VS: ISIS binnen 3 jaar verpulverd

Waarom slaan bepaalde moslims, waar dan ook, elkaar en anderen de hersens in? Hoort geweld en de drang tot overheersing en bekering bij de essentie van de islam?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89909
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

VS: ISIS binnen 3 jaar verpulverd

Bericht door Ariel »

Wij zullen zien. Over drie jaar is Obama niet meer aan de macht, dus kan hij ook niet afgerekend worden op deze uitspraak. Maar intussen versterkt hij wel de islamitische naties door het trainen, adviseren en bewapenen van het Iraakse leger, Koerdische grondtroepen en soennitische milities.
VS: ISIS binnen 3 jaar verpulverd

Het Amerikaanse aanvalsplan om het ISIS-terreurleger te slopen is klaar. President Obama meldde vorige week ’nog geen strategie te hebben’ om de nietsontziende jihadisten aan te pakken, maar nu lijkt hij eruit. Het aanvalsplan om de terreurgroep te verpulveren zal ongeveer drie jaar in beslag nemen.

Woensdag zal Obama zijn tactiek uit de doeken doen, maar The New York Times kan nu alvast de belangrijkste details onthullen. Het plan beslaat drie fasen. Met de eerste fase, een serie van 145 bombardementen in Irak, is afgelopen maand al begonnen.

De tweede fase behelst het trainen, adviseren en bewapenen van het Iraakse leger, Koerdische grondtroepen en misschien ook soennitische milities. Daar kan mogelijk deze week al mee worden begonnen.

De derde en laatste fase ligt het meest gevoelig: het vernietigen van ISIS op Syrisch grondgebied. Volgens analisten van het Pentagon zal het aan Obama's opvolger zijn om dit gedeelte van het karwei af te maken.

Obama toonde zich zondag even vastberaden als strijdbaar over het aanpakken van de barbaarse terreurgroep. ,,We zullen ze verzwakken, terugdringen en uiteindelijk verslaan", beloofde hij. Daarbij is het wel essentieel dat de VS hulp krijgt vanuit de Arabische wereld. De Arabische Liga sprak gisteren steun uit. Landen als Jordanië en Saudi-Arabië worden ook bedreigd door de ISIS-moordbende. Hoe ver hun steun gaat, is echter nog onduidelijk.

Veel zal ook afhangen van de nieuw te vormen Iraakse regering. Met name onder de soennieten zit nog veel oud zeer over de manier waarop ze door de vorige maand afgetreden president Nuri al-Maliki zijn behandeld. Als premier probeerde Maliki niet de verschillende bevolkingsgroepen te verzoenen, maar zette hij de sjiitische meerderheid tegen vooral de soennieten op. Dat leidde er onder meer toe dat ook gematigde soennieten de opmars van ISIS gingen steunen.

Een soennitisch stamhoofd zegt in The New york Times in ieder geval dat hij niet zit te wachten op Amerikaanse hulp. ,,Dat zullen we niet aannemen. In het verleden hebben we al-Qaida voor ze verslagen. Als dank gaf Amerika de controle over Irak aan al-Maliki, die vervolgens begon met het vervolgen, vermoorden en uitzetten van de mensen die voorop gingen in de strijd tegen al-Qaida."

http://www.telegraaf.nl/buitenland/2305 ... rd___.html
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17487
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

VS blijft haat zaaien door hun polittieke gedrag

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Wat steeds achterwege blijft en het allerbelangrijkste is, is wat er tussen de oren zit bij de Irakezen. Daar lees of hoor je nooit wat over. Als vooruitstrevend en deskundig interpretatie psycholoog die dagelijks met de fiets gaat, zeg ik: "Als ik Irakees zou zijn, zou ik de Amerikanen haten tot in de botten van mijn voeten."

Enig idee hoeveel Irakezen van de aardbodem zijn weggevaagd door de Amerikanen met hun voorkeursliefde tot dat walgelijke arrogante Koeweit en hun definitief gewijzigde houding tegenover boezemvriend Sadam? Volgens mij zit de haat van de Irakezen voor de Amerikanen heel diep. En terecht zou ik zeggen. Al die jammerlijke zielige soldaten in Irak die verplicht waren soldaat te zijn onder Sadam en genadeloos werden afgeslacht. Mede door het smerige vieze spelletje van Amerika waarvan de leiders Irak ophitsten tegen Iran. En ach, wie ook maar enigszins een positieve kijk op de VS heeft, moet toch wel een erg grote droplul, klootzak, zijn. Ik dus. Dat hele gedoe met de Zorg is mede te danken aan het overnemen van het Amerikaanse kapitalistische systeem. De grootste hufter proleet in de Nederlandse politiek Wim Kok heeft ooit de aanzet gegeven tot de langzame invoering van het verrotte kapitalistische systeem uit Amerika. Ik praat voor anderen, want ik heb het reuze goed gehad onder dat kapitalistische systeem. Wat dan weer wel goed aan Amerika is, is zijn democratie in optima forma die vastgelegd is in de grondwet: vrijheid van spreken en gedachten uiting. Moet ik kiezen? Dan kies ik - logisch toch - voor vrijheid van meningsuiting zonder restricties: Amerika! De onrechtvaardigheid van het kapitalisme en de massa moorden neem ik op de koop toe.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Plaats reactie