Duitsers debet aan dubbele zomertijd

Deze afdeling is voor algemene topics die niet passen in wat reeds voorzien is. Ze moeten wel aansluiten bij ons thema.
Ariel

Berichtdoor Ariel » Vr Mar 27, 2009 2:53 pm

Jan Reijnoudt

APELDOORN – Duitsers en Arabieren hadden ooit de hand in de Nederlandse zomertijd. Inmiddels valt op het nut daarvan best wat af te dingen. Genoemde volken hebben hier ook hun grip wel verloren, maar zomertijd; dat blijft.

’s Avonds een uurtje langer zonlicht, dat was in 1977 het doel bij de invoering van de zomertijd. Op die manier kon iedereen het nog zestig minuten zonder kunstlicht stellen. Met de oliecrisis van 1973 nog vers in het geheugen –benzinebonnen en autoloze zondagen– vindt de regering dit een vondst: zet de klok een uur vooruit en het volk verbruikt veel minder elektriciteit. Dat bespaart olie, steenkool of aardgas, net wat de elektriciteitscentrales verstoken.

Oost-Europese tijd

Waar een land op aarde ook ligt, zomertijd invoeren betekent eenvoudig: neem voor een aantal maanden de tijd over van het gebied dat ten oosten van je ligt. Daarmee hebben we in Nederland in de zomer sinds 1977 Oost-Europese tijd.

In die situatie verschilt onze kloktijd ruim één uur van de werkelijke zonnetijd. Anders gezegd: het moment van ’s middags 12.00 uur op de klok valt gelijk met een zonnestand en dus zonnetijd van 10.20 uur.

’s Middags staat de zon dan op haar hoogst als de klok hier al 13.40 uur aanwijst. Dat heeft als voordeel een lekker warme tweede helft van de middag. Ook ’s avonds werkt dat door. Bij 22.00 uur op de klok is het nog maar 20.20 uur zonnetijd.

Zomertijd is 25 jaar geleden bepaald geen noviteit. Ook in het begin van de vorige eeuw speelt de overheid al met de tijd. Op 1 mei 1916 heeft Nederland voor het eerst zomertijd. Op 2 oktober van dat jaar gaan we weer naar wintertijd.

Dat ritme bestaat tot de Tweede Wereldoorlog. Dan grijpt de Duitse bezetter in en zet de klok niet minder dan een uur en veertig minuten vooruit. Het ene uur is voor de normale zomertijd, en met die veertig minuten erbij staan de Nederlandse en Duitse klokken ineens gelijk.

In mei 1945 kan Nederland natuurlijk straffeloos afscheid nemen van die Duitse tijd, maar dat gebeurt niet. Op 16 september voert de Nederlandse overheid zonder slag of stoot de Duitse wintertijd in, om tot april 1977 nooit meer iets te veranderen. Als dan opnieuw zomertijd ingaat, betekent dat een sprong van een uur extra, boven de Duitse tijd, die al veertig minuten met onze zonnetijd verschilt.

Daarom heeft Nederland een soort dubbele zomertijd: niet één uur verschil met de tijd die de zonnestand aangeeft, maar een uur en veertig minuten.

Voordeel of niet: op korte termijn valt enige verandering in de nu al ruim dertig jaar bestaande regeling niet te verwachten.

Inmiddels vallen zomer- en wintertijd, net als het geldstelsel, onder Europese regelgeving. Brussel schrijft voor dat Europa op 25 oktober dit jaar de klok weer een uur terugzet.

Mistig

Afgezien van de vraag of het de verwachte energiebesparing oplevert, valt er verder nog wel wat af te dingen op wat nu gemeengoed is in Europa. Het uur dat de samenleving er ’s avonds bij pakt, levert ze ’s morgens in; dan is het dus een uur langer koud, nat en mistig, als dat op een dag het weerbeeld is.

Daar wringt voor boeren, tuinders en het wegverkeer de schoen. Een boer moet een uur langer wachten op droog gewas en een automobilist heeft dezelfde tijd langer last van mist.

Maar, weer of geen weer: voor Brussel staat zomertijd 2010 al vast: van 28 maart tot 31 oktober.

http://www.refdag.nl/artikel/1400810/Du ... rtijd.html
De geest van de wijze richt zich naar rechts, maar de geest van de dwaas naar links.

Manon

Re: Duitsers debet aan dubbele zomertijd

Berichtdoor Manon » Vr Mar 27, 2009 3:03 pm

Om eerlijk te zijn: ik vind de zomertijd wel heerlijk hoor, die bijna-middernachtelijke zomeravonden (ik wou bijna "zwoele" erbijvoegen maar dat is nu toch weeral bijna 10 jaar geleden geloof ik).
Maar ik begrijp dus niet waarom ze het persé telkens moeten terugdraaien in de winter. Zoals in het artikel al wordt uitgelegd: het uur dat je 's avonds wint of verliest, verlies je of win je gewoon 's morgens erbij; In de winter is het sowieso donker, zowel om 6 uur 's morgens, als om 6 uur 's avonds. Maar dan hoef je die overstap niet telkens te maken.
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.

Ariel

Berichtdoor Ariel » Vr Mar 27, 2009 3:11 pm

Ik heb de zomertijd altijd gehaat. Nu ik niet meer werk is dat gevoel minder.
Ik heb altijd het gevoel dat men een uur van me steelt als men de tijd verzet.
De zomertijd blijkt voor veel mensen een probleem te zijn.

Komend weekeinde is het weer zover: de zomertijd begint. Sommigen zijn ervan overtuigd dat dat weinig goeds met zich meebrengt. Door de klok 1 uur vooruit te zetten, zou het aantal hartinfarcten met 5% stijgen.

Dat zegt althans de Belgische organisatie ‘Association Belge Contre l’Heure d’Eté Double’ (ACHED) – tegenstander van het verzetten van de klok – in Het Laatste Nieuws.

ACHED baseert zich daarbij op een Zweedse studie. De organisatie maakt zich er vooral druk om dat we komend weekeinde een uur nachtrust verliezen doordat de klok ‘s nachts om 2 uur naar 3 uur wordt doorgeschoven.

Deze verandering zou gevolgen hebben voor onze gezondheid. ACHED verwijst naar een Zweedse studie, die tussen 1987 en 2006 werd uitgevoerd. Daaruit blijkt dat het aantal hartinfarcten met 5% procent toeneemt na de overgang naar het zomeruur. Bij het begin van de wintertijd in oktober zou het risico minder groot zijn.

http://gezondheid.blog.nl/hart-en-vaatz ... tinfarcten
De geest van de wijze richt zich naar rechts, maar de geest van de dwaas naar links.

Monique

Berichtdoor Monique » Vr Mar 27, 2009 3:34 pm

ACHED baseert zich daarbij op een Zweedse studie. De organisatie maakt zich er vooral druk om dat we komend weekeinde een uur nachtrust verliezen doordat de klok ‘s nachts om 2 uur naar 3 uur wordt doorgeschoven.

Sorry hoor, maar, wanneer die klok niet verder gaat en ik moet om 7 uur opstaan maar ik ga om 12 uur naar bed ipv 11 uur dan verlies ik toch ook een uur?

Daaruit blijkt dat het aantal hartinfarcten met 5% procent toeneemt na de overgang naar het zomeruur. Bij het begin van de wintertijd in oktober zou het risico minder groot zijn.

Zou dat niet komen door bangmakerij van die studies?
Amorele atheistische nitwit

Mahalingam

Berichtdoor Mahalingam » Vr Mar 27, 2009 6:37 pm

En denkt nu niemand aan die arme melkkoeien en boeren?
Gelukkig trekken boeren zich weinig aan van die tijdschuif. Want anders zou er een behoorlijk verlies zijn in de melkproductie.
En vreselijk lastige koeien die opeens langer zouden moeten wachten met een volle uier.
De ellende zit niet zo zeer in zomertijd maar in het feit dat we met Duitsland 40 minuten schelen. Wij zouden geografisch gezien de tijd van Engeland moeten aanhouden. Dan zouden we maar 20 minuten 'mis' zitten.
Maar laten we niet klagen. Je zal maar in Portugal wonen dat ook met de Midden-Europese tIjd mee moet doen. En de westkust van Portugal ligt op dezelfde geografische breedte als de westkust van Ierland!
Toch is dat nog niets met de koloniale Chinezen in West-Tibet. Die moeten de Peking-tijd aanhouden.Dat scheelt 3 uur.
Gaan die om 7 uur in de ochtend naar hun werk dan is het ter plaatse 4 uur in de nacht!
En ze gaan altijd met daglicht naar bed (10 uur in de avond is 7 uur lokale tijd). Dat is echt niet gezond.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.

Ariel

Berichtdoor Ariel » Zo Mar 29, 2009 8:43 pm

Het zal straks snel gedaan zijn met de zomertijd. Islamieten zijn namelijk niet dol op zomertijd. Het is zelfs dramatisch, want zomertijd wringt met islamitische gebedstijden.
Landen, zoals Marokko hanteren een kortere zomertijd. Belangrijkste reden: de zomertijd leidt tot verwarring over de gebedstijden. Dat is te lezen in een artikel van Harald Doornbos in het Eindhovens Dagblad.

Zomertijd niet voor iedereen

RAWALPINDI - Terwijl in grote delen van de wereld dit weekeinde de zomertijd ingaat, gebeurt dat in veel moslimlanden juist niet of onder protest. Belangrijkste reden: zomertijd leidt tot verwarring over de gebedstijden.

In de Zakria moskee, in de Pakistaanse stad Rawalpindi, zijn zo ongeveer alle tweeduizend gelovigen het er over eens: het is een ramp dat Pakistan officieel wel overschakelt naar de zomertijd.

Een van de aanwezigen in de moskee is de 28-jarige Muhammad Masood. De medewerker van een pluimveebedrijf bidt vijf keer per dag en klaagt: "De zomertijd is waardeloos. Het ochtendgebed begint dezer dagen rond half zes 's ochtends. Maar in de zomertijd wordt het half zeven. Dan kan ik veel te laat naar mijn werk."

Omstanders knikken instemmend. "Voor moslims is het onmogelijk om de gebedstijden aan te passen", beweert de 25-jarige Faisal Shaukat, die voor een medicijnfabriekje werkt. "Het ochtendgebed is altijd rond het moment dat de zon opkomt. Dat kan je dus niet op een ander moment doen omdat het beter uitkomt."

"Ik doe sowieso niet aan de zomertijd mee", zegt Muhammad Shuhail, die studeert aan een madrassa of koranschool. Waarom niet? "Onze geestelijken zeggen dat het heidens is, dat gelovigen in de war raken met de gebedstijden, dat de Amerikanen erachter zitten."

In Pakistan geldt de zomertijd pas voor het tweede jaar. Net als in andere landen ter wereld is het belangrijkste doel ervan om energie te besparen. Maar de autoriteiten in het zwaar religieuze Pakistan hebben geen enkele poging gedaan om de bevolking voor te lichten over de voordelen van de zomertijd. In een land waar dagelijks grote elektriciteitsstoringen plaatsvinden, is energiebesparing juist zeer gewenst.

"Maar geen Pakistaan heeft echter ooit gehoord dat de zomertijd elektriciteit bespaart", beweert Fayaz Ahmad, een majoor in het leger die ook aanwezig is in de moskee. "De regering legt regels nooit uit, regels worden slechts opgelegd."

In het naburige Afghanistan geldt de zomertijd helemaal niet. "Afghanen zijn zo religieus en conservatief", schampert majoor Ahmad, "daar zou een revolutie uitbreken als je de zomertijd afkondigt."

Ook andere conservatieve landen als Saudi-Arabië, Koeweit, Jemen, Oman en de Verenigde Arabische Emiraten kennen uit religieuze overwegingen geen zomertijd. Maar minder zware moslimlanden als Syrië, Libanon, Egypte, Marokko, Jordanië en Turkije doen juist wel mee. En zelfs het strenge Iran is pro-zomertijd. Blijft het probleem in Pakistan dat de zomertijd er wel officieel ingaat, maar dat driekwart van de bevolking weigert om de wijzers van het horloge een uur naar voren te zetten.

http://www.ed.nl/algemeen/edbuitenland/ ... dereen.ece

Mahalingam

Berichtdoor Mahalingam » Di Nov 01, 2016 7:45 pm

De nefaste gevolgen van de wintertijd deze keer: opeens rijdt men naar huis in het donker dus
Drukste spits van het jaar: ruim 800 kilometer file
De avondspits van dinsdag is de drukste spits van het jaar geworden. Door lichte regen, natte wegen en ongevallen stond er tegen 17.30 uur ruim 800 kilometer file op de Nederlandse wegen, meldt de ANWB.
[...]
Sinds begin van het jaar is de filezwaarte (lengte maal duur van de file) al 10 procent gestegen in vergelijking met 2015. ,,En dan staan de drukste verkeersweken van het jaar nog voor de deur: de herfst is begonnen en in de spits wordt weer veelal in het donker gereden.''
http://www.telegraaf.nl/binnenland/26932271/__Drukste_spits_van_het_jaar__.html

Ariel

Berichtdoor Ariel » Za Mar 25, 2017 1:23 pm

Morgen is het zo ver. De zomertijd gaat is. Maar............... :thinking:

Afbeelding

Mahalingam

Berichtdoor Mahalingam » Do Sep 20, 2018 7:23 pm

Onze EU bobo's kregen een vlaag van verstand (eventjes). Dat stomme gedoe met zomer- en wintertijd moet stoppen. Wat krijgen we dan definitief? Zomer- of wintertijd?
Omdat iedereen er me te maken heeft dient de bevolking geraadpleegd te worden. Maar ja, referenda zijn of niet bestaand of net afgeschaft. Wat nu?
Kabinet houdt flitspeiling voor zomer- of wintertijd
De flitspeiling is een enquête onder een kleine groep Nederlanders. ,,We noemen dit ook wel focusgroepen”, zegt een woordvoerder van minister Kajsa Ollongren (Binnenlandse Zaken), die over de tijd gaat. ,,Door focusgroepen te polsen, kunnen we in korte tijd achterhalen hoe mensen over dit onderwerp denken.”

Voor de peiling schakelt het kabinet een extern bureau in. ,,Dat doet het Rijk wel vaker”, zegt de woordvoerder. ,,Het kabinet vindt het belangrijk om de mening van Nederlanders mee te nemen in de besluitvorming.” Ook wordt het standpunt van belangenorganisaties gevraagd, waaronder boerenorganisatie LTO Nederland.

Het is dus een raadgevende flitspeiling.
Wat wij doen zal beslist worden door Duitsland, onze belangrijkste handelspartner. Want willen wij echt een uur verschillen met Duitsland?

https://www.ad.nl/politiek/kabinet-houdt-flitspeiling-voor-zomer-of-wintertijd~a674ff4c/

Ariel

Berichtdoor Ariel » Do Sep 20, 2018 8:32 pm

Mahalingam schreef:Het is dus een raadgevende flitspeiling.
Wat wij doen zal beslist worden door Duitsland, onze belangrijkste handelspartner. Want willen wij echt een uur verschillen met Duitsland?

Ik ga voor de wintertijd. De orginele tijd die we hadden voordat de Duitsers hun zin doordrukte. Als we voor de zomertijd gaan, dan is het midden in de winter om 9.30 nog donker.

Mahalingam

Berichtdoor Mahalingam » Do Sep 20, 2018 9:43 pm

Laten we het hebben over de plaatselijke zonnetijd.
De aarde draait in 24 uur rond. dat is 360 graden rotatie.
Per uur draait de aarde dus 15 graden .
Ten opzichte van van Greenwich (Westeuropese tijd) komt de zon hier 20 minuten vroeger op.
Ten opzichte van Berlijn (Middeneuropese tijd) is dat 40 minuten later.

Afbeelding

Ariel

Berichtdoor Ariel » Vr Sep 21, 2018 12:02 am

Mahalingam schreef:Ten opzichte van Berlijn (Middeneuropese tijd) is dat 40 minuten later.

Help me even. Betekent dat dat zon daar eerder of later op komt.

Pilgrim

Berichtdoor Pilgrim » Vr Sep 21, 2018 12:09 am

Volgens mij toch eerder, want de zon komt immers op in het oosten en Berlijn ligt oostelijk t.o.v. ons.
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)

Mahalingam

Berichtdoor Mahalingam » Vr Sep 21, 2018 10:01 am

Als ik in Utrecht mijn oom in Berlijn opbel en bij hem gaat op dat moment de zon op, dan moet ik nog 40 minuten wachten totdat de zon bij mij opkomt.
Komt in Utrecht de zon op en ik bel mijn oom in Londen dan moet die oom 20 minuten wachten totdat hij ook de zon ziet.

Terug naar “Topics allerhande”