'De islamitische wereld ontwaakt uit haar academische coma'

Is de koran perfect? Bevat de koran informatie over de toekomst? Bevat de koran wonderen? Is de koran het woord van God? Of begonnen als een tekstuitleg bij de bijbel?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89721
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

'De islamitische wereld ontwaakt uit haar academische coma'

Bericht door Ariel »

'De islamitische wereld ontwaakt uit haar academische coma' schrijft Robin de Wever .
Ontwrichtende filosofie, natuurkundige ontdekkingen die een heel nieuw licht werpen op het leven: universiteiten in islamitische en Arabische landen moesten er de afgelopen eeuwen weinig van hebben. Nu lijken ze langzaam uit hun intellectuele coma te ontwaken.

Slechts tweemaal ging de Nobelprijs naar een moslim. Beide winnaars verhuisden uiteindelijk naar een westers land. Ook veelzeggend: de 57 landen van de Organisatie van Islamitische Samenwerking besteden gemiddeld 0,81 procent van hun bruto binnenlands product aan onderzoek en ontwikkeling. In Amerika is dat 2,9 procent, in het technologisch ingestelde Israël maar liefst 4,4 procent.

Bidden: beter dan studeren
Voor de oorzaken van de achterstand moeten we eeuwen terug in de tijd. Velen gaan uit van religieuze pressie: islamitische gezaghebbers zijn steeds argwanender tegenover wetenschap komen te staan. Kennis zou minder waardevol zijn dan geestelijke oefening en het zoeken naar God.

'De campus van de Quaid-i-Azam-universiteit in Islamabad telt drie moskeeën', schrijft het tijdschrift. 'En waarschijnlijk komt er binnenkort een vierde bij. Maar een boekwinkel is nergens te bekennen.'

Kennis is aardig, maar het vlekkeloos reciteren van de Koran of exact het juiste antwoord geven op een theologisch-dogmatische vraag is beter. Bovendien zien ook sommige moslims, net als orthodoxe christenen, een onverzoenbare tegenstelling tussen wetenschap en geloof. Wie God als schepper en hoogste macht wil eren, kan maar beter niet op zoek gaan naar archeologische vondsten die doen vermoeden dat de mens niet is geschapen, maar voortkwam uit evolutie.

Lees hier verder. http://www.trouw.nl/tr/nl/4728/Islam/ar ... coma.dhtml
Verandering is mogelijk denkt Het Britse weekblad The Economist .
Grijpen de landen terug naar de periode waarin wetenschap wél aanzien genoot, de tijd waarin de Arabische cultuur zelfs ver vooruitliep op Europa? Voor die conclusie lijkt het nog te vroeg. Maar ondenkbaar is het niet, en de huidige cijfers bewijzen dat verandering wel degelijk mogelijk is.

Aan de theologie hoeft het in ieder geval niet te liggen, merkt The Economist fijntjes op. De hadith (de opschrift gestelde 'uitspraken van Mohammed') spoort moslims aan om op zoek te gaan naar kennis - 'zelfs tot aan China'.
We merken weer dat de schrijver van het artikel in de econoom niets van Islam af weet. De reden van de achterstand is niet dat moslims niet op zoek mogen gaan naar kennis, maar dat wetenschappelijke onderzoeken niet kloppen met de inhoud van de Koran. Veel wetenschappelijke kennis is namelijk strijdig met de schrift. Ja, en dan ben je als moslim snel uitgestudeerd, want een goeie moslim kan en mag de 'wijsheid en waarheid " van de Koran niet ontkennen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
gerard_m
Berichten: 400
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 1:34 pm

Re: 'De islamitische wereld ontwaakt uit haar academische co

Bericht door gerard_m »

De hadith nodigt mensen uit tot kennis, namelijk kennis over de islam, in de hoop dat ze zich bekeren.

Jammer dat berichten over de islam zo vaak verkeerde (milde, zachtaardige) informatie bevatten.
Three things cannot be long hidden: the sun, the moon, and the truth.
(Buddha)
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24957
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: 'De islamitische wereld ontwaakt uit haar academische co

Bericht door King George »

gerard_m schreef:De hadith nodigt mensen uit tot kennis, namelijk kennis over de islam, in de hoop dat ze zich bekeren.
Kennis nemen van de Islam doctrine om deze als waarheid te prediken staat nou juist wel haaks op het streven naar moderniteit en vooruitgang.
gerard_m schreef:Jammer dat berichten over de islam zo vaak verkeerde (milde, zachtaardige) informatie bevatten.
De taqiyya moet nou eenmaal zo wijd mogelijk worden verspreid. Het liefst als "wetenshappelijk" middels hun nuttige idioten de naïeve dwazen. Jammer alleen dat dezen zo rijkelijk gesubsidieerd worden. Wij betalen subsidie aan de schuldigen aan onze afwaardering. If Dutchmen knew...
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Schepsel
Berichten: 4929
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 6:43 pm
Locatie: 하늘

Re: 'De islamitische wereld ontwaakt uit haar academische co

Bericht door Schepsel »

Haha!! :lol: Hun intellectuele activiteit is het de wereld in slingeren van dolkomische onzin dat kamelenpis je van ziektes geneest :lol: Ik geloof er sowieso geen bal van. Het is een gegeven dat wetenschappelijke posities in die landen vaak worden weggegeven aan lui die goed kunnen slijmen bij het regiem en goede religieuzen, en dus niet de slimsten. En zelfs als dat wordt omzeild: Lolol! Alles draait daar om geloof dus gaat het om onzin zoals het genoemde: Geneest kamelenpis nou wel of niet? De uitkomst kennen we natuurlijk op voorhand al.

We kennen toch ook de mentaliteit van de doorsnee moslim? Het enige wat ze boeit is Allah, zijn schriftelijke psyschose, en de Palestijnen. Het is wonderbaarlijk hoe weinig interesse ze hebben in wat dan ook voor andere (mensen)onderwerpen. Valt dat niemand op? Ook moslims hier. En dat er daar geen boeken worden gelezen buiten voornamelijk islam-dingen getuigt daar wel van. Ik wed dat de definitie van ''ontwaken uit een intellectuele coma'' aangepast is aan hun niveau. In feite zegt dat artikel dan niks. Er zijn meer papers geciteerd, maar van welk niveau zijn die dan? Welke wetenschappelijke tak? (dus bijv geen theologie)
Ik heb de beste feiten. Het zijn alternatieve feiten. Niemand respecteert de feiten meer dan ik. De rest is FAKE NEWS. SNEU. Net als ''zogenaamde rechters'' en scheiding der machten, SNEU.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: 'De islamitische wereld ontwaakt uit haar academische co

Bericht door mercator »

Ariel schreef:'
Grijpen de landen terug naar de periode waarin wetenschap wél aanzien genoot, de tijd waarin de Arabische cultuur zelfs ver vooruitliep op Europa?
Dat is een fabeltje dat nu al zowat 50 jaar wordt nagekauwd. Zelfs in de meest duistere middeleeuwen was de Westerse beschaving ver vooruit op de moslims.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Karel Kletskop
Berichten: 55
Lid geworden op: do mar 22, 2012 8:47 pm

Re: 'De islamitische wereld ontwaakt uit haar academische co

Bericht door Karel Kletskop »

Als de arabische wetenschap al ooit voor liep op onze westerse wetenschap dan was het in de middeleeuwen. Dus voor mohammed zijn psychoses opschreef en het een heilig boek ging noemen. En die wetenschap was overgenomen van de oude Grieken.

Helaas gingen in de middeleeuwen wetenschap en religie hier in Europa ook niet samen. Gelukkig is dat nu veranderd. Tijd dat de arabische wereld zich ook eens gaat ontwikkelen en beschaven.
Dhana
Berichten: 7962
Lid geworden op: do nov 27, 2008 10:15 am

Re: 'De islamitische wereld ontwaakt uit haar academische co

Bericht door Dhana »

Laten we vooral antiek India niet vergeten. Daar hebben de moslims eerst alle hoogwaardige kennis vergaard, waarna hun univeristeiten met de grond gelijk gemaakt zijn en meer dan 80 miljoen Hindus voor de grap en vermaak afgeslacht zijn. Er is zelfs een sultan geweest die aan toendertijd al aan reclycling deed en van de schedels minaretten liet bouwen.
Wil je in het leven werkelijk leren, moet je in staat zijn buiten het eigen ego te schouwen.
Gebruikersavatar
op z'n kop
Berichten: 326
Lid geworden op: za jul 16, 2011 8:38 pm

Re: 'De islamitische wereld ontwaakt uit haar academische co

Bericht door op z'n kop »

Dhana schreef:Laten we vooral antiek India niet vergeten. Daar hebben de moslims eerst alle hoogwaardige kennis vergaard, waarna hun univeristeiten met de grond gelijk gemaakt zijn en meer dan 80 miljoen Hindus voor de grap en vermaak afgeslacht zijn. Er is zelfs een sultan geweest die aan toendertijd al aan reclycling deed en van de schedels minaretten liet bouwen.
Er gaan ook geruchten dat jezus vanuit India terugkwam, geboren uit de laatste goden Cesar en Cleopatra.
Zo heeft jezus ook broeders en een zuster.
Misschien is het niet te laat bij te leren en aan te nemen wat gegeven wordt, geloof en geld. Weten en vergeten.
An evil exists that threatens every man, woman and child of this great nation. We must take steps to ensure our domestic security and protect our homeland.A.H./ Bush./ ?
Dhana
Berichten: 7962
Lid geworden op: do nov 27, 2008 10:15 am

Re: 'De islamitische wereld ontwaakt uit haar academische co

Bericht door Dhana »

op z'n kop schreef:
Dhana schreef:Laten we vooral antiek India niet vergeten. Daar hebben de moslims eerst alle hoogwaardige kennis vergaard, waarna hun univeristeiten met de grond gelijk gemaakt zijn en meer dan 80 miljoen Hindus voor de grap en vermaak afgeslacht zijn. Er is zelfs een sultan geweest die aan toendertijd al aan reclycling deed en van de schedels minaretten liet bouwen.
Er gaan ook geruchten dat jezus vanuit India terugkwam, geboren uit de laatste goden Cesar en Cleopatra.
Zo heeft jezus ook broeders en een zuster.

Dat zijn inderdaad (ongefundeerde) berichten, op z'n kop. Dat is heel wat anders dan een bewust of niet bewust vergeten stuk geschiedenis weer in de belangstelling te zetten.
Wil je in het leven werkelijk leren, moet je in staat zijn buiten het eigen ego te schouwen.
Gebruikersavatar
op z'n kop
Berichten: 326
Lid geworden op: za jul 16, 2011 8:38 pm

Re: 'De islamitische wereld ontwaakt uit haar academische co

Bericht door op z'n kop »

Dhana schreef:Laten we vooral antiek India niet vergeten. Daar hebben de moslims eerst alle hoogwaardige kennis vergaard, waarna hun univeristeiten met de grond gelijk gemaakt zijn en meer dan 80 miljoen Hindus voor de grap en vermaak afgeslacht zijn. Er is zelfs een sultan geweest die aan toendertijd al aan reclycling deed en van de schedels minaretten liet bouwen.
Welke vergaarde kennis hebben moslims meegenomen denk je? Ik zie daar niets van aan de oppervlakte drijven. Nog niet tenminste, misschien kun je me bijlichten?
Misschien is het niet te laat bij te leren en aan te nemen wat gegeven wordt, geloof en geld. Weten en vergeten.
An evil exists that threatens every man, woman and child of this great nation. We must take steps to ensure our domestic security and protect our homeland.A.H./ Bush./ ?
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: 'De islamitische wereld ontwaakt uit haar academische co

Bericht door mercator »

op z'n kop schreef:Welke vergaarde kennis hebben moslims meegenomen denk je? Ik zie daar niets van aan de oppervlakte drijven.
Het gebied dat de moslims onder de voet liepen in de eerste eeuwen van hun plundertochten was evenzeer het kerngebied van de Antieke Beschaving als Rome zelf. Nogal logisch dat daar heel wat van over bleef en dat het de moslims een paar eeuwen kostte om dat allemaal te verwoesten. Heel dat fabeltje van de"hoogstaande Islamitische cultuur" is een dikke leugen. je zou het ook zo kunnen stellen:
De moslims maken van Nederland een kalifaat compleet met sharia en alle mogelijke achterlijkheid. De Delta werken blijven nog zowat een 30 jaar functioneren doordat 1. de technici nog in leven zijn 2. die werken zo solide zijn dat die zomaar niet kapot gaan. En dan zou binnen 500 jaar een zgz. historicus komen vertellen de moslims waren zo hoogstaand dat ze de Deltawerken hadden. Zo ging dat ook in het verleden: een Romeinse tempel zakte zomaar niet ineen in een paar jaar, hoe goed de moslims ook hun best deden die af te breken.

Maar ja, In Istanbul vertelt de gids aan de toeristen dat de Aya Sofia een moskee is...
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
op z'n kop
Berichten: 326
Lid geworden op: za jul 16, 2011 8:38 pm

Re: 'De islamitische wereld ontwaakt uit haar academische co

Bericht door op z'n kop »

mercator schreef:
op z'n kop schreef:Welke vergaarde kennis hebben moslims meegenomen denk je? Ik zie daar niets van aan de oppervlakte drijven.
Het gebied dat de moslims onder de voet liepen in de eerste eeuwen van hun plundertochten was evenzeer het kerngebied van de Antieke Beschaving als Rome zelf. Nogal logisch dat daar heel wat van over bleef en dat het de moslims een paar eeuwen kostte om dat allemaal te verwoesten. Heel dat fabeltje van de"hoogstaande Islamitische cultuur" is een dikke leugen. je zou het ook zo kunnen stellen:
De moslims maken van Nederland een kalifaat compleet met sharia en alle mogelijke achterlijkheid. De Delta werken blijven nog zowat een 30 jaar functioneren doordat 1. de technici nog in leven zijn 2. die werken zo solide zijn dat die zomaar niet kapot gaan. En dan zou binnen 500 jaar een zgz. historicus komen vertellen de moslims waren zo hoogstaand dat ze de Deltawerken hadden. Zo ging dat ook in het verleden: een Romeinse tempel zakte zomaar niet ineen in een paar jaar, hoe goed de moslims ook hun best deden die af te breken.

Maar ja, In Istanbul vertelt de gids aan de toeristen dat de Aya Sofia een moskee is...
Weet ik wel, beste mercator icon_thumbup.gif
Ik wilde weten welke extra kennis ik nog tot mij kon nemen behalve nul, die eigenlijk ook door niet koran doordrenkte mensen is overgebracht.

Ik geloof namelijk niet dat Dhana de gedane stelling in redelijkheid kan onderbouwen. ;)
Misschien is het niet te laat bij te leren en aan te nemen wat gegeven wordt, geloof en geld. Weten en vergeten.
An evil exists that threatens every man, woman and child of this great nation. We must take steps to ensure our domestic security and protect our homeland.A.H./ Bush./ ?
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89721
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: 'De islamitische wereld ontwaakt uit haar academische co

Bericht door Ariel »

op z'n kop schreef: Weet ik wel, beste mercator icon_thumbup.gif
Ik wilde weten welke extra kennis ik nog tot mij kon nemen behalve nul, die eigenlijk ook door niet koran doordrenkte mensen is overgebracht.

Ik geloof namelijk niet dat Dhana de gedane stelling in redelijkheid kan onderbouwen. ;)
Als je het wel weet, waarom vraag je het dan op z'n kop. Het is hier geen schoolplein
Wat Dhana schreef is waar, en als jij er meer van wil weten dan is er genoed informatie op het forum te vinden.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
op z'n kop
Berichten: 326
Lid geworden op: za jul 16, 2011 8:38 pm

Re: 'De islamitische wereld ontwaakt uit haar academische co

Bericht door op z'n kop »

Ariel schreef:
op z'n kop schreef: Weet ik wel, beste mercator icon_thumbup.gif
Ik wilde weten welke extra kennis ik nog tot mij kon nemen behalve nul, die eigenlijk ook door niet koran doordrenkte mensen is overgebracht.

Ik geloof namelijk niet dat Dhana de gedane stelling in redelijkheid kan onderbouwen. ;)
Als je het wel weet, waarom vraag je het dan op z'n kop. Het is hier geen schoolplein
Wat Dhana schreef is waar, en als jij er meer van wil weten dan is er genoed informatie op het forum te vinden.
Er is een groot verschil tussen kennis vergaren en willen vernietigen en het ging me over de gedane stelling, waarvoor ze zich mag verdedigen.
Zo ook ik mag doen met inhoudelijke bewoordingen binnen redelijke niet denigrerende opmerkingen.
Of heb ik nu ineens een regel verbroken?
Misschien is het niet te laat bij te leren en aan te nemen wat gegeven wordt, geloof en geld. Weten en vergeten.
An evil exists that threatens every man, woman and child of this great nation. We must take steps to ensure our domestic security and protect our homeland.A.H./ Bush./ ?
Plaats reactie