"Ik was bang voor mijn ouders"

Dit forum is alleen bedoeld voor getuigenissen van ex Moslims en de moderator heeft het recht zonder enige voorkennis alle off-topic threads verplaatsen in daarvoor bestemde folders.
Plaats reactie
floralove
Berichten: 2
Lid geworden op: za jan 19, 2008 11:01 pm

"Ik was bang voor mijn ouders"

Bericht door floralove »

door Linda Stelma
Eerst moslim zijn en dan christen worden, is niet iets wat je zomaar doet. Yüksel Güllü (24) werd ruim vijf jaar geleden christen. Ze verloor een groot aantal vrienden en moest het huis verlaten. ,,Christen worden is de moeilijkste weg die ik ooit heb genomen, maar ook de mooiste.’’

Yüksel komt uit een Turks gezin en groeit op in Overijssel. Samen met haar ouders maakt ze deel uit van de Turkse moslimgemeenschap. De banden zijn hecht. Iedereen kent elkaar en komt bij elkaar over de vloer. Yüksel groeit op met de Koran, het heilige boek van de moslims. Ze gaat naar Koranles waar ze Arabisch leert. De ramadan, het Suikerfeest en het Slachtfeest zijn de hoogtepunten van het jaar. Van het christendom wil Yüksel niets weten. Een van haar broers is christen geworden en Yüksel haat hem. ,,Ik dacht: Jezus heeft mijn broer weggepakt en ik wil er niets mee te maken hebben!’’ Als Yüksel een jaar of dertien is, komt ze met zichzelf in de knoop. ,,Ik groeide op tussen twee culturen. Dat was moeilijk. Ik ging roken, was down en hing veel op straat. Toen ik een jaar of achttien was, worstelde ik met allerlei vragen. Wat is het doel van mijn leven? Waarom ben ik zoals ik ben?’’

Scooter
Tijdens een stage komt Yüksel toch weer in aanraking met het christelijk geloof. ,,Een collega vertelde me over Jezus en vroeg of ik een keer meeging naar de kerk. Ik werd echt heel boos. ‘Ik ben moslim geboren en zal moslim sterven,’ zei ik tegen haar. ‘Blijf bij me weg!’ Maar het zette me wel aan het denken. En ik dacht, wat heb ik te verliezen? Toen heb ik een bijbel gekocht.’’ Yüksel scheurt de kaft eraf zodat haar ouders niet kunnen zien dat het een bijbel is. ,,Ik was heel bang voor mijn ouders. Maar ik ging toch lezen in de bijbel. Ik begon in Genesis en vond het gelijk geweldig. Wauw, God heeft de wereld geschapen! Tegelijk dacht ik: ‘Ik ben moslim, ik kan dit niet.’ Maar het hield me bezig en het deed iets met mij. Op een zondagochtend ben ik op mijn scooter gestapt en naar de kerk gereden. In mijn hoofd was een gevecht. ‘Wat als mensen me zien?’ ‘Ik ben moslim!’ Het was een puinhoop. Maar op het moment dat ik de kerk binnenstapte, gebeurde er iets met mij. Het was echt een bovennatuurlijke ervaring.

Ik begon te huilen. Het kwam niet door de mensen en het kwam niet door wat er werd gezongen of gezegd. Ik zei tegen mezelf: ‘Ik weet niet wie Jezus is of wat Hij doet, maar Hij is echt en ik zal er alles aan doen om hem te leren kennen’ . ’’

Moskeeschool
Vanaf die tijd begint Yüksel de Bijbel te lezen. ,,Mijn hele leven veranderde. Ik knuffelde mijn moeder en maakte geen ruzie meer. De hele wereld was een hemel voor mij. Mijn moeder vroeg bijna elke dag: ‘Wat is er gebeurd? Heb jij je hoofd gestoten?’ Ik durfde niet te vertellen dat ik christen was geworden. Ik was bang dat ik mijn ouders pijn zou doen. Ik was bang dat ik vervolgd zou worden en in elkaar geslagen. Ik was bang dat ze me terug naar Turkije zouden sturen om daar naar de moskeeschool te gaan. Mijn ouders hadden niets door. Ik was toch al veel op straat. Ze vonden het alleen wel vreemd dat ik zondags zo vroeg wegging.’’ Na een maand of drie ziet iemand van de Turkse gemeenschap haar de kerk binnengaan. Hij licht korte tijd later haar ouders in. Op dat moment is Yüksel net naar ‘Opwekking’. Als ze thuiskomt treft ze haar ouders helemaal overstuur aan. Iemand van de moskee is ook in huis om voor haar te bidden. ,,Ik zag dat mijn vader en moeder hadden gehuild. Het was een warrige situatie. Ik probeerde ze gerust te stellen, maar ze wilden alleen maar dat ik zou zeggen dat ik geen christen was. Dat kon ik niet. Ik had God ervaren en kon niet zeggen dat ik er niet in geloofde. Mijn ouders waren boos, maar de Turkse gemeenschap was nog bozer. En mijn beste vriendin voelde zich verraden. We leefden bijna samen. Haar moeder was mijn moeder en andersom. Ze nam afstand van mij. Niet lang daarna ben ik uit huis gegaan. De druk vanuit de gemeenschap nam toe en de schande was te groot voor mijn ouders.’’

Gastvrijheid
Yüksel moet zichzelf zien te redden. Dat gaat goed. Via een vriend komt ze bij Jeugd met een Opdracht (JMEO) terecht, een organisatie die wereldwijd over Jezus vertelt. Ze reist de hele wereld over en komt onder meer in China, Kazachstan, Israël en India. ,,Als je gek bent met God wil je er je werk van maken.’’ Ze heeft in deze periode regelmatig contact met haar ouders. ,,Het was heel moeilijk voor mijn ouders. Eerst was mijn oudere broer christen geworden en nu ik. Iedere keer als ik mijn ouders sprak, probeerden ze me over te halen weer moslim te worden.’’ Maar Yüksel is en blijft christen. ,,Bij de islam gaat het alleen maar om regels en niet om de relatie die je met God hebt. Je moet je zo gedragen dat je acceptabel bent. Maar Jezus accepteert je zoals je bent.’’ Yüksel blijft echter contact houden met haar ouders. En als die merken dat het geen zin heeft Yüksel over te halen weer moslim te worden, wordt het contact beter. ,,Ze accepteren me nu. Ze zien ook dat ik de moslimcultuur niet heb losgelaten. Je hebt twee dingen: het moslimgeloof en de moslimcultuur. Ik ben gek op de moslimcultuur. Dat is: respect en gastvrijheid. Ik ben gek op ons eten, onze manier van huizen decoreren, onze muziek, onze films en onze grapjes. Dat is een deel van mij. Met dat deel kan ik God eren. Je hoeft geen Nederlander te worden om christen te zijn. Dat staat ook in de Bijbel: God is een God van alle naties.’’

Sinds september werkt Yüksel voor Evangelie & Moslims, een stichting die christenen helpt om te getuigen van Jezus naar moslims toe. Yüksel traint christenvrouwen die met moslimvrouwen werken. Daarnaast studeert ze Culturele Maatschappelijke Vorming aan de Hogeschool van Amsterdam. ,,Ik ben gelukkig nu. Er is geen beter leven dan het leven met God.’’

www.evangelie-moslims.nl
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89722
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Hallo floralove
Van harte welkom op FFI.
Bedankt voor je verhaal.
Bestaat deze Yüksel Güllü echt of is het een verzonnen verhaal.

Vriendelijke groet.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
BFA
Berichten: 11583
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 5:18 pm

Bericht door BFA »

Welkom Floralove,

Mooi verhaal,
bedankt.
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;
Teva Teff

Bericht door Teva Teff »

Mooi is anders.
Teva Teff

Bericht door Teva Teff »

Afbeelding
Gebruikersavatar
nadia
Berichten: 2237
Lid geworden op: vr sep 01, 2006 5:16 am

Bericht door nadia »

x
Laatst gewijzigd door nadia op wo mar 25, 2009 4:39 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
nadia
Berichten: 2237
Lid geworden op: vr sep 01, 2006 5:16 am

Bericht door nadia »

x
Laatst gewijzigd door nadia op wo mar 25, 2009 4:34 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89722
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Je hebt gelijk nadia.
Het moet wel een waar gebeurd verhaal zijn.
Ik wens alle vrouwen die in deze positie zitten, of er nog inkomen heel veel sterkte toe.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
nadia
Berichten: 2237
Lid geworden op: vr sep 01, 2006 5:16 am

Bericht door nadia »

x
Laatst gewijzigd door nadia op wo mar 25, 2009 4:10 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
katie
Berichten: 427
Lid geworden op: vr sep 22, 2006 3:55 pm
Locatie: belgie

Bericht door katie »

Nadia,
Lang geleden.
Dank je voor je lieve antwoord.
Ik sluit mij volledig aan bij je , en hoop dat dat floralove nog terug komt bij ons.
Katie
Teva Teff

Bericht door Teva Teff »

nadia schreef:
Teva Teff schreef:Mooi is anders.
Hoi Tefa TEff,

zolang jij met je oogkleppen alleen maar geniet van afgang bij de mensen, vooral voormalige moslims en gelovige zul jij nooit blij zijn of een transformatie bij derde iets "mooi's" vinden. zorg eerst maar dat je zelf "mooi" kunt zijn, praat dan verder Tefa Teff...
maanden later ben je nog steeds hetzelfde persoontje, alsof je niet horen en zien wil.

jij vergeet STEEDS dat JIJ het GELUK hebt gehad in een heel ander gezin geboren te zijn waardoor jij niet hetzelfde of een soort gelijke geestelijk strijd hebt hoeven te ondergaan. er kan nog geen woord met liefde uit jouw mond komen, schandalig gewoon. wat erg voor je al had ik graag gezien dat je eens geleerd zou hebben waar medogenheid voor staat en vooal waarom, misschien dat mijn schoppen zo nu en dan ooit gaan werken in die grote hersenpan van jou.

"in de hoop dat ooit je ogen niet uit 1 oog blijft bestaan maar uit 2 ogen, voor ieders kant 1, opdat je het begrijpen zal "

Nadia.
Oogkleppen?
Hoezo?
Leg uit.
(Sorry, ik heb je reactie pas net gelezen).
(Met mooi is anders bedoel ik dus: van de regen in de drop)
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89722
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Dat bedoelt Nadia volgens mij niet Teva.
Ik vermoed dat ze jouw onverdraagzaamheid bedoelt.
Net zoals Nadia vind ik ook dat jij totaal geen empathie en begrip hebt voor mensen die een ander idee aanhangen dan de jouwe.
Jij weet het , Jij hebt het uitgevonden, jouw woord is de enige waarheid , en een ieder die het niet met je eens is, is een muts, dom of erger.
Eigenlijk ben jij in je atheïsme net zo erg als de meest fanatieke moslim, maar dat zie jij niet.
Je zou ook eens moeten begrijpen dat het voor een moslim een enorme stap is om Islam te verlaten.
Deze mensen hebben vaak een houvast nodig, en dat houvast vinden ze in het Christendom, of in een andere religie. En wie ben jij dan om deze mensen voor stom uit te maken.
Laat een ieder in hun waarde, net zo als men jou in je waarde laat.
Zolang een religie mij niet gaat vertellen hoe ik mijn leven moet leiden, mag een ieder doen en laten wat hij/zij wil.
Zolang een religie niet uit de naam van een of andere god een gevaar is voor de wereld vrede behoeft deze religie niet met hand en tand te bestreden worden.
Een mens heeft een vrije wil, en een ieder moet het pad kiezen waardoor men geestelijk kan groeien en ervaren wie hij/zij werkelijk is.
Ook jij weet niet of jouw weg de goeie weg is. Misschien denk jij dat nu, maar wie weet ben jij fout. Niemand zal je dat aanrekenen, en niemand wordt er slechter door als jij de goede weg niet gekozen hebt. Ook jij zal er geen boterham minder om eten als je buurman in een God geloofd en jij zal daar niet slechter of beter door worden
Dus laat ook andere mensen in hun waarde, en als jij ze wil vertellen dat een religie niet deugt of dat God niet bestaat, kom dan met concreet bewijs en met een goede onderbouwing.

Ik ben er zeker van dat als jij opgegroeid was in een fanatiek Islamitisch gezin, en jij afvallige geworden was, jij nu een heel ander mens zou zijn, omdat je dan had kunnen voelen wat een strijd men moet leveren om tegen een religie in te gaan. Wat een energie het kost om de angst voor de hel te verdrukken, en dat men dan niet geholpen is met een antwoord dat men dom is.
Empathie en medeleven kost niks Teva. Maar ja, dan moet je wel het vermogen hebben om het te kunnen geven.

Ik laat het hierbij, want ik vermoed dat Nadia jou zelf wel zal beantwoorden.

Vriendelijke groet.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Teva Teff

Bericht door Teva Teff »

Cold turkey of levenslang methadon.
De hulpverleners blijven van mening verschillen.
floralove
Berichten: 2
Lid geworden op: za jan 19, 2008 11:01 pm

Bericht door floralove »

Hoi Nadia,
Ik kwam toevallig op deze site terecht en vond de verhalen echt dieprakend omdat ik zelf ook veel mensen die bekeren naar de islam(ben zelf christen, vandaar dat ik dit verhaal ook plaatste.

Ben niet zo'n actieve forummer dus vandaar deze reactie

Liefs
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89722
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Fijn om je te zien Flora.
Je bent van harte welkom.

Vriendelijke groet.
Ariel
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Amazigh
Berichten: 1449
Lid geworden op: wo mei 02, 2007 9:42 pm

Re: "Ik was bang voor mijn ouders"

Bericht door Amazigh »

floralove schreef:door Linda Stelma
Eerst moslim zijn en dan christen worden, is niet iets wat je zomaar doet. Yüksel Güllü (24) werd ruim vijf jaar geleden christen. Ze verloor een groot aantal vrienden en moest het huis verlaten. ,,Christen worden is de moeilijkste weg die ik ooit heb genomen, maar ook de mooiste.’’

Yüksel komt uit een Turks gezin en groeit op in Overijssel. Samen met haar ouders maakt ze deel uit van de Turkse moslimgemeenschap. De banden zijn hecht. Iedereen kent elkaar en komt bij elkaar over de vloer. Yüksel groeit op met de Koran, het heilige boek van de moslims. Ze gaat naar Koranles waar ze Arabisch leert. De ramadan, het Suikerfeest en het Slachtfeest zijn de hoogtepunten van het jaar. Van het christendom wil Yüksel niets weten. Een van haar broers is christen geworden en Yüksel haat hem. ,,Ik dacht: Jezus heeft mijn broer weggepakt en ik wil er niets mee te maken hebben!’’ Als Yüksel een jaar of dertien is, komt ze met zichzelf in de knoop. ,,Ik groeide op tussen twee culturen. Dat was moeilijk. Ik ging roken, was down en hing veel op straat. Toen ik een jaar of achttien was, worstelde ik met allerlei vragen. Wat is het doel van mijn leven? Waarom ben ik zoals ik ben?’’

Scooter
Tijdens een stage komt Yüksel toch weer in aanraking met het christelijk geloof. ,,Een collega vertelde me over Jezus en vroeg of ik een keer meeging naar de kerk. Ik werd echt heel boos. ‘Ik ben moslim geboren en zal moslim sterven,’ zei ik tegen haar. ‘Blijf bij me weg!’ Maar het zette me wel aan het denken. En ik dacht, wat heb ik te verliezen? Toen heb ik een bijbel gekocht.’’ Yüksel scheurt de kaft eraf zodat haar ouders niet kunnen zien dat het een bijbel is. ,,Ik was heel bang voor mijn ouders. Maar ik ging toch lezen in de bijbel. Ik begon in Genesis en vond het gelijk geweldig. Wauw, God heeft de wereld geschapen! Tegelijk dacht ik: ‘Ik ben moslim, ik kan dit niet.’ Maar het hield me bezig en het deed iets met mij. Op een zondagochtend ben ik op mijn scooter gestapt en naar de kerk gereden. In mijn hoofd was een gevecht. ‘Wat als mensen me zien?’ ‘Ik ben moslim!’ Het was een puinhoop. Maar op het moment dat ik de kerk binnenstapte, gebeurde er iets met mij. Het was echt een bovennatuurlijke ervaring.

Ik begon te huilen. Het kwam niet door de mensen en het kwam niet door wat er werd gezongen of gezegd. Ik zei tegen mezelf: ‘Ik weet niet wie Jezus is of wat Hij doet, maar Hij is echt en ik zal er alles aan doen om hem te leren kennen’ . ’’

Moskeeschool
Vanaf die tijd begint Yüksel de Bijbel te lezen. ,,Mijn hele leven veranderde. Ik knuffelde mijn moeder en maakte geen ruzie meer. De hele wereld was een hemel voor mij. Mijn moeder vroeg bijna elke dag: ‘Wat is er gebeurd? Heb jij je hoofd gestoten?’ Ik durfde niet te vertellen dat ik christen was geworden. Ik was bang dat ik mijn ouders pijn zou doen. Ik was bang dat ik vervolgd zou worden en in elkaar geslagen. Ik was bang dat ze me terug naar Turkije zouden sturen om daar naar de moskeeschool te gaan. Mijn ouders hadden niets door. Ik was toch al veel op straat. Ze vonden het alleen wel vreemd dat ik zondags zo vroeg wegging.’’ Na een maand of drie ziet iemand van de Turkse gemeenschap haar de kerk binnengaan. Hij licht korte tijd later haar ouders in. Op dat moment is Yüksel net naar ‘Opwekking’. Als ze thuiskomt treft ze haar ouders helemaal overstuur aan. Iemand van de moskee is ook in huis om voor haar te bidden. ,,Ik zag dat mijn vader en moeder hadden gehuild. Het was een warrige situatie. Ik probeerde ze gerust te stellen, maar ze wilden alleen maar dat ik zou zeggen dat ik geen christen was. Dat kon ik niet. Ik had God ervaren en kon niet zeggen dat ik er niet in geloofde. Mijn ouders waren boos, maar de Turkse gemeenschap was nog bozer. En mijn beste vriendin voelde zich verraden. We leefden bijna samen. Haar moeder was mijn moeder en andersom. Ze nam afstand van mij. Niet lang daarna ben ik uit huis gegaan. De druk vanuit de gemeenschap nam toe en de schande was te groot voor mijn ouders.’’

Gastvrijheid
Yüksel moet zichzelf zien te redden. Dat gaat goed. Via een vriend komt ze bij Jeugd met een Opdracht (JMEO) terecht, een organisatie die wereldwijd over Jezus vertelt. Ze reist de hele wereld over en komt onder meer in China, Kazachstan, Israël en India. ,,Als je gek bent met God wil je er je werk van maken.’’ Ze heeft in deze periode regelmatig contact met haar ouders. ,,Het was heel moeilijk voor mijn ouders. Eerst was mijn oudere broer christen geworden en nu ik. Iedere keer als ik mijn ouders sprak, probeerden ze me over te halen weer moslim te worden.’’ Maar Yüksel is en blijft christen. ,,Bij de islam gaat het alleen maar om regels en niet om de relatie die je met God hebt. Je moet je zo gedragen dat je acceptabel bent. Maar Jezus accepteert je zoals je bent.’’ Yüksel blijft echter contact houden met haar ouders. En als die merken dat het geen zin heeft Yüksel over te halen weer moslim te worden, wordt het contact beter. ,,Ze accepteren me nu. Ze zien ook dat ik de moslimcultuur niet heb losgelaten. Je hebt twee dingen: het moslimgeloof en de moslimcultuur. Ik ben gek op de moslimcultuur. Dat is: respect en gastvrijheid. Ik ben gek op ons eten, onze manier van huizen decoreren, onze muziek, onze films en onze grapjes. Dat is een deel van mij. Met dat deel kan ik God eren. Je hoeft geen Nederlander te worden om christen te zijn. Dat staat ook in de Bijbel: God is een God van alle naties.’’

Sinds september werkt Yüksel voor Evangelie & Moslims, een stichting die christenen helpt om te getuigen van Jezus naar moslims toe. Yüksel traint christenvrouwen die met moslimvrouwen werken. Daarnaast studeert ze Culturele Maatschappelijke Vorming aan de Hogeschool van Amsterdam. ,,Ik ben gelukkig nu. Er is geen beter leven dan het leven met God.’’

www.evangelie-moslims.nl
En toen werd er een christen moslim :)
Zoiets noem je bekeren en het gebeurt altijd van de een naar de andere religie.

Maar goed deze is dus echt wel goed he.
Een moslima die rookte en op straat hing en je hebt nog eentje afghan die was een junkie, eentje was elke dag dronken :P

Ze waren allemaal moslim:p
A proud amazigh!
wahlers
Berichten: 368
Lid geworden op: vr nov 17, 2006 8:27 pm

Bericht door wahlers »

Ajax,

Jij bent bekend met het feit dat er in de Islamitische heilstaat Teheran meer aan drugsverslaafde hoeren rondlopen dan er in heel Nederland zijn?

Jij bent bekend met het feit dat één op de drie huwelijken in Egypte, het land van de veelgeroemde Muhammad Ali moskee - heb ik zelf bezocht! - en het land van de meest beroemde Islamitische universiteit (Al-Azhar) binnen een jaar strand?

Vraag je zelf eens af hoe het toch komt dat wij in zeden en moraal beter scoren!



MvG, Wim Ahlers.
Only two things are infinite: the universe and human stupidity;
and I'm not certain about the universe. (Albert Einstein, 1879-1955)
Plaats reactie