Mali: Profeet verliest terrein

Dit forum is alleen bedoeld voor getuigenissen van ex Moslims en de moderator heeft het recht zonder enige voorkennis alle off-topic threads verplaatsen in daarvoor bestemde folders.
Lodewijk Nasser

Berichtdoor Lodewijk Nasser » Za Okt 07, 2006 2:35 am

Bron: elsevier.nl

Het christendom is bezig aan een gestage opmars in de islamitische wereld. vooral in Afrika, waar ruim 400 miljoen moslims wonen
Eigenlijk mogen moslims niet overstappen op een ander geloof. Daarop staat de doodstraf. Maar niet in Mali. Onder invloed van westerse evangelisten kiezen steeds meer aanhangers van de Koran voor Jezus in plaats van voor Mohammed. 'Als alle moslims zich bekeren, zal de wereld er een stuk mooier uitzien.'

Een moslim die christen wordt. Voor Ibrahim Sy, uit de stad Gao in Mali, was het een logische stap. 'Tien jaar geleden werkte ik als chauffeur voor een Amerikaanse evangelist die hier in de stad woonde,’ vertelt hij. 'En van het een kwam het ander.’ De islam, de godsdienst van bijna alle twaalf miljoen Malinezen, zag hij steeds minder zitten. 'In de auto hadden we vaak gesprekken over religie. Uiteindelijk wist de Amerikaan mij ervan te overtuigen dat het christendom beter is dan de islam.’

Gao ligt aan de oevers van de Niger, die hier door een dor woestijnlandschap stroomt. Sy woont aan de rand van de stad en zit op een plastic stoel voor zijn huis, een ruimte van 3 bij 3 meter met een rieten overkapping aan de voorkant.

Zijn vrouw, die de baby de borst geeft, ligt op een matras voor de televisie. Zij is nog steeds moslim. 'Ik heb haar anderhalf jaar geleden per ongeluk zwanger gemaakt,’ zegt Sy met bezwaarde stem. 'Daarna moesten we trouwen. Ik hoop dat ze binnenkort ook christen wordt, maar of dat echt gebeurt, weet ik niet.’

Op een houtskoolvuurtje zet Sy, die gekleed is in een zwarte broek en een rood T-shirt, een potje thee. Intussen praat hij door over zijn bekering. Waarom de islam beter is dan het christendom kan Sy maar moeilijk duidelijk maken. Hij denkt lang na, waarna hij met een aantal vage uitspraken komt. 'Jezus vertelt de waarheid,’ zegt hij aarzelend. 'Moslims zijn het verkeerde pad ingeslagen. Wat me ook erg aanspreekt, is dat ik na mijn dood gegarandeerd in het paradijs kom. Als moslim weet je dat veel minder zeker.’

Het christendom rukt op in de islamitische wereld. Vooral in Afrika, waar ruim vierhonderd miljoen moslims wonen, zijn evangelisten uit Europa en de Verenigde Staten druk bezig met de verbreiding van hun godsdienst. In het Midden-Oosten zijn ze veel minder actief. Tot landen als Iran en Saudi-Arabië hebben evangelisten geen toegang omdat de christelijke zending daar officieel verboden is. Maar in Afrika, waar bijna alle landen seculier zijn en waar dus godsdienstvrijheid geldt, wordt hen weinig in de weg gelegd.

Off-the-roadmotoren
In Mali zijn tientallen evangelische organisaties actief, zoals de Evangelische Baptistenkerk uit Amerika, Christ for All Nations uit Duitsland, CAMA uit Nederland. Bijna allemaal hebben ze hun eigen kerk. Vaak werken de evangelisten nauw samen met christelijke ontwikkelingsorganisaties, zoals World Vision en Tear Fund. Zoals radicale moslims graag zouden zien dat een land als Nederland islamitisch wordt, zo maken westerse evangelisten er geen geheim van dat kerstening van de hele wereld hun ultieme doel is.

'Het is niet makkelijk om moslims te bekeren,’ zegt Cindy Faile, een Amerikaanse vrouw die al zestien jaar als evangelist in Mali werkt. Faile, een gezette veertiger, werkt in Gao voor het Institut Biblique de la Boucle. Ze leidt Malinezen op tot dominee, zodat ze op termijn zelf het christendom kunnen verbreiden. Gao is met zestigduizend inwoners veruit de grootste stad in het noordoosten van Mali en fungeert daarom als regionaal centrum. Van hieruit waaieren Malinese dominees, die zich verplaatsen op off-the-roadmotoren, uit over de omgeving.

In vrijwel alle West-Afrikaanse landen zijn er elk jaar moslims die zich bekeren tot het christendom. Omdat bekering gevoelig ligt, zijn precieze cijfers niet voorhanden. Faile vertelt dat elk jaar zo’n tien moslims in Gao zich bekeren tot het christendom. 'Niet veel,’ erkent ze met een nonchalante lach. 'Maar dat het niet makkelijk zou worden, wist ik toen ik hierheen kwam.’ Behalve met evangelisatie houdt Faile zich ook bezig met humanitaire hulp. 'Via de kerken leveren we medische zorg,’ vertelt ze. 'En we delen regelmatig voedsel uit.’ Ook zijn er cursussen. 'We leren lokale vrouwen borduren, zodat ze zelf tafelkleden en mutsen kunnen maken.’

Een oranje salamander glipt over het terras, Faile gaat verzitten in haar schommelstoel. Hoe lang ze nog in Mali blijft, weet ze niet. 'Misschien wel heel mijn leven,’ zegt ze lachend. 'Hoe langer ik hier ben, hoe meer ik Mali ben gaan beschouwen als het land waar ik thuishoor.’ Faile is niet getrouwd en heeft geen kinderen. 'In Gao is een gemeenschap van ruim honderd christenen,’ zegt ze. 'Een hechte familie, waarin ik me heel erg op mijn plaats voel.’

Eigenlijk is het voor moslims verboden om zich te bekeren tot een andere godsdienst. Wie eenmaal moslim is, kan daar volgens de islamitische wet nooit meer vanaf. Of de nieuwe religie nu hindoeïsme, christendom, jodendom of een animistische godsdienst is, het mag gewoon niet. Een moslim die van religie verandert, hoort in theorie de doodstraf te krijgen.

Gelukkig voor de bekeerlingen passen Malinese moslims de geboden uit de islamitische heilige boeken doorgaans niet al te streng toe. Er zijn in Mali geen voorbeelden bekend van bekeerlingen die werden vermoord. Maar of dat zo zal blijven, is de vraag. Door de toenemende invloed van fundamentalisten van beide religies bestaat de vrees dat de islamitische leer in de toekomst strenger zal worden.

'Een paar maanden geleden werd er een granaat de kerk in gegooid,’ zegt Ibrahim Ag Mohamed, de Malinese dominee van de baptistenkerk in Gao. 'De schade was aanzienlijk.’ Ag Mohamed wijst door het raam van zijn woning naar buiten, waar de kapotte voordeur van de kerk tegen een muurtje staat. 'De deur is inmiddels vervangen door een nieuw exemplaar,’ vertelt hij. Vorige week was er opnieuw een daad van agressie. 'Toen is iemand de kerk binnengeslopen om een stapel Bijbels in brand te steken.’

Ag Mohamed is Touareg, het woestijnvolk waarvan niet de vrouwen maar de mannen zich sluieren. Maar Ag Mohamed, die getrouwd is met een Poolse evangeliste, doet niet aan die traditie mee. Hij kleedt zich westers: een donkere broek met een kleurig overhemd. Zonder sluier. Waarom Ag Mohamed zich heeft bekeerd tot het christendom wil hij niet vertellen. 'Dat gaat je niets aan,’ zegt hij met een vastberaden blik. 'Als ik vind dat de wereld dat moet weten, schrijf ik het zelf wel op.’

Ook op andere persoonlijke vragen wil de dominee geen antwoord geven. Het liefst praat hij over theologische kwesties, zoals de christelijke drie-eenheid, of over zijn afkeer van de islam. 'De islam is een godsdienst die haat zaait,’ zegt Ag Mohamed. 'Moslims hebben 99 verschillende namen voor God, maar niet een daarvan betekent liefde. Het christendom is op alle punten superieur. Christenen zullen nooit, zoals moslims wel doen, met geweld proberen hun gelijk te halen. Als alle moslims christen worden, zal de wereld er een stuk mooier uitzien.’

Een van de opmerkelijkste evangelische organisaties in Mali is SIL (Summer Institute of Linguistics), een Amerikaanse organisatie die Bijbels vertaalt in lokale talen. Naast het Frans, de nationale taal van de voormalige kolonie, worden in Mali nog wel tien andere talen gesproken. De meeste van die talen zijn nooit op schrift gesteld. SIL brengt daar verandering in.

De Nederlandse Stichting Wereldtaal uit Houten werkt nauw samen met SIL. Zij financierde een paar jaar geleden de uitgave van een boekje dat in stripvorm een aantal bijbelverhalen uitbeeldt. De teksten zijn in het Tamasheq, de taal van de Touareg. Het boekje, dat prachtig is vormgegeven met glanzend papier en felle kleuren, wordt uitgedeeld onder de lokale bevolking.

'Ik heb het niet zo op die evangelisten,’ zegt Mohamed Lamine Traoré, eigenaar van een klein hotel in Gao. 'Ze roepen dat de islam gewelddadig is, maar zelf zijn ze net zo gevaarlijk.’ Traoré, een goedlachse dikke man die moslim is, serveert in de bar van zijn hotel een blikje Bavaria-bier. 'Ik ben gematigd,’ legt hij uit. 'Moslims hebben de naam dat ze tegen bier zijn, maar die evangelisten zijn in veel gevallen net zo fel tegen alcohol. Mijn hotel lopen ze in een grote boog voorbij, heel intolerante types.’

Pakistaanse predikers
Naast radicale christenen komen er ook steeds meer radicale moslims naar Mali. Zo is sinds 1999 de Pakistaanse Daawa Tabligh in Mali actief, een beweging die invloedrijk is op de koranscholen waar veel Taliban hun opleiding genoten. Na 11 september 2001 werden enkele tientallen Pakistaanse predikers in Mali op last van de Amerikanen gearresteerd.

Maar hun invloed was gevestigd. Lokale fundamentalisten hebben het werk overgenomen. 'Aanhangers van de twee godsdiensten worden tegen elkaar opgezet,’ zegt Traoré. Bloedige religieuze rellen, zoals in Sudan en Nigeria, lijken in Mali steeds minder onwaarschijnlijk.

Over de zanderige straat waaraan het hotel ligt, sjokt een kudde kamelen voorbij. Uit de verte klinkt de muezzin, die oproept tot het islamitische gebed. Traoré slaat het avondgebed over, hij praat liever nog wat door. 'Ik begrijp niet waarom moslims en christenen elkaar niet gewoon in hun waarde laten,’ zegt hij. 'Is het nu zo moeilijk om te accepteren dat iemand een andere godsdienst volgt dan jijzelf? Ik snap mensen niet die elkaar per se van hun eigen gelijk willen overtuigen. Ziekelijk vind ik dat.’

Bekering leidt vaak tot problemen in de familie. Ouders schamen zich ervoor dat hun kinderen de islam verlaten, echtgenoten worden ineens opgezadeld met een partner van een andere religie. Vaak betekent bekering dat de relatie tussen familieleden een stuk minder warm wordt dan voorheen.

De islam staat toe dat een moslimman met een christelijke vrouw trouwt, maar het omgekeerde, een islamitische vrouw met een christelijke man, is verboden. Toch zijn dergelijke huwelijken talrijk in Gao. De meeste bekeerlingen zijn mannen. Het gebeurt zelden dat een vrouw het voorbeeld van haar echtgenoot volgt en ook christen wordt.

'Ik heb me in 1991 bekeerd,’ zegt Fanta Maïga, echtgenote van de leider van de Assemblées de Dieu-kerk in Gao. 'Mijn man was toen al een paar jaar christen. Hij heeft me ervan weten te overtuigen dat ik beter zijn voorbeeld kon volgen.’ Maïga woont in een eenvoudige woning naast de kerk. Aan de muur hangt een familieportret, met daarnaast een Amerikaanse vlag. De Assemblées de Dieu-kerk is nauw gelieerd met Amerikaanse tv-dominees als Pat Robertson en Franklin Graham.

Maïga, een slanke vrouw met twee gouden tanden, heeft een opmerkelijke achtergrond. Haar vader is imam in een dorp 25 kilometer buiten Gao. In de jaren tachtig bestudeerde ze de islam in Saudi-Arabië. 'Twee jaar heb ik daar gewoond,’ vertelt ze, gezeten op de bank in de woonkamer. 'Ik houd nog steeds van de islam, maar het christendom geeft mij net wat meer voldoening. Vooral de garantie dat ik na mijn dood in het paradijs kom, spreekt me aan.’

Buiten klinkt het geluid van een motor. Het is Maïga’s echtgenoot, die terugkomt van een bezoek aan zijn ouders. Zelf ziet ze haar familie niet zo vaak. 'Mijn vader accepteert dat ik tegenwoordig christen ben,’ vertelt ze. 'Maar mijn moeder wil niet meer met me praten.’ Ook diverse andere familieleden kunnen het niet waarderen dat ze van religie is veranderd. Maar Maïga laat zich er niet door uit het veld slaan. 'De kerk is mijn nieuwe familie. Elke zondag komen we bij elkaar, dan voel ik me heel erg gelukkig.’
Tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren.
Willem Elsschot (1882-1960)

Maroc_21

Re: Mali: Profeet verliest terrein

Berichtdoor Maroc_21 » Za Okt 07, 2006 10:57 am

Lodewijk Nasser schreef:Onder invloed van westerse evangelisten kiezen steeds meer aanhangers van de Koran voor Jezus in plaats van voor Mohammed.

Als je een kind een snoepje geeft en zegt het is van Sinterklaas zal hij erin gaan geloven. Pas als hij volwassen wordt ontdenkt hij de waarheid. Hetzelfde geldt voor een hongerige wanneer je hem brood geeft en zegt dit is van Jezus.

Maar iemand die zijn verstand wil gebruiken weet dat noch Sinterklaas noch Jezus noch Mohammed je wat kunnen geven of ontnemen! Ik blijf het wel fout vinden om armoede te misbruiken voor religieuse doeleinden. Als je armoede wilt helpen hef de accijnsen en beperkingen op invoer uit derde wereldlanden op. En hou op met dat hypocriete "ik hou van je" gedoe! Welke evangelist zet zich voor opheffing van rente-verplichtingen voor derdewereld landen?. Inmiddels hebben we vierde wereld landen. Het zijn juist de kaffirs die zich wel inzetten en ontwikkelings projecten starten.

Wanneer je tegen iemand zegt die het moeilijk heeft dat "Babayazgafonika" van hem houdt en graag zijn honger wil stillen daarom geeft hij jouw dit stukje brood. Als je "Babayazgafonika" zij geprezen zegt dan krijg je volgende keer meer! De arme eenvoudige ziel zal zeker erin trappen (natuurlijk in ruil voor brood). Of zoals ketter zegt op een homuristiche wijze wanneer hij het heeft over zijn geliefde godin zegt hij "Moge ze bestaan". Als ketter dit blijft herhalen en erin probeert te geloven zal hij op een dag zeker weten dat godin Babayazgafonika wel 100% bestaat ipv "Moge ze bestaan". En zal hij misschien aanhangers hebben.

Voor de duidelijkheid: van mij apart mag je geloven in sinterklaas of in de godin van ketter "Babayazgofonika". Als je mij maar met rust laat en niet lastig valt met jouw "het geeft ons dagelijkse brood" overtuiging. Nou hoe komen kaffirs dan aan hun brood? Van godin "Zafalikamo"?

Weet dat er geen god is behalve God

mvg,
Zeg: “Als jullie Allah liefhebben, volgt mij dan en Allah zal jullie liefhebben en jullie zonden vergeven" (Koran3:31)

Thomas

Berichtdoor Thomas » Za Okt 07, 2006 11:41 am

Maroc_21 schreef:
Wanneer je tegen iemand zegt die het moeilijk heeft dat "Babayazgafonika" van hem houdt en graag zijn honger wil stillen daarom geeft hij jouw dit stukje brood. Als je "Babayazgafonika" zij geprezen zegt dan krijg je volgende keer meer! De arme eenvoudige ziel zal zeker erin trappen (natuurlijk in ruil voor brood). Of zoals ketter zegt op een homuristiche wijze wanneer hij het heeft over zijn geliefde godin zegt hij "Moge ze bestaan". Als ketter dit blijft herhalen en erin probeert te geloven zal hij op een dag zeker weten dat godin Babayazgafonika wel 100% bestaat ipv "Moge ze bestaan". En zal hij misschien aanhangers hebben.

Voor de duidelijkheid: van mij apart mag je geloven in sinterklaas of in de godin van ketter "Babayazgofonika". Als je mij maar met rust laat en niet lastig valt met jouw "het geeft ons dagelijkse brood" overtuiging. Nou hoe komen kaffirs dan aan hun brood? Van godin "Zafalikamo"?

mvg,

Gezien het bovenstaande destilaat uit jouw tekst weet je dus wel degelijk hoe mo het heeft gepresteerd om volgelingen te krijgen.
Ook nu beloven de goden hun volgelingen van alles. Leeterlijk de hemel of de hel.

Ook in oude tijden VOOR mo wisten ze dat al.
("Geef het volk brood en spelen........")

Mo heeft daar nog een dimensie aan toegevoegd: Volg mij, zoniet dan KOP ERAF......

En jij bent waarlijk een volger van de profeet.
"Babayazgafonika" = Mo = Allah = God.
Ze beloven van alles en je krijgt niets terug behalve tussen je oren :D

En hoe de kafirs aan hun brood komen????
Gewoon werrukkuuuuh Maroc, gewoon werrukkuh.

BFA

Berichtdoor BFA » Za Okt 07, 2006 5:05 pm

De eerste snoepjes die Mo heeft gebruikt waren: je hoeft niet te werken en mag roven. Van de buit hoef je maar 20% aan mij te geven. Slavinnen, die mij niet interesseren, mag je mee doen wat je wil. Meer weten dan wat ik je vertel is hoegenaamd niet nodig. Ik heb altijd gelijk, anders kop eraf kwam later.
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;

Ketter

Berichtdoor Ketter » Za Okt 07, 2006 7:05 pm

Beste Maroc,

Ik ben het grotendeels met je eens. Kun je dat geloven? Laat me effe toch duidelijk maken waarom ik het niet helemaal met je eens ben.

Maroc_21 schreef:
Lodewijk Nasser schreef:Onder invloed van westerse evangelisten kiezen steeds meer aanhangers van de Koran voor Jezus in plaats van voor Mohammed.

Als je een kind een snoepje geeft en zegt het is van Sinterklaas zal hij erin gaan geloven. Pas als hij volwassen wordt ontdenkt hij de waarheid. Hetzelfde geldt voor een hongerige wanneer je hem brood geeft en zegt dit is van Jezus.

Ze zeggen wel niet "dit is van Jezus", maar "Jezus inspireerde mij om het met jou te delen". Als je Christen wordt zijn we allemaal broeders, etc., etc. Ik denk dat je dat laatste zinnetje herkent, Maroc. Hint: vervang Christen door Moslim. Ik in ieder geval noem alle rechtgeaarde mensen mijn broeders, ook jij.

Maroc_21 schreef:Maar iemand die zijn verstand wil gebruiken weet dat noch Sinterklaas noch Jezus noch Mohammed je wat kunnen geven of ontnemen! Ik blijf het wel fout vinden om armoede te misbruiken voor religieuse doeleinden.

Heel juist. Da's niet goed. Maar weet je wet ik vele, vele erger vind? Als religie verspreidt wordt niet met liefde, maar met hel en doemdreigingen of met het zwaard. Zoals BFA al zei, snoepjes zoals oorlogsbuit en sex met slavinnen.

Maroc_21 schreef:Als je armoede wilt helpen hef de accijnsen en beperkingen op invoer uit derde wereldlanden op. En hou op met dat hypocriete "ik hou van je" gedoe!

Velen bedoelen dat echt zo, hoor. Die non bij voorbeeld... ik twijfel er geen seconde aan. Maar tja, jij wil daar natuurlijk niet van weten, anders smijt Allah goede mensen in de hel, niet? Jij wantrouwt iedereen die niet precies hetzelfde gelooft als jij, of zo?

Welke evangelist zet zich voor opheffing van rente-verplichtingen voor derdewereld landen?. Inmiddels hebben we vierde wereld landen. Het zijn juist de kaffirs die zich wel inzetten en ontwikkelings projecten starten. [/quote]

Je hebt gelijk over de renteverplichtingen en invoerbeperingen. Oh, de "vierde wereld" is armoede in rijkere landen, Maroc. Maar je hebt gelijk, het zijn vooral niet-religieuzen Humanisten die hun menselijke verantwoordelijkheid opnemen. En ik steun die dan ook volop.

Maroc_21 schreef:Wanneer je tegen iemand zegt die het moeilijk heeft dat "Babayazgafonika" van hem houdt en graag zijn honger wil stillen daarom geeft hij jouw dit stukje brood. Als je "Babayazgafonika" zij geprezen zegt dan krijg je volgende keer meer! De arme eenvoudige ziel zal zeker erin trappen (natuurlijk in ruil voor brood). Of zoals ketter zegt op een

homuristiche wijze wanneer hij het heeft over zijn geliefde godin zegt hij "Moge ze bestaan".

:-) :-) Had jij dat nu niet door? Echt niet? Is het niet duidelijk dat ik het woord "God" tegen jou niet kan gebruiken omdat jij "Allah" leest, en dus moet ik het andere geslacht gebruiken. :-) :-)

Immers, de schepper kan geen gewoon geslacht hebben. Dus maakt het gewoon niet uit of ik God of Godin gebruik. Meer zelfs, een levend-scheppende kracht zou ik meer vereren met het vrouwelijke persoonlijk voornaamwoord, want mannen... tja, je weet wie vnl. oorlog voert. En je weet ook wie leven op aarde brengt. Dus hou ik het effe gewoon op Godin, in plaats van op God

die jij als "Allah" leest. Kwestie dat JIJ je niet vergist.

En zoals Hamsa zei, is een numerieke waarde op de schepper even zinvol als op het begrip "Liefde". Dus hou ik het op zijn of niet-zijn. En vermits "Ze" nog niet tegen mij heeft gesproken, zeg ik "Moge ze bestaan". Maar als Ze bestaat, de schepper, alle lof. Het is een mooie creatie en ik heb een fijn leven.

In ieder geval, een naamgeving, zijnde "Babayazgafonika", "Allah", "Jahweh", "Jehova" of eender wat is eigenlijk ook redelijk zinloos. Als de scheppende kracht er is, dan is "God" of "Godin" ruim voldoende en is elke andere denominatie eigenlijk wel... raar.

Maar ik weet wel waarom je een naam "Babayazgafonika" wil gebruiken, want in je dogmatische geest wil je dat ik "Shirk" pleeg en Allah en iets anders veréénzelvig. Sorry maat, lekker niet. Daar trap ik niet in. God(in) is God(in) - geslacht irrelevant. Er is echter gewoon geen enkele religie die een zinnig beeld over het fenomeen "schepper" heeft. Vandaar ben ik voor al die religieën een ongelovige. Jij bent dat ook, een ongelovige, maar je maakt gewoon één uitzondering. Maar je hebt een probleem hé, mijn godsbeeld is veel consistenter dan het jouwe. Is het dat waarom je me "schuld" en "hel" in de schoenen wil schuiven? Maakt niet veel indruk.

Maroc_21 schreef:Als ketter dit blijft herhalen en erin probeert te geloven zal hij op een dag zeker weten dat godin Babayazgafonika wel 100% bestaat ipv "Moge ze bestaan". En zal hij misschien aanhangers hebben.

Is dat wat er met jou gebeurd is? Heb jij genoeg "Weet dat er geen god is behalve God" herhaalt?

Soit, dat ga ik niet doen. Ik ben geen hypocriet en maak mezelf geen lollekes wijs.

Maroc_21 schreef:Voor de duidelijkheid: van mij apart mag je geloven in sinterklaas of in de godin van ketter "Babayazgofonika". Als je mij maar met rust laat en niet lastig valt met jouw "het geeft ons dagelijkse brood" overtuiging. Nou hoe komen kaffirs dan aan hun brood? Van godin "Zafalikamo"?

Door graan te zaaien, dan te cultiveren, dan te oogste, tot meel te malen, water en gist toe te voegen, goed kneden en bakken

in de oven. WERKEN DUS.

Maroc_21 schreef:Weet dat er geen god is behalve God

Blij voor jou, want mij moet God(in) nog toespreken. Dus bij mij heet het nog "Als er een god is, is het God". Tussen ons, het feit dat jij "Allah van de Koran" met GOD gelijk durft te stellen vind ik wel heel bijzonder vreemd. Het bewijs

dat ons wordt voorgelegd is nogal lachwekkend en het beeld dat van God als Allah wordt opgehangen, het komt me met name over dat de Islam me probeert wijs te maken dat God een narcist is die zijn creatie voor eeuwig in de hel gaat dumpen als ze hem niet 5 keer per dag ophemelen op basis van het woord van een veroveraar die zegt dat het hem alleen is toevertrouwd ergens in het geheim in een grot door engeltjes. Begrijp je dat zoiets raar overkomt? Hoe kan dat tot vrede leiden? Kijk, de God van de Kannibalen is een Kannibaal. Wiens God is dan een gewelddadige narcist?

Kijk, broeder, ik wil met jou in vrede leven en je bent een goed mens, van mij mag van mij gerust Moslim blijven. Zorg er alleen voor dat je je energie gebruikt om jouw vredevolle beeld van de Islam te bewaren door jouw fanatieke broeders tegen te werken die mijn keel willen oversnijden omdat ik een ander (consistenter) godsbeeld heb dan hen. Immers, ik heb al verscheidene keren duidelijk gemaakt dat jouw godsbeeld mij in alle eerlijkheid nogal raar overkomt. En "moslim" worden zou me een hypocriet maken. Jij hebt me daar niet op kunnen antwoorden behalve een aantal verzen uit een boek dat ik om te beginnen al raar vind. Een paar goede verzen in een boek dat 500 keer met de hel dreigt, wel... begrijp je?

In afwachting van je antwoord,
mvg,
Ketter
Zonder (ji)haat straat.

Wat is er zo moeilijk te begrijpen aan het feit dat ik niet kan geloven in een God die zo duidelijk kwaadaardig is?

Sjeng

Berichtdoor Sjeng » Zo Okt 08, 2006 11:47 pm

De islam bevat heel wat snoepjes voor het mannelijke deel der mensheid:
-je mag 4 vrouwen hebben
-je kunt vrouwen verstoten door 3 keer iets te roepen
-je kunt altijd tijdelijke 'huwelijken' sluiten, en dan kun je op die manier legaal aan prostitutie doen
-je mag je vrouw slaan als ze niet luisteren wil
-de man kan doen wat hij wil, de vrouw niet
-de vrouw mag geen sex weigeren als de man dat wil
-huishoudelijke verantwoordelijkheden vallen volledig op de vrouw
-de rechtspositie van de vrouw is zeer zwak waardoor de man absolute macht heeft over de vrouw
-je kunt vrouwen vrijelijk verkrachten want een vrouw heeft 4 mannelijke getuigen nodig om een aanklacht te kunnen doen (vind maar 4 mannen die willen getuigen!!)
-etc. etc.
"Wij zijn allen atheïst. Het enige verschil is dat ik in een god minder geloof dan jij. Als je begrijpt waarom je alle andere goden behalve de jouwe verwerpt, zul je tevens begrijpen waarom ik ook jouw god verwerp" - Stephen Roberts (atheïst)

Terug naar “Getuigenissen van ex-moslims”