Bevolking Irak keert zich tegen geweld van Al-Kaida

Waarom slaan bepaalde moslims, waar dan ook, elkaar en anderen de hersens in? Hoort geweld en de drang tot overheersing en bekering bij de essentie van de islam?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89853
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bevolking Irak keert zich tegen geweld van Al-Kaida

Bericht door Ariel »

Bevolking Irak keert zich tegen geweld van Al-Kaida

Gematigde soennieten laten terreurbeweging vallen
Judit Neurink

Al-Kaida in Irak is aan de verliezende hand. Soennieten pikken het geweld niet langer en verjagen Al-Kaida uit wijken en dorpen.

In drie maanden is het geweld in Irak enorm afgenomen, en het aantal doden ook. In Bagdad vullen de straten en de heropende winkels zich weer. De Iraakse premier Al-Maliki spreekt al van een overwinning op Al-Kaida. De Amerikanen zijn wat voorzichtiger: zij spreken van een keerpunt.

Drie maanden geleden durfden in veel wijken in Bagdad burgers nauwelijks de deur uit, waren bomaanslagen dagelijkse kost en terroriseerden sjiitische en soennitische milities de buurten, moordend en rovend. Vorig jaar december stierven nog 2172 Iraakse burgers door dat geweld, vorige maand stond dat cijfer op 750, en in november tot nu toe op zo’n 189. Het aantal raket- en mortieraanslagen daalde van 224 in juni, tot 53 vorige maand.

De oorzaken zijn niet eenduidig. Deels komt het door de inzet van 30.000 extra Amerikaanse militairen in Bagdad. Voorheen kwamen opstandelingen na controles gewoon terug. Maar zeker zo belangrijk is de splitsing die is ontstaan in het soennitische kamp. Omdat de Amerikanen een sjiitische regering aan de macht hielpen, gingen verschillende soennitische groepen tegen hen een kongsi aan met buitenlandse moslimradicalen.

Maar Al-Kaida in Irak heeft veel goodwill verspeeld door de zelfmoordaanslagen die vooral Iraakse burgers doodden. En ook het bewind dat het in de wijken voerde, met strenge kledingvoorschriften en wraakmoorden, zette kwaad bloed. Want op een enkele Irakees na bestaat Al-Kaida er uit Egyptenaren, Syriërs, Saoediërs en Marokkanen.

Gematigde soennieten realiseerden zich dat Al-Kaida een grotere vijand is dan de Amerikanen. Toen die hen geld en wapens boden om tegen Al-Kaida te vechten, hapten ze toe en verjoegen Al-Kaida uit wijken en dorpen. Vrijdag voerde een soennitische groep een aanval uit op posities van Al-Kaida bij Samarra, doodde 16 radicalen en nam er 18 gevangen. Kort daarna pakte een andere groep zestig Al-Kaidastrijders op in het nabijgelegen Al-Boehriz. Er werd gefeest in de straten. Al-Kaida heeft teruggeslagen met aanslagen op stamhoofden die met de VS samenwerken.

Dinsdag leidden bewoners van een soennitische wijk in Bagdad de Amerikanen naar acht autobommen en een ton aan explosieven. En inmiddels hebben duizenden jongeren – die voorheen aan soennitische kant streden – zich bij de Amerikanen gemeld voor een baantje als wijkwachter. Ze krijgen een uniform en 300 dollar per maand. En de wijken worden veiliger: Al-Kaidastrijders worden gemeld en gepakt.

Anderzijds neemt ook het sjiitische geweld af, doordat de steun voor de Al-Mahdi-militie afneemt. Veel sjiieten zijn hun wraakacties zat, en realiseren zich dat er veel schorem bij zit. Vorige week beschuldigde de politiechef van Kerbala de militie in een volle zaal van vier jaar terreur. De zaal ondersteunde hem luidkeels. Een paar maanden geleden had dat niet gekund, toen had de militie nog de macht in Kerbala. Tot haar leider, Moktada al-Sadr, onder druk van de sjiitische regering haar activiteiten opschortte. In weken liep het aantal slachtoffers van wraakmoorden dat dagelijks in Bagdad werd gevonden, terug van tientallen per dag naar een handjevol.
http://www.trouw.nl/hetnieuws/wereld/ar ... /Bevolking_
Irak_keert_zich_tegen_geweld_van_Al-Kaida
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
osint
Berichten: 25
Lid geworden op: do nov 15, 2007 1:58 am

Bericht door osint »

(kon je niet slapen? :wink: )

In sommige steden is dit inderdaad zo, maar als je goed gaat kijken is het zeer zeldzaam. Al-Qaida Irak bestaat ook officieel niet meer, dit is de Islamitische Staat Irak geworden. Hieronder vallen een aantal groepen. Deze groepen (ISI), samen met Ansar Al-Sunnah, hebben vrijwel de volledige steun van het volk.

Als je Arabische forums bekijkt dan zie je ook nog dagelijks steunbetuigingen vanuit Irak. Foto's van parades en bijeenkomsten. De groepen werken juist in op het vertrouwen van het volk door hele regio's te voorzien van voeding (tijdens de ramadan was dit duidelijk zichtbaar) en bijvoorbeeld medicijnen.

Naar mijn persoonlijke mening is dit meer propaganda dan werkelijkheid.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89853
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

osint schreef:(kon je niet slapen? :wink: )
Jawel, Ik slaap meestal heel goed, maar ik ben een nachtmens. Mijn hele leven al.
In de verpleging was de nachtdienst mijn favoriete dienst.
Als ik om 9 uur uit bed kom dan ben ik even niet vrolijk. :oops:

Welkom Osint. Fijn dat jij je mening over verschillende zaken wil geven.
Alleen laat je nu weer een mooie zeepbel ploffen.
Ik vond dit namelijk positief nieuws en ik werd een beetje blij toen ik dit bericht las.
De inval in Irak heeft bij mij altijd dubbele gevoelens opgeroepen. Aan een kant was ik blij dat Hoessein van zijn troon gestoten is, en ik heb in mijn hart oprecht mee gefeest met al de blije mensen die je zag toen zijn standbeeld van de sokkel werd gerukt, maar aan de andere kant , dat vage gevoel van “is dit wel goed”
Nou ja, we weten nu hoe de “bevrijding en democratisering” van Irak afgelopen is.
Als je alles van te voren weet , dan zou je veel dingen anders doen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
osint
Berichten: 25
Lid geworden op: do nov 15, 2007 1:58 am

Bericht door osint »

Ariel schreef:
osint schreef:(kon je niet slapen? :wink: )
Jawel, Ik slaap meestal heel goed, maar ik ben een nachtmens. Mijn hele leven al.
In de verpleging was de nachtdienst mijn favoriete dienst.
Als ik om 9 uur uit bed kom dan ben ik even niet vrolijk. :oops:

Welkom Osint. Fijn dat jij je mening over verschillende zaken wil geven.
Alleen laat je nu weer een mooie zeepbel ploffen.
Ik vond dit namelijk positief nieuws en ik werd een beetje blij toen ik dit bericht las.
De inval in Irak heeft bij mij altijd dubbele gevoelens opgeroepen. Aan een kant was ik blij dat Hoessein van zijn troon gestoten is, en ik heb in mijn hart oprecht mee gefeest met al de blije mensen die je zag toen zijn standbeeld van de sokkel werd gerukt, maar aan de andere kant , dat vage gevoel van “is dit wel goed”
Nou ja, we weten nu hoe de “bevrijding en democratisering” van Irak afgelopen is.
Als je alles van te voren weet , dan zou je veel dingen anders doen.

Beste Ariel,

Ik herken het gevoel. Zeker na het zien van de dansende bevolking en de (relatieve) rust de eerste dagen na de 'bevrijding'. Als je goed kijkt naar de reacties van de bevolking dan geven ze ook toe dat ze blij waren met de actie van de VS om Hussein uit zijn macht te zetten. Waar ze absoluut niet blij mee zijn is de bezetting die volgde.

Sorry dat ik een zeepbel heb laten klappen, ik probeer het iets te relativeren. De haat tegen groepen als Al-Qaida bestaat zeker, maar dan voornamelijk onder het shi'itische deel van de bevolking.

De enige groepen die de volledige steun hebben van de soenietische bevolking en vanuit de wereldwijde jihad-beweging, zijn:

- The Islamic State of Iraq
- Ansar al-Sunna
- Al-Mujahedeen Army
- Al-Fateheen Army
- Al-Rashedeen Army


Iran zit achter de shi'itische strijders. Die willen dus niet dat de soenieten (die weer worden ondersteund door Saoudi-Arabië) te veel macht krijgen. Aan de andere kant wil Saoudi-Arabië niet dat Iran enige invloed krijgt/heeft.

Zodra de westerse troepen uit Irak weg gaan, gaat dit hoe dan ook tot een uitbarsting komen. Ga je vervolgens kijken naar welke partijen er voor de soenieten strijden, dan zijn dit de ISI (o.a. Al-Qaida) en Ansar Al-Sunnah. De rest ziet men als overlopers (samenwerking met Iraakse regering en/of VS) omdat de bezetting niet is wat men wou.

Waren de VS nu binnen een aantal maanden weer vertrokken, dan was alles heel anders gelopen.

Een ander enorm effect op de regio is de 'samenwerking' tussen Iran en Al-Qaida. Veel mensen maken een grote denkfout door te denken dat Iran (Shia) en Al-Qaida (Soeni) niets met elkaar te maken willen hebben. Er zijn veel bewijzen dat een groot deel van de top van Al-Qaida in Iran verblijft (o.a. 2 zonen van Bin Laden) en dat de strijders vrijelijk tussen Afghanistan en Irak kunnen reizen.

(zie: http://www.liveleak.com/view?i=63f_1172960081 )

Het bewijs hiervoor zie je terugkomen in de tactieken van de Taliban en Al-Qaida in Afghanistan. DIe lijken steeds meer op die van de strijders in Irak. Bermbommen kwamen twee jaar terug nog maar heel zelden voor in Afghanistan, zo ook zelfmoord aanslagen.

edit: foutjes
BFA
Berichten: 11583
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 5:18 pm

Bericht door BFA »

Waren de VS nu binnen een aantal maanden weer vertrokken, dan was alles heel anders gelopen.
Dan zou de burgeroorlog tussen Sunni en Shia nog veel gewelddadiger zijn losgebroken. Het wantrouwen onderling was veel te groot om zomaar direkt in een regering te kunnen stappen.
Shia hadden nog te veel appeltjes te schillen met de Sunni uit de tijd van Saddam. Reden dat er geen greintje vertrouwen van de Sunni in de Shia was.

De 'Coalitiion of the Willing' is in Irak. Niet alleen Amerika, maar 41 landen.
Ze zijn ter plaatse, dat ze handelen als een bezettingsleger kan je moeilijk zeggen. Offensieve acties kunnen niet, de soldaten die dit doen komen voor de krijgsraad. Terugtrekken als er geschoten wordt, terugschieten kan burgerslachtoffers opleveren.

Een ander enorm effect op de regio is de 'samenwerking' tussen Iran en Al-Qaida.
Ja die is er.
Moest er van in het begin opgetreden zijn als een bezttingsleger en offensieve campagnes gevoerd geweest zijn tegen die krachten die Shia en Sunni tegen elkaar opzetten, zou er heel snel geen sprake meer van geweest zijn. Dit is een grote strategische fout.

Nu krijgt vooral Amerika de blaam van de burgeroorlog tussen Shia en Sunni die in Irak woedt. Hoewel ze daar niets mee te maken hebben.
Die zou toch later, bij de natuurlijke dood van Saddam losgebarsten zijn.
Veel bloediger dan hij nu is.
Meer dan 90% van de slachtoffers in Irak vallen door die burgeroorlog.
Een deel van de verantwoordelijkheid kan je bij de coalitie leggen, niet al, zoals de arabische sites zo graag doen.
Gebruikersavatar
osint
Berichten: 25
Lid geworden op: do nov 15, 2007 1:58 am

Bericht door osint »

Klopt.

Ik wou er ook niet mee zeggen dat de strijd tussen Sunni en shia door de VS kwam. Die strijd is er altijd geweest.

:wink:
BFA
Berichten: 11583
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 5:18 pm

Bericht door BFA »

Die strijd is er altijd geweest
Van in het begin is dit een strijd geweest voor de opvolging van het Kalifaat.
Nu Moslims geloven dat ze tegen het midden van deze eeuw een nieuw kalifaat gaan zien geboren worden, is de huidige strijd niet meer dan voor de leiding van dit kalifaat.
Plaats reactie