Tabaks STANK terug in cafees...

Deze afdeling is voor algemene topics die niet passen in wat reeds voorzien is. Ze moeten wel aansluiten bij ons thema.
Mahalingam

Re: Tabaks STANK terug in cafees...

Berichtdoor Mahalingam » Wo Jul 31, 2019 7:18 pm

Vroeger stonden de stations vol met rook (en stoom). Reizigers werden er vies van en er werd veel gehoest. Zie maar:

Afbeelding

Inmiddels is de vooruitgang zo ver dat alleen nog maar mensen rook mogen uitstoten op stations. Daar zijn dan wel speciale plekken voor, verwijderd van de massa reizigers. Roken mag binnen de lijntjes rondom een paal.
Maar dit laatste reservaatje moet weg volgens Pro Rail vandaag. Want de anti-rokers wensen niet dat roken gezien kan worden.
Maar Pro Rail gaat over rails en niet over de perrons (dat is de NS). Dus ergens is het nepnieuws en anti-rook propaganda.
‘Betuttelend om stations rookvrij te maken’
https://www.elsevierweekblad.nl/nederland/achtergrond/2019/07/goed-dat-op-stations-straks-niet-meer-gerookt-701063/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.

Mahalingam

Berichtdoor Mahalingam » Ma Aug 12, 2019 6:51 pm

Al heel lang worden er radio programma's gemaakt met dit intro:

Gute Nacht, Freunde
    Es wird Zeit für mich zu geh'n
    Was ich noch zu sagen hätte
    Dauert eine Zigarette
    Und ein letztes Glas im Steh'n
Momenteel gebruikt Met Het Oog Op Morgen op Radio 1 deze intro in Nederlandse vertaling en ook daar komt het woord 'sigaret' in voor: "Wat ik nog te zeggen zou hebben, duurt een sigaret."
Er wordt nu door anti-rokers een campagne opgezet om deze propaganda voor het roken te stoppen.
Die tune van ‘Met het oog op morgen’ over de sigaret kan echt niet meer
https://www.trouw.nl/opinie/die-tune-van-met-het-oog-op-morgen-over-de-sigaret-kan-echt-niet-meer~be156b2d/?referer=https%3A%2F%2Ft.co%2F

Bekijk deze link via open 'private window' in Firefox.

Hans v d Mortel sr

Berichtdoor Hans v d Mortel sr » Di Aug 13, 2019 12:18 am

Hahaha!

Het is voor mij het bewijs dat de mens geen vrije wil heeft.

Hoe kun je in godsnaam anders die tune associëren met de drang om te gaan roken?

Ik rook al 40 jaar niet meer en heb zelf geen probleem wanneer iemand bij mij aan tafel een sigaret rookt. Ik doe dan wel het raam wat open. Laat staan dat ik de rookkriebels krijg bij het beroemde lied van Marlene Dietrich. Waarom beginnen we geen actie om rood licht te verbieden bij kruispunten? Daar kunnen mensen weleens van schrikken. Of ze lopen daarbij een aversie op tegen aardbeien.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben gelovig atheïst en verkondig uitsluitend eigen dogma's wegens gebrek aan de vrije wil.

Mahalingam

Berichtdoor Mahalingam » Di Aug 13, 2019 8:44 pm

De jeugd van tegenwoordig weet niet dat in de tijd van de zwart/wit film men gewoon rookte. Alles en iedereen overal.
Hier zo'n beeld uit de film 'Casablanca' (1942)

Afbeelding

Mahalingam

Berichtdoor Mahalingam » Za Sep 28, 2019 8:04 pm

Hoge Raad: rookruimtes horeca per direct verboden

Rookruimtes in cafés, restaurants en discotheken moeten per direct weg of in elk geval worden gesloten. Dat is het gevolg van de uitspraak die de Hoge Raad vrijdag heeft gedaan.

Rookruimtes zijn sinds het ingaan van het rookverbod in de horeca (1 juli 2008) de enige plek in cafés en restaurants waar rokers hun peuk mogen opsteken. De belangenvereniging van Nederlandse niet-rokers, de CAN (Clean Air Nederland), spande een proces aan tegen de Staat om ook die rookruimtes te verbieden.

Staatssecretaris Blokhuis (VWS) heeft al met de horeca afgesproken dat rookruimten vanaf 1 juli 2022 worden verboden. Maar dat duurde Clean Air Nederland te lang. De CAN vindt dat de rookruimte in strijd is met de ‘Kaderovereenkomst van de Wereldgezondheidsorganisatie’ voor de bestrijding van tabaksgebruik (het WHO-Kaderverdrag), een verdrag waarbij Nederland partij is. In dat verdrag staat dat Nederland zich moet inspannen voor de gezondheid van de inwoners.

Het gerechtshof Den Haag stelde CAN op 13 februari al in het gelijk. De Staat ging tegen deze uitspraak in cassatie bij de Hoge Raad.

Investering
Volgens de Koninklijke Horeca Nederland (KHN) zijn er nog tussen de 5700 en 7600 rookruimtes in de Nederlandse horeca. Zestig procent van alle rookruimtes is in 2009 of later gebouwd. In totaal is er tussen de 69 en 92 miljoen euro geïnvesteerd in rookruimtes. De gemiddelde investering bedraagt 12.500 euro per rookruimte.

Nog geen handhaving op verbod rookruimtes
De komende weken gaat de Voedsel- en Warenautoriteit nog niet controleren of het verbod op rookruimtes in de horeca wordt nageleefd, aldus staatssecretaris Paul Blokhuis van Volksgezondheid. Blokhuis gaat overleggen met de horecasector en de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) over de uitspraak van de Hoge Raad. Hij hoopt de Kamer medio oktober meer duidelijkheid te kunnen geven.
https://www.parool.nl/nederland/hoge-raad-rookruimtes-horeca-per-direct-verboden~b5a2f063/

Dus weer zo'n (niet-bindend?) internationaal verdrag dat bepaalt wat onze overheid moet doen.

Ariel

Berichtdoor Ariel » Za Sep 28, 2019 8:55 pm

Mahalingam schreef:Hoge Raad: rookruimtes horeca per direct verboden

Het is triest dat kleine actiegroepen zoveel macht hebben. Maar ja, je moet als actiegroep dan wel de juiste kleur hebben,
De geest van de wijze richt zich naar rechts, maar de geest van de dwaas naar links.

Terug naar “Topics allerhande”