Climategate.

Deze afdeling is voor algemene topics die niet passen in wat reeds voorzien is. Ze moeten wel aansluiten bij ons thema.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Climategate.

Bericht door Ariel »

Fritz Vahrenholt: De koude zon

Steeds weer duiken er in de wetenschappelijke literatuur en media berichten op dat we wel eens afkoeling tegemoet zouden kunnen gaan in plaats van opwarming.

Eerder schonk ik hierbij onder meer aandacht aan het onderzoek van prof. Valentina Zharkova en haar team van de universiteit van Northumbria.

Het zal geen toeval zijn, want Groot Brittannië wordt thans door zware sneeuwval getroffen, terwijl in Minnesota (VS) de temperatuur daalde tot –37 graden. Dat was nog nooit eerder gemeten.

Net zoals hitteperioden uiterst geschikt zijn om de opwarmingsboodschap te verkondigen, is het publiek in koudeperioden ontvankelijk voor het afkoelingsverhaal.

Hoe het ook zij, Zharkova en haar team verwachten een scherpe daling van de zonneactiviteit die wel eens tot een kleine ijstijd zou kunnen leiden, toen de Thames was dichtgevroren.

Uiteraard leiden dit soort berichten tot heftige, afkeurende reacties vanuit de mainstream. Immers, zij zijn van oordeel dat zij – en zij alleen – ‘de’ wetenschap vertegenwoordigen en dat opponenten geen podium mogen krijgen met hun opvattingen die het AGW-paradigma (AGW = ‘Anthropogenic Global Warming’) en daarmee het klimaatbeleid dreigen te ondermijnen.

In Duitsland zijn het Fritz Vahrenholt en Sebastian Lüning die op hun website, ‘Die kalte Sonne’, regelmatig berichten over de ontwikkeling van de zonneactiviteit. Zij stellen dat het VN-klimaatpanel (IPCC) de invloed van de zon onderschat en dat deze een grotere invloed heeft op het klimaat dan algemeen wordt aangenomen.

Fritz Vahrenholt
  • Van Fritz Vahrenholt ontving ik onlangs het volgende bericht:

    De Zon was geheel zonder vlekken op 19 van de 30 dagen in november. Deze ontwikkeling is een voortzetting van de buitengewoon zwakke 24ste zonnecyclus.

    Uit de analyse van de polaire velden van de Zon weten we inmiddels vrij goed dat deze zwakke zonneactiviteit in de volgende cyclus van ongeveer 2020 tot 2030 zal voortduren. Deze zwakke fase van de Zon contrasteert met het buitengewone moderne zonnemaximum van 1950 tot 2000, zoals beschreven door astrofysici als Lockwood, Solanki, Steinhilber en Usoskin.

    De reconstructie van Usoskin laat zien dat de activiteit van de zon van 1950 tot 2000 gedurende 3000 jaar niet in deze mate heeft plaatsgevonden.

    Wat voor invloed zal de afname van de zonneactiviteit gedurende de eerste decennia van deze eeuw hebben?

    Daarvoor kan worden verwezen naar de uitkomst van een opmerkelijke meerjarige onderzoekssamenwerking, FUPSOL (‘Future and Past Solar Influence on the Terrestestial Climate’), gecoördineerd door de ‘Physical-Meteorological Observatory’ en het ‘Davos World Radiation Center’ (PMOD). In een sensationeel rapport van 2017 komen de onderzoekers tot de volgende conclusie:
    • Einfluss der Sonne auf den Klimawandel erstmals beziffert.

      Modellrechnungen zeigen erstmals eine plausible Möglichkeit auf, wie Schwankungen der Sonnenaktivität einen spürbaren Effekt auf das Klima haben. Gemäß den vom Schweizerischen Nationalfonds geförderten Arbeiten könnte sich die menschgemachte Erderwärmung in den nächsten Jahrzehnten leicht verlangsamen: Eine schwächere Sonne wird voraussichtlich ein halbes Grad Abkühlung beitragen.”

      Prof. Werner Schmutz, Leiter des Zentrums.
    De opwarming sinds 1975 heeft ervoor gezorgd dat de wereldwijde gemiddelde temperatuur in 2015 met ongeveer 0,6 °C is gestegen. We weten niet hoe groot het aandeel van de zonneactiviteit van de zeer krachtige cycli 18-22 in deze ontwikkeling is.

    Maar één ding wordt steeds duidelijker. Het aandeel van CO2 in het broeikaseffect sinds 1975 is veel kleiner dan het VN-klimaatpanel, de Europese Commissie, de Duitse Bondsregering en het Potsdam Instituut (PIK) ons willen doen geloven. Omdat de betekenis van één belangrijk element van de vermeende sterke invloed van CO2 op het klimaat wankelt. Het betreft de aerosolen, stof en sulfaatdeeltjes die door mensen in het milieu worden uitgestoten.

    In alle modelberekeningen van het laatste rapport van het ‘Intergovernmental Panel on Climate Change’ van de VN (IPCC 2014) hebben aerosolen een sterk drukkend effect. Het is gebaseerd op het feit dat aerosolen (vooral zwaveldioxide) meer en kleinere condensatiekernen vormen, hetgeen leidt tot helderder diepe wolken, evenals de uitbreiding van het oppervlak van deze wolken.

    Het resultaat: meer zonlicht wordt terug de ruimte in gekaatst en de aarde wordt daardoor afgekoeld. In het laatste voortgangsrapport van het IPCC wordt een afkoelingseffect geschat van -0,9 W / m². Deze gaat het effect van broeikasgassen tegen (qua klimaat is vooral CO2 effectief). Met een sterk negatief effect van de aerosolen krijgt men een sterk opwarmende CO2-aandrijving (‘forcing’) van 1,8 W / m². Op deze manier kom je heel dicht bij het historische temperatuurverloop. Als de genoemde aerosolen echter niet zo veel afkoelen, dan moet de opwarming door CO2 minder groot zijn dan modellen veronderstellen om de waargenomen temperaturen te verklaren.

    We hadden al in juni 2017 laten zien dat de aerosolen overgewaardeerd waren.

    Nu is er nog een andere publicatie van een groep wetenschappers rond Velle Toll. Die bestudeerden het effect van aerosolen op scheepvaartlijnen en vulkaanuitbarstingen. Ze vinden geen sterk verkoelend effect door aerosolen, soms een afkoeling, soms een opwarming. Het is bijna een ‘zero-sum game’ in de echte wereld. Ze vergelijken hun resultaten met een model en beschrijven het aerosoleffect in het model als ‘overmatig’.

    Let wel, hoe kleiner het afkoelende effect van aerosolen, hoe lager het effect van broeikasgassen bij bepaalde temperaturen. De invloed van de aerosolen raakt het fundament van de klimaatwetenschap.

    De overgrote meerderheid van de modellen veronderstelt een zeer sterke aerosolkoeling. Bjorn Stevens van het Max Planck Instituut voor Meteorologie in Hamburg vermoedde in 2015 dat dit niet klopte, zoals we eerder hebben gemeld.

    Stevens: ‘Natuurlijk, na jarenlange metingen … die herhaaldelijk deze fundamentele tekortkomingen van modellen in de weergave van atmosferische aerosolforceringen hebben aangetoond … ‘it is time to give up on the fantasy that somehow their output can be accepted at face value.’

    Dit oordeel is vernietigend voor de veronderstelde klimaatgevoeligheid van CO2.

    Met andere woorden, voor hoeveel is de temperatuurverhoging van 0,6 °C van 1975 tot 2015 nog toe te schrijven aan CO2? 0,4 °C, 0,2 °C, 0,1 °C? Waarnemingen zullen daar het antwoord op moeten geven, wanneer we door het zonneminimum van de komende paar jaar te weten komen wat het aandeel van de natuur en wat het menselijke aandeel is geweest.

    Aldus Fritz Vahrenholt.

    Maar Zharkova en Vahrenholt staan niet alleen. Op de website van Pierre Gosselin bespreekt Kenneth Richard 7 recente ‘peer-reviewed’ artikelen waarin afkoeling wordt aangekondigd.

    Maar we moeten nog even geduld hebben voordat we weten of, en zo ja in welke mate, deze zich zal manifesteren.
Naschrift

Het is hier vaak betoogd: weer is geen klimaat. Maar toch kan men zich soms niet aan de indruk onttrekken dat warm weer nogal eens wordt geduid als symptoom van klimaatverandering (i.c. opwarming) en koud weer als natuurlijke variatie.
Voor de kijk van Christopher Horner op dit verschijnsel zie hier.

The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Teva Teff

Re: Climategate.

Bericht door Teva Teff »

Wil je als wetenschapper serieus overkomen dan moet je verder kijken dan je eigen neus lang is.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Climategate.

Bericht door Ariel »

Afbeelding
Problemen in wintersportgebieden door hevige sneeuwval

Hevige sneeuwval zorgt voor problemen in de Franse Alpen. In wintersportgebieden zijn pistes dicht, hier en daar wegen afgesloten en soms wordt het toeristen zelfs verboden hun accommodatie te verlaten.

In het Franse plaatsje Tignes is het goed raak. Na een heftige storm, met windstoten tot 200 kilometer per uur, mogen bezoekers hun hotel of appartement niet meer uit. Wie beelden van het gebied ziet, moet goed kijken om huizen te onderscheiden in de sneeuwmassa.

Ook op de bekende wintersportlocatie Val Thorens is het raak. De weg tussen het dorp en het nabijgelegen Les Menuires is afgesloten wegens de sneeuwval. Inmiddels mogen bezoekers wel weer naar buiten, al wordt hen aangeraden om zeer voorzichtig te zijn. Volgens de Facebookpagina van het skigebied is er op het moment een zeer groot lawinegevaar.

Voor vandaag wordt opnieuw veel neerslag verwacht. In lager gelegen gebieden gaat het om regen, maar hoger in de bergen is het sneeuw. De combinatie met de harde wind zorgt voor aanhoudend lawinegevaar. Dat meldt wintersportsite Snow Republic. Zowel Tignes als Val Thorens zijn populaire locaties onder Nederlandse vakantiegangers.

In Oostenrijk kwamen gisteren nog een moeder (45) en haar 11-jarige dochter om het leven door een lawine. Het meisje werd nog gered, maar overleed alsnog. De moeder werd zwaargewond naar een ziekenhuis gebracht, waar ze overleed.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Teva Teff

Re: Climategate.

Bericht door Teva Teff »

Wat een sneeuw en wat een kou deze winter.
Zo koud, ik denk dat de ijskappen ( zowel noord en zuid ) weer flink zijn aangegroeid. En de gletsjers overal op de bergen verspreid over de hele wereld zullen allemaal een stuk dikker zijn geworden en een stuk verder de dalen ingeschoven.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Climategate.

Bericht door Ali Yas »

Teva Teff schreef:Wil je als wetenschapper serieus overkomen dan moet je verder kijken dan je eigen neus lang is.
Tot de volgende ijstijd, bijvoorbeeld? Of is dat nou ook weer niet de bedoeling?
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Teva Teff

Re: Climategate.

Bericht door Teva Teff »

Mijn mening: Pseudowetenschap van het niveau Xander/Niburu.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Climategate.

Bericht door Ali Yas »

De invloed van de zon wordt in de lezing van het IPCC misschien onderschat, die van CO2 misschien overschat. Het is lastig dit zeker te weten, omdat het niet mogelijk is een serie experimenten te doen. Zonder dat wordt wetenschap een soort van democratisch proces en daar komt niet altijd het juiste resultaat uit.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Climategate.

Bericht door Ariel »

Teva Teff schreef:
Mijn mening: Pseudowetenschap van het niveau Xander/Niburu.
Wat goed Teva. Ik krijg steeds meer bewondering voor je. Je bent niet alleen een autonoom realist, maar ook nog eens een Rusland kenner, je weet alles af van de MH17-ramp in Oost-Oekraïne, je hebt je vediept in het Amerika van Trump, en nu blijkt dat je ook nog eens een klimaatwetenschapper bent.

Top hoor. icon_thumbup.gif Waar heb jij geen verstand van.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Teva Teff

Re: Climategate.

Bericht door Teva Teff »

Ariel schreef:
Teva Teff schreef:
Mijn mening: Pseudowetenschap van het niveau Xander/Niburu.
Wat goed Teva. Ik krijg steeds meer bewondering voor je. Je bent niet alleen een autonoom realist, maar ook nog eens een Rusland kenner, je weet alles af van de MH17-ramp in Oost-Oekraïne, je hebt je vediept in het Amerika van Trump, en nu blijkt dat je ook nog eens een klimaatwetenschapper bent.

Top hoor. icon_thumbup.gif Waar heb jij geen verstand van.
Voor jou als moderator lijkt het mij belangrijker om je af te vragen waar jij zelf wel echt verstand van hebt.
Heb je echt helemaal niet door dat deze link ons naar pseudowetenschappelijk lariebabbelkoek leidt?
Binnenkort een nieuwe ijstijd, je moet wel behoorlijk naïef zijn om dat te kunnen geloven.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Climategate.

Bericht door Ariel »

Teva Teff schreef: Binnenkort een nieuwe ijstijd, je moet wel behoorlijk naïef zijn om dat te kunnen geloven.
We zullen zien schat. De tijd zal het leren. Voorlopig stijgt de temperatuur in jouw hoofd nog steeds. Gevaarlijk. :shock: Pas op voor oververhitting.

Ik hou mijn hoofd koel, en ik lees wat ECHTE wetenschappers te vertellen hebben..
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Teva Teff

Re: Climategate.

Bericht door Teva Teff »

Ariel schreef:
Teva Teff schreef: Binnenkort een nieuwe ijstijd, je moet wel behoorlijk naïef zijn om dat te kunnen geloven.
We zullen zien schat. De tijd zal het leren. Voorlopig stijgt de temperatuur in jouw hoofd nog steeds. Gevaarlijk. :shock: Pas op voor oververhitting.

Ik hou mijn hoofd koel, en ik lees wat ECHTE wetenschappers te vertellen hebben..
Pas maar op dat jouw drogredenmitrailleur niet oververhit raakt.
Maar jouw nieuwe ijstijd lariekoek, je begrijpt wel wat ik daarmee gedaan heb, ik heb deze in de lulkoekprullenbak gedeponeerd.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17458
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: Climategate.

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Teva Teff schreef:
Ariel schreef:
Teva Teff schreef: Binnenkort een nieuwe ijstijd, je moet wel behoorlijk naïef zijn om dat te kunnen geloven.
Het staat er echt! Volgens Teva Teff vindt hij zichzelf behoorlijk naïef. Hij gelooft in een nieuwe ijstijd die binnenkort gaat komen. Een voorzichtig iemand zal schrijven: 'mogelijk ontstaat er op lange termijn een nieuwe ijstijd'. In ieder geval kan ik nergens terugvinden dat Ariel dit gezegd heeft.

Zo kennen we Teva nog niet. Of misschien toch wel?
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Climategate.

Bericht door Ariel »

05 januari 2018 : Bomcycloon teistert VS: meters dikke sneeuw, overstromingen, vallende leguanen en bevroren haaien
Afbeelding
Een fikse winterstorm houdt de oostkust van de VS stevig in haar greep. Vooral het noordoosten is daarbij zwaar getroffen. Auto’s zitten vast in meters dikke sneeuw en in Boston zijn de straten overstroomd met ijswater. De ‘bomcycloon’ kostte al aan minstens 17 mensen het leven, maar ook dieren zien er af: van leguanen die uit de boom vallen tot bevroren haaien die aanspoelen.

In Florida viel woensdag voor het eerst in dertig jaar sneeuw. Dat het er ook uitzonderlijk koud is, zorgt voor een opmerkelijk tafereel. Groene leguanen vallen er letterlijk uit de bomen, omdat ze zich niet meer kunnen bewegen.

“Leguanen klimmen ’s nachts in de bomen om te slapen”, legt Ron Magill van de zoo van Miami uit aan The New York Times. “Als de temperatuur daalt, schakelen ze zich letterlijk uit en kunnen ze zich niet meer vasthouden aan de bomen. Zo ontstaat het fenomeen in Zuid-Florida van ‘regenende’ leguanen.”

Toch betekent dat niet noodzakelijk dat ze dood zijn. Bij warmere temperaturen kunnen ze gewoon weer ontdooien.

In Texas komen de zeeschildpadden in moeilijkheden. Door de lage temperatuur van het zeewater in de Golf van Mexico gaan ze in shock, waardoor ze aan het wateroppervlak drijven en zich niet meer kunnen verweren tegen roofdieren. De kustwacht probeert zoveel mogelijk dieren te redden.

In Cape Cod, in de staat Massachusetts, spoelden er drie haaien aan. Twee waren in shock, een derde was helemaal bevroren, meldt de dierenbeschermingsgroep Atlantic White Shark Conservancy op Facebook.

En ook Canada kreunt onder de vriestemperaturen. In Calgary besliste de zoo om zijn koningspinguïns, die oorspronkelijk afkomstig zijn van Antarctica, niet langer bloot te stellen aan de vriestemperaturen tot - 25 graden Celsius.
Afbeelding
Een ingesneeuwde eland moest dan weer uit een dik pak sneeuw gered worden
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17458
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: Climategate.

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Dat is de straf van moeder Natuur voor het niet aflatende geheul door linkse klootzakken met de wolven in het opwarmingsklimaatbos dat door mensen is aangelegd. icon_thumbup.gif
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Climategate.

Bericht door Ariel »

In de Verenigde Staten zetten ze zich dit weekend schrap voor nog een koudegolf. De Amerikaanse weerdiensten hebben een ijzige dag voorspeld met gevaarlijk lage temperaturen tot wel -29 graden. IJskoude lucht vanuit de Noordpool komt het land binnen. Op de top van Mount Washington, met 1.919 meter de hoogste berg in het noordoosten van de VS, wordt een temperatuur tot maar liefst -70 graden Celsius verwacht.

Volgens meteorologen is de kans groot dat de bestaande weerrecords worden verbroken. Door de combinatie van de lage temperaturen en sterke wind tot 180 km/u kan de gevoelstemperatuur op sommige plekken zoals Mount Washington dalen naar -70 graden
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Climategate.

Bericht door Ariel »

En in Spanje ziet het er zo uit.

Afbeelding

Honderden Spanjaarden staan vast op de wegen van en naar Madrid. De files zijn veroorzaakt door hevige sneeuwval. Het leger is inmiddels ingezet om de automobilisten uit hun benarde positie te bevrijden.

Dat melden Spaanse media. Zo’n 1400 auto’s staan al ruim tien uur vast op de A6 in het noordwesten van Spanje. Door de grote hoeveelheden sneeuw op de weg kunnen hulpdiensten de gestrande automobilisten niet bereiken.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17458
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: Climategate.

Bericht door Hans v d Mortel sr »

HAHaha!

Nogmaals gezegd en probeer dit te onthouden:

De natuur laat zich niet dwingen.

En al helemaal niet door het linkse opruiingsgepeupel dat u en mij de schuld geeft van de opwarming van de aarde.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Teva Teff

Re: Climategate.

Bericht door Teva Teff »

Over niet al te lange tijd zullen al deze kortzichtige en eigenlijk oliedomme argumenten van klimaatsceptici die zelfs het predicaat pseudo-wetenschap nog niet eens verdienen weer weggesmolten zijn.
Teva Teff

Re: Climategate.

Bericht door Teva Teff »

Overigens, Telegraaf: Meters sneeuw verwacht in Italiaanse en Zwitserse Alpen.
Is er een ijstijdgelovige/klimaatscepticus die een voorspelling durft te doen over de 2018 aanwas van alle Zwitserse gletsjers?
Afbeelding
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Climategate.

Bericht door mercator »

Teva Teff schreef:Over niet al te lange tijd zullen al deze kortzichtige en eigenlijk oliedomme argumenten van klimaatsceptici die zelfs het predicaat pseudo-wetenschap nog niet eens verdienen weer weggesmolten zijn.
Of de klimaat opwarming nu door menselijk ingrijpen is veroorzaakt of niet heeft geen enkel belang. In de jaren 1300 was het hier nog veel warmer dan nu , zodanig zelfs dat er tropische ziektes zoals pest voorkwamen.
Dat het dan nu zo problematisch zou worden is gewoon omdat er veel te veel mensen zijn, vooral in Afrika en Azië. Als we daar iets aan doen is het probleem opgelost. En niet door windmolentjes en elektrische wagentjes.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Climategate.

Bericht door mercator »

Hans v d Mortel sr schreef:De natuur laat zich niet dwingen.
De opwarming van de aarde is een zelfregulerings mechanisme van de natuur om de bevolkingsexplosie van negers en moslims te stoppen. We mogen hier niet in ingrijpen.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Climategate.

Bericht door Ariel »

Teva Teff schreef: Is er een ijstijdgelovige/klimaatscepticus die een voorspelling durft te doen over de 2018 aanwas van alle Zwitserse gletsjers?
Wie weet jongeman, komt alles nog goed. In Zeeland begonnen 58 gletsjers tussen 1983 en 2008 aan een groeispurt. Je kan dat zelf gaan controleren, want met de trein ben jij binnen een uur, of misschien iets langer in Zeeland. En als je daar toch bent, koop dan een zakje Zeeuwse bolus. Die schijnen erg lekker te zijn.

Regional cooling caused recent New Zealand glacier advances in a period of global warming

Iets verder van huis liggen de Aziatische gletjers. Die groeien ook weer aan. De ontdekking werd gedaan door Franse onderzoekers na het bestuderen van satellietbeelden.

Ik las ook nog ergens op internet dat de gletsjers in Zwitserland en Oosterijk ook aangroeien, maar ik weet niet of dat waar is. Geen link geplaatst want dan zeg jij weer dat ik naar een fakesite verwijs.

Trouwens , het is prachtig om een gletsjer te bezoeken. Schitterend om onder dat mooie blauwe ijs te lopen.

Afbeelding

Nou Teva, ik hoop dat ik je weer genoeg geholpen heb. Voor de rest moet je het zelf maar uitzoeken. Ik kan niet mijn hele dag spenderen om onderzoek voor jou te doen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Climategate.

Bericht door Ariel »

Afbeelding

De langdurige kou heeft de zee bij Boston (VS) verandert in een ijsvlakte.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Climategate.

Bericht door King George »

Is er ergens nog regional warming tussen al die kougolven?
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Climategate.

Bericht door Ariel »

King George schreef:Is er ergens nog regional warming tussen al die kougolven?
Ja, in Australie. Daar is/was het heet. Heel heet. In Sydney was het gisteren 47,3 graden.

Alhoewel het vandaag minder heet is.

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Plaats reactie