Nederlandse Marokkanen verdiepen zich in 'Westerbork'

Deze afdeling is voor algemene topics die niet passen in wat reeds voorzien is. Ze moeten wel aansluiten bij ons thema.
Sjeng

Nederlandse Marokkanen verdiepen zich in 'Westerbork'

Berichtdoor Sjeng » Ma Mei 02, 2005 9:43 pm

Marokkanen verdiepen zich in Westerbork

Afbeelding

WESTERBORK (ANP) - Ongeveer vierhonderd Marokkanen uit vijf steden in de Randstad hebben maandag een bezoek gebracht aan herinneringscentrum Kamp Westerbork. Op initiatief van het tijdschrift voor Nederlandse Marokkanen Mzine reisden acht bussen af naar de Drentse bossen.

Met het bezoek wilden de Marokkanen laten zien dat de Nederlandse geschiedenis ook hun geschiedenis is, om zo de kloof tussen Nederlanders en Marokkanen te dichten. Daarbij kwam de rol van de Marokkanen in de verdediging en bevrijding van ons land naar voren: vele duizenden streden er mee in het Franse leger. Ook was het bezoek bedoeld als een statement tegen antisemitisme en discriminatie.

Link naar artikel: http://www.planet.nl/planet/show/id=629 ... /sc=f5079e
"Wij zijn allen atheïst. Het enige verschil is dat ik in een god minder geloof dan jij. Als je begrijpt waarom je alle andere goden behalve de jouwe verwerpt, zul je tevens begrijpen waarom ik ook jouw god verwerp" - Stephen Roberts (atheïst)

Sjeng

Re: Nederlandse Marokkanen verdiepen zich in 'Westerbork'

Berichtdoor Sjeng » Ma Mei 02, 2005 9:47 pm

Sjeng schreef:
Ook was het bezoek bedoeld als een statement tegen antisemitisme en discriminatie.

Goed initiatief, mijn respect hebben ze iig verdiend met deze actie!
"Wij zijn allen atheïst. Het enige verschil is dat ik in een god minder geloof dan jij. Als je begrijpt waarom je alle andere goden behalve de jouwe verwerpt, zul je tevens begrijpen waarom ik ook jouw god verwerp" - Stephen Roberts (atheïst)

unholy

Berichtdoor unholy » Di Mei 03, 2005 7:40 am

Dit soort initiatieven ondersteun ik van harte... :!:

Graslelie

Besmuikt gelach in kamp Westerbork

Berichtdoor Graslelie » Di Mei 03, 2005 7:40 pm

Citaat:
Handvol jongeren verpest bezoek voor de rest

Het probleem in een notendop. Wie wil weten wat er mis is met de multiculturele samenleving, kon dat gisteren zien. Nota bene in kamp Westerbork, het voormalige doorgangskamp in Drenthe.

Een groep van ongeveer 350 Marokkanen bezoekt het kamp met het oog op de aankomende dodenherdenking en het bevrijdingsfeest. Veruit de meesten van hen gedragen zich meer dan gepast. Bij nadering van het terrein zetten ze petjes en mutsjes af en doven ze sigaretten. Met eerbied en respect lopen ze over de velden en luisteren ze naar de verhalen van de voormalige kampbewoners.

Een klein groepje echter trekt joelend en ravottend over het veld, de andere bezoekers in grote ergernis achterlatend. ,,Wat doen die Ali's hier?'' Ongeveer 20 jongens, de capuchons diep over de hoofden getrokken, verpesten het voor de rest. Voorbijgangers lopen snel door, hoewel oudere Marokkanen het stel proberen te corrigeren.

Ook de media worden nogal intimiderend benaderd. Vragen stellen mag niet. En: ,,Als er nu nog één foto wordt gemaakt, dan breek ik je camera in tweeën.'' Terwijl Westerbork-overlevende Joop Waterman zijn verhaal doet (hij werd in 1943 in het kamp geboren), loopt een aantal van de jongens heen en weer en wordt er af en toe besmuikt gelachen. Twee andere jongens klimmen in een boom.

Het begon zo soepel. Tijdens de wandeling van het herinneringscentrum had bijna iedereen nog aangegeven dat dergelijke bezoeken vooral een zegen zijn voor de betrekkingen tussen allochtoon en autochtoon. Mohamed Mallaouch uit Amsterdam denkt dat door het bezoek duidelijk wordt waar Nederlanders bij stilstaan op 4 mei. ,,Als je herdenken tot iets persoonlijks maakt, krijgt het pas echt waarde en inhoud.''

Want er zijn wel degelijk parallellen tussen de joden van toen en de Marokkanen van nu, zegt Saïd Majith (19), geboren en getogen in Den Bosch. ,,De joden waren ook voor iedereen een zondebok. Marokkanen krijgen tegenwoordig van heel veel de schuld. Ten onrechte, maar het zijn soms slimme politici die hiermee populariteit winnen. Ik ben hier in Westerbork om met mijn neus op de feiten te worden gedrukt over wat er kan gebeuren als mensen aanlopen achter een gek als Adolf Hitler.''

Dat zegt ook Mustafa Cezin van de Turkse Ouderen Bond in Amsterdam. Volgens hem kunnen de huidige minderheden wel wat leren van dergelijke bezoekjes. ,,Ik woon in Nederland en dus is het belangrijk dat ik iets weet van de geschiedenis van dit land.''

Joop Waterman doet ondanks de onrust bij een deel van zijn zijn publiek onverstoorbaar zijn verhaal. Hij verhaalt over zijn terugkeer naar Amsterdam, na de oorlog. ,,In mijn eigen stad werd ik door mensen met de nek aangekeken. Ik vertrouwde niemand meer, ik was erg, erg argwanend. Dat zal jullie bekend in de oren klinken.''

www.ad.nl (bron)

http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=554774

unholy

Re: Besmuikt gelach in kamp Westerbork

Berichtdoor unholy » Di Mei 03, 2005 8:51 pm

"Ik ben hier in Westerbork om met mijn neus op de feiten te worden gedrukt over wat er kan gebeuren als mensen aanlopen achter een gek als Adolf Hitler.''

Of Mohammed ?

Sjeng

Berichtdoor Sjeng » Di Mei 03, 2005 10:19 pm

Denk ik eindelijk, het komt wel goed met die Marokkanen, dan dit weer... maar goed laten we de welwillenden niet te kort doen door dit schandalige gedrag van de kwaadwillenden.

unholy

Berichtdoor unholy » Wo Mei 04, 2005 6:00 am

Sjeng schreef:Denk ik eindelijk, het komt wel goed met die Marokkanen, dan dit weer... maar goed laten we de welwillenden niet te kort doen door dit schandalige gedrag van de kwaadwillenden.

Ben ik met je eens, de kwade appels eruit.....maar de goede appels houden, we moeten zelf niet in de fout vervallen even onverdraagzaam en blind te worden zoals vele volgelingen van de profeet.

UIteindelijk is dat het onderscheid tussen de Nederlandse cultuur of dat van bijv. een moslim dictatuur....

Terug naar “Topics allerhande”