AIVD-mol in harde kern extreem-links

Deze afdeling is voor algemene topics die niet passen in wat reeds voorzien is. Ze moeten wel aansluiten bij ons thema.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89721
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

AIVD-mol in harde kern extreem-links

Bericht door Ariel »

Was het niet mogelijk om de aanslag tegen Fortuyn te stoppen? En hoe zit het met de aanval op de leden van de Centrumpartij in het hotel aan de Linge in Kedichem, waar de kaderleden van de CP over een verzoening vergaderde, en waar brand gesticht werd door met traangas en rookbommen te gooien? Janmaats echtgenote Wil Schuurman raakte hierbij zwaar gewond, en moest een been missen.
Kon deze infiltrant deze aanslag niet stoppen, of kwam deze aanslag de regering heel goed uit.
Vragen, vragen...Ben benieuwd wat de infiltrant morgen te zeggen heeft.
AIVD-mol in harde kern extreem-links

Geheime dienst keek via laptop mee met vegan streaker

De geheime dienst AIVD is jarenlang uitzonderlijk diep geïnfiltreerd geweest in de harde kern van links-extremistische activisten en gewelddadige dierenrechtenactivisten. Dit blijkt uit twee exclusieve reportages die De Telegraaf vanaf morgen brengt over een AIVD-infiltrant, die bijna 25 jaar lang actief was binnen extreemlinkse kringen.

De infiltrant wist door te dringen tot de landelijke leiding van de Antifascistische Aktie, waar hij de tweede man werd, en ook werd hij vertrouwd door de harde kern van beruchte dierenactivisten.

De infiltrant werd op verzoek van de AIVD nauw bevriend met onder meer ’vegan streaker’ Peter Janssen en Robert Molenaar, campagneleider van de extremistische dierenrechtenorganisatie ’Anti dierproevencoalitie’.

Gewelddadig

Uit het relaas van de infiltrant blijkt dat de vegan streaker, die landelijke bekendheid kreeg met het verstoren van een tv-show van Paul de Leeuw en later werd gepakt voor gewelddadige acties, op afstand permanent in de gaten is gehouden door de geheime dienst via een geprepareerde laptop, waarmee de AIVD rechtstreeks ’meekeek’ bij letterlijk alles wat hij uitspookte. Een andere onthulling van de infiltrant, die zijn AIVD-werk eind augustus vorig jaar beëindigde, is dat de AIVD afdelingen heeft opgericht van de links-extremistische actiegroep Antifascistische Actie, als dekmantel voor infiltratieoperaties in linkse kringen.

Bepaalde gewelddadige demonstraties tegen rechts-extremisten zoals de Volksunie, CD en CP’86 blijken medegeorganiseerd te zijn door de infiltrant, in nauw overleg met de AIVD. De infiltrant speelde zijn rol jarenlang zó goed, dat hij doelwit werd van brandbomaanslagen en bedreigingen van extreemrechts.

Bron...De papieren Telegraaf
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89721
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: AIVD-mol in harde kern extreem-links

Bericht door Ariel »

Infiltrant was ook journalist

AMSTERDAM, vrijdag


De AIVD-infiltrant combineerde zijn geheime werk in extreemlinkse kringen met een betaalde baan binnen de journalistiek, als eindredacteur bij kabel-tv en als freelancer voor landelijke en regionale media. Zijn reguliere werk als journalist gebruikte hij soms voor de AIVD om contacten te leggen met activisten. De AIVD gebruikte de man, die ook op buitenlandse missies werd gestuurd, ook om te infiltreren binnen de zogenaamde ’Anders Globalisten’-beweging, waar hij ’communicatiemedewerker’ werd.

De laatste vier jaar woonde hij in een binnenstadsappartement, die werd betaald door de Regionale Inlichtingen Dienst, een onderafdeling van de geheime dienst bij een politieregiokorps. Maandelijks kreeg hij een vaste vergoeding van de AIVD, naast een reis- en onkostenvergoeding. Dat een infiltrant uit de school klapt na bijna een kwart eeuw te hebben gewerkt voor de geheime dienst, is uniek in de Nederlandse mediageschiedenis.

De AIVD constateerde vorig jaar „dat er sprake is van toenemende samenwerking tussen de verschillende linkse actiegroepen. Dat wil zeggen dat het onderscheid tussen de groeperingen die zich richten op antifascisme, antiglobalisering, milieu, dierenrechten en – in mindere mate – op asiel- en vreemdelingenbeleid, vervaagt. We onderzoeken of deze trend in 2011 doorzet.”

http://telegraaf-i.telegraaf.nl/telegra ... 06/03/009/" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: AIVD-mol in harde kern extreem-links

Bericht door Mahalingam »

Men vraagt zich nu af: als AFA & Co slaags raken met de extreme rechtsen, staan dan aan beide kanten provocateurs van de AIVD de zaak op te hitsen? Spy v.s Spy

Afbeelding


De naam van de vermoedelijke mol is gevallen: Paul Kraaijer.
Een andere onthulling van de infiltrant, die zijn AIVD-werk eind augustus vorig jaar beëindigde, is dat de AIVD afdelingen heeft opgericht van de links-extremistische actiegroep Antifascistische Actie, als dekmantel voor infiltratieoperaties in linkse kringen. Bepaalde gewelddadige demonstraties tegen rechts-extremisten zoals de Volksunie, CD en CP’86 blijken medegeorganiseerd te zijn door de infiltrant, in nauw overleg met de AIVD. De infiltrant speelde zijn rol jarenlang zó goed, dat hij doelwit werd van brandbomaanslagen en bedreigingen van extreemrechts.
http://indymedia.nl/nl/2011/06/76438.shtml
Hij heeft toendertijd (1996) heel wat over gehad voor het goede doel:
Actievoerder doelwit van extreem-rechts
Dreigbrieven, telefonische scheldkanonnades en zelfs brandstichting in z'n trapportaal. Paul Kraaijer, onder meer actief als een van de woordvoerders voor de Anti Fascistische Aktie in Zwolle, is sinds oktober vorig jaar geregeld het mikpunt van extreem-rechts. Ondanks de langdurige intimidatie wil hij van geen wijken weten, "tegenstand maakt me alleen maar resoluter." [...]
De 35-jarige Paul Kraaijer, voormalig CPN'er en nu GroenLink'er, is altijd al behept geweest met het onrecht in de wereld. Zo heeft hij in het Chili Komitee gezeten, was actief in de vredesbeweging en organiseerde protestacties tegen de Golfoorlog. Er gebeurt niet zo gek veel aan het Zwolse actiefront, waardoor Paul al snel bekend stond als beroepsactivist.
http://www.ravagedigitaal.org/1996/206/ ... iet206.htm
Dit zou hem zijn:

Afbeelding
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Schepsel
Berichten: 4929
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 6:43 pm
Locatie: 하늘

Re: AIVD-mol in harde kern extreem-links

Bericht door Schepsel »

Het was toch niet het ''groepje'' waar hij infiltreerde waar besloten werd tot de moord op Fortuyn...? Was dat niet een eenmansdaad?
Ik heb de beste feiten. Het zijn alternatieve feiten. Niemand respecteert de feiten meer dan ik. De rest is FAKE NEWS. SNEU. Net als ''zogenaamde rechters'' en scheiding der machten, SNEU.
Monique
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma apr 14, 2003 2:14 pm

Re: AIVD-mol in harde kern extreem-links

Bericht door Monique »

Schepsel schreef:Het was toch niet het ''groepje'' waar hij infiltreerde waar besloten werd tot de moord op Fortuyn...? Was dat niet een eenmansdaad?
De daad zelf is gedaan door 1 man. De voorbereidingen zijn getroffen door de regering van destijds.
Amorele atheistische nitwit
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89721
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: AIVD-mol in harde kern extreem-links

Bericht door Ariel »

DE BIECHT VAN DE PERFECTE MOL

AIVD-INFORMANT ONTHULT HOE HIJ 25 JAAR DUBBELSPEL SPEELDE IN LINKSE ACTIEWERELD DEEL1

Paul Kraaijer infiltreerde bij antifascisten, dierenactivisten en antiglobalisten

HIJ INFILTREERDE bijna een kwart eeuw in extreem linkse kringen, was betrokken bij talloze undercoveroperaties en stond bij inlichtingendiensten bekend als ’De Perfecte Mol’. Sinds augustus vorig jaar is hij spion-af. Paul Kraaijer begon in het verre Zuid-Amerika een ander bestaan, maar kijkt nog één keer terug op zijn turbulente leven als infiltrant. De Telegraaf brengt in twee delen het EXCLUSIEVE verhaal van de jacht op informatie over actievoerend Nederland. Vandaag: „Ik overhandigde Nederlands bekendste dierenactivist een laptop vol afluisterapparatuur.”

WILLEMSTAD (Curaçao), zaterdag


Ook een spion verliest misschien wel zijn haren, maar niet zijn streken. Zelfs in een mondain hotel op Curaçao gluurt Paul Kraaijer voorzichtig om zich heen. Schuift niet iemand te dicht in de buurt van zijn tafeltje? Zag hij dat Nederlandse stelletje gisteren ook al niet twee keer? „Die argwaan en permanente alertheid raak ik waarschijnlijk nooit meer kwijt”, beseft de man die op een zonnig strandterras, net buiten in Willemstad voor het eerst een boekje opendoet over de bijna 25 jaar, dat hij als infiltrant werkte voor inlichtingendiensten.

„Mijn job was geen baan van negen tot vijf. Ik was 24 uur per dag, zeven dagen in de week bezig met het verzamelen van inlichtingen over extreemlinkse groepen in Nederland”, vertelt Paul Kraaijer, die als AIVD-mol jarenlang ’s avonds driftig rapportjes schreef.

„Het is zwaar om voortdurend het leven van iemand anders te moeten leiden. Permanent alert zijn en in je rol blijven op de juiste momenten. Extreem lange dagen maken en geconfronteerd worden met ernstige bedreigingen, spanningen en stress.”

Het contact met Kraaijer verliep moeizaam de afgelopen weken. Via speciaal aangemaakte e-mailadressen en prepaid telefoons kwam in februari een eerste ontmoeting tot stand in een land in Zuid-Amerika, waar de voormalige infiltrant sinds augustus vorig jaar verblijft. De door hem verstrekte informatie bleek voor een belangrijk deel verifieerbaar, waarna besloten werd tot uitgebreide interviews, afgelopen week op de Nederlandse Antillen.

Vergeldingsacties

Direct na de deels op video vastgelegde vraaggesprekken, vertrok de ex-spion weer van het eiland. „Ik ben niet bang voor vergeldingsacties door extreem-links of repercussies van inlichtingendiensten. Maar ik wil liever niet op straat worden herkend als die voormalige spion. Daarom ga ik ook niet volledig herkenbaar op de foto.”

Volgens Kraaijer raakte hij in 1986 voor het eerst in gesprek met de Regionale Inlichtingendienst (RID) van de politie in Zwolle. Deze dienst richtte zich op regionaal niveau op politieke groeperingen, die een gevaar voor de samenleving konden vormen. „Ik werkte destijds als waarnemend griffier in strafzaken bij de rechtbank in Zwolle”, vertelt hij.

„In mijn vrije tijd speelde ik darts in een café, waar ook criminelen over de vloer kwamen. Een van hen bleek een landelijk gezochte crimineel, die ook vuurwapengevaarlijk was. Toen ik hier met een collega op de griffie over sprak, pikte een toevallig aanwezige adjudant van de RID het gesprek op. Hij bleek ook mijn vader goed te kennen en polste of we eens konden praten. In eerst instantie moest ik informatie vergaren over die gezochte crimineel maar later ook over de antimilitaristische beweging.”

Paul Kraaijer nam op verzoek van de Zwolse RID iedere maandag deel aan blokkadeacties van een Amerikaanse legerbasis in het Drentse dorpje Darp bij Havelte, waar kruisraketten zouden liggen. „Een van de deelnemende activisten was de bekende, altijd in groen-rib geklede en op open sandalen wandelende aalmoezenier Kees Koning.”

Spannender waren de nachtelijke acties van Kraaijer in 1990 in Duitsland, waar Nederlandse schepen werden ingezet om Amerikaans defensiemateriaal naar het oorlogsgebied in het Midden-Oosten te varen. „Ik was in contact gekomen met een jonge activist en samen met anderen zouden we in Mannheim een kraan bezetten, die schepen met oorlogsmateriaal laadde.”

„In 1993 werd ik voor het eerst actief voor de BVD, de voorloper van de huidige Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst. Ik kreeg van mijn contactpersonen het verzoek een lokale groep op te richten van de extreem linkse Antifascistische Aktie, AFA. Mijn woning werd een organisatorisch, administratief centrum van deze club. In feite stond de Zwolse AFA-afdeling volledig onder controle van de BVD”, aldus Kraaijer, die voor zijn inlichtingen- en infiltratiewerkzaamheden stevige vergoedingen kreeg. „Mijn studio werd betaald en ik kreeg ruime onkostenvergoedingen. Ik kon er prima van leven.”

Met de AFAZwolle, ’frontstore’ van de AIVD, ging de inlichtingendienst heel ver. De infiltrant organiseerde een blokkadeactie voor de ingang van het Zwolse gemeentehuis om de installatie tegen te houden van Henk Ruitenberg, het nieuwe raadslid voor CP’86. De infiltrant had antifascisten uit het hele land opgetrommeld. Maar de actie liep uit op geweld. De actie, die feitelijk was georganiseerd door de AIVD, eindigde in ME-charges …

„Binnen de kortste keren had ik het vertrouwen van een van de leiders van de AFA, Jeroen Hanenbergh. Ik werd landelijk woordvoerder van de AFA. Ik stond zelfs de pers te woord! Het leidde tot bedreigingen en intimidaties vanuit extreem rechtse kringen. Er werd brand gesticht bij mijn huis, ik werd hinderlijk gevolgd en gefotografeerd en ontving een doodsbrief met de tekst: I Ik heb je al een keer op de korrel van mijn pistool gehad. Binnenkort schiet ik het magazijn op je leeg. Dood links! Sieg Heil!’ ”

De AIVD-infiltrant werd geregeld geïnterviewd door journalisten, onder wie Sven Kockelmann, destijds voor KRO’s Brandpunt. Samen met AFA-voorman Jeroen Hanenbergh werd hij zelfs uitgenodigd voor overleg op het ministerie van Binnenlandse Zaken. De ambtenaren wisten niet dat er een AIVD-infiltrant tegenover hen zat…

Kraaijer stopt in 1998 met infiltraties bij de AFA. „Ik kreeg een vriendin en wilde niet dat ook zij risico’s liep. Mijn contacten vonden het erg jammer, maar raakten opgetogen toen ik betrokken raakte bij de Nederlandse dekmantel van de Koerdische terreurbeweging PKK, het Kurdistan Informatie centrum in Amsterdam. Ik ging opiniestukken schrijven, die onder meer in Trouw werden gepubliceerd.” De opdrachten aan spion Kraaijer werden steeds gecompliceerder en gevaarlijker. „Ik moest eind jaren negentig infiltreren binnen de zogenoemde ‘Anders Globalisten beweging”. Bij een G8-top in Evian aan het Meer van Genève werden gewelddadige acties verwacht. Ook Nederlandse globalisten gingen mee en mijn contactpersoon wilde dat ik me tussen hen zou mengen. Mijn cover zou zijn dat ik een artikel schreef voor dagblad Trouw over de activiteiten van de Nederlandse ’Anders Globalisten’. Het was slecht voorbereid, ter plekke had ik geen ’back-up’.”

Dat Kraaijer de afgelopen tien jaar steeds populairder raakte in linkse kringen kwam de AIVD heel goed uit, zeker toen de infiltrant in contact kwam met kopstukken uit het dierenrechtenactivisme. Aanslagen in 2008 op twee auto’s van oud-bestuurders die betrokken waren bij bedrijven waar dierproeven werden gehouden, zorgden voor onrust bij de AIVD. Zou er nog meer geweld worden gebruikt? ’Arie Valentijn’ werd zijn AIVD-contactpersoon voor deze klus.

Uiteindelijk drong hij diep door in kringen van dierenactivisten, óók in België en Engeland, zelf thuis bij beruchte activisten van SHAC en Sea Shepherd. De infiltrant kampeerde op menig internationale ’Animal Rights Gathering’, onder meer in Zweden. „Het klinkt idyllisch, wakker worden in een tentje aan een meer, maar ik was het niet gewend om met zo’n tweehonderd dierenactivisten uit de hele wereld te verblijven op een alcoholvrije alternatieve camping, verstoken van een lekker stukje vlees of melk. Konijnenvoer, waardoor je echt verzwakt raakt. Overdag woonde ik workshops bij en ’s avonds belde ik stiekem met de dienst om verslag te doen welke organisaties wat aan het plannen waren de komende jaren.”

„De AIVD wilde dat ik heel close werd met Robert Molenaar, voorman van de Anti Dierproeven Coalitie (ADC), ooit in Denemarken vastgehouden voor het bevrijden van nertsen. Dat is gelukt. Het eerste contact met Molenaar legde ik tijdens een demonstratie in Venray tegen de komst van een proefdierencentrum. Ik sprak hem aan, loog dat ik helemaal uit Zwolle was gekomen om een verhaal te schrijven. Hij had meteen door dat hij mij kon gebruiken als journalist, wist hij veel. Al snel behoorde ik tot een vaste kern binnen de Anti Dierproeven Coalitie.”

Bekendheid

Kort voor zijn emigratie legde hij contact met Peter Jansen, alias vegan streaker. Jansen kreeg landelijk bekendheid toen hij in een show van Paul de Leeuw uitsluitend gekleed in een slip, aandacht vroeg voor dierenleed. „Volgens de AIVD was de vegan streaker mogelijk zelfs betrokken bij een aanslag op de Koningin. Ze waren erg tevreden toen het me lukte zijn vertrouwen te winnen.”

„Ik kende twee ex-vriendinnen van hem, in Amsterdam en Zeeland, en met hen moest ik bevriend blijven van de AIVD. Laveren tussen ruzies, intriges, en beschuldigingen dat de vegan streaker een aanslag zou plegen op de Koningin. Hij zou een wapen hebben, aldus een ex. Peter kwam bij mij thuis voor een mooi ’reportageverhaal’ voor in een krant.” In werkelijkheid schreef de infiltrant een AIVD-rapportage over acties tijdens Koninginnedag. De volgende dag werd de activist gearresteerd, in Makkum, tijdens Koninginnedag.

De ontmoetingen met de vegan streaker eindigden met een omstreden actie. „Ik vertelde hem dat ik zou emigreren, wat ook echt zo was. Ik zei dat ik niet al mijn huisraad meenam. Een van mijn twee laptops wilde ik hem cadeau doen. Hij was er erg blij mee. Wat ik echter niet vertelde was dat deze laptop vooraf was geprepareerd door de AIVD en vol zat met apparatuur, waarmee al het dataverkeer van de vegan streaker kon worden onderschept! ”

AIVD: 'Geen reactie'

De AIVD wil niet reageren, omdat daarmee de identiteit van bronnen en infiltranten mogelijk bekend wordt, de modus operandi van de geheime dienst openlijk wordt besproken en het actuele kennisniveau van de AIVD over bepaalde activisten bekend wordt, aldus een woordvoerder. „Ik heb geen ruimte om antwoorden te geven.”

http://www.telegraaf.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89721
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: AIVD-mol in harde kern extreem-links

Bericht door Ariel »

SP: Onderzoek naar spionnen

DEN HAAG, maandag

De activiteiten van onze veiligheidsdiensten moeten grondig worden doorgelicht. Het is onacceptabel dat spionnen zelf acties op touw zetten of zich uitgeven voor journalisten.

Dat stelt de SP, die is geschrokken van de onthullingen in deze krant van oud-spion Paul Kraaijer, die bij diverse linkse actiegroepen infiltreerde. De oppositiepartij pleit bij minister Donner (Binnenlandse Zaken) voor een onafhankelijk onderzoek van de Commissie van Toezicht betreffende de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten (CTIVD). De SP wil weten in welke politieke partijen, actiegroepen en burgerinitiatieven er is geïnfiltreerd en welke acties zijn geïnitieerd. „Veiligheidsdiensten moeten Nederland veiliger maken, niet mensen in gevaar brengen.

Ik begrijp heel goed dat soms infiltraties nodig zijn bij gewelddadige organisaties. Maar het is niet de bedoeling dat medewerkers van de AIVD gewelddadige acties gaan organiseren”, aldus Van Raak.

De SP wil ook niet dat journalisten worden ingezet als spion of dat de journalistiek als dekmantel wordt gebruikt.

http://telegraaf-i.telegraaf.nl/telegra ... 06/06/003/" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89721
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: AIVD-mol in harde kern extreem-links

Bericht door Ariel »

AIVD-INFILTRANT PAUL KRAAIJER SLUIT SPANNEND ’JONGENSBOEK’ DEEL 2

HET WAS GEWOON EEN ROL’

WILLEMSTAD (Curaçao), maandag

’Dierenrechtenactivist’ Paul Kraaijer, die afgelopen weekeinde Nederland verbaasde met zijn ’biecht’ dat hij bijna een kwart eeuw infiltrant was voor inlichtingendiensten, vertelt in dit tweede reportagedeel uitvoerig verder hoe hij precies opereerde. Een unieke kijk in de werkwijze van de AIVD. Kraaijer: ,,Nu heb ik die rol van me afgegooid en kan ik voor het eerst open zijn naar degenen die – onwetend – mijn rol nooit hebben kunnen begrijpen. Maar ik geef ook een kijkje in de keuken van hoe de AIVD werkt in ’het veld’...”

Juli 2008. ’Dierenrechtenactivist’ Paul Kraaijer schrijft op een van zijn weblogs – in het leven geroepen om zijn dekmantel als activist nog meer geloofwaardigheid te geven – een uitvoerig verslag van een bijeenkomst van 300 spijkerharde dierenrechtenactivisten in Groot-Brittannië bij ’s werelds grootste en meest beruchte dierproefcentrum Huntingdon Life Sciences (HLS).

Met de wijsheid van nu – dat Kraaijer een rol speelde – zijn z’n weblogs vreemd. Bevlogen schrijft hij over de demonstratie: „ De demonstranten konden het bloed haast ruiken en de pijn van de apen horen. Een oudere dame barstte in huilen uit. ”

In werkelijkheid was Kraaijer „op verzoek van de AIVD” naar Engeland gereisd, om door te dringen tot ’s werelds meest radicale dierenrechtenorganisatie, SHAC, die al jaren bikkelhard actie voerde tegen het Britse proefdiercentrum.

Stationnetje

„Mijn komst was door de AIVD aangemeld bij de Britse inlichtingencollega’s. In Zuid-Londen pikte een activist me op bij een klein stationnetje in Coulsdon South. Mijn verblijf bij hem was spannend, ik moest enorm oppassen om niet ontmaskerd te worden, maar zelfs die activist vertrouwde mij volledig. De Nederlandse dierenrechtenactivist Robert Molenaar (voorman van de Nederlandse actiegroep ADC, red.) had mij met hem in contact gebracht en daar was de AIVD zeer content mee.”

Infiltrant Kraaijer protesteerde de volgende dag, na het ’s nachts verplicht meehelpen knutselen aan protestborden, bij de poort van het Britse proefdiercentrum in Petersborough. „Ook toen was mijn AIVD-contactpersoon aanwezig, zowel in Londen als in Petersborough.”

De Nederlandse geheime dienst wilde álles weten van de banden tussen Nederlandse activisten en de beruchte Britse activisten, die een luguber imago hadden. Temeer, omdat het gerucht ging dat in Nederland een afdeling zou worden opgericht van die Britse fanatiekelingen.

Kraaijer: „SHAC haalde wereldwijd de voorpagina’s toen zij als ’protest’ uit een graf het lichaam opgroeven van de moeder van de directeur van een proefdierlaboratorium. Zo’n actie zegt genoeg over hoe ver die gasten gaan. In augustus 2009 werd de vakantiewoning in het Oostenrijkse Tirol van directeur Daniel Vasella van het farmaceutische bedrijf Novartis in brand gestoken. Activisten hebben de urn van de moeder van de directeur van de Zwitserse vestiging van Novartis in Basel uit het familiegraf verwijderd. De directeur vond bij het graf alleen nog met rode verf de woorden: ’ Zieh dich aus HLS zurück! ’”

Die snoeiharde actievorm breidde zich uit naar Nederland, en infiltrant Kraaijer zat midden in die orkaan. November 2008 gingen in Hilversum twee auto’s door brandbommen in vlammen op van een oud-bestuurder van de beurs NYSE, die zaken deed met HLS. „In een Engelstalige claimbrief, gepost op de Nederlandse website Animal Rights Media – een website waarbij ik korte tijd betrokken was – eiste de actiegroep ’NSYE Euronext Bomb Squad de branden op: de banden met het Britse proefdiercentrum moesten worden verbroken ’or your worst nightmare will come true ’. Het waren spannende en drukke dagen na die brandaanslagen, vermoeiend, belastend. Ik moest uiterst voorzichtig te werk gaan. Op verzoek van de AIVD informeerde ik bij activisten wat zij vonden en wisten van die aanslagen, maar nooit té direct, nooit rechtstreeks. Gelukkig kon ik toch veel vragen, omdat men mij door-en-door vertrouwde."

Dat de AIVD ’De Perfecte Mol’ had in de hardste kern van dierenactivisten, doorgaans amper penetreerbaar vanwege de celstructuur en het extreme veiligheidsbewustzijn, werd bewezen toen Kraaijer getuige was van een discussie van een mogelijke brandaanslag op Glaxo Smith & Kline, een groot farmaceutisch bedrijf langs de A28 in de omgeving van Zeist.

Kraaijer zat in dezelfde auto toen enkele activisten hierover enthousiast fantaseerden. „Toen werd mij voor het eerst duidelijk dat er onder activisten binnen de Anti Dierproeven Coaltie (ADC) toch wel activisten zijn, die bereid zijn tot het uitvoeren van ondergrondse acties, maar dan natuurlijk op persoonlijke titel of onder de naam van bijvoorbeeld het feitelijk niet bestaande Dierenbevrijdings Front. Het gesprek vond plaats op de terugweg van een dag actievoeren in België. Ik reed mee met twee activisten uit ’de polder’. Ter hoogte van dat farmaceutisch bedrijf begon een van hen plotseling te praten over of het mogelijk zou zijn een brandaanslag te plegen op het bedrijf. Ik werd gedwongen om ook ideeën aan te dragen, maar ik kon natuurlijk nooit al te enthousiast aan het gesprek deelnemen. Er kwamen suggesties om ’s nachts de auto op de vluchtstrook te parkeren met een pech-onderweg driehoek erbij. Ze zouden dan over de snelweg rennen en molotovcocktails tegen de gevel smijten. Ik vermoed dat ze ertoe in staat waren. Een van hen komt uit een Dieren Bevrijdings Front ’nest’. Zijn hele familie is er bij betrokken geweest.”

Brandaanslag

„Maar, er is wel een verschil tussen het bevrijden van dieren en het plegen van een brandaanslag. Na het interessante gesprek in de auto, overigens een oude witte politie VW Golf gekocht door een van de twee dierenactivisten bij de Dienst Domeinen, kwam ik moe thuis. Toch direct een journaaltje gemaakt en naar mijn AIVD-contactpersoon gemaild. Moe dook ik het bed in en het gesprek heeft zeker nog een paar dagen door mijn hoofd gespookt. Het hield me bezig. Ik vroeg me af: Hoe vreedzaam en geweldloos zijn die vriendelijke, goedlachse en emotioneel geladen dierenactivisten en -activistes werkelijk? Eigenlijk was ik dag en nacht bezig met mijn werk voor de AIVD. Er ging werkelijk geen dag voorbij of ik deed wel iets voor de dienst.”

De Nederlandse actiegroep Anti Dierproeven Coalitie (ADC) bezweert publiekelijk altijd dat hun beweging geweldloos is. Maar infiltrant Kraaijer betwijfelt dat: „Korte tijd ontstond een Nederlandse afdeling van SHAC Nederland, die kleinschalige acties deed met niet meer dan zo’n acht dierenactivisten bij farmaceutische bedrijven die klant zijn van HLS. Interessant voor de AIVD, zeker gezien de brandbomaanslagen in Nederland. De activisten van SHAC-Nederland waren óók ADC-activisten. Toen SHAC Nederland voor de eerste keer ging demonstreren moest ik er natuurlijk bij zijn. Het eerste doelwit was Novartis in Arnhem, rond acht uur in de ochtend. Bij het bedrijf zag ik naast een handjevol jonge activisten ook een handjevol agenten die er ook altijd waren wanneer de ADC daar protesteerde. Eén van de agenten maakte dan ook terecht de opmerking: ’Oh, jullie zijn het’ gevolgd door ’Bij de tiende keer trakteer ik op gebak’. Ik vergeet dat nooit.”

En die dubbele moraal van dierenactivisten sluit naadloos aan bij een AIVD-rapport over dierenrechtenextremisme: „In het publieke domein voeren dierenorganisaties acties die binnen de grenzen van de wettelijk toegestane blijven. Maar personen aangesloten bij deze clubs ontplooien daarnaast ondergronds ook heimelijke en gewelddadige acties." Zoals extreme bedreigingen als de bekladdingsactie in Noordwijkerhout met de tekst: ’We will kill your wife’.

Kraaijer: „Altijd, na iedere dag op pad te zijn geweest voor de AIVD, typte ik – vaak tot na middernacht – journaaltjes. Natuurlijk kon ik overdag geen aantekeningen maken, dus zodra ik thuis kwam snel achter de computer en putten uit mijn geheugen. Daar zijn mijn AIVD-contactpersonen altijd heel blij mee geweest.”

Paul Kraaijer was tussen 1986 en 1993 infiltrant/informant voor de Regionale Inlichtingen Dienst (RID) van de politie in Zwolle en in de periode 1993 tot 2011 actief voor zowel de RID als de AIVD en de voorloper daarvan, de BVD (Binnenlandse Veiligheidsdienst). Soepel ging het allesbehalve, die kwart eeuw dat Kraaijer werkte voor de RID en de AIVD. Meermalen gaf hij er de brui aan: nooit meer zou hij voor de diensten werken, bezwoer hij enkele keren na forse teleurstellingen, als hij bijvoorbeeld geen rugdekking had gekregen op een buitenlandse missie, maar telkens werd hij tóch weer overgehaald om weer actief te worden als infiltrant.

„Gedurende al die jaren volgde ik voor de RID, van de regiopolitie IJsselland, nauwlettend de lokale groep activisten in Zwolle en omgeving. Ook werd ik met regelmaat door mijn RID-contact gebeld over een lokale actie of de mogelijkheid van een actie. Dat kon gebeuren wanneer bijvoorbeeld de premier Zwolle bezocht of Geert Wilders. Aan de hand van mijn informatie werd vervolgens de benodigde politieinzet bepaald: veel of weinig agenten, veel kosten of weinig kosten. En, heus, altijd bleek mijn informatie – verkregen uit het ’actieveld’ – juist. Waarschijnlijk heb ik de overheid meer geld weten te besparen dan ik alle jaren van ze heb ontvangen.”

Afscheid

„Bij het afscheid vorig jaar maakte mijn AIVD contactpersoon duidelijk dat ook definitief alle contact zou worden verbroken. Einde oefening. De RID-medewerker zei wel, achter de rug van de AIVD om, contact te willen blijven houden. De AIVD zal altijd formeel ontkennen mij te kennen. Maar bij de dienst ligt een dik dossier van mij, gelet op de vele journaaltjes die ik heb geschreven. Ooit heb ik zelfs op verzoek van de AIVD profielschetsen van dierenactivisten geschreven en voor de RID heb ik op verzoek een artikel geschreven over de dierenrechtenbeweging in Overijssel, dat gebruikt zou worden tijdens een presentatie voor de korpschef!

Overigens liep ik natuurlijk bij bepaalde acties ook het risico om eens gearresteerd te worden. Wanneer dat zou gebeuren, dan zou ik voor iedere dag in een cel een extra vergoeding ontvangen. Ook op dat soort momenten zou nooit mogen blijken dat ik werkzaam was voor de AIVD. Volgens mijn RID-contactpersoon wist zelfs zijn korpsleiding niet van mijn ’bestaan’. Binnen de RID-IJsselland wisten slechts zo’n vier personen dat ik als infiltrant werkzaam was.”

Vergaderruimte

„Mijn ontmoetingen met AIVD- en RID-contactpersonen vonden plaats in openbare gelegenheden, ver buiten mijn woonplaats of in zogenaamde safe-houses, zoals vakantiewoningen van RID-medewerkers, een vergaderruimte in een groot zalenverhuurcentrum of de woning van een politiefunctionaris waar dan in een kamer werd bijgepraat.”

„Ik mis de bijzondere en boeiende werkzaamheden niet. Nu ik Nederland heb verlaten is er ook geen enkele activist die contact zoekt. Kortom, echte vrienden/vriendinnen heb ik gelukkig bewust nimmer gemaakt.”

„Het was gewoon een rol. Ik blijf achter met een brok unieke ervaring, kennis en met de wetenschap dat ik feitelijk van 1986 – met een paar kleine tussenpozen – tot en met augustus 2010 een dubbelleven heb geleid in een soort spannend jongensboek. Ik heb geacteerd en dat is mij goed afgegaan. Maar, ik heb mijn rol nooit tegenover derden kunnen uitleggen. Dat was psychisch en emotioneel het zwaarst van het boeiende en interessante leven als AIVD- en RID-infiltrant/ informant en -acteur, er niet over kunnen en mogen praten met mensen in je directe omgeving. Nu is er een einde gekomen aan een spannend jongensboek, dat ik nu heb afgesloten en dichtgeslagen. Punt, uit. Een nieuw leven. Rust.”
Bron. Telegraaf.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: AIVD-mol in harde kern extreem-links

Bericht door Mahalingam »

Een schoonmaker blijkt een spion van de tegenpartij te zijn.
De vakbond van schoonmakers wil juridische actie. Schade aan het imago van de schoonmakers.
Dat hij nooit meer ergens mag schoonmaken zo wordt voorgesteld.
Raar? Niet in geval van journalisten.
http://www.hetvrijevolk.com/index.php?pagina=13345
De AIVD-infiltrant Paul Kraaijer is als journalist ontslagen bij de Surinaamse krantjes waarvoor hij werkte. Sterker nog hij mag van de Surinaamse Vereniging voor Journalisten nooit meer zijn beroep uitoefenen in het tropische bananenrepubliekje.
In Nederland is de NVJ nog aan het broeden op juridische actie, want:
"Kraaijer schaadt hiermee het imago van de journalist, beïnvloedt de objectiviteit en zijn actie is slecht voor de journalistiek in het algemeen," aldus algemeen secretaris Thomas Bruning (*).
In al zijn schrijfsels als linkse journalist is voorheen dat gebrek aan objectiviteit nooit opgevallen.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Plaats reactie