De bruidsprijs

Bestaan gelijkheid en gelijkwaardigheid tussen man en vrouw in de islam? Begon de emancipatie van de vrouw 1400 jaar geleden? Bevrijdt de islam de vrouw?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

De bruidsprijs

Bericht door Manon »

Wij gebruiken gewoonlijk het woord "bruidsschat" voor de prijs die moslimmannetjes betalen aan hun bruid to be. Dit is niet correct.

ik vond op politics volgend bericht:
Kodo Kodo schreef:Strikt genomen, en volgens het woordenboekje van de antropoloog:

- bruidsschat: christelijk gebruik dat b.v. nog in Griekenland voorkomt, waarbij de bruid een som gelds mee krijgt bij haar huwelijk. In het Duits dan ook "Mitgift" genoemd. Zij kon daar huisraad en zo mee kopen, de dingen die ze in Vlaanderen vroeger de "uitzet" noemden, al bestond die bij ons voornamelijk uit geschenken van bruiloftsgasten, en niet of minder uit een bruidsschat, afkomstig van de ouders. Tegenwoordig voor bruid én bruidegom.

- bruidsprijs: prijs van de transactie waarbij een vader zijn dochter aan een schoonzoon overdraagt. Blijft bij de mohammedanen eigendom van de vrouw en haar "sociale zekerheid" in geval van verstoting.

Ik vermoed dat het verschil te verklaren valt doordat in de ene cultuur verstotingen mogelijk zijn, en in de andere geldt: "wat God verbonden heeft, kan de mens niet scheiden".

Oorspronkelijk heb je bij de mohammedanen dan ook een soort "scheiding van goederen" en bij christenen "gemeenschap van goederen" in het huwelijk.

Laten we dus vanaf nu het correcte woordgebruik aanhouden, en het over de BRUIDSPRIJS hebben als we het over de aankoopsom hebben die moslimmannetjes moeten betalen om het bruid-to-be te kunnen huwen.
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Dhana
Berichten: 7962
Lid geworden op: do nov 27, 2008 10:15 am

Re: De bruidsprijs

Bericht door Dhana »

Eerlijk is eerlijk, voor een prostituee moet ook betaald worden.
Wil je in het leven werkelijk leren, moet je in staat zijn buiten het eigen ego te schouwen.
miss1979
Berichten: 136
Lid geworden op: do jun 09, 2011 8:31 pm

Re: De bruidsprijs

Bericht door miss1979 »

De praktijk is toch anders dan de theorie bij de moslims.
Vaak verdwijnen de centen die voor de bruid bestemd zijn in de zakken van de vader van de bruid..
en ze zijn ook niet beschaamd om zeer grote bedragen te vragen, tot in de duizenden euro's, en eisen ze nog dat de bruidegom het hele huwelijksfeest betaald.
Als er dan een scheiding komt, dan heeft de vrouw niets meer om op terug te vallen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89716
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: De bruidsprijs

Bericht door Ariel »

Heb jij een bruidsprijs gekregen Miss?
Een bruidsprijs hoeft niet duur te zijn. Een hemd kan genoeg zijn volgens mohammed. Westerse vrouwen hechten weinig waarde aan hun bruidsschat, maar ik denk dat als Moslims een moslima trouwen dat de bruidegom dan flink over de brug moet komen.
En als ze eerlijk zijn is de bruidsschat is toch altijd voor de bruid , want is haar levensverzekering als er iets mis gaat met haar huwelijk.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
miss1979
Berichten: 136
Lid geworden op: do jun 09, 2011 8:31 pm

Re: De bruidsprijs

Bericht door miss1979 »

:rongue:
Ariel schreef:Heb jij een bruidsprijs gekregen Miss?
Een bruidsprijs hoeft niet duur te zijn. Een hemd kan genoeg zijn volgens mohammed. Westerse vrouwen hechten weinig waarde aan hun bruidsschat, maar ik denk dat als Moslims een moslima trouwen dat de bruidegom dan flink over de brug moet komen.
En als ze eerlijk zijn is de bruidsschat is toch altijd voor de bruid , want is haar levensverzekering als er iets mis gaat met haar huwelijk.

ja, ik heb 250 euro gevraagd, en gekregen.. (en er eens goed mee gaan winkelen :rongue: )
miss1979
Berichten: 136
Lid geworden op: do jun 09, 2011 8:31 pm

Re: De bruidsprijs

Bericht door miss1979 »

miss1979 schreef::rongue:
Ariel schreef:Heb jij een bruidsprijs gekregen Miss?
Een bruidsprijs hoeft niet duur te zijn. Een hemd kan genoeg zijn volgens mohammed. Westerse vrouwen hechten weinig waarde aan hun bruidsschat, maar ik denk dat als Moslims een moslima trouwen dat de bruidegom dan flink over de brug moet komen.
En als ze eerlijk zijn is de bruidsschat is toch altijd voor de bruid , want is haar levensverzekering als er iets mis gaat met haar huwelijk.

ja, ik heb 250 euro gevraagd, en gekregen.. (en er eens goed mee gaan winkelen :rongue: )

maar ik ben al eens eerder getrouwd in Tunesie hé.
en toen heb ik niets gekregen. Wist ook niet dat er een bruidsschat moest worden betaald.
Beter nog, ik heb de helft van het feest mogen betalen.
Had gelukkig rap door wat voor vlees ik in de kuip had. Een stukje rot Tunesisch halal vlees dat goed was in liegen en bedriegen.
Heb er dan maar vlug voor gezorgd dat ons huwelijk niet erkend werd in Belgie en ik dus voor de Beglsche wet nooit ben getrouwd geweest.
Maar ben nu wel nog steeds getrouwd in Tunesie. Ex wilt niet scheiden én voor een vrouw is het bijna onmogelijk om daar een scheiding rond te krijgen.
Dhana
Berichten: 7962
Lid geworden op: do nov 27, 2008 10:15 am

Re: De bruidsprijs

Bericht door Dhana »

Ariel schreef: En als ze eerlijk zijn is de bruidsschat is toch altijd voor de bruid , want is haar levensverzekering als er iets mis gaat met haar huwelijk.

Wie houdt dan in de gaten dat het bedrag of wat het ook mag zijn, niet aan andere zaken opgaat. Ik durf er liefs onder te verwedden dat noch allah, noch Mohammed daar een regeling voor getroffen heeft. Maar naar vrouwelijke aspirant bekeerlingen staat het wel charmant. Zo in de trant van: zo zie je maar weer hoe vrouwvriendelijk de islam is.
Wil je in het leven werkelijk leren, moet je in staat zijn buiten het eigen ego te schouwen.
miss1979
Berichten: 136
Lid geworden op: do jun 09, 2011 8:31 pm

Re: De bruidsprijs

Bericht door miss1979 »

Dhana schreef:
Ariel schreef: En als ze eerlijk zijn is de bruidsschat is toch altijd voor de bruid , want is haar levensverzekering als er iets mis gaat met haar huwelijk.

Wie houdt dan in de gaten dat het bedrag of wat het ook mag zijn, niet aan andere zaken opgaat. Ik durf er liefs onder te verwedden dat noch allah, noch Mohammed daar een regeling voor getroffen heeft. Maar naar vrouwelijke aspirant bekeerlingen staat het wel charmant. Zo in de trant van: zo zie je maar weer hoe vrouwvriendelijk de islam is.

Een vrouw mag met het geld doen wat ze wil.
Ze kan het opzij zetten of uitgeven.
Dhana
Berichten: 7962
Lid geworden op: do nov 27, 2008 10:15 am

Re: De bruidsprijs

Bericht door Dhana »

Das dan wel weer aardig.
Wil je in het leven werkelijk leren, moet je in staat zijn buiten het eigen ego te schouwen.
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Re: De bruidsprijs

Bericht door Manon »

Dhana schreef:Das dan wel weer aardig.
Netjes juist.

Mijn moeder huwde mijn papa en ze verkregen een huis (enkel vader werkte, moeder was huisvrouw)
bij hun scheiding had mijn moeder de helft van het huis + de helft van de spaarcenten.

hoe doet Fatima het met haar "aardig bedrag van 250 euro?"
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Dhana
Berichten: 7962
Lid geworden op: do nov 27, 2008 10:15 am

Re: De bruidsprijs

Bericht door Dhana »

circe schreef:
Dhana schreef:Das dan wel weer aardig.
Netjes juist.

Mijn moeder huwde mijn papa en ze verkregen een huis (enkel vader werkte, moeder was huisvrouw)
bij hun scheiding had mijn moeder de helft van het huis + de helft van de spaarcenten.

hoe doet Fatima het met haar "aardig bedrag van 250 euro?"

k bedoel het idee, Alleen vraag ik af of een moslima sharia juridish gezien een poot heeft om op te staan als manlief het toch maar
confisceert.
Wil je in het leven werkelijk leren, moet je in staat zijn buiten het eigen ego te schouwen.
miss1979
Berichten: 136
Lid geworden op: do jun 09, 2011 8:31 pm

Re: De bruidsprijs

Bericht door miss1979 »

Als de man het geld van de vrouw afneemt dan moet zij naar haar wali gaan. Dat is haar getuige bij het huwelijk en heeft als taak haar te beschermen. Meestal is dat de vader van de vrouw. Die kunnen eisen dat de man de bruidsschat terug geeft aan de vrouw.



En nog eens, de vrouw mag bepalen hoeveel ze vraagt als bruidsschat...
Een hoge bruidschat vragen wordt zelfs afgeraden...
Dat ik maar 250 euro heb gevraagd is volledig mijn eigen keuze.
Je moet niet gaan zeggen van, ja mijn moeder heeft de helft van de opbrengst van mijn ouders hun huis gekregen...
Ieder zijn keuze..
Dhana
Berichten: 7962
Lid geworden op: do nov 27, 2008 10:15 am

Re: De bruidsprijs

Bericht door Dhana »

miss1979 schreef:Als de man het geld van de vrouw afneemt dan moet zij naar haar wali gaan. Dat is haar getuige bij het huwelijk en heeft als taak haar te beschermen. Meestal is dat de vader van de vrouw. Die kunnen eisen dat de man de bruidsschat terug geeft aan de vrouw.

Wat als de man dat niet kan omdat het allemaal al op is?
Wil je in het leven werkelijk leren, moet je in staat zijn buiten het eigen ego te schouwen.
miss1979
Berichten: 136
Lid geworden op: do jun 09, 2011 8:31 pm

Re: De bruidsprijs

Bericht door miss1979 »

Dhana schreef:
miss1979 schreef:Als de man het geld van de vrouw afneemt dan moet zij naar haar wali gaan. Dat is haar getuige bij het huwelijk en heeft als taak haar te beschermen. Meestal is dat de vader van de vrouw. Die kunnen eisen dat de man de bruidsschat terug geeft aan de vrouw.

Wat als de man dat niet kan omdat het allemaal al op is?
Dan gaan de familie van de vrouw en de man moeten onderhandelen met elkaar en een oplossing zoeken.
Dhana
Berichten: 7962
Lid geworden op: do nov 27, 2008 10:15 am

Re: De bruidsprijs

Bericht door Dhana »

miss1979 schreef:
Dhana schreef:
miss1979 schreef:Als de man het geld van de vrouw afneemt dan moet zij naar haar wali gaan. Dat is haar getuige bij het huwelijk en heeft als taak haar te beschermen. Meestal is dat de vader van de vrouw. Die kunnen eisen dat de man de bruidsschat terug geeft aan de vrouw.

Wat als de man dat niet kan omdat het allemaal al op is?
Dan gaan de familie van de vrouw en de man moeten onderhandelen met elkaar en een oplossing zoeken.

Ik zaag zo door omdat het wat mij betreft in de islam opneer komt dat er bij verzaken van mannen onderhandelt gaat worden en als de vrouw niet in het juiste spoor loopt, de consequenties wel wat ernstiger zijn.

Bovendien, welke moslima zou haar echtgenoot op deze manier afkraken en publiekelijke te schande maken? Dat kan de man opvatten als ongehoorzaamheid en haar naar eigen inzicht een correctielesje geven.
Wil je in het leven werkelijk leren, moet je in staat zijn buiten het eigen ego te schouwen.
BFA
Berichten: 11583
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 5:18 pm

Re: De bruidsprijs

Bericht door BFA »

miss1979 schreef:Dan gaan de familie van de vrouw en de man moeten onderhandelen met elkaar en een oplossing zoeken.
Waarom heb ik de indruk dat de familie van de man al een oplossing zal uitgevoerd hebben die er voor zorgt dat er geen onderhandelen met de familie van de vrouw meer nodig is.
Tenzij om voor begrafeniskosten in te staan.
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;
Dhana
Berichten: 7962
Lid geworden op: do nov 27, 2008 10:15 am

Re: De bruidsprijs

Bericht door Dhana »

BFA schreef:
miss1979 schreef:Dan gaan de familie van de vrouw en de man moeten onderhandelen met elkaar en een oplossing zoeken.
Waarom heb ik de indruk dat de familie van de man al een oplossing zal uitgevoerd hebben die er voor zorgt dat er geen onderhandelen met de familie van de vrouw meer nodig is.
Tenzij om voor begrafeniskosten in te staan.

Precies, BFA. Met zulke mooie praatjes over de vrouwvriendelijkheid van de islam worden onnozele halsjes nu binnen gehaald. Ze vermelden uiteraard niet dat er andere prachtige islamitische wetten in werking gaan treden als je als vrouw voor je zogenaamde rechten op durft te komen. De enige die baat hebben bij de islamitsche wetgeving zijn de mannen.
Wil je in het leven werkelijk leren, moet je in staat zijn buiten het eigen ego te schouwen.
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Re: De bruidsprijs

Bericht door Manon »

miss1979 schreef:En nog eens, de vrouw mag bepalen hoeveel ze vraagt als bruidsschat...
Een hoge bruidschat vragen wordt zelfs afgeraden...
Dat ik maar 250 euro heb gevraagd is volledig mijn eigen keuze.
Je moet niet gaan zeggen van, ja mijn moeder heeft de helft van de opbrengst van mijn ouders hun huis gekregen...
Ieder zijn keuze..
zij heeft dat niet "gekregen". Volgens de Belgische wet is dat gewoon hààr eigendom.
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Plaats reactie