Iraanse vrouwen krijgen waarschuwing wegens hoofddoek

Bestaan gelijkheid en gelijkwaardigheid tussen man en vrouw in de islam? Begon de emancipatie van de vrouw 1400 jaar geleden? Bevrijdt de islam de vrouw?
sprot

Iraanse vrouwen krijgen waarschuwing wegens hoofddoek

Berichtdoor sprot » Ma Aug 28, 2006 1:37 pm

De politie van Teheran heeft in één maand tijd aan 64.000 vrouwen waarschuwingen gegeven omdat ze de islamitische hoofddoek niet op de juiste manier droegen. "In de loop van de voorbije maand kregen 63.963 vrouwen een waarschuwing omdat ze hun hoofddoek niet op de juiste manier droegen. Sommigen vrouwen kregen zelfs een schriftelijke waarschuwing", verduidelijkt een politiewoordvoerder.

Sinds de islamitische revolutie van 1979 zijn vrouwen, of ze nu de Iraanse nationaliteit hebben of niet, verplicht om een hoofddoek te dragen. Maar de laatste jaren wordt er met het dragen van een hoofddoek steeds losser omgesprongen.

In grote steden en vooral in Teheran dragen jonge meisjes echter steeds vaker een gewone sjaal die slechts een deel van hun haar bedekt, een broek en een tuniek. De traditionele klederdracht voor Iraanse vrouwen bestaat ofwel uit een lange zwarte hoofddoek die hen vanaf het hoofd tot de tenen bedekt, ofwel uit een gewone hoofddoek met een lange mantel tot op de grond.
Soms denk ik juist,soms denk ik fout,maar ik dénk tenminste
Dubitando ad Veritatem pervenimus (Cicero)
Sapere aude!
In het 'Huis van de Vrede' is het steeds Oorlog.

Lodewijk Nasser

Berichtdoor Lodewijk Nasser » Wo Aug 30, 2006 11:18 pm

Weet iemand hier eigenlijk waarom ze in Iran de hoofddoek losser dragen. Wat het nog eigelijk fashionable maakt ook.
Tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren.
Willem Elsschot (1882-1960)

Linda Danvers

Berichtdoor Linda Danvers » Wo Aug 30, 2006 11:34 pm

Lodewijk Nasser schreef:Weet iemand hier eigenlijk waarom ze in Iran de hoofddoek losser dragen. Wat het nog eigelijk fashionable maakt ook.

Dat is makkelijk. Net genoeg rebellie zonder meteen gearresteerd te worden.

Lodewijk Nasser

Berichtdoor Lodewijk Nasser » Wo Aug 30, 2006 11:37 pm

Linda Danvers schreef:
Lodewijk Nasser schreef:Weet iemand hier eigenlijk waarom ze in Iran de hoofddoek losser dragen. Wat het nog eigelijk fashionable maakt ook.

Dat is makkelijk. Net genoeg rebellie zonder meteen gearresteerd te worden.

Het punt is, en daar zal ik denk ik in het vervolg een topic over maken, dat het regime op punt staat in te storten, maar de hoge olieprijs - mede veroorzaakt door de Irakoorlog- verhindert dat.

DeSuper

Berichtdoor DeSuper » Do Aug 31, 2006 8:34 am

dat het regime op punt staat in te storten

Hier ben ik wel in geinteresseerd, ben benieuwd naar je post. Denk je dat het regime om zich heen slaat omdat het stervende is? Net zoals Islam?
FFD olé

nina

Berichtdoor nina » Vr Sep 01, 2006 12:14 am

Het punt is, en daar zal ik denk ik in het vervolg een topic over maken, dat het regime op punt staat in te storten, maar de hoge olieprijs - mede veroorzaakt door de Irakoorlog- verhindert dat.

Die flippo wiens naam ik maar niet kan onthouden, die nu president is, beloofde tijdens de verkiezingen dat hij iets aan zou gaan doen aan vrouwen die het steeds minder nauw namen met die hoofddoeken. Nu wordt kennelijk de verkiezingsbelofte ingelost.
Mensen hebben hierop gestemd, vraag me niet waarom. Hij was helder over wat hij wilde, en hij komt alles trouw na. Ik kan me dus niet voorstellen dat het regime op instorten staat, des te minder omdat de staatspropaganda zijn populariteit nog aanwakkert. Ik vind het meer lijken op de aanloopfase van Hitler in de begintijd van het Derde Rijk.

Lodewijk Nasser

Berichtdoor Lodewijk Nasser » Vr Sep 01, 2006 2:15 am

DeSuper schreef:
dat het regime op punt staat in te storten

Hier ben ik wel in geinteresseerd, ben benieuwd naar je post. Denk je dat het regime om zich heen slaat omdat het stervende is? Net zoals Islam?

Desuper, wat verwoord je dat mooi.

Ik ben geen Iranier en ben er nooit geweest, maar het schijnt dat het regime al lange tijd zeer ongeliefd is. Vergeet niet dat bijvoorbeeld meeste islamcritci uit Iran komen. Denk maar aan Afhin Ellian, Ali Sina etc

Perzie kan buichen op een rijke historie zonder dat de islam de dienst uit maakte. Ooit zullen mensen inzien dat ze beter af zijn zonder de islam. De hoge olieprijs houdt dat tegen, want

Despite having run the economy into the ground, there is a powerful minority in Iran that has greatly benefited from the revolution. The clerics use their oil loot to keep happy a cadre of religious leaders, corrupt bureaucrats, student revolutionaries and Army officers. These people will not suddenly mellow into liberal democrats because they watch students protesting. The mullahs must be pushed.
(bron: newsweek)

Iran, net als andere landen in het MO, heeft een groot aantal ontevreden jongeren. Zij zullen het regime omver werpen.

Ik zal hier in toekomst een artikel over schrijven.

Lodewijk Nasser

Berichtdoor Lodewijk Nasser » Vr Sep 01, 2006 2:25 am

nina schreef:

Die flippo wiens naam ik maar niet kan onthouden, die nu president is, beloofde tijdens de verkiezingen dat hij iets aan zou gaan doen aan vrouwen die het steeds minder nauw namen met die hoofddoeken. Nu wordt kennelijk de verkiezingsbelofte ingelost.
Mensen hebben hierop gestemd, vraag me niet waarom. Hij was helder over wat hij wilde, en hij komt alles trouw na. Ik kan me dus niet voorstellen dat het regime op instorten staat, des te minder omdat de staatspropaganda zijn populariteit nog aanwakkert. Ik vind het meer lijken op de aanloopfase van Hitler in de begintijd van het Derde Rijk.

Ooit was er een dictator, die erg geliefd leek onder zijn volk. Hij had altijd grootse plannen met zijn land. Toen was er een dag dat hij een menigte toesprak. Zij schreeuwde en hij dacht dat was om hem te vereren.

Hij vergiste zich en het volk bestormde het paleis. Hij probeerde te vluchten. Maar het volk ging hem achterna en pakte hem bij zijn kraag. Toen moest hij zich verantwoorden aan een militar tribunaal waarna hij voor een vuurpeleton kwam te staan.

Zijn naam Nicolae Ceauşescu.

DeSuper

Berichtdoor DeSuper » Vr Sep 01, 2006 4:26 pm

there is a powerful minority in Iran that has greatly benefited from the revolution. The clerics use their oil loot to keep happy a cadre of religious leaders

ah.. macht en geld.. 't zijn toch net mensen die Moslims.. Of.. nog leuker..Het zijn net Amerikanen die Moslims..

(om even lekker te generaliseren)
FFD olé

gideong

Berichtdoor gideong » Vr Sep 01, 2006 11:41 pm

Denk ook wat Nina zegt. Stond het maar op instorten. Toch een meerderheid blijkbaar van onderontwikkelde verellendiseerde armen van goed en geest ziet in zo'n Aminejad zijn redding. Die Hitler in spe meent wat hij zegt. Je mag het misschien niet zeggen: maar in Iran heb je lijkt me heel veel ontwikkelde mensen; helaas heeft het bange schuim van de straat de macht in handen. Geen Chamberlain gedoe hier. Stoppen die schurken.
De boom herken je aan zijn vruchten

Alba

Berichtdoor Alba » Di Sep 05, 2006 6:26 pm

Een waarschuwing? Alleen maar een waarschuwing? :shock:
Ik heb verhalen gelezen, waarbij gedragscodes voor kleding regelmatig veranderden in Iran. Hierdoor konden vrouwen ineens worden gearresteerd vanwege 'te grote' knopen, de verkeerde kleur jas of een hoofddoek die per ongeluk iets naar achteren was gegleden. Arrestaties en daarna boetes of zweepslagen. De waanzin, dat er een 'politie' nodig is om te kijken of er geen verboden haartjes of make-up zichtbaar is....

Terug naar “Rechten van de vrouw in Islam”