Is de islam vrouwonvriendelijk?

Bestaan gelijkheid en gelijkwaardigheid tussen man en vrouw in de islam? Begon de emancipatie van de vrouw 1400 jaar geleden? Bevrijdt de islam de vrouw?
Plaats reactie
Raszlik

Bericht door Raszlik »

02/03/2007
Weinig onderwerpen zo controversieel als de plaats van de vrouw in de islam. Worden moslima's systematisch onderdrukt of is dit een cliché? Is de islam vrouwonvriendelijk?

,,Als met de islam de koran bedoeld wordt, die is uiteraard vrouwonvriendelijk Dat zijn de joodse en christelijke openbaringsteksten ook, omdat ze de tijd weerspiegelen waarin ze geboekstaafd zijn. Wat mij betreft is de koran nog extra vrouwonvriendelijk omdat hij, in tegenstelling tot de zes eeuwen eerder geschreven evangelieën, de veelwijverij propageert. Monogamie weerspiegelt een heel andere blik op de vrouw dan polygamie. Monogamie is, in haar filosofie indien niet altijd in de praktijk, de unie tussen twee personen. Polygamie is een man met een kudde.

Ik stel ook vast dat in alle landen waar in de naam van de islam geregeerd wordt, of het nu Saudi-Arabië of Iran is, de vrouwen in de wetgeving, de instellingen, de maatschappij behandeld worden als tweederangsmensen. Het doet mij denken aan de institutionele discriminatie tegen de zwarten onder het Zuid-Afrikaanse blanke minderheidregime. Maar dat werd apartheid genoemd en algemeen veroordeeld, terwijl wettelijke en institutionele discriminatie tegen vrouwen nog vaak als 'cultuur' wordt bestempeld en vergoelijkt.''
Mia Doornaert, redacteur De Standaard
Freedom in danger!

sprot
Contacteer:

Bericht door sprot »

EN je kunt mee debateren op:

http://www.standaard.be/Meningen/Forum/ ... mId=326173

(wel ff gratis registreren, eventueel met nickname)
Soms denk ik juist,soms denk ik fout,maar ik dénk tenminste
Dubitando ad Veritatem pervenimus (Cicero)
Sapere aude!
In het 'Huis van de Vrede' is het steeds Oorlog.

Plaats reactie