Geestelijken promoten tijdelijk huwelijk in Iran.

Bestaan gelijkheid en gelijkwaardigheid tussen man en vrouw in de islam? Begon de emancipatie van de vrouw 1400 jaar geleden? Bevrijdt de islam de vrouw?
Ariel

Geestelijken promoten tijdelijk huwelijk in Iran.

Berichtdoor Ariel » Di Mei 28, 2013 1:08 pm

Conservatieve geestelijken promoten tijdelijk huwelijk in Iran

"Hier is de lijst van verhuurde appartementen van afgelopen maand", zegt de kale makelaar Amir (61). Op het hagelwitte papier staan een stuk of vijftig adressen. Meer dan de helft ervan is gemarkeerd met een groene stift. "Dat zijn appartementen die mannen huren voor hun tijdelijke vrouw. Vroeger zag je dat veel minder."

Toch is het nog altijd een fenomeen waarop wordt neergekeken en iemand die een tijdelijk huwelijk sluit - ook al is het serieus - loopt daar doorgaans niet mee te koop. Mannen die een sigeh aangaan zijn ook niet altijd jonge vrijgezellen: veel zijn al getrouwd en doen het stiekem. Omdat getrouwde vrouwen geen sigeh mogen aangaan, zijn het meestal gescheiden vrouwen of weduwen die hun toevlucht hiertoe nemen. Zij hopen door middel van een tijdelijk huwelijk toch nog wat financiële ondersteuning te krijgen.

Zoals Sedigeh (38), een gezette vrouw met een pukkelig gezicht. Drie jaar geleden scheidde ze van haar eerste man, die drugsverslaafd was. "Ik was jong getrouwd en had nooit een vak geleerd. Ik had geen eigen inkomen en was na de scheiding vrijwel gedwongen om weer bij mijn ouders te gaan wonen. Daar had ik op mijn leeftijd geen zin meer in."

"Toen ik Saeed (57) ontmoette en hij me voorstelde een tijdelijk huwelijk van twee jaar aan te gaan, vond ik dat een goede oplossing. Hij betaalt de huur van mijn appartement en mijn boodschappen. Maar naast geld is de menselijke warmte ook belangrijk. Hij komt drie avonden in de week en dan is het ook gezellig. Maar mijn familie denkt dat ik werk. Over mijn sigeh weten ze niets. Net als Saeeds vrouw, die weet ook van niets. Wel maak ik me zorgen of Saeed de sigeh wel zal willen verlengen, over een half jaar loopt die af."

Lees hier verder : http://www.trouw.nl/tr/nl/4496/Buitenla ... Iran.dhtml
De geest van de wijze richt zich naar rechts, maar de geest van de dwaas naar links.

Manon

Re: Geestelijken promoten tijdelijk huwelijk in Iran.

Berichtdoor Manon » Di Mei 28, 2013 4:44 pm

tja, hier kunnen gescheiden vrouwen gemakkelijker ander werken vinden zodat ze niet afhankelijk van een man hoeven te zijn.

Wij noemen dat trouwens "het oudste beroep ter wereld" dacht ik? Maar dan wordt het huwelijk slechts voor een uurtje of zo afgesloten. We kennen ook langere meervoudige tijdelijke "huwelijken": dat noemen we dan weer "maitresses".

Maar in islam is het natuurlijk iets helemaal anders.
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.

Marieke

Berichtdoor Marieke » Di Mei 28, 2013 9:01 pm

Tja, misschien is dit een hele stomme en achterlijke reactie, maar tijdelijke huwelijken doen mij een beetje denken aan vreemdgaan ofzo. :shock: icon_thumbdown.gif Nou weet ik niet precies uit mijn hoofd hoe ze een islamitisch huwelijk doen, en misschien is dat ook per land een beetje anders, maar over het algemeen beloof je bij een huwelijk elkaar trouw 'tot de dood jullie scheidt', toch? (Nouja, binnen de islam komt het er vaak op neer dat de vrouw trouw moet zijn. Maar het wordt van beide kanten beloofd). :x
Vrede verdwijnt, waar de islam verschijnt...

Ariel

Berichtdoor Ariel » Di Mei 28, 2013 9:33 pm

Marieke schreef:Tja, misschien is dit een hele stomme en achterlijke reactie, maar tijdelijke huwelijken doen mij een beetje denken aan vreemdgaan ofzo. :shock: icon_thumbdown.gif Nou weet ik niet precies uit mijn hoofd hoe ze een islamitisch huwelijk doen, en misschien is dat ook per land een beetje anders, maar over het algemeen beloof je bij een huwelijk elkaar trouw 'tot de dood jullie scheidt', toch? (Nouja, binnen de islam komt het er vaak op neer dat de vrouw trouw moet zijn. Maar het wordt van beide kanten beloofd). :x

In Islam gaat dat anders. Daar mag je niet vreemd gaan, en ook geen seks voor het huwelijk hebben, dus gaat men een Mut'ah ( tijdelijk huwelijk) aan. Dat doen ze ook in Nederland.

Lees maar.....
Spoiler! :
slamitisch huwelijk biedt uitkomst voor jonge moslim

Moet de nikah, het islamitisch huwelijk, in Nederland worden beboet of juist oogluikend worden toegestaan?

Augustus is één van de favoriete trouwmaanden in Nederland. Slechts veertien procent van de stellen trouwt nog in de kerk. Maar het aantal islamitische huwelijken, de nikah, stijgt.

Binnen protestantse kerken wordt het kerkelijk huwelijk beschouwd als inzegening van datgene wat eerder al in het gemeentehuis plaatsvond. Binnen de rooms-katholieke kerk wordt het kerkelijk huwelijk beschouwd als gelijkwaardig aan het burgerlijk huwelijk. Bij het synagogale huwelijk wordt, volgens joods ritueel, een contract afgesloten, een aanvulling op de burgerlijke staat.

Religieuze inzegeningen zijn in Nederland niet rechtsgeldig. In het Burgerlijk Wetboek en het Wetboek van Strafrecht staat dat geen kerkelijk huwelijk voltrokken mag worden zonder een burgerlijk huwelijk. Overtreding wordt bestraft met een geldboete.

Met een dreigement tot beboeten (3350 euro) wist de nieuwe Haagse burgemeester Van Aartsen onlangs de orthodoxe As Soennah-moskee te bewegen informele islamitische huwelijken stop te zetten. Hij wees op de onvolkomenheden als zo’n ’halal huwelijk’ stukloopt, of bij overlijden van één van de partners. Er is dan geen recht op alimentatie of erfenis.

Beboeten is volgens de regering niet de methode. PvdA’ers Dijsselbloem en Arib vroegen minister Hirsch Ballin eerder dit jaar hard op te treden tegen het stijgend aantal islamitische, informele huwelijken omdat die volgens hen misbruik (met polygamie, uithuwelijken en radicaliteit als uitwassen) tot gevolg hebben. De VVD’ers Kamp en Teeven hadden begin dit jaar ook al aangedrongen op beter in de gaten houden en harder straffen.

Eerder werd bekend dat binnen de Hofstadgroep ’huiskamerhuwelijken’ werden gesloten, zodat getrouwde moslima’s gewoon mee konden vergaderen. Ook de AIVD toonde zich bezorgd over die huwelijken. Kortom: de nikah staat in de ogen van velen voor terreur en polygamie.

In moslimkringen wordt erkend dat de nikah op kleine schaal voor ongewenste doeleinden wordt gebruikt. Maar het ’halal huwelijk’ is voor veel jonge moslims ook de mogelijkheid te gaan samenwonen. Met toestemming van de imam kunnen ze vaak hun ouders overhalen daarmee in te stemmen. Met wat goede wil zou je het dus ook als het toppunt van integratie kunnen zien.

Een religieus huwelijk zonder burgerlijk boterbriefje is strafbaar. Ondanks de druk van PvdA’ers, VVD’ers en een burgemeester geeft minister Hirsch Ballin echter steeds weer aan niets in het uitschrijven van bekeuringen te zien. Hij geeft de voorkeur aan voorlichting en wil de dialoog aangaan over ’dit voor Nederland nieuwe fenomeen’.

Hier nog meer leesvoer.
http://www.ahlalbait.nl/index.php?optio ... &Itemid=38
De geest van de wijze richt zich naar rechts, maar de geest van de dwaas naar links.

Terug naar “Rechten van de vrouw in Islam”