Tijd om milieufreak te worden?

Deze afdeling is voor algemene topics die niet passen in wat reeds voorzien is. Ze moeten wel aansluiten bij ons thema.

Houd jij je bezig met het milieu?

Ja. Ik ben anti-milieu en koop alles zo goedkoop en vervuilend mogelijk. Ik ben de anti-hippie!
2
9%
Ja. Ik houd me graag bezig met het vitten op Greenpeace-mensen als ze weer eens op de tv zijn; heerlijk om te roepen: Zoek es een normale baan man!
2
9%
Nee. Ik denk er nooit aan. Walvissen gaan toch eens een keer dood en als wij die bomen niet vellen doet een bosbrand of moslim het wel.
2
9%
Nee. Maar dat is omdat ik het niet interessant vind.
4
17%
Nee. Maar dat is omdat het me te deprimerend is.
2
9%
Ja. Ik koop vaak de duurdere eco-versie maar besef wel dat ik er niet aan kan ontsnappen dat ik óók een ecologische voetafdruk heb.
8
35%
Ja. Ik voel me superschuldig, en ik wil alles doen om te voorkomen dat ik het milieu belast!
3
13%
Ja. Ik vind dat zo'n zalig gevoel, dat ik steeds voor de bio-eco-versie ga, en dat iedereen dan ziet: Tjonge, wat is die goed bezig!
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 23

Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Pilgrim »

Nu minder verkeer – Waarom wordt de lucht niet schoner?

Geplaatst op 11 april 2020

Afbeelding

Een dergelijke “terugval” in voor-industriële tijden, die we op dit moment meemaken, zou enkele maanden geleden waarschijnlijk de wensdroom van de Greta-geloofsgemeenschap en haar mensen achter de schermen geweest zijn. Nu is hij er, de terugval, echter niet dankzij de klimaat-hysterici, maar vanwege het corona-virus. Maar de kwaliteit van de lucht wordt veelal niet beter. Is de auto dus toch niet zo schadelijk voor het klimaat zoals altijd werd beweerd?

In de “Nordkurier” komen we te weten, we citeren letterlijk:

“Door de enorme beperkingen van het openbare leven zijn er minder auto´s onderweg – en toch ziet het er blijkbaar niet naar uit alsof de luchtkwaliteit daardoor duidelijk verbetert. Ondanks bestaande rijverboden in grote steden en de corona-beschermingsmaatregelen blijft de stikstofbelasting gelijk en neemt deels zelfs toe, zegt men bij de FDP in Mecklenburg-Vorpommern. Achtergrond zijn data uit de Senaat van Berlijn, die de FDP als voorbeeld dienen: hoewel er sinds midden maart duidelijk minder auto´s onderweg zijn, schommelden de emissiewaarden.”

Fenomeen ook in Berlijn – Wind effectiever dan klimaat-hysterici?
De vaak bezongen “Berlijnse lucht” was tot ongeveer 17 maart, de dag waarop alle scholen sloten, relatief schoon. Daarna echter steeg de concentratie schadelijke stoffen zoals fijnstof of stikstofdioxide, hoewel er minder auto´s reden. De reden zou zogenaamd zijn dat de wind zwakker werd, die de schadelijke stoffen daarvoor over een groot oppervlak had verdeeld. Goed mogelijk dat na het einde van de actuele maatregelen de spijbelaars voor meer wind zullen demonstreren. En op de gebruikelijke manier hysterisch schreeuwen. Waarschijnlijk zal de oma niet nogmaals hoeven dienen als “klimaat-zeug”.

Ook “vlieg-schaamte” is sneeuw van gisteren
Dezelfde media, die ons nog tot vlak voor de corona-crisis wilden doen geloven dat we, om de wereld te redden van de dreigende klimaat-collaps, zouden moeten afzien van vliegen, verbreidden nu zonder enige kritiek oproepen van de vliegmaatschappijen en exploitanten van luchthavens om dit economisch gebied met honderden miljoenen in leven te houden.

Dan werpt de vraag zich op met welke trucs men na het einde van de pandemie de schakelaar weer zal omgooien naar CO2- en klimaathysterie. Op dit moment hoor je niets van de daarvoor constant door de media gepresenteerde wereldredders. Blijkbaar werden ze door hun mensen op de achtergrond teruggefloten. Zijn het misschien de zorgen om hun aandelenpakketten, die analoog aan de afname van schadelijke stoffen wegsmelten?

Bron: https://unser-mitteleuropa.com

Vertaald uit het Duits door: E.J. Bron

https://ejbron.wordpress.com/2020/04/11 ... t-schoner/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Mahalingam
Berichten: 52290
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Mahalingam »

Deze auto stond gewoon vannacht op te laden:

Afbeelding

Na het blussen vatte de auto weer vlam.
Toen is hij maar naar een open plek gesleept.

Afbeelding
Elektrische auto brandt volledig uit, vuur laait steeds opnieuw op

Een elektrische auto is maandagochtend compleet uitgebrand in Vught. De brandweer heeft het vuur al meermaals onder controle gehad, voor het dan toch weer oplaaide.
[...]
De brandweer heeft het vuur al meermaals onder controle gehad en geblust, voor het dan toch weer spontaan oplaaide. Dat is een bekend fenomeen bij brand in elektrische auto’s. De accu’s van deze voertuigen bereiken door brand zo'n extreme temperatuur, dat accucellen spontaan kunnen ontbranden. Zelfs als de vlammen bestreden zijn, kan de warmte dus zorgen voor een nieuwe brandhaard.
https://www.ad.nl/auto/elektrische-auto ... ~ac1b322c/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Pilgrim »

Stuttgart schaft dieselverbod af. Hoe corona een bom onder de lage-emissiezone legt

22 april 2020

Afbeelding

De Duitse miljoenenstad Stuttgart schaft z’n controversiële fijnstofalarm af. Dat je kan vergelijken met een lage-emissiezone bij ons. Het beperkt hoofdzakelijk het gebruik van oudere dieselvoertuigen. Inmiddels roepen ook de eerste politici er op tot een volledige afschaffing van lage-emissiezones.

Metingen in coronatijden bieden uniek inzicht

Uit steeds meer metingen van de luchtkwaliteit blijkt een mogelijk verkeerde inschatting van de gevolgen van de vervuiling door dieselmotoren. Gegevens die verzameld werden in de bijzonder verkeersluwe periode sinds het afvaardigen van coronamaatregelen plaatsen immers grote vraagtekens bij het verband tussen de luchtmetingen en het gebruik van oudere dieselvoertuigen. In Stuttgart wordt op basis van die nieuwe inzichten alvast het fijnstofalarm afgeschaft.

Nauwelijks verkeer, maar schone lucht blijft uit
De coronamaatregelen die de Duitse overheid uitvaardigde, hebben een grote impact op de verkeersdrukte. Er zijn nauwelijks nog files, het verkeer in grote steden is gedecimeerd en de geluidsoverlast is een pak lager. Een effect dat logischerwijze gelijk loopt met observaties in België. Maar er is ook telkens een verrassing: ondanks het fors lagere verkeersvolume is het stikstofdioxidegehalte in Duitse steden nog steeds relatief hoog. Soms zelfs hoger dan voor de coronamaatregelen. Uit cijfers van de overheidsdienst milieu blijkt nu dat er geen rechtstreeks verband te vinden is tussen de fijnstofconcentraties en de verkeersdrukte. In Stuttgart bleken de concentraties aanvankelijk een beetje te dalen, maar volgde ook weer een toename. In andere grote Duitse steden werden gelijkaardige observaties gedaan en ook België kreeg tijdens coronamaatregelen een fijnstofpiek te verwerken.

Luchtvervuiling wettelijke basis voor lage-emissiezones
De observatie is van belang omdat in Duitsland de fijnstofconcentraties wordt aangegrepen als rechtvaardiging voor het afkondigen van lage-emissiezones. Een zoveelste parallel met ons land. De recente metingen tonen nu echter aan dat het oorzakelijke verband tussen beide niet aantoonbaar is. In Duitsland is dat de wettelijke basis voor het afvaardigen van maatregelen. “Nu blijkt die wettelijke basis ongegrond”, klinkt het er.

Deutsche Umwelthilfe zijn ‘charlatans’
De metingen plaatsen ook nog grotere vraagtekens bij de acties van Deutsche Umwelthilfe. Dat is een als milieu-organisatie vermomde lobbygroep die in verleden onder meer door Toyota (dat nauwelijks of geen dieselmotoren aanbiedt) gesponsord werd. Die groep dwong in Duitsland bij overheden via de rechtbank rijverboden af door een rechtstreekse link tussen de uitstoot van (hoofdzakelijk oudere) dieselmotoren en fijnstofconcentraties te verkondigen. Enkele Duitse politici en media noemen die organisatie inmiddels onomwonden ‘charlatans’.

Heel wat actoren, waaronder de federale minister van Verkeer Steffen Bilger (CDU), zijn niet opgezet met de verklaringen uit het verleden. Politici willen onder meer de Deutsche Umweltfhilfe en het federale milieu-agentschap ter verantwoording roepen. ‘Zij hebben met vertekende gegevens en halfwaarheden beweerd dat er een rechtstreeks verband is tussen het gebruik van dieselwagens en de algehele luchtkwaliteit’. De overheidsdienst milieu zit er inmiddels ook in het oog van de storm. Een woordvoerder verkondigde er immers dat het lage aantal coronadoden er mede te maken zou hebben met de goede luchtkwaliteit, terwijl diezelfde instantie al jarenlang predikt dat de luchtkwaliteit in Duitse steden gevaarlijk is voor de volksgezondheid en dat diesels daardoor verkettering verdienden.

Overheid stelt zich bloot aan miljardenclaims
Duitse politici maken inmiddels al openlijk de rekening: de burger werd er met valse voorwendselen tot miljardeninvesteringen gedwongen en zou zich tot de betrokken instanties kunnen wenden voor gepaste compensaties. Het lijkt slechts een kwestie van tijd eer belangengroeperingen, bijvoorbeeld van mensen die noodgedwongen een nieuwe auto moesten kopen, met de rekening bij de overheid gaan aankloppen.

https://auto55.mobi/nieuws/32606-stuttg ... ezone-legt
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Mahalingam
Berichten: 52290
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Mahalingam »

Dieselmotoren zijn tot instrumenten van de Duivel geworden in de groene wereld.
Maar zijn die verboden tegen dieselauto's wel effectief kwa luchtkwaliteit , milieubelasting en klimaatschade?
Corona leidt niet tot schonere lucht in Duitsland: ‘Stop met rijverboden voor diesels’

De Duitse Automobielclub (AvD) eist dat de rijverboden voor dieselauto's worden opgeheven, nu blijkt dat ze niet het gewenste effect zouden hebben gehad. In Stuttgart is het fijnstofalarm al uitgezet.

De dieselrijverboden voor auto's moeten van de baan, vindt de Duitse autoclub, nu blijkt dat de grenswaarden ook worden overschreden als het verkeer bijna niet rijdt. Meetgegevens lieten volgens het Duitse opinieblad Focus geen ‘corona-effect’ zien, waarmee volgens de bond is bewezen dat de invloed van auto’s op de luchtkwaliteit duidelijk minder is dan eerder werd beweerd.

Meetstations in onder meer Kiel, Würzburg, Mainz, Wiesbaden en Stuttgart laten volgens de AvD duidelijk zien dat de theorie dat gemotoriseerd wegverkeer de belangrijkste oorzaak is van luchtverontreiniging in steden is weerlegd. ,,Het rijverbod ter bestrijding van luchtverontreiniging is niet effectief”, aldus de oudste autoclub van Duitsland in een persbericht. De club eist dat de verboden worden opgeschort.

Het rijverbod dat in veel steden wordt opgelegd, is gebaseerd op de aanname dat alleen een verbod op dieselauto’s - met name voertuigen met de emissienormen Euro 4 en Euro 5 - ervoor zorgt dat de EU-grenswaarden voor stikstofoxiden niet meer worden overschreden. Dat blijkt niet het geval. Ook bij de regering zijn nu twijfels ontstaan. ,,Naar mijn mening is het probleem van het rijverbod op diesel nu van tafel”, zegt de staatssecretaris van de federale minister van Transport, Steffen Bilger.’

Niet genoeg andere bronnen overwogen

De metingen suggereren echter dat, met name bij stikstofoxiden, andere verontreinigende bronnen niet voldoende zijn overwogen. Voor de stad Stuttgart met zijn beroemde anti-dieselzone schatten de autoriteiten de daling van het verkeer in de corona-lockdown op ongeveer 40 procent. ,,In de week direct na de lockdown werden hogere waarden gemeten dan in de week daarvoor en ook de gemiddelde maandwaarde was hoger in maart dan in de voorgaande maand februari ‘, aldus de AvD.
https://www.ad.nl/auto/corona-leidt-nie ... ~a3245cad/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24963
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door King George »

Welke duit zal ik eens in het zakje doen om goed te zijn voor het milieu? Door duur(zaam) onderhoud (jaja, duurzaam consumeren...) heeft mijn auto al een hoge leeftijd bereikt. De motor en met name het slangengestel is niet geschikt voor de opvolger van Euro 95, E10, laat staan de goedkopere Blue One 95. Deze is nu aangewezen op de duurdere E5 (Superplus(98)).

Meer info: https://motodrive.nl/motortests/891/e10 ... perplus-98

Benzineauto's kunnen ook op het schonere gas rijden. Er is LPG-gas en er is CNG-gas. Is het een optie naar een autosloperij toe te gaan en een gastank op de kop te tikken en deze op hun werkplaats te laten plaatsen? Omdat rijden op gas wel weer duurder is in wegenbelasting (1) en in verzekeringspremie (2) overweeg ik dan niets op te geven bij het RDW en bij de verzekeraar en daar dan gewoon als benzinerijder geregistreerd te blijven staan. Helaas, goed zijn voor het milieu is een dure hobby die alleen de happy few zich kunnen veroorloven, maar arme sloebers niet, want goed zijn voor het milieu wordt niet beloond.


Vinden jullie dit een goede optie om goed te zijn voor het milieu? Ik ben benieuwd naar de antwoorden.


  • (1)
    • Waarom moet ik voor een auto op LPG meer wegenbelasting betalen dan voor een benzine-auto?

      terwijl LPG toch de schoonste, minst milieu belastende brandstof van de twee is...
      • Het beste antwoord

        Je betaalt minder voor LPG, dus minder accijns. Verhoogde wegenbelasting vermindert zo het verlies aan inkomsten van de overheid. Misschien klinkt het cynisch, maar accijns op benzine en op sigaretten is niet om je te ontmoedigen, maar om de schatkist te spekken!

    (2)
    • De dure verzekeringspremie van LPG-auto’s…

      De verzekeringspremie kan enorm stijgen wanneer je een LPG-installatie in je auto laat bouwen. Hier hebben autoverzekeraars twee belangrijke redenen voor. De eerste reden gaat over het gewicht van de auto. Een auto wordt immers zwaarder als je een LPG-installatie in de auto bouwt. En het gewicht van een auto is voor veel verzekeraars belangrijk bij het bepalen van de WA-verzekeringspremie. Want hoe zwaarder een auto, des te meer schade deze zal toebrengen tijdens een aanrijding.

      Daarnaast stijgt de waarde van een auto als er een LPG-installatie in de auto zit. De waarde van een LPG-installatie ligt namelijk rond de EUR 2.000,-. Naast het autogewicht heeft de autowaarde dus ook invloed op de hoogte van de premie. Want hoe waardevoller een auto, des te meer de verzekeraar moet uitkeren bij diefstal of totaalverlies. De geldelijke waarde van de auto beïnvloedt echter NIET de verplichte WA-premie, maar de eventuele vrijwillige (WA+ of allrisk) cascopremie.
      • Waarde en gewicht zijn dus de twee belangrijkste redenen voor een premiestijging na het inbouwen van een LPG-installatie. Hoeveel de premie precies stijgt, is daarnaast afhankelijk van een aantal andere factoren, zoals de leeftijd, woonplaats en schadevrije jaren van de bestuurder. Gemiddeld genomen, stijgt een autoverzekering met enkele tientallen euro’s per maand door het plaatsen van een LPG-installatie.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Pilgrim »

Keulen 2025...

Afbeelding
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Mahalingam
Berichten: 52290
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Mahalingam »

@ King George:

Ik zou niet gaan knutselen met LPG tanks en zo. De milieuwinst is niet zo groot en het rondrijden met een zware hogedruk tank vol met brandbaar gas is niet mijn hobby. Ik denk aan dit bijvoorbeeld waar gelukkig geen explosie was:


En de benzine, dat is bar tegenwoordig. Die alcohol erin is funest voor mijn oude carburateur (Spartamet, 1986). Daar zit aluminium, koper, ijzer in met plastic en rubber. Corrosie alom de laatste jaren. Vreselijk schoonmaakwerk.

Ik lees nu net dat in Frankrijk de wijn niet meer helemaal wordt opgedronken. Uit de overtollige rest wijn halen ze alcohol die 'gebruikt kan worden voor desinfecterende handgel '. Maar het grootste deel zal in de benzine bijgemengd gaan worden.
Heel veel voedingsgewassen (=eten) worden vergist tot alcohol om de milieueisen te halen.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89854
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Ariel »

Twee energiecentrales stoten meer stikstof uit dankzij rekentruc

Twee energiecentrales kregen recent van provincies een vergunning om biomassa te verstoken, en daarbij mogen ze veel méér stikstof uitstoten dan er uit hun schoorsteen kwam toen ze nog voornamelijk op kolen en gas draaiden.

Dat meldt Trouw op basis van onderzoek door Platform voor onderzoeksjournalistiek Investico.

De provincies konden de vergunningen verstrekken door een juridische truc waarmee enkel op papier de uitstoot afneemt. Terwijl de Raad van State afgelopen mei oordeelde dat er niet méér stikstof op de natuur mag neerdalen, geven Noord-Holland en Noord-Brabant toch toestemming. Ook in het nieuwe stikstofbeleid dat minister Schouten vorige week aankondigde blijft deze achterdeur bestaan.

Het gaat om de energiecentrales in het Noord-Hollandse Diemen en het Brabantse Geertruidenberg. Eigenaren Vattenfall en RWE kregen het afgelopen halfjaar vergunning van de betrokken provincies om meer hout te gaan verstoken. Beide provincies beweerden dat daarbij minder stikstof zou vrijkomen. De provincies keken voor die rekensom echter alleen naar de hoeveelheid stikstof in de oude papieren vergunning van de centrales; niet naar wat ze in werkelijkheid hadden uitgestoten.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52290
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Mahalingam »

In Spanje is een strand met bleekwater besproeid tegen corona 'zodat dan kinderen veilig op het strand kunnen spelen.' En het milieu? Dat doet er in deze noodsituatie eventjes niet toe.
Environmental crime: Spanish town sparks row after spraying beach with bleach to fight virus

A Cadiz town is mired in controversy over the fumigation of its beaches with bleach so local children can enjoy them during the deescalation of COVID-19 lockdown measures.

The decision was taken jointly by the Neighborhood Board of Zahara de los Atunes and Association of Merchants in order to - theoretically - make the area safer for children finally leaving the house after weeks of confinement, but is being called an “environmental crime” by environmental groups.

The move has already been denounced by the Andalusian government and heavily criticised as the bodies responsible lack the authority to make such a decision, and legal action could be on the horizon as it is feared the tractors that went on the beach for fumigation could have damaged local wildlife.
Indeed some tractors have been found to have traces of plover’s eggs, which at this time of the year are in the height of breeding season.

“It seems incredible that these things still happen, a madness against the beach itself" says María Dolores Iglesias, president of the Association of Environmental Volunteers Trafalgar.
She explained that locals only became aware of what she calls the “ecological attack” after a local informed them that the “plovers they were taking care of were being killed by the men with the tractors."

The story quickly circulated on social media and faced with public outrage, the president of the Autonomous Local Entity of Zahara de los Atunes, Agustín Conejo, was forced in a statement to the press in which he said the beach was sprayed with bleach with the intention of protecting children wanting to enjoy the coast, buthe admits that it was wrong thing to do.

Environmentalists are not convinced by this explanation, however, and believe the move could have been economically motivated. The fumigated area was not the town's local urban beach, but two kilometers away from the point where any children would have been using the beach.

Indeed it has emerged that one of the men responsible for the decision, the President of the Merchants Association, is a local hotelier; environmental groups believe the fumigation supposedly on behalf of children was, in fact, an attempt to "try to guarantee that the area is free of covid-19 for the summer” for economic purposes.

The area boasts some of the best wild beaches in Cádiz and faced with both the physical quarantine of COVID-19 and the economic shutdown it has caused, it seems plausible there is more to the fumigation than organisers have revealed.
https://www.thelocal.es/20200504/enviro ... ith-bleach
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52290
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Mahalingam »

Omdat de bijen gered moeten worden zijn er heel veel imkers met goede bedoelingen bij gekomen.
Vrees voor verdrukking wilde bijen door toename honingbijen

Het aantal imkers in Nederland is de laatste jaren snel gegroeid. Daarmee neemt ook het aantal honingbijen toe. Wetenschappers zijn bezorgd over de gevolgen van die opmars. Ze vrezen dat wilde bijen verdrongen worden door hun gedomesticeerde familieleden.

De honingbij, die door imkers wordt gehouden, is slechts een van de ongeveer 300 bijensoorten die nu in Nederland voorkomen. Zo'n 55 soorten zijn al verdwenen en circa 70 soorten worden in hun voortbestaan bedreigd. De achteruitgang van de natuur, de intensivering van de landbouw en het daarmee gepaarde gebruik van bestrijdingsmiddelen spelen een belangrijke rol in de neergang. Door de groeiende populariteit van het imkeren hebben wilde bijen er een probleem bij. De honingbij dreigt een geduchte concurrent te worden voor de wilde bijensoorten.

Een volk honingbijen bestaat uit tienduizenden individuen. De meeste wilde bijen leven daarentegen solitair, zegt Koos Biesmeijer, bijenexpert en wetenschappelijk directeur van Naturalis Biodiversity Center. ‘Dat zijn alleenstaande moeders, die af en aan vliegen om nectar te halen voor hun larven. Die kunnen nooit op tegen de efficiëntie van een bijenvolk. Bovendien worden honingbijen door imkers bijgevoerd, terwijl wilde bijen helemaal alleen de winter moeten zien door te komen.’

Vorig jaar boog een groep Spaanse biologen zich over de concurrentiestrijd tussen honingbijen en wilde bijen. Zij toonden met een experiment op Tenerife aan dat honingbijen hun wilde familieleden verdrukken in de jacht op voedsel. Biesmeijer: ‘Hoewel de omstandigheden op Tenerife anders zijn dan in Nederland, geeft het wel aan dat we er op moeten letten.’

Op sommige plekken in Nederland lijkt het imkeren uit de hand gelopen. In de Biesbosch bijvoorbeeld. Vorige zomer trok de boswachter daar aan de bel. Hoewel het aantal kasten in het gebied zelf gereguleerd is, hadden imkers honderden kasten net buiten het bos geplaatst. Bij Staatsbosbeheer maakten ze zich zorgen, want al die honingbijen kapen de nectar en stuifmeel weg voor de voelsprietjes van wilde bijen.
https://www.volkskrant.nl/wetenschap/vr ... ~b26546e9/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89854
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Ariel »

Mahalingam schreef:Omdat de bijen gered moeten worden zijn er heel veel imkers met goede bedoelingen bij gekomen.
Mensen maken ondanks hun goede bedoelingen meer stuk dan goed is voor deze planeet. :shock:
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52290
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Mahalingam »

Kijk eens: allemaal gratis biobrandstof in Haarlem. Dat spaart bomen !

Afbeelding

Vanwege de lockdown zit men veel op het internet. En wat doet men dan in deze tijden nu winkelbezoek gezien dient te worden als een risicovolle activiteit?
Men bestelt online en de pakjesbezorgers hebben heel veel werk.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52290
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Mahalingam »

Afbeelding

Waar zijn de bomen van dit Bilthovense bos gebleven?
Die zijn biomassa geworden die verstookt wordt in een grote houtkachel om het klimaat te redden.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52290
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Mahalingam »

Ariel schreef:
Mahalingam schreef: In Zandvoort kan dus een grote weg aangelegd worden midden in een beschermd natuurgebied en niemand zeurt over stikstof?

Uhhhh, is dit misschien de reden?

Prins Bernhard jr. met zijn grote bril

Afbeelding
De weg is er gekomen, de beschermde beesten zijn naar elders gedwongen verhuisd en ze kunnen gaan racen. Helaas: het Chinese virus gooit roet in het eten. Er komt geen Grote Prijs van Zandvoort.
Maar de gemeente heeft wel 450.000 euro uitgeven voor die weg. En heeft daar nu spijt van.
En dat allemaal omdat die gemeenteraad zijn stukken niet leest en zodoende niet weet waar ze mee instemden.
College sneuvelt na rel om toegangsweg Formule 1-circuit Zandvoort
[...]De gemeenteraad stemde vorig jaar maart al in met een subsidie voor de weg van 450 duizend euro. Maar vorige week wilde een meerderheid van de raad aan die subsidie een extra voorwaarde stellen, omdat de raadsleden toen pas duidelijk werd dat de weg niet alleen gebruikt zal worden tijdens Formule 1-weekenden, maar ook op 50 andere evenementdagen.

Via de weg kunnen auto’s op die dagen van en naar een parkeerterrein rijden, waarmee het circuitpark geld verdient. De raadsleden zeiden niet te snappen waarom de gemeente Zandvoort subsidie uittrekt voor de aanleg van een weg die ertoe leidt dat de gemeente Zandvoort zelf parkeerinkomsten dreigt mis te lopen.
[...]
De provincie Noord-Holland is ook al niet blij met de weg, die aansluit op een drukke boulevard tussen Zandvoort en Bloemendaal. Voor het gebruik van de weg tijdens Formule 1-dagen wilde de provincie nog wel een uitzondering maken, maar voor de overige evenementdagen gaf ze een negatief advies omdat de veiligheid van het verkeer op de provinciale boulevard in het geding zou zijn.

Dit advies werd door de gemeente Zandvoort genegeerd, tot onbegrip van de raadsleden. De provincie zelf startte vervolgens een rechtszaak om de gemeente Zandvoort alsnog zover te krijgen om het gebruik van de weg te beperken.

Geen vertrouwen

Alle verwijten over en weer deden de wethouders deze week besluiten hun ontslag in te dienen. Er is 'geen sprake meer van het geven van ruimte en vertrouwen' door de gemeenteraad, staat in een brief aan de raadsleden.

De raad zelf stemde ondertussen in met de subsidie voor de weg op voorwaarde dat deze 'uitsluitend zal worden gebruikt voor de Formule 1 en als calamiteitenroute en niet voor commerciële evenementen of bijeenkomst' op andere evenementdagen. Hoe een nieuw college met deze voorwaarde zal omgaan, kan een woordvoerder van de gemeente nog niet zeggen.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... -zandvoort

Ze wensen dus een weg die 1 keer per jaar voor een paar dagen gebruikt wordt.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24963
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door King George »

Mahalingam schreef:Afbeelding

Waar zijn de bomen van dit Bilthovense bos gebleven?
Die zijn biomassa geworden die verstookt wordt in een grote houtkachel om het klimaat te redden.
Afbeelding
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Mahalingam
Berichten: 52290
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Mahalingam »

Even een voorlichtingsfilmpje:

En nu de actualiteit: een brand bij onze grote houtkachel in de Eemsmond.

Afbeelding
Brand bij biomassabedrijf aan Synergieweg in de Eemshaven is onder controle
Bij een bedrijf voor biomassa aan de Synergieweg in de Eemshaven brak zaterdagmiddag een grote brand uit. De brand is onder controle.

De brand woedt in de aanvoertoren van de centrale. Er raakte niemand gewond. Bij de brand komt veel rook vrij. Het deel van de centrale waar het brandt is stil gezet, de rest van de centrale werkt door. Er zijn meerdere brandweerwagens aanwezig.
https://www.dvhn.nl/groningen/hethogela ... 73093.html

het valt dus meen. Geen grote stofexplosie.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52290
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Mahalingam »

Het linkse maakbaarheidssyndroom?

Er komt een nieuw onheil aan: de eikenprocessierups.
Er zijn door onze gemeentelijke milieudeskundigen heel erg veel eiken aangeplant. Die worden groot en zijn dan een walhalla voor deze rups.
Overwintering gebeurt in de bomen (in de hoogte dus) en in het voorjaar gaan ze dan gelijk aan de blaadjes kabbelen. Worden ze groot dan gaan ze met zijn allen processie lopen en dan vallen ze op en gaan ze jeukharen maken.
Een of andere gek met geen kennis van zaken heeft bedacht: lijmbanden. En dus krijgen vele eiken een plakband om. Zinloos want voorlopig lopen ze nog niet van de boom af.
De milieuschade is groot. Vele natuurliefkhebbers barsten in tranen uit en gaan (strafbaar) die zinloze plakbanden verwijderen. Goed werk!

Afbeelding
geen processierups te zien.

Afbeelding
een insektenetende specht

Afbeelding
een beschermde vleermuis
Laatst gewijzigd door Mahalingam op za mei 16, 2020 10:08 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12625
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door sjun »

Pilgrim schreef:Keulen 2025...

Afbeelding
Opmerkelijk dat die dom niet is geëxplodeerd en vervangen voor een minaret? Zo er tussen nu en 2025 iets gebeurd zijn dat het islamiserende omvolkingstij met daarbij meekomende maatschappelijke veranderingen weet te keren?
:scratch:
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Mahalingam
Berichten: 52290
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Mahalingam »

"Silent Spring"by Rachel Carson
https://www.litcharts.com/lit/silent-spring/summary

Dit boek (er was nog geen internet bedacht) zorgde ervoor dat het gebruik van pesticides aan banden werd gelegd en DDT verboden werd.

Wij willen GEEN JEUK !!!
en zodoende:
Dag vogeltjes, dag vindertjes, dag bijtjes.

In diverse gemeenten zijn ongemerkte spuitauto's van onbekende firma's bezig met het besproeien van eiken met een onbekende vloeistof in opdracht van een onbekende ambtenaar.

en dan wordt er geklaagd dat er zo weinig insekten zijn in de natuur.
En zal men verbaasd zijn als in de buurt alle jonge vogeltjes dood gaan aan vergiftigde insekten.

Maar niet alles wat je ziet bespoten worden is met insecticiden. Er is een methode waarbij men aaltjes (nematoden) verspreid die de eieren van de rups aantasten. Maar ja, zijn de eieren uitgekomen dan kan je dat net zo goed laten.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52290
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Mahalingam »

Koolmees tegen jeuk.
En ik bedoel niet die minister maar die vogel.
[...]Op lange termijn hoopt Epe de jeukrups te bestrijden met natuurlijke vijanden. Om vogels en wespen zich beter thuis te laten voelen worden randen van weilanden met een speciaal mengsel ingezaaid. Aan eiken worden nestkastjes voor de koolmees gespijkerd, voor wie de eikenprocessierups een favoriet hapje is. Hierbij hoopt Epe ook op de hulp van inwoners.
https://www.topics.nl/offensief-vroegti ... brand/wst/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Ali Yas »

King George schreef:Waar zijn de bomen van dit Bilthovense bos gebleven?
Die zijn biomassa geworden die verstookt wordt in een grote houtkachel om het klimaat te redden.
Als je echt CO2 wilt opnemen met behulp van bomen, dan moet je oude bomen kappen en die diep begraven.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Mahalingam
Berichten: 52290
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Mahalingam »

’Jonge, milieubewuste mensen vliegen het meest’
- Een kleine groep is in Nederland verantwoordelijk voor een groot deel van de vliegvakanties: jonge, welvarende mensen, waarvan een deel ’milieubewust’ is. Dat laatste aspect weerhoudt ze er niet van veel te vliegen.

Afbeelding
’Korte vluchten alleen voor insecten’, staat op een protestbord op de luchthaven van Stuttgart. Milieubewuste jongeren zijn echter juist de groep die veel vliegt.

Dat schrijft Trouw op basis van twee rapporten van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM), die het kabinet inzicht geven in welke groepen veel op vliegvakantie gaan.

Jongeren tussen de 25 en 34 jaar, vaak hoogopgeleid, met hoge inkomens zijn oververtegenwoordigd. Zij wonen vaak in of rond de grote steden. Opmerkelijk, omdat jonge stedelingen statistisch gezien ook vaak milieubewust zijn.

40 procent van de mensen die meededen aan het onderzoek zei milieubewust te zijn, maar dit was niet terug te zien in hun vlieggedrag.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/4132258 ... -het-meest
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52290
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Mahalingam »

Nederland investeerde elf miljard tevergeefs in de natuur. ‘Er moet iets rigoureus veranderen’

Het verlies aan biodiversiteit is niet afgewend door dertig jaar natuurbeleid, blijkt uit onderzoek van Trouw. De natuur is nog even versnipperd en soorten gaan in Nederland nog steeds achteruit.
Spoiler! :
Het is een zeldzaam lentetafereel op de vroege ochtend: het korhoen maakt een wals door de heide, zijn witte staart opgezet als die van een pauw, zijn vuurrode kam uitstekend boven het gras. Bij de aanblik van een concurrent, die ook de aandacht van een hen wil trekken, verandert de heide plots van een balzaal in een arena. Er klinkt een snerpende krijs, gevolgd door vleugelslagen en pikkende snavels.

Er mag dan wel ritueel worden gedanst, veel concurrenten zijn er niet meer op de Sallandse Heuvelrug. Het is de laatste plek in Nederland waar nog enkele exemplaren van het korhoen te vinden zijn. Een schril contrast met de eerste helft van de twintigste eeuw, toen er nog duizenden hoenders verspreid door het land leefden.

De aantallen waren volgens Sovon Vogel­onderzoek in 1976 teruggelopen tot zo’n vierhonderd broedparen. Vanaf de jaren negentig resteerde alleen de populatie in het Salland, die ooit begon met dertig hanen. Nu is daar slechts een enkeling van over.

“De soort is praktisch uitgestorven in Nederland”, zegt Ruud Foppen, onderzoeker bij Sovon en bijzonder hoogleraar dierecologie aan de Radboud Universiteit. Om de populatie in leven te houden, zijn Zweedse korhoenders naar de Nederlandse hei gehaald. Een laatste noodgreep, die op de Veluwe al door natuurbeheerders is opgegeven.

Landschap uit het verleden

Het korhoen staat dus op de rand van de afgrond. Dit komt allereerst omdat zijn leefgebied is uitgekleed, zegt Foppen. “We denken dat het een vogel van de heide is, waar hij nu zijn laatste adem uitblaast, maar dat is niet zo.” De soort gedijt juist bij een mozaïek van open land afgewisseld met beschutting, vertelt Foppen, zoals hier en daar een struik, boom of ruige akkerrand vol bloemen.

Maar zo’n landschap is iets uit het verleden. Begin twintigste eeuw werden de kleine akkertjes van heideboerderijen ontgonnen om plaats te maken voor grote landbouwpercelen, die waren ontdaan van kneuterige overhoekjes, bosjes en houtwallen. Hoogveen besloeg 90.000 hectare in 1900. In 2012 was daar nog 6000 hectare van over. “De heidegebieden zijn drastisch verkleind en het korhoen is er geïsoleerd”, zegt Foppen.

Hetzelfde verhaal gaat op voor vogels als de duinpieper, die uit Nederland is verdwenen, en de met uitsterven bedreigde tapuit. Ook talloze vlinders, reptielen en amfibieën verliezen door het gladgestreken landschap belangrijke elementen van hun habitat.

Veel Europees beschermde soorten in Nederland kunnen daarom niet behouden blijven, waarschuwen ecologen de Tweede Kamer in april dit jaar: 90 procent van de leefgebieden, 70 procent van de soorten en tot 40 procent van de vogels is geen lang leven beschoren, stellen onderzoekers van de Wageningen Universiteit.

Landelijk netwerk van verbonden natuurgebieden

Dat de leefgebieden van dieren steeds verder versnipperen, rapporteerde het Natuurplanbureau al in 2000. Tien jaar ervoor had Den Haag afgesproken om een landelijk netwerk van verbonden natuurgebieden aan te leggen: de Ecologische Hoofdstructuur (EHS). In 2018 zou die bijna 730.000 hectare groot moeten zijn. Nederland liep daarmee voor op veel andere landen: de EHS is een voorbeeld voor het latere Natura2000-netwerk in Europa.

Maar zelfs als de EHS er komt, waarschuwde het Natuurplanbureau toen al, schieten verbindingen te kort. Infrastructuur zit in de weg, beoogde ecologische verbindingen zijn te klein of slecht afgestemd op de te beschermen soorten. De duinpieper stond toen al te boek als toekomstig slachtoffer, net als de tot op heden kwetsbare boommarter. Nieuwe, zogeheten robuuste verbindingen moesten deze problemen wegnemen, vond ook het oude ministerie van volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en milieubeheer.

Het plan voor aaneengeschakeld groen was gestoeld op een belangrijk wetenschappelijk inzicht uit die tijd: door natuur te verbinden, wordt het totale leefoppervlak voor planten en dieren groter. In een klein land als Nederland is dat noodzakelijk om biodiversiteit te behouden, legt hoogleraar ecologie Han Olff van de Rijksuniversiteit Groningen uit. Een verkruimeld leefgebied maakt de toch al kleine populaties nog kwetsbaarder. “Eén droge zomer of strenge winter kan een kleine groep al doen uitsterven en het risico vergroten dat die soort verdwijnt.” Als dieren zich tussen natuurgebieden kunnen bewegen, worden kwetsbare populaties weer aangevuld. Olff: “Dit maakt de kans groter dat een soort blijft bestaan.”

Plannen in de prullenbak

Maar bij het aantreden van kabinet-Rutte I, in 2010, belandden de voor deze robuuste verbindingen die voor soortbehoud zo belangrijk zijn, in de prullenbak. Er werd fors bezuinigd op natuur en de natuurtaken verschoven van het Rijk naar de provincies. De waarschuwing dat de leefomstandigheden van planten en dieren onomkeerbaar zal verslechteren, zoals de Raad voor de Leefomgeving en Infrastructuur in een doorrekening schreef, werd in de wind geslagen.

“Het huis is nog steeds niet af”, zegt hoogleraar Olff. De EHS, voortaan Natuurnetwerk Nederland geheten, mag nog 680.000 hectare groot worden. En in plaats van in 2018 moet de groene keten in 2027 zijn afgerond. “Dat is dus vijftigduizend hectare kleiner en negen jaar later dan gepland.”

En die robuuste verbindingen nog altijd niet gerealiseerd, zegt Olff. Knelpunten rondom infrastructuur zijn wel grotendeels aangepakt, onder meer met faunabruggen, maar ecologische barrières zijn niet echt verwijderd. De helft van de landnatuur heeft een ‘slechte ruimtelijke samenhang’: die is te klein of te geïsoleerd is voor soorten om te kunnen overleven. Die verhouding is bijna onveranderd sinds 1990. “Planten en dieren zijn nog evenzeer opgesloten in gefragmenteerde natuurgebiedjes.”

Stikstofuitstoot


Een versplinterd leefgebied is niet het enige dat soorten als het korhoen nekt. De kwaliteit van natuur staat ook aanhoudend onder druk door andere factoren. Iets minder dan 70 procent van de Nederlandse natuur heeft een gammel ecosysteem: hier komt minder dan de helft van de typerende vlinders, vogels en planten voor, blijkt uit gegevens van soortenorganisaties Floron, Sovon en deVlinderstichting. Sinds 2000 is het aandeel ondermaatse natuur alleen maar toegenomen. Op dit moment scoort bijna 90 procent van de leefgebieden in Nederland een onvoldoende, zowel op ruimte als kwaliteit.

“Al had hij genoeg ruimte, dan nog zou het korhoen het niet overleven”, zegt bijzonder hoogleraar Foppen. Jonge korhoenders worden namelijk in hun eerste weken grootgebracht op rupsen en larven, voegt boswachter Ine Nijveld van de Sallandse Heuvelrug daaraan toe. Maar die zijn er haast niet meer. “Er wordt volop gebaltst, er worden zelfs nestjes gebouwd. Maar de kuikens overleven het niet, jaar in jaar uit.”

Het voedseltekort heeft alles te maken met de stikstofuitstoot van verkeer, industrie en – vooral – landbouw. De stikstofdeken boven Nederland verstoort en verzuurt het bodemleven, vertelt ecoloog Olff. Dit tast planten en insecten aan, waar vogels van moeten leven.

Insectensterfte bezorgt onderzoekers al langer kopzorgen. Tussen 1890 en 2017 nam het aantal vlinders in Nederland volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek met wel 80 procent af. Ook de bij is zijn leven niet zeker: bijna de helft van de bijensoorten is in aantal en verspreiding teruggelopen sinds 1950, blijkt uit gegevens van het Kenniscentrum Insecten. Met name in Europa neemt de hoeveelheid landinsecten nog jaarlijks af.

Bestrijdingsmiddelen in de landbouw


Stikstof is lang niet de enige boosdoener. Ook het grootschalig gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen in de landbouw vormt een bedreiging voor de beestjes. “Het gif dat bedoeld is om plaagdieren te lijf te gaan, doodt ook belangrijke bestuivers zoals bijen en hommels”, zegt Frank Berendse, emeritus hoogleraar natuurbeheer en plantenecologie aan Wageningen Universiteit.

En daar zijn insectenetende vogels ook de dupe van, concludeerden onderzoekers van de Radboud Universiteit enkele jaren terug. Zo’n 70 procent van de Europees beschermde broedvogels leidt onder landbouwgif, meldt WUR.

Plannen om het gebruik van bestrijdingsmiddelen drastisch terug te dringen, hebben nog weinig resultaat gehad. Hoewel het gebruik van insecticiden sinds 1996 is verminderd, stagneert die afname de laatste jaren weer. Door het hele land zijn normoverschrijdende hoeveelheden insecticiden in het oppervlaktewater te vinden.

“Middelen worden verboden, maar er komen ook weer nieuwe middelen bij”, zegt Berendse. Hij schreef in 2015 mee aan een kritisch rapport over bestrijdingsmiddelen van Europese wetenschapskoepel EASAC, waarna een drietal giftige stoffen door de Europese Commissie werd verboden. “Er worden wel kleinere hoeveelheden gebruikt, maar omdat insectensoorten resistent worden, moeten er steeds nieuwe stoffen bijkomen die vaak nog giftiger zijn.” De vele normoverschrijdingen in water zijn dan ook toe te schrijven aan een handvol stoffen die het meest vervuilend zijn.

Natuurvriendelijk boeren

Om de weerslag van de landbouw op de biodiversiteit te verminderen, is natuurvriendelijk boeren het devies. Zo zijn agrariërs sinds 2014 verplicht hun akker te vergroenen, willen zij Europese landbouwsubsidie ontvangen. Dit geeft soorten weer beschutting en kan insecten aantrekken die bladluizen opeten in plaats van bespuiten.

Het gros van de Nederlandse landbouwbedrijven maakt hier gebruik van: ruim 90 procent van het boerenland heeft in 2018 ten minste één vergroeningsverplichting. Maar diezelfde boeren planten vrijwel nooit een rij bomen of struiken. In plaats daarvan kiest het merendeel voor generieke gewassen, zoals Engels en Italiaans raaigras, met een ‘geringe ecologische meerwaarde’, staat in een recent monitoringsrapport van WUR. De 2 miljard euro subsidie die boeren sinds 2014 voor vergroening hebben ontvangen, draagt zelden bij aan het verbeteren van de biodiversiteit. Sterker nog, het areaal akkerranden is de laatste jaren afgenomen.

Ook het natuurbeheer door boeren, dat sinds de start van het natuurnetwerk wordt toegepast, heeft weinig vruchten afgeworpen. Dat komt allereerst door het kleine oppervlak: van in totaal 1,7 miljoen hectare landbouwgrond, wordt slechts 4 procent als natuur beheerd. Landbouwers kiezen veelal voor kleine lapjes grond met licht beheer, meldt het Planbureau voor de Leefomgeving. Daarnaast gaat het om kortlopende contracten die in de helft van de gevallen niet worden verlengd, waardoor de weinige inspanningen gauw verloren gaan.

Pogingen, zoals later maaien en nestbescherming om vogels en insecten te begunstigen, leveren te weinig op. Typische soorten van het boerenerf zijn in drie decennia in aantallen gehalveerd. Van de vlinders in het agrarisch gebied is ten opzichte van 1992 nog een kwart over en boerenlandvogels zijn sinds 1960 met wel 70 procent afgenomen. Zij komen net als de hoenderkuikens nog steeds voedsel en beschutting tekort. Nergens anders in Nederland is het soortverlies zo groot als in het agrarisch gebied.

Ten dode opgeschreven

De variatie aan soorten komt nog altijd in de knel door de versnippering en de slechte kwaliteit van de natuur. Dit kan desastreuze gevolgen hebben volgens ecologisch onderzoeksinstituut Alterra. Al in 2002 concludeert het dat hierdoor ‘populaties vroeg of laat, maar onherroepelijk, zullen uitsterven’. Zo’n populatie kan nog wel tientallen jaren voortbestaan, schrijft het instituut, maar zij is feitelijk al ten dode opgeschreven.

Klopt, want een soort kan zich pas herstellen als zijn leefgebied op orde is, zegt ecoloog Olff. Maar daar gaan jaren overheen. Voor een vogel kan het misschien tien jaar duren, voor planten tientallen jaren. “Het is te vergelijken met CO2-uitstoot: de schade die je nu aanricht, is niet zomaar verholpen en het effect ervan blijft nog lang doordenderen.”

Dat ruimte en natuurkwaliteit elkaar versterken, kan natuurlijk ook positief uitpakken. “Als de kwaliteit van het agrarisch gebied rond natuurgebieden verbetert, zijn soorten ook veel minder geïsoleerd”, zegt Paul Opdam, onderzoeker bij Alterra en oud-hoogleraar landschap in ruimtelijke planning aan Wageningen Universiteit. Hij schreef mee aan diverse kritische beleidsrapporten. “In de toekomst wordt dit nog belangrijker, omdat soorten nu niet opgewassen zijn tegen extremere weersomstandigheden door klimaatverandering.”

Het is logisch dat soorten komen en gaan, zegt oud-hoogleraar Berendse, en ja, er zijn ook successen behaald. Met name op plekken waar natuur de ruimte krijgt, zoals het Fochteloërveen en de Oostvaardersplassen, kunnen eerder verdwenen soorten als de kraanvogel en de zeearend weer uit de voeten. “Tegelijkertijd tast ons menselijk handen de natuurlijke dynamiek ingrijpend aan.” En een tekort aan insecten betekent ook een tekort aan natuurlijke plaagbestrijders en bestuivers van groenten en fruit. “Dat proberen we kunstmatig op te lossen, zoals met steeds giftigere insecticiden, maar hier zit een grens aan.”

De korhoenders dansen nog over de Sallandse heide, maar de tijd tikt. Beheerders trekken alles uit de kast om de zure bodem een handje te helpen, zegt boswachter Nijveld, door te maaien, plaggen en strooien met kalksteen. Toch laten de gele bloemen die normaal tussen de heidestruiken bloeien en rupsen voeren zich al jaren niet meer zien. “Wat wij doen is puur tijd rekken zolang de bron niet wordt aangepakt. En daarvoor moet er iets rigoureus veranderen.”
https://www.trouw.nl/duurzaamheid-natuu ... ~b2b35cb6/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52290
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Mahalingam »

Ooit waren er overal in Europa wolven.
Toen kwamen er mensen en die gingen boeren met vee.
De laatste wolf die het loodje legde in ons land was 150 jaar geleden.
En nog steeds zijn wolven in alle saga's, legendes, sprookjes en volksverhalen onwenselijke beesten.

En onvermijdelijk streven de milieuactivisten vanwege hun Christelijke achtergrond naar een paradijselijke vredige toestand voor de wereld: “De leeuw zal neerliggen met het lam”.
Jesaja 11:6-9:

“Een wolf zal bij een lam verblijven, een luipaard bij een geitenbok neerliggen, een kalf, een jonge leeuw en gemest vee zullen bij elkaar zijn, een kleine jongen zal ze drijven. Koe en berin zullen samen weiden, hun jongen zullen bij elkaar neerliggen. Een leeuw zal stro eten als het rund. Een zuigeling zal zich vermaken bij het hol van een adder, en in het nest van een gifslang zal een peuter zijn hand steken. Men zal nergens kwaad doen of verderf aanrichten op heel Mijn heilige berg, want de aarde zal vol zijn van de kennis van de Heere, zoals het water de bodem van de zee bedekt.“
Nu is er een club "Wolven in Nederland' die schijnen te streven naar een situatie van in de Middeleeuwen: overal wolven.
Wolven in Nederland streeft naar een conflictarm samenleven met wolven. Wolven in Nederland is een samenwerking van Natuurmonumenten, ARK Natuurontwikkeling, FREE Nature, Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging, IVN, IFAW, Landschap Overijssel, Studio Wolverine, Rewilding Foundation, van Bommel Faunawerk, Wereld Natuur Fonds, Wolf-Fencing Nederland en Zoogdiervereniging.
https://www.wolveninnederland.nl/
Het is alleen jammer voor al die samenwerkers dat de wolf niet samenwerkt.
Wolf in Brabant doodt nog eens drie schapen. ‘Het is wachten totdat-ie een kind aanvalt’

De wolf die de afgelopen weken rondloopt in de kop van Noord-Brabant heeft in de nacht van woensdag op donderdag opnieuw schapen aangevallen, dit keer in het dorpje Herpt, bij Heusden. Drie beesten overleefden de aanval niet, van één schaap wordt nog gevreesd dat het ook niet te redden is.

Het gaat om schapen van een hobbyboer, die er in totaal zo'n 26 heeft rondlopen. De speciale netten die beschikbaar worden gesteld voor boeren in deze omgeving, kwamen hier niet op tijd.

,,Ik kan onmogelijk het complete terrein goed afrasteren in mijn eentje, daarvoor is het te groot", vertelt Pierre van Bladel, vader van de hobbyboer en zelf veehouder. ,,Die wolf hoeft van mij echt niet per se dood, maar hij vertoont echt afwijkend gedrag. Gisteren is hij om 6.00 uur 's ochtends gezien op het sportpark. Het is hier te dichtbevolkt om zo'n beest rond te kunnen laten lopen. Ik vrees voor mijn kalveren, of voor honden en katten in de buurt. Ik denk zelfs dat het wachten is tot die wolf een keer een kind aanvalt.”
https://www.ad.nl/binnenland/wolf-in-br ... ~ab76fbe6/

Schapenboer Jos is woest na 43 doodgebeten schapen: 'Die wolf en ik kunnen in Nederland niet samenzijn'
https://www.hartvannederland.nl/nieuws/ ... gle.com%2F
Tientallen schapen doodgebeten: ‘Die wolf móet weg uit de polder’
https://www.ad.nl/binnenland/tientallen ... ~a896458b/
Wolf richt wéér slachting aan: vijf dode schapen en twee spoorloze lammetjes
https://www.ad.nl/utrecht/wolf-richt-we ... ~aa3ec1b2/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Ali Yas »

Ze moesten een stel wolven loslaten in de Oostvaardersplassen. Dan gaan die grazers daar tenminste niet dood van de honger.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Plaats reactie