De islamisering van, en oorlog in Mali.

Waarom slaan bepaalde moslims, waar dan ook, elkaar en anderen de hersens in? Hoort geweld en de drang tot overheersing en bekering bij de essentie van de islam?
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: De islamisering van, en oorlog in Mali.

Bericht door Mahalingam »

Over hoe de Malinezen nu tegen elkaar aan kijken. negers en arabieren.
Ethnic tensions erupt as Mali troops hunt down suspected Islamists

Simmering ethnic tensions boiled over in Mali on Tuesday as the army hunted down suspected Islamist fighters and residents took revenge on shops belonging to the Tuareg and Arab minorities.

Reports from the Saharan city of Timbuktu said dozens of residents had attacked property owned by Tuareg and Arab traders whom they suspected of collaborating with the rebels. The al-Qaida-allied fighters evacuated the town last week as French and Malian forces closed in.

There were fears that the Tuareg civilians could now be caught up in a bloody backlash, both from angry neighbours and from the army.

Malian soldiers were deployed in Timbuktu on Tuesday but made little effort to stop widespread ethnic-based looting.

Tuareg rebels have waged an on-off secessionist war for decades against the Mali government in Bamako. The secular Tuareg nationalist MNLA militia has been fighting for an independent republic, but has recently said it supports France's military intervention.

Another Islamist group, however, Ansar Dine, includes many Tuareg fighters, and spearheaded last year's audacious drive by the rebels to capture Mali's north. It is closely allied with al-Qaida in the Islamic Maghreb (AQIM). Its leader, Iyad Ag Ghali, is Tuareg.

Consequently, many Malians now blame the Tuareg for the Islamist capture last year of the northern towns of Gao, Kidal and Timbuktu[...]

"They are traitors," Amadu Traore, an English teacher from the town of Youwarou, near Timbuktu, said on Tuesday, when asked what he thought of the Tuareg. He added: "They are also racists. They have lighter skins than us. They look down on us black Africans."
http://www.guardian.co.uk/world/2013/ja ... -islamists
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: De islamisering van, en oorlog in Mali.

Bericht door xplosive »

Dat er achter de islamisten in Mali een internationale islamistische samenzwering schuilgaat waarbij ook de moslimbroederschap betrokken is blijkt wel uit het volgende :

Morsi tegen Frans ingrijpen in Mali
De islamistische Egyptische president Mohammed Morsi heeft zich maandag uitgesproken tegen de Franse militaire interventie in Mali. Het ingrijpen creëert een 'nieuwe conflicthaard' die een scheiding tussen het Arabische noorden en het Afrikaanse zuiden teweeg zal brengen, zei Morsi tot een Arabische top in Saudi-Arabië.
Oh, oh, wat vind mijnheer Morsi het jammer dat de islamisering van het Afrikaanse zuiden door de Fransen een halt wordt toegeroepen. Een streep door het internationale islamistische samenzweringsplan om het hele Afrikaanse continent onder islamistische controle te brengen.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Dutch
Berichten: 3285
Lid geworden op: ma jan 20, 2003 7:10 pm
Locatie: Darul Hourria

Re: De islamisering van, en oorlog in Mali.

Bericht door Dutch »

Ook in Tunesië protesteerde de islamitische ennahdha partij (aan de macht) tegen het franse optreden in Mali. Mogelijk scenario : deze jihadisten uit Mali gaan via Algerije een veilig onderkomen vinden in Tunesië, waar ze door de salafisten met open armen gaan ontvangen worden...
Gebruikersavatar
pd7835
Berichten: 1637
Lid geworden op: di mar 01, 2005 10:35 am
Locatie: Vlaanderen

Re: De islamisering van, en oorlog in Mali.

Bericht door pd7835 »

xplosive schreef: Oh, oh, wat vind mijnheer Morsi het jammer dat de islamisering van het Afrikaanse zuiden door de Fransen een halt wordt toegeroepen. Een streep door het internationale islamistische samenzweringsplan om het hele Afrikaanse continent onder islamistische controle te brengen.
Hoeft ons niet te verbazen natuurlijk. Die jihadis zitten ondertussen niet alleen buiten onze grenzen maar dank zij de massa-imigratie van de afgelopen decennia nu ook binnen onze grenzen.
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: De islamisering van, en oorlog in Mali.

Bericht door Mahalingam »

Mahalingam schreef:Wat is een ongelovige westerling in Mali en omstreken waard? Enige 10.000-en dollars volgens dit bericht. Er is bij doorverkoop aan regeringen veel geld te verdienen, net zoals vroeger in de tijd van de Barbary Coast.
[...]
Hierop inhakend: hoeveel losgeld is er de laatste jaren naar Noord Afrika gezonden?
Zoals te verwachten staan de Fransen aan de top.
France paid ransoms to Al Qaeda-linked Mali foes
In an interview aired on Friday, Vicki Huddleston said France had paid $17 million to free French hostages seized from a uranium mine in its former colony Niger in 2010.

Huddleston, the US ambassador to Mali from 2002-05, said Germany, other European countries (with the exception of Britain) and Canada had also paid ransoms which have served to finance the armed Islamist groups which last year seized control of northern Mali.

She said a total of as much as $89 million could have been paid out between 2004-11, but since it was paid through intermediaries including the Malian army, it was unclear how much would have reached Al-Qaeda in the Islamic Maghreb (AQIM) and its allies.¨...*
"Various European governments paid ransoms through the Malian government to obtain the release of their citizens and that allowed AQIM to grow strong, buy weapons and recruit."¨...*
Daniel says two French companies paid a total of 13 million euros (about $17 million) for the release of the hostages, Austria paid three million euros, Spain nine million and Canada three to five million.
http://www.thelocal.fr/page/view/france ... RY13PL-Bpg
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: De islamisering van, en oorlog in Mali.

Bericht door Mahalingam »

Het heeft even geduurd maar nu zijn de zelfploffers ook gesignaleerd in Mali.
Maar ze deden 'boem' op de verkeerde plek en of te vroeg of te laat. Ze moeten nog leren, moet je maar denken.
Opnieuw een zelfmoordaanslag in Gao, Mali
De aanslag had gisteren rond 23.00 uur plaats bij een controlepost in de stad, op dezelfde plek waar de dag daarvoor ook een zelfmoordaanslag werd gepleegd. Toen bracht een jonge man op een motorfiets zichzelf tot ontploffing. Ook bij die aanslag was de zelfmoordterrorist het enige dodelijke slachtoffer. Wel raakte een Malinese militair gewond.
De verantwoordelijkheid voor de eerste aanslag werd opgeëist door de Beweging voor Eenheid en Jihad in West-Afrika, een recente afsplitsing van Al-Qaeda.
http://www.nrc.nl/nieuws/2013/02/10/opn ... -gao-mali/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Schepsel
Berichten: 4929
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 6:43 pm
Locatie: 하늘

Re: De islamisering van, en oorlog in Mali.

Bericht door Schepsel »







Ziek hoor, die voyeurs en bemoeials. Wat heb je voor psychische stoornis als je je zo tegen het priveleven van anderen aanbemoeit!

Het is trouwens wel zo dat de Malinezen (zo?) niet zitten te wachten op die idioten. Volgens mij is hun eigen versie van islam, zoals ik de geinterviewden zie en hoe de mensen erbij lopen, niet ZO streng en ZO diep ziek. Ze verdienen dit niet! Maar, een oorlog ertegen is naar ik vrees heilloos :emm2: Elke oorlog tegen religie/fanatiekelingen is dat.
Ik heb de beste feiten. Het zijn alternatieve feiten. Niemand respecteert de feiten meer dan ik. De rest is FAKE NEWS. SNEU. Net als ''zogenaamde rechters'' en scheiding der machten, SNEU.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17465
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

De islamisering van het geweld.

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Schepsel schreef:Ze verdienen dit niet! Maar, een oorlog ertegen is naar ik vrees heilloos :emm2: Elke oorlog tegen religie/fanatiekelingen is dat.
Precies! Elkaar rustig laten afslachten, zou vriend Mercator zeggen. Ik sta erbij en knik goedkleurend. Wie ben ik om als God op te treden? Ik heb al moeite genoeg om rechtvaardig voor mijzelf te zijn. NIET MEE BEMOEIEN DUS!

Trouwens er zijn verschillende manieren om de wereld minder bevolkt te maken. Niet alleen Aids is er een, maar religieuze uitdunning werkt natuurlijk ook voortreffelijk. Noem het de natuur die zich niet laat dwingen, Gods wil die nooit valt terug te draaien, of een samenloop van omstandigheden. Ik zeg niks. Ik bemoei me er niet mee. Ik kijk alleen toe. Goedkeurend, dat wel. Maar dat hoeft niemand te weten. :rolleyes:
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89722
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: De islamisering van, en oorlog in Mali.

Bericht door Ariel »

We gaan naar Mali toe, :vhappy; we gaan naar Mali toe, :ride: we gaan naar Mali toe....Afbeelding

De EU-trainingsmissie naar het Afrikaanse Mali zal bijna 500 man sterk zijn. Maandag besloten de Europese ministers van Buitenlandse Zaken tijdens overleg in Brussel tot de uitzending. De trainingsmissie EUTM zal 15 maanden duren. Nederland heeft nog geen besluit genomen over een eventuele deelname.

'We hebben de Tweede Kamer gemeld dat we inzet overwegen. Of we dat doen en wat we doen, daarover zijn we nog in gesprek', aldus minister Timmermans van Buitenlandse Zaken na afloop. Ook veel andere landen moeten nog een besluit nemen. Uiteindelijk zullen zo'n 20 landen een bijdrage leveren is de verwachting.

Er gaan in totaal 492 Europese militairen naar Mali. Een deel daarvan zal de beschermingsmacht vormen voor de trainers. Het is uitdrukkelijk niet de bedoeling dat de EUTM wordt betrokken bij gevechten. Het belangrijkste gevaar voor de Europeanen zijn terroristische aanslagen volgens EUTM.

Het is de bedoeling dat vier bataljons van het Malinese leger worden getraind en dat het leger militair advies krijgt. Met advies geven kan vrijwel meteen worden begonnen, terwijl de trainingen begin april kunnen starten. De Malinezen krijgen niet alleen militaire training en advies, maar er zal ook aandacht zijn voor mensenrechten, aldus EUTM.
Met wie ben ik solidair als we militairen naar Mali sturen?

Ben ik amoreel dat ik niet in Mali wil vechten?

Op 19 januari van dit jaar voorspelde ik op deze plek dat 'wij' naar Mali zouden gaan. Men hield dat voor onmogelijk. Maar zie, de NOS meldde gisteren: 'De Nederlandse regering overweegt deel te nemen aan de trainingsmissie in Mali.'

Ondanks de crisis, ondanks dat we moeten bezuinigen, ondanks dat Kunduz een mislukking is geworden. Het kruitsnuiven in landen als Irak en Afghanistan heeft ons een war-happy roes gegeven.

Dat wij 'overwegen' (aldus minister Frans Timmermans) deel te nemen, komt door een besluit dat in Brussel genomen is 'door de ministers van Buitenlandse Zaken'.

Het is nogal een besluit...

Ik hoor de 'natuurlijks' al: 'Natuurlijk leggen we dit eerst voor aan het parlement. Natuurlijk doen we deze missie niet alleen. Natuurlijk is het een trainingsmissie. Natuurlijk hebben we een exitstrategie.' En: 'Natuurlijk hebben wij een bepaalde verantwoordelijkheid. Natuurlijk is dit in het belang van Nederland. Natuurlijk zullen we de risico's tot een minimum beperken.'

De Kunduzmissie heeft ons een half miljoen euro per opgeleide agent gekost, lees ik. Een half miljoen - daar krijg je tegenwoordig een bankdirecteur voor.

Heb ik dan helemaal geen compassie met Mali? Zie ik dan niet dat Mali straks vol mogelijkheden zit voor de Nederlandse ondernemers? Vind ik dan niet dat Al Qaida daar moet worden verdreven?

Op alle vragen antwoord ik ja, maar 'wij' moeten er nu niet heen.

Ben ik amoreel dat ik niet in Mali wil vechten? Is Vadertje Staat niet amoreel dat hij daar wél zijn zonen heen wil sturen om te strijden? Is Timmermans niet amoreel dat hij zomaar in Brussel beslist dat wij daar 'iets' gaan doen? Is dit niet een perfect voorbeeld van wat 'Brussel' straks gaat beslissen zonder ons erin te kennen als we macht overdragen?

Met wie en met wat ben ik solidair als we militairen naar Mali sturen?

Natuurlijk wil ik democratie, en vrede, en genoeg te eten voor iedereen, en goede scholen, en gelijkheid voor man en vrouw, maar ik ben Atlas niet die op het Koninklijk Paleis op de Dam staat en de hele wereld draagt. Ik ben meer de geestelijk werker van stad en land die de onderkant van kast en ledikant kent en steeds weer merkt dat ons eigen huisje nog behoorlijk vuil is.

Eerst hier schoonmaken, dan daar.
(Door: Theodor Holman)

http://www.parool.nl/parool/nl/508/Theo ... uren.dhtml
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: De islamisering van, en oorlog in Mali.

Bericht door Ali Yas »

Ariel schreef: Het is de bedoeling dat vier bataljons van het Malinese leger worden getraind en dat het leger militair advies krijgt. Met advies geven kan vrijwel meteen worden begonnen, terwijl de trainingen begin april kunnen starten. De Malinezen krijgen niet alleen militaire training en advies, maar er zal ook aandacht zijn voor mensenrechten, aldus EUTM.
Men zal beleefd knikken.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89722
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: De islamisering van, en oorlog in Mali.

Bericht door Ariel »

Nederland bood hulp bij geheime redding erfgoed Mali

Duizenden oude documenten uit Timboektoe in het noorden van Mali zijn de afgelopen maanden met financiële steun van Nederland in het geheim in veiligheid gebracht. Dat maakte minister Lilianne Ploumen van Ontwikkelingssamenwerking woensdag bekend.

Radicaalislamitische groepen dreigden de historische werken te vernietigen. Ruim 95 procent van de documenten is inmiddels in veiligheid gebracht. 'Mensen hebben hun leven gewaagd om dit voor elkaar te krijgen. Het is geweldig dat het is gelukt dit wereldberoemde erfgoed te redden', aldus Ploumen.

Bij de operatie waren de Malinese ministeries voor Cultuur en Onderwijs, de gouverneur van Timboektoe, het Ahmed Baba Instituut, de door Nederland gesteunde Malinese organisatie Savama DCI en een lokale organisatie betrokken. Het initiatief voor de hulp kwam van het Prins Claus Fonds.Volgens Ploumen zijn de documenten 'essentieel voor het behoud van de cultuurgeschiedenis van Mali.' Door de hulp 'draagt Nederland bij aan de samenhang in een maatschappij die nu in een ernstig conflict verkeert', voegt ze eraan toe.

imboektoe viel april vorig jaar in handen van de radicale groepen. Zij verwoestten daarna oude graftombes, moskeeën en ander erfgoed dat in hun ogen heidens is. Het leidde tot internationale verontwaardiging. Het Internationaal Strafhof (ICC) waarschuwde destijds dat dit soort vandalisme een oorlogsmisdaad is.

Eind vorige maand staken de rebellen kort voor de verovering van de stad door Franse militairen het Ahmed Baba Instituut in brand. De schade bleef beperkt. Het instituut herbergt een collectie kwetsbare oude documenten die dateren uit de 13e eeuw en heeft meer dan 20.000 wetenschappelijke manuscripten.Timboektoe was eeuwenlang een belangrijk centrum van islamitische godgeleerdheid.

De woestijnstad heeft daarom veel cultuurschatten verworven en was tot voor kort een belangrijke toeristische trekpleister. Het staat sinds 1988 op de Werelderfgoedlijst van de Unesco en is ook bekend als de 'stad van de 333 heiligen'.

http://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenland/ ... Mali.dhtml
Wat heerlijk dat met ons belastinggeld "wetenschappelijke " :scratch: islamitische manuscripten gered zijn. Wat zullen moslims wereldijd ons dankbaar zijn .
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: De islamisering van, en oorlog in Mali.

Bericht door Pilgrim »

Ik vind het toch wel goed dat die historische documenten gered zijn van die barbaren. Niet om moslims een plezier te doen maar gewoon voor de wetenschap. Het zal moslims niets kunnen schelen.
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89722
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: De islamisering van, en oorlog in Mali.

Bericht door Ariel »

'Timboektoe gered terwijl islamisten sliepen'
AMSTERDAM -

Terwijl de radicale moslims lagen te slapen in de historische bibliotheek van het Malinese Timboektoe, haalde de lokale bevolking in het diepste geheim de eeuwenoude en kostbare manuscripten naar buiten. Maandenlang brachten ze zo document na document in veiligheid. Voor zover bekend is vrijwel de gehele kunstschat nu gered, op de inhoud van één enkele kamer na, die in januari uitbrandde.

Dat zegt directeur Christa Meindersma van het Prins Claus Fonds. De organisatie hielp bij de redding. Het Fonds betaalde onder meer mee aan de hutkoffers waarin de documenten werden verstopt, de telefoons en de auto's voor de Malinezen die de actie uitvoerden, en voor hun eten onderweg.

Veel wil Meindersma niet kwijt over de actie. Ze zegt niet hoeveel manuscripten precies uit Timboektoe zijn gehaald en waar de documenten nu zijn. Zelfs het werelddeel wil ze niet noemen. „Daar kan ik niets over zeggen. We moeten heel voorzichtig zijn, gezien de situatie in Mali.” Ze geeft wel aan dat de documenten in Timboektoe in dozen waren opgeslagen. De manuscripten werden eruitgehaald, de dozen bleven staan, waardoor de extremisten niet doorhadden dat het erfgoed onder hun ogen verdween.

De reddingsactie riep onder de lokale bevolking een gevoel van saamhorigheid op. „Kooplieden hielpen bijvoorbeeld om de documenten verder te brengen”, aldus Meindersma.

Nu begint het werk om de manuscripten, historisch erfgoed, te bewaren voor de volgende generaties. Ideeën zijn er wel, maar nog geen concrete plannen. Geld is er ook nog niet toegezegd. Volgens Meindersma zijn er zeker miljoenen euro's nodig. „Vorig jaar zijn de mausoleums in Timboektoe verwoest, eeuwenoude graftombes van islamitische heiligen. Dat heeft iets losgemaakt. Hopelijk leidt dat tot concrete toezeggingen.”

http://www.telegraaf.nl/binnenland/2131 ... ed___.html
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Schepsel
Berichten: 4929
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 6:43 pm
Locatie: 하늘

Re: De islamisering van, en oorlog in Mali.

Bericht door Schepsel »

Waarom zou je erfgoed niet willen redden? Omdat het van moslims komt? :|
Ik heb de beste feiten. Het zijn alternatieve feiten. Niemand respecteert de feiten meer dan ik. De rest is FAKE NEWS. SNEU. Net als ''zogenaamde rechters'' en scheiding der machten, SNEU.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89722
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: De islamisering van, en oorlog in Mali.

Bericht door Ariel »

Schepsel schreef:Waarom zou je erfgoed niet willen redden? Omdat het van moslims komt? :|
Wie zegt dat ik erfgoed niet wil redden? Ik vraag me alleen af waarom dat zoveel geld moet kosten. Moesten de moslims die( hun eigen) historische documenten gered hebben betaald worden ? Het is hun erfgoed, en niet dat van ons.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: De islamisering van, en oorlog in Mali.

Bericht door Pilgrim »

Het is hun erfgoed, maar eigenlijk ook van de wereld. Het zijn historische documenten en dat geeft immers een stuk geschiedenis weer. Geschiedwetenschap beperkt zich niet tot Europa. Als er bijvoorbeeld ergens Hindoestaanse bibliotheken vol met historisch materiaal op het staan vernietigd te worden zou ik er veel voor over hebben om het te redden, ook al ben ik zelf geen Hindoestaan. Als er historisch materiaal vernietigd wordt en wat elders niet gekopieerd is ontstaat er een zwart gat in de geschiedschrijving waar we niets meer van weten. We zouden bijvoorbeeld ook niet meer weten hoe de moslims hun dhimmi's behandelden. Hun eigen documenten getuigen tegen hun.

Wij hebben dus de documenten gered en er voor betaald. De documenten zijn nu dus in feite ons bezit en niet langer dat van de moslims!
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89722
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: De islamisering van, en oorlog in Mali.

Bericht door Ariel »

Pilgrim schreef:
Wij hebben dus de documenten gered en er voor betaald. De documenten zijn nu dus in feite ons bezit en niet langer dat van de moslims!
Leuk verzonnen. Ik vermoed dat men uit 'respect' dit erfgoed niet kan en mag onderzoeken. Maar misschien heb jij gelijk en krijgt de niet moslim nu de kans om die documenten te onderzoeken.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: De islamisering van, en oorlog in Mali.

Bericht door mercator »

Niemand wist blijkbaar dat dat "erfgoed" daar lag en nooit is het gepubliceerd dus zo interessant zal het wel niet geweest zijn.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24957
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: De islamisering van, en oorlog in Mali.

Bericht door King George »

Ons eigen VOC-erfgoed ligt weg te rotten in Indonesië. En daar doen we geen ene moeite voor om dat naar Nederland te repatriëren en te scannen en vervolgens te conserveren in ruimtes met de juiste condities? We hebben er de expertise voor. En dan betreft het ONS erfgoed. Of is het ook alweer eigen erfgoed laatst?
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: De islamisering van, en oorlog in Mali.

Bericht door Pilgrim »

Ook dat VOC-erfgoed moet zo snel mogelijk goed geonserveerd worden, maar er bestaat volgens mij geen gevaar voor onmiddelijke vernieting. Alhoewel,... Indonesië wordt steeds islamitischer.
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89722
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: De islamisering van, en oorlog in Mali.

Bericht door Ariel »

Eeuwenoude geschriften gered van islamisten
Door: Marijn Kruk

Kinderen brachten ze op handkarren naar de haven, vanaf daar ging het over de rivier richting Bamako. "Binnen vier dagen was de evacuatie volbracht", zegt Alpha Wangara te midden van de lege schappen van de Al-Wangari-bibliotheek, diep verscholen in de uit leem opgetrokken stad.

In de internationale berichtgeving over de manuscripten van Timboektoe lag de nadruk steeds op instituut Ahmed Baba en zijn 30.000 manuscripten. Minder bekend is dat de stad zo'n veertig privébibliotheken herbergt. Tezamen bevatten die zeker honderdduizend geschriften. Toen de Toeareg en islamisten vorig jaar Timboektoe innamen, troffen de eigenaren ervan zelf hun maatregelen.

Op de binnenplaats van het instituut Ahmed Baba liggen de verbrande resten van tientallen eeuwenoude manuscripten. Een giftig afscheidscadeau van de bezetters. Toen Franse troepen de stad naderden staken de laatst overgebleven djihadisten de zaak in brand.

Het leeuwedeel van de eeuwenoude en zeer kostbare geschriften van het in 1973 opgerichte instituut was toen al lang en breed naar de hoofdstad overgebracht - met hulp van westerse instanties als het Prins Claus Fonds en de Duitse ambassade.

Islamitisch kenniscentrum
De privébibliotheken daarentegen waren grotendeels op zichzelf aangewezen. Naar nu blijkt namen de eigenaren geen halve maatregelen. De bibliotheek van Wangara werd in 1500 gesticht en is de oudste van Timboektoe. Vanaf de zestiende eeuw zou de stad uitgroeien tot een islamitisch kenniscentrum van ongeëvenaarde omvang.

Ahmed Baba (1556-1627), Timboektoes prominentste geleerde, studeerde reeds in de bibliotheek van de familie Wangara. De collectie bevat manuscripten die handelen over astronomie, wiskunde, geneeskunst en esoterie.

"Direct na het begin van de bezetting maakten we een begin met de evacuatie", zegt Wangara. Verstopt in kruiken of in plastic tussen groenten en fruit ging het eerst vijftien kilometer over de weg. Eenmaal bij de Niger werd de zaak overgeheveld in een pinasse, een gemotoriseerde kano. Vervolgens ging het naar een opslagruimte in de hoofdstad, achthonderd kilometer stroomopwaarts.

Terugkeer
Terugkeer van de manuscripten is nog niet aan de orde. Wangara acht de situatie in Timboektoe daarvoor nog te risicovol. Vorige week nog hielden Franse legerofficieren journalisten in de stad voor dat een aanval 'imminent' was. Het verderop gelegen Gao kreeg eerder al te maken met hernieuwde aanvallen door islamisten.

Darhamana Moulaye laat zich daar niet door afschrikken. Trots toont hij een stapeltje manuscripten, de oudste dateert uit de elfde eeuw. Moulaye beheert de Sidi Zeiyane Haidara bibliotheek, elders in de stad. Deze bevat werken van theologische aard, maar er zijn ook geschriften over exacte wetenschappen, letteren en schone kunsten.

Moulaye koos ervoor de collectie tijdens de bezetting in de stad zelf te verstoppen. Waar precies wil hij niet zeggen. Een deel ervan is nu weer terug in de bibliotheek. Op de koele binnenplaats bladert Moulaye door een eeuwenoude koran. Sierlijke kaligrafie en kleurrijke verluchtingen wisselen elkaar af.

Wie zou zoiets prachtigs willen vernietigen? De islamisten die de stad bezetten, behoren tot het salafisme legt Moulaye uit. Een ultra-orthodoxe stroming binnen de islam. "Ze denken dat de manuscripten verderfelijke magie bevatten en dus ketters zijn", zegt hij.
Moulaye wijst erop dat slechts een deel van zijn collectie serieus is bestudeerd. De rest wacht nog op ontginning. Dat geldt voor meer privébibliotheken in de stad.

"Ik wil catalogiseren, restaureren en digitaliseren", zegt Moulaye. "Maar het ontbreekt me aan middelen. Ik wil niets liever dan mijn collectie toegankelijk maken, het liefst ook voor mensen buiten Mali. Dat is de beste garantie voor het behoud van deze unieke manuscripten."

Projecten van Thabo Mbeki en Moammar Kadafi
De manuscripten van Timboektoe zijn lang niet alleen voer voor wetenschappelijk onderzoekers. Ook Afrikaanse staatshoofden interesseren zich ervoor, in het bijzonder diegenen die de zaak van het Panafrikanisme zijn toegedaan. Thabo Mbeki bijvoorbeeld, de voormalig president van Zuid-Afrika. Voor hem vormden de manuscripten het bewijs dat de geschiedenis van het continent niet alleen door de koloniale overheersers was beschreven, maar ook door Afrikanen zelf.

'Timboektoe' rekende af met het vooroordeel dat Afrika slechts over orale traditie beschikte. In 2001 bezocht Mbeki Timboektoe. Zuid-Afrika betaalde mee aan de nieuwbouw van het Institut Ahmed Baba, dat in 2009 gereed kwam. Ook Moammar Kadafi, de in 2011 gevallen Libische leider, had projecten in Timboektoe lopen. Zo liet hij er een kanaal van vijftien kilometer naar de Niger dreggen en bouwde hij een villa even buiten de stad. De villa werd afgelopen januari door een Franse bom verwoest.

http://www.trouw.nl/tr/nl/4496/Buitenla ... sten.dhtml
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89722
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: De islamisering van, en oorlog in Mali.

Bericht door Ariel »

Mooi....We gaan niet naar Mali toe. Dat scheelt geld. Nederlandse bijdrage naar Mali is overbodig
Nederland stuurt geen militairen naar het Afrikaanse Mali voor de EU-trainingsmissie. De moeizame besluitvorming in Den Haag heeft ertoe geleid dat andere landen al voldoende mensen hebben toegezegd. Een Nederlandse bijdrage is nu overbodig.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/2136 ... dig__.html
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: De islamisering van, en oorlog in Mali.

Bericht door Mahalingam »

Er is inmiddels voor de derde keer gevochten om de stad Gao (90.000 inwoners).
De jihadi's hebben weer klop gekregen.

Strijd laait weer op in Mali
Malinese militairen hebben na 'intense gevechten' een aanval afgeslagen op de regionale hoofdstad Gao, in het noorden van Mali. Islamitische rebellen wisten controleposten van het leger ongezien te passeren en waren de stad binnengedrongen, meldde een legerbron zaterdag.

De ongeveer twee uur durende gevechten vonden plaats nadat inwoners van Gao hadden gemeld dat rebellen hun buurt binnentrokken. Het dodental is nog niet bekend.
http://www.trouw.nl/tr/nl/4496/Buitenla ... Mali.dhtml
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89722
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: De islamisering van, en oorlog in Mali.

Bericht door Ariel »

:razz: Wat schattig.
Hollande krijgt nieuwe kameel

De Franse president François Hollande krijgt van de Malinese autoriteiten een nieuwe kameel. Hij had er al een gekregen toen hij het Afrikaanse land bezocht in februari. Maar dat exemplaar is gedood en opgegeten door de familie in Timboektoe waar hij de kameel had achtergelaten.

De nieuwe kameel wordt naar Parijs gestuurd, zei een regeringsfunctionaris. Het dier is volgens hem groter en mooier dan de vorige.

Hollande krijgt de kameel als dank voor de Franse militaire hulp in de strijd tegen moslimmilitanten in Mali.

http://www.telegraaf.nl/buitenland/2146 ... eel__.html
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: De islamisering van, en oorlog in Mali.

Bericht door Mahalingam »

Chinezen komen met panda's aanzetten en Malinesen met een prachtige kameel.
je moet dat wel kunnen waarderen. In Arabië kunnen ze dat wel:
Abu Dhabi to host 'Miss Camel' beauty pageant
Thousands of camels from around the Arab world will bat their long eyelashes and show off their humps at Abu Dhabi's "Miss Camel" beauty pageant next month, organizers said on Wednesday. [...]
They will rate the animals on such criteria as the grace of their necks, the shape of their noses and the style of their hair.
http://www.haaretz.com/news/abu-dhabi-t ... ant-1.1995
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Plaats reactie