'Duurzame' energie: windmolens en zonnepanelen

Deze afdeling is voor algemene topics die niet passen in wat reeds voorzien is. Ze moeten wel aansluiten bij ons thema.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Column: Windmolens

Bericht door Pilgrim »

'Een ecologische ramp: Nederland wordt één groot windmolenpark'

OPINIE - Jaap Engelen − 16/06/14

Afbeelding
© ANP. Windmoles bij Medemblik.

OPINIE - Met de bouw van windmolens in Nederland wordt het landschap verwoest en krijgt het het aanzicht van een industriegebied, schrijft Jaap Engelen uit Zierikzee in de brief van de dag.

Al zeventien jaar heb ik het vliegtuig links laten liggen, omdat ik vond dat ik mijn consumptie moest beperken. Er zijn natuurlijk tal van andere maatregelen te bedenken, zoals minder hard stoken, afval gescheiden inzamelen, maar ik zie dat als rommelen in de marge. Bovendien houd ik van een heerlijke douche en een grote auto.

Tot nu toe geniet ik van mijn directe omgeving, trek er graag op uit met mijn fiets, of te voet, en ben tot diep in mijn ziel verknocht aan het Hollandse landschap, de Zeeuwse delta, de Wadden, het strand en de duinen.

Ik ken alle nog ongerepte plekjes in Nederland, voor mij is er niets zo rustgevend om even vrij te zijn van industrie, autoweg of andere drukte. Ik heb het soms even helemaal gehad met alles en iedereen. Dan ben ik gelukkig dat dit ook in Nederland mogelijk is.

Tot nu toe heb ik altijd groen gestemd, ben lid van Natuurmonumenten, heb mijn huis energiezuinig gemaakt, noem maar op.

Windmolenpark
Maar er voltrekt zich in mijn ogen een ecologische ramp, Nederland wordt één groot windmolenpark. Het landschap wordt hiermee verwoest en krijgt het aanzicht van een industriegebied. Daarmee verdwijnt bij mij althans het draagvlak om in het behoud van het landschap verder te investeren. Sterker nog. Ik weet zeker dat deze ontwikkeling juist aanzet tot verdere consumptie, het is immers groene energie.

Met pijn in het hart zie ik windmolens verschijnen in het door mij geliefde landschap. Zodra ik bij de voet van een turbine kom, voel ik mij geïntimideerd door zijn omvang. Ik kan hier niet aan wennen, wegkijken kan binnenkort niet meer, want ze zijn dan werkelijk overal.

Tot nu toe leef ik zo veel mogelijk milieubewust, maar dit ga ik niet volhouden. Ik droom al van een vierwiel-aangedreven auto, er zijn in Europa nog tal van ongerepte plaatsen, ver weg van hier. Ook merk ik dat ik weer interesse krijg in vliegreisjes, weekendje Barcelona, of een cruise naar Alaska.

En wat zegt mijn omgeving? Moet je vooral doen, maak je niet zo druk om die windturbines.

Dit artikel verscheen als ingezonden brief van de dag, verstuurd door Jaap Engelen uit Zierikzee.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opi ... park.dhtml
Als ik zo nu en dan met de trein naar het noorden des lands reis en weer terug zie ik halverwege (ik meen ergens rond de omgeving van Almere) eindeloze rijen windmolens. Een afschuwelijk gezicht! :shocking2: het hele landschap is er compleet door verpest.
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Mahalingam
Berichten: 52313
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Column: Windmolens

Bericht door Mahalingam »

We hebben voor vele miljarden extra een trein ondergronds laten rijden door het Groene Hart heen. Het landschap mocht niet bedorven worden.
Nu zie ik vanaf de rand van de Groene Hart de windmolens steeds meer oprukken.
http://www.nkpw.nl/index.php/archief/re ... index-1625
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Column: Windmolens

Bericht door Pilgrim »

Bouw van windmolens Sabinaweg Heijningen is gestart

Geplaatst op: 01 juli 2014

HEIJNINGEN - Energiebedrijf Eneco is dinsdag begonnen met het voorbereidende werk voor de bouw van die enorme windmolens langs de Sabinaweg bij Heijningen. Het Buurtcomité Sabinapolder heeft tot de hoogste instantie gestreden tegen de turbines.

Een jaar geleden oordeelde de Raad van State dat de molens wel mogen worden gebouwd. Daarmee is Eneco gisteren begonnen.

De molens zijn van de Deense fabrikant Vestas en gaan volgens Eneco stroom opwekken voor ruim 6.000 huishoudens. Eind dit jaar is het windpark operationeel.

Tot begin augustus worden er steeds tijdelijke wegafzettingen geplaatst bij Sabinaweg 5, 7 en 9. Die afzettingen komen ter hoogte van de nieuw te maken inritten voor de toekomstige windmolens en worden alleen geplaatst als cementwagens aan- en afrijden of bij het aanleggen van duikers.

Tijdens de afzetting wordt één rijstrook afgezet. 's Avonds gaat de weg weer open. Aan het eind van de zomer worden de fundaties gelegd. Als alles volgens planning verloopt, worden de molens in november geplaatst.

http://www.bndestem.nl/regio/moerdijk/b ... -1.4430313
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Column: Windmolens

Bericht door Pilgrim »

Dus nog weer meer subsidie! :x
"Huizen bij windmolens isoleren"

Donderdag 10 jul 2014

Eigenaren van ongeveer 400 woningen die vlak bij windmolens staan kunnen subsidie krijgen om hun woning te isoleren tegen geluid. Staatssecretaris Mansveld wil zo de geluidsoverlast door windmolens beperken.

Sinds 2011 geldt er voor windmolens een nieuwe, strengere geluidsnorm. De turbines mogen pas worden gebouwd als ze aan die norm voldoen. De subsidieregeling is bedoeld voor huizen die in de buurt staan van molens die voor 2011 gebouwd zijn en dus meer lawaai maken.

Uit onderzoek van het RIVM blijkt dat het om ongeveer 400 woningen gaat. Er is maximaal 6,5 miljoen euro beschikbaar voor de subsidieregeling.

http://nos.nl/artikel/673130-huizen-bij ... leren.html
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Mahalingam
Berichten: 52313
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Column: Windmolens

Bericht door Mahalingam »

Bij Maastricht zou een groot windmolen park komen. Dat ging uiteindelijk toch niet door. Dat zal gedeeltelijk gekomen zijn door dit rapport
http://vbn.aau.dk/files/62413823/Maastr ... l_2011.pdf
waarin gewaarschuwd wordt voor het laag-frequente lawaai van de gewenste (Deense) windmolens.
Henrik Møller, de auteur van het rapport is een deskundige op het gebied van geluidshinder (al meer dan 38 jaar onderzoekend professor aan de Deense Aalborg University.)

Was, want hij is zonder meer op straat geschopt.
Top Professor Fired for Exposing Huge Wind Energy Scam
Henrik Møller, Denmark's leading academic expert on noise research, has been fired by his university after exposing a far-reaching cover up by the Danish government of the health risks caused by wind turbine noise pollution.
Shock and outrage at this latest example of the heavey-handed cover up of government-backed junk science has brought strong condemnation from independent scientists.[...]
The purported reason for his firing, is that the professor is no longer “financially lucrative" for the university.
— Despite claiming that the termination was due to a shortage of funds, the university had recently hired two additional people in the same department.[...]
It has been reported that the wind industry has frequently complained about Dr. Møller to his boss (Dean Eskild Holm Nielsen).[...]
The same article states that with Dr. Møller out of the picture, wind industry friendly DTU will now take over responsibility for assessing acoustical impacts of industrial wind turbines on Danish citizens. (I wonder what conclusions they will reach?)
http://www.principia-scientific.org/pro ... -scam.html
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24966
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Column: Windmolens

Bericht door King George »

Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Mahalingam
Berichten: 52313
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Column: Windmolens

Bericht door Mahalingam »

Bij Hazerswoude (gemeente in het Groene Hart waar een spoortunnel voor miljarden is gemaakt om het landschap te ontzien) staan al 10 jaar vier windmolens lelijk te zijn.
Door de een of andere regeling valt nu de subsidie weg en zou er geld bij moeten.
Zodoende gaan die vervangen worden door nieuwe molens die wel subsidie vangen.
Zo iets heet "Groene Logica".
Een subsidie is voor het produceren van een bepaald aantal kilowattuur. Als dat is geproduceerd, stopt de subsidie. ,,Een bedrijf kan voor bestaande windmolens geen nieuwe subsidie aanvragen, voor nieuwe windmolens wel'', legt een woordvoerder van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland uit. Subsidieaanvragen gaan via deze overheidsinstantie.

Maar het is toch niet de bedoeling van deze rijksbijdrage dat windparken na tien jaar worden vervangen? ,,De bedoeling van de subsidie is het stimuleren van de productie van duurzame energie'', antwoordt de woordvoerder.
http://www.leidschdagblad.nl/regionaal/ ... sited=true
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52313
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Column: Windmolens

Bericht door Mahalingam »

In Denemarken hebben ze veel windmolens die niet gezorgd hebben voor minder CO2 uitstaat. Maar af en toe is er wel stroom over.
En Groene Stroom mag wat kosten. Dus komt er een 300 km kabel van 700 MW die 600 miljoen euro gaat kosten en heel af en toe gebruikt zal worden.
Onderzeese stroomkabel moet Nederland en Denemarken verbinden
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/Nie ... nden.dhtml
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52313
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Column: Windmolens

Bericht door Mahalingam »

Eneco gaat een heel groot windmolenpark bij Bergen aan Zee bouwen met subsidie.
De afspraken zijn gemaakt (energie akkoord), de vergunningen verleend.
En nu ziet de minister dat er voor heel lang veel meer subsidie moet komen op de geleverde stroom. En hij vraagt zich af: "kan het voor mij niet wat goedkoper?"
Paniek in de duurzame kerk.
Eneco dreigt Kamp met schrappen windmolenpark
Energiebedrijf Eneco schrapt de aanleg van een windmolenpark voor de kust van Bergen aan Zee als minister Henk Kamp van Economische Zaken de al verleende vergunning herziet.
Kamp heeft volgens Eneco in april gezegd dat hij de vergunningen voor windparken nog eens onder de loep wil nemen omdat hij denkt dat het goedkoper kan.[...]
Een woordvoerster van minister Kamp bevestigt dat Kamp de vergunningen vanwege 'kostenefficiëntie' opnieuw tegen het licht houdt en binnenkort een besluit neemt.
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/Nie ... park.dhtml
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24966
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Column: Windmolens

Bericht door King George »

DFT TV

Windmolens op zee ooit rendabel?

Het is niet duidelijk wanneer windmolens op zee ooit rendabel worden. Toch investeert de overheid er miljarden in. Telegraaf TV neemt een kijkje bij windmolenpark Luchterduinen van Eneco, dat nu wordt gebouwd.


>> Bekijk video <<
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Column: Windmolens

Bericht door Pilgrim »

De Nederlandse windmolens draaien nog steeds op subsidie

Geplaatst door Tim Engelbart op 26 september, 2014

En onder leiding van de VVD worden er weer een hoop bij gebouwd!

Ooit werd Rutte er minister-president mee: onvervalste rechtse retoriek op tal van terreinen waar de VVD een stevig rechts geluid tot dusverre nog had nagelaten te verkondigen. Zoals het gebied van duurzaamheid. Toen Rutte net was aangetreden als VVD-leider, meldde hij nog van de school "groenrechts" te zijn. Maar in 2010 was die toon al veranderd naar: "Die malle windmolens draaien niet op wind, maar op subsidie." Mede dankzij dat soort uitspraken kon Mark Rutte later dat jaar het minister-presidentschap opeisen.

Maar van al die ferme taal over windmolens is bijzonder weinig terecht gekomen. Vandaag kondigde het kabinet - waarvan Rutte nog altijd premier is - immers aan dat er drie megaparken zullen worden aangelegd voor de vaderlandse kust:

Er komen drie grote windmolenparken op zee. Dat heeft het kabinet vrijdag besloten. Negen vergunningen die eerder voor windparken op zee waren afgegeven, worden ingetrokken. De betrokken energiebedrijven krijgen compensatie. Over de hoogte moet nog worden onderhandeld.

Volgens de betrokken ministers Henk Kamp (Economische Zaken) en Melanie Schultz (Infrastructuur en Milieu) gaan door clustering van de nieuwe windparken de kosten flink omlaag. In de drie gebieden komen in totaal vijf windparken. Het levert de komende 15 jaar in totaal een besparing van 3 miljard euro op, aldus Kamp.

Volgend jaar kan bij Borssele worden begonnen met de ontwikkeling van het eerste park.

Twee VVD-ministers zijn er dus apetrots op: Nederland zet weer een stapje verder op het pad naar volledige 'duurzaamheid'. Ondanks het feit dat windmolenparken - en zeker op zee - nog lang niet rendabel zijn, en ondanks het feit dat dit gegoten wordt in het frame van de 'kostenbesparing'; de hele 'kostenbesparing' was natuurlijk overbodig geweest als er nooit een euro geïnvesteerd was in duurzaamheid.

Alle stoere taal over windmolens, subsidie en andersoortige bezuinigingen die zouden worden ingezet op duurzaamheidsprojecten ten spijt is de VVD dus weer helemaal terug op het spoor van "groenrechts." Met de immer lachende Rutte als voorman. Zoals de windmolen waait, waait zijn jasje

http://www.dagelijksestandaard.nl/2014/ ... ent-447745
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Column: Windmolens

Bericht door xplosive »

Ter vergelijking :

Nederlander betaalt €340 per jaar aan subsidies fossiele brandstoffen
Sinds april dragen huishoudens gemiddeld €9 per jaar bij aan een subsidie voor duurzame energie. Maar elke Nederlander betaalt ook ongemerkt €340 per jaar aan subsidies op fossiele energie.

Het staat gelijk aan bijna drie keer het BNP van Nederland. Een recent rapport van het Internationaal Monetair Fonds (IMF) schat de wereldwijde uitgaven aan subsidies voor fossiele brandstoffen op een astronomische €1.500 mrd per jaar.

Subsidies voor fossiele brandstoffen, het klinkt niet logisch. Subsidies zijn er toch juist voor hernieuwbare energie? Je kan bijvoorbeeld subsidie krijgen voor het plaatsen van zonnepanelen, maar toch niet voor het bouwen van een kolencentrale? Dat klopt. Het gaat dan ook vaak niet om directe subsidies, maar om prijsregulering, vrijstellingen van accijnzen, of leningen met lage rentes.

Een voorbeeld: als gevolg van de Chicago Conventie in 1944 wordt er geen accijns geheven op kerosine voor vliegtuigen. Jaarlijks voordeel voor fossiele brandstoffen in Nederland: €1,7 mrd. Een ander voorbeeld: In Egypte betalen mensen minder dan de kostprijs voor stroom. Politici daar realiseren zich wel dat er daardoor weinig drijfveer is tot energiebesparing, maar ze willen ook geen sociale onrust veroorzaken.

Het IMF pleit voor een stop op de subsidies, want ze zijn slecht voor het milieu. Een wereldwijde subsidiestop zou een CO2-reductie van 13 procent opleveren. Daarnaast zijn subsidies een marktinterventie die nadelig is voor hernieuwbare energie. Cijfers van het Internationaal Energieagentschap (IEA) tonen aan dat er in 2011 wereldwijd slechts €88 mrd aan subsidies naar groene energie ging. Dit ging om directe subsidies, indirecte subsidies zoals belastingvoordelen zijn hierbij niet meegenomen.

Groene energie is dus misschien nog wel duur, maar fossiele energie is vooral ook onterecht goedkoop.

Duizend euro extra

Hoe zit dat in Nederland? Het IMF kon niet de uitsplitsing van de getallen geven voor de situatie hier, maar cijfers van onderzoeksbureau CE Delft scheppen helderheid. De Nederlandse overheid spendeerde in 2010 €5,6 mrd aan directe en indirecte subsidies voor fossiele brandstoffen. Omdat alle staatsuitgaven uiteindelijk worden bekostigd door de burger in de vorm van belastingen, hebben de 16,5 miljoen inwoners van Nederland dus samen die €5,6 mrd opgehoest.

Per persoon komt dat neer op €340 per jaar. Een gemiddeld gezin met twee kinderen betaalde dus ongemerkt meer dan €1.000 extra voor fossiele energie, bovenop de energierekening. Ook als het groene stroom kocht.

De fossiele energie subsidies staan in schril contrast met de subsidies voor hernieuwbare energie. Die bedroegen in 2010 in Nederland namelijk slechts €1,5 mrd – minder dan een derde van de €5,6 mrd voor fossiel. Die euro’s worden wel uitgespreid over een kleiner aantal opgewekte kilowatturen en liters biobrandstof.

SDE+

In Nederland is het belangrijkste instrument voor groene energie de Stimuleringsregeling Duurzame Energie (SDE+). Deze geeft subsidie aan duurzame energie om het prijsverschil tussen duurzaam en fossiel te overbruggen. Om de hoeveelheid opgewekte duurzame energie te maximaliseren, wordt de subsidie geveild: hoe lager de energieprijs van een project, hoe meer kans op subsidie.

Het programma is succesvol. In 2012 was er €1,7 mrd beschikbaar in de subsidiepot, maar minister Kamp verhoogde dat bedrag voor 2013 naar €3 mrd. Sinds april betalen burgers en bedrijven mee aan de subsidies via een heffing op de energierekening. Die heffing gaat, net als de energiebelasting, via een getrapt stelsel. Grootverbruikers betalen relatief minder dan burgers.

Maar die heffing leidde tot gemor – waarom moet duurzame energie zo duur zijn, lijkt het sentiment. Aan de andere kant: die heffing gaat huishoudens dit jaar gemiddeld €9 per jaar extra kosten, oftewel €4 per Nederlander per jaar (uitgaande van 2,2 personen per huishouden). Een schijntje vergeleken met de honderden euro’s die huishoudens onbewust bijdragen aan de instandhouding van het gebruik van fossiele brandstoffen.

Natuurlijk dragen huishoudens ook ongemerkt bij aan subsidies voor hernieuwbare energie. De €1,5 mrd die in 2010 werd besteed aan subsidies voor hernieuwbare energie werd ook bij elkaar gebracht door de 16,5 miljoen inwoners van Nederland. Dat komt neer op gemiddeld €91 per persoon. Aangenomen dat de subsidies voor hernieuwbaar en fossiel in 2013 vergelijkbaar zijn met die in 2010, betalen burgers dus ongeveer €95 voor hernieuwbaar en €340 voor fossiel.

Met andere woorden, we geven allemaal ongevraagd bijna 3,6 keer meer uit aan subsidies voor fossiele brandstoffen dan aan hernieuwbare energie.
Op die manier wordt de olie uit Saoedi-Arabië dus zwaar gesubsidieerd. Willen we dat liever dan subsidie op windmolens?
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89883
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Column: Windmolens

Bericht door Ariel »

xplosive schreef:Ter vergelijking :

Nederlander betaalt €340 per jaar aan subsidies fossiele brandstoffen


Op die manier wordt de olie uit Saoedi-Arabië dus zwaar gesubsidieerd. Willen we dat liever dan subsidie op windmolens?
Ik heb liever subsidie op schone kernenergie en kerncentrales.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Column: Windmolens

Bericht door Pilgrim »

Die zogenaamde Groene Energie kan volgens mij niet eens bestaan zonder subsidies terwijl de klassieke energiewinning dat wel kan.
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Mahalingam
Berichten: 52313
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Column: Windmolens

Bericht door Mahalingam »

Zo redenerend geeft Duitsland ons dus subsidie op fossiele brandstof.
Want men gaat over de grens tanken en koop brandstof waar minder belasting op zit.
Wat onze staat aan accijnzen e.d. mis loopt heet subsidie?
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52313
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Column: Windmolens

Bericht door Mahalingam »

Denemarken wordt vaak opgevoerd als een land dat succes heeft met de windenergie.
"Earlier this month, it was announced that wind power accounted for a record 41.2 percent of all electricity used in Denmark during the first half of 2014."

Maar al eerder was bepaald dat de CO2 uitstoot niet verminderd was. En nu komt het bericht over de 'ecologicaal footprint'.
Denmark's ecological footprint is fourth largest
Researchers at the World Wildlife Fund (WWF) measured how countries around the world consume fossil fuels and looked at other relevant factors including forestry, fishing and farming methods.

Denmark came out fourth on the annual Living Planet Report list, behind only behind oil-producing states Kuwait, Qatar and the United Arab Emirates. Neighbouring Sweden came in tenth place.
http://www.thelocal.dk/20140930/denmark ... -footprint
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Column: Windmolens

Bericht door xplosive »

En dat heeft dus niets te maken met windmolens, maar alleen maar met die gruwelijke mensonterende veeteelt, want er staat in het artikel :
Denmark's agriculture industry and Danes' high meat consumption are behind the "absolutely poor" placing.
Appels en peren ..... tsja .....
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Mahalingam
Berichten: 52313
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Column: Windmolens

Bericht door Mahalingam »

Ja, je hebt gelijk. Het is de manier van leven en hoe ze hun landje gebruiken. De Denen zijn grote vleeseters. Hier vleeseten per capita:
https://docs.google.com/spreadsheet/ccc ... uc1E#gid=0
The US and the UK are among the few countries whose meat consumption levels have remained relatively stable. Surprisingly, it is not the US with the largest consumption (124.8), but Denmark with a shocking 145.9kg per person in 2002.
http://www.theguardian.com/environment/ ... ate-change
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89883
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Column: Windmolens

Bericht door Ariel »

Windmolenparken kosten 5 miljard

Het aanleggen van windmolenparken op zee kost 4,8 tot 5 miljard euro, afhankelijk van de locatie. Dat blijkt uit een studie in opdracht van het ministerie van Economische Zaken. Minister Henk Kamp heeft het rapport naar de Tweede Kamer gestuurd.

Volgens het onderzoek, dat begeleid werd door het Centraal Planbureau, levert de windenergie vooralsnog niks op, waardoor er alleen sprake zou zijn van maatschappelijke kosten. Dat komt doordat de windenergie geen effect heeft op de CO2-uitstoot. Volgens Europese afspraken mag namelijk met CO2-rechten worden gehandeld. Die CO2-rechten worden niet minder als je veel windmolens neerzet, zei CPB-medewerkster Annemiek Verrips zondag in het NOS Journaal.

Kamp spreek van ,,een betreurenswaardig misverstand'' bij het CPB. Hij gaat ervan uit dat het Europese systeem van emissiehandel zal veranderen en dat windenergie straks wel baten op gaat leveren. Volgens Kamp wordt met de windmolenparken op termijn in totaal 4,2 miljard euro bespaard ten opzichte van eerdere plannen. De minister heeft drie gebieden aangewezen voor de bouw van windmolenparken.

bron
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24966
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Column: Windmolens

Bericht door King George »

Die klimaatminaretten kosten ons alleen maar geld en leveren ons niets op.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Column: Windmolens

Bericht door Pilgrim »

PVV: “Stop de miljardensubsidies aan windturbines!”

Geplaatst op 6 oktober 2014

De PVV wil dat minister Kamp onmiddellijk stopt met het pompen van miljarden euro’s subsidie in windturbineparken die de maatschappij enkel schade opleveren. PVV-Tweede Kamerlid Reinette Klever: ‘Nu ook het CPB heeft aangetoond dat windturbines op zee de maatschappij opzadelen met een schadepost van 5 miljard euro is het onverantwoord om door te gaan met deze geldverkwisting. Het Energieakkoord moet de prullenbak in en vervangen worden door realistisch beleid dat Nederland geld en banen oplevert in plaats van kosten’.

Vragen van het lid Klever (PVV) aan de minister van Economische Zaken over het bericht dat de bouw van windmolenparken op zee de maatschappij 5 miljard euro schade oplevert (*):

1.) Wat is uw reactie op het bericht ‘5 miljard schade door windmolens’ (*) ?

2.) Bent u bereid te stoppen met de bouw van windturbineparken op zee, nu blijkt dat dit 5 miljard euro aan schade en geen milieuwinst oplevert? Zo nee, over welke kennis beschikt u waar het CPB niet over beschikt?

3.) Hoe gaat u de burger uitleggen dat u ze honderden euro’s per jaar uit de zakken klopt voor het bouwen van windturbines op zee die de maatschappij enkel schade opleveren? In wiens belang handelt u?

4.) Bent u met ons van mening dat energie uit windturbines geen alternatief is voor fossiele energie, omdat windturbines op zee niet op wind maar op subsidie draaien, zelfs indien de kosten met 40% zouden dalen? Zo ja, waarom blijft u miljarden euro’s hieraan verspillen?

(*) NOS, 5 okt. 2014: http://nos.nl/artikel

Afbeelding

http://ejbron.wordpress.com/2014/10/06/ ... more-72259
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Column: Windmolens

Bericht door Pilgrim »

De kosten van windenergie op zee: van 18 miljard naar 36,9 miljard

Geplaatst door Hans Labohm op 7 oktober, 2014

Afbeelding

Het begint tot de media door te dringen: stroom uit zee is duur, peperduur. Een gastbijdrage van Fred Udo.

Elektriciteit is onmisbaar voor het functioneren van onze maatschappij. Een stroomuitval van een paar uur in dorp of kleine stad is voorpaginanieuws.

De levering van stroom is alleen gegarandeerd wanneer de opwekking van stroom de vraag nauwkeurig volgt. Windmolens en zonnepanelen kunnen dat niet, dus kunnen deze generatoren niet voldoen aan de eisen, die aan de stroomvoorziening van een moderne maatschappij gesteld worden.

De traditionele centrales blijven essentieel voor de leveringszekerheid en de stabiliteit van het net, maar door de subsidies en de voorkeursbehandeling van groene energie op het distributienet wordt de traditionele stroomvoorziening onrendabel, maar blijft onmisbaar.

Het bouwen van 10,5 gigawatt windenergiecapaciteit betekent het bouwen van een extra stroomopwekking naast een goed functionerend stroomopwekking en distributiesysteem.

Hieronder wordt uitgerekend wat de consument extra moet betalen naast de gewone stroomprijs voor het feit, dat de Noordzee wordt vol gezet met zwaaipalen, die een minieme bijdrage leveren aan de vermindering van het brandstofverbruik.

De plannen volgens het energieakkoord
Minister Kamp reserveert 18 miljard voor toekomstige exploitatiesubsidies voor 3,34 gigawatt (GW) wind op zee binnen het energieakkoord. In dit bedrag is 40% prijsverlaging verwerkt.

Hoe kan het, dat het ministerie zo zeker is, dat de subsidies voor wind op zee met 40% omlaag zullen gaan?
Hier is een aantal redenen voor.
1. De investeringsaftrek maakt, dat de staat 15% van de investering terugbetaalt aan grote bedrijven. Daarnaast is er nog een waaier van groene subsidies, die door de specialisten van grote bedrijven bekwaam wordt uitgemolken.
2. Begin 2014 heeft de regering TenneT verantwoordelijk gemaakt voor het aanleggen van de stroomaansluitingen op zee. Hiermee wordt de financiering van de stroomaansluitingen uit de projecten zelf gehaald, zodat de burger dit wel op zijn stroomrekening krijgt, maar nu onder het hoofd transport. Dit vermindert de investering voor de winduitbater en de bijbehorende SDE-betalingen met 20 procent. Dit is een cosmetische operatie, die de prijs voor de consument niet verandert.
3. Volgens een beleidsdocument afkomstig van ECN zal de marktprijs voor stroom in de volgende 10 jaar lineair stijgen van 5,5 cent naar 8,4 cent per kilowattuur. Dit scheelt 3 cent per kilowattuur subsidie. Dit zou de exploitatiesubsidie met 20 procent verminderen.
4. De SDE regeling voor wind op zee bevat een hardheidsclausule, die inhoudt, dat de vergoeding van jaar tot jaar bijgesteld kan worden. Als het wensdenken van punt 3 niet uitkomt, dan worden de uitbetalingen gewoon aangepast. Dit zal waarschijnlijk moeten gebeuren, want de prijzen voor elektriciteit op de spotmarkt liggen rond 5 cent per KWh voor 2017.

Geen van deze punten vermindert de prijs van wind op zee, maar hiermee wordt op papier de 40% doelstelling makkelijk gehaald. De gebruiker heeft hier niets aan, dus voor de gebruiker blijft de rekening staan op 18 miljard plus de 40%. Dit brengt de rekening voor 15 jaar exploitatie van 3,4 GW wind op zee op 30 miljard.

Bestaand en gepland buiten het energieakkoord
Voordat het energieakkoord gesloten werd zijn er al concessies uitgegeven en exploitatiesubsidies gereserveerd voor 1 Gigawatt windenergie op zee. Voor de exploitatie van de 0,6GW van het Gemini windterrein is 4,3 miljard uitgetrokken. Dit bedrag is inclusief de exploitatie kosten van de aansluitingen.

De exploitatiesubsidies voor de 1 GW op zee buiten het energieakkoord zijn 1,6 maal het bedrag voor Gemini. Dit komt neer op 6,9 miljard te betalen in 15 jaar.

De som van bovengenoemde bedragen is 36,9 miljard euro subsidie in 15 jaar.

Dit is het bedrag dat als energiebelasting en extra transportkosten betaald wordt door de kleinverbruiker bovenop de stroomprijs.

Hierbij komen nog de kosten voor hoogspanningsverbindingen op land, want windturbines staan niet bij de verbruikers, maar elektriciteitscentrales wel.

Het rendement van de bestaande centrales gaat door het start-stop regime achteruit, terwijl onderhoudskosten en afschrijving toenemen. De maatschappij, wij dus, zullen extra moeten betalen om de leveringszekerheid op peil te houden.

De baten van windenergie op zee
De stroomopbrengsten van 4,45 GW op zee met 3500 draaiuren is 55 Petajoule per jaar. In totaal wordt in Nederland 422 PJ per jaar aan stroomverbruikt. De bijdrage van wind op zee is dus 55/422 = 13% van het stroomverbruik. Dit lijkt een behoorlijke bijdrage, maar het is maar 1,7% van het totale Nederlandse energieverbruik van 3245 Petajoule per jaar.

Hoeveel scheelt dit in primaire brandstof (kolen, gas)? Door compensatie van factoren als het brandstofrendement van centrales(+), inpassingsverliezen(-), zelfenergie van windmolens(-) en transportverliezen(-) komt de vermindering van het fossiele brandstofverbruik door de opbrengst van 4,45 GW wind op zee uit op 1,5%. Een uitgebreide berekening is hier te vinden.

Anderhalf procent vermindering van het brandstofverbruik is het resultaat van de hoofdrol, die wind op zee is toegedacht in het energieakkoord. Geen wonder, dat de doelstelling van het energieakkoord, 16% besparing in 2023, niet gehaald zal worden.

Dit hele circus wordt onder meer gerechtvaardigd door de angst voor CO2 als broeikasgas. Maar de opwarming van de aarde is 18 jaar geleden gestopt, terwijl de CO2–concentratie in de atmosfeer bleef stijgen. Dit wijst erop dat de invloed van CO2 op de temperatuur schromelijk is overschat.

Aldus Fred Udo.

http://www.dagelijksestandaard.nl/2014/ ... ent-449955
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89883
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Column: Windmolens

Bericht door Ariel »

'Energieakkoord is grootste geldverspilling ooit'

Het 'sprookje van de windenergie' wordt een aanslag op de koopkracht van iedere Nederlander. Dat stelt een aantal gerenommeerde wetenschappers in De Telegraaf. Ze denken aan minstens 500 euro per huishouden per jaar. Pieter Lukkes, emeritus hoogleraar Economische Geografie heeft het over 'de grootste verspilling van gemeenschapsgeld ooit'. Lukkes spreekt namens wetenschappers als Kees de Groot, ex-directeur van het Shell-lab Rijswijk, natuurkundige Kees Lepair, econoom Hans Labohm, onderzoeker energie Theo Wolters en de emeritus hoogleraren Frans Sluijter en Ad Verkooijen. Volgens de wetenschappers gaat het Energieakkoord de belastingbetaler minstens 53 miljard euro kosten. Dat is duidelijk meer dan de 18 miljard waar minister Kamp het over heeft.

http://www.elsevier.nl/Politiek/achterg ... eid=158493
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89883
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Column: Windmolens

Bericht door Ariel »

Windmolen-manie: klimaatbeleid moet energiebeleid worden

Klimaatbeleid moet snel energiebeleid worden. En subsidies voor windenergie stimuleren de uitstoot van foute gassen.

Nederlandse gezinnen gaan de komende jaren weer hogere heffingen betalen over hun stroomrekening om de bouw en exploitatie van windmolens te bekostigen. De vervijfvoudiging van het aantal windmolens op zee en de verdubbeling daarvan op land kosten zo'n 18 miljard euro. Dat komt boven op de lopende miljardensubsidies.

Akkoord

Die windmolens vormen de belangrijkste pijler onder het Energieakkoord dat het kabinet-Rutte II een jaar geleden sloot met tientallen actiegroepen en belanghebbende bedrijven, die de rekening bij de burgers neerleggen.

Als al die gesubsidieerde windmolens zouden leiden tot waarvoor ze zijn bedoeld – minder klimaatverandering door minder verbrande koolstof in de lucht – waren de subsidies wellicht verdedigbaar.

Maar zelfs dat doel wordt niet of nauwelijks gediend. Al was het maar omdat er vooral steenkolencentrales draaiend moeten worden gehouden voor als het niet, of te hard, waait.

Toch heeft het kabinet getekend voor het kostbare, landschap- en natuurverstorende windmolenprogramma, omdat het wil dat Nederland volop meedoet aan Europese klimaatdoelstellingen.

Die normen dateren uit 2007, toen leiders van de Europese Unie – de Duitse bondskanselier Angela Merkel voorop – zich het hoofd op hol lieten brengen door de Amerikaanse politicus Al Gore, die apocalyptische beelden schetste van de ondergang van de aarde.

Emoties

Het heeft er alle schijn van dat vooral Noord-Europese politici zich door emoties laten leiden als het om energiebeleid gaat. Kernenergie is fout, fossiele brandstoffen zijn fout en de onafwendbare toekomst is aan duurzame energie uit wind, zon en waterkracht. Europa zal de wereld daarin voorgaan, dat is het idee.

De harde werkelijkheid voegt zich zelden naar deze romantische geesteshouding. In de werkelijkheid van najaar 2014 zijn fossiele brandstoffen uitzonderlijk goedkoop. Ondanks crises in en rond olie- en gasproducerende landen is de olieprijs sinds het voorjaar gezakt van 115 dollar naar 85 dollar per vat.

Goedkoop

Steenkolen zijn al jaren heel goedkoop. Daar zijn tal van verklaringen voor, zowel leunend op een groter aanbod als op afnemende vraag. In Noord-Amerika zijn bijvoorbeeld nieuwe fossiele voorraden (leisteen, teerzanden) winbaar geworden. Gesubsidieerde energie uit wind en zon vergroot het energieaanbod en drukt dus de prijs. De stagnerende wereldeconomie zorgt ook voor minder vraag en dalende energieprijzen.

Onderwijl liet de Europese Unie – en in haar kielzog Nederland – haar koers op energiegebied vrijwel uitsluitend en wel heel eenzijdig bepalen door de Al Gore-manie van zeven jaar geleden.

Dat ziet het kabinet-Rutte inmiddels ook in. Toenmalig minister van Buitenlandse Zaken Frans Timmermans (PvdA) stelde twee maanden geleden in Elseviers H.J. Schoo-lezing vast dat 'geopolitieke en strategische overwegingen tot nu toe een ondergeschikte rol hebben gespeeld in het energiebeleid van de Europese Unie'. Daarmee bevestigde Timmermans met zo veel woorden de naïviteit en eenzijdigheid van het EU-energiebeleid, dat tot dusver vooral klimaatbeleid was. Timmermans pleitte voor 'meer diversiteit in onze energiebronnen en energie-aanbieders'.

Dat waren terechte woorden, maar het kabinet-Rutte handelt daar nauwelijks naar, met zijn voortborduren op het klimaatgestuurde Energieakkoord.

Eindeloos

De Europese Unie kan intussen beter doen waar ze wel goed in is, te weten een goed functionerende, grensoverschrijdende energiemarkt bevorderen, met een optimale infrastructuur. Zodat Franse consumenten kunnen profiteren van Spaanse zonne-energie. En zodat de Baltische staten, verbonden met de rest van de EU, niet door het Rusland van Poetin of diens opvolgers kunnen worden gechanteerd.

Subsidies voor energie moeten niet meer worden gestoken in eindeloze exploitatieverliezen van oude, ondoelmatige technologie, maar in potentieel baanbrekend onderzoek (kernfusie, bijvoorbeeld) waar we tegen het midden van de eeuw echt wat aan kunnen hebben en waardoor de Europese Unie nu eens echt leidend kan zijn.

Nederland en andere EU-landen moeten daarnaast afstappen van door sentimenten gedreven taboes op zaken als kernenergie en schaliegas.

Daar zijn genoeg bezwaren tegen te bedenken, maar energieproductie zonder nadelen en risico's bestaat niet. Wie een verscheidenheid aan energiedragers en energieleveranciers wil, moet – het naar zee dragen van belastinggeld daargelaten – niets bij voorbaat uitsluiten.

bron
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Column: Windmolens

Bericht door Pilgrim »

Geen draaikonterij over windenergie

Geplaatst door Hans Labohm op 8 november, 2014

Een gastbijdrage van Pieter Lukkes.


De heisa rond windenergie hebben wij te danken aan het Energieakkoord. Dat achterkamertjes- akkoord is bekokstoofd door de milieuorganisaties, lobbyclubs van bedrijven en nog wat los spul. Deze clubs hebben het spel handig gespeeld: zijzelf de baten en loodzware lasten voor de huishoudens. De subsidiëring van windenergie gaat per huishouding 15 jaar lang minstens €500 per jaar kosten. Is dat wel nuttig en nodig? Dat bewijs is niet bijgeleverd. Ofwel: het is wel kassa, maar de kassabon ontbreekt. Logisch, want het zou een blanco bon zijn omdat de windturbines overbodig en zonder nut zijn.

Onze overheid blijft in gebreke want die zou ter bescherming van de burgers de kassabon op moeten eisen. Dat gebeurt echter niet. De cultuurhistoricus René Cuperus (PvdA) schreef in de Volkskrant van 21 juli 2014: “Politieke partijen zijn opgehouden de burgers te vertegenwoordigen’’. Dus staat de burger in de kou.

Deze provincie heeft zich laten opschepen met de verplichting om 530 MW vermogen te bouwen. Waar moeten die turbines komen? Geen nood, Fryslân foar de Wyn werpt zich schaamteloos op om dat varkentje te wassen. Deze groep weet wat goed is voor het domme volk dat moet worden behoed voor het ingrijpen van de gevreesde minister Henk Kamp.

Na Fryslân foar de Wyn komt de Commissie Winsemius. Die pent over wat Fryslân foar Wyn al heeft opgeschreven. Het resultaat is dat wij nu opgescheept zitten met hetgeen drie laffe organen ervan hebben gebakken. Laf, omdat noch het provinciebestuur, noch Fryslân foar de Wyn, noch Winsemius de moed hebben gehad om te zeggen dat zij geen poot zullen verzetten alvorens de kassabon met de specificatie van nut en noodzaak van windenergie is overhandigd. Door deze bon niet op te eisen ontloopt men de harde waarheid dat Nederland, en dus ook Fryslân, oneindig veel beter af is zónder dan mét windenergie. Voor de toekomst van de provincie is er slechts één optie: de nul-optie. Het is daarom bizar te lezen dat GrienLinks de buit van de nog te bouwen turbines al vast wil verdelen. Zij schat die buit op €30 miljoen per jaar. Over een periode van 15 jaar is dat dus €450 miljoen. GrienLinks snapt blijkbaar niet dat al dat geld de huishoudens afhandig moet worden gemaakt. Onnodig, dus eigenlijk is het gestolen geld. Vooral het sterk groeiend aantal huishoudens met een smalle tot zeer smalle beurs zal GrienLinks er dankbaar voor zijn te worden geplukt!!

Is het, dit wetende, nog wel zo leuk om voor Sinterklaas te spelen? Ook de exploitanten van dorpsmolens moeten dit zichzelf afvragen. Het woord is nu aan de tot dusver weinig kritische provinciale politiek. Alvorens wij straks naar het stemhokje gaan hebben wij het recht van alle politici te weten of zij zonder draaikonterij vóór of tegen de nul–optie zijn. Dan weten wij meteen op wie wij vooral niet moeten stemmen.

Aldus Pieter Lukkes.

Dit artikel werd eerder gepubliceerd in de Leeuwarder Courant van 8 november 2014.

http://www.dagelijksestandaard.nl/2014/ ... indenergie
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Plaats reactie