Waarom ik pacifist ben.

Deze afdeling is voor algemene topics die niet passen in wat reeds voorzien is. Ze moeten wel aansluiten bij ons thema.
Siger
Berichten: 136
Lid geworden op: vr apr 03, 2009 9:53 am

Re: Waarom ik pacifist ben.

Bericht door Siger »

naar boven schreef:
Siger schreef:
naar boven schreef:Op het moment dat er geld voor 'ontwikkelingshulp' betaald wordt om de de eigen veiligheid te verhogen is dat geld afpersingsgeld.
Nee, dat is weer te categorisch, en wat maakt het uit of je dit "afpersingsgeld" noemt?
Iets noemen wat het is werkt verhelderend.
Ah, OK, je meende het echt.

Afpersing is (dreigen met) geweld. Dat lijkt me niet noodzakelijk het geval als je (desgevallend ontwikkelings-)geld besteedt aan je veiligheid.

Je zou veiligheid kunnen verhogen met ontwikkelingshulp die niet naar mensen gaat die je bedreigen. Denk maar aan het Marshallplan, de Nederlandse hulp aan Afghanistan etc...

Je kan ook niet zo makkelijk een afperser vinden voor multilaterale ontwikkelingshulp, die toch geacht wordt tot een veiliger wereld bij te dragen.
"The degree of one's emotions varies inversely with one's knowledge of the facts: the less you know the hotter you get." [Bertrand Russell]
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Waarom ik pacifist ben.

Bericht door mercator »

Siger schreef: Maar volgens Gunnar Heinsohn, en daar ben ik het tweehonderd procent met hem eens, ontstaat zo een objectieve oorlogssituatie (terrorisme, genocide) en daarover verwijs ik graag terug naar mijn openingspost.
Zolang dat geweld beperkt kan gehouden worden tot de regio's waar het voorkomt zie ik daar geen probleem in voor ons.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Waarom ik pacifist ben.

Bericht door mercator »

Siger schreef: Afpersing is (dreigen met) geweld. Dat lijkt me niet noodzakelijk het geval als je (desgevallend ontwikkelings-)geld besteedt aan je veiligheid.

Je zou veiligheid kunnen verhogen met ontwikkelingshulp die niet naar mensen gaat die je bedreigen. Denk maar aan het Marshallplan, de Nederlandse hulp aan Afghanistan etc...
In welke zin dragen de Nederlandse bemoeienissen in Afghanistan bij tot jouw en mijn veiligheid als ik vragen mag?
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Scarlatti
Berichten: 5268
Lid geworden op: vr mei 09, 2008 10:12 pm

Re: Waarom ik pacifist ben.

Bericht door Scarlatti »

oh siger, ff tussendoor, lees ff hier mee, dan zie je gelijk het antwoord wat je zoo graag wilde weten..

http://www.dutch.faithfreedom.org/forum ... 77#p170077" onclick="window.open(this.href);return false;

Mijn beste Muslima. Laten we het in Godsnaam hebben over het begin van de Islam. Jij bent er over begonnen, dus reken het mij niet aan.
Ik heb het idee dat wat ik zeg toch niet gelooft wordt door je, want het is nu eenmaal niet leuk om nare dingen te horen over iets waar je van houdt. Jij hebt het maar steeds over zelfverdediging.

"Tegen wie moesten de Moslims zich verdedigen. Niet tegen hun eigen volk, want die bevochten Mohammed en zijn volgelingen in het begin niet . Mohammed was in alle gevallen de aanvaller en de mensen waartegen hij vocht waren slachtoffers die zich probeerde te verdedigen. Mohammed heeft veel landgenoten boos gemaakt omdat hij karavanen aan viel en ze beroofde. Daar begon hij mee toen hij zich met een handvol volgelingen vestigde in Yathrib. Dat overvallen van karavans pikte de mensen niet. Logisch toch ?

In het begin vooral was het bestaan voor Mohammed en zijn volgelingen in Yathrib namelijk armoedig. Mohammed krijgt dan ook de idee om een rijk beladen Mekkaanse karavaan te overvallen. De nood moet vrij groot geweest zijn, en de weerstand bij de volgelingen tamelijk sterk. Tenslotte waren zij ook Mekkanen van dezelfde stammen en wensten zij geen broedermoord.

Mohammed moet ze aansporen: "Zult gijlieden niet strijden tegen diegenen die hun eden verbroken hebben en het er op aangelegd hebben de Boodschapper te verdrijven en die van het begin af aan tegen u zijn opgetreden?"

In 623 zijn er een paar pogingen om karavanen te plunderen, die evenwel mislukken. Tijdens een heilige maand Radjab, waarin vechten verboden was, zendt Mohammed een kleine groep aanhangers om in Nakhla een karavaan die uit Syrië kwam, te overvallen. Hij is genoodzaakt het eigenlijke doel geheim te houden en geeft verzegelde orders mee aan de bevelhebbers. De niets- vermoedende en weerloze karavaan wordt geplunderd, één Mekkaan wordt gedood. De buit wordt naar Yathrib gebracht tot ontsteltenis van de bewoners, die weerwraak vrezen. Maar men begrijpt ook dat bij de meest ijverige volgelingen het enthousiasme groot was. Einde van de armoede en begin van overvloed aan rijke goederen!

Omwonende Bedoeïenen-stammen kon men voor de strijd warm maken. En eenmaal dat de spiraal van de oorlog begonnen was, kon men kleine en grote legers verzamelen en slag leveren met wisselend geluk.
De driehonderd aanhangers waren er al gauw meer dan drie duizend geworden. Het succesvol plunderen van rijke karavanen veroorzaakte enthousiasme en men kon er mee rekruteren. Mohammed en zijn volgelingen hadden immers steeds meer inkomsten nodig, en langzamerhand kon hij zelfs een gewapende krijgsmacht op de been brengen.

Mohammed plande daarna weer een overval, maar hij begaat een flater van formaat. Het zal niet de enige blijven. Er werd van hem gezegd, dat wanneer hij handelde vanuit een openbaring, hij altijd gelijk kreeg; maar wanneer hij handelde zonder openbaring, dat hij er dikwijls naast zat.
De Mekkanen waren natuurlijk op hun hoede, en Abu Sufyan ;, de leider van de karavaan, had lucht gekregen van de komende aanval en had de karavaan afgeleid. Tegelijk had hij ook Mekka gewaarschuwd, waar men van oordeel was dat er een einde moest worden gesteld aan de plunderingen. Mohammed wachtte de karavaan op te Badr (15 maart 624). Maar als hij ze ziet opduiken, is het niet de karavaan, maar een legertje dat driemaal talrijker was dan zijn troepen. De moslims geraken in paniek, maar Mohammed zet door, weet ze aan te vuren, - hij roept opgewonden dat iedere man die gedood wordt die dag onmiddellijk toegang krijgt tot het paradijs en dat Gabriël met duizend engelen de vijand overviel, - en behaalt de overwinning.
Mohammed interpreteert dat succes als het duidelijk bewijs van de steun van Allah, die het gewild heeft dat er gestreden werd.
Hij wint door die overwinning enorm aan prestige en wordt de heer van Yathrib. Want wie Mekka kan verslaan, kan ongeveer alles aan.


Laten we ook even naar dit verhaal kijken. Zomaar .. Een van de vele.


In de levensbeschrijving van Mohammed die ongeveer honderd jaar na de gebeurtenissen werd opgetekend door Ibn Ishaak, wordt het volgende verteld (Leven blz. 165-174). Nadat de profeet een belegering door troepen uit Mekka had afgeslagen , werd hij door de aartsengel Gabriël (Djibriel) aangespoord om direct wraak te nemen op de Koeraiza, die een verdrag met hem geschonden zouden hebben door met de vijand aan te heulen; ze hadden overigens niet aan de strijd deelgenomen. De mannen van Mohammed omsingelen het fort waarin de Koeraiza zich met vrouwen en kinderen hebben verschanst, en beginnen op hun beurt een belegering. Na vijfentwintig dagen geven de belegerden zich onvoorwaardelijk over. Het was al duidelijk dat de profeet van plan was om korte metten met de Koeraiza te maken, maar zijn bondgenoten van de stam Aus doen een beroep op hem om clement te zijn. De Koeraiza waren namelijk cliënten van de Aus, dat wil zeggen dat er een verbond was tussen de Aus en de Koeraiza, waarbij de laatsten zich in een ondergeschikte positie bevonden. In een soortgelijk geval waren de Chazradj, een andere bondgenoot, eerder met succes bij Mohammed tussenbeide gekomen ten gunste van de Kainoekaa’, eveneens een joodse stam. Maar deze keer was de profeet niet te vermurwen. Omdat hij zijn bondgenoten niet voor het hoofd wilde stoten, liet hij het vonnis voor de vorm uitspreken door Sa’d ibn Moe’aadz, die een vertrouweling van hem was. Mohammed wist heel goed wat het oordeel van Sa’d zou zijn, want het was juist Sa’d geweest die hem verteld had dat de Koeraiza hem verraden hadden, en hij wist ook dat Sa’d al ruzie met de Koeraiza had gemaakt, want “hij was een lichtgeraakt man” (Leven blz. 157). Het vonnis van Sa’d laat aan duidelijkheid niets te wensen over: de mannen moeten gedood worden, de eigendommen van de Koeraiza moeten verdeeld worden, en de vrouwen en kinderen zullen als krijgsbuit worden beschouwd.

Mohammed liet greppels graven op het marktplein van Jathrib, op de plaats “waar nu nog steeds de markt is”, en daarna liet hij steeds een groepje gevangenen halen, en dan werden ze in zo’n greppel onthoofd. Alle volwassen mannen van de Koeraiza gingen er aan, wel zes- of zevenhonderd man, en volgens sommige berichten zelfs acht- of negenhonderd. Het begrip “volwassen” werd daarbij ruim geïnterpreteerd: alleen de jongens die nog geen schaamhaar hadden, werden gespaard. Tot zover het verhaal van Ibn Ishaak. Volgens moderne opvattingen is hier duidelijk sprake van genocide, vergelijkbaar met wat er in Srebrenica is gebeurd, alleen op wat kleinere schaal (maar alles gebeurde op wat kleinere schaal, daar op het dunbevolkte Arabische schiereiland) en een modern tribunaal zou Mohammed zeker als hoofdschuldige hebben aangewezen. In de tijd van Mohammed echter, werd het zonder meer als het recht van de overwinnaar beschouwd om naar goeddunken over het leven van de overwonnenen te beschikken.
Islam=LEVENSBEDREIGEND

'LOQUENDI LIBERTATEM CUSTODIAMUS'
Laten wij waken over de vrijheid van het spreken... (Pim Fortuyn 1948-2002)
naar boven
Berichten: 5046
Lid geworden op: do nov 16, 2006 10:14 pm
Contacteer:

Re: Waarom ik pacifist ben.

Bericht door naar boven »

Siger schreef:Afpersing is (dreigen met) geweld. Dat lijkt me niet noodzakelijk het geval als je (desgevallend ontwikkelings-)geld besteedt aan je veiligheid.

Je zou veiligheid kunnen verhogen met ontwikkelingshulp die niet naar mensen gaat die je bedreigen. Denk maar aan het Marshallplan, de Nederlandse hulp aan Afghanistan etc...

Je kan ook niet zo makkelijk een afperser vinden voor multilaterale ontwikkelingshulp, die toch geacht wordt tot een veiliger wereld bij te dragen.
Geld besteden aan je eigen veiligheid als je niet bedreigd wordt is nutteloos.
RTFM
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Waarom ik pacifist ben.

Bericht door mercator »

naar boven schreef: Geld besteden aan je eigen veiligheid als je niet bedreigd wordt is nutteloos.
En dat is nu net wat in Afghanistan gebeurt. Zolang de Taliban-baarden daar ter plekke stampij maken hebben wij er hier geen last van. Alle Europese inspanningen en kosten daar zijn totaal nutteloos, van de Nederlandse militairen die daar al gesneuveld zijn kan je niet zeggen dat ze in dienst van het vaderland gestorven zijn, maar juist het tegendeel, ze zitten daar tegen het Nederlandse belang in.
Ik zou ook s graag van Siger vernemen in welke zin ontwikkelingshulp onze veiligheid verhoogt.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Siger
Berichten: 136
Lid geworden op: vr apr 03, 2009 9:53 am

Re: Waarom ik pacifist ben.

Bericht door Siger »

mercator schreef:
naar boven schreef: Geld besteden aan je eigen veiligheid als je niet bedreigd wordt is nutteloos.
En dat is nu net wat in Afghanistan gebeurt. Zolang de Taliban-baarden daar ter plekke stampij maken hebben wij er hier geen last van. Alle Europese inspanningen en kosten daar zijn totaal nutteloos, van de Nederlandse militairen die daar al gesneuveld zijn kan je niet zeggen dat ze in dienst van het vaderland gestorven zijn, maar juist het tegendeel, ze zitten daar tegen het Nederlandse belang in.
Ik zou ook s graag van Siger vernemen in welke zin ontwikkelingshulp onze veiligheid verhoogt.
Je moet niet in opgewonden staat conclusies bespringen.

Ik heb geen studie gemaakt over de huidige ontwikkelingshulp, en ik ken helaas geen deskundige die dat wel gedaan heeft.
Dus kan ik me alleen maar terugtrekken in het theoretisch gebied.
Daar moet ik vaststellen dat het
1. logisch mogelijk is dat ontwikkelingshulp onze veiligheid verhoogt
2. zulke ontwikkelingshulp niet noodzakelijk ten goede komt aan mensen die ons in gevaar willen brengen.

Ik ga enkel in op een concreet geval als ik voldoende gegevens heb om een oordeel te vellen, een beperking waar jullie misschien wat minder last van hebben.
Als de Nederlandse regering de Taliban als een bedreiging ziet, is Afghanistan een voorbeeld van ontwikkelingshulp die niet ten goede komt aan deze bedreigers. Als jij nu zou zeggen - wat ik niet eens weet - dat de vijand niet de Taliban maar de Afghaanse regering of bevolking is, dan heb ik natuurlijk een slecht voorbeeld gekozen.

Jullie schijnen niet veel problemen te hebben om tot zulk een oordeel te komen, ik wel, en dat vinden jullie dan weer verdacht. Wat me nu opvalt is dat hoe onbesuisder jullie spreken hoe meer ik mijn statements moet afwegen. Kunnen we daar niet ergens een middenweg vinden? Draagt een zorgvuldige analyse volgens jullie bij tot onze veiligheid of verhoogt ze daarentegen de bedreiging?
"The degree of one's emotions varies inversely with one's knowledge of the facts: the less you know the hotter you get." [Bertrand Russell]
Gebruikersavatar
SDX
Berichten: 1815
Lid geworden op: ma feb 04, 2008 3:37 am
Locatie: Thuis

Re: Waarom ik pacifist ben.

Bericht door SDX »

Begin jij nou ook al te 'jullie-en' en te 'ik'ken? :mad:

...en hoe kom je tot de geniale conclusie dat het 'logisch mogelijk is dat ontwikkelingshulp onze veiligheid verhoogt'???
"Joew hef toe tôk toe mie wiz RIESPEK, aaj em moesliem en aaj em bedder den joew!" [Some average muslim]
Siger
Berichten: 136
Lid geworden op: vr apr 03, 2009 9:53 am

Re: Waarom ik pacifist ben.

Bericht door Siger »

Scarlatti schreef:oh siger, ff tussendoor, lees ff hier mee, dan zie je gelijk het antwoord wat je zoo graag wilde weten..
Ik denk niet dat we mekaar goed begrijpen. Ik meng me niet in mythologieën. Zie naar wat mensen vandaag doen. Ik geloof niet dat mensen zich vandaag op een wijze gedragen die is opgedragen door Mohamed of Christus of Mozes of Boeddha of Hitler. Dit is een oervervelende diskussie die ik al heb zien rondtollen in het oneindige.

Voor mij heeft ieder mens vandaag zijn verantwoordelijkheid. Geen excuses.
"The degree of one's emotions varies inversely with one's knowledge of the facts: the less you know the hotter you get." [Bertrand Russell]
Siger
Berichten: 136
Lid geworden op: vr apr 03, 2009 9:53 am

Re: Waarom ik pacifist ben.

Bericht door Siger »

SDX schreef:Begin jij nou ook al te 'jullie-en' en te 'ik'ken? :mad:

...en hoe kom je tot de geniale conclusie dat het 'logisch mogelijk is dat ontwikkelingshulp onze veiligheid verhoogt'???
Groep A wil ons de keel oversnijden en groep B wil groep A de keel oversnijden. Dus we financieren groep B.
Wees nu even aandachtig: dit is geen goedkeuring of afkeuring, het is een antwoord op een vraag naar een logische mogelijkheid.
"The degree of one's emotions varies inversely with one's knowledge of the facts: the less you know the hotter you get." [Bertrand Russell]
Siger
Berichten: 136
Lid geworden op: vr apr 03, 2009 9:53 am

Re: Waarom ik pacifist ben.

Bericht door Siger »

SDX schreef:Begin jij nou ook al te 'jullie-en' en te 'ik'ken?
Sorry, soms lijken jullie zo op mekaar.
"The degree of one's emotions varies inversely with one's knowledge of the facts: the less you know the hotter you get." [Bertrand Russell]
Gebruikersavatar
SDX
Berichten: 1815
Lid geworden op: ma feb 04, 2008 3:37 am
Locatie: Thuis

Re: Waarom ik pacifist ben.

Bericht door SDX »

Siger schreef:
SDX schreef:Begin jij nou ook al te 'jullie-en' en te 'ik'ken?
Sorry, soms lijken jullie zo op mekaar.
Ja juist...en jij bent natuurlijk de 'witte raaf'? het specialleke...

groep A wil mij de keel oversnijden, groep B wil groep A etc...dus is de logische conclusie groep B te financieren, nou, MIJN logische conclusie is sneller te zijn dan groep A...en zélf handelen vóórdat groep A de kans krijgt bij mij!


Zie naar wat mensen vandaag doen. Ik geloof niet dat mensen zich vandaag op een wijze gedragen die is opgedragen door Mohamed of Christus of Mozes of Boeddha of Hitler.
Waarom zou een mens moeten doen wat opgedragen is door een van deze personen...Mo of Jezus of Mozes of Boedha of Hitler?
Waarom zou een mens überhaupt moeten doen wat een ander - die al lang niet meer leeft of misschien nooit bestaan heeft - opdraagt?
Voor mij heeft ieder mens vandaag zijn verantwoordelijkheid. Geen excuses.
Ieder mens heeft 'altijd' zijn eigen verantwoordelijkheid en moet die ook nemen en dragen, niet alleen vandaag!
"Joew hef toe tôk toe mie wiz RIESPEK, aaj em moesliem en aaj em bedder den joew!" [Some average muslim]
naar boven
Berichten: 5046
Lid geworden op: do nov 16, 2006 10:14 pm
Contacteer:

Re: Waarom ik pacifist ben.

Bericht door naar boven »

Siger schreef: Je moet niet in opgewonden staat conclusies bespringen.

Ik heb geen studie gemaakt over de huidige ontwikkelingshulp, en ik ken helaas geen deskundige die dat wel gedaan heeft.
Dus kan ik me alleen maar terugtrekken in het theoretisch gebied.
Daar moet ik vaststellen dat het
1. logisch mogelijk is dat ontwikkelingshulp onze veiligheid verhoogt
Ontwikkelingshulp die onze veiligheid verhoogt is - zoals gezegd - afpersingsgeld, je tracht immers je veiligheid te kopen.
Siger schreef:2. zulke ontwikkelingshulp niet noodzakelijk ten goede komt aan mensen die ons in gevaar willen brengen.
Over ontwikkelingshulp die niet in relatie staat met onze veiligheid hebben we het in deze discussie niet.
Siger schreef:Ik ga enkel in op een concreet geval als ik voldoende gegevens heb om een oordeel te vellen, een beperking waar jullie misschien wat minder last van hebben.
Als de Nederlandse regering de Taliban als een bedreiging ziet, is Afghanistan een voorbeeld van ontwikkelingshulp die niet ten goede komt aan deze bedreigers. Als jij nu zou zeggen - wat ik niet eens weet - dat de vijand niet de Taliban maar de Afghaanse regering of bevolking is, dan heb ik natuurlijk een slecht voorbeeld gekozen.
De Nederlandse regering ziet de Taliban als een bedreiging voor de bevolking van Afghanistan.
De Nederlandse regering geeft - vreemd genoeg - ontwikkelingshulp aan de bevolking van Afghanistan.
Daarmee wordt de Taliban niet verjaagd. Integendeel: de aanwezigheid van de Taliban is voor de Afghaanse bevolking de garantie om verzekerd te blijven van ontwikkelingshulp.
(pas hoorde ik een Afghanistandeskundige op de Nederlandse TV zeggen dat het moeilijk was om de leden van de Taliban te onderscheiden van de lokale bevolking omdat iedereen daar gewapend rond loopt. Dan kun je je afvragen wat het Nederlandse leger daar dan doet als de bevolking blijkbaar in staat is om zichzelf met wapens te verdedigen..)
Siger schreef:Jullie schijnen niet veel problemen te hebben om tot zulk een oordeel te komen, ik wel, en dat vinden jullie dan weer verdacht. Wat me nu opvalt is dat hoe onbesuisder jullie spreken hoe meer ik mijn statements moet afwegen. Kunnen we daar niet ergens een middenweg vinden? Draagt een zorgvuldige analyse volgens jullie bij tot onze veiligheid of verhoogt ze daarentegen de bedreiging?
Vaak is de eenvoudige logische gedachtegang de enig juiste.
Je kunt de zaken zo gecompliceerd maken als je wil.
Problemen complex maken is een eenvoudige methode om ze niet op te hoeven lossen..
Laatst gewijzigd door naar boven op do apr 16, 2009 9:37 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
RTFM
Siger
Berichten: 136
Lid geworden op: vr apr 03, 2009 9:53 am

Re: Waarom ik pacifist ben.

Bericht door Siger »

SDX schreef:
Siger schreef:
SDX schreef:Begin jij nou ook al te 'jullie-en' en te 'ik'ken?
Sorry, soms lijken jullie zo op mekaar.
Ja juist...en jij bent natuurlijk de 'witte raaf'? het specialleke...

groep A wil mij de keel oversnijden, groep B wil groep A etc...dus is de logische conclusie groep B te financieren, nou, MIJN logische conclusie is sneller te zijn dan groep A...en zélf handelen vóórdat groep A de kans krijgt bij mij!
Dat is geen weerlegging van de logische mogelijkheid die ik geschetst heb omdat iemand zoals jij ernaar vroeg.
SDX schreef:
Zie naar wat mensen vandaag doen. Ik geloof niet dat mensen zich vandaag op een wijze gedragen die is opgedragen door Mohamed of Christus of Mozes of Boeddha of Hitler.
Waarom zou een mens moeten doen wat opgedragen is door een van deze personen...Mo of Jezus of Mozes of Boedha of Hitler?
Waarom zou een mens überhaupt moeten doen wat een ander - die al lang niet meer leeft of misschien nooit bestaan heeft - opdraagt?
Nergens om. Ik heb net gezegd dat dat niet moet. Hoe komt het dat ik je zo opwind? Verder geen problemen of zo?
SDX schreef:
Voor mij heeft ieder mens vandaag zijn verantwoordelijkheid. Geen excuses.
Ieder mens heeft 'altijd' zijn eigen verantwoordelijkheid en moet die ook nemen en dragen, niet alleen vandaag!
Lees mijn post morgen nog eens. Maar ok, als je het niet begrijpt is het ook goed hoor. Je vooral niet opwinden.
"The degree of one's emotions varies inversely with one's knowledge of the facts: the less you know the hotter you get." [Bertrand Russell]
Gebruikersavatar
SDX
Berichten: 1815
Lid geworden op: ma feb 04, 2008 3:37 am
Locatie: Thuis

Re: Waarom ik pacifist ben.

Bericht door SDX »

Freethinker huh :P Dat verklaart veel, daar debatteren ze ook alleen maar om het debat, soms weten ze niet eens meer waar het over ging, als ze maar intellectueel bezig zijn met intelligente en intellectuele woorden...bijna net als politici, weinig tot niks zeggen met veel bombastische woorden.
Decadent.
"Joew hef toe tôk toe mie wiz RIESPEK, aaj em moesliem en aaj em bedder den joew!" [Some average muslim]
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Waarom ik pacifist ben.

Bericht door mercator »

Siger schreef: 1. logisch mogelijk is dat ontwikkelingshulp onze veiligheid verhoogt
Ja en t is ook logisch mogelijk dat de carnavalviering in Limburg onze veiligheid verhoogt.

Weet je wat? Geef jij gerust vrijwillig een deel van je inkomen aan ontwikkelingshulp( binnen-of buitenlands) als je de kans groot acht dat dat" je veiligheid verhoogt", ik ben daar niet zo zeker van dus vind ik het kl*te dat ik VERPLICHT word mijn belastingscenten te verspillen aan de bodemloze put ontwikkelingshulp.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Siger
Berichten: 136
Lid geworden op: vr apr 03, 2009 9:53 am

Re: Waarom ik pacifist ben.

Bericht door Siger »

mercator schreef:
Siger schreef: 1. logisch mogelijk is dat ontwikkelingshulp onze veiligheid verhoogt
Ja en t is ook logisch mogelijk dat de carnavalviering in Limburg onze veiligheid verhoogt.

Weet je wat? Geef jij gerust vrijwillig een deel van je inkomen aan ontwikkelingshulp( binnen-of buitenlands) als je de kans groot acht dat dat" je veiligheid verhoogt", ik ben daar niet zo zeker van dus vind ik het kl*te dat ik VERPLICHT word mijn belastingscenten te verspillen aan de bodemloze put ontwikkelingshulp.
Maar dat was de vraag niet he? Als men hier een samenhangend gesprek wil voeren wordt men beschimpt als decadent intellectueel (tenminste, ik denk dat het een beschimping moet zijn). Toch zou iedereen van welke opvoeding ook moeten begrijpen dat een dialoog bestaat uit vragen en antwoorden. Als je alleem maar kwaad wordt wordt om bepaalde woorden, lees je blijkbaar niet eens de hele zin, laat staan de vraag waarop die antwoord gaf.

Dit is geen forum, dit is een kwispedoor.
"The degree of one's emotions varies inversely with one's knowledge of the facts: the less you know the hotter you get." [Bertrand Russell]
naar boven
Berichten: 5046
Lid geworden op: do nov 16, 2006 10:14 pm
Contacteer:

Re: Waarom ik pacifist ben.

Bericht door naar boven »

Bij gebrek aan argumenten verleggen we de discussie maar weer eens naar de toon van het debat..
RTFM
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Waarom ik pacifist ben.

Bericht door mercator »

Siger schreef: Maar dat was de vraag niet he? Als men hier een samenhangend gesprek wil voeren wordt men beschimpt als decadent intellectueel (tenminste, ik denk dat het een beschimping moet zijn)..
Ik denk dat jij graag beschimpt zou willen worden, je komt daar telkens op terug maar ik zie hier nergens enige" beschimping" of "belediging"-laat de lange tenen maar aan de moslims :D .

Ik pijnig me nog altijd de hersens over de vraag hoe ontwikkelingshulp aan de andere kant van de wereld onze veiligheid zou kunnen verhogen. En dat is nu net waarop JIJ het antwoord schuldig blijft.
Laat ons het voorbeeld Congo nemen, als Belgen zijn we daar wat mee vertrouwd. Wat hebben al die goedbedoelde initiatieven uitgehaald? Wij zijn er niet beter van geworden en de zwarten ginder ook niet, tenzij een handvol corrupte politici.

Verder noteer ik dat jij ontwikkelingshulp zou willen koppelen aan geboortebeperking, nobel streven, maar leg me nu s even uit HOE je dat in hemelsnaam zou willen doen? De zwartjes een brochuurtje over condoomgebruik toestoppen?
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Waarom ik pacifist ben.

Bericht door mercator »

naar boven schreef: Problemen complex maken is een eenvoudige methode om ze niet op te hoeven lossen..
Dat is dus wat massaal gebeurt met onze moslim-problematiek hier, "niet alle moslims zijn gevaarlijk, er zijn er ook goeie, want die...en die....", "de zaak is complex, daarom dat we in dialoog moeten gaan etc.", "het probleem is een probleem van gebrek aan informatie" etc....je kent dat wel, en ondertussen rot de toestand keihard door.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Siger
Berichten: 136
Lid geworden op: vr apr 03, 2009 9:53 am

Re: Waarom ik pacifist ben.

Bericht door Siger »

mercator schreef:
Siger schreef: Maar volgens Gunnar Heinsohn, en daar ben ik het tweehonderd procent met hem eens, ontstaat zo een objectieve oorlogssituatie (terrorisme, genocide) en daarover verwijs ik graag terug naar mijn openingspost.
Zolang dat geweld beperkt kan gehouden worden tot de regio's waar het voorkomt zie ik daar geen probleem in voor ons.
En hoe zou je dat kunnen doen, geweld beperkt houden tot die regio's? Ze eens goed uitschelden, zou dat werken? Of verkies je het Irak-sukses nog enkkele keren te herhalen?
"The degree of one's emotions varies inversely with one's knowledge of the facts: the less you know the hotter you get." [Bertrand Russell]
Siger
Berichten: 136
Lid geworden op: vr apr 03, 2009 9:53 am

Re: Waarom ik pacifist ben.

Bericht door Siger »

naar boven schreef:Problemen complex maken is een eenvoudige methode om ze niet op te hoeven lossen.
Wat ook kan gebeuren is dat problemen aangroeien door een simplistische benadering.
"The degree of one's emotions varies inversely with one's knowledge of the facts: the less you know the hotter you get." [Bertrand Russell]
Siger
Berichten: 136
Lid geworden op: vr apr 03, 2009 9:53 am

Re: Waarom ik pacifist ben.

Bericht door Siger »

naar boven schreef:Bij gebrek aan argumenten verleggen we de discussie maar weer eens naar de toon van het debat..
Welk argument ontbreekt er nog? "Het debat", waar gaat dat feitelijk over? Heeft een van jullie een oplossing aangedragen in dit debat die me ontgaan is?
"The degree of one's emotions varies inversely with one's knowledge of the facts: the less you know the hotter you get." [Bertrand Russell]
Siger
Berichten: 136
Lid geworden op: vr apr 03, 2009 9:53 am

Re: Waarom ik pacifist ben.

Bericht door Siger »

mercator schreef: Ik pijnig me nog altijd de hersens over de vraag hoe ontwikkelingshulp aan de andere kant van de wereld onze veiligheid zou kunnen verhogen. En dat is nu net waarop JIJ het antwoord schuldig blijft.
Nee, daar heb ik reeds lang op geantwoord, zie: http://www.dutch.faithfreedom.org/forum ... 05#p170105
mercator schreef:Laat ons het voorbeeld Congo nemen, als Belgen zijn we daar wat mee vertrouwd. Wat hebben al die goedbedoelde initiatieven uitgehaald? Wij zijn er niet beter van geworden en de zwarten ginder ook niet, tenzij een handvol corrupte politici.
Ik heb onvoldoende gegevens om de balans op te maken, maar Congo heeft Belgie een hoop koper en uranium opgebracht. Bovendien is een groot deel van de gegeven ontwikkelingssamenwerking gebonden aan aankoopverplichting in Belgie, wat dus feitelijk neerkomt op subsidies aan de eigen economie. Een "aankoopverplichting" die niet als zodanig in de statistieken vermeld wordt is dat een groot deel van de ontwikkelingshulp naar (relatief riante) weddes van Belgen gaat die terplaatse werken.
Verder zijn de economen van de OESO (Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling, een verband van 30 democratische staten met een vrije markteconomie) ervan overtuigd dat het beter is voor de wereldeconomie (daar zijn wij dus ook bij) en de veiligheid in de wereld als onderontwikkeling wordt uitgebannnen.
Ik houd hier geen pleidooi voor ontwikkelingshulp. Ik schets mogelijke voordelen omdat je er naar vraagt.
mercator schreef:Verder noteer ik dat jij ontwikkelingshulp zou willen koppelen aan geboortebeperking, nobel streven, maar leg me nu s even uit HOE je dat in hemelsnaam zou willen doen? De zwartjes een brochuurtje over condoomgebruik toestoppen?
Ik denk nu even aan:
- het koppelen van het bedrag aan geboortecijfers. Bijvoorbeeld de ontwikkelingshulp die gegeven wordt als er gemiddeld twee kinderen per gezin zijn, verminderen met twintig procent voor elk kind meer per gemiddeld gezin.
- kindvriendelijke ontwikkelingshulp: scholen, hospitalen, spaarplannen voor kinderen.
Disclaimer: dit is een antwoord op jouw vraag, geen verdediging van ontwikkelingshulp.
Laatst gewijzigd door Siger op vr apr 17, 2009 10:28 am, 2 keer totaal gewijzigd.
"The degree of one's emotions varies inversely with one's knowledge of the facts: the less you know the hotter you get." [Bertrand Russell]
Siger
Berichten: 136
Lid geworden op: vr apr 03, 2009 9:53 am

Re: Waarom ik pacifist ben.

Bericht door Siger »

OK, even samenvatten wat ik wél vind, want de verwarring stijgt.

ik ben voor de afschaffing van legers en het versassen van de militaire uitgaven naar de uitbouw van een sterke politiemacht. Dit dient natuurlijk stapsgewijze, maar resoluut te gebeuren. Het belangrijkste verschil is dat een politiemacht enkel optreedt waar haar (nationale of multinationale) overheid zeggenschap heeft, en ten allen tijde democratisch rekenschap moet afleggen.

Een democratisch gecontroleerde politiemacht is beter geschikt om terrorisme, misbruiken, corruptie etc... te bestrijden dan een leger.

Afschaffen van legers houdt ook in het afschaffen van bewaakte grenzen. Grenzen zijn tenslotte militaire faciliteiten. Herinner je het sukses van de afschaffing van grenzen in de US en EEG. De vrije markt die ontstaat door het opheffen van deze grenzen moet zo voor ontwikkeling zorgen en tot een mondiale open samenleving leiden. Ontwikkelingshulp wordt zo overbodig.
Laatst gewijzigd door Siger op vr apr 17, 2009 11:15 am, 1 keer totaal gewijzigd.
"The degree of one's emotions varies inversely with one's knowledge of the facts: the less you know the hotter you get." [Bertrand Russell]
Plaats reactie