Hoe ?

Dit forum is alleen bedoeld voor getuigenissen van ex Moslims en de moderator heeft het recht zonder enige voorkennis alle off-topic threads verplaatsen in daarvoor bestemde folders.
sprot

Hoe ?

Berichtdoor sprot » Zo Apr 16, 2006 11:48 pm

Enige tijd geleden hebben wij in ons plaatselijk vrijzinning-humanistisch verbond het bezoek gehad van een iraanse poltiek vluchteling. Deze meneer wilde zich de-islamiseren en 'bekeren' tot het humanisme. ONze medewerker wist hem te vertellen dat er daar helemaal geen ritueel voor nodig is, maar dat men zich 'vrijzinnig' voelt in z'n' hoofd, dat men houdt aan een aantal principes (vb. zie Poincaré Het denken mag zich nooit onderwerpen, noch aan een dogma, noch aan een partij, noch aan een hartstocht, noch aan een belang, noch aan een vooroordeel, noch aan om het even wat, maar uitsluitend aan de feiten zelf, want zich onderwerpen betekent het einde van alle denken en
http://www.dutch.faithfreedom.org/forum/viewtopic.php?t=2499&highlight=vrijzinnige). Maar deze gedachte/overgang was te bruusk voor deze Iranier. Hij had blijkbaar echt nood aan een echt 'de-islamisering'/zuiveringsritueel en heeft zich tot de katholieke kerk gewend die hem onmiddellijk hebben laten dopen.
Dit voorval heeft ons nu dieper doen nadenken of we inderdaad niet het één of ander overgangsritueel kunnen/moeten organiseren. Blijkbaar is die nodig omdat niet iedereen die stap bruusk kan zetten ... !
Laatst gewijzigd door sprot op Ma Apr 17, 2006 12:17 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Soms denk ik juist,soms denk ik fout,maar ik dénk tenminste
Dubitando ad Veritatem pervenimus (Cicero)
Sapere aude!
In het 'Huis van de Vrede' is het steeds Oorlog.

nina

Berichtdoor nina » Ma Apr 17, 2006 12:01 am

De doopsgezinden schijnen een ritueel te hebben dat mij wel aanspreekt. Zij moeten zelf een motivatie geven waarom ze doopsgezind willen worden. Een of andere variant hierop lijkt mij heel geschikt voor vrijzinnigen: dat mensen er zelf over nadenken wat het voor hun betekent, en wat ze hopen te bereiken met zo'n levenshouding. Gewoon, klein stukje hierover schrijven of zo.

Terug naar “Getuigenissen van ex-moslims”