Wapen van Holland schreef:Graag wil ik even weten waar het staat dat een man geen toestemming van zijn eerste vrouw nodig heeft om een tweede vrouw te trouwen en wat zijn de voorwaarden dan om daar aan te voldoen om met een tweede vrouw te trouwen?
Dit staat namelijk niet in de Koran, dus het moet wel ergens in een Hadith staan. Ik wil weten welke?
Wanneer in de koran niet staat dat een vrouw toestemming moet geven zal er ook niet in staan dat een vrouw geen toestemming hoeft te geven.
m.a.w. er wordt niets over gezegd dus is er geen regel voor dus beslist de man wat hij wil.
Ik weet alleen in een overlevering dat de reden dat moslims meerdere vrouwen mochten huwelijken was omdat ten tijde van oorlog er mannen sneuvelden en die vrouwen en kinderen achterlieten die niet werden opgevangen. Om die vrouwen sociaal en economisch op te vangen mochten zij huwelijken met een man die al gehuwelijkt was.
Maar nu wil ik weten waar jullie dit vandaan hebben want ik hoorde jarenlang terug van een geleerde dat dit alleen mocht indien er een duidelijk tekort aan mannen is en er geen sociaal opvangsysteem is voor vrouwen die of gehuwelijkt zijn en/of vrouwen die geen man kunnen vinden omdat die er simpelweg niet zijn/waren (dus niet geldig voor onze tijdsperiode hier in Nederland). Bovendien hebben wij een verzorgingsstaat en zijn vrouwen zelfstandig.
In de koran staat volgens mij geen enkele reden opgegeven. Alleen dat een man voor al die vrouwen "gelijk" moet kunnen zorgen.
Nederland moet je natuurlijk niet betrekken in islamitische gewoontes; daar staat nederland buiten.
Bij de één zijn er duidelijk voorwaarden aan verbonden, aan de ander niet.
1. Misschien omdat de vrouw geen kinderen kan krijgen en de man per se biologische kinderen wilt (alternatief eventueel adopteren)?
2. Vrouw kan op de één of andere manier door een ziekte geen seksueel contact hebben met de man?
Belachelijk natuurlijk want wanneer een man geen kinderen kan maken mag een vrouw er niet ook eentje bijnemen en wanneer een man hem niet omhoog kan krijgen mag ze dat ook niet.
In ieder geval iets in deze richting. Want anders is dit volledig in tegenstrijd met het huwelijksgedachte, dat je niet begeerd moet zijn met de behoefte om seks te hebben maar met de gedachte dat je kinderen maakt met de vrouw. Wie neemt er anders een tweede vrouw? Dit doet me meer denken aan een excuus die een rijke oliesjeik nodig heeft om meerdere vrouwen te huwelijken. Ik verwerp dit dan ook.
Het lijkt mij best reeel om te stellen dat het huwelijk in islam uitsluitend bedoeld is om sex te hebben en kinderen te krijgen.
De krampachtige en gewelddadige manier om sex enkel binnen het huwelijk te laten plaatsvinden dwingen mensen wel om om die reden te trouwen.
Ik snap trouwens niet waarom je er geleerden en de hadith bijhaalt?
Je hebt gezegd dat je uitsluitend van de koran uitgaat.
In de koran staat bijn niets en al helemaal geen "waaroms".
Je kunt dus niet anders dan de koran lettterlijk nemen en aangezien de koran "voor alle tijden en alle mensen" is kun je de koran ook niet in een bepaalde situatie/tijd zetten.... dan is het namelijk neit meer "van alle tijden en voor alle mensen" maar is het plaatselijk, tijdelijk en persoonlijk.