Diederik Stapel e.a frauderende "wetenschappers"

Deze afdeling is voor algemene topics die niet passen in wat reeds voorzien is. Ze moeten wel aansluiten bij ons thema.
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Diederik Stapel e.a frauderende "wetenschappers

Bericht door Mahalingam »

In je vroege jeugd naar hiphop muziek luisteren maakt je later crimineel.
Het is onderzocht door Tom ter Bogt en Loes Keijsers.
Bent u nu crimineel, dan luisterde u als kind vast naar hiphop, heavy metal of techno. Uit onderzoek blijkt dat 12-jarigen met een dergelijke cultuursmaak de eerste stap zetten naar een strafblad.

De Universiteit van Utrecht heeft tijd en geld gestoken in een dergelijk onderzoek. Het blijkt dat 12-jarigen met een 'afwijkende' muzieksmaak (lees: hiphop, techno en heavy metal) later vaker in aanraking komen met justitie.
Kinderen die luisteren naar boterzachte jazz en klassiek worden geen criminelen maar rechtschapen burgers.
Het verband tussen het luisteren van bepaalde muziek en het begaan van misdaden is overigens nog steeds een raadsel voor de onderzoekers.

Het verbieden om naar bepaalde muziek te luisteren heeft volgens de onderzoekers geen zin. Sterker nog, dit werkt juist averechts.
http://www.powned.tv/nieuws/tech/2013/0 ... l_wor.html
http://pediatrics.aappublications.org/c ... l.pdf+html
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Diederik Stapel e.a frauderende "wetenschappers

Bericht door Mahalingam »

Peter Rijpkema is hoogleraar algemene rechtsleer aan de Uni van Amsterdam. (UVA)
En ja, die instelling staat bekend om zijn benauwde geesten. Wat is er nu weer eens daar aan de hand?
De voorganger van Peter had een boek geschreven die de studenten dienden te gebruiken en bestuderen.
De titel was: " Recht, een introductie.".
Peter heeft een eigen boek voor zijn studenten: "Inleiding in de rechtswetenschap ". Tenminste hij heeft het laten uitgeven en zijn naam staat er op als auteur.
Evenwel is 2/3 van de tekst letterlijk over genomen uit het boek van zijn voorganger.
Is dat erg? Niet bij de UVA.
  • Desondanks is er geen sprake van “plagiaat” of “schending van de wetenschappelijke integriteit”, schrijft het universiteitsbestuur, maar van een “onzorgvuldige auteursvermelding”.
En wat is het verhaal van Peter?
In een reactie laat hij weten dat hij “niks heeft verzwegen”. Hij heeft geprobeerd “zorgvuldig te handelen”, maar het had altijd “nog netter en vollediger” gekund. Zo was “de verantwoording in de eerste druk beknopter dan wenselijk was geweest”.
http://www.nrc.nl/nieuws/2013/02/14/ams ... eels-over/
Hier de officieele schoonwassing van de niet genoemde persoon:
http://www.vsnu.nl/files/documenten/Wet ... iceren.pdf
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Schepsel
Berichten: 4929
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 6:43 pm
Locatie: 하늘

Re: Diederik Stapel e.a frauderende "wetenschappers

Bericht door Schepsel »

Mahalingam schreef:In je vroege jeugd naar hiphop muziek luisteren maakt je later crimineel.
Het is onderzocht door Tom ter Bogt en Loes Keijsers.
Bent u nu crimineel, dan luisterde u als kind vast naar hiphop, heavy metal of techno. Uit onderzoek blijkt dat 12-jarigen met een dergelijke cultuursmaak de eerste stap zetten naar een strafblad.

De Universiteit van Utrecht heeft tijd en geld gestoken in een dergelijk onderzoek. Het blijkt dat 12-jarigen met een 'afwijkende' muzieksmaak (lees: hiphop, techno en heavy metal) later vaker in aanraking komen met justitie.
Kinderen die luisteren naar boterzachte jazz en klassiek worden geen criminelen maar rechtschapen burgers.
Het verband tussen het luisteren van bepaalde muziek en het begaan van misdaden is overigens nog steeds een raadsel voor de onderzoekers.

Het verbieden om naar bepaalde muziek te luisteren heeft volgens de onderzoekers geen zin. Sterker nog, dit werkt juist averechts.
http://www.powned.tv/nieuws/tech/2013/0 ... l_wor.html
http://pediatrics.aappublications.org/c ... l.pdf+html
Ik heb een veel uitgebreider onderzoek gelezen dat metal in de VS *duidt* op problemen, en in Europa juist op welbevinden en participatie :|
Ik heb de beste feiten. Het zijn alternatieve feiten. Niemand respecteert de feiten meer dan ik. De rest is FAKE NEWS. SNEU. Net als ''zogenaamde rechters'' en scheiding der machten, SNEU.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Diederik Stapel e.a frauderende "wetenschappers

Bericht door Ariel »

Het blijkt dat in Vlaanderen heel veel Diederik Stapeltjes lopen. Een op 12 Vlaamse onderzoekers fraudeert als we de krant mogen geloven.
Een op 12 Vlaamse onderzoekers fraudeert

Een op de 12 medische onderzoekers in Vlaanderen fraudeert. De wetenschappers geven toe data te verzinnen of te 'masseren' om een veronderstelling te doen kloppen. Vlamingen doen het daarmee een stuk slechter dan wetenschappers van uiteenlopende vakgebieden in het buitenland (2 procent).

Bijna de helft van de ondervraagde onderzoekers in Vlaanderen ziet dergelijk bedrog om zich heen gebeuren, zo blijkt uit een anonieme enquête door het wetenschappelijk tijdschrift Eos. Wetenschappers zien de grote druk om te publiceren als een van de oorzaken.

Eos koos voor onderzoek bij de medische wetenschap omdat die een grote invloed heeft op ons welzijn, aldus het tijdschrift woensdag. Het gaat om de eerste harde cijfers over wetenschapsfraude in Vlaanderen.

http://www.telegraaf.nl/buitenland/2140 ... ers__.html
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Diederik Stapel e.a frauderende "wetenschappers

Bericht door xplosive »

Laten we dat vooral in het achterhoofd houden als er weer eens een wetenschapper met een gewichtig gezicht een "waarheid" verkondigt.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17465
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

De geest van de waarheid waait over de wereld

Bericht door Hans v d Mortel sr »

xplosive schreef:Laten we dat vooral in het achterhoofd houden als er weer eens een wetenschapper met een gewichtig gezicht een "waarheid" verkondigt.
Waren de bijbelschrijvers eigenlijk ook wetenschappers? Die afgestudeerd waren in Platonische Waarheidsbevinding aan de universiteitstempel van Baal ?
"maar het uur komt en is nu, dat de waarachtige aanbidders de Vader aanbidden zullen in geest en in waarheid; want de Vader zoekt zulke aanbidders; God is geest en wie Hem aanbidden, moeten aanbidden in geest en in waarheid." - Johannes 4:23-24
Dat is dan jammer en dikke pech voor de Heer. De enige echte aanbidders die nog overgebleven zijn van zijn achterban, zijn de Handtastelijken van de katholieke kerk en analfabete mohammedanen met een herkenbare bidplek op hun achterwerk voorhoofd.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Diederik Stapel e.a frauderende "wetenschappers

Bericht door Mahalingam »

Komt er nog een rechtszaak vanwege 'vals opmaken en het vervalsen van datasets'?
Nee, er is tot een schikking gekomen.
Het Openbaar Ministerie maakte vrijdag de details van de overeenkomst van Stapel met het Functioneel Parket bekend. Het Functioneel Parket spreekt van een 'passende afdoening van strafbare feiten'.[...]
De frauderende hoogleraar sociale psychologie Diederik Stapel krijgt een werkstraf van 120 uur voor het 'vals opmaken en het vervalsen van datasets'. Daarnaast ziet hij af van het recht op ziekte- en arbeidsongeschiktheidsuitkering. Dat komt neer op anderhalf jaarsalaris
En niet meer? Nee, want hij heeft meegewerkt, heeft bekend en zit in zak en as.
"De heer Stapel heeft reeds ingrijpende gevolgen van zijn handelen ondervonden. "
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2672/Wet ... traf.dhtml
http://www.om.nl/actueel/nieuws-persber ... ransactie/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Diederik Stapel e.a frauderende "wetenschappers

Bericht door Ariel »

Ik vraag me af waar Diederik zijn werkstraf moet uitvoeren. Ergens op een kantoor, of mag hij ook in een verpleeghuis achter een afwasmachine staan of tuintjes schoffelen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17465
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Bezint eer gij begint!

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Ariel schreef:Ik vraag me af waar Diederik zijn werkstraf moet uitvoeren. Ergens op een kantoor, of mag hij ook in een verpleeghuis achter een afwasmachine staan of tuintjes schoffelen.
Hij kan kiezen en de uren uitsmeren c.q. indelen hoe hem het beste uitkomt.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Diederik Stapel e.a frauderende "wetenschappers

Bericht door Mahalingam »

Bij wijze van werkstraf zal Diederik onderzoek gaan doen naar de effectiviteit van werkstraffen.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Diederik Stapel e.a frauderende "wetenschappers

Bericht door Mahalingam »

De hoogleraar sociale psychologie van de Radboud Universiteit te Nijmegen, Roos Vonk, heeft van zich laten horen. je weet wel, zij is van dat (samen met Stapel ) onderzoek naar agressiviteit bij vleeseters.
Zou zij vlees zijn gaan eten ? want ze twittert:
Ik ben zo chagrijnig door AH,heb zin om dat uitgestreken smoelwerk van Kamp op z'n bek te slaan. We worden verneukt! #rtlnieuws #schaliegas
Roos schijnt helemaal aan het schaliegas te zijn.
Dat is momenteel een hot item in linkse kringen. Ter verduidelijking: men behoort tegen schaliegas te zijn (en voor wolven als verrijking van onze natuur).
https://twitter.com/roosvonk/status/372049825350844416
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Diederik Stapel e.a frauderende "wetenschappers

Bericht door Ariel »

Oeps, oeps, oeps....Een Rector Radboud Universiteit vindt het Twitter-gedrag Vonk ongepast.
Ze krijgt net nog geen klapjes, maar het moet niet nog een keer gebeuren.
De Radboud Universiteit (RU) in Nijmegen heeft professor Roos Vonk op de vingers getikt vanwege haar gedrag op Twitter. De voorzitter van College van Bestuur en de rector magnificus hebben haar verteld dat haar uitlatingen in de richting van minister Henk Kamp (VVD) niet gepast zijn.

Rector maginificus Bas Kortmann heeft samen met Gerard Meijer, voorzitter van het College van Bestuur donderdag een gesprek gevoerd met de hoogleraar naar aanleiding van een twitterbericht dat zij op 26 augustus verstuurde. Vonk twitterde: Ik ben zo chagrijnig door AH, heb zin om dat uitgestreken smoelwerk van Kamp op z'n bek te slaan. We worden verneukt!
Volgens de Radboud Universiteit heeft Vonk de boodschap begrepen. De universiteit zit met de hoogleraar in de maag, omdat het juist een voorbeeldfunctie wil uitstralen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
H.Numan
Berichten: 8527
Lid geworden op: do mei 08, 2008 3:33 am

Re: Diederik Stapel e.a frauderende "wetenschappers

Bericht door H.Numan »

Welnee. De kameraad rector staat voor 1000% achter kameraad Vonk. Dit is verreweg de roodste universiteit van Nederland. Het enige waar hij mee in z'n maag zit is hoe openlijk hij dat mag laten blijken.

Als prof. Hans Jansen ook maar 1 tweet had gemaakt toen hij nog actief hoogleraar was, was hij op staande voet geschorst.
een volk dat voor korannen zwicht
zal meer dan lijf en goed verliezen
dan dooft het licht….
Anoniem
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Diederik Stapel e.a frauderende "wetenschappers

Bericht door xplosive »

Het was bepaald geen professionele uitlating van Roos Vonk. Dat neemt niet weg dat er wel degelijk ernstige nadelen aan de schaliegaswinning zitten die je niet zo maar even onder de tafel kunt vegen.

Uit Schaliegasadvies: wetenschappelijk ondeugdelijk :
De gebruikte literatuur is onvolledig en zeer selectief. Eén van de belangrijkste en eerste Europese studies naar de milieu-effecten van schaliegas, van het Wuppertal Instituut, uit 2011 en in 2013 nader uitgewerkt, wordt in het geheel niet vermeld, laat staan gebruikt. Een recent onderzoek in het toonaangevende tijdschrift Science naar de schadelijke effecten van schaliegas op de regionale waterkwaliteit wordt helemaal niet genoemd. De wetenschappelijke literatuur over mogelijke milieu-effecten en die op de volksgezondheid wordt stelselmatig genegeerd. Daarentegen wordt bovenmatig vaak verwezen naar literatuur uit de gas- en olie-industrie zelf, zoals Shell en de NAM, naar Cuadrilla (n.b. tientallen keren!), naar TNO, etc. De geschatte verhouding tussen pro- en contra-schaliegas bronnen is ca.75% versus 25%, waarbij de pro-schaliegasbronnen geen wetenschappelijke bronnen zijn, maar vooral industriële bronnen. De conclusie is dan ook dat de gebruikte literatuur geen adequate afspiegeling vormt van de beschikbare literatuur.
"We worden verneukt" is dan inderdaad een onbetamelijke uitdrukking, maar "We worden voor de gek gehouden" is wel degelijk van toepassing.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Diederik Stapel e.a frauderende "wetenschappers

Bericht door Mahalingam »

Het artikel bij joop.nl (van de Vara, gesubsidieerd) weergevende een opinie is geschreven door Jan Rotmans Hoogleraar duurzame transities.

Wat voor vakbekwaamnheid kan ik van een Hoogleraar duurzame transities verwachten en waarin?
Na zijn promotieonderzoek (red: waarin?) en zijn werk bij RIVM werd hij in 1997 professor bij de Universiteit van Maastricht (ICIS: International Centre for Integrative Studies). In september 2004 heeft hij het onderzoeksinstituut DRIFT opgericht: Dutch Research Institute For Transitions. Daarmee werd hij professor in transities and transitiemanagement aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.
http://www.janrotmans.nl/cv/cv-nederlands.html
Hij gelooft in de maakbare maatschappij en helpt daaraan mee.
Hij wil een weg banen naar een duurzame samenleving. Daarvoor is een ingrijpende omslag, een transitie, noodzakelijk. Met zijn kennis wil hij graag als het ware de spelregels opstellen van hoe dat moet, zodat daarna creatievelingen uit alle hoeken van de maatschappij daarmee aan de slag kunnen. Of het nou om een duurzaam project, regio, of sector gaat.
Geleide creativiteit (met subsidie natuurlijkl) binnen het raam van opgestelde regels.

Hij is van de duurzaamheid en in die actieve kringen is schaliegas des duivels.
Om het extreem te stellen: dit is agitprop.

ik verkeer in de mening dat de USA geologische dient geen onzin rapporten opstelt maar wetenschappelijk gefundeerd onderzoekt en rapporteert over de schaliegas winning in de USA (waar hebben ze anders daadwerkelijke winning van schaliegas om te meten en te weten?)
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Diederik Stapel e.a frauderende "wetenschappers

Bericht door Ariel »

Mevrouw Roos Vonk is alsnog diep door het stof gegaan vanwege haar dreigende tweet aan het adres van minister Henk Kamp. De sociaal psychologe twitterde twee weken terug dat ze het ,,uitgestreken smoelwerk” van de VVD'er ,, op z’n bek” wilde slaan.

De brief.
Sorry

Ruim twee weken geleden heb ik op Twitter een bericht geplaatst dat veel aandacht trok, met name door de toon en de woordkeus. Deze tweet (over Henk Kamp) en de daaraan voorafgaande (over Albert Heijn) heb ik geschreven in een stemming van ergernis en machteloosheid – niet als psycholoog of hoogleraar, maar gewoon als burger met idealen.

Ik betreur dat zeer: los van de inhoud was de woordkeus zeer ongepast en was dit niet de juiste toon om mijn gevoelens te uiten. Ik heb daarover direct per brief mijn excuses aangeboden aan Minister Kamp.

Op Twitter heb ik echter geprobeerd om de bewuste tweet te relativeren, in de hoop dat de commotie dan snel zou overwaaien. Ik ben het volledig eens met het College van Bestuur van de Radboud Universiteit, dat dit een volstrekt foutieve inschatting was, omdat ik hiermee juist de indruk wekte dat ik er niet zo zwaar aan tilde. Ten onrechte, dus dat wil ik graag recht zetten. Ik zeg zelf nota bene altijd, in mijn boeken, colleges en lezingen, dat we als mens onze hogere mentale vermogens moeten benutten en onze primaire impulsen moeten beheersen, om “emotionele onzindelijkheid” te voorkomen.

Des te pijnlijker is het dat ik zozeer het verkeerde voorbeeld heb gegeven. Zeker ook aan studenten, van wie wij ook eisen dat ze hun taalgebruik matigen als ze bijvoorbeeld een klacht hebben over een docent.

Natuurlijk, een hoogleraar is ook maar een mens. Maar een hoogleraar wordt ook geacht een weldenkend mens te zijn, die de gevolgen van zijn uitlatingen overziet en niet lukraak iedere impuls eruit knalt. Dat heb ik wel gedaan en dat spijt me.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Diederik Stapel e.a frauderende "wetenschappers

Bericht door Mahalingam »

Het is mijn observatie dat linksen een fascinatie hebben voor geweld. Dat uit zich altijd door in de voorste rij te staan om geweld te veroordelen en anderen geweld te laten bestrijden.

De meeste emoties kan je beter niet naar de buitenwereld uiten. Dat bevordert de harmonie niet als je dat wel doet. Ben ik een mysogyn persoon? Nee, ik volg de algemene denkwijze van het Buddhisme.

Bij emails en blogs gebruik ik het effe-nadenken filter.
Maar bij twitteren vervalt dat filter voor de meeste mensen en krijg je van die 'ongelukken'.
Zoals het spreekwoord zegt: "Waar het hart van vol is loopt de mond van over".

En dan dat:
  • Zeker ook aan studenten, van wie wij ook eisen dat ze hun taalgebruik matigen als ze bijvoorbeeld een klacht hebben over een docent.
Praktijk ervaring mee soms?
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Diederik Stapel e.a frauderende "wetenschappers

Bericht door Mahalingam »

In Groningen heeft het UMCG twee verse hoogleraren in de Tandheelkunde en Mondzorgkunde.
De heren Winkel en Van Winkelhoff hebben winkeltjes ( LabOral Diagnostics en LabOral International ) die een belang hebben in een mondspoelmiddelenfabrikant Dentaid.
En als professoren (een beetje voorbarig want Winkel heeft nog geen oratie gehouden) schreven ze een wetenschappelijk artikel waarbij Halita van de firma Dentaid er stukken beter van af kwam dan Meridol van fabrikant Gaba.

Ook intern onderzoek naar Groningse hoogleraren tandheelkunde
http://www.nrc.nl/nieuws/2013/10/22/ook ... heelkunde/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
KevinB
Berichten: 1426
Lid geworden op: vr okt 14, 2011 4:42 pm
Locatie: Vlaanderen

Bericht door KevinB »

Dit gaat niet bepaald over frauderende wetenschappers, maar het valt wel te klasseren onder achterlijke en van wereldvreemdheid getuigende praat uit academische ivoren torens.
Professoren: "Maak cannabis legaal"
Door: redactie − 18/11/13, 14u03 − Bron: Belga

Criminoloog Tom Decorte (UGent), econoom Paul De Grauwe (London School of Economics) en toxicoloog Jan Tytgat (KU Leuven) pleiten ervoor om cannabis te legaliseren. De proffen vinden dat het huidige cannabisbeleid absoluut niet werkt. Integendeel, in plaats van minder wordt er net meer gebruikt en geproduceerd dan vroeger, zeggen ze.

"Ook wij zijn van oordeel dat cannabisgebruik ongezond is en zoveel mogelijk moet worden teruggedrongen. Vraag is hoe je dat het best bereikt. Het repressieve Belgisch cannabisbeleid slaagt niet in zijn objectieven. Zo is het aantal drugsverslaafden dat zich moet laten opnemen de laatste 10 jaar in ons land verdubbeld, terwijl een van de doelstellingen voor het cannabisbeleid uit de federale beleidsnota drugs uit 2001 was het aantal afhankelijke burgers te doen dalen", aldus Decorte.

Het repressieve cannabisbeleid heeft daarnaast nog een aantal kwalijke gevolgen. "Het illegaal karakter maakt de cannabismarkt heel winstgevend wat criminelen aantrekt die hierdoor tevens over enorme middelen beschikken om zich aan het repressief beleid van de overheid te onttrekken. Ondanks de inzet van veel middelen trekt de overheid in deze wapenwedloop aan het kortste eind", zegt De Grauwe. In 2008 besteedde de overheid 392 miljoen euro aan drugsbeleid waarvan 61 procent uitging naar repressie.

"Pesticiden"
Toxicoloog Jan Tytgat benadrukte op basis van eigen testen van cannabisplanten in opdracht van het gerecht dat de cannabis die momenteel te koop wordt aangeboden grote risico's bevat voor de volksgezondheid. "Jongeren weten enerzijds niet hoe sterk een joint is want het THC-gehalte is in de loop der jaren sterk gestegen. Daarnaast treffen we geregeld pesticiden, zware metalen, schadelijke schimmels of bacteriën aan. Op dit ogenblik is er geen enkele instantie die dit controleert", aldus Tytgat.

De drie professoren pleiten daarom voor een overheidsregulering van de hele cannabisproductie, -distributie en -gebruik. Er zijn tal van pistes denkbaar inzake productie (bv. licenties aan privé-bedrijven), productregulering (bv. standaarddosis THC), verkooppunten (bv. eisen aan verkopers inzake kennis), het ter beschikking stellen (bv. voorschriftmodel), regeling gebruikers (minimumleeftijd), prijsniveau, ... Zelf doen ze op dat vlak geen concrete voorstellen, maar laten ze dit over aan een maatschappelijk debat.

Ze zien vele voordelen aan hun voorstel. Door aanbod van kwaliteitsvolle cannabisproducten worden vooreerst immers onnodige gezondheidsrisico's vermeden. Het geld dat uitgespaard wordt door het afbouwen van de repressieve aanpak kan worden besteed aan behandeling en vooral aan preventie en ontrading. Dat legalisering niet leidt tot een stijgend gebruik bewijst de ervaring van de jongste decennia in Nederland. Anders dan in Nederland willen de drie academici echter niet alleen het gebruik maar ook de productie regulariseren.
http://www.demorgen.be/dm/nl/993/Gezond ... gaal.dhtml
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/b ... 8_cannabis

Ik vind dit een heel, heel slecht en volkomen onverantwoord idee. Antwerps burgemeester Bart De Wever had er ook zijn mening over klaar, en ik kan hem hierin volkomen bijtreden. Zie hier:
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/v ... =1.1781725
Laatst gewijzigd door KevinB op di nov 19, 2013 2:18 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Diederik Stapel e.a frauderende "wetenschappers

Bericht door Pilgrim »

Het spijt me te zeggen dat ook ik in dit geval een voorstander ben legalisering van drugs. De productiekosten van die drugs zijn heel laag, maar drugs worden duur doordat het alleen op de zwarte markt te verkrijgen is. Het wordt daardoor immers schaars (wet van de schaarste). Door legalisering stort de hele zwarte handel in elkaar en daarmee is het grootste probleem weg. Het kost ook miljarden om die handel goed te bestrijden en dat geld kunnen we wel beter gebruiken. Ik denk niet dat mensen door legalisatie meer drugs gaan gebruiken dan nu, maar als zouden er wel wat meer zijn, dan staat dat probleem niet in verhouding met de ellende en de kosten van de bestrijding van de georganiseerde misdaad die met de illegale handel gepaard gaat.
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
H.Numan
Berichten: 8527
Lid geworden op: do mei 08, 2008 3:33 am

Re: Diederik Stapel e.a frauderende "wetenschappers

Bericht door H.Numan »

Er is geen dealer die hardvochtiger en meedogenlozer is dan de overheid. Die duldt geen enkele concurrentie in haar territorium.
Waarschijnlijk de beste manier om er vanaf te komen.
een volk dat voor korannen zwicht
zal meer dan lijf en goed verliezen
dan dooft het licht….
Anoniem
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17465
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Hoe hoger opgeleid hoe groter de corruptie en fraudeurs

Bericht door Hans v d Mortel sr »

H.Numan schreef:Er is geen dealer die hardvochtiger en meedogenlozer is dan de overheid. Die duldt geen enkele concurrentie in haar territorium.
Dat dacht ik ook. [icon_lol.gif] Het is een voor mij onbegrijpelijk spel zonder duidelijke regels.
H.Numan schreef:Waarschijnlijk de beste manier om er vanaf te komen.
Deze tekst begrijp ik helaas niet.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Diederik Stapel e.a frauderende "wetenschappers

Bericht door Mahalingam »

Mahalingam schreef:Peter Rijpkema is hoogleraar algemene rechtsleer aan de Uni van Amsterdam. (UVA)
En ja, die instelling staat bekend om zijn benauwde geesten. Wat is er nu weer eens daar aan de hand?
De voorganger van Peter had een boek geschreven die de studenten dienden te gebruiken en bestuderen.
De titel was: " Recht, een introductie.".
Peter heeft een eigen boek voor zijn studenten: "Inleiding in de rechtswetenschap ". Tenminste hij heeft het laten uitgeven en zijn naam staat er op als auteur.
Evenwel is 2/3 van de tekst letterlijk over genomen uit het boek van zijn voorganger.
Is dat erg? Niet bij de UVA.
[...]
Het het even geduurd maar het rapport van het Landelijk Orgaan Wetenschappelijke Integriteit (LOWI), de onafhankelijke beroepsinstantie van KNAW, NWO en de vereniging van universiteiten VSNU is er.
https://www.knaw.nl/shared/resources/th ... 013nr2.pdf
Wel zijn alle namen weggestreept maar het gaat over deze zaak.
En ja, nu moet de UvA iets echt serieus gaan doen. Een 'berisping' krijgt hij. Oej wat erg.
Plagiaat is dit niet, staat in de twintig pagina’s tellende motivatie, want Peter Rijpkema presenteert zich als redacteur van het leerboek Inleiding in de rechtswetenschap, niet als auteur. Maar het ‘onvoldoende kenbaar en herkenbaar presenteren’ van andermans wetenschappelijke bijdragen is hem wel aan te rekenen.
Die handelwijze is ‘in strijd met de zorgvuldigheid die in acht genomen dient te worden jegens medewerkers en auteurs die een substantiële bijdrage hebben geleverd aan wetenschappelijk werk.’Het advies rept over ‘nalatigheid’. En: ‘De verantwoording van de inhoud is onjuist, misleidend, en in verregaande mate onvoldoende geweest.’
http://www.nrc.nl/nieuws/2013/11/21/hoo ... amsterdam/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Diederik Stapel e.a frauderende "wetenschappers

Bericht door Mahalingam »

Ik dacht eerst dat de vegetarische hooggeleerde (sociale psychologie) Roos Vonk in Havanna aan de Waal per ongeluk een verkeerd paddenstoeltje gegeten had toen ze dit twitterde:
roos vonk ‏@roosvonk 2u
Ik blijf het zeggen, China is een land zonder moraal. Denken alleen aan geld. Ons voorland als wij zo doorgaan met onze veeindustrie #radar
https://twitter.com/roosvonk
Maar ze is al langer van het padje af:
Afbeelding
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Diederik Stapel e.a frauderende "wetenschappers

Bericht door Mahalingam »

Het eigen stoepje vegen. Een Hollandse cultuuruiting.
De stoepjes van RUG en RUL zijn nu schoon geveegd, die van de VUB was dat al eerder.
Ontslagen hoogleraar fraudeerde niet aan RUG
De ontslagen hoogleraar criminologie Patrick van Calster heeft in de periode dat hij werkzaam was aan de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) en de Universiteit Leiden, geen plagiaat gepleegd. Dat hebben beide universiteiten donderdag gemeld.

Van Calster was hoogleraar aan de RUG toen in mei van dit jaar aan het licht kwam dat hij als promovendus aan de Vrije Universiteit Brussel (VUB) plagiaat had gepleegd. De VUB ontnam Van Calster zijn doctorstitel wat voor de RUG reden was de hoogleraar te ontslaan.

De twee Nederlandse universiteiten besloten toen een onderzoek in te stellen naar de publicaties van Van Calster in zijn Leidse en Groningse periode.
http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederlan ... -RUG.dhtml
Er is onderzocht of er plagiaat gepleegd was. Of er onderzoeksresultaten uit de duim gezogen zijn, is niet bekeken.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Plaats reactie