ibn Kathir, vraag 4

Is de koran perfect? Bevat de koran informatie over de toekomst? Bevat de koran wonderen? Is de koran het woord van God? Of begonnen als een tekstuitleg bij de bijbel?
BFA

ibn Kathir, vraag 4

Berichtdoor BFA » Wo Apr 20, 2011 8:08 pm

''Aafaraaytumu Allata waal Auzza wamanata althalitha al okhra, alakumu althtakaru walahu al ontha.''

Of: Laat, Oezza en Manaat zijn bemiddelaars tussen mens en God.
Laat Oezza en Manaat zijn boodschappers tussen mens en God of een soort tussengoden of Engelen. Het is niet hetzelfde, toch te vergelijken met: Gabriel, die voor Mohammed een persoonlijke boodschapper was.
Bovenstaand vers staat letterlijk in de Koran en geeft Laat, Oezza en Manaat die functie. Dit kan je toch niet ontkennen.

Kan jij het verklaren hoe het komt in één keer een gruwelijke hekel krijgt aan zijn boodschapsters en deze verwerpt?
Kan jij verklaren hoe het komt dat Allah deze drie godinnen als tussengoden zag, ze daarna verworp en afschuw van hen kreeg.

Er was niets voor Islam.
Uit deze zin spreekt alle weerzin die Mohammedanen hebben wat het pre-Islamitsche tijdperk aangaat. Afgoden en relieken uit dit pre-Islamitsche tijdperk worden letterlijk en figuurlijk verguisd. (Kijk maar wat er gebeurd met de Buddhistische erfenis in Afghanistan en Pakistan. Met de Hindu-erfenis in Bangladesj)
De islamitische liturgie, rituelen en riten vertonen veel overeenkomsten met hetgeen er was voor Islam, met hetgeen verguisd wordt. Met daar een herinterpretatie is Islam doordrenkt van pre-Islamitische gebruiken.

Neem het ritueel van bedevaart en zwarte steen. Dit is pre-Islamitisch en representeert de versmelting van penis in vagina.
Ghabar, wat in klassiek Arabisch 'groot' betekent en de stam is van Akhbar. Ghabar is de toenaam van Aphrodite, Romeins.
Ain Al hoer, komt van het Grieks en betekent seizoenen.
An Njam (sterren) Shams (zon) Arrad (donder) Nur (licht) Al Buruj (sterrenstelsel)
Die Koranverzen, heel spirituele Cherrypicking uit de oude religies.

Heb jij het boek 'Kitab al asnam' al gelezen? Indien ja, kan jij mij hier wat uitleg over geven.
Indien neen, wil je zo lief zijn het voor mij te lezen en daarna wat uitleg te geven?

Zoveel spiritualiteit date er in Islam zit. Allemaal Haram gemaakt.
Vind je dat niet krom en verdacht Ibn Kathir?

'Religion is for those who are afraid of hell. Spirituality is for those who have been there.
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;

BFA

Re: ibn Kathir, vraag 4

Berichtdoor BFA » Wo Apr 20, 2011 8:10 pm

Ibn Kathir, durf jij met mij door de hel gaan om de spiritualiteit van het paradijs te bereiken?
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;

Ibn Kathir

Berichtdoor Ibn Kathir » Vr Apr 22, 2011 8:03 pm

Ik ga eerst eten, dan kom ik terug op al je vragen BFA :P
Note : Sorry mensen, ik negeer niemand opzettelijk. Vergeef me als ik nog niet gereageerd heb op je bericht. Ik lees ze wel en ik zal erop ingaan als jullie geduldig blijven. Het is dat ik druk bezig ben met mijn studies.

Ibn Kathir

Berichtdoor Ibn Kathir » Vr Apr 22, 2011 9:47 pm

Dit is een complete vertaling van Surah Najm waar je uit citeert (rijmend):

Bij de ster die vallend daalt
    Uw stadsgenoot is niet verdwaald
    Hij spreekt ook niet verdwaasd
    Hij spreekt wat is geopenbaard

De machthebber met groot mandaat
    Onderwees hem. Een Wijze, op zijn plaats
    In evenwicht, daar waar de dageraad ontstaat
    Dan komt Hij nader en Hij daalt

Tot twee booglengten af, en staat
    En geeft zijn dienaar wat Hij openbaart
    Zijn hart behoeft geen leugentaal.
    Wantrouwen jullie soms zijn visioen-verhaal?

Hij (Mohammed) had Hen al gezien een ander maal
    Bij de lotusboom, de ‘wereldpraal’
    In de wondertuin, in de hemelse gaard
    Waar de lotusboom staat met verhuld gelaat

Zijn blik – niet afgeleid of afgedwaald –
    Neemt de grootste tekenen van Zijn Heer waar.

Hebben jullie soms iets gezien in Al-Laat?
    In Al-Oezza of in de 3e godin, Manaat?
    Jullie zeker zonen, Hij dochters als Nazaat?
    Die verdeling is toch ver onder de maat

Die dragen een door jullie en je vaders verzonnen naam
    Terwijl geen machtiging van God daartoe is uitgegaan
    Jullie volgen slechts vermoedens en een waan

Hoewel door jullie Heer gezonden werd: een leidraad

Krijgt de mens dan alles wat hem aanstaat?
    Terwijl aan God de toekomst en het heden staat
    Hoeveel engelen staan er niet in de hemel paraat?
    Hun voorspraak levert toch geen enk’le baat
    Dan aan hen die God het vergunt en toestaat

Zij die niet geloven benoemen engelen met een vrouwennaam

Kennis, daar ontbreekt het hun aan
    Zij hangen slechts vermoedens aan

En nog nooit hebben vermoedens de waarheid onderuit gehaald

Weersta daarom wie onze boodschap tegengestaan
    Wie kiest voor aards gewin en momentele staat

Op deze grens kwam hun kennis tot staan

Jullie Heer weet beter wie van zijn weg is afgedwaald

En beter ook wie zich naar zijn raad gedraagt.

Aan God behoort wat is in hemel en op aard
    Zodat Hij de kwaden vergeleden kan, hun daad
    En aan de goeden, wat als hun beloning is bepaald.

De mensen die zich verre houden van grove zaken en gruwelijkheden
    Behoudens kleinigheden

Voor hen ziet jouw Heer het ruim en Hij vergeeft.
    Hij kent jullie beter, al sinds Hij jullie maakte van aarde
    En sinds jullie nog verbleven in de moederschoot
    Verklaar jezelf niet heilig, want Hij weet beter wie in Zijn vreze staat

Zagen jullie die man, die alles tegenstaat?
    Die gieraard, die geeft met mondjesmaat?
    Ziet hij wat onzichtbaar is verklaard?
    Of weet hij niet wat er in de wet van Mozes staat?
    Of wat in Abrahams boekrol is bewaard?
    Geen extra last is voor de lastdrager bepaald;
    De mens krijgt slechts wat hij heeft nagejaagd

En straks wordt wat hij najaagt zichtbaar

Dat wordt beloond, vergelding in volle maat.

Je Heer is dan je rust en toeverlaat
    Hij is het die je lachen dan wel huilen laat
    En Hij beschikt de doods- of levensstaat
    Hij schept man en vrouw uit een druppel zaad
    Een vlam die uit begeerte slaat
    Het andere leven is Zijn zaak
    Hij is het die genoegen schept en rijk maakt
    Onder Hem is het dat de Hondster staat
    Hij heeft vernietigd het volk van Aad
    Ook Thamoed – niets dat Hij overlaat

Ook vroeger, dat volk van Noach, boos en onbeschaamd
    En de stad van Lot – Hij heeft ze niet gespaard

Hij overdekte haar en liet haar in water ondergaan
    Twijfel je nog aan jouw Heer, of Hij het heeft welgedaan?
    Kijk dan hoe het de voorgaanden is vergaan.

De laatste dag kan niet ver meer zijn
    Niemand dan God onthult je zijn termijn

Ben je verbaasd over dit bericht?
    Is er slechts lach, geen traan op je gezicht?
    Blijf je slechts zitten, niet eens opgeschrikt?

Buig je dan voor God, eerbiedig en dienstwaardig.

http://www.angelfire.com/poetry/salima/Islam/Dester.htm

----------------------------------------

Dit klinkt wel mooi, maar het stelt niet veel voor als je het naast Arabisch plaatst. Dat citaat over Al-Laat en Manaat zijn dus buiten context
Note : Sorry mensen, ik negeer niemand opzettelijk. Vergeef me als ik nog niet gereageerd heb op je bericht. Ik lees ze wel en ik zal erop ingaan als jullie geduldig blijven. Het is dat ik druk bezig ben met mijn studies.

Ariel

Berichtdoor Ariel » Za Apr 23, 2011 12:55 am

Een beetje lullig voor Mohammed . Allah zegt dat niemand met de Koran kan knoeien , en dan komt de duivel iblis die net doet alsof hij engel Gabriël is en fluistert hij wat verzen over al-Laat , Manaat en al-'Oezza in de oren van Mohammed.
Wie geeft ons de zekerheid dat Iblis niet meer verzen in de oren van Mohammed gefluisterd heeft?
De geest van de wijze richt zich naar rechts, maar de geest van de dwaas naar links.

Ibn Kathir

Berichtdoor Ibn Kathir » Za Apr 23, 2011 2:33 pm

^ Dat is een mythe. Er is niets authentiek daarover in onze boeken Ariel

Ariel

Berichtdoor Ariel » Za Apr 23, 2011 3:10 pm

Ibn Kathir schreef:^ Dat is een mythe. Er is niets authentiek daarover in onze boeken Ariel

Dat mag je willen schat, maar helaas pindakaas. Er is genoeg informatie over.
Laten we even luisteren naar Ibn Ishaak .

De Profeet hield het welzijn van zijn stam voor ogen en wilde toenadering tot hen op elke mogelijke manier.

Jazied ibn Ziaad al-Madani leverde over van Moehammad ibn Ka’b de Koeraiziet: Toen de Profeet zag dat zijn stamgenoten zich van hem afwendden en het moeilijk vond om aan te zien hoe zij afstand namen van de boodschap die hij hun van God overbracht, wenste hij dat er van God iets zou komen wat toenadering teweeg zou brengen. Met al zijn liefde en zorg voor zijn stam had het hem plezier gedaan als hij de hardheid die hij van hen ondervond wat had kunnen matigen; daarover dacht hij na en hij wenste het vurig. En toen God openbaarde: Bij de ster als hij ondergaat: uw gezel dwaalt niet en is niet misleid, en hij spreekt niet uit een bevlieging [53:1-3] en hij bij de woorden kwam: Ziet u Laat en Oezza, en Manaat, de derde, de andere? [53:19-20] legde de Satan hem, op grond van zijn eigen gedachten en wens, de volgende woorden in de mond: ‘Dit zijn de verheven kraanvogels, op hun voorspraak kan worden gehoopt.

Toen de Qoeraisjieten dit hoorden waren zij blij en het beviel hun zeer dat hun godinnen erin vermeld werden. Zij luisterden naar hem, terwijl de gelovigen, die geloof hechtten aan de boodschap die hun Profeet bracht van hun Heer, hem niet van fouten, waanideeën of misstappen verdachten. Toen hij bij de teraardewerping kwam, aan het eind van de soera, wierp hij zich ter aarde en de moslims deden het hem na, omdat zij geloof hechtten aan de boodschap van hun Profeet en hem volgden. De heidenen uit Qoeraisj en anderen die in het bedeoord waren deden dat ook, omdat zij hun godinnen hadden horen noemen. Er bleef niemand in de moskee, gelovige of ongelovige, die zich niet ter aarde wierp, behalve Walied ibn Moeghiera, die zo oud was dat hij het niet meer kon, maar die nam een handvol grind en boog zich daarover. Daarop verlieten de mensen het bedoord en gingen uiteen. Ook de Qoeraisjieten gingen weg, blij dat zij hun godinnen hadden horen noemen, en zeiden: ‘Mohammed heeft onze goden op de best mogelijke manier vermeld en hij heeft in zijn reciet gezegd: “Dit zijn de verheven kraanvogels, op hun voorspraak kan worden gehoopt.”’

Het nieuws van deze teraardewerping bereikte de gezellen van de Profeet die in Ethiopië waren en er werd al gezegd dat Qoeraisj tot de islam was overgegaan. Sommigen van hen maakten aanstalten om terug te keren, anderen wilden nog blijven.

Toen kwam Djibriel bij de Profeet en zei: ‘Mohammed, wat heb je gedaan? Je hebt de mensen iets gereciteerd wat ik je niet heb overgebracht van God en je hebt iets gezegd wat Hij niet tegen jou heeft gezegd!’ Toen werd de Profeet zeer bedroefd en vreesde God zeer, maar God zond een openbaring neer, want hij had erbarmen met hem, om hem te troosten en de zaak te vergemakkelijken. Daarin liet Hij hem weten dat er vóór hem geen profeet of gezant was geweest die iets wenste of begeerde zonder dat de Satan hem iets naar zijn wens in de mond had gelegd, zoals hij dat nu bij de Profeet had gedaan, en zonder dat God daarna had afgeschaft wat de Satan hem had ingegeven en Zijn verzen had vastgesteld; met andere woorden: dat het hem net zo verging als sommige andere profeten en gezanten, en Hij openbaarde: Wij hebben vóór jou geen gezant of Profeet gezonden zonder dat de Satan, als hij iets wenste, hem iets naar zijn wens in de mond legde. Maar God schaft af wat Satan ingeeft; dan stelt God Zijn verzen vast. God is wetend en wijs. [22:52]

Zo nam God de droefheid van zijn Profeet weg, stelde hem gerust over wat hij had gevreesd en schafte af wat de Satan hem in de mond had gelegd, namelijk dat van hun godinnen, die verheven kraanvogels op welker voorspraak werd gehoopt. Hij liet nu op Laat en Oezza en Maanaat, de derde, de andere de woorden volgen: Hebt u dan de mannelijke en Hij de vrouwelijke [kinderen]? Dat is een onrechtmatige verdeling! Het zijn slechts namen, die u en uw vaderen gegeven hebt, tot aan: [...] aan wie Hij wil en met wie Hij tevreden is. [53:21-26] – dat wil zeggen: hoe kan de voorspraak van jullie godinnen bij Hem dan ergens goed voor zijn?

Toen de openbaring kwam die de influistering van de Satan aan de Profeet afschafte zei Qoeraisj: ‘Mohammed heeft spijt gekregen van wat hij heeft gezegd over de positie van onze godinnen bij God, hij heeft het veranderd en is met iets anders gekomen.’ (Ibn Ishaak, Het leven van Mohammed, Bulaaq, 2000, p. 73-74)
De geest van de wijze richt zich naar rechts, maar de geest van de dwaas naar links.

Terug naar “Koran, sha'ria en ahadith (boodschappen, mirakels en wetenschap)”