Afvallige moslims spreken zich uit

Dit forum is alleen bedoeld voor getuigenissen van ex Moslims en de moderator heeft het recht zonder enige voorkennis alle off-topic threads verplaatsen in daarvoor bestemde folders.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Afvallige moslims spreken zich uit

Bericht door Ariel »

Afvallige moslims spreken zich uit

Ali Rizvi (42) heeft goed nieuws. „Er zijn steeds meer ex-moslims als ik, die openlijk durven uitkomen voor hun afvalligheid. Er worden zelfs internationale congressen georganiseerd, waar afvalligen elkaar ontmoeten.” Dat is een groot verschil met nog maar enkele jaren geleden, zegt de Canadees van Pakistaanse afkomst. „Er is langzaam, maar zeker iets aan het veranderen.”

Het verhaal is bekend: wie uit de islam treedt, riskeert een hoop: van het verlies van vrienden en familie tot letterlijk de dood. In dertien islamitische landen staat de doodstraf op atheïsme.

Ook Ali Rizvi, een arts-patholoog die met z’n hoogopgeleide, liberale ouders in Pakistan, Libië, Saoedi- Arabië en Noord-Amerika een cosmopolitisch leven leidde, ondervindt de toorn van het intolerante deel van de oemma - de islamitische gemeenschap. Rizvi en zijn gezin krijgen ernstige bedreigingen. „Verkrachtingsfantasieën over mijn vrouw en verschrikkelijke dingen die ze onze baby willen aandoen.” Een van zijn vrienden, de blogger Avijit Roy, werd in Bangladesh op straat met hakmessen vermoord. Een andere vrijdenkende vriend, de blogger Raif Badawi, kwijnt weg in een Saoedische cel, veroordeeld tot tien jaar gevangenisstraf en duizend zweepslagen. Toch is hij hoopvol: „We zitten hier nu wel vrijuit te praten in Amsterdam.”

Rizvi zette zijn ervaringen op schrift in De atheïstische moslim. Het boek verschijnt gelijktijdig met een Nederlandse bundel: Nieuwe vrijdenkers. Ook daarin komen afvallige moslims aan het woord, twaalf in totaal. Zij werden geïnterviewd door Boris van der Ham en journalist Rachid Benhammou. Van der Ham, voorzitter van het Humanistisch Verbond, constateert dezelfde ontwikkeling als Rizvi: „Dit is ook in Nederland een groeiende groep. Tegelijkertijd is de weerzin tegen afvalligheid nog enorm groot.”

Uit de meeste verhalen, ook uit dat van Ali Rizvi, blijkt de gespletenheid van veel voormalige moslims. Aan de ene kant wenden zij zich af van de islam, niet zelden wegens het gewelddadige karakter dat die godsdienst kan aannemen. Aan de andere kant nemen zij hun islamitische ouders en vrienden in bescherming tegen de aanvallen van moslim-haters. Rizvi verwijst naar de prominente Indiaas-Amerikaanse politieke commentator Fareed Zakaria, een agnost, die in een artikel met de kop ’Ik ben een moslim’ reageerde op het inreisverbod voor moslims door Donald Trump. „Ik zou zelf die tekst niet zo hebben geschreven, maar ik begrijp wel waarom hij zich solidair verklaarde met moslims.

Suikerfeest
In dit gepolariseerde klimaat is het lastig manoeuvreren. Fatima el Mourabit, die in Nieuwe vrijdenkers haar relaas doet, wil onder geen beding de indruk wekken dat ze moslims zou ’demoniseren’. Integendeel, zij viert weer samen met haar moeder het Suikerfeest. Gewoon als een feestdag, zonder religieuze bijbedoelingen. „Net als ik ook kerst vier.” Daar ging wel tijd overheen. „Lang heeft mijn moeder gedacht dat ik wel weer terug zou keren tot de islam. Toen dat niet gebeurde, is er alsnog een balans ontstaan.”


El Mourabit, van Marokkaanse afkomst, is niet meer dagelijks bezig met haar keuze zich als ’atheïst’ te uiten. „Ik heb het allemaal allang achter me gelaten. Maar mensen die nog in die worsteling zitten, wil ik graag inspiratie bieden.”

Radicalisering
Sommige ex-moslims, onder wie ook Ali Rizvi, waarschuwen voor de radicalisering van moslim-gemeenschappen in het Westen, van waaruit jonge moslims uitreisden naar het kalifaat. Rizvi hekelt westerse woordvoerders van ’regressief links’ - links-seculiere bondgenoten van de islam - die beweren dat Islamitische Staat ’niks met de islam’ te maken zou hebben. „Zij komen dan altijd met hetzelfde argument aanzetten: de islam is een godsdienst van vrede en moslims worden gediscrimineerd. Maar Islamitische Staat ís juist de ware islam, in de ogen van de aanhangers ervan. Zij beroepen zich immers op de grondteksten.”

We moeten stoppen om moslims als slachtoffer te zien, vindt Rizvi. „Steun de afvalligen en dissidenten. Wees niet bang om voor ’islamofoob’ te worden uitgemaakt als je kritiek hebt op de islam. Pas dan kunnen de hervormingen in de islam doorzetten.”

Het is tijd dat cultuur en religie van elkaar worden gescheiden, vindt Boris van der Ham. „Zoals in het geval van Fatima, die het nu leuk vindt om met haar moeder het Suikerfeest te vieren. Dat zal behoorlijke schokken geven. Maar het is nodig opdat er een ontspannen, westerse islam ontstaat.”
Dat een ’gematigde, westerse islam’, waarover zoveel wordt gesproken, geen wensdroom is, daar is Ali Rizvi van overtuigd. Dat is zijn goede nieuws. „Die hervormingen hebben nu plaats. We zitten er middenin.”

:nietverstaan: Ik hoop het voor hem, maar ik ben daar niet zo zeker van.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Afvallige moslims spreken zich uit

Bericht door xplosive »

Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Afvallige moslims spreken zich uit

Bericht door King George »

Dit zijn nou de echte vluchtelingen die daadwerkelijk hebben te vrezen voor hun leven.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Afvallige moslims spreken zich uit

Bericht door xplosive »

Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Afvallige moslims spreken zich uit

Bericht door xplosive »

Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12509
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Afvallige moslims spreken zich uit

Bericht door sjun »

Er zijn er meer. Neem Hamed Abdel Samad...

The case against the Prophet | DW News


Meer...
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12509
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Afvallige moslims spreken zich uit

Bericht door sjun »

Dezee blijft natuurlijk actueel

Wafa Sultan tears Egyptian Islamist to bits
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12509
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Afvallige moslims spreken zich uit

Bericht door sjun »

The invention of "ISLAMOPHOBIA" & the importance of FREE SPEECH - Raheel Raza
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Afvallige moslims spreken zich uit

Bericht door Pilgrim »

Misstanden en onderdrukking in moslimgemeenschappen
Cafe Weltschmerz - Gepubliceerd op 24 aug. 2019

De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Afvallige moslims spreken zich uit

Bericht door Ariel »

Je bent een slecht mens als je niet gelooft’

Door WIERD DUK

Religieuze dissidenten hebben het wereldwijd moeilijk. Niet zelden worden ze bedreigd met de dood, of gedwongen hun land te ontvluchten. Ook in Nederland blijven afvalligen liefst anoniem: uit angst voor wraak.

Ze wil niet herkenbaar in beeld. Voor Lale (21), een Turks-Nederlandse studente uit Amsterdam die de islam heeft afgezworen, is anonimiteit noodzaak. Twee maanden geleden legde zij haar hoofddoek af, tot ontzetting van haar ouders en andere verwanten. „Zelfs familieleden uit Turkije belden om te vertellen dat ik hen te schande maak.” Als Lale er in het openbaar voor zou uitkomen dat zij afvallig is, zijn de gevolgen niet te overzien. „In onze cultuur moet alles binnen de eigen kring blijven.”

Festival
Lale is aangeschoven bij Omar Makram (33) en Anne Laurie Gaylor (63). Makram is een afvallige moslim uit Egypte, die naar Zweden vluchtte, Anne Laurie Gaylor een activistische atheïste uit de Verenigde Staten en medeoprichtster van de Freedom From Religion Foundation (FFRF). Beiden zijn te gast in het Amsterdamse debatcentrum De Balie, waar dit weekeinde een groots opgezet festival (’Celebrating Dissent’) rond en met religieuze dissidenten plaatsheeft.

Makram herkent Lales verhalen. Hij moest Egypte ontvluchten, maar ook in zijn nieuwe thuishaven Zweden, een van de meest politiek-correcte westerse landen, stuit Omars islamkritiek regelmatig op onbegrip. „Ik ben er zelfs uit een linkse antiracismegroep gezet omdat ik dingen zei over de islam en de profeet die ik in hun ogen niet mág zeggen. Het lijkt wel alsof je tegenwoordig religieus móet zijn. Als je niet gelovig bent, ben je een slecht mens.”

Anne Laurie Gaylor: „In de VS vragen mensen zich af hoe het kan dat atheïsten niet moordend en verkrachtend door de straten trekken, want als je niet gelooft in een God kun je immers geen onderscheid maken tussen goed en kwaad.”

Zij behoort tot ’de Non’s’, vertelt Gaylor, de ’non-believers’ (’niet gelovigen’), die in de Verenigde Staten een minderheid vormen. „Weliswaar komen steeds meer mensen ervoor uit dat zij niet geloven, maar als je op het platteland woont en je bent daar dokter of je hebt een winkel, dan zet je dat wel uit je hoofd. Het risico dat je patiënten of klanten verliest, is veel te groot.”

Eenzaamheid
Afvalligheid leidt dikwijls tot eenzaamheid, vooral voor ex-moslims, die niet alleen afscheid nemen van hun religie, maar vaak ook van hun familie en hun culturele groep. „Ik ben wel bang om mijn familie te verliezen”, zegt Lale. „Het blijven toch je ouders.” Ze kent nog één – Marokkaanse – jongen, die in een soortgelijke situatie verkeert als zij. Hij heeft hoogoplopende ruzie met zijn familie. Lale: „Verder ken ik niemand, de meeste moslims die niet meer geloven houden dat voor zich.”

Ex-moslims
Ooit gold seculier links als de natuurlijke bondgenoot van religie-critici. Maar die tijden zijn voorbij. Omar Makram: „De vrijheid van meningsuiting is nu een prioriteit van rechts geworden. Links scheldt je al snel uit voor ’racist’ als je kritiek hebt op de islam. Ze laten ex-moslims in de steek, is mijn gevoel. Die vinden ze maar lastig.” Lale heeft eenzelfde ervaring. „Ik kreeg veel reacties op een interview met mij op internet van mensen die mij verwijten bij te dragen aan het ’racistische klimaat’ in Nederland. Ik zou er met mijn uitspraken medeverantwoordelijk voor zijn dat moslimkinderen worden gediscrimineerd.”

Die anekdotes illustreren het ’racisme van de lage verwachtingen’, vult Omar Makram aan. „Veel westerlingen hanteren voor moslims andere normen en waarden dan voor henzelf. Ze vinden het normaal dat moslims beledigd zijn door een spotprent van Mohammed, terwijl christenen alles maar moeten accepteren. Ze zien moslims niet als gelijken, maar als de ’romantische ander’ die beschermd moet worden tegen de ’boze witte man’. Come on, hoe kinderachtig kun je zijn?”

Dat ’witte-redderscomplex’ kan extreme vormen aannemen, merkte Makram. Hij is actief in een organisatie die zich inzet voor slachtoffers van eerwraak in Zweden. „Een voormalige adviseur van de Zweedse regering schreef in een artikel over de recente terreuraanslagen door blanke nationalisten dat onze organisatie bijdraagt aan de haat jegens moslims in Zweden. Ja, dat vind ik wel zorgelijk.”

Anne Laurie Gaylor luistert met stijgende verbazing. De situatie in Europa is anders dan in de Verenigde Staten, waar moslims procentueel een relatief klein aandeel van de bevolking vormen. In haar land is vooral de druk uit orthodox-christelijke kringen aanzienlijk. „Wij namen een video-advertentie op met Ron Reagan, de zoon van president Reagan. Daarin waarschuwt hij voor de toenemende invloed van religie op de seculiere overheid. Hij eindigt met te zeggen dat hij niet bang is ’to burn in hell’ – om te branden in de hel. Dat filmpje werd door CBS, NBC en ABC geweigerd. Te riskant, vonden zij.”

Onaanraakbaar
In Europa is het de islam, die meer en meer onaanraakbaar lijkt te worden. Omar Makram: „Ik maakte een podcast met Zweedse vrienden waarin we iets oneerbiedigs zeiden over Allah. Mijn vrienden besloten bij het terugluisteren dat die passage eruit moest. Anders zouden ze het risico lopen hun banen – een van hen is arts en zij werkt met moslims – te verliezen.”

Lale hoopt op een toekomst waarin zij met religie niks meer te maken zal hebben. „Ik wil mensen zoals ik helpen, maar ik wil vooral een rustig leven waarin ik die discussies over de islam ver achter mij kan laten.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Afvallige moslims spreken zich uit

Bericht door Pilgrim »

Norway Speech - Ex Muslim Speaks out #HarrisSultan

De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Afvallige moslims spreken zich uit

Bericht door Ariel »

Wierd Duk ligt niet goed bij de ultra linkse journalist Robert van der Noorda. Robert probeert namelijk nog steeds Wierd te ontmaskeren als een leugenaar en rechts extremist.

Uit de ouwe doos van Wierd Duk.
Wierd Duk peilt de stemming: 'Geef niet toe aan de islamisering'

EEN AFVALLIGE STEM

Afbeelding

Een hartenkreet van een voormalige moslima. 'Het Westen moet zich veel bewuster zijn van de gevaren van de islam.'

Zara Ismailova
Kort voor de Nederlandse parlementsverkiezingen dook op YouTube een video op. Een anonieme, volledig gesluierde vrouw waarschuwt Nederland voor de islam. Ze praat niet, maar houdt geprinte teksten voor de camera.

De vrouw beschrijft hoe zij door haar mannelijke familieleden – vader, echtgenoot, broers, ooms - jarenlang fysiek en geestelijk is mishandeld. ,,Volgens de islam en de Koran bepalen zij – nooit ikzelf - hoe ik me kleed, praat, eet, denk, met wie ik spreek en wanneer ik ergens heen mag.''

Ze klaagt Nederlandse politici aan, die zich in haar ogen niet verweren tegen de toenemende invloed van de islam in het Westen. ,,Wij, in islam geboren vrouwen, weten wat de prijs van verzet is. Mark Rutte heeft er geen problemen mee. D66 vindt de islam een verrijking voor de Nederlandse cultuur. Jesse Klaver wil dat u zich aan de islam aanpast. Wil je wegkijken? Of er iets aan doen?'' Dan roept ze de kijkers op om op de PVV te stemmen.

Er werd getwijfeld aan de authenticiteit van de video. Het zou om een vervalsing gaan uit het PVV-kamp. De vrouw zocht contact met mij om dit beeld recht te zetten.

Ze komt uit de Russische deelrepubliek Tsjetsjenië, waar in de jaren 90 bloedige afscheidingsoorlogen woedden. Ze is 38 jaar, ex-moslima, moeder van twee kinderen. Zara Ismailova is niet haar echte naam. Om veiligheidsredenen moet ook haar verblijfplaats in Nederland geheim blijven. Als afvallige heeft zij de doodstraf over zich afgeroepen.

Waarom maakte ze die video? ,,Ik wil dat de mensen beseffen wat de gevaren van de islam zijn,'' zegt Zara. ,,Ik wil dat Nederland en Europa weten wat er op het spel staat. Jullie denken dat jullie iets goeds doen door te islamiseren en jullie waarden op te geven. Maar het is juist omgekeerd: hoe meer jullie toegeven aan de eisen van moslims, hoe intoleranter de islam wordt en hoe meer jullie dreigen te verliezen.''

Zara vluchtte met haar kinderen uit Tsjetsjenië. Zowel haar vader als haar voormalige echtgenoot waren actief in het islamistische verzet tegen de Russen. Haar vader vertrok later, toen hij al in het Westen woonde, naar Syrië, vocht daar met de moslimterroristen van Al-Nusra (Al-Qaeda) en sneuvelde bij Aleppo.

Een groot deel van haar familie – moeder, zus, drie broers – leeft inmiddels, net als Zara, in het Westen. Zij eisen dat zij haar zelfstandige levensstijl – ze heeft een winkel en woont alleen - opgeeft. ,,Ze zeggen dat ik door shaytan, de duivel, ben bezeten. Ze willen dat ik me door een duiveluitdrijver laat behandelen. Mijn moeder wil bovendien dat ik terugkom om voor haar te zorgen, nu mijn vader dood is. Het is puur manipulatie. Zo gaat dat in de islam: als je als vrouw ouder wordt, krijg je macht, over de kinderen en over de aangetrouwde kinderen. Die macht wordt vaak misbruikt. Ze is een sterke vrouw en weet hoe ze moet manipuleren. Ik ben niet boos op haar, ze kent geen andere realiteit. Maar ik zei: 'Luister, ik weet dat jij mijn broers op me afstuurt en die bedreigen me met de dood. Ik kan het niet meer, ik heb een andere weg gekozen. Ik kom alleen nog als lijk'. Toen zei mijn moeder: 'Dat kunnen we regelen'. Mijn moeder. En ik weet dat ze het meent. Ze tekende feitelijk mijn doodvonnis. Sindsdien hebben we geen contact meer.''

Zara, die opmerkelijk goed Nederlands spreekt, beschrijft een leven van intimidatie en onderwerping. Onder het communisme, in de tijd van de Sovjet-Unie toen er nog Russen in Tsjetsjenië leefden, speelde de islam slechts een rol op de achtergrond. ,,Ik leerde van mijn Russische leraren dat religie onzin is en dat iedereen, vrouw, man, wit zwart, gelijk is. Maar tijdens de oorlogen in de jaren 90 kwam met de Arabische strijders ook het wahabisme (fundamentalistische stroming binnen de islam – red.) naar Tsjetsjenië. Het leven werd strenger. Vrouwen moesten zich helemaal gaan bedekken.''

Ze leefde in voortdurende angst om een misstap te maken, om een zonde te begaan. Zara: ,,Het is die verbodscultuur die je knettergek maakt. Je hoofd barst bijna uit elkaar: pas op, dit mag niet, dat mag niet. Als je één misstap begaat zal je vader je slaan, of je broer, of je man. Bega je een zonde dan zal je vader of je broer je ombrengen.''

Zijn deze excessen niet specifiek voor de huidige, conservatieve Tsjetsjeense interpretatie van de islam, in combinatie met de strenge tribale codes van het Kaukasische bergvolk? Kun je wel generaliserend spreken over uitwassen van 'de islam'? ,,Ik weet dat Marokkanen dankzij de invloeden van de Franse kolonisatie wat milder zijn in het doden'', zegt Zara. ,,Maar ze doen wel aan de verstoting van vrouwen. Je bent als moslimvrouw overal ter wereld niks waard. Neem Pakistanen en Afghanen: bij hen komt eerwraak vaak voor.''

Zoenen
Ze noemt voorbeelden. ,,Als ik dit vertel zullen mensen zeggen: 'Onzin, je hebt geen bewijs'. Maar ik weet wat er gebeurt in mijn cultuur. Een gescheiden neef, een redelijk beschaafde man met twee dochters, raakte in de problemen. De oma ontdekte dat de oudste dochter een vriendje had met wie ze had staan zoenen op straat. Dat meisje is met spoed naar Tsjetsjenië overgebracht. Daar is ze nooit aangekomen. Ze is dus verdwenen. Ik weet wat dat betekent: ze is dood. Zij was 15.''

,,Ik denk dat hij door de gemeenschap hiertoe is gedwongen. Er bestaat bij ons een uitdrukking: 'Is er niemand om haar te stoppen?' Dat betekent: kan niemand haar doden? Zelfs de huidige president van Tsjetsjenië, Ramzan Kadyrov, heeft dit op de Tsjetsjeense tv gezegd. 'Zijn jullie geen mannen? Schiet vrouwen die broeken dragen een kogel door het hoofd.' Daarmee rechtvaardigde hij de moord op zeven vrouwen, die door het hoofd waren geschoten en aan de kant van de weg waren teruggevonden.''

Zara's buurman vertelde ooit dat hij het huis van een Russische buurvrouw in bezit had genomen nadat hij haar de keel had doorgesneden. ,,Met haar gezicht gedraaid naar Mekka, zoals het volgens de Koran hoort. Daar was heel zijn familie trots op! De mannen schepten erover op.''

Toen ze een jaar of 14 was, herinnert ze zich, ging een meisje uit haar familie, met wie ze vaak speelde, trouwen. ,,Maar het bleek dat ze geen maagd meer was. Ze was als 13-jarige misbruikt. Toen haar familie dit hoorde, is ze gedood. Hoe precies weet ik niet. Normaal gesproken word je dan in Tsjetsjenië van dichtbij door 't hoofd geschoten. Dat was een hele zware periode voor me. Je mag er geen emoties bij hebben, niets laten zien. Maar ik was pas 14 en wij speelden veel samen. Mijn moeder zei tegen me: 'Laat dit een les zijn, stap nooit bij iemand in de auto, ga niet 's avonds naar buiten. Want als je wordt misbruikt, zal je vader, je broer, je oom, of zelfs een ver familielid je vermoorden'. Dat maakte mijn moeder mij duidelijk. Dat blijft altijd bij je, die angst, want ik weet dat dit de realiteit is.''


Zara trouwde met een gewelddadige man, die actief was in de guerrilla-oorlog tegen de Russen en van wie ze niet hield. Op een gegeven moment sloeg hij haar bont en blauw. Nog altijd heeft ze last van de ribben die hij daarbij brak. ,,Ik was en ben nog altijd doodsbang voor hem. Ik kon niet meer zo verder. Ik realiseerde me dat dit tot mijn dood zo zou blijven. Ik begon na te denken: hoe kan ik deze situatie veranderen, hoe kom ik hier uit? Ik besefte: alles in mijn leven wordt geregeerd door angst. Angst, angst, angst. De angst om dood te gaan. Maar uiteindelijk ga je toch een keer dood. Ik besliste: ik ga leven zoals ik wil en zo ga ik dood.''

Hoe is haar dat gelukt?

Over dat plan kan ze niet in details treden omdat haar verwanten haar erin zouden kunnen herkennen. Maar ze slaagde erin haar kinderen mee te nemen naar een naburige stad, waar ze op de trein naar Moskou stapte. ,,Pas na een uur in de trein – ik was helemaal bezweet en keek steeds om me heen - viel de angst wat van mij af.''

Haar ex-man verstootte haar – 'Voor hem was ik een hoer, hij wilde onmiddellijk van me af' - en ze is inmiddels, na zoveel jaar, ook officieel gescheiden. ,,Toen ik mijn eerste buitenlandse gsm had, wist hij het nummer te achterhalen. Hij belde anoniem, ik nam op, hoorde die stem en bevroor letterlijk op straat van angst. Ik heb mijn simkaart weggegooid en hem nooit meer gesproken.''

Ze haalt een imposant Kaukasisch mes uit een la. ,,Dit gaf mijn vader ooit aan mijn zoon. Die moest mij en mijn dochter ermee 'bewaken', ervoor zorgen dat we niets zondigs zouden doen. Want mijn zoon was nu de man in huis. Ik was dus eerst het eigendom van mijn vader en broers, toen van mijn man en toen ik gescheiden was, moest ik het eigendom worden van mijn zoon.''

Uitkeringen
Zara rebelleerde, geholpen door haar Tsjetsjeense koppigheid en moed. Haar oudere zus capituleerde. ,,Zij was altijd een heel sterk karakter. Maar zij - en zelfs haar dochtertje van 10 - gaan nu zwaar gesluierd door het leven. Ik kan het niet aanzien. Ik heb zo vaak voor mijn nichtje gezorgd. Het is zo’n lief meisje. Waar gaat dit naartoe? Wat doen ze die kinderen aan?''

Haar zus heeft domweg toegegeven aan de angst, zegt Zara, met tranen in haar ogen. ,,Zij leeft nu, net als zoveel moslims in het Westen, in een parallelle wereld. Ze is zogenaamd niet getrouwd en krijgt daardoor met vier kinderen een hoge uitkering. Mijn broers zijn crimineel en rijk, die handelen in gestolen auto's en in wapens. Weet je wat ze zeggen? 'Volgens de Koran komt al het eigendom van de kafir, de ongelovige, ons moslims toe. Dus dat wij in het Westen zo makkelijk uitkeringen en huizen krijgen, hebben we te danken aan Allah'. Ik zei tegen mijn moeder: 'Maar dan ondermijn je het systeem!' Toen antwoordde zij: 'Als het hier ooit misgaat, gaan we terug naar ons mooie Tsjetsjenië'. Ze zijn 'vluchtelingen', maar ze gaan elk jaar naar huis.''

Ze heeft haar moeder gewaarschuwd. ,,Ik heb alles gedocumenteerd en afgegeven bij de politie. Mocht ik worden vermoord, dan beschikken zij over alle namen en adressen.''

Islam
Denk niet dat haar situatie uitzonderlijk is, waarschuwt Zara. ,,Mensen zullen blijven zeggen: het is de strikte Tsjetsjeense clan-cultuur, die haar dit heeft aangedaan, niet de islam. Maar ik zeg je: iedere moslima zal mijn verhaal herkennen, En als een moslima antwoordt: ik kies hier zelf voor, ik kies zelf voor Allah en de hoofddoek, dan kiezen zij bewust voor onderdrukking en onderwerping aan de man. Jullie westerlingen wíllen gewoon niet zien wat de islam aanricht. Jullie beseffen niet waarmee je te maken hebt. Overal waar de islam komt, verdwijnen levensvreugde en persoonlijke vrijheid. Na de aanslagen in Boston en op Charlie Hebdo gingen er in onze gemeenschap emails rond met oproepen voor steunbetuigingen aan de daders. Die hadden immers beledigingen aan het adres van de profeet gewroken en waren helden.''

Ze treedt nu bewust naar buiten, zegt ze, omdat ze zich zorgen maakt. ,,Ik neem dit risico omdat ik me druk maak over de toekomst van Nederland en Europa. Door telkens weer mee te buigen met de eisen van moslims, duwt de overheid haar burgers in een positie waarin ze uiteindelijk zichzelf moeten gaan beschermen. Ik vrees serieus voor geweld. En zeg mij niet dat dit onzin is. Ik heb precies dit meegemaakt in Tsjetsjenië. Ik weet hoe het kan gaan. Dus: stel eindelijk grenzen en kom op voor jullie mooie, vrije Holland.''
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Plaats reactie