'Duurzame' energie: windmolens en zonnepanelen

Deze afdeling is voor algemene topics die niet passen in wat reeds voorzien is. Ze moeten wel aansluiten bij ons thema.
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Column: Windmolens

Bericht door xplosive »

Bij elke conversie vindt energie-verlies plaats (d.w.z. verlies van nuttig aanwendbare energie, want de totale hoeveelheid energie blijft uiteraard op zichzelf behouden). Waar het hier om gaat is dat je in ieder geval door het omzetten van water in waterstofgas en zuurstofgas een methode hebt om (een deel van de) energie überhaupt te bufferen voor later gebruik (bijvoorbeeld voor in een koude winter). De ontwikkeling van technieken om waterstofgas voor langere tijd tegen lage kosten houdbaar te laten zijn is echter nog volop in gang. Zie bijvoorbeeld bij Hydrogen storage.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Column: Windmolens

Bericht door Ali Yas »

xplosive schreef:De ontwikkeling van technieken om waterstofgas voor langere tijd tegen lage kosten houdbaar te laten zijn is echter nog volop in gang. Zie bijvoorbeeld bij Hydrogen storage.
Zou het nou niet aardig zijn als de NL Overheid zo wijs was daar eens wat geld in te steken, in plaats van in het subsidiëren van nog meer "ouderwetse" windmolenparken? Of vraag ik nou te veel?
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Column: Windmolens

Bericht door xplosive »

Ali Yas schreef:
xplosive schreef:De ontwikkeling van technieken om waterstofgas voor langere tijd tegen lage kosten houdbaar te laten zijn is echter nog volop in gang. Zie bijvoorbeeld bij Hydrogen storage.
Zou het nou niet aardig zijn als de NL Overheid zo wijs was daar eens wat geld in te steken, in plaats van in het subsidiëren van nog meer "ouderwetse" windmolenparken? Of vraag ik nou te veel?
Het punt is nou juist dat ze methoden voor productie en opslag van waterstofgas willen aanwenden in combinatie met windmolenparken. Dus als je deze combinatie wilt dan zul je deze combinatie moeten subsidiëren.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Column: Windmolens

Bericht door Ali Yas »

xplosive schreef:Het punt is nou juist dat ze methoden voor productie en opslag van waterstofgas willen aanwenden in combinatie met windmolenparken. Dus als je deze combinatie wilt dan zul je deze combinatie moeten subsidiëren.
De combinatie ja, precies. Zonder die opslag heeft de aanleg van windmolenparken weinig zin (en iets dergelijks geldt, hoewel in minder ernstige mate, voor PV-cellen).
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Mahalingam
Berichten: 52153
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Column: Windmolens

Bericht door Mahalingam »

Windmolen deskundigen. Die zijn er en die hebben (voor zolang het duurt) een goed belegde boterham.
Ik vraag me echt af: wat valt daar nu nog aan te onderzoeken? Zo uniek is een windmolentje niet meer.
Twee ton Utrecht voor onderzoek windmolens
UTRECHT - De gemeente Utrecht heeft 200.000 euro beschikbaar gesteld voor onderzoek naar de komst van windmolens op bedrijventerrein Lage Weide.
Dat heeft wethouder duurzaamheid Mirjam de Rijk vrijdagmorgen bekendgemaakt, meldt RTV Utrecht.
Initiatiefnemer Energie-U heeft op Lage Weide verschillende plaatsen geselecteerd waar een molen zou kunnen komen. Enkele grote bedrijven willen meewerken, maar ook de gemeente heeft eventueel grond beschikbaar.
Het college wil dat de stad in 2030 klimaatneutraal is en denkt dat de windturbines daaraan kunnen bijdragen.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/1306 ... ens__.html
De duurzaamheid wordt duur betaald.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Column: Windmolens

Bericht door Ali Yas »

Tja, die windmolens he? Zijn die nou eigenlijk wel zo goed? Een paar dagen geleden was er nog gepraat over de uitbaters van "conventionele" centrales die klagen over inkomstenderving. Niet omdat ze hun fabrieken wel kunnen sluiten, maar omdat ze ze niet kunnen sluiten. Alle centrales die kunnen leveren als het nodig is, moeten stand-by blijven voor het geval de windmolenparken niet leveren (en dat is heel vaak). Dat is niet goed voor het rendement, en daar willen ze voor gecompenseerd worden. Terecht, lijkt mij. De kosten daarvan moeten worden doorberekend aan de windmolenstroomproducenten, die immers indirect een beroep doen op reservecapaciteit van betrouwbaardere leveranciers.

Wat echt groen zou zijn is het bouwen van energie-opslaginstallaties. Dat kan (met communicerende stuwmeren) maar ook dat is duur. Laat Utrecht zoiets eens onderzoeken. Wordt er nog eens echt geïnnoveerd ook.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Mahalingam
Berichten: 52153
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Column: Windmolens

Bericht door Mahalingam »

Afbeelding

Dit is Milieu Minister Peter Altmaier (54) thuis. Daar legt hij het Duitse Volk uit dat de Energiewende fantastisch is. Er komt steeds meer duurzame eco-stroom dus hoeven we ons geen zorgen te maken over black-outs in de komende winter (dat ze die vorige winter op een haar na gemist hebben,wil ik hier even vermelden). "Kein Strom-Blackout im Winter".
Wel gaan de huishoudens komende tijd mee dan 100 euro per jaar extra betalen voor stroom. Dat moet men ervoor over hebben om het klimaat te redden.
Maar erg veel vertrouwen roept dan verhaal niet in mij op.
Ik zit steeds naar dit beeld te kijken waar alvast een CO2-neutrale kaars brand.
Afbeelding
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17465
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Windmolens, klimaatverandering en andere leugens

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Mahalingam schreef: Wel gaan de huishoudens komende tijd mee dan 100 euro per jaar extra betalen voor stroom. Dat moet men ervoor over hebben om het klimaat te redden.
Is dat zo? Ik las net in de gratis Metro krant dat door wetenschappers is vastgesteld dat de aarde al 16 jaar niet meer is opgewarmd. Maar misschien leest deze Duitse zak(kenvuller) de Metro niet.

Natuurlijk is de opwarming van de aarde onzin en met het milieu is ook niks mis mee. Behalve dan dat er veel te veel mensen op de aarde gevoed willen worden. Moslims hebben dit probleem opgelost door massaal in de uitgestrekte armen van onze kennisbeschaving te vallen. We moeten dit het rare godsdienstwaanzinnige islamitische volk niet aanrekenen, maar wel die gevaarlijke linkse politieke ratten die zich in de vermomming van Gutmensch een plaats naar de top in Europa hebben gevreten en daarmee een rampzalige epidemie hebben veroorzaakt.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Mahalingam
Berichten: 52153
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Column: Windmolens

Bericht door Mahalingam »

Het gaat niet goed met de windenergie en zodoende komen de pensioenen in gevaar. Aldus:
Doelstelling windenergie onrealistisch'
Het nieuwe kabinet heeft het doel voor hernieuwbare energie verhoogd van 14 procent naar 16 procent in 2020. Windenergie is belangrijk voor het halen van deze doelstelling. ING wijst erop dat de uitbreiding van het windmolenpark in Nederland sinds 2009 bijna tot stilstand is gekomen.
Het aandeel hernieuwbare energie steeg vorig jaar naar 4,2 procent van het totaal. Het jaar daarvoor was dat nog 3,8 procent.

Een belangrijke voorwaarde voor de beoogde uitbreiding van het aantal windmolens is dat er nieuwe financieringsbronnen worden aangeboord, bijvoorbeeld bij pensioenfondsen of verzekeraars. 'De bankensector kan namelijk niet alleen in de omvangrijke financieringsvraag voorzien', aldus ING.
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Bin ... isch.dhtml
Geld stoppen in iets dat kapitaaltechnisch slechts winstgevend kan zijn bij een ononderbroken (duurzame) stroom subsidies uit De Grote Pot. Daar trapt tegenwoordig (denk: Griekenland) geen bank meer in. Dus zullen de pensioenfondsen wel gedwongen worden tot solidariteit met het milieu met het adagium dat ze ook hun steentje moeten bijdragen aan de global warming bestrijding.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17465
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Windmolens zijn net als religie. Heeft te maken met wind.

Bericht door Hans v d Mortel sr »

De wereld hangt van list en bedrog aan elkaar. Volgens mij komt dat omdat wij maar kort te leven hebben. Als je snapt wat ik bedoel. :wink2:
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Danube
Berichten: 1786
Lid geworden op: di mar 13, 2012 12:25 pm

Re: Windmolens zijn net als religie. Heeft te maken met wind

Bericht door Danube »

'Hans van de Mortel' schreef:De wereld hangt van list en bedrog aan elkaar. Volgens mij komt dat omdat wij maar kort te leven hebben. Als je snapt wat ik bedoel. :wink2:
Nee.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17465
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Islam bestaat uit zand en wind. Zonder nuttige energie opwek

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Danube schreef:
'Hans van de Mortel' schreef:De wereld hangt van list en bedrog aan elkaar. Volgens mij komt dat omdat wij maar kort te leven hebben. Als je snapt wat ik bedoel. :wink2:
Nee.
Kijk, dat is nu juist jouw probleem. Je reageert te snel zonder eerst zelf goed na te denken. Probeer het eens! Neem de tijd! Maar bedenk daarbij wel dat het leven aan tijd gebonden is. Het is maar aan weinigen voorbehouden de juiste beslissing snel te nemen. Anderen slagen er nooit in een juiste beslissing te nemen. Dit zien we bijvoorbeeld bij veel moslims die al heel lang in Nederland wonen en goed Nederlands praten. Ze gaan er nog altijd vanuit dat die dwaas, sadist, verkrachter, pedofiel, bedrieger, analfabeet en oorlogsmisdadiger Mohammed een goede vent was. Die wijven en dochters van moslims lopen niet voor niets als halve gare woestijn pinquïns rond in onze kennisbeschvaing. Dat heeft een oorzaak. Dus . . . lees nog maar eens mijn quote in alle rust over.

Afbeelding
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Danube
Berichten: 1786
Lid geworden op: di mar 13, 2012 12:25 pm

Re: Islam bestaat uit zand en wind. Zonder nuttige energie o

Bericht door Danube »

'Hans van de Mortel' schreef:
Danube schreef:
'Hans van de Mortel' schreef:De wereld hangt van list en bedrog aan elkaar. Volgens mij komt dat omdat wij maar kort te leven hebben. Als je snapt wat ik bedoel. :wink2:
Nee.
Kijk, dat is nu juist jouw probleem. Je reageert te snel zonder eerst zelf goed na te denken. Probeer het eens! Neem de tijd! Maar bedenk daarbij wel dat het leven aan tijd gebonden is. Het is maar aan weinigen voorbehouden de juiste beslissing snel te nemen. Anderen slagen er nooit in een juiste beslissing te nemen. Dit zien we bijvoorbeeld bij veel moslims die al heel lang in Nederland wonen en goed Nederlands praten. Ze gaan er nog altijd vanuit dat die dwaas, sadist, verkrachter, pedofiel, bedrieger, analfabeet en oorlogsmisdadiger Mohammed een goede vent was. Die wijven en dochters van moslims lopen niet voor niets als halve gare woestijn pinquïns rond in onze kennisbeschvaing. Dat heeft een oorzaak. Dus . . . lees nog maar eens mijn quote in alle rust over.

Afbeelding
En dan te bedenken dat er geen enkel bewijs is dat Mohammed ooit heeft bestaan.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Islam bestaat uit zand en wind. Zonder nuttige energie o

Bericht door Ali Yas »

Danube schreef:En dan te bedenken dat er geen enkel bewijs is dat Mohammed ooit heeft bestaan.
Ga dat op ontdekislam.nl beweren.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Danube
Berichten: 1786
Lid geworden op: di mar 13, 2012 12:25 pm

Re: Islam bestaat uit zand en wind. Zonder nuttige energie o

Bericht door Danube »

Ali Yas schreef:
Danube schreef:En dan te bedenken dat er geen enkel bewijs is dat Mohammed ooit heeft bestaan.
Ga dat op ontdekislam.nl beweren.
Ja, op de Veluwe moet je ook niet beweren dat Jezus nooit heeft bestaan.
Dhana
Berichten: 7962
Lid geworden op: do nov 27, 2008 10:15 am

Re: Islam bestaat uit zand en wind. Zonder nuttige energie o

Bericht door Dhana »

Danube schreef:
Ali Yas schreef:
Danube schreef:En dan te bedenken dat er geen enkel bewijs is dat Mohammed ooit heeft bestaan.
Ga dat op ontdekislam.nl beweren.
Ja, op de Veluwe moet je ook niet beweren dat Jezus nooit heeft bestaan.

Verschil is wel dat je op de Veluwe kans hebt een varkensstont over je heen te krijgen. De daders op een gerechtelijke vervolging kunnen rekenen. Maar of je het er levend af brengt ergens in allahstan, trek ik toch wel ernstig in twijfel.
Wil je in het leven werkelijk leren, moet je in staat zijn buiten het eigen ego te schouwen.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Islam bestaat uit zand en wind. Zonder nuttige energie o

Bericht door Ali Yas »

Danube schreef:
Ali Yas schreef:
Danube schreef:En dan te bedenken dat er geen enkel bewijs is dat Mohammed ooit heeft bestaan.
Ga dat op ontdekislam.nl beweren.
Ja, op de Veluwe moet je ook niet beweren dat Jezus nooit heeft bestaan.
Een flauwe jij-bak. Man, wat grossier je daar toch in. Trouwens, op de Veluwe kijken ze je vermoedelijk raar aan, halen hun schouders op en denken er het hunne van. Ook hier kun je beweren dat Jezus nooit heeft bestaan (beetje dom, maar het mag). Maar mijn punt is: vertel moslims dat hun Mohammed een hersenspinsel is en je hebt een probleem dat evenredig is met de mate waarin de sharia van toepassing is.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Mahalingam
Berichten: 52153
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Column: Windmolens

Bericht door Mahalingam »

Als alles goed gaat staan er binnenkort heel veel windmolens in Noord Duitsland, langs de kust vooral.
En waar is energie nodig en dreigt er een tekort? In Beieren. Dus dan moeten er heel veel kilometers hoogspanningsleidingen aangelegd worden. Dat kost tijd en veel geld. En waar is nu nog geld te vinden daarvoor?
Bij de burgers die aandelen kunnen kopen van 500 euro met een rentegarantie van 5%.
Dat geeft veel blije burgers die nu ook de winstgevendheid ervaren van de omschakeling naar groene energie.
But there are still plenty of misgivings about the new power lines. Southern German states have expressed their concern about being dependent on North Sea coast wind parks for their energy.

Bavarian state premier Horst Seehofer has said he would prefer to invest in regional energy providers, or even make a deal with Russian energy giant Gazprom. Such plans have made some critics sceptical that the expensive north-south power lines will be needed in ten years' time.
http://www.thelocal.de/national/20121111-46101.html
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17465
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Windmolens. Omgaan met luchtkastelen.

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Weleens windmolens in werking gezien?

Weleens van het spreekwoord Langzame molens malen traag gehoord?

De wieken van de echte oude molens draaien tien keer sneller dan de windmolens, de luchtzeepbel molens van de waanzin. Volgens mij moeten de windmolens op energie draaien om ze draaiende te houden :vhappy;

Laat me toch niet lachen. Altijd als ik door het landschap rijd en de winderige flauwekul bezie, neem ik zelden een windmolen waar die de vaart erin houdt. meestal zijn ze op sterven na dood. Een enkeling staat sowieso stil. Is al op het einde van zijn latijn. En wat kost al die flauwekul zoal niet?

Het is altijd weer hetzelfde liedje met de mensheid. Men laat zich knollen voor citroen verkopen. Hoe? Doordat de dwazen wordt wijsgemaakt dat die knollen biologische citroenen zijn met een andere vorm en kleur, en daardoor beter voor het milieu en de gezondheid.

Zo'n windmolen kost niet alleen een vermogen, wat te denken van het onderhoud, etc.

Het kleren van de keizer syndroom.

Dat is waar de mensheid al sinds mensenheugenis aan lijdt. Denk daarbij ook eens aan religie!
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Mahalingam
Berichten: 52153
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Column: Windmolens

Bericht door Mahalingam »

Het is een beetje een afgesleten grap aan het worden: "Windmolens vermalen subsidie".
Maar het is waar. Zeker in België.
‘Uitbaters windmolenparken strijken miljoenen op via subsidies'
Uit de jaarrekeningen van Belwind, het grootste windbedrijf, blijkt dat tussen 1 april 2011 en 31 maart 2012 90,5 miljoen euro omzet binnenkwam. Slechts een derde daarvan is afkomstig uit de verkoop van opgewekte elektriciteit. Tweederde komt van de opbrengst uit groenestroomcertificaten.
http://www.standaard.be/artikel/detail. ... 9_00373518
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Column: Windmolens

Bericht door Ariel »

En nu Nederland nog. Maar ja, hier hebben we het mannetje Samson, en die vindt windmolens prachtig.
Windenergiedrama: Noren worden wreed wakker geschud
Hans Labohm op 21 december, 2012


Voormalig Noorse staatssecretaris voor milieu bekent spijt te hebben van haar windenergiebeleid.

We worden in het algemeen weinig geïnformeerd over wat er zich in de Noordelijke landen afspeelt. We weten natuurlijk wèl dat onze Scandinavische vrienden uiterst politiek correct zijn en dus ook alles doen om het klimaat te beschermen (wat dat dan ook moge betekenen). In een land dat bulkt van de olie, gas en waterkracht, Noorwegen, moesten er daarom nog windmolens bijkomen. Thans begint het bij de Noren te dagen dat hun klimaatbeleid op een faillissement afstevent. De voormalige staatssecretaris voor milieu, Heidi Sörensen, betreurt thans openlijk dat zij zich destijds heeft laten meeslepen in een geldverslindend doch zinloos duurzaamheidsbeleid.

Evenals de BBC weigeren de Noorse en Zweedse staatsomroepen stelselmatig platform te bieden aan critici van het klimaat- cum energiebeleid. Des te opmerkelijker is dat de Noorse TV nu prominent met dodelijke kritiek komt op het windenergiebeleid.

De betrokken uitzending is hier te vinden, maar zal waarschijnlijk vanwege de taal voor de meest lezers ontoegankelijk zijn. Het is toch de moeite waard om even te kijken, want de beeldkwaliteit is uitzonderlijk en soms ook van oogverblindende schoonheid.

Onder de titel, 'Norskt TV-program vågar döma ut vindkraften' (Noors TV–programma durft windenergie te bekritiseren), schonk de Zweed, Einar Fjellman, op Newsmill aandacht aan de Noorse documentaire, waarbij hij het Noorse debat afzet tegen het (niet-bestaande) Zweedse debat. Zijn beschouwing zou ook op Nederland betrekking kunnen hebben gehad. Een vertaling van zijn 'posting' volgt hier:

Op 25 september 2012 zond het Noorse TV–programma 'Brandpunt' een documentaire uit met de titel: 'Een slag in de lucht?' Het programma begint met opnames van een jaar geleden toen de Zweedse minister voor economische zaken en de Noorse minister voor olie en energie, Borten Moe, een overeenkomst ondertekenden, die inhield dat beide landen in de toekomst een gemeenschappelijk systeem van groene elektriciteitscertificaten zouden toepassen voor de ontwikkeling van windenergie. Daarmee trad Noorwegen in het voetspoor van Zweden, dat ter zake een ambitieus beleid voert. En de minister voor olie en energie maakte van de gelegenheid gebruik om het belang te beklemtonen van de grootschalige Noorse inzet op duurzame energie.

Een uur later eindigt het programma met een interview met de voormalige staatssecretaris voor milieu, Heidi Sörensen. Ze was teleurgesteld en verklaarde openlijk dat er geen maatregel is geweest waarvan zij meer spijt heeft gehad dan de introductie van groene elektriciteitscertificaten. In de vijftig minuten daarvoor slaagt 'Brandpunt' erin om de ene ballon na de andere door te prikken van de beloften die door de regering werden gedaan bij de lancering van de nieuwe regeling.

Windenergie biedt geen vervanging voor fossiele brandstoffen, noch op energie–slurpende booreilanden, noch in de aluminiumindustrie. De exportmogelijkheden zijn onbeduidend in vergelijking met de hoeveelheid energie die wordt geproduceerd. De elektriciteitsprijzen zullen dalen vanwege het toenemende aanbod van energie die niet echt nodig is, en het elektriciteitsverbruik wordt aangemoedigd, zulks in strijd met de officiële besparingsdoelstellingen. Michael Hoel, hoogleraar economie aan de universiteit van Oslo universiteit mocht het mislukte beleid als volgt samenvatten: windenergie is zinloos met betrekking tot klimaatverandering.

Hoe kon het zo fout lopen? Heidi Sörensen aarzelt niet over het antwoord op die vraag. Het ging te snel en er was geen tijd voor degelijk onderzoek. Er was een enorme politieke druk. Iedereen wilde het. Er waren wel kritische geluiden, maar niemand luisterde daarnaar. In Zweden was de situatie hetzelfde toen de coalitie in 2008 overeenstemming over haar programma bereikte, ook over het energie– en klimaatbeleid, dat nog steeds geldt. Men was van oordeel dat er genoeg onderzoek had plaatsgevonden. Maar de belangrijkste vragen over windenergie werden nooit gesteld, of de antwoorden daarop werden genegeerd. Men had nooit de implicaties onderzocht van de introductie van windenergie als een belangrijk element van de toekomstige uitbreiding van de elektriciteitsproductie. Windenergie werd als vanzelfsprekend beschouwd. Daarover hoefde geen discussie te worden gevoerd. Andere landen voerden ambitieuze plannen uit. Zweden kon niet achter blijven. Er was haast geboden!

Toen de regering het energie– en klimaatakkoord op 5 februari 2009 presenteerde, werden plannen voor een uitbreiding van windenergie tot een capaciteit van 30 TWh / jaar aangekondigd. Daarbij werd verwezen naar een rapport van de Wetenschappelijke Raad en de parlementaire klimaatcommissie. Het rapport van de Wetenschappelijke Raad bood slechts een magere ondersteuning voor een aantal van de meest radicale maatregelen in de overeenkomst. Voor alle zekerheid werd daarom ook 'een dialoog van de regering met de samenleving en het bedrijfsleven' toegezegd. Wat deze dialoog nu precies inhoudt, is nooit duidelijk geworden.

De Wetenschappelijke Raad heeft in feite helemaal geen bijzondere steun uitgesproken voor de enorme investeringen in windenergie, die de regering van plan was. Energie–efficiëntie en energiebesparing werden voorgesteld als de meest urgente en kosteneffectieve manieren om de uitstoot terug te dringen. Samen met bio–energie, waterkracht, zonne– en kernenergie werd windenergie genoemd als energiebron die zou kunnen bijdragen aan emissiereducties. De klimaatcommissie had tot taak politieke steun te leveren voor maatregelen die in wezen al waren besloten, en niet om verder onderzoek te plegen of zaken ter discussie te stellen. Het rapport van deze commissie was dan ook een getrouwe echo van de ideeën die de ministeries van milieu en economie al hadden ontwikkeld over de uitvoering van het beleid.

De Zweedse netbeheerder, 'Svenska Kraftnät', bracht in 2008 een rapport uit over de resultaten van een onderzoek onder de titel: 'Grootschalige uitbreiding van windenergie, invloed op het elektriciteitsnet en de noodzaak van regelgeving.' Dat onderzoek vormt een ware catalogus van de moeilijkheden die dienden te worden overwonnen. Het zou de regering aanleiding hebben moeten geven om de plannen te temporiseren en opdracht te geven tot meer gedetailleerde studies van de gesignaleerde effecten. Niets van dat alles gebeurde. Men had immers haast! De studie schatte dat er ongeveer 10 miljard kronen nodig waren om het net uit te breiden. Nu denkt 'Kraftnät' ongeveer 55 tot 60 miljard nodig te hebben (inclusief de capaciteitsverbetering van het net die noodzakelijk is voor de toename van kernenergie)!

De gevolgen van het feit dat geheel Noord-Europa goed op weg leek om het overschot aan elektriciteit weg te werken, werden nooit geanalyseerd. Vandaar dat de sterke daling van de prijzen van elektriciteit en elektriciteitscertificaten een paar jaar later voor de hele branche als een een zeer onaangename verrassing kwam – eens te meer daar de industrie, gelokt door royale subsidies, miljarden had geïnvesteerd. De kwestie van de invloed van windenergie op de gezondheid en het welzijn van omwonenden werd geheel genegeerd, ondanks het feit dat duidelijk was dat windmolens een nieuwe bron van overlast vormen voor mensen die in de directe omgeving daarvan wonen. Naast de recessie wordt de windenergiesector nu geconfronteerd met massaal lokaal verzet tegen nieuwe projecten, waar dan ook.

Er wordt wel gezegd dat men op zijn hoede moet zijn moet zijn als iedereen hetzelfde beweert. De media hebben dan de plicht om aan de bel te trekken. En dat is in Noorwegen nu gebeurd. Bij ons blijft het echter stil. In het koor dat in 2009 nog luidkeels en unisono de lof zong van windenergie was er slechts één valse noot: Carl B. Hamilton, parlementslid voor de Liberale Partij en een lid van de klimaatcommissie. Hij schreef op 30 november 2008 een kritisch opinieartikel in 'Dagens Nyheter' ['Het dagelijkse nieuws', het grootste Zweedse dagblad] over de grootschalige ontwikkeling van windenergie. Hem werd al snel het zwijgen opgelegd. De coalitie duldde geen tegenspraak. En sindsdien heeft er nog steeds geen debat plaatsgevonden.

Na de Engelsen lijkt het nu ook tot de Noren door te dringen dat de bevordering van windenergie een grote en kostbare vergissing is geweest.

En hoe staat het in Nederland? Moeten wij nóg meer miljarden in deze bodemloze put plempen?

http://www.dagelijksestandaard.nl/2012/ ... ker-geschu
d
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Column: Windmolens

Bericht door Ali Yas »

Windturbines leveren elektrische energie, net als gasgestookte elektriciteitscentrales. Alleen is die energie van windturbines onbetrouwbaar, en dat verpest alles. Ik geloof in windenergie, maar alleen onder de voorwaarde dat daarmee niet direct elektriciteit wordt opgewekt maar iets anders, iets dat meer blijvend is. Vroeger gebruikten we in Nederland windmolens om polders leeg te pompen en graan fijn te malen, beiden duurzame resultaten waarbij een dag eerder of later geen bezwaar is.

Maar het oppompen van water is te goedkoop. Met een GJ energie kun je een miljoen liter water honderd meter omhoog pompen, maar voor een GJ heb je maar 30 liter benzine nodig. Het is dus handiger om met windmolens brandstof te maken. Dat kan bijvoorbeeld door middel van elektrolyse, maar dan heb je die tussenstap van elektriciteit. Ik weet zo gauw geen mechanisch proces dat water splitst in waterstof en zuurstof, maar zoiets zou heel handig zijn. De twee gassen kunnen in aparte leidingen worden getransporteerd of plaatselijk worden opgeslagen en wanneer gewenst in een centrale gasturbine of in brandstofcellen (weer) worden omgezet in elektriciteit. Bij voldoende grote opslag kan met windenergie wat nu ook kan met gasgestookte centrales: stroom leveren als dat gewenst is en anders niet.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Mahalingam
Berichten: 52153
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Column: Windmolens

Bericht door Mahalingam »

Een bericht uit 2005:
De Duitse minister van Economische Zaken, Clement, wil er alles aan doen om te voorkomen dat zijn land de oorzaak wordt van het uitvallen van stroom in Nederland. Hij toonde zich donderdag in Amsterdam zelfs bereid om, als dat nodig mocht zijn, de Duitse wetgeving over de verplichte afname van groene stroom aan te passen.

De SPD-bewindsman reageerde op het jaarverslag van de Nederlandse netwerkbeheerder Tennet, die waarschuwt dat overbelasting van het netwerk in Duitsland kan leiden tot problemen hier. Als in het noorden van Duitsland een stevige bries opsteekt, gaan daar tal van windmolens volop elektriciteit produceren. Duitse gebruikers zijn verplicht om deze groene stroom als eerste af te nemen. Vaak zijn dan elders energiecentrales nog niet afgesloten en worden de elektriciteitsleidingen zwaar belast. De elektronen in de kabels zoeken dan de weg van de minste weerstand en komen uit in ons land.
http://www.enraedt.nl/NIEUWSBRIEF/inclu ... uws251.inc
We zijn nu jaren verder en een paar maal is ons net top op de maximale grens gedreven door Duitse windmolenstroom. Nog steeds is het zo dat groene stroom verplicht afgenomen moet worden.
En met de Energie Wende is het probleem alleen maar erger geworden. Er is de facto dus geen oplossing voor ons.

Het zelfde verhaal gaat op voor buurlanden Polen en Tjechië. Die gaan ventielen in hun verbindingen met Duitsland zetten om zodoende niet overbelast te gaan worden. Dan staan de Duitsers voor de keuze: hun net (en dat van ons) begeeft het of de windmolenstroom wordt niet afgenomen.
De benodigde transformatoren gaan zo'n 80 miljoen kosten en binnen 3 jaar is het klaar.
http://www.welt.de/wirtschaft/article11 ... dicht.html
Polen macht die Grenze für deutschen Strom dicht
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Column: Windmolens

Bericht door Ariel »

Oeps!!!!! Dit is een duivels dilemma voor groen minnend Nederland. Waar voor te kiezen. Voor het millieu of voor het millieu.
Windmolens stilgelegd vanwege dode vleermuizen

De rechter heeft een windmolenpark in het Brabantse Heijningen stilgelegd omdat de wieken teveel vleermuizen doden. Het gaat om zeven windmolens van energieproducent RWE die voorlopig niet mogen draaien.

Volgens de rechtbank in Breda wordt de Flora- en Faunawet overtreden door het bloedbad onder de beestjes. Deskundigen zeggen dat er jaarlijks 59 gewone vleermuizen en 17 ruige dwergvleermuizen omkomen in de draaiende wieken. Volgens de rechtbank is er verder onderzoek naar het aantal dode bessten noodzakelijk.

De tegenstanders van het turbinepark in de Sabinapolder bij Heijningen zijn blij met de uitspraak.
Draaien molens

De windmolens zouden kunnen worden gedraaid zodat er minder vleermuizen tegen aan zouden vliegen. Daardoor zouden de windmolens wel een stuk minder rendabel zijn.

Volgens de planning zouden er meer windmolens worden gebouwd in de polder. Dat is nu onzeker.

http://www.elsevier.nl/Wetenschap/nieuw ... -1136510W/
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Column: Windmolens

Bericht door Ali Yas »

Mahalingam schreef:We zijn nu jaren verder en een paar maal is ons net top op de maximale grens gedreven door Duitse windmolenstroom. Nog steeds is het zo dat groene stroom verplicht afgenomen moet worden.
En met de Energie Wende is het probleem alleen maar erger geworden. Er is de facto dus geen oplossing voor ons.
Je ziet dus waar de schoen wringt: opslag. En die opslag moet eigenlijk bij de windmolenparken zelf gerealiseerd worden. Maar ik heb het vage vermoeden dat daar geen aandacht / subsidie voor is (geen van beiden doorhalen).
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Plaats reactie