Jihadi's en hun kinderen keren terug

Waarom slaan bepaalde moslims, waar dan ook, elkaar en anderen de hersens in? Hoort geweld en de drang tot overheersing en bekering bij de essentie van de islam?
Maarten

Re: Jihadi's en hun kinderen keren terug

Bericht door Maarten »

Wat bezielt die vrouwen toch, om te bekeren tot de islam? Er moet wel iets psychisch mis zijn in hun bovenkamer denk ik dan.
Mahalingam

Bericht door Mahalingam »

Die bezieling? Dat is wat ze waarneemt : "Liefde".
"König bekeerde zich tot de islam toen ze haar eerste echtgenoot ontmoette, die van Algerijnse afkomst is."
Liefde is blind.
En liefde overwint alle grenzen zelfs de moederlijke toewijding aan de kinderen:
"Vervolgens liet ze haar kinderen achter in Frankrijk en reisde ze haar nieuwe vriend achterna naar Syrië. "
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Ariel

Bericht door Ariel »

Voor het eerst Nederlandse Syriëganger vervolgd voor plundering

Voor het eerst wordt een teruggekeerde Nederlandse Syriëganger vervolgd voor plunderingen in Syrië. Plundering geldt als een oorlogsmisdaad en kan op jaren extra celstraf komen te staan.

Uit een recente uitspraak van de rechtbank Rotterdam blijkt dat het Openbaar Ministerie de Apeldoornse Xaviera S. (29) niet meer alleen vervolgt omdat ze zich aansloot bij terreurgroep Islamitische Staat (IS), maar ook omdat ze drie jaar lang in Syrië in huizen woonde die niet van haar waren. ‘Ze eigende zich een huis toe zonder toestemming van de eigenaren, met daarin nog eigendommen als bankstellen, pannen, matrassen’, zo blijkt uit de nieuwe tenlastelegging. Volgens het OM geldt dat als plundering en daarmee als oorlogsmisdaad.

Xaviera S. reisde in 2014 naar het strijdgebied in Syrië. Ze trouwde er met een Nederlandse jihadist. Na zijn dood hertrouwde ze met een andere IS-aanhanger. Tussen april 2014 en eind 2016 woonde de Apeldoornse volgens het OM in zeker vijf huizen in drie plaatsen: Raqqa (de voormalige ‘hoofdstad’ van het kalifaat), Atme en Tallabyad. ‘In Raqqa woonde ze in een ‘verfhuisje’, een flatwoning en een woning in een villawijk.’

De informatie dat S. daar gewoond heeft, lijkt vooral te komen uit haar eigen verklaringen bij de politie. Dat Europese jihadisten gebruikmaakten van woningen van gevluchte Syriërs bleek de afgelopen jaren ook al uit andere (internationale) getuigenissen.

Opgepakt
In 2018, na de val van het kalifaat van IS, ontsnapte Xaviera S. samen met haar man naar Turkije. Daar werd ze opgepakt en in eerste instantie tot zes jaar cel veroordeeld, maar ze kwam na anderhalf jaar al vrij. Eind 2019 keerde ze terug naar Nederland, waar ze werd vastgezet. In mei 2020 werd ze voorlopig vrijgelaten, omdat ze hoogzwanger was.

Het OM bevestigt dat dit voor het eerst is dat een Nederlandse Syriëganger voor plundering wordt vervolgd. Justitie kondigde twee jaar geleden al aan daar ‘extra op te focussen’. In Duitsland zijn al meerdere Syriëgangers voor plundering veroordeeld. Er lopen momenteel nog zo’n tien zaken tegen teruggekeerde Nederlandse Syriëgangers. De verwachting is dat er nog zeker twaalf vrouwen (met hun kinderen) naar Nederland zullen terugkeren. Of ook hen plundering ten laste wordt gelegd, is niet duidelijk.

4,5 jaar cel
Teruggekeerde Nederlanders uit het strijdgebied worden vooralsnog vooral veroordeeld voor het algemene feit ‘lidmaatschap van een terroristische organisatie’. Mannen krijgen daar doorgaans zes jaar cel voor, omdat zij als strijder actief zouden zijn geweest. De hoogst opgelegde straf voor een teruggekeerde vrouw is 4,5 jaar cel. Bij vrouwen kan vaak niet aangetoond worden wat ze precies gedaan hebben in hun tijd bij IS.

Een keer eerder werd een Nederlandse man ook veroordeeld voor een oorlogsmisdrijf in Syrië. Oussama A. uit Utrecht kreeg 7,5 jaar cel omdat hij lid was geweest van IS en omdat hij lachend op een foto stond met een gekruisigd lijk van een tegenstander.

Wanneer de zaak tegen Xaviera S. weer voor de rechter komt, is nog niet bekend. Haar advocaat stelt dat het ‘maar de vraag is of uit haar verklaring echt kan volgen dat er is geplunderd’. ,,Ook zal het een juridische discussie worden, omdat voor plundering nooit eerder is vervolgd in Nederland.’’ De Apeldoornse wordt ook nog verdacht van het bedreigen van een Nederlandse columnist en een journalist. Ze schreef op social media, vanuit Syrië, hen te willen doden.

Sinds 2012 sloten zo’n driehonderd Nederlandse volwassenen zich aan bij jihadistische groepen in Syrië en Irak. Honderd van hen zijn omgekomen, zeventig zijn teruggekeerd. De rest zit nu vast in detentiekampen of gevangenissen in Syrië, behoort nog steeds tot een jihadgroep in de regio of is uitgeweken naar Turkije.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Ariel

Bericht door Ariel »

Sinan Can wordt bedreigd door jihadisten.
Documentairemaker Sinan Can in wereld fanatieke moslims: ’Ze willen dat me iets overkomt’

Vijf jaar geleden dook hij in de wereld van moslimextremisten. Daarvoor was documentairemaker Sinan Can wel wat agressie gewend, maar jihadisten bleken nog feller en hardnekkiger met hun doodsbedreigingen en intimidaties. Nu is de maat vol. Can doet aangifte en vraagt zich af of hij maar moet stoppen met roeren in de radicale islam.

Sinan Can liep rond in IS-hoofdstad Raqqa, zijn konvooi werd beschoten in Afghanistan en bijna liep hij in de val op zoek naar Nederlandse IS-vrouwen in Idlib. Maar waar zijn moeder echt ’s nachts van wakker ligt, zijn de gevaren die haar zoon loopt in Nederland.

Can (1977) schuwt controversiële onderwerpen niet sinds hij negentien jaar geleden in de journalistiek kwam. Hij wroette in kringen van rechts-extremisten en kreeg verbolgen Turken op zijn nek toen hij een serie maakte over de Armeense genocide. „Toen waren de reacties emotioneel en boos, zo van ’landverrader’ of ’ik ram je in mekaar’. Maar na een uitzending ging de commotie snel weer liggen.”

’Ze vragen waar ik woon’
Sinds 2017 richt hij zich op jihadbruiden, Syriëgangers en fanatieke moslims. Die reageren een tandje feller. „Veel explicieter. En ze dringen door tot in je privésfeer, ze vragen rond waar ik woon en zoeken informatie over mijn familie. Ze laten me weten hoe ik gestraft ga worden en wat er gebeurt met mensen van wie ik hou. Laatst kreeg ik een brief met passages uit de profetische traditie, waarin het gaat over straffen als handen en voeten afhakken en een langzame dood sterven in de woestijn.”

Can krijgt veel waardering voor zijn werk. Tweemaal wonnen zijn documentaires de Tegel, de hoogste journalistieke prijs in Nederland. Maar ergernis was er ook na De verloren kinderen van het kalifaat (2018), De lokroep, Staatsvijand nr. 1 (2020) en Retour kalifaat (2021). Het begon na de docu In het spoor van IS uit 2017.

„Toen belden ze met een stemvervormer naar de redactie van BnnVara. Na De lokroep was er weer zo’n piek. Een vervormde stem, soms in het Engels, soms in het Nederlands: ’we gaan jou pakken want jij maakt verhalen over broeders en zusters en brengt hen in de problemen. Jij gaat hiervoor gestraft worden, het is een kwestie van tijd dat we je te pakken krijgen’. Vooral na Retour kalifaat ging het los. Je wordt dan opeens gebeld door een Pakistaans of een Algerijns nummer.”

Reden tot wrok
Wie achter zo’n brief of telefoontje zit is niet duidelijk, maar in elk geval één man in Algerije heeft reden tot wrok tegen Nederland in het algemeen en Sinan Can in het bijzonder. Dat is ex-Eindhovenaar Dadi M. Can haalde hem en zijn Nederlandse jihadbruid Xaviera S. in Turkije over tot een interview. Getrouwd in het kalifaat waren ze na de instorting van IS gevangengezet in Turkije. Ondanks dat Dadi volhield dat hij bij IS alleen koekjes had gebakken, kwam het stel er voor de camera niet gunstig uit.

Na het interview werd het liefdespaar uit elkaar gerukt: Xaviera ging naar Nederland (haar strafzaak loopt nog), maar Dadi M. is hier tot ongewenst vreemdeling verklaard en uitgezet naar Algerije. Zijn drie kinderen in Nederland zal hij voorlopig niet zien.

„Hij geeft mij en de Eindhovense oud-burgemeester Van Gijzel daar de schuld van alles”, zegt Can. „Dadi waarschuwde me: ik kom sowieso naar Nederland, linksom of rechtsom.”

Rancuneuze familieleden
Zo zijn er meer jihadisten, jihadbruiden of rancuneuze familieleden van Syriëgangers die een appeltje hebben te schillen met Can. Die is niet iemand die begripvol meeknikt als hij extremisten interviewt.

Integendeel: Can kan steeds minder geduld opbrengen met Syriëgangers die met een stalen gezicht zitten te vertellen dat ze niets te maken hadden met de gruwelen van het kalifaat maar bij IS alleen luiers hebben verschoond of koekjes gebakken.

„Retour kalifaat is helemaal verkeerd gevallen”, zegt Can. „Ik geef namelijk nogal tegengas en ga helemaal los op ze. Bij de laatste interviews was de frustratie en irritatie echt merkbaar. Dat is niet altijd erg, maar enige journalistieke distantie is wel belangrijk. Ik merkte dat ik die even verloor. Anderen zien dat als bewijs: zie je wel dat hij niet objectief is.”

’Ik weet jou te vinden’
Een van de mannen bij wie Can de duimschroeven aandraaide, was een Zweedse jihadist Ferit die Can sprak in een Koerdische terroristengevangenis. „Hij zei ronduit: ik weet jou te vinden, Nederland is vlakbij, we zouden elkaar nog wel tegenkomen en dan zou hij nog wel zien of ik nog vragen zou stellen. Laatst is er een uitbraak geweest uit die gevangenis, ik weet niet of hij erbij zat.”

Onlangs werd Can weer anoniem gebeld, toen hij bij zijn ouders was: zijn tijd zou nog wel komen. „Ik wil niet dat mijn ouders schrikken, maar ze hebben natuurlijk best door dat ik na zo’n telefoontje even stilval.”

’Ben er klaar mee’
Het roept de vraag op of het niet tijd wordt om het onderwerp te laten rusten en nieuwe thema’s te zoeken. „Zelfs in Engeland kwam ik er niet los van. In Londen werd ik in Hyde Park herkend en belaagd door een aantal salafisten: ’jij bent dat paard van Troje, jij maakt moslims belachelijk, jij zet ons in een kwaad daglicht’. Dat waren twintig man tegelijk. Ik twijfel steeds meer of het me dat allemaal wel waard is. Het lastige is dat ze zo wel hun zin krijgen. Ze willen graag dat ik stop of dat me iets overkomt. Aangifte doen is ook toegeven dat je je zorgen maakt. Maar ik trek nu een grens, ben er klaar mee en ga me melden bij de autoriteiten.”
Ariel

Bericht door Ariel »

Grote zorgen om jihadisten die in Nederland blijven terwijl paspoort is afgepakt

Er zijn grote zorgen over voormalige jihadisten van wie de nationaliteit is ingetrokken, maar die Nederland niet verlaten. Dit levert veiligheidsrisico’s op, waarschuwen burgemeesters, de Reclassering en de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding (NCTV).

Terroristisch misdrijf
Intrekken van het Nederlanderschap na een terroristisch misdrijf is mogelijk sinds 2010. Sinds 2017 kan dit ook als iemand zich heeft aangesloten bij terroristische organisaties zoals Islamitische Staat of al-Qaeda. Het paspoort kan alleen worden afgepakt als de persoon in kwestie nog een tweede nationaliteit heeft.

Deze maatregel is inmiddels zeker 45 keer uitgevoerd, bevestigt de IND. Bij ongeveer 20 personen uit de vier grote steden is het Nederlanderschap ingetrokken, schrijven de burgemeesters.

Volgens de burgemeesters zijn de veiligheidsrisico’s groot als de nationaliteit wordt ingetrokken omdat 'niet te voorspellen valt hoe iemand zal reageren op een dergelijke maatregel'. De mogelijkheden om voormalige jihadisten zonder Nederlands paspoort in de gaten te houden, zijn 'vrijwel nihil', waarschuwen zij. De burgemeesters pleiten voor een grotere rol voor inlichtingendienst AIVD bij het beoordelen van de veiligheidsrisico's.

• Intrekken nationaliteit gebeurt steeds vaker
    Niet elke voormalige jihadist van wie het Nederlanderschap is ingetrokken, komt hier op straat terecht. In totaal heeft de IND de afgelopen jaren bij 45 mensen geprobeerd de Nederlandse nationaliteit in te trekken wegens terrorisme, zegt de dienst in antwoord op vragen van RTL Nieuws. Zestien intrekkingen zijn onherroepelijk, van de overige zaken loopt de procedure nog.

24 van hen verbleven op dat moment in het buitenland (twee van hen werden door Turkije vorig jaar alsnog uitgezet naar Nederland). In acht gevallen heeft de rechter een streep gezet door de intrekking of deed de IND dat zelf vanwege juridische complicaties.

De overige 21 waren in Nederland veroordeeld voor terrorisme, zitten nu in de gevangenis of zijn al vrijgekomen. Hoeveel ex-jihadisten nu precies illegaal in Nederland verblijven, kan de IND niet zeggen.

De reclassering zegt momenteel zeven dossiers onder beheer te hebben van personen die onder toezicht vrij zijn, maar door intrekking van de nationaliteit geen leven in Nederland kunnen opbouwen. Vijf mensen die hun Nederlanderschap kwijtraakten, hebben zelfstandig meegewerkt aan vertrek, meestal naar Marokko.

Volgens de reclassering hangt het intrekken van de nationaliteit – een langdurig proces – als een zwaard van Damocles boven voormalige jihadisten die na de gevangenis hun leven weer proberen op te bouwen. Een overheid die aan de ene kant begeleiding biedt en aan de andere kant de nationaliteit intrekt, is tegenstrijdig en kan ervoor zorgen dat sommigen terugvallen in het oude radicale gedrag, waarschuwt de instelling.

Aanslag ultiem risico
Terrorismedeskundige Jelle van Buuren (Universiteit Leiden) beaamt dat. Volgens hem is het niet ondenkbaar dat een voormalige jihadist door zijn uitzichtloze situatie in de illegaliteit weer de fout in gaat. "Een aanslag kan een ultiem risico zijn, maar de dreiging is er ook op andere manieren", zegt Van Buuren. "Men kan de ideologie weer gaan verspreiden of een soort statussymbool worden voor nieuwe generaties jihadisten. Dus deze mensen kunnen op verschillende manieren een belangrijke rol gaan vervullen in het jihadistische milieu en dat is nu juist wat we niet willen."

De angst bestaat dat jihadisten na hun straf onder de radar verdwijnen. In hun brief aan het kabinet vragen de burgemeesters expliciet aan Yeşilgöz of zij, en niet de gemeenten, de verantwoordelijkheid neemt voor deze groep. Zij dekken zich daarmee in voor het moment dat een ex-jihadist na het verlies van zijn nationaliteit opnieuw de fout in zou gaan. De burgemeesters van de G4 waren niet beschikbaar om hun brief toe te lichten.

Gevaar groter
Burgemeester Achmed Marcouch van Arnhem, uit wiens gemeente vijf jihadisten komen van wie de IND de nationaliteit intrekt, wil er wel iets over kwijt. "De maatregel is bedoeld om de samenleving veiliger te maken, door iemand de nationaliteit af te nemen en het land uit te zetten. Als je wel afpakt maar niet uitzet, maak je het gevaar voor de samenleving alleen maar groter."

De NCTV waarschuwde in zijn zogeheten Dreigingsbeeld ook al voor een groeiende groep ex-jihadisten die de komende tijd vrij komt en niet weg wil uit Nederland. "Deze situatie zou mogelijk kunnen leiden tot een verhoogde dreiging voor de nationale veiligheid."

Ongewenste vreemdeling
Wie zijn nationaliteit kwijtraakt, wordt ook tot ongewenste vreemdeling verklaard en kan dus geen bankrekening, uitkering, huisvesting of zorgverzekering meer aanvragen.

Ook hulpverlening, en daarmee toezicht op de terugkeer in de samenleving, is erg moeilijk, want het is wettelijk niet toegestaan voor een instantie om ongewenste vreemdelingen te helpen. Volgens advocaten logeren zij meestal bij vrienden en familie op de bank. Vaak krijgen zij een wekelijkse meldplicht opgelegd bij de politie, zodat die provisorisch zicht houdt op deze doelgroep.

Vrijwillig vertrek
De meeste voormalige IS-aanhangers hebben nog de Marokkaanse nationaliteit als zij hun Nederlanderschap kwijt zijn. Maar de regering in hoofdstad Rabat verleent al jarenlang geen medewerking aan de terugkeer van Marokkaanse burgers als zij niet terug willen. Ook bij andere landen zijn er complicaties.

Nederland kan deze ongewenste vreemdelingen niet vastzetten. Vreemdelingendetentie, opsluiting in afwachting van uitzetting, mag namelijk alleen als er zicht is op een concrete vertrekdatum, vonniste de Raad van State in 2021.

Volgens de IND zijn vijf voormalige IS-aanhangers na intrekking van hun Nederlanderschap wel vertrokken naar het land van de tweede nationaliteit, meestal Marokko. Dit was vrijwillig, van dwang of uitzetting was geen sprake. "In alle gevallen verleende de vreemdeling in meer of mindere mate medewerking aan vertrek", erkent de IND.

Magisch denken
Net als voor reguliere asielzoekers is het uitzetbeleid voor voormalige jihadisten gebaseerd op vrijwilligheid, legt terrorisme-expert Van Buuren uit. "We weten met z'n allen dat vertrek eigenlijk fictie is, een soort vorm van magisch denken dat mensen weggaan omdat het zo is afgesproken. Maar het resultaat is dat het niet of nauwelijks gebeurt."

De reclassering, die met een speciaal team werkt aan de re-integratie van ex-gedetineerden met een terrorismeverleden, verwacht dat er nog een 'flink aantal zaken' aan zit te komen waarbij ex-gedetineerden het paspoort wordt ontnomen. Ook verantwoordelijk minister Yeşilgöz kondigde bij het verlengen van de wetgeving in februari aan dat zij 'waar mogelijk' blijft proberen het Nederlanderschap van jihadisten in te trekken.

Van Buuren is sceptisch en waarschuwt dat het beter zou zijn om het paspoort alleen te ontnemen als het zeker is dat iemand ook kan worden uitgezet. "De wetgeving werkt wat dat betreft averechts, het idee was dat op deze manier de veiligheid van Nederland vergroot zou worden. In de praktijk zou je kunnen redeneren dat dit juist tot meer onveiligheid leidt."

Ook Marcouch vindt dat het afnemen van de nationaliteit in de praktijk niet werkt. "Het is de minister die de nationaliteit afpakt en het is de minister die moet zorgen dat zo iemand het land wordt uitgezet. Als zij dat niet waarmaakt, werkt zo'n maatregel averechts en dan moet die verantwoordelijkheid uiteindelijk wel bij de minister liggen."

Veiligheidsdiensten
Minister Yeşilgöz zegt in een reactie dat veroordeelde terroristen na hun straf 'waar mogelijk' in vreemdelingendetentie worden gezet om aan vertrek te werken, maar erkent dat dit niet altijd lukt. "Als vertrek niet direct lukt, houdt de afdeling Vreemdelingenpolitie, Identificatie en Mensenhandel (AVIM), onderdeel van de politie, zicht op deze groep. Toezicht bestaat in deze gevallen meestal uit een meldplicht en een gebiedsgebod."

Indien nodig houden verder instanties als de AIVD een oogje in het zeil, ook na vrijlating, aldus de bewindsvrouw. "Daarnaast onderzoeken de inlichtingen- en veiligheidsdiensten voortdurend de ontwikkelingen in de dreiging, ook als geradicaliseerde personen zich in detentie bevinden of vrijkomen na het uitzitten van hun straf.

In reactie op de vertrouwelijke brief van de burgemeesters wil Yeşilgöz niet veel kwijt, maar het lijkt er niet op dat haar ministerie de regie gaat overnemen. "De aanpak valt of staat niet door één maatregel door één organisatie, maar juist door het integraal treffen van maatregelen", zegt de bewindsvrouw.

• Mohammed G. niet uitgezet: 'Spelletje spelen'

Eén van de 45 personen van wie de nationaliteit is ingetrokken, maar die niet wil vertrekken, is Mohammed G., die zowel de Nederlandse als de Iraakse nationaliteit heeft. Hij werd meermaals veroordeeld voor terroristische misdrijven en komt pas in 2025 vrij.

Mohammed G. kan na zijn vrijlating niet worden gedwongen terug te gaan naar Irak omdat artikel 3 van het Europees Verdrag van de Rechten van de Mens hem beschermt. Daarin staat dat wie reële kans loopt op marteling of de dood, niet uitgezet mag worden.

De IND erkent dat G. na zijn vrijlating niet uitgezet kan worden, maar trekt zijn Nederlanderschap toch in. "Dit betekent enkel dat betrokkene vooralsnog niet naar zijn land van herkomst zal worden uitgezet. Dit betekent echter niet dat op hem geen vertrekplicht rust."

In 2021 stuurde G. vanuit detentie een brief aan dagblad De Limburger over het verlies van zijn nationaliteit. "De politiek speelt een spelletje met mij maar ik kan dat spel ook spelen", schreef hij. "Als Den Haag mij binnen 1 jaar geen uitweg geeft om te vertrekken, zal ik Nederland nooit meer verlaten. Ik zal als een worm in de appel zijn in de maatschappij. Ongewenst maar toch vervelend aanwezig."

G's advocaat Cliff Raafs procedeert tegen het intrekken van de nationaliteit van zijn cliënt. De Raad van State doet naar verwachting in november uitspraak in deze zaak.
King George

Bericht door King George »

Bij de nationaliteit invorderen hoort ook uitzetten. De daad bij het woord dus. En draai de rollen met weigerachtige landen eens om! In plaats van je te laten chanteren kan je deze landen confronteren met de gevolgen van hun eigen weigerachtigheid.
Het morele gelijk ligt bij het volk

Respectabele fora de moeite van een bezoek meer dan waard:
Haarlems Vrije Mening Forum Uitingsvrij 3.2

Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Ariel

Bericht door Ariel »

King George schreef:
wo jul 27, 2022 2:08 pm
Bij de nationaliteit invorderen hoort ook uitzetten. De daad bij het woord dus. En draai de rollen met weigerachtige landen eens om! In plaats van je te laten chanteren kan je deze landen confronteren met de gevolgen van hun eigen weigerachtigheid.

We kunnen ze ook in Tsjetsjenië dumpen. :smile7: Die zijn vast blij met vers kanonnenvlees.
Ariel

Bericht door Ariel »

Zorgen bij steden over jihadisten van wie paspoort is afgepakt

Burgemeesters van de vier grote steden maken zich zorgen over Nederlandse jihadisten die uit de gevangenis komen, van wie het Nederlandse paspoort wordt afgepakt maar die toch in Nederland blijven.

In de vertrouwelijke brief, in handen van RTL Nieuws en ook door De Telegraaf ingezien, waarschuwen de burgemeesters voor de risico’s van paspoortloze jihadisten. Als ze niet kunnen worden uitgezet gaan ze ondergronds, met alle gevaren van dien – zeker als ze door het afnemen van de nationaliteit nog rancuneuzer worden tegen Nederland.

,,Gemeenten zijn nadrukkelijk niet in de positie om een risico-inschatting te maken”, schrijven de burgemeesters, ,,omdat niet te voorspellen valt hoe iemand zal reageren op een dergelijke maatregel.’’ De mogelijkheden voor gemeenten om jihadisten in de gaten te houden als ze een illegaal leven onder de radar beginnen zijn ‘vrijwel nihil’. Daarom moet volgens de burgemeesters de AIVD nauwer worden betrokken.

Het proces van het intrekken van het Nederlanderschap speelde bij zo’n twintig mensen in de grote steden. Maar lang niet altijd hebben ze het land ook verlaten.

Moussa L.
Een van de jihadisten die moest worden uitgezet is Moussa L., ook bekend als Abu Ilias of Topa de Barbaar uit Den Haag. Hij dreigde openlijk met geweld. De politie moest hem vorig jaar nog wegjagen toen hij actie wilde voeren bij de terroristenafdeling van de gevangenis in Rotterdam. De ex-rapper had aangekondigd dat hij wil sterven als martelaar en dat zijn ’geduld opraakt’.

Moussa L. verzette zich hevig tegen uitzetting omdat hij zijn kinderen moest achterlaten. ,,Als ik terug moet naar Marokko, wil ik het vrijwillig doen’’, zei hij in een interview met televisiemaker Danny Ghosen. ,,Ik ben en blijf een kind van Nederland. Zonder mijn kinderen heb ik geen armen en geen benen. Zou jij je benen en je armen eraf snijden?’’

Ook IS-bruid Fatima H. uit Tilburg raakte haar Nederlandse nationaliteit kwijt toen ze terugkeerde uit IS-gebied. De Raad van State oordeelde echter dat ze haar paspoort weer terugkrijgt. Ze is wel degelijk een gevaar voor de nationale veiligheid, maar er was te weinig rekening gehouden met haar schoolgaande kinderen.

Er zijn ook jihadisten die hun straf hebben uitgezeten maar van wie het paspoort helemaal niet is afgenomen. Zoals Reda N. uit Leiden. Hij reisde af naar Syrië en vocht mee bij IS. Na het uitzitten van 4,5 jaar cel (waarvan hij er al een deel had opzitten na verblijf in een Turkse cel) kwam hij op vrije voeten. Nu is hij bezig met zijn re-integratie.

Het is niet duidelijk hoeveel jihadisten ondergronds dreigen te gaan, wel dat hun aantal zal toenemen als er de komende tijd meer op straat komen na het uitzitten van hun straf.

Ongewenst vreemdeling
Het Nederlanderschap kan sinds een aantal jaar worden ingetrokken van mensen die zijn veroordeeld voor een terroristisch misdrijf of die zich hebben aangesloten bij een terroristische groepering. Ze worden dan tot ongewenst vreemdeling verklaard. Dat is 45 maal gebeurd. Daarvan bevonden 24 mensen zich in het buitenland.
King George

Welke dombo's hebben bedacht om zulken onder hen uit Syrië of uit Iraq op te moeten gaan halen?

Ariel

Bericht door Ariel »

Celstraf voor Nederlandse moeder (38) in VS voor steun terreurorganisatie Al-Shabaab

Afbeelding

Een Nederlandse moslima van zes kinderen is maandag veroordeeld tot drie jaar gevangenisstraf voor het doneren van geld aan een terreurorganisatie. De 38-jarige Farhia H. steunde een groepering die verwant is aan Al-Shabaab in Somalië, waar al vele jaren een bloederige strijd wordt gevoerd.

De straf was veel lager dan de eis, want als het aan de Amerikaanse justitie had gelegen was H. voor acht jaar achter de tralies beland. Eerder dit jaar werd ze al door een jury van de Amerikaanse rechtbank in Alexandrië veroordeeld wegens samenzwering en het verlenen van materiële steun aan terroristen. H. liep in eerste instantie zelfs kans om vijftien jaar cel te krijgen.

De procureur gaf eerder al aan dat gerechtelijke dossiers en bewijsmateriaal aantonen dat H. meer dan drie jaar betrokken was bij een groep van zo’n vijftien vrouwen uit meerdere landen die benefietacties organiseerden om financiële steun te verlenen aan Al-Shabaab. De vrouwen sluisden contante betalingen rechtstreeks door naar leden van de terroristische groepering, en coördineerden deze betalingen met behulp van online chatrooms. Het geld werd onder andere gebruikt om safehouses te financieren en om vrachtwagens en wapens te kopen, zo staat in een persbericht. Voor de fondsenwerving werden kanalen in Nairobi (Kenia) en Hargeisa (Somalië) gebruikt.

H. was betrokken bij fondsenwerving in Nederland en vertelde donateurs ten onrechte – zo meldde de procureur – dat er geld was ingezameld voor goede doelen in oostelijk Afrika. De moeder van zes kinderen werd door Nederland vorig jaar uitgeleverd aan de VS. De aanklachten hebben betrekking op de periode februari 2011 tot juli 2014. Ze zou zo’n 300 dollar bijeen hebben gekregen.

Legitiem belang
H. stond terecht nadat zeven jaar was geprobeerd haar uitlevering te voorkomen. Haar Nederlandse advocaten voerden aan dat de VS niet bevoegd was om een Nederlandse vrouw aan te klagen voor het geven van geld aan een Somalische groepering, maar rechter Anthony Trenga oordeelde dat Amerika een ’legitiem belang’ heeft bij het vervolgen van aanhangers van een aangewezen terroristische organisatie.

De vrouw is geboren in Somalië, kwam als tiener naar ons land en woonde sinds 1999 bij haar echtgenoot, in het Zeeuwse Terneuzen. Een jaar nadat Amerika zijn uitleveringsverzoek deed, werd dat behandeld door de rechtbank in Rotterdam. In eerste instantie werd bepaald dat er meer stukken nodig waren, die de Amerikaanse autoriteiten eind 2017 verstrekten. De uitleveringszaak werd begin vorig jaar opnieuw behandeld, waarna de rechter bepaalde dat de vrouw nu wel uitgeleverd mocht worden. Farhia H. gaf tijdens de zaak over haar uitlevering aan dat er sprake zou zijn van een onacceptabele inbreuk op haar leven en dat van haar gezin.

De verdachten van de groep hebben altijd ontkend kwade bedoelingen te hebben. In eerdere rechtszaken voerden raadslieden aan dat de opbrengsten van de vrouwen laag waren – slechts een paar duizend dollar – en dat het geld slechts was bedoeld om gewonde Al-Shabaab-soldaten te verzorgen. Ze gaven aan dat het verstrekken van geld voor medicijnen in een gewapend conflict volgens internationale verdragen niet als crimineel kan worden beschouwd. Vrouwen die eerder terechtstonden kregen uiteindelijk straffen van meer dan tien jaar.

’Mevrouw H. is al genoeg gestraft’
Ook al was de straf veel lager dan de eis, haar advocaten Jessica Carmichael en Yancey Ellis gaven tijdens de zaak aan, Amerikaanse media schrijven erover, dat de ‘minimale bijdrage’ van hun cliënte slechts een minimale straf rechtvaardigde. Ze pleitten voor een gevangenisstraf van ongeveer negen maanden. ,,Mevrouw H. is al genoeg gestraft', schreven ze in hun pleidooi. De Nederlandse heeft de mogelijkheid om in beroep te gaan tegen haar veroordeling.
Laat haar nog maar een jaar of 10 in Amerika blijven, dan heeft ze minder kans om nog meer kinderen te werpen. Vijf is meer dan genoeg.

En je ga me toch niet wijs maken dat haar man niks van deze zaken afwist? Waarom is die nog vrij?
King George

Waarom vinden ze dat ze al genoeg gestraft is?

Plaats reactie