‘Ik ben extreem bang geweest’

Bestaan gelijkheid en gelijkwaardigheid tussen man en vrouw in de islam? Begon de emancipatie van de vrouw 1400 jaar geleden? Bevrijdt de islam de vrouw?
Polleke

Berichtdoor Polleke » Za Aug 15, 2009 5:13 pm

NADOR - De Marokkaanse Fayza Oum ’Hamed werd uitgehuwelijkt en in Amsterdam jarenlang mishandeld door haar man. Binnenkort verschijnt haar boek.

Afbeelding

n de zomer van 1994 stonden bij Fayza Oum ’Hamed in de noord-Marokkaanse stad Nador plotseling drie onbekende Marokkaanse vrouwen voor de deur. Een van hen kwam uit Amsterdam. Zij zocht een vrouw voor haar zoon. De keuze viel op Fayza. Een jaar later ging ze met hen mee naar Nederland, in een BMW met gele kentekenplaten die zo tot de verbeelding van haar ouders hadden gesproken.

Verkracht en geslagen
Fayza was 16 toen ze terechtkwam in Amsterdam-Oost, in het huis van haar schoonfamilie. Daar bleek dat haar ouders beter informatie hadden kunnen inwinnen over de onbekende mensen aan wie ze was meegegeven. Jarenlang werd Fayza opgesloten, verkracht en geslagen door haar echtgenoot. In 2002 belandde ze na een zelfmoordpoging in een blijf-van-mijn-lijfhuis.

Ze maakt haar ervaringen binnenkort openbaar, ook al zijn haar ouders daar niet blij mee. ‘Maar als niemand de waarheid vertelt, verandert er nooit iets’, zegt Fayza. Op 26 september verschijnt haar boek De Uitverkorene. Naar aanleiding daarvan sprak de Volkskrant met haar in haar ouderlijk huis in Nador, waar ze deze zomer sinds lange tijd weer was.

Een voorbeeld voor anderen
‘Ik ben jarenlang boos geweest op mijn familie, ik wilde niets met ze te maken hebben. Uithuwelijken is al erg, maar uithuwelijken aan iemand die je niet kent, is helemaal erg’, zegt ze. Bang is ze niet, nu haar boek bijna verschijnt. ‘Ik ben jarenlang extreem bang geweest. Ik heb nog steeds slaapproblemen. Maar de angst is ontploft.’

Ze zoekt erkenning voor wat ze heeft meegemaakt en ze wil haar verhaal ten voorbeeld stellen aan anderen. ‘Ik wil graag Marokkaanse en Turkse meiden bereiken die worden uitgehuwelijkt en die het normaal vinden om klappen te krijgen.’ Fayza wil laten zien dat het anders kan. ‘Het is niet verkeerd om voor jezelf te kiezen, het is niet slecht te zeggen dat je niet meer mishandeld wilt worden.’

Het boek 'De Uitverkorene' van Fayza Oum 'Hamed verschijnt 26 september bij uitgeverij Artemis & co.

bobette

Re: ‘Ik ben extreem bang geweest’

Berichtdoor bobette » Zo Aug 16, 2009 2:39 pm

Hieraan kan je zien dat er in die moslim landen nog de middeleeuwse mentaliteit heerst. Die ouders doen nog steeds hetzelde!. Ze weten echt wel hoe die dochters behandeld worden. En zij zijn juist degene die het hards roepen dat ze van hun kinderen houden. Ik geloof er niets van. De eer is belangrijker dat het geluk en de liefde. Hier gebeurd het ook bij de moslimgemeenschap! Er zijn er maar weinige die er tegen in durven gaan. Ook geloofsafvallige en sex voor het huwelijk en homosexualiteit word nog steeds niet getolereerd, ook al zijn ze hier al jaren, sommige zelfs hier geboren!

Ariel

Berichtdoor Ariel » Di Sep 08, 2009 2:18 am

In het boek De uitverkorene vertelt Fayza Oum’Hamed hoe ze als 16-jarig meisjes vanuit Berber gebied naar Nederland kwam om uitgehuwelijkt te worden. Jarenlang werd ze door haar man opgesloten en mishandeld in Amsterdam. Uiteindelijk kon ze ontsnappen uit haar situatie. In haar boek schrijft ze over haar leven in gevangenschap en hoe ze deze situatie na acht jaar heeft weten te ontvluchten.

http://pauwenwitteman.vara.nl/Home.116.0.html

Voorproefje van boek.

http://pauwenwitteman.vara.nl/uploads/m ... korene.pdf
De geest van de wijze richt zich naar rechts, maar de geest van de dwaas naar links.

Ariel

Berichtdoor Ariel » Di Sep 08, 2009 1:33 pm

Acht jaar opgesloten en verkracht
Door MARC KRUYSWIJK

AMSTERDAM - De man met wie ze ging trouwen, keek ze voor het eerst in de ogen enkele momenten voor de huwelijksvoltrekking. Volgens Berberse tradities zou pas tijdens het huwelijk de witte doek die over haar hoofd was gedrapeerd worden weggehaald.

,,Toen de doek werd weggerukt, zag ik hem. Hij was het, mijn toekomstige man. De man die ik niet kende en met wie ik de rest van mijn leven zou moeten gaan delen. Het was het begin van de hel.''

Fayza Oum'Hamed (30) spreekt er nuchter over, nu vijftien jaar later. Maar het huwelijk met Bilal zou voor haar het begin van een lijdensweg betekenen. Net 15 jaar oud werd ze door een volwassen Marokkaanse man en diens vader als bruid in Nederland geïmporteerd. Ze werd letterlijk gevangen gezet op een etage in Amsterdam-Oost. Ze mocht niets, ze werd geslagen en verkracht en ze kreeg twee kinderen. Na acht jaar ontvluchtte ze het huis en schreef haar boek over haar leven als importbruid.

Fayza Oum'Hamed schreef het boek om aandacht te vragen voor 'de importbruid', het fenomeen waarover de media bijna dagelijks berichten. Maar de discussie gaat altijd óver hen, zelden hoor je de vrouwen zelf aan het woord.

Vind ze maar eens. Ze schamen zich, ze wíllen helemaal niet praten uit angst voor wraak door ex-familieleden of de toorn van 'de Marokkaanse gemeenschap'. Maar ze zijn er wel. Fayza Oum'Hamed zelf bijvoorbeeld blijkt jarenlang opgesloten te hebben gezeten om de hoek bij het huis van de verslaggever. ,,Misschien heb ik je wel zien fietsen als ik uit het raam keek." Het tekent de problematiek van de importbruiden: ze zijn er wel, maar je ziet ze niet.

Deze problematiek is dus de reden voor Oum'Hamed om haar ervaringen op papier te zetten en te delen met een groter publiek. ,,Overal in Nederland worden meisjes en vrouwen zoals ik er zelf een was, vastgehouden en misbruikt. Ik kwam ze tegen in de hulpverlening en de blijf-van-mijn-lijfhuizen. Ik vind dat de Nederlanders ervan moeten weten."

Haar boek De Uitverkorene: een importbruid acht jaar opgesloten in Nederland is alleen al daarom een bijzonder verhaal. Oum'Hamed geeft de groep vrouwen, waarvan we niet weten hoe omvangrijk die is, een gezicht. Het gaat over de verwarring en de ontsteltenis die zich van haar meester maakten toen er ineens een auto met gele nummerplaten stopte in haar dorpje in het noorden van Marokko. ,,Drie vrouwen gingen praten met mijn vader en ze waren er snel uit. Ik zou worden uitgehuwelijkt. Mijn vader had geen idee wat me te wachten stond, hij zag alleen moslims uit Nederland, die hun dochter een rijker leven zouden bieden dan hij zelf kon."

In 'Hollanda', driehoog-achter in Amsterdam, begonnen de verschrikkingen onmiddellijk na aankomst. Oum'Hamed mocht de woning niet verlaten en werd direct aan het werk gezet. ,,Ik moest schoonmaken en alle rotklusjes opknappen die Bilals dictatoriale vader en de rest van de familie niet wilden doen. De wc was de enige plek waar ik alleen kon zijn. Als ik eens naar buiten mocht om elders huizen van familieleden schoon te maken, had ik een enorme regenjas aan, drie maten te groot."

Oum'Hamed kwam uiteindelijk terecht in een blijf-van-mijn-lijfhuis en wist ook haar kinderen weer bij zich te krijgen. Inmiddels werkt ze in de begeleiding van geestelijk gehandicapten, heeft ze een gezellige woning in Rotterdam en een uitgebreid sociaal leven. ,,Ik sta met twee voeten in de Nederlandse samenleving."

Met Bilal en diens familie heeft ze geen direct contact meer. ,,Maar toen na vele moeizame jaren en gesprekken met advocaten de scheiding er eindelijk door was, hebben hij en zijn vader onmiddellijk een nieuw jong meisje uit Marokko opgehaald. Ik moet er niet aan denken hoe het met haar gaat. Zelf wilde ik eigenlijk helemaal niet meer terugdenken aan die afschuwelijke tijd, maar voor meisjes als zij moest ik dit boek wel schrijven."

Fayza Oum'Hamed, De Uitverkorene: een importbruid acht jaar lang opgesloten in Nederland. ISBN 978 90 472 0117 5

http://www.ad.nl/amsterdam/3467692/Acht ... racht.html
De geest van de wijze richt zich naar rechts, maar de geest van de dwaas naar links.

Yassine S

Berichtdoor Yassine S » Wo Sep 09, 2009 10:16 pm

Meskiena, echt erg wa haar overkwam..
Haar (ex)man zal boeten als hij haar opzettelijk en onnodig kwaad heeft gedaan

Gelukkig gebeuren zo'n taferelen maar in een klein percentage van de huwelijken.
Net zoals dat er bij de blanke vrouwe geslagen en verkracht en uitgebuit worden

Als er een vrouw bij jullie iets overkomt is het erg
maar als een vrouw van bij ons iets overkomt in een blank land
is het alsof elke vrouw dit meemaakt

Veralgemene, is iets da jullie doen, en iets da wij ook kunne :)
met de manier waarop wij trouwen is niéts mis.
Das deel vn onze traditie :) net zoals da t gewoonte is bij belge en nederlanders om zich ladderzat te zuipe om de zoveel tijd en te trouwe me een vrouw die in de meeste gevalle van hun scheid en hun geld & kindere van ze afneemt.
Bende raciste da jullie zijn

Ik heb ook een meisje gevonden voor te trouwe
en ik ken haar niet goed
Maar ik ga ervoor. En ik breek meneige eerder af dan dat ik haar zou mishandele
Suffering is a Gift
~In it is hidden Mercy.

SDX

Berichtdoor SDX » Wo Sep 09, 2009 10:25 pm

Yassine S schreef:Meskiena, echt erg wa haar overkwam..

Gelukkig gebeuren zo'n taferelen maar in een klein percentage van de huwelijken.

Das deel vn onze traditie :) net zoals da t gewoonte is bij belge en nederlanders om zich ladderzat te zuipe om de zoveel tijd en te trouwe me een vrouw die in de meeste gevalle van hun scheid en hun geld & kindere van ze afneemt.

en ik ken haar niet goed

Jij zou mishandeld moeten worden voor de manier waarop jij onze taal mishandelt en in de veronderstelling leeft dat alle Belgen en Nederlanders zich om de zoveel tijd ladderzat drinken!! :evil:
"Joew hef toe tôk toe mie wiz RIESPEK, aaj em moesliem en aaj em bedder den joew!" [Some average muslim]

Yassine S

Berichtdoor Yassine S » Wo Sep 09, 2009 10:32 pm

SDX schreef:
Yassine S schreef:Meskiena, echt erg wa haar overkwam..

en ik ken haar niet goed

Jij zou mishandeld moeten worden voor de manier waarop jij onze taal mishandelt en in de veronderstelling leeft dat alle Belgen en Nederlanders zich om de zoveel tijd ladderzat drinken!! :evil:

Hoeveel van jullie zitten er dagelijks in een café ^^
en hoeveel van jullie minstens 2 keer per week ;) (de weekends)
Zoals ik eerder zei.. Jullie veralgemenen? kan ik ook doen!
Suffering is a Gift
~In it is hidden Mercy.

Dhana

Berichtdoor Dhana » Zo Sep 13, 2009 12:59 am

Yassine S schreef:
Hoeveel van jullie zitten er dagelijks in een café ^^
en hoeveel van jullie minstens 2 keer per week ;) (de weekends)
Zoals ik eerder zei.. Jullie veralgemenen? kan ik ook doen!

En die kleuter die de zandbakmentalilteit nog lang niet ontgroeid is gaat binnenkort trouwen... moet ik er niet aan denken dat er binnen tien jaar 6 kinderen rondlopen met een vader zoals jij. Of misschien kunnen die jou opvoeden das ook nog een optie... die zijn jou al boven jou uitgegroeid als ze naar de basisschool gaan.
Wil je in het leven werkelijk leren, moet je in staat zijn buiten het eigen ego te schouwen.

Ariel

Berichtdoor Ariel » Zo Sep 13, 2009 1:26 am

Ik heb het vermoeden dat er weinig leden van dit forum dagelijks of zelfs wekelijks in een café zitten. :smile:
De meeste mensen op dit forum zijn de café periode allang gepasseerd.

De meeste van ons gaan naar een goed restaurant of naar een concert als we een avondje uit willen Yassine.
Je hebt hier niet met een stel pubers te maken.

Chaimae

Berichtdoor Chaimae » Zo Sep 13, 2009 4:14 am

In Marokko zit ik regelmatig in een café vol mannen, Yassine. Ze kijken me met de nek aan, want tsjah het is een Marokkaanse, of eigenlijk moet ik zeggen islamitische conventie dat vrouwen niet in een café thuishoren, dat is namelijk een mannelijk verdedigd leefgebied, en sterk afgebakend. Maar niet sterk genoeg, want ik ga er gewoon heen. Maargoed, vanwaar je vraag? En wat heeft het met het onderwerp te maken?
"Our patience will achieve more than our force."

Elk boek is een gevaar dat de ziel in wil. Wie de ziel in wil, moet door de omgekeerde wereld heen, door de leegte, dor de angst, door het niets.

Hayat

Berichtdoor Hayat » Ma Sep 14, 2009 12:06 am

Polleke schreef:‘Ik ben extreem bang geweest’

NADOR - De Marokkaanse Fayza Oum ’Hamed werd uitgehuwelijkt en in Amsterdam jarenlang mishandeld door haar man. Binnenkort verschijnt haar boek.

Afbeelding

n de zomer van 1994 stonden bij Fayza Oum ’Hamed in de noord-Marokkaanse stad Nador plotseling drie onbekende Marokkaanse vrouwen voor de deur. Een van hen kwam uit Amsterdam. Zij zocht een vrouw voor haar zoon. De keuze viel op Fayza. Een jaar later ging ze met hen mee naar Nederland, in een BMW met gele kentekenplaten die zo tot de verbeelding van haar ouders hadden gesproken.

Verkracht en geslagen
Fayza was 16 toen ze terechtkwam in Amsterdam-Oost, in het huis van haar schoonfamilie. Daar bleek dat haar ouders beter informatie hadden kunnen inwinnen over de onbekende mensen aan wie ze was meegegeven. Jarenlang werd Fayza opgesloten, verkracht en geslagen door haar echtgenoot. In 2002 belandde ze na een zelfmoordpoging in een blijf-van-mijn-lijfhuis.

Ze maakt haar ervaringen binnenkort openbaar, ook al zijn haar ouders daar niet blij mee. ‘Maar als niemand de waarheid vertelt, verandert er nooit iets’, zegt Fayza. Op 26 september verschijnt haar boek De Uitverkorene. Naar aanleiding daarvan sprak de Volkskrant met haar in haar ouderlijk huis in Nador, waar ze deze zomer sinds lange tijd weer was.

Een voorbeeld voor anderen
‘Ik ben jarenlang boos geweest op mijn familie, ik wilde niets met ze te maken hebben. Uithuwelijken is al erg, maar uithuwelijken aan iemand die je niet kent, is helemaal erg’, zegt ze. Bang is ze niet, nu haar boek bijna verschijnt. ‘Ik ben jarenlang extreem bang geweest. Ik heb nog steeds slaapproblemen. Maar de angst is ontploft.’

Ze zoekt erkenning voor wat ze heeft meegemaakt en ze wil haar verhaal ten voorbeeld stellen aan anderen. ‘Ik wil graag Marokkaanse en Turkse meiden bereiken die worden uitgehuwelijkt en die het normaal vinden om klappen te krijgen.’ Fayza wil laten zien dat het anders kan. ‘Het is niet verkeerd om voor jezelf te kiezen, het is niet slecht te zeggen dat je niet meer mishandeld wilt worden.’

Het boek 'De Uitverkorene' van Fayza Oum 'Hamed verschijnt 26 september bij uitgeverij Artemis & co.

Arme meid. Ik ken een andere vrouw uit Kanaleneiland waar hetzelfde mee is gebeurd. Het is goed om te zien dat de vrouw die ik ken, via de maatschappelijke dienstverlening haar zelf heeft weten te redden en heeft leren te vechten tegen die idiote achterlijke ouders van die crackjunk van een man.
Life is a bitch. Ze is weer terug.

Robin

Berichtdoor Robin » Ma Sep 14, 2009 7:39 pm

Dit is toch de topic "Rechten van de vrouw in Islam"

Wel dat kan ik beantwoorden..............niks, nakko, nada, noppes!

Die wandelde Pinguins die je in het openbare leven ziet zijn boodschappen aan het doen achter een kinderwagen en een stuk of wat jong achter zich aan om zo snel als mogelijk huiswaards te keren om weer slaaf te zijn en met de rest van het thuis gebleven vrouwvolk muntthee te drinken. :yuk:
Jôh, ga fietsen met de rechten van een vrouw in de Islam! :lol:

Ariel

Berichtdoor Ariel » Za Sep 26, 2009 11:41 am

Gedwongen getrouwd met tiran

Fayza Oum’Hamed

Nederlandse politici maken zich onterecht druk om nichten en neven die trouwen. Het gedwongen huwelijk is een veel ernstiger probleem.

Het mooie aan de liefde is dat ie grenzeloos kan zijn. Zo gebeurt het in andere culturen, zoals de Turkse of de Marokkaanse, dat iemand verliefd wordt op zijn nicht of neef en daar zelfs mee wilt trouwen. De kans dat zoiets gebeurt is in die culturen groter omdat er geen taboe op rust en er anders naar de verhouding tussen neven en nichten gekeken wordt dan bijvoorbeeld in Nederland.

Ik heb zelf twee oudere zussen in Marokko die uit vrije wil met hun achterneven zijn getrouwd. Ze zijn gelukkig en hebben ieder vijf gezonde kinderen. Helaas worden er binnen de Turkse en Marokkaanse gemeenschap in Nederland ook veel neef-nicht huwelijken gesloten waar geen liefde in het spel is, maar waar dwang en berekening de drijfveren zijn. Het is dé manier om een familielid naar Nederland te halen en van een verblijfsvergunning te voorzien. Als een van beide partijen, en dan gaat het meestal om de vrouw, daar niet mee instemt, is dat jammer. Ouders beslissen en als kind kan je vaak geen kant op.

Dus wat is hier eigenlijk het probleem? Dat een huwelijk tussen neef en nicht in Nederland eigenlijk niet hoort en daarom zou moeten worden verboden? Of dat er dwang in het spel is? Wat betreft het eerste punt: dat is natuurlijk makkelijk scoren voor politici: we willen iets doen aan importbruiden, neven en nichten die trouwen vinden we eigenlijk een beetje vreemd, dus laten we daar wat aan gaan doen. Maar internationale verdragen en regelgeving op dit gebied zijn helder: het recht op eerbiediging van het gezinsleven is vastgelegd in het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens.

Laten we daar dus niet aan gaan morrelen. Maar laten we nu eens naar het echte probleem kijken: namelijk het aspect van het gedwongen huwelijk. Vooral omdat een groot deel van de gedwongen huwelijken en helemaal niet plaats vindt tussen familieleden, maar met wildvreemden, zoals in mijn geval. Die gevallen worden dus überhaupt niet geholpen door deze nieuwe wetten.

Zelf groeide ik op in Marokko. Op mijn vijftiende werd ik uitgehuwelijkt aan een Marokkaanse man die in Amsterdam woonde. En zo belandde ik illegaal op een etage in Amsterdam-Oost. Ik had de wens om de taal te leren en naar school te gaan, maar dat mocht niet van mijn schoonfamilie. Zij hadden namelijk een heel ander plan met mij: zorgen dat ik zo min mogelijk contact zou hebben met de Nederlandse samenleving en mij onwetend houden. Op die manier hadden zij mij in hun macht en konden zij mij zo slecht behandelen als ze zelf wilden. Ik mocht niet naar buiten, werd misbruikt en mishandeld.

Het verbieden van huwelijken tussen neef en nicht zou in mijn geval niet hebben geholpen. Het verhogen van de leeftijd naar 24 jaar wellicht wel. Een vrouw van 24 staat sterker in haar schoenen dan een jong meisje. Ook het verhogen van opleidingseisen zou een stap in de goede richting zijn: iemand die goed is opgeleid, weet beter wat haar rechten zijn als de zaken uit de hand lopen, en kan makkelijker om hulp vragen. Ook het verscherpen van inburgeringseisen is een goede maatregel. Als een importbruid de Nederlandse taal niet mag leren, dan weet je dus dat er iets aan de hand is. Ga daar op af. Dwing iemand, desnoods met financiële boetes, om zijn vrouw naar Nederlandse les te sturen. De portemonnee is een effectief middel.

Wat hier blijft liggen, en dat vind ik een ongelooflijk belangrijk punt, is dat de importbruiden die hier illegaal naar toe komen, helemaal niets hebben aan dit soort maatregelen. En die meisjes hebben het juist het zwaarst te verduren. En in alle voorstellen die nu worden gedaan, wordt deze groep totaal vergeten.

Ik ben uiteindelijk weggegaan bij mijn ex-man. Ook al verloor ik daarmee al mijn zekerheden en stond ik samen met mijn kinderen totaal alleen in een voor mij onbekende samenleving. Alles liever dan teruggaan naar die verschrikkelijke tiran. Ik ben in blijf-van-mijn-lijfhuizen zoveel vrouwen tegengekomen die uiteindelijk teruggaan naar hun ex omdat ze gewoon niet weten hoe zij het alleen, zonder geld, zonder huis en vaak met kinderen moeten rooien. Dat is nogal wat. Liever teruggaan naar een situatie waarin je wordt mishandeld dan in vrijheid leven.

Dus maak Nederlandse les verplicht voor alle importbruiden, verbeter de opvang voor vrouwen die in het circuit van blijf-van-mijn-lijfhuizen terecht komen, zodat zij werkelijk de mogelijkheid krijgen om een leven op te bouwen zonder hun ex-man. En zorg dat huisartsen, verloskundigen, het onderwijs en de politie eerder signaleren waar het fout gaat. Op dat gebied is nog zoveel te verbeteren. Want ook al zit je opgesloten in een appartementje, als je zwanger wordt ga je naar de verloskundige, iemand die mogelijk zou kunnen helpen. Juffen op school merken dat moeder de kinderen nooit komt brengen: weer een moment dat iemand kan helpen.

Nederland is toch het land van mensenrechten en vrijheid? Respecteer die mensenrechten en doe eindelijk iets aan de echte problemen. Ik heb het grotendeels op eigen kracht gedaan. Maar ik hoop dat al die andere vrouwen die een soortgelijke situatie verkeren een beetje meer hulp krijgen van de overheid.

http://www.trouw.nl/opinie/podium/artic ... iran_.html

Terug naar “Rechten van de vrouw in Islam”