Niet religie maar politiek oorzaak van spanningen islam-West

Waarom slaan bepaalde moslims, waar dan ook, elkaar en anderen de hersens in? Hoort geweld en de drang tot overheersing en bekering bij de essentie van de islam?
sprot

Niet religie maar politiek oorzaak van spanningen islam-West

Berichtdoor sprot » Ma Feb 19, 2007 1:56 am

Niet religie maar politiek is oorzaak van spanningen islam-Westen

Islamitische betogers verbranden een Amerikaanse en een Israëlische vlag in Pakistan.De spanningen tussen het Westen en de moslimwereld zijn eerder een gevolg van politieke conflicten dan van een fundamentele religieuze of culturele incompatibiliteit. Dat blijkt uit een peiling bij inwoners van 27 landen over de hele wereld door het instituut GlobeScan en het Program on International Policy Attitudes (PIPA).

Spanningen
Zowat 52 procent van de meer dan 28.000 ondervraagden in 27 landen zijn ervan overtuigd dat de spanningen tussen de westerse wereld en de moslimwereld te wijten zijn aan conflicten van politieke aard. Slechts 29 procent van hen zien religieuze of culturele verschillen als de oorzaak.

Voor ongeveer 58 procent van de respondenten zijn het de intolerante minderheden die verantwoordelijk zijn voor de conflictsituaties. Dat gezichtspunt wordt in 25 van de 27 landen uitgedrukt.

Geweld
Meer dan een kwart (28 procent) van de ondervraagden denkt dat een gewelddadig conflict tussen het Westen en de moslimwereld onvermijdelijk is, tegenover 56 procent optimisten die denken dat er een grond van verstandhouding kan worden gevonden.

Die optimisten zijn in de meerderheid in Italië (78 procent), Groot-Brittannië (77 procent), Canada (73 procent), Mexico (70 procent) en Frankrijk (69 procent).

Bron: diverse kranten
Soms denk ik juist,soms denk ik fout,maar ik dénk tenminste
Dubitando ad Veritatem pervenimus (Cicero)
Sapere aude!
In het 'Huis van de Vrede' is het steeds Oorlog.

nina

Berichtdoor nina » Ma Feb 19, 2007 10:23 am

Islamitische betogers verbranden een Amerikaanse en een Israëlische vlag in Pakistan.

Meer dan een kwart (28 procent) van de ondervraagden denkt dat een gewelddadig conflict tussen het Westen en de moslimwereld onvermijdelijk is,

Politiek? Ik vraag me af waarom we dan niet lezen 'Pakistaanse betogers' of 'conflict met het Midden-Oosten' of zoiets. Dit artikel gaat gewoon over een conflict met 'religie' en noemt dat politiek.

Als voorbeeld wordt het verbranden van 'een vlag' genoemd. Ze hadden net zo goed als voorbeeld kunnen noemen het vermoorden door een willekeurige moslimpuber van een priester in Turkije of door jihadstrijders van boeddhistische monniken in Thailand, of van het onthoofden van een paar christelijke schoolmeisjes in Indonesië, of van het door de papierversnipperaar halen van bijbels in Saoedi-Arabië. Dat lijkt mij precies even politiek.

Terug naar “Terrorisme, Jihad en politieke islam”