christenen, in de maagdelijke verwekking van Jezus en verwijzen daarbij naar Adam om te verduidelijken dat dit niets verandert aan het feit dat Jezus een mens is. Immers, Adam had ook geen menselijke vader (en zelfs geen menslijke moeder), maar dat maakte hem ook niet tot God: "Waarlijk, het voorbeeld van Jezus, voor God, is zoals dat van Adam. Hij schiep hem van stof en zei "Wees!" en hij was." (Koran 3:59)

Mijn conclusie: De Islam is een wereldreligie!
Volgens de weda van de Hindoe,de oudste bestaande schriftelijke chroniek van de mensheid; is Allah niet die, die door moslims wordt aanbeden
http://www.hinduism.co.za/kaabaa.htm
Veel leesplezier.

Terug naar “Koran, sha'ria en ahadith (boodschappen, mirakels en wetenschap)”