alternatieve geneeswijzen

Deze afdeling is voor algemene topics die niet passen in wat reeds voorzien is. Ze moeten wel aansluiten bij ons thema.
mercator

alternatieve geneeswijzen

Berichtdoor mercator » Za Mei 21, 2011 12:05 pm

Wat is jullie idee over homeopathie, acupuntuur etc. ? Een recente wetenschappelijke studie heeft dat allemaal op een vuilnishoop gegooid als charlatanerie-ook mijn idee. Heel het idee van homeopathie bijv. is gewoon te gek voor woorden, en toch zijn die zaken "respectabel" geworden.
Hoe komt het dan toch dat zoveel hoger opgeleiden daar in meegaan en zich laten prikken en peperduur water slikken om te genezen?

Wist je dat een flesje homeopathische goudoplossing waar zgz. een 3tal goudatomen inzitten ca. 10 € kost voor een flesje van luttele centiliters? Dat die goudoplossing helpt tegen depressies, zelfmoordneigingen én slecht ingedaalde teelballen? Dat die oplossing ook grondig "geschud" moet worden om die atomen te "activeren"?
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel

Monique

Re: alternatieve geneeswijzen

Berichtdoor Monique » Za Mei 21, 2011 12:14 pm

Voor mij is het zoiets als voodoo..... het werkt (misschien) als je er in gelooft.
Geef iemand met hoofdpijn een tictac, zeg dat het een heel sterke hoofdpijnpijnstiller is en de hoofdpijn verdwijnt.

suggetie, placebo.... geef het maar een naam.
Amorele atheistische nitwit

Dutch

Berichtdoor Dutch » Za Mei 21, 2011 12:23 pm

Ben ook jullie mening toegedaan...vooral homeopathie is één grote verlakkerij, als hun theorie zou kloppen, dan krijg je gelijk ook moleculen van het flesje waarin het middel zit verpakt mee...zou de verpakking ook helende krachten hebben dan?

Voor plantaardige huis-en tuin middeltjes kan ik zeker begrip opbrengen, ze zijn vaak wetenschappelijk gefundeerd...zoals een kruidnagel in een pijnlijke holle tand stoppen bvb.

Ariel

Berichtdoor Ariel » Za Mei 21, 2011 12:39 pm

Ik heb geen idee over homeopathie en acupuntuur. Ik heb daar nog nooit gebruik van gemaakt, dus ik weet niet of het wel of niet werkt.
De geest van de wijze richt zich naar rechts, maar de geest van de dwaas naar links.

BFA

Berichtdoor BFA » Za Mei 21, 2011 12:46 pm

Homeopathie of acapunctuur zie ik als kwakzalverij.
Er is een soort placebo-effect mee bereikbaar. Ben je overtuigd van de zelfreparerende krachten van je eigen lichaam, dan heb je dat duwtje niet nodig.

Ostheopathie kan helpen. Studies tonen dat 1 op 4 bij een ostheopaat slechter weg gaat dan hij er toe is gekomen.
Met kennis van de mechaniek van het menselijk lichaam samen met kennis over verschillende soorten lichaamsoefeningen zijn veel effectiever om de problemen waar mee naar Ostheopaten gegaan wordt aan te pakken.

Maar een goede dokter vinden is ook niet makkelijk.

Acapunctuur, homeopathie, ostheopathie zijn industrieën die op de goedgelovigheid en onwetendheid van de patiënt leven.
Dit zelfde soort industrieën bestaat ook in de klassieke geneeskunde.
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;

mercator

Berichtdoor mercator » Za Mei 21, 2011 1:02 pm

Ariel schreef:Ik heb geen idee over homeopathie en acupuntuur. Ik heb daar nog nooit gebruik van gemaakt, dus ik weet niet of het wel of niet werkt.

...terwijl het zo gemakkelijk zou zijn om daar s écht wetenschappelijke tests over te doen. Ik stel me bijv. een acupunctuur situatie voor: 1 groep van 100 personen worden voor hetzelfde symptoom behandeld met de naaldenprikken. Een andere groep met dezelfde symptomen worden ook behandeld, alleen: het zijn inschuifbare naalden, maw je voelt wel de prik maar de naald gaat helemaal niet door de huid. Het verschijnsel suggestie wordt hierdoor uitgeschakeld want beide groepen geloven dat die naalden echt naar binnen gaan. Het zou me dus niks verbazen als uiteindelijk het effect van die 2 "behandelingen" exact hetzelfde zou zyn, waaruit blijkt dat de geroemde Oosterse wijsheid niets meer is dan een hoop flauwekul.

Dat kan ver gaan. Ik heb weet van een klassiek opgeleide verpleegster in een bejaardentehuis die de oudjes laat behandelen met acupunctuur. Als de behandeling niet aanslaat wordt de patiënten aangewreven dat ze de "achtergrond" van de acupunctuur niet willen onderzoeken, daar komt ook reïncarnatie e.d. bij te pas ! Volgens haar kan ook eenzijdige verlamming na trombose of herseninfarct met acupunctuur behandeld worden.

Mahalingam

Berichtdoor Mahalingam » Za Mei 21, 2011 1:17 pm

De enige vorm van homeopathie die werkt noemen we vaccinatie.

En daar zijn vele alternatievelingen weer tegen.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.

Dhana

Berichtdoor Dhana » Za Mei 21, 2011 4:17 pm

mercator schreef: Volgens haar kan ook eenzijdige verlamming na trombose of herseninfarct met acupunctuur behandeld worden.

Wat een onzin. Ze zou toch moeten weten dat littekens op de hersenen blijvende schade aanrichten. Die zouden ze uit haar beroep moeten stellen. Je zal daar maar liggen en die aan je bed krijgen!!!
Wil je in het leven werkelijk leren, moet je in staat zijn buiten het eigen ego te schouwen.

mercator

Berichtdoor mercator » Za Mei 21, 2011 7:15 pm

Dhana schreef:Wat een onzin. Ze zou toch moeten weten dat littekens op de hersenen blijvende schade aanrichten. Die zouden ze uit haar beroep moeten stellen. Je zal daar maar liggen en die aan je bed krijgen!!!

Ze is wel voorzichtig genoeg om "behandeld" te zeggen, niet "verbeterd", laat staan "genezen". Het rare is dat ik 100% zeker weet dat die dame daar geen enkel financiëel gewin bij heeft, het is kennelijk een innerlijke overtuiging, bijna iets religieus.

Acupunctuur en homeopathie worden meer en meer serieus genomen door de klassieke geneeskunde , homeopathische middelen worden vaak terugbetaald door de zorgverzekering.

Dhana

Berichtdoor Dhana » Za Mei 21, 2011 8:26 pm

In wezen verschilt de denkwijze en argumenteertrant van deze dame niet veel dan die van moslims, Mercator. Beiden vertikken het namelijk om zich bij de feiten neer te leggen. Ze draaien net zo lang om de hete brei heen totdat ze voor zichzelf "aangetoond" hebben dat hun overtuiging de enige juiste is.

Toch kan je merkwaardige zaken tegenkomen binnen de alternatieve sector. Zo ken ik een homeopathe die in het ziekenhuis belandde met een dubbele longontsteking en pertinent weigerde aan de anti-biotica te gaan. Met als consequentie uiteraard dat ze alleen maar zieker werd tot een levensbedreigende toestand aan toe.

Binnen de homeapathie wordt silicea voorgeschreven in geval van ontstekeningen, etterende wonden etc. Bergkristal bestaat voor ik geloof zelfs 100% uit dit element (silicium). Toen ze een bergkristal onder haar kussen kreeg en dronk van een waterelexier van bergkristal, verdween de koorts en haar lichaam begon succesvol de ontsteking te bevechten. Het kan uiteraard allemaal te maken hebben gehad met een heel sterk placebo effect. Maar dat kan alle andere patientgerichte aandacht ook zijn. Als aandacht inderdaad zo'n bepalende factor is bij genezing, mankeert er misschien wel het een en ander aan onze visie op gezondheidszorg.
Wil je in het leven werkelijk leren, moet je in staat zijn buiten het eigen ego te schouwen.

BFA

Berichtdoor BFA » Za Mei 21, 2011 8:58 pm

Dhana schreef: Het kan uiteraard allemaal te maken hebben gehad met een heel sterk placebo effect. Maar dat kan alle andere patientgerichte aandacht ook zijn. Als aandacht inderdaad zo'n bepalende factor is bij genezing, mankeert er misschien wel het een en ander aan onze visie op gezondheidszorg.

Er mankeert in wezen niets aan onze gezondheidszorg maar vooral aan de patiënten.
De zelfreparende kracht van het menselijk lichaam is heel groot. De meeste mensen slagen er niet in deze kracht voor zichzelf aan het werk te zetten.
Aandacht en geloven in absurde therapieën kan helpen.

Er zijn een hele hoop dingen die niet kunnen genezen zonder onze Westerse geneeskunde. Moest die niet zo zijn zou er in China geen enkele dokter of hospitaal zijn.
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;

Schepsel

Berichtdoor Schepsel » Zo Mei 22, 2011 2:17 am

Ik las vanochtend nog in een oude Onkruid-editie van een geflipte huisarts die op antroposofische wijze mensen van migraine kan genezen. Ik wed dat hij de kwaal wegneemt en de rest van de aanvallen schaart onder ''gewoon een hoofdpijntje, geen migraine!'' Deze meneer is natuurlijk hoogopgeleid, en toch kan hij mensen van migraine genezen. Vraag mij niet om een verklaring, dit onderwerp is me te hoog gegrepen.
Ik heb de beste feiten. Het zijn alternatieve feiten. Niemand respecteert de feiten meer dan ik. De rest is FAKE NEWS. SNEU. Net als ''zogenaamde rechters'' en scheiding der machten, SNEU.

peter calluy

Berichtdoor peter calluy » Zo Mei 22, 2011 10:27 am

Ik zit hier op één lijn met skepp en Professor Braeckman in het bijzonder.

Johan Braeckman aan het woord
Wat mij, als scepticus, in de eerste plaats aanbelangt,
is mensen te informeren over het feit dat de
overtuigingen van een aantal alternatieve therapeuten
-sommigen zeggen alterneuten- buitengewone
beweringen zijn. Daarvoor moet je ook buitengewone
bewijzen hebben en die hebben zij
niet, totaal niet. Ik wil eraan toevoegen dat die
mensen beweren dat wanneer je kritiek hebt op
hun alternatieve therapieën, je dan per definitie
aan de kant staat van de zogenaamd klassieke
geneeskunde of van de farmacie. Dat is natuurlijk
niet juist! Als scepticus sta je immers even sceptisch
tegenover datgene dat de wetenschap
beweert. Je schort je mening gewoon op tot er voldoende
argumenten zijn om wat beweerd wordt
te kunnen accepteren. Zo simpel is het eigenlijk.
Wanneer iets door de filter van het onderzoek, bij
voorkeur het experimentele onderzoek, gaat, dan
ben ik bereid om om het even wat aan te nemen. Ik
geloof in de relativiteitstheorie en in de evolutietheorie,
in het feit dat we van de vissen afstammen.
In de ogen van iemand die daarvan nog nooit
gehoord heeft, ben ik wellicht knettergek, maar ik
geloof daar ten stelligste in. Vooral omdat daarvoor
een enorme hoeveelheid bewijsmateriaal
bestaat. Ik ben bereid om in acupunctuurpunten
te geloven of in energie die door mijn lichaam
stroomt, mits men mij kan aantonen dat dat
inderdaad zo ís! Een belangrijk criterium hierbij is,
is het evidence based of niet?

Dat zal wel voor de meesten hier opgaan zeker ?

Groeten Peter.

Manon

Berichtdoor Manon » Zo Mei 22, 2011 10:54 am

Ik zie dat ik de enige ben die verschillende ervaringen heeft gehad met acupunctuur en daar weldegelijk de resultaten van heb ondervonden.
Soms héél erg duidelijk, soms langdurig, soms werkte het niet.
Ik kan bijgevolg mezelf er niet van verdenken dat ik gewoonweg een "believer" was, want dan zou het altijd gewerkt hebben.

Mensen die denken dat ze in uw pink gaan steken omdat uw pink pijnlijk is, zijn al volledig fout.
Sommige punten waar ik een naald inkreeg waren totaal niet pijnlijk (dat betekende dat het niet het punt was waar de blokkering zat) bij andere kreeg ik een ontzettend pijnlijk gevoel dat langzaamaan zalig wegebde. heel moeilijk om uit te leggen. Beetje zoals een blauwe plek waar je toch over wrijft terwijl het pijnlijk is, maar wel deugd doet.

Ik heb dus effektief bepaalde reacties gekregen in een behandeling voor het stoppen met roken: onder de neus (heel pijnlijk als roker) krijg je het gevoel van totale aversie (na x aantal behandelingen), in mijn geval echter ook aggressie tegenover rokers. Vandaar dat ik gestopt was met de behandeling, want 4/5 van mijn sociale kring bestond uit rokers. Ik vond ze dus vlak na de derde behandeling totaal vies, vuil, kortom zulke mensen te mijden. Mijn ondertussen overleden (ex)echtgenoot behoorde tot die groep.... dus ben ik maar gestopt met de behandeling.

tweede anti-rook behandeling (blijvend spijkertje in oor) liet me met alle gemak een aantal maanden terugvallen op een paar sigaretten per dag (dus zonder moeite). Zat toen echter in echtscheiding, en daar is niks tegen bestand.

Hoofdpijn: nieuwe relatie. na een aantal maanden kreeg ik stressband rond hoofd, met als gevolg constante hoofdpijn (nooit gekend). De arts (ik ga wel bij een huisarts die acupunctuur toepast) stak een naald onder mijn rechterelleboog. Op slag begonnen de tranen uit mijn ogen te wellen, en bleven maar komen, tot zelfs op weg naar huis. Ik zei dus: jamaar, ik heb HOOFDPIJN jij doet me wenen. Het bleek het punt van "joy de vivre" te zijn. Toen ik thuiskwam en uitgeweend was de hoofdpijn verdwenen en nooit meer teruggekomen. (ik liep er zeker al een maand mee).

Ik heb nog voorbeelde dat acupunctuur weldegelijk effect heeft, daarom niet genezend is, maar toch meer doet dan enkel pijnstillend zijn.
Binnenkort ga ik met dochter (die via acupunctuur werd verlost van hyperventilatie tussen haakjes) zien of het pijnstillend effect bij haar ook werkt.

(ik geraakte trouwens niet zwanger van die trees, ook niet met de nodige hormonenbehandeling. Twee (of drie, het is lang geleden) acupunctuurbehandelingen en ik was (na drie jaar proberen) zwanger. tja, kan toeval zijn.
alleen: in die periode hield ik dus mijn temperatuur bij om te zien wanneer de eisprong plaatsvond. Mijn temperatuurcurve was een montagne russe, op en neer en hopla op en neer. Na de eerste acupunctuurbehandeling kreeg ik de befaamde vruchtbaarheidscurve reeds de eerste maand op schema.

Als dat allemaal "enkel in mijn hoofd" zat? nou ja. ok dan.
MAAR : ik ga dus enkel bij artsen (2) die een gedegen extra acupunctuuropleiding hebben gevolgd. Niet bij een of andere chinees die je twintig keer laat terugkomen en waarbij je niks resultaat krijgt. De arts die ik had gebruikte de hoofdmeridianen (normaliter moest het na één behandeling helpen, eventueel twee, en anders kon hij niet helpen) in tegenstelling tot sommigen die blijkbaar aftakkingen gebruiken en je dan wel tien keer langer laten komen.
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.

hans van de mortel

Geneeswijzen. Welke is de vraag?

Berichtdoor hans van de mortel » Ma Mei 23, 2011 7:41 am

BFA schreef: Er mankeert in wezen niets aan onze gezondheidszorg maar vooral aan de patiënten.

Je hebt het over België? Daar kan ik niks over zeggen. In Nederland vind ik de gezondheidszorg eerder een onverantwoordelijk geldverslindend zooitje met slechte resultaten, uitzonderingen daargelaten. Ik ben altijd kerngezond geweeest en ook nu nog springlevend. Ik maak me druk om anderen, niet om mezelf. Het is toch van de zotte dat een knappe goed opgeleide Marokkaanse moeder met haar ongeneeslijke lieve zoontje in Nederland naar Marokko moet gaan om dat kind daar van alle rotzooi die haar zoontje hier is toegediend te laten bevrijden en weer gezond te maken. Daar kan ik heel erg boos om worden. En weer een ander moet in de VS vernemen dat hij van geluk mag spreken dat men daar in het ziekenhuis zijn ernstige ontsteking in de buik heeft geconstateerd, die men in Nederland, ondanks scannen, over het hoofd heeft gezien. Men kon trouwens in Nederland al een jaar lang niks ontdekken. Datzelfde geldt voor dat Cubaanse meisje met ernstige buikklachten in Amsterdam. Ook een jaar lang ziekenhuis in, poli uit. Wat dat allemaal niet kost. De pijn ging niet weg. In Havana direct geopereerd. Binnen een week was zij van haar ontsteking verlost. Het is hier in Nederland een beschamende onverantwoordelijke misselijkmakende vertoning. Ik heb er geen zin in, maar ik kan er een dik boek over schrijven over de werkelijk achterlijke gezondheidszorg in Nederland met zijn vele vele missers en slachtoffers. De door mij vermelde gevallen betreffen personen die ik persoonlijk ken.

Tsja . . . misschien zijn alternatieve geneeswijzen nog zo gek niet. En daar bedoel ik mee, als arts gewoon je gezonde verstand gebruiken en niet als een luie flikker van alles en nog wat uitproberen op je patiënt met door de pharmacie voorgeschreven nieuwe uitvindingen. Ik noem maar even het monster Softenon. En ga zo maar door. :sly:
Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand.

mercator

Re: Geneeswijzen. Welke is de vraag?

Berichtdoor mercator » Ma Mei 23, 2011 9:48 am

hans van de mortel schreef:[Het is hier in Nederland een beschamende onverantwoordelijke misselijkmakende vertoning.

Mijn ervaring is dat de Nederlandse gezondheidszorg ondermaats is waar het op gewone diagnose en behandeling van gewone kwalen als breuken, nierziektes, maagpijnen etc. aankomt, maar dat de "geestelijke" gezondheidszorg er een enorm uitgebouwd leger psychologen, agogen, therapeuten, knuffeltherapie-experten etc. op na houdtt. Met een gewone maar pijnlijk hartkwaal wordt je snel even opengesneden, krijgt wat medicijnen toegediend door de kopvod van dienst en dan wordt je kermend van de pijn het ziekenhuis uitgeschopt na 3 dagen, als je borderline, ADHD of wat dan ook hebt mag je maanden of jaren met de therapeuten gaan babbelen die dan samen met je gaan bespreken "hoe ze structuur aan je dag kunnen geven".
Maw je kan in Nederland beter gek dan ziek zijn.
Enfin, dat is mijn impressie daarvan, ik weet niet of het klopt.

En als dat gepraat en groepstherapie en dromen analyseren etc. etc. valt volgens mij ook onder de noemer alternatieve kwakzalverij, net zoals naalden prikken en goudoplossing drinken. Als je zo een behandelingstraject tegen borderline even doorbladert schiet je gewoon in de lach :D !

BFA

Berichtdoor BFA » Ma Mei 23, 2011 12:47 pm

hans van de mortel schreef:Je hebt het over België? Daar kan ik niks over zeggen.

er komen veel Nederlanders naar de Belgische ziekenhuizen. Die beweren dat de gezondheidszorg hier beter is.

Maar ik had het over de patiënten.
Gezondheidszorg is er voor de patiënten. De patiënten vragen en hetgeen hun verstrekt wordt is op die vraag gebaseerd.
Wat patiënten vooral vragen is een reden om niet te moeten werken. Dit verkrijgen ze. Dat deze vraag de gezondheidszorg in het algemeen naar beneden haalt, is deel van het prijskaartje voor de reden om het niet hoeven te werken.
Om aan die vraag toe te komen zijn er hele industrieën als onderdeel van de gezondheidszorg gecreëerd. Het is niet het bestaan van die industrie en diegenen die erin hun geld verdienen dat je iets hoeft te verwijten. Het is de patiënt die naar de diensten van deze industrie gevraagd heeft.

Manon

Berichtdoor Manon » Ma Mei 23, 2011 12:51 pm

Wat patiënten vooral vragen is een reden om niet te moeten werken. Dit verkrijgen ze. Dat deze vraag de gezondheidszorg in het algemeen naar beneden haalt, is deel van het prijskaartje voor de reden om het niet hoeven te werken.

Men vraagt zich dan wel af wat al die gepensioneerden doen in de wachtzalen van de huisartsen.
en kinderen gaan natuurlijk naar de dokter omdat ze niet naar school willen.
Huisvrouwen blijken veel minder dokters bezoeken af te leggen dan werkende mensen, dus zijn huisvrouwen ofwel gezonder, ofwel kunnen ze gewoon in hun bed blijven liggen als ze de griep hebben. Zij hebben namelijk geen doktersbriefje nodig om dat te doen. Werklozen en andere niet-werkenden zijn ook springlevend veronderstel ik: ook zij hebben geen doktersbriefjes (meer) nodig en kunnen dus zelf beslissen in welke mate ze hun dag actief dan wel minder actief zullen doorbrengen als ze zich niet lekker voelen.

Dan hebben we nog de andere doktersbriefjes waarvoor men naar de dokter moet: herhalingen van medicijnen die men heel zijn leven moet blijven nemen, maar waarvoor men wèl elke twee maanden een papiertje moet gaan ophalen. Gepaard gaande met een "onderzoek" (lees bloeddruk wordt genomen). Reden? er moet gecontroleerd worden. Allemaal de schuld van de patient natuurlijk.
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.

BFA

Berichtdoor BFA » Ma Mei 23, 2011 1:12 pm

Manon schreef:Allemaal de schuld van de patient natuurlijk.

Jij veralgemeend, ik heb dit nergens aan veralgemening gedaan.

mercator

Berichtdoor mercator » Ma Mei 23, 2011 1:17 pm

BFA schreef:Gezondheidszorg is er voor de patiënten. De patiënten vragen en hetgeen hun verstrekt wordt is op die vraag gebaseerd.
Wat patiënten vooral vragen is een reden om niet te moeten werken. Dit verkrijgen ze.

In de artsenkrant las ik dat 80 % van de aandoeningen waarvoor patiënten de huisdokter bezoeken zouden genezen zonder enige behandeling. Dat zegt genoeg. De artsenkrant zal je NIET in de wachtkamer van de huisdokter zien liggen. De artsenkrant is uitsluitend voor eigen gebruik van de medische kaste.
Heel de gezondheidsindustrie is een gigantische mystificatie en enorme sommen worden erin verspild.

Werknemers gaan naar de dokter om niet te hoeven werken, gepensioneerden en werklozen omdat ze zich vervelen.
Zelfstandigen-zoals ik- gaan haast nooit naar de dokter omdat ze dan inkomensverlies lijden.

mercator

Berichtdoor mercator » Ma Mei 23, 2011 1:21 pm

Manon schreef:Dan hebben we nog de andere doktersbriefjes waarvoor men naar de dokter moet: herhalingen van medicijnen die men heel zijn leven moet blijven nemen, maar waarvoor men wèl elke twee maanden een papiertje moet gaan ophalen..

De meeste dokters zijn zondermeer dealers met een diploma, die hun drugstrafiek totaal legaal mogen uitoefenen.

Ik heb ooit s de stunt gedaan om de telefoon van een huisarts af te luisteren, echt héél instructief hoe die bezig was over zijn patiënten!

Ariel

Berichtdoor Ariel » Ma Mei 23, 2011 1:42 pm

mercator schreef:
Werknemers gaan naar de dokter om niet te hoeven werken, gepensioneerden en werklozen omdat ze zich vervelen.
Zelfstandigen-zoals ik- gaan haast nooit naar de dokter omdat ze dan inkomensverlies lijden.

Zoals mijn schoonzus... Haar motto is....Een week niet naar de dokter geweest, is een week niet geleefd.
Ze heeft mijn broer besmet. Ook die loopt nu regelmatig naar een arts.
Maar...Het kan gevaarlijk zijn als je geen gebruik van de gezondheidszorg maakt. Net zoals de rest van onze familie. Die gaan pas naar een arts als ze niet meer kunnen lopen of zo ziek zijn dat ze niet meer uit de ogen kunnen kijken. En als de arts dan vraagt hoe het gaat, dan zeggen we...'Goed hoor"
Mijn vader bleek zware hartklachten te hebben, en stierf dus binnen twee weken aan hart falen. Als hij eerder naar een dokter was gegaan , dan hadden ze hem kunnen redden, en nu was het te laat. Volgens hem kwamen al zijn pijntjes en klachten door de griep, en voor een griep ga je niet naar de dokter. Mijn opa ging naar de dokter toen hij in de aller laatste fase van kanker zat. Voor die tijd "genas" hij zichzelf door dagelijks zijn "medicijntje " te gebruiken... :razz: Een zoute haring... Het mocht hem niet meer helpen.
Moraal van dit verhaal...Je moet niet te snel naar een arts lopen, maar je moet ook niet wachten tot dat de artsen niks meer voor je kunnen doen. En nu moet ik zelf deze les nog ter harte nemen...
De geest van de wijze richt zich naar rechts, maar de geest van de dwaas naar links.

mercator

Berichtdoor mercator » Ma Mei 23, 2011 2:22 pm

Ariel schreef:[Voor die tijd "genas" hij zichzelf door dagelijks zijn "medicijntje " te gebruiken... :razz: Een zoute haring...

Als "alternatief medicijn" kan dat wel tellen :D !
Het is eigenlijk ongelooflijk grappig om dat s te bekijken in de wachtzaal van een huisarts. Al die lui zitten daar rustig te keuvelen, boekje te lezen...ze hebben allemaal wel een map bij met foto's, labo-verslagen of een urinestaal, en dan wordt het Allerheiligste binnengetreden, het dokterskabinet zelve. Na een paar minuutjes komt de Lijdende terug met 2 papiertjes: een attest voor alvast 2 weken betaald ziekteverlof, én een voorschrift voor zalf en pilletjes. De mappen en foto's zijn achtergebleven, die gaat de medicijnman "bestuderen", het urine- of bloedstaal vertrekt naar het labo en de patiënt mag na 2 weken terugkomen. En zo gaat dat maar door, jààren als het ff kan. En niemand die de komedie onderbreekt natuurlijk, want dokter en patiënt verhouden zich tov elkaar als de boer tot zijn vee, in onderlinge afhankelijkheid.

silkyboxershortXL

Berichtdoor silkyboxershortXL » Ma Mei 23, 2011 2:32 pm

mercator schreef:Wat is jullie idee over homeopathie, acupuntuur etc. ?

Wist je dat een flesje homeopathische goudoplossing waar zgz. een 3tal goudatomen inzitten ca. 10 € kost voor een flesje van luttele centiliters? Dat die goudoplossing helpt tegen depressies, zelfmoordneigingen én slecht ingedaalde teelballen? Dat die oplossing ook grondig "geschud" moet worden om die atomen te "activeren"?

Mijn arts is een antroposoof, de meerwaarde daarvan is (hier en sowieso) moeilijk uit te leggen. Antroposofen zijn in de eerste plaats
normale Christenen. En maken een onderscheid tussen de stoffelijke wereld en een geestelijke wereld. De beste plaats
is in het midden van beide. Een ziel komt met een doel geboren in het leven. Eigenschappen constitutie iemand eigen zijn derhalve een aanwijzing over dat doel. Na de normale medicijnen studie komt voor een antroposofische arts nog een studie die de stofwording vanuit geestelijke wereld in een mens leert te herkennen en beïnvloeden. De antroposofische homeopathie vind vandaar uit zijn onderbouwing. De preparaten grijpen in het onstoffelijke deel in.

Wat betreft reguliere medicatie en hoe dom dat kan zijn. Ik krijg een reuma medicijn dat werkzaam is en per toeval is ontdekt omdat bij kankerpatiënten bleek dat hun reumaklachten verminderd waren. Het kost minder dan aspirine. Het andere middel is een injectie @€700,- om de week het heeft vooral de eerste keer perfect gewerkt. De wachttijden
op een specialist hebben veroorzaakt dat ik nu al zoveel gewrichtsschade aan mijn voeten heb dat ik nauwelijks nog lopen kan. Ik kwam bij de dokter en zei; Volgens mij is het reuma. Na 5 maanden kon ik terecht bij de specialist, die zei
we weten het niet maar het is geen reuma. Na weer 5 maanden wachten een second opinion, ja, reuma, na 4 maanden de specialist; We zullen dit agressief en resoluut aanpakken, geen tijd te verliezen.

Nog essentiëler dan die 3 goudatomen is de wijze van schudden. Ik heb betwijfelbaar de werking van een homeopatisch middel kunnen merken. Wetenschappelijk pogen antroposofen de homeopathie te onderbouwen door 'stijgbeelden' en 'chroma´s'. Antroposofische geneesmiddelen zijn niet per sé homeopathisch (verdunningen)
Bij de zoektocht antroposofische homeopathie te onderbouwen kwam ik een stukje tegen uit het zéér omvangrijke werk van Rudolf Steiner en is dit wss het enige wat hij over de islam heeft geschreven.(±1910?)
“De Islam vertoont een bijzondere eigenschap : hij verenigt in zijn godsdienst het fantastie-element met een ontzaglijk nuchter verstandselement. Het kernpunt van de moslimgodsdienst is : er is maar één god en Mohammed is zijn profeet.
Waarom legde Mohammed er zo sterk de nadruk op dat er maar één god is ?
Mohammed kende het christendom en het christendom heeft dan wel geen drie goden, maar het heeft toch drie aspecten van het goddelijke. Tegenwoordig wordt dat niet meer aangevoeld. Men voelt tegenwoordig niet meer dat het christendom in zijn oorsprong niet drie goden bezat, maar drie goddelijke gestalten : Vader, Zoon en de zgn. Heilige Geest.
Wat betekent dat ? Ziet u, “persona" in het Latijn betekent namelijk oorspronkelijk niets anders dan figuur, masker, datgene wat zich naar buiten openbaart. En in het oorspronkelijke christendom sprak men niet over drie goden, maar van drie gestalten, waarin zich één God openbaart." “Nu heeft Mohammed schrik gekregen : hij heeft gezien dat het oude heidendom, dat vele goden kende, geweldig ontaardde, degenereerde, de mensheid ruïneert. Hij heeft het christendom zien opkomen en bedacht : daaruit kan ook veelgoderij ontstaan, want ze spreken van drie goden. Hij heeft niet ingezien dat het over drie aspecten gaat. Vandaar dat hij in oppositie ging en zeer nadrukkelijk verkondigd heeft : er is maar één god en Mohammed is zijn profeet, en al het overige wat over goden verteld wordt is verkeerd.
Deze leer werd met een immens fanatisme verbreid.
Dus, de Islam heeft zich ertoe beperkt om over één god te spreken, die dan eigenlijk als de Vadergod aangevoeld werd. En daarom heeft de Islam ook altijd meer gedacht : wel, zoals de natuurproducten, steen, boom, geen vrije keuze hebben om te groeien of te bloeien zoals ze willen, geen vrije wil om een rode of gele bloem te vormen, zo groeit ook al het menselijke vanuit de natuur. Daardoor is die starre lotsbestemmingsidee in de Islam ontstaan, men noemt het fatalisme, dat de mens zich moet schikken in een onveranderbaar, star lot : is hij gelukkig, dan heeft de Vadergod het zo beschikt, is hij ongelukkig, dan is dat ook door de Vadergod zo gewild. Hij moet zich maar overleveren aan dit fatum, zoals men zegt."
“In werkelijkheid is een groot aantal van de onder ons levende mensen niets anders dan moslims ( Toen Rudolf Steiner deze woorden uitsprak leefde er in het Westen gewoon geen enkele moslim –fdw). Want in hun geloof zit juist hetzelfde fatalisme als in de Islam – hoewel het fatalisme vaak als een natuurwet aangekleed wordt. Het Mohammedanisme is veel meer verbreid dan men denkt. Ziet men niet naar de woorden maar naar de ziele-geestelijke inhoud, dan zijn vele christenen in feite moslims. Vele mensen noemen zich christen terwijl ze Christus beleven zoals ze God de Vader beleven. Ik moet u maar het klassieke voorbeeld van een moderne theoloog, Adolf Harnack, aanhalen, die het boek “Het Wezen van het Christendom" schreef. Neemt u gerust de proef op de som, schrap in dat boek overal de naam van Christus en vervang hem door de naam van God, en er verandert juist niets aan de inhoud van dit boek."

. Over het wezen van de Islam vertelt Rudolf Steiner in GA 273 “Das Faust-Problem", blz. 91 :

“Wat heeft Mohammed gevonden ? Nu, u weet dat Mohammed in de eerste plaats naar een wereld streefde, waarvoor hij een uitdrukking had, het is maar één woord : God. De wereld wordt een monon, een monistische uitdrukking van God. Deze wereld heeft niets van het wezen van het christendom, dat spreekt vanzelf. Maar toch schouwt Mohammed in de geestelijke wereld, hij komt tot in de elementaire wereld. Hij belooft zijn gelovigen dat ze zullen binnentreden in deze geestelijke wereld wanneer ze door de poort van de dood zijn gegaan. Maar hij kan hun slechts vertellen over de geestelijke wereld die hijzelf heeft leren kennen. En wat is dat voor een geestelijke wereld ? Deze geestelijke wereld, waarover Mohammed zijn gelovigen vertelt, is de luciferische wereld, die hij beschouwt als het paradijs, de wereld die nu moet nagestreefd worden.

Ik geloof dat het een diepe indruk op onze zielen moet maken wanneer we zo aan de hand van een belangrijk fenomeen in het wezen van een historische ontwikkeling kunnen dringen. Het moet ons bedachtzaam stemmen wanneer we in de ontwikkeling van het religieuze leven zien dat daar een profeet optrad met de dwaling dat de luciferische wereld het paradijs is. Ik zou niet willen dat dit in uw ziel binnendringt als nog maar eens een abstracte waarheid, ik geloof dat het de ziel werkelijk dooreen schudt wanneer men dit gegeven op zich laat werken. Maar, wat doet de moslim om in zijn geestelijke wereld binnen te geraken ?
Er zullen er onder u waarschijnlijk niet al te veel zijn die de Koran gelezen hebben. Het is ook niet gemakkelijk om de Koran volledig te lezen, met zijn eindeloze herhalingen, met datgene wat de Westerse mens in de beschrijving zo ontzettend langdradig vindt. Bij de mohammedanen zijn er echter mensen die hem in hun leven 70.000 keer gelezen hebben van het begin tot het einde, dat wil zeggen dat ze een woord dat bestemd is om de ziel te bereiken, in hun ziel hebben laten levend worden !
En al kunnen wij inhoudelijk van deze religieuze gemeenschap niets leren, dan mogen wij wel erkennen dat binnen die mensengemeenschap totaal anders omgegaan wordt zelfs met geestelijke dwalingen, als bij ons met hetgeen wij zouden moeten erkennen als geestelijke waarheden. Wat een Europeaan hoogstens doet is Goethes “Faust" lezen, en wanneer hij hem vergeten is, hem nog eens lezen, en wanneer hij hem terug vergeten is, nogmaals leest. Maar u zult ver moeten zoeken naar iemand die honderd keer de “Faust" gelezen heeft. Dat is ook begrijpelijk vanuit de tegenwoordige scholing. Hoe kan men ook al wat in het Westen gedrukt wordt 70.000 keer lezen, het is zeer begrijpelijk dat zoiets niet kan.
Maar wij moeten toch beseffen dat het totaal anders is of men zich eenvoudigweg informeert over een zaak die voor de ziel belangrijk is, of dat men met die inhoud leeft, altijd maar weer, tot men er volledig één is mee geworden."
Hoop is geen strategie.
WWG1WGA

mercator

Berichtdoor mercator » Ma Mei 23, 2011 4:50 pm

silkyboxershortXL schreef:[Wetenschappelijk pogen antroposofen de homeopathie te onderbouwen door 'stijgbeelden' en 'chroma´s'.

"Pogen" is hier de juiste uitdrukking, want wat moet je met "stijgbeelden" en "chroma's" ?
Heeft dezelfde therapeutische waarde als een gebedje tot de heilige Apollonia in het geval van tandpijn.

Terug naar “Topics allerhande”