Tijd om milieufreak te worden?

Deze afdeling is voor algemene topics die niet passen in wat reeds voorzien is. Ze moeten wel aansluiten bij ons thema.

Houd jij je bezig met het milieu?

Ja. Ik ben anti-milieu en koop alles zo goedkoop en vervuilend mogelijk. Ik ben de anti-hippie!
2
9%
Ja. Ik houd me graag bezig met het vitten op Greenpeace-mensen als ze weer eens op de tv zijn; heerlijk om te roepen: Zoek es een normale baan man!
2
9%
Nee. Ik denk er nooit aan. Walvissen gaan toch eens een keer dood en als wij die bomen niet vellen doet een bosbrand of moslim het wel.
2
9%
Nee. Maar dat is omdat ik het niet interessant vind.
4
17%
Nee. Maar dat is omdat het me te deprimerend is.
2
9%
Ja. Ik koop vaak de duurdere eco-versie maar besef wel dat ik er niet aan kan ontsnappen dat ik óók een ecologische voetafdruk heb.
8
35%
Ja. Ik voel me superschuldig, en ik wil alles doen om te voorkomen dat ik het milieu belast!
3
13%
Ja. Ik vind dat zo'n zalig gevoel, dat ik steeds voor de bio-eco-versie ga, en dat iedereen dan ziet: Tjonge, wat is die goed bezig!
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 23

Mahalingam
Berichten: 52321
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Mahalingam »

Uit Brussel kwam het bevel dat plastic drinkrietjes voortaan verboden zijn.
Kinderen vinden het hartstikke leuk om door rietjes vloeistof binnen te zuigen.
Maar is er wel een alternatief? Ja, maar dat is niet ongevaarlijk voor kindjes.
NVWA onderzoekt verstikkingsgevaar papieren rietjes

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) onderzoekt mogelijk verstikkingsgevaar bij het gebruik van papieren rietjes. De toezichthouder heeft een aantal meldingen ontvangen van ouders van jonge kinderen die bijna zijn gestikt na het sabbelen op een papieren rietje.

De rietjes worden zacht wanneer er op gesabbeld wordt. Hierdoor kunnen delen van het papier loskomen en ontstaat een papieren prop die niet makkelijk ingeslikt kan worden. De NVWA roept ouders en verzorgers op zich te melden met soortgelijke ervaringen, zodat er een beter beeld van de risico’s kan worden gemaakt.

Papier in plaats van plastic

Sinds 3 juli 2021 geldt in de Europese Unie een verbod op plastic wegwerpartikelen zoals rietjes, bestek, borden, wattenstaafjes en ballonstokjes. Bedrijven houden zich hier aan en hebben onder andere papieren rietjes ingezet als alternatief. In de afgelopen maanden ontving de NVWA in totaal 3 meldingen van verstikkingsgevaar door papieren rietjes.

Advies


De NVWA adviseert ouders en verzorgers van jonge kinderen om oplettend te zijn bij het gebruik van papieren rietjes. Het advies is om kinderen van 0 tot 3 jaar oud alleen papieren rietjes onder toezicht te laten gebruiken om verstikkingsgevaar te voorkomen.

Melden

Heeft u ook een probleem gehad met gevaar dat is opgetreden bij het gebruik van papieren rietjes bij uw kind? Meld het dan bij ons. De NVWA wil gegevens hierover in kaart brengen, zodat het risico beter kan worden beoordeeld. Uitkomsten van dit onderzoek zal de NVWA bespreken met Europese collega’s en met de branche.
https://www.nvwa.nl/nieuws-en-media/nie ... en-rietjes

De oplossing ligt voorde hand.
De import van plastic rietjes van buiten de EU is niet verboden. Dus op naar AliExpress om ze uit China te halen.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Ali Yas »

is het eenvoudiger om op schuine daken panelen zo vast te zetten dat de wind er geen vat op krijgt. Op platte daken kan de zogeheten stuwdruk problemen veroorzaken als de wind onder de panelen komt.
Dat klinkt logisch, maar ik denk niet dat dat klopt. Zonnepanelen zijn nogal glad zodat de wind er makkelijk langs strijkt, net als bij vliegtuigvleugels, en om die reden worden losgetrokken van de ondergrond.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Mahalingam
Berichten: 52321
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Mahalingam »

Stromende lucht heeft een lagere druk dan stilstaande lucht. Zie maar:



De bal wordt wel omhoog geblazen door de luchtstroom (luchtdruk onder de bal hoger dan erboven ) maar wil de bal zijdelings weg gaan dan moet die tegen toenemende luchtdruk opboksen. Zodoende.

Met deze storm zagen we veel platte daken waar de bedekking vanaf waaide.
De lucht onder het dak staat stil, die er boven beweegt. Dus is er een opwaartse kracht op het dak.

Zonnepanelen op platte daken staan hellend naar het zuiden gericht. Was het een Noorder storm geweest dan waren heel wat meer panelen weggeblazen omdat de wind eronder sloeg.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89905
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Ariel »

Voedselzekerheid plots weer prioriteit in Europa

Prijzen knallen omhoog door oorlog: ’We zullen meer zelf moeten telen’

De graanschuur van Europa staat in brand en prijzen voor kipfilet knallen omhoog door een Oekraïense exportstop. Het wapengekletter wekt Europa uit de droom dat welvaart, veiligheid en voedselzekerheid de nieuwe natuurlijke toestand zou zijn in ons werelddeel. Maar dat wensdenken was ’strategische apathie’, stelt hoogleraar Rob de Wijk. Moet Europa wat betreft voedsel, net als voor energie en defensie, beter voor zichzelf zorgen?

Jochem Versloot windt er geen doekjes om. „De situatie is extreem slecht”, zegt de directeur van vleesbedrijf Jan Zandbergen Group. Vrachtwagens vol pluimveevlees arriveerden de afgelopen jaren vanuit Oekraïne in Nederland, maar die levering is volledig gestopt. „De fabriek zelf in het westen van Oekraïne is fysiek niet geraakt. Maar arbeiders zijn er niet meer. Alle mannen van 18 tot 60 jaar moeten een legeruniform aan.”

De 23 Oekraïense vrachtwagens die nog in Nederland waren toen de oorlog uitbrak, heeft het Veenendaalse bedrijf vol humanitaire hulpgoederen teruggestuurd. Sinds het vrijhandelsversdrag met Oekraïne in 2016 kwam er jaarlijks zo’n honderdduizend ton pluimveevlees naar de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk.

Brood
Dat valt weg, terwijl het aanbod van kippenvlees in Europa toch al krap is door de uitbraken van vogelgriep. Versloot: „Ik zie vleesprijzen op recordhoogtes staan, zoals ik nog niet eerder heb meegemaakt.” Niet alleen een blik in het vleesvak doet pijn, ook de broodafdeling knaagt aan onze portemonnee. „Ik denk dat de prijs voor een heel brood met tien tot vijftien cent omhoog moet”, schat Arend Kisteman, voorzitter van de Nederlandse Brood en Banketbakkers Ondernemers Vereniging (NBOV).

De Zwolse bakker ziet net als zijn collega’s de meelprijzen exploderen. „Dertig procent van het graan dat Nederlandse bakkers gebruiken, komt uit Oekraïne”, aldus Kisteman. En het is maar de vraag of daar geoogst gaat worden, de komende zomer.

En dan kampen bakkers ook nog met stijgende energie- en transportprijzen en een arbeidsmarkt onder druk, schetst Joost Rekker, voorzitter van de NVB, de brancheorganisatie van industriële bakkers, en financieel topman van Borgesius, de grootste broodbakker van Nederland. „Zonder gas of personeel is het lastig brood bakken”, zegt Rekker. „Prijs is één factor, beschikbaarheid is een tweede. De Oekraïne-crisis doet nog een schepje boven op de bestaande prijs- en beschikbaarheidsissues.”

Aardverschuiving
Zo verstoort het wapengekletter wreed de Europese droom dat we ons nooit meer zorgen hoeven te maken over kou, honger of tanks in de straten. Er is sprake van een aardverschuiving: voedselzekerheid is ineens weer een prioriteit. In Brussel stelde de Franse landbouwminister Julien Denormandie deze week dat het landbouwplan Farm to Fork opnieuw tegen het licht zal worden gehouden. „We moeten alles gaan doen om het productiepotentieel in Europa vrij te maken. Waar mogelijk nu al, in het huidige seizoen.”

In Nederland gaan gelijkluidende stemmen op. Gert-Jan Oplaat, voorzitter van de Vereniging van de Nederlandse Pluimveeverwerkende Industrie (Nepluvi), waarschuwt voor ’tekorten’ aan kippenvlees. Henk Bleker, ex-staatssecretaris van Landbouw, stelt dat de ’graanschuren van Europa in brand staan’. En Bleker geeft CDA-topman Wopke Hoekstra gelijk dat het regeerakkoord terug naar de tekentafel moet. „Te beginnen bij het hoofdstuk landbouw, stikstof en natuur!”

Opmerkelijk genoeg legde het succes van het Europese Gemeenschappelijk Landbouw Beleid de basis voor het idee dat winkelkarretjes vol goedkoop voedsel vanzelfsprekend zijn. Maar het stimuleren van die agrarische productie, waarin Nederland kampioen werd, kwam juist voort uit de noden tijdens en vlak na de Tweede Wereldoorlog. Bleker: „Ik heb oudere boeren vaak horen zeggen: ’Er moet eerst oorlog komen voor de politiek inziet hoe belangrijk boeren en landbouwgrond zijn.’ Niemand nam hen serieus.”

Welvaart
Hoogleraar strategische studies Rob de Wijk onderschrijft die uitleg. „Het succes van de EU doet velen geloven dat welvaart en veiligheid de nieuwe natuurlijke toestand voor het Europese continent zouden zijn”, zegt de oprichter van het Haagse Centrum voor Strategische Studies. „We nemen de overvloed aan voedsel voor lief en vinden oorlog voeren maar ouderwets. We denken dat de wereld fundamenteel is veranderd. Maar dat is naïef.”

„Ik heb altijd aandacht gevraagd voor de geopolitieke context. Net als bij defensie en energie geldt bij voedsel: maak jezelf niet te afhankelijk van anderen. Ook het nieuwste Brusselse landbouwplan Farm to Fork leidt ertoe dat onze voedselproductie per hectare zal dalen. En dat meer import nodig is. Als je daarvoor waarschuwt, weten ze zich in Den Haag geen raad. Men focust alleen op het eindpunt van zelfgekozen transities. Ik wil het woord naïef niet eens meer horen, het is strategische apathie van onze politieke leiders.”

Volgens BBB-Kamerlid Caroline van der Plas is het hoog tijd voor een U-bocht in het landbouwbeleid. In zijn Green Deal wenst eurocommissaris Frans Timmermans een omslag naar biologische en extensieve landbouw. Maar beide zullen onze voedselproductie verlagen, blijkt uit wetenschappelijke analyses.

„Ik zeg al maanden: waar zijn we nou mee bezig? Dan word ik in de Kamer weer weggezet als natuurkiller. Maar dan zeg ik: Tjeerd (de Groot, D66-Kamerlid), als mensen een lege maag hebben, gaan ze niet in het bos wandelen.”

Stikstofmiljarden
Ook door de opkoop van talloze veebedrijven nabij natuurgebieden moet een streep, vindt Bleker, nu tevens interim-voorzitter van de Nederlandse Melkveehouders Vakbond. „We gaan nu toch geen 25 miljard euro inzetten om duizenden hectares vruchtbare landbouwgrond uit productie te nemen?”

Oplaat is het met hem eens. „Laten we alleen grote natuurgebieden beschermen. Spendeer die stikstofmiljarden op een verstandige manier. Als dit kabinet het groenste ooit wil worden, moet het nu investeren in defensie!”

China
Bakker Kisteman begrijpt de zorgen over voedselzekerheid. „Graanprijzen stegen al, ook omdat China steeds meer tarwe verwerkt. We zullen meer granen zelf moeten telen, en daar wordt ook al onderzoek naar gedaan. Gooi niet de baby met het badwater weg. Er is eerst een alternatief nodig als je hier de voedselproductie zou willen afbouwen. Ik snap die boeren heel goed.”

Toch klinkt er ook kritiek op een te nationalistische visie. ,,Ik vind het een domme discussie”, reageert vleeshandelaar Versloot. ,,Het zorgt er juist voor dat je je afschermt voor internationale handel. Wanneer je in Europa meer vlees wilt produceren, moet je meer granen importeren. Als politici echt bezorgd zijn over te hoge voedselprijzen, moeten ze de Europese tariefmuren afbouwen.”

Die beletten dat voedsel op de meest geschikte plek wordt geproduceerd, ook buiten Europa. Dat zou de consument ook in prijs kunnen schelen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52321
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Mahalingam »

Ambtenaren van de gemeente Katwijk hebben een geitenpaadje gevonden om het bureaucratische probleem van de stikstof te omzeilen. Een nieuwe woonwijk kan zodoende toch gebouwd worden.
Wat hebben ze bedacht? Dat als er op het ex-vliegveld Valkenburg, waar de wijk komt, grazende koeien zouden hebben gelopen dat je dan die virtuele koeien met hun stokstof kan aftrekken van de stikstofproductie door bewoners.
Stikstofprobleem voor bouw nieuw dorp Valkenhorst met 5600 woningen lijkt opgelost: ’Blij om raak te schieten’

De stikstofproblematiek lijkt de bouw van het nieuwe dorp Valkenhorst niet langer in de weg te staan. Volgens de nieuwe rekenmethode nemen de grondeigenaren op voormalig vliegkamp Valkenburg voldoende maatregelen om de stikstofuitstoot van de bewoners te compenseren.

Voor de beschermde duingebieden treden zodoende ’geen significant nadelige effecten op’, stellen de experts die zich hiermee bezighouden. De nieuwe Katwijkse gemeenteraad kan het bestemmingsplan voor alle 5600 woningen daardoor nog voor de zomervakantie vaststellen.

De Katwijkse bouwwethouder Gerard Mostert reageert opgelucht, maar houdt nog een slag om de arm. Hij laat deze meevaller nog kritisch tegen het licht houden door de Omgevingsdienst West-Holland, om extra zeker te zijn van zijn zaak. Dat onafhankelijke oordeel laat naar verwachting vier weken op zich wachten.

,,Het oplossen van de stikstofproblematiek is en blijft schieten op een bewegend doel’’, zegt Mostert. ,,Het is heel fijn dat we nu raak lijken te schieten. Of mij dat verrast? Nee, bij dit project vinden we voor alles steeds weer een oplossing. Irritant is alleen dat het steeds extra tijd kost.’’

Pauze


Op de dag dat de gemeenteraad begin februari over het bestemmingsplan zou oordelen, net op tijd voor de verkiezingen, besloot de wethouder op de rem te trappen. Hij achtte een pauze noodzakelijk om de problemen op te lossen die ontstonden door de nieuwe rekenmethode voor stikstofuitstoot.

Initiatiefnemers van bouwprojecten moeten voortaan rekening houden met de gevolgen van kwetsbare natuurgebieden in een straal van 25 kilometer, in plaats van 5 kilometer. Die verandering is het gevolg van een uitspraak van de Raad van State, begin vorig jaar, over de verbreding van de A15 bij Utrecht.

Het leek erop dat de grondeigenaars op voormalig vliegkamp Valkenburg - het Rijksvastgoedbedrijf en projectontwikkelaar BPD - vanwege die nieuwe rekenmethode ook buiten de gemeente Katwijk maatregelen moesten nemen om de stikstofuitstoot te compenseren.

Dat is niet nodig gebleken. De oorspronkelijke oplossing, het opkopen van de uitstootrechten van twee oude Valkenburgse boerderijen en een glastuinbouwbedrijf, volstaat nog steeds. Die bedrijven worden volgens Mostert sneller gesloten om het effect op de uitkomst van de nieuwe rekenmethode in positieve zin te vergroten.

Koeien

Stichting Duinbehoud heeft al aangekondigd het bestemmingsplan na vaststelling door de gemeenteraad tot bij de Raad van State aan te vechten, omdat het slechts een ’papieren oplossing’ zou zijn. Stikstofuitstoot van nieuwe bewoners kan volgens voorman Maarten Langbroek niet worden weggestreept tegen die van oude koeien.

De wethouder is door vernietigende uitspraken van de Raad van State over soortgelijke constructies elders in het land niet meer honderd procent zeker van zijn zaak, maar stelt met deze nieuwe berekening ’zo sterk mogelijk te staan’ bij de hoogste bestuursrechter.

,,Als onze juristen, experts én de Omgevingsdienst hierachter staan, kan ik als bestuurder niet anders zeggen dan dat dit klopt. Maar garantie tot de voordeur, want de ontwikkelingen op stikstofgebied gaan snel. Dat maakt het zo belangrijk dat de nieuwe stikstofminister, Christianne van der Wal, snel duidelijkheid schept. Lokale bestuurders moeten weten waar ze aan toe zijn.’’
https://www.leidschdagblad.nl/cnt/dmf20220310_71544422

De overheersende windrichting is West-Zuidwest. Dat er dan stikstof vanuit het Oostelijk gelegen gebied in de duinen kan komen is niet logisch. En is trouwens ook nooit gemeten.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89905
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Ariel »

Mahalingam schreef:
do mar 10, 2022 8:37 pm
Ambtenaren van de gemeente Katwijk hebben een geitenpaadje gevonden om het bureaucratische probleem van de stikstof te omzeilen. Een nieuwe woonwijk kan zodoende toch gebouwd worden.
Dat gaan dan dure huizen worden. De prijzen De prijzen van hout, en staal gaan door het dak in de afgelopen weken
De kostprijs van een tussenwoning is door de op hol geslagen inflatie in de afgelopen weken gestegen met 20%. De verwachting is dat de woningbouw door de oorlog in Oekraïne terug zal vallen. Dat zegt ceo Alfred Vos van VolkerWessels, één van de grootste aannemers van Nederland.

Er moet nu voor staal een dagprijs betaald worden, waardoor lastig uit te rekenen valt hoe duur een project zal uitvallen
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52321
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Mahalingam »

Die slimme energiemeters.
Mensen trap er niet in. Hier lees je een paar gevolgen van die dingen voor je privacy en hoe de overheid dan de macht krijgt over jouw energieconsumptie.
Hoe ziet de energieleverancier wat je sluipverbruik is?

Torenhoge energierekeningen en brandstofprijzen die herinneren aan de tijd dat je een volle tank in guldens afrekende. Daar zit je dan, in een huis vol witgoed, computerschermen, tosti-ijzers en slimme gadgets, met angst en beven te wachten op de volgende tariefsverhoging.

De laatste tijd krijg ik onheilspellende berichtjes van mijn energieleverancier. Het zijn updates over mijn ‘sluipverbruik’ – apparaten die ongezien stroom verbruiken. Er is geen peil op te trekken; de ene keer is het sluipverbruik 10 procent hoger, dan weer gehalveerd. Blijkbaar ben ik een wispelturig type.

Wat sluipt er allemaal in mijn huis? En hoe weet Eneco wat voor apparaat ik aanzet, of ik een wasje draai, een taart bak of tv kijk? En valt daar nog iets te besparen?
Spoiler! :
Ik bel met Bert Jan Katsman. Hij sleutelt voor Eneco aan de algoritmes waarmee de energieleverancier de data van de slimme meter uitleest. Dat werkt zo: elk kwartier geeft die meter (die zit in miljoenen Nederlandse meterkasten) het verbruik door. Dat levert 96 datapunten per dag op. „Als we zien dat je 500 watt gebruikt en het volgende moment 50 watt meer, dan proberen we dat energieblok te herkennen door te kijken wanneer je weer 50 watt minder verbruikt.”

Non-intrusive load monitoring heet die techniek. Een wasmachine die een paar uur staat te draaien op 1000 watt is makkelijker te herkennen dan een koelkast die eventjes aanspringt. Het is soms wel gokwerk, zegt Bert Jan: „Een wasdroger en een oven lijken elektrisch veel op elkaar.”

Toch zien de algoritmes behoorlijk wat patronen, door rekening te houden met tijdstippen: is het lunchtijd of ’s avonds laat? Het model is verfijnd met andere data, ook van huishoudens die soortgelijke apparatuur in huis hebben.

De Eneco-app verklapt dat deze maand 21,47 euro, zo’n kwart van mijn stroomrekening, naar sluipverbruik gaat. Dat zijn wel heel veel adapters, tv’s en settopboxen die ongemerkt staan te loeien. Ben ik dan zo slordig met stroom? Bert Jan relativeert: „Het kan natuurlijk ook zijn dat je verder heel zuinig bent.”

Sluipverbruik is geen goede naam, vindt hij. In onze always on-maatschappij is het onmogelijk om stroomverbruik naar nul terug te brengen. Sommige apparaten moeten aanstaan, zoals je wifirouter. De term base load, of basisverbruik, is beter.

Met een simpele energiemeter (15 euro) ga ik toch op jacht naar verborgen boosdoeners. De werklaptop blijkt met het deksel dicht nog stroom te verbruiken aan de lader. Ook de wifirouter, de settopbox (zelfs in stand-bystand) en de smart speakers tikken aan – maar om die nou de deur uit te doen…

De grootste sluipverbruiker ben ik zelf. Het was mijn schoonmoeder die me daar fijntjes op wees. Sinds ik een hybride auto rijd die ik af en toe bij haar op de oprit aan de stekker hang, is haar elektriciteitsrekening 9 procent gestegen. Ik mag gelukkig nog steeds langskomen – en laden.

Door de hoge benzineprijs is het nog aantrekkelijker om aan huis te laden. Niet met een laadpaal, maar druppelend via een gewoon stopcontact; in vier uur tijd kan ik weer veertig kilometer bijna voor niets rijden. Het kan zijn, zegt Bert Jan Katsman, dat Eneco’s algoritmes het volladen van de autobatterij niet goed herkennen en het als sluipverbruik registeren.

Kan dat misschien nog goedkoper, door mijn auto op te laden op momenten dat de zon schijnt, zodat alle stroom van de zonnepanelen rechtstreeks in gratis kilometers wordt omgezet?

Financieel maakt dat voorlopig niet uit, legt Bert Jan uit. Wel scheelt het in de belasting van het netwerk. Daarom krijgen de apparaten in je huis in de toekomst een seintje wanneer ze aan moeten gaan of moeten laden. Dat helpt de energieleverancier vraag en aanbod beter op elkaar af te stemmen. Dat is belangrijker dan alle klanten zoveel mogelijk stroom proberen te verkopen. Al zou je dat niet zeggen, als je je rekening nu bekijkt.
https://www.nrc.nl/nieuws/2022/03/16/ho ... s-a4101825
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89905
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Ariel »

Wolf bedreiging voor moeflons op Veluwe: ’Lammeren zijn als éénhapscrackers’

Wolven richten een slachting aan onder de pasgeboren lammeren van moeflons in Het Nationale Park De Hoge Veluwe. „Dit brengt niet alleen het voortbestaan van deze bijzondere schapensoort in het Park in gevaar, maar ook ons natuurlijke beheer van stuifzanden en heischrale graslanden”, waarschuwt het hoofd bedrijfsvoering Jakob Leidekker.

Normaal blijven de moeflons, wilde bergschapen, tijdens de lammertijd in een grote kudde bij elkaar, maar dit jaar niet. De herkauwers lopen in kleine groepjes bij elkaar en proberen te schuilen voor de vlijmscherpe kaken die hen bejagen. Sinds eind vorig jaar struinen er twee wolven door het 5400 hectare grote natuurgebied.

„De lammetjes zijn weerloos. Ze zijn hoogstens enkele kilo’s zwaar”, zegt Leidekker. „Eén keer bijten, een paar keer schudden, en ze zijn dood. Voor de wolf zijn het éénhapscrackers.” Niet alleen de jonge aanwas verdwijnt tussen de kaken van de wolf, ook oudere schapen. Opzichters vrezen dat de laatste moeflon zelfs de zomer niet haalt.

Voor Park De Hoge Veluwe is dat een groot probleem. Ten eerste wil het de moeflon graag behouden voor bezoekers: in 2019 kochten 625.000 recreanten een toegangskaartje. Maar ook het doel waarvoor de moeflon gehandhaafd moet blijven, is in gevaar: de natuurlijke begrazing van arme stuifzanden en heischrale graslanden.

’Juridische plicht’
„We hebben de juridische plicht om deze doeltypen uit het Natura 2000-gebied Veluwe te beschermen”, zegt Leidekker. Dat is een eis vanuit Brussel. „Juist de moeflon is geschikt voor beheer van heischrale graslanden, omdat die de grove den vreet.” Als de dennen niet worden weggevreten, dan verandert heischraal grasland snel in bos. „Er ligt een zware druk op ons als parkbeheerders. Het Park beslaat de helft van alle stuifzanden en zestig procent van het heischrale grasland op de Veluwe. Aan die habitats zijn veel unieke planten en dieren verbonden.”

Op het hoofdkantoor in Hoenderloo leidt het tot één conclusie: „Het voortbestaan van onze bijzondere biodiversiteit en de wildzichtbaarheid, die we in honderd jaar zorgvuldig hebben opgebouwd, heeft de meeste kans bij afwezigheid van de wolf”, zegt Leidekker. Het liefst zou hij het roofdier uit het Park verwijderen. Maar het dier is wettelijk beschermd.

Brussel
Behoud van natuurtypes zoals heischraal grasland mag weliswaar een Europese plicht zijn, voor Brussel is de bescherming van de wolf nog even een stukje belangrijker, stelt Glenn Lelieveld. Hij is al jaren werkzaam voor de Zoogdiervereniging en platform Wolven in Nederland. „De wolf is voor Brussel een prioritaire soort. Dat betekent dat er niets is dat voorrang krijgt op de wolf.” Ook geen nuttige moeflon op de Veluwe.

Verwijderen is dus geen optie, meent Lelieveld. „Er is een rechtszaak geweest in Roemenië waarbij een dierenarts een wolf, die in een dorp rondliep, had verdoofd en elders had neergezet. Dat mocht niet. Een wolf mag je niet verplaatsen uit zijn natuurlijke leefgebied, en de wolf bepaalt zelf welk gebied dat is. Zelfs als een wolf het Vondelpark zou uitkiezen, wat zeer onwaarschijnlijk is, mogen we het dier niet verplaatsen.”

Leidekker weerspreekt dat de wolf juridisch belangrijker zou zijn: ,,Ook de unieke natuur op de Veluwe heeft prioriteit. Het gaat ons niet om één soort. Wij denken vanuit het gehele natuurlijke systeem van Park De Hoge Veluwe. Dat staat door de wolf op het spel. Bovendien: overal in Europa worden wolven uit de populatie verwijderd, behalve in Nederland.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52321
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Mahalingam »

"Maar ook het doel waarvoor de moeflon gehandhaafd moet blijven, is in gevaar: de natuurlijke begrazing van arme stuifzanden en heischrale graslanden."

Het zijn schaapskuddes , de schaapskooi en een herder en een hond die dit landschap maakten en in stand hielden.
En dat kon ook alleen maar omdat alle wolven werden doodgeschoten.

Maar die terugkeer naar vroegere tijden is niet mogelijk. Omdat schaapskuddes kostbaar zijn in het onderhoud (daar moet veel geld bij) en omdat herders geen wolven mogen schieten .
Die "arme stuifzanden en heischrale graslanden" in stand houden gaat de belastingbetaler veel geld kosten. Hebben we dat ervoor over of wordt het een te kostbare luxe?
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52321
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Mahalingam »

Een wolf heeft het mooiste schaap van Nederland dood gemaakt.
Prijswinnend schaap doodgebeten in weiland

DOORNSPIJK - In een weiland in Doornspijk zijn zondagochtend twee schapen doodgebeten. En het waren niet zomaar schapen: één van de slachtoffers gold als de mooiste ooi van ons land. Schapenhouder Robert Bos denkt dat een wolf de dader is: “Ik zag hem nog zelf weglopen.”

Een van zijn ooien was aan het aflammeren, toen Bos werd gewaarschuwd door zijn buren. Hij trof vervolgens een bloederig tafereel aan op zijn weiland. “Eén is in de hals gepakt en daarna kapot gescheurd, de andere gewonde ooi leefde nog maar die hebben we laten euthanaseren in overleg met de veearts”, vertelt Bos aan RTV Nunspeet.

Het mooiste schaap

Van de twee ooien is er één Nederlands kampioen. In 2019 viel het dier in de prijzen bij het laatste kampioenschap voor Blauwe Texelaars, een schapenras. Het gaat om ooien met een stamboek. “Dat de wolf nu ook nog eens de mooiste eruit heeft gepakt is extra zuur.”
Aan de dieren is volgens Bos een jarenlange fokkerij vooraf gegaan. “Dat is nu in één klap weg.”

Dna-onderzoek

Volgens buurman Eibert ten Brink, die zelf ook schapen heeft, is het niet de eerste keer dat de wolf zich in deze omgeving laat zien. “De wolf is regelmatig hier in de buurt. Hij is gezien rond 06:30 uur toen hij de weg overstak.”

Van de schapen is dna afgenomen, om vast te kunnen stellen of het daadwerkelijk om een wolf ging. Behalve de dna-monsters worden ook de bijtwonden onderzocht.

Emotionele waarde


Bos kan aanspraak maken op een schadevergoeding, als een wolf de dader blijkt. Daarvoor worden de dieren getaxeerd, zegt hij. “Er is ooit 1500 euro op het schaap geboden. Maar al hadden ze 5000 euro geboden, dan had ik nog ‘nee’ gezegd. Hier zit een diepe emotionele waarde aan. Het is veel meer dan een slachtschaap.”
De Doornspijker heeft zo’n twintig fokdieren, waarvan er zondagochtend twaalf in het weiland stonden. Het is volgens hem afwachten hoe ze de schrik van het onverwachte bezoek verwerken.
https://www.gld.nl/nieuws/7607880/prijs ... in-weiland
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52321
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Mahalingam »

Wat heb je aan hoogveen? Weinig want je kan er geen voedsel verbouwen of vee laten lopen.
Je kan het als turf afgraven, maar dat doen we niet meer in ons land. Turfmolm (vroeger voor de kattebak) wordt geïmporteerd.

Om te zorgen dat hoogveen hoogveen blijft moet het voedselarm blijven. Zoniet dan gaan er veel planten groeien die door natuurbeheerders onwenselijk worden geacht.
En een groot Natura2000 veengebied, Bargerveen in Drenthe wil maar niet hoogveen blijven.
waardoor? Door de natuur zelf. Vele ganzen komen daar rust zoeken en schijten de boel onder. Meststoffen dus en die geven 'stikstof' in het gebied en dus niet de omringende boeren.
Nu moet de mens weer ingrijpen om de natuur te verbeteren.
'Conservatieve' ganzen zitten hoogveen dwars, dus gaat Drents natuurgebied op de schop


Ganzen vormen niet alleen een plaag voor melkveehouders of akkerbouwers, maar ook voor ecologen. Zo wil hoogveen in Natura 2000-gebied Bargerveen in Drenthe niet hard terugkomen door ganzenpoep, blijkt uit een rapport opgesteld in opdracht van de provincie. Daarom gaat het natuurgebied op de schop.

De grote plassen worden kleiner gemaakt en onderverdeeld in deelgebieden, om zo de ganzen weg te krijgen en hoogveenontwikkeling op gang te krijgen. Elders in het gebied aan de randen kunnen de ganzen, die overdag op landbouwpercelen en grasland in de buurt zitten om te eten (foerageren), wel terecht. Vooral de ontlasting van ganzen vormt een probleem, want daardoor wordt het water verrijkt en dat komt de groei van andere planten dan hoogveen ten goede.

Conservatief

In het 62 pagina's tellend rapport geven de ecologen van Bureau Waardenburg en BWare aan dat er nog meer oplossingen zijn. Zo kunnen er dammen of landtongen worden aangelegd met struweel of berkenbos, zodat predatoren zoals de vos makkelijker bij de ganzen kunnen komen. Dat zou de vogels afschrikken. Ook moeten de waterstanden omlaag ('een vos kan wel zwemmen, maar doet dit liever niet'). Toch is het dan nog maar de vraag of ganzen daadwerkelijk verdwijnen. De onderzoekers schrijven: 'Ganzen zijn vrij conservatief, ze zullen niet zo snel hun normale slaapplaats verlaten tenzij er verstoring optreedt.'

Hoewel de dieren dus moeilijk zijn te overtuigen van een nieuwe slaapplaats, gaat er toch minstens één natuurgebied overhoop. Dat schrijft de provincie Drenthe in een persbericht. 'In het Bargerveen is al begonnen met het anders indelen van de grotere plassen, terwijl dit in het herstelplan voor het Fochteloërveen onderwerp van onderzoek is. Door dit zo aan te pakken - dat zowel locaties ontstaan waar hoogveen zich kan vestigen, terwijl er voldoende wateren over blijven voor de ganzen - worden in de reservaten beide doelen bediend.'

Storingssoorten

Voor Drenthe is er nog wat werk aan de winkel, wil het provinciebestuur hoogveen op de daarvoor aangewezen locaties terugkrijgen. In de woorden van de ecologen: 'Alleen op één locatie in het Meerstalblok van het Bargerveen is sprake van een enigszins karakteristiek hoogveen met een acrotelm en relatief veel karakteristieke soorten diatomeeën, planten en macrofauna. De overige locaties hebben geen goed ontwikkelde acrotelm en een hoog aandeel storingssoorten.'
https://www.agraaf.nl/artikel/462323-co ... -de-schop/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89905
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Ariel »

Mahalingam schreef:
di mar 29, 2022 11:13 pm

'Conservatieve' ganzen zitten hoogveen dwars, dus gaat Drents natuurgebied op de schop
Ik krijg steeds vaker het idee dat Nederland door dat overdreven groen gedoe, langzaam veranderd in een gekkenhuis. :shock:
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89905
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Ariel »

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52321
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Mahalingam »

Wat wil een milieufreak? Minder minder minder boeren.
Daar wordt hard aan gewerkt.
Kabinet gaat boeren die natuur zwaarst belasten versneld uitkopen

Over een ruim een jaar moeten er regionale plannen zijn voor reductie van onder meer stikstofuitstoot. Eerder al hoopt minister Van der Wal boeren die de natuur zwaar belasten uit te kunnen kopen.

Het kabinet wil boeren die natuurgebieden relatief zwaar belasten met stikstof versneld gaan uitkopen. Dat gebeurt ‘vrijwillig waar het kan en verplicht waar dat niet lukt’, zegt minister Christianne van der Wal (natuur en stikstof). Hoe snel dat kan, meldt zij niet in haar brief aan de Tweede Kamer over haar stikstofplannen.

Om ook andere boeren dan ‘piekbelasters’ te verleiden zich met spoed te melden voor een vrijwillige opkoopregeling maakt de minister de financiële voorwaarden voor veehouders die het eerst hun vinger opsteken aantrekkelijker dan voor anderen die afwachten. Van der Wal meent dat Nederland in de stikstofcrisis is beland omdat ‘we te veel en te lang over de grens zijn gegaan van wat de natuur aankan’.

In het regeerakkoord is afgesproken dat per regio duidelijk moet worden wat er nodig is om het teveel aan stikstof terug te brengen en de natuur te verbeteren. In de buurt van natuurgebieden zoals de Veluwe of de Brabantse Kampina moet veel meer gebeuren dan in delen van de Flevopolder of Friesland. Maar echte doelstellingen per regio ontbreken nog en die benoemt Van der Wal ook niet in haar brief.

Herstelmaatregelen voor de natuur


Doelstellingen per regio worden volgend jaar juli duidelijk en dan moet ook helder zijn hoe die gehaald gaan worden. Het gaat niet alleen over minder stikstof maar ook over herstelmaatregelen voor de natuur, reductie van broeikasgassen en verbetering van de kwaliteit van de bodem en het water. Van der Wal geeft te kennen dat ook andere sectoren zoals de industrie, het verkeer en de zee- en luchtvaart een bijdrage moeten leveren maar ‘duidelijk is dat deze opgave een grote inzet vraagt van de agrarische sector’.

Landelijk heeft het kabinet zich voorgenomen om de uitstoot van stikstof te halveren in 2030, zoals ook de commissie-Remkes eerder adviseerde. Het kabinet trekt (tot 2035) 25 miljard euro uit voor het oplossen van de stikstofcrisis. Dit geld komt boven op de 6 miljard euro die het vorige kabinet al reserveerde.

De stikstofcrisis sleept zich al bijna drie jaar voort. Door een uitspraak van de Raad van State werd in mei 2019 de manier waarop natuurvergunningen werden verleend naar de prullenbak verwezen. De Raad van State oordeelde dat het beleid in strijd was met de bescherming van kwetsbare natuur zoals de Europese Habitatrichtlijn dat voorschrijft.

Vergunningen vaak vernietigd

Het kabinet probeerde met nieuwe regels provincies in staat te stellen toch vergunningen af te geven voor nieuwe economische activiteiten. Maar rechters vernietigen vaak vergunningen die zijn verleend op basis van deze regels, omdat nog steeds onduidelijk is of de natuur wordt beschermd. Voor echte duidelijkheid, schrijft Van der Wal, is ‘eerst een flinke vermindering van stikstofuitstoot en herstel van de natuur nodig’. Maar op korte termijn, voor de zomer, hoopt zij al zodanig aan de regels te sleutelen dat ze wel juridisch door de beugel kunnen.

Nu kunnen bedrijven een natuurvergunning krijgen als zij de ruimte om stikstof uit te stoten kopen van een bedrijf dat met zijn activiteiten is gestopt. Zij kunnen ook ‘stikstofruimte’ creëren door maatregelen te nemen om de uitstoot te beperken, zoals een aanpassing aan de vloer in een veestal. Verder kunnen zij een vergunning krijgen als de ‘stikstofruimte’ in een eerdere vergunning niet volledig is gebruikt. De wankele juridische basis van deze regels leidde er al toe dat de provincies Overijssel en Flevoland stopten met het afgeven van vergunningen.
https://www.trouw.nl/binnenland/kabinet ... ~bd51d0dc/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52321
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Mahalingam »

Afbeelding

Overheid creëert extra stikstofgevoelige natuur en piekbelasters


De Provincie Noord-Holland creëert bovenop de doelstelling extra stikstofgevoelige natuur. Daardoor creëert de provincie nieuwe piekbelasters en wordt de landelijke doelstelling nog lastiger te halen.

Het kabinet komt naar verwachting vandaag met een hoofdlijnenbrief voor het stikstofbeleid. Daarin staan maatregelen om de stikstofbelasting op de Nederlandse natuur te verlagen. Het zal vooral om het verkleinen van de veestapel gaan en nauwelijks over innovatie. Het doel van dat maatregelenpakket is om de stikstofdepositie in 2030 op 74 procent van de stikstofgevoelige natuur binnen de Natura 2000-gebieden onder de kritische depositiewaarde te krijgen.

Verzwaring natuuropgave

Dat is een enorme opgave en veel deskundigen gaan er vanuit dat het onhaalbaar is. Wat dan niet helpt is dat er overheden zijn in Nederland die die landelijke opdracht extra gaan verzwaren. Dat is wel precies wat er bijvoorbeeld in Noord-Holland gebeurt. In ons landbouwvakblad Agraaf verschijnt vandaag het artikel ‘Veenmosrietland groeit en bloeit ondanks stikstof’. Voor dit artikel heb ik samen met melkveehouder Jack Rijlaarsdam uitgezocht hoe de natuur zich ontwikkelt binnen Natura 2000-gebied Eilandspolder Oost. Het natuurgebied is 900 hectare groot en slechts 0,2 hectare daarvan is volgens het Ministerie van LNV stikstofgevoelig. In het rapport ‘Programma Natuurnetwerk 2022’, officiële communicatie van de Provincie Noord-Holland, staat trouwens dat het hele gebied stikstofgevoelig is, maar dat terzijde.

Weidevogelbeheer

Die 0,2 hectare betreft het habitattype veenmosrietland, een moerasachtige vegetatie die vroeger veel voorkwam, doordat veehouders het riet maaiden en gebruikten als strooisel in de stallen. Toen dat gebruik stopte, verlandde veel van het moeras. In de jaren negentig besloot de Provincie Noord-Holland het gebied officieel aan te wijzen voor weidevogels, waardoor het beheer van veenmosrietland nog verder achteruit holde. Bij de aanwijzing van Eilandspolder Oost in 2013 als Natura 2000 gebied was er nog maar 0,2 hectare over, maar wel van goede kwaliteit. Dus ondanks de tientallen jaren hoge stikstofdepositie.

Kwaliteit goed

Voor deze 0,2 hectare zijn in het beleid twee doelen geformuleerd. Behoud van kwaliteit en oppervlakte. Uit veldinspecties door de Provincie Noord-Holland en ook uit een recent verschenen evaluatie in opdracht van de Provincie Noord-Holland van het uitgevoerde beheer blijkt het met die kwaliteit nog steeds goed te gaan. Nogmaals, de hoge stikstofdepositie lijkt het veenmosrietland niet aan te tasten. De Provincie laat weten dat er wel reden tot zorg is voor de kwaliteit. In de evaluatie benoemen de onderzoekers daarvoor twee oorzaken. De eerste is stikstofdepositie, maar daar hebben de onderzoekers geen onderzoek naar gedaan. Ze keken enkel naar de kritische depositiewaarde van veenmosrietland en hoe hoog de stikstofdepositie volgens rekenmodel Aerius is. De tweede oorzaak is de waterkwaliteit.

Te weinig data

Teleurstellend is ook de analyse van de planten en dieren die er voor komen. Voor veenmosrietland zijn acht typische soorten vastgesteld. Gaat het goed met die soorten, dan gaat het goed met het habitattype. Wat blijkt? Van vier typische soorten ontbreekt data om conclusies te kunnen trekken. Van twee soorten is wel genoeg data en daarmee gaat het dus heel erg goed. En de overige twee soorten kwamen en komen niet in het gebied voor. Dat hoeft ook niet, want de doelstelling is kwaliteitsbehoud.

Oppervlakte groeit


De pijn zit echter bij de tweede doelstelling behoud van oppervlakte. In plaats van deze doelstelling zo goed mogelijk na te streven is het beleid van de Provincie Noord Holland er op gericht om het veenmosrietland flink te laten groeien. Uit het evaluatierapport blijkt het inmiddels om ruim 2 hectare te gaan. Maar wie een blik werpt op de natuurbeheerkaart van de provincie ziet in 2019 al 5,6 hectare veenmosrietland en in 2022 groeit dat zelfs door naar 6,9 hectare. Waarom dat gebeurt is niet bekend. De woordvoerder van de Provincie Noord Holland kan daar geen antwoord op geven. Zelfs niet na een week bedenktijd.

Extra piekbelasters

De gevolgen kunnen wel groot zijn voor boeren en de rest van de economie. De regel is dat ontwikkelingen van de beschermde habitattypen zoals veenmosrietland opgenomen moeten worden op de natuurkaart van de provincies. Als het daar op komt, gaat het ook Aerius in en ontstaan er extra stikstofgevoelige gebieden. In het geval van Eilandspolder komen die gebieden een kilometer meer naar het noorden te liggen, waardoor er straks meer veehouders als piekbelaster aangemerkt kunnen gaan worden.

Bevriezing stikstofnatuur

Jack Rijlaarsdam pleit daarom in het artikel voor bevriezing van de stikstofgevoelige gebieden op de natuurkaart. De groeiambitie buiten de doelstelling van de Provincie Noord-Holland om, bemoeilijkt ook het halen van het landelijke doel om in 2030 75 procent van de stikstofgevoelige gebieden onder de kritische depositiewaarde te krijgen. Hoe de Provincie Noord-Holland hier naar kijkt is wederom niet duidelijk, want ‘het beleid is nog in ontwikkeling’ en op zo’n concrete vraag krijg je als journalist dan geen antwoord.

Deze casus van Eilandspolder geeft goed weer hoe vreemd ons natuurbeleid in elkaar zit. Op papier is er een te hoge stikstofdepositie, maar uit veldinspecties en evaluaties blijkt het met de kwaliteit van die natuur goed te gaan. Kijk je naar de typische soorten dan ontbreekt er data, waardoor minder goed aangetoond kan worden of het goed of slecht gaat. En buiten de afspraken die overheden met elkaar hebben gemaakt om, vergroot de provincie met het provinciale natuurbeleid de zogenaamde stikstofgevoelige natuur, waardoor er straks extra piekbelasters ontstaan.

CDA en VVD

De politiek in de Provincie Noord-Holland, maar ook de politici die volgende week met de minister van Natuur en Stikstof om tafel zitten, moeten hier iets mee lijkt mij. Dit beleid is aan geen enkele ondernemer in Nederland nog uit te leggen. En ook niet meer aan onze belastingbetalers die deze hele gang van zaken gaat financieren met 25 miljard euro. Dus Derk Boswijk en Thom van Campen. Jullie hebben de sleutel in handen namens het CDA en VVD om dit beleid om te buigen en te stoppen. Doe er iets aan.
https://www.akkerwijzer.nl/artikel/4633 ... belasters/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Ali Yas »

Mahalingam schreef:
za apr 02, 2022 12:29 pm
De Provincie Noord-Holland creëert bovenop de doelstelling extra stikstofgevoelige natuur. Daardoor creëert de provincie nieuwe piekbelasters en wordt de landelijke doelstelling nog lastiger te halen.
Die conclusie in het artikel is onnozel of boosaardig. De "landelijke doelstelling" is namelijk het onteigenen van boeren zodat hun land voor iets anders kan worden gebruikt en de (economische) macht in Nederland steeds meer wordt gecentraliseerd. Met het behalen van die doelstelling zijn er geen problemen. De aanpak van corona werkte op dezelfde manier en Nederlanders hebben daar met overtuiging aan meegewerkt. "You will own nothing" komt steeds dichterbij.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Mahalingam
Berichten: 52321
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Mahalingam »



Er kwam een windvlaag:
Bestuurder van elektronisch bezorgautootje verliest macht over het stuur en belandt in sloot. De bezorger redt wel zijn bezorging uit het voertuig
Een driewielige bezorgwagen is woensdagmiddag aan de Wassenaarseweg in Leiden in de sloot terecht gekomen. Door een windvlaag verloor de bestuurder de macht over het stuur.

Op het moment van het ongeval zat het wagentje vol met belegde broodjes, die onderweg waren naar een klant. Nadat het voertuig te water raakte, heeft de bestuurder de broodjes eigenhandig uit het voertuig gehaald.
Afbeelding
https://www.leidschdagblad.nl/cnt/dmf20220406_4451695
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89905
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Ariel »

Wolf rent midden op de weg in Amersfoort

Afbeelding

Een bijzonder beeld in Amersfoort. Een wolf rende daar vlak voor een auto in het midden van de stad. Het is de eerste keer sinds 2015 dat er in ons land een wolf in een stad is gezien. Sinds een aantal maanden nemen meldingen van mensen die een wolf of een spoor van een wolf in Nederland hebben gezien, flink toe. Vooral in de provincie Utrecht zijn de laatste dagen veel meldingen gedaan.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52321
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Mahalingam »

de Beleidsregels Openbare Elektrische Laadinfrastructuur Noordwijk versie 3, artikel 16:

“Het juiste en enige toegestane gebruik van een oplaadpaal en/of oplaadinfrastructuur is: als een elektrisch voertuig met de kabel aangesloten is aan de oplaadpaal en/of oplaadinfrastructuur. Indien niet op de juiste manier/wijze wordt geparkeerd op een voor elektrische voertuigen gereserveerde parkeerplaats dan wordt hier op gehandhaafd. Hierbij wordt naar redelijkheid en billijkheid opgetreden. Het langdurig bezet houden van een gereserveerde parkeerplaats met een ander doel dan het opladen dan wel het ‘smart chargen’ is niet toegestaan (het zogenaamde paalkleven).”
Ik vraag mij af: kan zo'n electrische auto een SMS-je verzenden wanneer die klaar is met laden? Dan kan de eigenaar als de wiede weerga naar de auto rennen om hem weg te zetten. Zo nee, dan is het een roulette. De eigenaar moet dan inschatten (met ervaring?) wanneer de auto klaar is. Afhankelijk accu, laadpaal en nog wat meer. Zo niet: boete en daarvan wordt electrisch rijden niet goedkoper.
En de betekenis van een rood lampje aan een laadpaal is niet 'er is iets fout ' maar 'er wordt geladen'.
En als het lampje groen wordt dan betekent dat niet 'alles in orde' maar 'pas op er komt een boete aan'.
Te lang aan de laadpaal: 95 euro boete

Het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden heeft in hoger beroep een bestuurder veroordeeld tot 95 euro boete wegens laadpaalkleven. De eigenaar van een elektrische MG kreeg op 9 juni 2020 in Noordwijk een boete omdat zijn auto te lang in volgeladen staat een laadplek bezet hield. In april 2021 verloor hij bij de kantonrechter een bezwaarzaak en nu is dat vonnis in hoger beroep bevestigd.

In zijn verdediging voerde de stekkerrijder aan dat het "zou leiden tot de onhoudbare situatie dat een bestuurder bij het voertuig zou moeten blijven om hem te verplaatsen exact zodra het licht groen gaat uitstralen op de laadpaal." Daarnaast is het volgens de advocaat van de MG-rijder onduidelijk welke verkeersregel er precies is overtreden door een elektrische auto te parkeren op een parkeerplaats voor elektrische auto's.

Groene lampjes op laadpaal nummer 51152


De verbalisant die de bekeuring uitschreef, constateerde op de gewraakte junidag om 12u40 dat het geparkeerde voertuig weliswaar elektrisch was en op laadpaalpuntnummer 51152 aan de Boerenburgerweg te Noordwijk aangesloten was met een kabel, maar ook dat een groen lichtje aangaf dat het voertuig volledig opgeladen was.

1 uur en 59 minuten later stond het voertuig nog altijd op exact hetzelfde plek, op dezelfde manier aangesloten, met derhalve ook nog steeds een volledig gevulde accu. En dat mag dus niet, van de Beleidsregels Openbare Elektrische Laadinfrastructuur Noordwijk versie 3, artikel 16:

“Het juiste en enige toegestane gebruik van een oplaadpaal en/of oplaadinfrastructuur is: als een elektrisch voertuig met de kabel aangesloten is aan de oplaadpaal en/of oplaadinfrastructuur. Indien niet op de juiste manier/wijze wordt geparkeerd op een voor elektrische voertuigen gereserveerde parkeerplaats dan wordt hier op gehandhaafd. Hierbij wordt naar redelijkheid en billijkheid opgetreden. Het langdurig bezet houden van een gereserveerde parkeerplaats met een ander doel dan het opladen dan wel het ‘smart chargen’ is niet toegestaan (het zogenaamde paalkleven).”

In hoger beroep oordeelt het gerechtshof, net als de kantonrechter in 2021, dat een volgeladen voertuig niet meer voldoet aan de voorwaarde om op een laadplek voor elektrische voertuigen te mogen staan. De rechter bevestigt daarmee de beslissing van de kantonrechter - stekkerrijders zijn gewaarschuwd: met een volle batterij parkeren op een laadplek kan je 95 euro kosten.
https://www.nieuwnieuws.nl/5155794/te-l ... uro-boete/

Moderne milieuvriendelijke tijden:
Afbeelding
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52321
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Mahalingam »

Snellere aanleg laadpalen is niet mogelijk. "Grenzen van de groei"-dingetje.
Dus elektrisch rijden wordt een nachtmerrie.
LeasePlan: elektrisch rijden een nachtmerrie zonder snellere aanleg laadpalen

Amsterdam - Gebrek aan beschikbare laadinfrastructuur is het grootste obstakel voor het uitrollen van elektrisch rijden in Europa. De populariteit van de stekkerbak neemt in heel Europa snel toe, maar de ontwikkeling van de laadinfrastructuur blijft dermate achter dat de acceptatie van elektrisch rijden volledig kan wegebben.

Dat concludeert leasebedrijf LeasePlan in een onderzoek naar elektrisch rijden in 22 Europese landen dat is gebaseerd op het aantal registraties van elektrische auto’s, de grootte van de markt en de laadinfrastructuur. Overigens blijkt de Nederlandse markt na die van Noorwegen het meest volwassen te zijn als het gaat om elektrisch rijden. Tsjechië en Polen bungelen onderaan als het gaat om de vraag of zij klaar zijn voor elektrificatie van het wagenpark.

In heel Europa neemt het gebruik van elektrische auto’s snel toe. Zeker nu de stekkerauto door de hoge diesel- en benzineprijzen qua kosten meer en meer concurrentievoordeel kent ten opzichte van een brandstofauto. Het aantal nieuwe laadpalen blijft echter ver achter, stelt LeasePlan, die dat wijt aan overheidsfalen.

Nachtmerrie


„Het totale gebrek aan overheidsmaatregelen op het gebied van EV-infrastructuur zorgt voor een Europees laadtekort”, aldus Tex Gunning, ceo van LeasePlan. „Naarmate de prijzen van elektrische voertuigen dalen en meer bestuurders elektrisch gaan rijden, wordt het vinden van een beschikbaar laadstation steeds meer een nachtmerrie. Dit rapport moet een wake-up call zijn voor beleidsmakers in heel Europa: er moet nu dringend geïnvesteerd worden in een alomvattende Europese oplaadinfrastructuur.”

LeasePlan is niet de enige die waarschuwt voor de veel te slome aanleg van laadstations in Europa. Onlangs stelde de ACEA, de Europese koepel van autofabrikanten, al dat de aanleg van de laadinfrastructuur zeven keer zo snel moet als nu gebeurt.
https://www.telegraaf.nl/financieel/102 ... -laadpalen
’Aanleg laadpalen voor stekkerauto moet zeven keer zo snel’


Brussel - Om in 2030 elektrische auto’s zorgeloos te kunnen laden binnen de Europese Unie, moet de aanleg van openbare laadpalen met nog meer dan een factor zeven omhoog. Dat stelt ACEA, de Europese koepel van autofabrikanten, naar aanleiding van een analyse van adviesorganisatie McKinsey.
https://www.telegraaf.nl/financieel/176 ... er-zo-snel
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52321
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Mahalingam »

Op plekken waar mensen voedsel verbouwen is voldoende stikstof.
En die stikstof spreidt zich ook uit naar de natuur bij ons. En dat is heel erg en zou niet mogen gebeuren. Dan krijgen we geen voedselarme natuur en die is door de milieufreaks gewenst.
Maar nu blijkt dat de natuur in zijn algemeenheid wereldwijd een stikstoftekort heeft.
Er is een gebrek aan stikstof in de natuur

Velden zijn overbemest en bevatten grote hoeveelheden stikstof. Maar het element ontbreekt in de natuur, planten kunnen niet meer goed groeien. De hoge niveaus van koolstofdioxide in de atmosfeer lijken er iets mee te maken te hebben.

Sstikstof is essentieel voor het leven, net als zuurstof, water of koolstof. Zonder stikstof zouden er geen cellen zijn, geen leven. Omdat het element essentieel is voor de opbouw van eiwitten.
Maar deze vitale stof lijkt nu schaars te worden in de natuur. Amerikaanse wetenschappers waarschuwen dat het gehalte aan bruikbare stikstof in veel ecosystemen al tientallen jaren daalt. Er zijn nu tal van waarnemingen dat de afname van stikstof die door micro-organismen en planten kan worden gebruikt, verband houdt met het verhoogde aandeel koolstofdioxide (CO 2 ) in de lucht.
Ook een stijging van de temperatuur en veranderende regenseizoenen kunnen een rol spelen. Het team onder leiding van Andrew Elmore van het National Socio-Environmental Synthesis Center in Annapolis (VS) heeft zijn overzichtsstudie gepubliceerd in het tijdschrift Science.

De onderzoekers evalueerden 100 wetenschappelijke studies over verschillende natuurlijke ecosystemen. Of de gebonden stikstof nu gemeten is in de bodem, in het water van beken en rivieren of in delen van planten: overal in deze ecosystemen is een dalende trend te zien.

Wanneer planten minder stikstof krijgen, groeien ze langzamer en zijn de bladeren minder voedzaam. Dit leidt bij sommige insecten en hun vijanden tot verminderde groei en in sommige gevallen tot minder nakomelingen. Plantaardige stikstof beïnvloedt de hele voedselketen.

Stikstof is ook een belangrijk onderdeel van meststoffen. Daarom zijn er in verband met intensieve landbouw ook veel gebieden met een overaanbod aan stikstofverbindingen, wat leidt tot algenbloei in waterlichamen en een afname van opgeloste zuurstof in het water.

Verbindingen worden niet volledig begrepen


"Er is tegelijkertijd te veel stikstof en te weinig stikstof op aarde", zegt Rachel Mason van het National Socio-Environmental Synthesis Center, hoofdauteur van het onderzoek. De beschikbaarheid van stikstofhoudende verbindingen voor plant en dier is namelijk zeer ongelijk verdeeld per gebied.

De dalende trend in beschikbare stikstof in ecosystemen begon op verschillende tijdstippen, afhankelijk van de reeks studies: bij het analyseren van verschillende zogenaamde isotopen van chemische elementen in jaarringen, ontdekten Amerikaanse onderzoekers dat de trend begon rond 1930. Metingen in meersedimenten en bladmonsters toonde aan dat de stikstofuitputting al in het begin van de 20e eeuw begon.

Hoe hoger het kooldioxidegehalte in de atmosfeer, hoe lager het stikstofgehalte in planten. Dit verband blijkt uit zeer verschillende onderzoeken, ook al is het exacte mechanisme niet bekend. Het verhoogde kooldioxidegehalte in de lucht kan leiden tot een verhoogde plantengroei. Een gevolg hiervan zou een verhoogde behoefte aan stikstof kunnen zijn, die dan in natuurlijke kringlopen ontbreekt, schrijven de onderzoekers. Er is echter nog geen allesomvattend model om grootschalige trends in de beschikbaarheid van stikstof voor planten en micro-organismen te herkennen.

De onderzoekers klagen dat het verband tussen de koolstof- en stikstofkringloop niet wordt aangetoond door ongeveer de helft van de wetenschappelijke modellen van het aardsysteem. Als er rekening mee wordt gehouden, laten modelberekeningen in terrestrische ecosystemen in het recente verleden een afname zien van de opnamecapaciteit van kooldioxide.

Omdat eiwitopname wordt geassocieerd met groei en voortplanting bij herbivoren, kunnen afnemende stikstofconcentraties in bladeren bijdragen aan een wijdverbreide afname van insectenpopulaties en een negatieve invloed hebben op de groei van grazend vee en wilde herbivore zoogdieren, schrijven Elmore en collega's. Ze pleiten voor een jaarverslag dat wetenschappers, milieumanagers en beleidsmakers op basis van actuele metingen en analyses inzicht geeft in de stand van de stikstofkringloop.
https://www.welt.de/wissenschaft/articl ... Natur.html
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52321
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Mahalingam »

Mahalingam schreef:
wo feb 23, 2022 7:44 pm
Uit Brussel kwam het bevel dat plastic drinkrietjes voortaan verboden zijn.
Kinderen vinden het hartstikke leuk om door rietjes vloeistof binnen te zuigen.
Maar is er wel een alternatief? Ja, maar dat is niet ongevaarlijk voor kindjes.
NVWA onderzoekt verstikkingsgevaar papieren rietjes

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) onderzoekt mogelijk verstikkingsgevaar bij het gebruik van papieren rietjes. De toezichthouder heeft een aantal meldingen ontvangen van ouders van jonge kinderen die bijna zijn gestikt na het sabbelen op een papieren rietje.

De rietjes worden zacht wanneer er op gesabbeld wordt. Hierdoor kunnen delen van het papier loskomen en ontstaat een papieren prop die niet makkelijk ingeslikt kan worden. De NVWA roept ouders en verzorgers op zich te melden met soortgelijke ervaringen, zodat er een beter beeld van de risico’s kan worden gemaakt.
[...]De NVWA wil gegevens hierover in kaart brengen, zodat het risico beter kan worden beoordeeld. Uitkomsten van dit onderzoek zal de NVWA bespreken met Europese collega’s en met de branche.
https://www.nvwa.nl/nieuws-en-media/nie ... en-rietjes

De oplossing ligt voorde hand.
De import van plastic rietjes van buiten de EU is niet verboden. Dus op naar AliExpress om ze uit China te halen.
En nu zijn er de uitkomsten van dit boven vermeld onderzoek.
NVWA: let op bij gebruik van papieren rietjes

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) adviseert ouders en verzorgers op te letten als jonge kinderen en mensen met een beperking een papieren rietje gebruiken. Wanneer er langdurig op gesabbeld wordt, kunnen delen van de rietjes week worden en loslaten. Na een oproep heeft de NVWA ruim 400 meldingen ontvangen waarbij een kind een stuk van een papieren rietje in de keel kreeg. In verreweg de meeste gevallen kon het kind dit zelf uithoesten. De NVWA heeft geen meldingen ontvangen van daadwerkelijke verstikking of van situaties waarbij medisch ingrijpen nodig was.

De NVWA riep eind februari op om problemen met papieren rietjes te melden. Daarop zijn ruim 1.300 meldingen binnengekomen, variërend van onvrede over de kwaliteit van de rietjes tot incidenten van bijna-verstikkingen. De meldingen zijn geanalyseerd om het risico van papieren rietjes in beeld te krijgen. Bij ruim 400 meldingen belandde een deel van een papieren rietje in de keel van een kind of iemand met een beperking. Meestal konden zij de prop zelf uithoesten. In 10 tot 15 procent van de gevallen moest worden geholpen door op de rug te kloppen of door de prop met de hand uit de mond te verwijderen. Er zijn geen daadwerkelijke verstikkingen of medische noodsituaties gemeld.

Advies

De gemelde incidenten geven een beeld van een mogelijk risico op verstikking. Het is een vermijdbaar risico dat met voldoende oplettendheid beperkt kan worden. Bij de meldingen werd in bijna alle gevallen genoemd dat een drinkpakje langzaam werd opgedronken met het bijgeleverde papieren rietje. Om verstikkingsgevaar te voorkomen adviseert de NVWA ouders en verzorgers daarom in de buurt te blijven wanneer zij jonge kinderen en mensen met een beperking laten drinken met een papieren rietje. Vooral wanneer het langzame drinkers zijn.[...]
https://www.nvwa.nl/nieuws-en-media/nie ... en-rietjes
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52321
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Mahalingam »

Mensen omhoog tillen kost energie. En soms vinden mensen het fijn als ze opgetild worden: liften, roltrappen zijn nuttige vindingen.
Maar zoals ons voortdurend verteld wordt: de westerse mens, en dan vooral de oudere en de dikkere bewegen te weinig.
Dus krijgt onze NS (Spoorwegen) alle lof toegezwaaid van de milieufanaten voor het initiatief: "roltrappen rollen niet meer". Dat bespaard electrische energie en is ook goed voor de volksgezondheid. En de prijs van een treinkaartje zal een miniem beetje minder stijgen.
ProRail wil roltrappen op stations in de ban doen

UTRECHT - Om energie te besparen denkt ProRail erover alle roltrappen op de stations in de ban doen. Het zijn de grootste ‘stroomslurpers’ op dit moment, met een verbruik van 20 procent van alle energie. Ook denkt de spoorbeheerder veel winst te halen door wissels minder vaak te verwarmen, wat nu goed is voor 12 procent van het verbruik.
[...]
,,Het uitzetten van roltrappen, toch een luxeproduct, kan dus veel winst opleveren. Voor 2030 willen wij energieneutraal zijn, dat betekent dus dat er maatregelen genomen moeten worden. Natuurlijk willen we comfort voor de reiziger behouden, maar moeten wel out of the box denken. Overigens blijven de liften voor mensen die minder mobiel zijn natuurlijk wel beschikbaar.”
En zo'n artikel is niet compleet tegenwoordig zonder een
"Do you know that there is a war going on? "
Wel verwacht de spoorbeheerder een lastige periode tegemoet te gaan door de oorlog in Oekraïne, die de bouwwereld naast het al bestaande personeelstekort ook met materiaaltekorten en prijsstijgingen confronteert. ,,Niets is meer zeker en daarom hebben we deze week zelfs besloten de aanbestedingsprocedure voor de elektrificatie van de Maaslijn voorlopig stil te zetten”, zegt CEO John Voppen van ProRail. ,,Dat is een rechtstreekse consequentie van de oorlog, want daardoor worden koper en staal steeds duurder en ook de levering van materiaal komt mede door de situatie daar in het gedrang. Maar uitstel is geen afstel, het project blijft voor ons topprioriteit behouden”, meent Voppen.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1639609 ... e-ban-doen

Op die Maaslijn rijden dieseltreinen. Dat is helemaal vies, vuil, schadelijk, CO2 uitstotend, fijnstof uitstotend enz. enz, verzin maar verder en dat willen we toch niet hebben?
Maar ja, eerst maar die Russen verslaan. We moeten de prioriteiten wel goed stellen.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52321
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Mahalingam »

Nederlandse overheid geeft vanaf 9 mei subsidie voor elektrische vrachtwagens

Ondernemers kunnen vanaf 9 mei in Nederland subsidie krijgen voor een elektrische vrachtwagen. Het maakt niet uit of deze accu's of waterstof gebruikt. Met de Aanschafsubsidie Zero Emissie Trucks krijgen ondernemers maximaal 131.900 euro per vrachtwagen.


Met de AanZET-subsidie krijgen ondernemers vanaf 9 mei een deel van de meerkosten van een elektrische vrachtwagen vergoed. Elektrische vrachtwagens zijn namelijk duurder dan dieselvrachtwagens, net als elektrische auto's duurder zijn dan benzine- of dieselauto's. Daarom krijgen ondernemers de subsidie, zegt staatssecretaris Infrastructuur Vivianne Heijnen.
Spoiler! :
Hoeveel subsidie bedrijven krijgen, hangt af van de grootte van het bedrijf en het soort vrachtwagen dat er wordt gekocht. De kleinste bedrijven met minder dan 10 fte krijgen de meeste steun en kunnen tot 37 procent van de meerkosten vergoed krijgen, blijkt uit een eerder gepubliceerde Kamerbrief. Dit komt neer op maximaal 131.900 euro. Ondernemers die kleinere vrachtwagens willen kopen, krijgen minder steun. Grote bedrijven met meer dan 250 werknemers krijgen de minste steun. Deze ondernemingen krijgen tussen de 12,5 en 20 procent vergoed, afhankelijk van de grootte van de vrachtwagen.

Naast de AanZET-subsidie kunnen ondernemers ook via de Milieu-investeringsaftrek, of MIA, meer overheidssteun krijgen. Zo komt de totale overheidssteun volgens de Kamerbrief 'dicht bij' de maximale steunpercentages die EU-lidstaten mogen geven. Deze maximale steunpercentages zijn 40 procent voor grote bedrijven, 50 procent voor middelgrote ondernemingen en 60 procent voor kleine bedrijven.

De AanZET-subsidie loopt tot begin 2027. Tot 2024 is een budget van ruim 40 miljoen euro gereserveerd, waarvan 13,5 miljoen euro voor dit jaar is bedoeld. Naast de aanschafsubsidie zegt de overheid met netbeheerders te werken aan voldoende laadpalen en waterstoftankstations in Nederland.
https://tweakers.net/nieuws/195978/nede ... agens.html
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Ali Yas »

de meeste steun en kunnen tot 37 procent van de meerkosten vergoed krijgen
Wie zal hier gebruik van gaan maken???
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Plaats reactie