Politicus Jörg Haider verongelukt

Deze afdeling is voor algemene topics die niet passen in wat reeds voorzien is. Ze moeten wel aansluiten bij ons thema.
Plaats reactie
Ruth
Berichten: 1232
Lid geworden op: vr apr 06, 2007 8:14 pm

Politicus Jörg Haider verongelukt

Bericht door Ruth »

Bron: TELEGRAAF
WENEN - De Oostenrijkse rechtspopulist Jörg Haider is zaterdagochtend door een auto-ongeluk om het leven gekomen. Dat meldde het Oostenrijkse persbureau APA op gezag van de politie. Haider is 58 jaar geworden.

De dienstauto van Haider schoot bij de plaats Klagenfurt door nog onbekende oorzaak van de weg en sloeg daarna over de kop. Daardoor liep Haider, die alleen in de auto zat, zware verwondingen op aan zijn hoofd en borstkas. Korte tijd later overleed hij.

Haider was premier van de deelstaat Karinthië en de voorman van de uiterst rechtse partij BZÖ (Verbond voor de Toekomst). Die partij splitste zich in 2005 af van de FPÖ (Vrijheidspartij), waar Haider lange tijd leider en boegbeeld van was.

De FPÖ en BZÖ waren de grote winnaars van de parlementsverkiezingen in september dit jaar. De FPÖ van Heinz-Christian Strache eindigde op 18 procent, 7 procent meer dan in 2006. De aanhang van de BZÖ verdrievoudigde bijna, naar 11 procent van de stemmen.

“Voor ons is dit als het einde van de wereld”, zei Stefan Petzner, Haiders plaatsvervanger als BZÖ-leider, in een eerste reactie. Strache sprak van een “groots politicus”. Ook andere partijen hebben hun medeleven betuigd.

Als politicus wist Haider voortdurend te provoceren met zeer omstreden uitspraken over onder meer buitenlanders en nazi-Duitsland. Hij moest vele malen voor de rechter verschijnen om zich daarvoor te verantwoorden.

Ook in het buitenland zorgde hij voor beroering. Toen Haiders partij in 2000 in de Oostenrijkse regering kwam, in een coalitie met de conservatieve Volkspartij, kondigden de EU-partners zelfs sancties af tegen Oostenrijk. In 2002 kreeg hij een ladingen kritiek over zich heen toen hij de Iraakse dictator Saddam Hussein bezocht.

Haider laat een vrouw en twee volwassen dochters achter.
Volgens de Telegraaf was er geen sprake van een misdrijf. Das toch knap, de beste man is vanochtend verongelukt en nu weten ze al wat de oorzaak in ieder geval niet was........
Als je denkt dat je te klein bent om invloed te hebben, dan heb je waarschijnlijk nog nooit de nacht doorgebracht met een mug op je kamer.

Wie vecht kan verliezen, wie niet vecht is al verloren.

EDL
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89864
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Oosterijk rouwt, maar in de rest van Europa haalt men zijn schouders op, en is men in hun hart blij dat hij dood is.
Ik was het met de Haider van een paar jaar geleden niet eens. Ik weet niet of hij de laatste jaren werkelijk gematigder was.
Maar het is erg dat hij zo om het leven moest komen. Zeker voor zijn familie.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Vrijdenker
Berichten: 1747
Lid geworden op: do jul 15, 2004 10:07 pm
Contacteer:

Bericht door Vrijdenker »

Even wat achtergrond-informatie m.b.t. de toedracht van het ongeluk:
Haider habe um kurz nach ein Uhr morgens auf der Loiblpass- Bundesstraße ein anderes Auto überholt, dessen Fahrerin den Unfall meldete, berichtete die Polizei. Dabei sei er mit seinem Wagen von der Straße abgekommen und habe einen Betonpfeiler gerammt. Der Wagen habe sich neben der Fahrbahn mehrmals überschlagen und sei erst nach etwa 35 Metern zertrümmert zum Stehen gekommen, sagte der Klagenfurter Polizeichef Ernst Frießnegger vor Journalisten. Haider war allein in seinem Dienstwagen, einem VW Phaeton, unterwegs. Das Auto wurde bei dem Unfall praktisch völlig zerstört.
BRON!!!!!!!!

Ik ga natuurlijk niets uitsluiten, maar al met al lijkt het mij toch zeer onwaarschijnlijk dat er sprake is van een misdrijf.
http://www.luxetlibertas.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Mahalingam
Berichten: 52300
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Bericht door Mahalingam »

Mij zal die vooral bij blijven als iemand die de EU goed in zijn hemd gezet heeft. Een democratisch verkozen politicus die tegen de EU-bemoeienissen is en die zo op zenuwen van links werkte dat er een boycot, sancties e.d. tegen een mede-lid het land Oostenrijk werd ingesteld.
De arrogantie van de Gutmenschen en de EU-regenten.
Is onze Koningin toendertijd toch op wintersport gegaan naar het Oostenrijkse Leh of niet? Het staat me niet zo goed bij. Maar het was een absurde discussie in de 2-de kamer.
Vanavond zal ik het glas heffen ter nagedachtenis aan Jörg Haider.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
naar boven
Berichten: 5046
Lid geworden op: do nov 16, 2006 10:14 pm
Contacteer:

Bericht door naar boven »

Mahalingam schreef:...
Is onze Koningin toendertijd toch op wintersport gegaan naar het Oostenrijkse Leh of niet? Het staat me niet zo goed bij. Maar het was een absurde discussie in de 2-de kamer.
Jazeker. Ze is gewoon gegaan.
Er is verschil tussen foute familieleden hebben (die heeft de Majesteit immers zelf ook) en het foute gedachtengoed van je foute familie blijven verkondigen.

Trix zag het verschil niet.
RTFM
Gebruikersavatar
Scarlatti
Berichten: 5268
Lid geworden op: vr mei 09, 2008 10:12 pm

Bericht door Scarlatti »

ah ik zie nu dat er hier ook een topic aan Jorg Haider gewijd is..

ik hef t glas ook op zijn nagedachtenis, ik hoop maar dat ie niet geleden heeft, ik kan me zo voorstellen dat hij in opdracht om t leven is gebracht eerlijk gezegd.
Islam=LEVENSBEDREIGEND

'LOQUENDI LIBERTATEM CUSTODIAMUS'
Laten wij waken over de vrijheid van het spreken... (Pim Fortuyn 1948-2002)
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 60
Lid geworden op: do jul 17, 2008 5:07 pm
Locatie: Brasc

Bericht door Paul »

Ja ik doe mee ,ik hef ook het glas ter nagedachtenis aan Jorg Haider.
Aan de ene zijde hoor je dat hij gedronken had ,en aan de andere kant hoor je dat hij geen drinker was .Het is een vreemd verhaal ..
Sla nooit naar de hand die u voed
Sla nooit naar de hand die voor uw uitkering werkt
Plaats reactie