Tijd om milieufreak te worden?

Deze afdeling is voor algemene topics die niet passen in wat reeds voorzien is. Ze moeten wel aansluiten bij ons thema.

Houd jij je bezig met het milieu?

Ja. Ik ben anti-milieu en koop alles zo goedkoop en vervuilend mogelijk. Ik ben de anti-hippie!
2
10%
Ja. Ik houd me graag bezig met het vitten op Greenpeace-mensen als ze weer eens op de tv zijn; heerlijk om te roepen: Zoek es een normale baan man!
2
10%
Nee. Ik denk er nooit aan. Walvissen gaan toch eens een keer dood en als wij die bomen niet vellen doet een bosbrand of moslim het wel.
2
10%
Nee. Maar dat is omdat ik het niet interessant vind.
3
14%
Nee. Maar dat is omdat het me te deprimerend is.
2
10%
Ja. Ik koop vaak de duurdere eco-versie maar besef wel dat ik er niet aan kan ontsnappen dat ik óók een ecologische voetafdruk heb.
8
38%
Ja. Ik voel me superschuldig, en ik wil alles doen om te voorkomen dat ik het milieu belast!
2
10%
Ja. Ik vind dat zo'n zalig gevoel, dat ik steeds voor de bio-eco-versie ga, en dat iedereen dan ziet: Tjonge, wat is die goed bezig!
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 21

Dhana

Re: Tijd om milieufreak te worden?

Bericht door Dhana »

xplosive schreef:
Dhana schreef:Stel je voor dat de hele wereldbevolking de hele dag door handen zou gaan wassen of dagelijks douchen. Er zou geen drinkwater meer over blijven op de wereld.
Als we geen vlees eten valt dat wel mee, want het overgrote deel van het water wordt voor veeteelt gebruikt.

Nee, dat is een misvatting. Dat komt voor het overgrote deel op het conto van de bomen- en sierteelt.

Volgens mij wordt er meer oerwoud gekapt ten behoeve akkerbouw dan veeteelt. Ik wil je niet als veganist aanvallen. Je moet zelf weten wat hoe je je leven invult. Eet jij in de winter alleen gedroogde bonen en ingekuilde groente? Waarschijnlijk vaak ongepelde rijst. Hoe milieu belastend denk jij dat het is dat dat hier ingevoerd moet worden? Ikwil de aanslag door mensen op de natuur niet bagataliseren maar ik word dit gezever nogal zat. Ieder mens op zich is al een aanslag op de natuur. Vleeseters zowel als veganisten. Jij verplaatst je ook met auto of openbaar vervoer. Of ga je overal lopend naar toe? Zelfs als je vaker fietst rij je op een artikel dat milieu belastend is geproduceerd evenals het produceren van nieuwe schoenen als je die verleten hebt. Als de wereld werkelijk een stukje minder mileu belastend wilt maken, moet je uit de wereld stappen. Dat geldt voor iedereen met een rigide obessie voor moeder aarde.

Het enige wat jij weet te bedenken is de beschuldigende vinger naar anderen te steken en kritiek uitoefenen. Daal eens neer vanuit je ivoren toren en ga iets wezenlijks doen ipv zoveel mogelijk belastend materiaal te verzamelen. Ga voorlichtingsavonden geven over het hoe het beter kan. Open een website of God mag weten wat en dan met positieve input in plaats van alleen maar negatief kritisch te zitten zijn.
Wil je in het leven werkelijk leren, moet je in staat zijn buiten het eigen ego te schouwen.

Hans v d Mortel sr

Tijd om milieufreak te worden? NEEN! Besteed je tijd beter!

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Dhana schreef: Het enige wat jij weet te bedenken is de beschuldigende vinger naar anderen te steken en kritiek uitoefenen. Daal eens neer vanuit je ivoren toren en ga iets wezenlijks doen ipv zoveel mogelijk belastend materiaal te verzamelen. Ga voorlichtingsavonden geven over het hoe het beter kan. Open een website of God mag weten wat en dan met positieve input in plaats van alleen maar negatief kritisch te zitten zijn.
Lieve Dhana! Doe nou niet zo boos tegen Xplosive. Ieder mens redeneert toch naar zichzelf toe? Niemand uitgezonderd. Jullie hebben volgens mij beiden gelijk op je punt, alhoewel ik jouw conclusie wel heel erg de logica vind aanhangen. Maar dat komt omdat ik er net zo overdenk. Toch ben ik niet onaardig tegenover Xplosive. Ik vind dat hij hier best wel op zijn plaats is bij FFI.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben gelovig atheïst en verkondig uitsluitend eigen dogma's wegens gebrek aan de vrije wil.

xplosive

Bericht door xplosive »

Dhana schreef:
xplosive schreef:
Dhana schreef:Stel je voor dat de hele wereldbevolking de hele dag door handen zou gaan wassen of dagelijks douchen. Er zou geen drinkwater meer over blijven op de wereld.
Als we geen vlees eten valt dat wel mee, want het overgrote deel van het water wordt voor veeteelt gebruikt.
Nee, dat is een misvatting. Dat komt voor het overgrote deel op het conto van de bomen- en sierteelt.
Waar haal je die wijsheid vandaan?
Dhana schreef:Volgens mij wordt er meer oerwoud gekapt ten behoeve akkerbouw dan veeteelt.
Akkerbouw vooral voor veevoer ja, voor VEEVOER ! Heb je daar nooit bij stil gestaan ?
Dhana schreef:Ieder mens op zich is al een aanslag op de natuur. Vleeseters zowel als veganisten.
Alleen de mate waarin verschilt nogal.
Dhana schreef:Jij verplaatst je ook met auto of openbaar vervoer. Of ga je overal lopend naar toe? Zelfs als je vaker fietst rij je op een artikel dat milieu belastend is geproduceerd evenals het produceren van nieuwe schoenen als je die versleten hebt.
Het gaat om zaken die je gemakkelijk anders kunt doen. En vlees eten hoort daarbij.
Dhana schreef:Als je de wereld werkelijk een stukje minder milieu belastend wilt maken, moet je uit de wereld stappen. Dat geldt voor iedereen met een rigide obessie voor moeder aarde.
Dat is inderdaad de uiterste optie. En aangezien een man gemiddeld meer opvreet dan een vrouw telt dat voor een man gemiddeld des te zwaarder. Echter, als degenen die bij uitstek weten hoe je minder belastend voor het milieu kunt leven als eerste eruit stappen is dat het paard achter de wagen spannen, want dan blijven alleen de ergste vervuilers over.
Dhana schreef:Het enige wat jij weet te bedenken is de beschuldigende vinger naar anderen te steken en kritiek uitoefenen.
Nee hoor, het is slechts goedmoedig een niet onbelangrijk punt aanroeren. Namelijk dat er door veeteelt een heleboel onnodig kapot gemaakt wordt.
Dhana schreef:Daal eens neer vanuit je ivoren toren
Met ongefundeerd gebral schiet niemand iets op.
Dhana schreef:en ga iets wezenlijks doen ipv zoveel mogelijk belastend materiaal te verzamelen.
Voorlichting IS wezenlijk en van positief belang.
Dhana schreef:Ga voorlichtingsavonden geven over het hoe het beter kan. Open een website of God mag weten wat
Je weet niet half waar ik op dat terrein al tientallen jaren mee bezig ben.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten

xplosive

Bericht door xplosive »

In Livestock impacts on the environment kun je het allemaal nog eens op een rijtje zien:
The livestock sector is by far the single largest anthropogenic user of land. Grazing occupies 26 percent of the Earth's terrestrial surface, while feed crop production requires about a third of all arable land. Expansion of grazing land for livestock is a key factor in deforestation, especially in Latin America: some 70 percent of previously forested land in the Amazon is used as pasture, and feed crops cover a large part of the reminder. About 70 percent of all grazing land in dry areas is considered degraded, mostly because of overgrazing, compaction and erosion attributable to livestock activity.
Livestock production also impacts heavily the world's water supply, accounting for more than 8 percent of global human water use, mainly for the irrigation of feed crops. Evidence suggests it is the largest sectoral source of water pollutants, principally animal wastes, antibiotics, hormones, chemicals from tanneries, fertilizers and pesticides used for feed crops
Wereldwijd kost het ons ook nog eens honderden miljarden aan geld en dus knaagt veeteelt ook ernstig aan de economie. De veeteelt is gewoon één grote zware molensteen om de nek van de mensheid die nauwelijks iets oplevert en vooral heel veel ellende met zich meebrengt.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier

Ariel

Bericht door Ariel »

Als ik vegetariër zou worden dan zou ik dan doen voor de dieren welzijn, maar niet voor het millieu. En niet leren schoenen zijn best prettig om te dragen. Daar zou ik ook geen probleem mee hebben. Ik zou wel probleem hebbben met het feit dat ik geen kaas meer mocht eten.
De geest van de wijze richt zich naar rechts, maar de geest van de dwaas naar links.

xplosive

Bericht door xplosive »

Ariel schreef:Ik zou wel probleem hebbben met het feit dat ik geen kaas meer mocht eten.
Dat is dan ook meestal het laatste wat vegetariërs nog eten voordat ze veganist worden àls ze veganist worden. De kaasverslaving is evident. Nu is in Nederland ongeveer 1 op de 30 mensen vegetariër en ongeveer 1 op de 30 vegetariërs veganist. Dus ongeveer 1 op de 900 mensen in Nederland is veganist. De belangrijkste groep om zoden aan de dijk te zetten zijn daarom de zogenaamde vleesverlaters (mensen die minder vlees gaan eten). Als bijvoorbeeld de vleeseters met zijn allen de helft minder vlees gaan eten scheelt dat enorm. Veel meer dan als alle vegetariërs veganist worden.

Dierenwelzijn is uiteraard geen onbelangrijk gegeven. Maar zelfs als je een dierenhater zou zijn (iets wat ik mij persoonlijk moeilijk voor kan stellen), dan zijn er nog legio argumenten om de veeteelt terug te willen dringen.

Ariel

Bericht door Ariel »

Ik eet bijna geen vlees, maar mijn man is een vleeseter, en ik wil hem niet dwingen om geen vlees te eten.
Met alle respect, ik vind veganisten erg extreem en wat drammerig. Knap dat ze de natuur en dierenwereld respecteren, maar ik ben ook van mening dat de mens een vlees eter is. Net zoals de meeste dieren. De natuur is wreed .

Mag een veganist huisdieren houden? En zo ja, wat eten hun huisdieren dan?
De geest van de wijze richt zich naar rechts, maar de geest van de dwaas naar links.

silkyboxershortXL

Bericht door silkyboxershortXL »

Ik wil Xplosive hier lichtjes bijvallen.
Het leven als veganist vraagt een inspanning van het lichaam. Het verteren van met name rauw vlees is 1 van de gemakkelijkst te verteren voedings stoffen. Als vlees door de darmwand gaat is het je eigen lichaam geworden, het is het kleinst mogelijke stapje
om dat te bereiken. Een blaadje sla naar lichaamseigen stoffen omzetten vraagt heel wat meer lichaams-intelligentie. Zo te leven is m.i. een hoog te waarderen extra inspanning.
Als ik me een profiel van Xplosive moet maken zie ik een man van 1.75 mtr 68 kg., rood maar niet peentjesoranje mogelijk al wit haar en aandachtige diepliggende ogen en psychisch enigszins aangedaan ( veel voorkomend op dit forum) door het algemene onbegrip voor zijn inzichten. En een groot hoofd. Maar niet zoals het pafferig aandoende grote hoofd van mark Rutte. :lol:

Ik was een nogal onbedaarlijke milieufreak. Leven met een kleine voetstap. Rond 1980 was mijn afval zo gering dat ik om de kosten van de vuilophaaldienst uit te sparen besloot 1 keer per maand mijn afval zelf weg te brengen, 1 vuilniszakje. Dat kon
want ik had een houtkachel en een composthoop. Meer mensen kwamen op dat idee en al snel werd die rekening een gemeentelijke heffing. De vuilnisophaaldienst is nu een uitgebreid vooral ambtelijk apparaat. Het pasje om de ondergrondse vuilcontainer mee te bedienen kost inmiddels €15,- De auto, waar ik me zwaar schuldig over voelde reed 1 op 22 die heb ik me niet af laten pakken
maar een vliegtuig kreeg en krijg je me nog altijd niet zomaar in. Mijn inkomsten kwamen uit handel en een klusbedrijf en zo meer. Vele dingen heb ik niet kunnen verhandelen wegens milieu onvriendelijkheid en vele klussen deed ik niet wegens fout materiaal.
Door grote druk van buiten mijn gezin ( mijn zieke lief kon ik toch niet op een boot laten wonen) accepteerde ik een vinex locatie.
Vaste lasten liepen op van €100,- per maand naar €1000,- Ondanks de huursubsidie. Geen schoorsteen meer en de compost hoop verboden en een auto noodzakelijker dan ooit wegens de locatie vinexwijk. Maar nog altijd
alles volledig biologisch. Een bio filet kip kost meer dan een biefstuk regulier. Mijn voetstap was kolossaal groter geworden en ik werkte me rot. Toen er ook nog een aso als buurman naast me kwam wonen werd die situatie onhoudbaar.

De milieubeweging (Dus niet Groen-Links) heeft zijn uitwerking niet gemist....Een modern en zichzelf respecterend bedrijf heeft tegenwoordig notie van hun impact op het milieu en zijn actief op enige manier. Die omslag ijlt nog na dagelijks te zien bv op RTL-Z en in de architectuur, de automobiliteit of genomen milieu verantwoordelijkheden in het bedrijfsleven. Daarom staan de bossen er nog......CO2 reductie heeft daar weinig mee van doen.
Prima ontwikkelingen zijn bv de nieuwe HR-e cv-ketelsdie elektriciteit deels uit restwarmte produceert, hybride auto's, zonnecellen. Dat je die plussen weg kunt strepen door het toegenomen vliegverkeer is een andere zaak. Een gemiddeld vliegtuig tankt het equivalent van de inhoud van een flinke huiskamer vol kerosine voor een dagje vliegen en op elk moment van de dag zijn er 10000 air-liners in de lucht.http://www.flightradar24.com/

Erger is dat door het accijnsloos kunnen vliegen diverse andere ontwikkelingen stil zijn blijven staan. De magnetisch levitatie trein als wereld omvattend transportsysteem schittert door afwezigheid. Of vliegtuigen die oceanen overvliegen op 300 meter hoogte
met slechts 10 % van het brandstofgebruik van een moderne jet met dubbele pay-load. Er zijn inmiddels ook wel 20 manieren om een woning (treffend een 'verbruikerseenheid' in de ambtelijke taal genoemd) energie-neutraal te maken. De standaard woningbouw is welbeschouwd nog zeer primitief o.a. door de structuur van leningen en het laten prevaleren van weidegrond voor koeien boven woongenot voor mensen.
Milieu onvriendelijkheid is m.i. vooralhet gebruik van veel geld hoewel dat kan worden verminderd door alleen uitgekiende producten te kopen. Maar het is nogal wat om je daar mee bezig te houden....Koop je bv alleen bio of boeren-kaas is dat 2 vliegen in 1 klap nl je steunt een (bio-)boer de bijbehorende kleinschaligheid en het daaruit volgend woongenot en gaat de islamisering tegen omdat reguliere kaas halal is. Elk product vraagt om een afweging en aanschaf en is een te nemen persoonlijke verantwoordelijkheid.
Hoop is geen strategie.
WWG1WGA

Scarlatti

Bericht door Scarlatti »

Wauw Silk! Dank je wel voor je aannemelijke uitleg! Nu begint t voor mij wat 'hanteerbaarder' te worden en zal dit ook zoveel mogelijk gaan proberen, gisteren nog een biologische winkel gezien!

Fijne dag enneuuhh, ik heb respect voor je en dus ook respect voor Xplosive, al vertelde die het zo 'ingewikkeld' dat ik eigenlijk 'afhaakte'... maar dat ligt gewoon aan mij en niet aan Xplosiv ;) e
Islam=LEVENSBEDREIGEND

'LOQUENDI LIBERTATEM CUSTODIAMUS'
Laten wij waken over de vrijheid van het spreken... (Pim Fortuyn 1948-2002)

Dhana

Bericht door Dhana »

Ik wil niet zggen dat het niet goed om niet milieu bewust te leven. Zo mijd ik de in plasic verpakte takjes peterselie enzovoort bij de supermarkt en koop die kruiden los op de markt. Ik erger me groen en geel aan de plastic flessen van schoonmaak- en wasmiddelen. Kunnen ze daar geen machines voor neerzetten waar je die fles weer bij kan vullen? Een etiketje eruit zoals bij de groente en klaar is kees.

Terra cotta binnenpotten voor planten zijn allemaal vervangen door die van plastic. Toen we nog een tuin hadden en die in het voorjaar weer op opgefleurd moest worden, kreeg ik tranen in mijn ogen van de aantal plastic potjes dat in de afvalcontainer verdwenen. Papieren zakken bij de groenteman ook al ingeruild voor die plastic ondingen.

Ik ben nog van de tijd dat je bij de groenteman alles in kranten verpakt meekreeg. Wat was daar mis mee? Geen betere manier van recycling dan dat en minder en tonnen minder plastic op de vuilnishoop. Mijn kinderen hadden celstof luiers om. Als ik met ze weg ging kregen ze papieren luiers mee. Lood om oud ijzer misschien want luiers moet je op 90 graden wassen met de al daarbij gebruikte energie, water en niet te vergeten het wasmiddel. Potjes met kindervoeding waren ook alleen voor als we op visite gingen.

Zelfs toen ik twee kinderen en een full-time baan had, kocht ik nooit en te nimmer voorgesneden groente in plastic zakken. Koop eens een nieuwe gsm of zo'n in all in pakket voor TV internet en telefoon. Voor dat laatste heb je driekwart vuilniszak nodig om het verpakkingsmateriaal af te voeren.

Als het even kan, kies ik voor glazen verpakkingen en niet voor plastic. Ik heb twee van die plastic tassen die je bij de supermarkt voor 20 cent kan kopen en die worden pas vernieuwd als de gaten er werkelijk invallen.

Hoe goed ik het ook zou hebben, ik zou eerst uitkijken naar geschikte tweedehandsspullen om mijn huis in te richten zoals ik nu uit "armoede" gedaan heb.

Ik had zonder enig probleem een scootmobiel kunnen krijgen. Toch heb ik dat geweigerd en verplaats me buiten met rollator en als het te ver is ga ik liever met dat onding bus of trein in. Beter voor mijn eigen beweging en stukken minder belastend voor het milieu.

Waar ik moeite mee heb is als anderen fanatiek worden en hun eigen denkbeelden over hoe het zou moeten de ander zowat door de strot duwen. Ik ben jaren lid geweest van Green Peace maar heb dat opgezegd op het moment dat ze geweld gingen gebruiken. Ik probeer andere in mijn omgeving bewuster te laten zijn met wat en hoe ze iets aanschaffen. Net zoals ik van anderen kan leren hoe nog beter in hoe klein dan ook mee te werken aan het minder belasten van het milieiu. Ik zal echter nooit zo ver gaan dat ik stel dat mijn inzichten en handelingen superieur zijn aan anderen. Of het nu wel of niet gelovig zijn is of dat je wel of geen vleester bent. Als sociaal wezen behoor je rekening te houden met de gevoelens van anderen en je kan maar niet neerplempen wat er in je op komt.

Ik mag dan heftig persoonlijk tegen Xplosive geageerd hebben. Ik heb dat met open vizier gedaan. Ik heb nooit gedaan via een geniepige achterdeur door alle andere atheïsten en veganisten in deze op dezelfde afvalhoop te gooien omdat ze nu eenmaal anders leven dan dat ik. Daarbij alles uit de kast trekkend om maar te bewijzen dat ik en diegene die tot mijn parochie behoren de enige juiste waarheid en wijsheid in pacht hebben. Dit even om op de post van Hans te reageren.

Niet ieder middel is menselijk gezien geheiligd om je eigen gelijk of doel te halen. En in hoeverre je ook veganist bent, je geen auto rijdt, houtkachelbrander of je verder dan ook bent, doet of laat, we hebben allemaal boter op het hoofd omdat we nu eenmaal in een consumptiemaatschappij leven.
Wil je in het leven werkelijk leren, moet je in staat zijn buiten het eigen ego te schouwen.

Scarlatti

Bericht door Scarlatti »

Mijn complimenten Dhana! Perfect verwoord en ik had trouwens ook jouw woorden/toonzetting zo gelezen als je het geschreven hebt nu.

Fijne dag nog vandaag!
Islam=LEVENSBEDREIGEND

'LOQUENDI LIBERTATEM CUSTODIAMUS'
Laten wij waken over de vrijheid van het spreken... (Pim Fortuyn 1948-2002)

xplosive

Bericht door xplosive »

Ariel schreef:Ik eet bijna geen vlees, maar mijn man is een vleeseter, en ik wil hem niet dwingen om geen vlees te eten.
Dwang is uit den boze, hoewel een vleestaks mijns inziens niet verkeerd zou zijn. Het gaat slechts om mensen te laten zien wat de consequenties zijn van vleeseten. Wat mensen vervolgens met die informatie doen, daar moeten ze wat mij betreft geheel vrij in zijn.
Ariel schreef:Met alle respect, ik vind veganisten erg extreem en wat drammerig.
Niet iedere veganist vindt dat een ander ook veganist moet worden, maar veganisten wijzen doorgaans wel als geen ander op de consequenties van massale veeteelt.
Ariel schreef:Knap dat ze de natuur en dierenwereld respecteren,
Ik weet niet of dat knap is, want misschien kunnen ze niet anders.
Ariel schreef:maar ik ben ook van mening dat de mens en vlees eter is.
Een mens kan van nature van alles eten, maar dat wil niet zeggen dat die in de praktijk ook van alles moet eten.
Ariel schreef:De natuur is wreed.
Inderdaad. Gelukkig is er geen Schepper die we daar de schuld van kunnen geven.
Ariel schreef:Mag een veganist huisdieren houden? En zo ja, wat eten hun huisdieren dan?
Ikzelf houd geen huisdieren en dat heb ik ook nooit gedaan. Veganisten die wel huisdieren houden hebben die vaak uit het dierenasiel en of ze nou bij hen thuis of in het dierenasiel gevoerd worden maakt weinig verschil. Mensen die katten houden en die veganist worden kunnen hun huisdieren natuurlijk niet aan hun lot overlaten en dus zullen die veganisten hun katten vlees geven tenzij daar goede alternatieven voor zijn, maar bij mijn weten zijn die er nauwelijks. Waar het vooral om gaat is het terugdringen van de enorme schaal waarop dieren wereldwijd gehouden worden. En of je daar nou als veganist, als vegetariër of als vleesverlater aan bijdraagt is niet zo van belang. Alle bijdragen zijn welkom.

Hans v d Mortel sr

Tijd om milieufreak te worden? Inderdaad. Verbeter jezelf!

Nou die Dhana kan er wat van. Knappe tekst overigens die aan duidelijkheid niets te wensen overlaat. Ze zou zo op de TV moeten en dat bedoel ik natuurlijk positief aanmoedigend. Want inhoudelijk heeft ze helemaal gelijk.

Wat wilde ik ook alweer zeggen buiten deze lovende woorden? O ja. Het gaat hier natuurlijk om persoonlijke ideeën die vanuit eigen inzichten, geïnspireerd door andere inzichten, in praktijk gebracht kunnen worden. Ik zal nu ook wat beter op dit soort zaken letten. Maar inderdaad, het is schrikbarend hoe de industrie, het grote geld verdienen, schijt heeft aan het milieu. Verpakken in oude kranten, laten bijvullen, allemaal heel simpele verstandige zaken. Als kind moest ik voor mijn moeder een aardig stukje lopen naar de drogist om daar de petroleumkan te laten vullen met vier liter. Daar liep ik dan weer dat hele stuk mee terug naar huis. Minstens een keer per week. Vandaar dat ik nu nog steeds van die imposante spierballen kan laten zien. Die zijn twee weken geleden waarschijnlijk aan de aandacht van Dhana ontsnapt. Misschien had ze meer aandacht voor mijn mooie blauwe ogen. Dat kan ook natuurlijk.

De overheid is zoals we weten een smerige aangelegenheid. Omdat ze ondraaglijk stinkt naar de politiek. Een rottend proces. Een boel van de onnodige vervuiling van het milieu had allang teruggedrongen kunnen worden. Door de overheid! Maar die heeft zelf nooit het goede voorbeeld gegeven.

Hoe dan ook, laat ons doorgaan met elkaar te verbeteren zonder daarbij geweld te gebruiken. Pim Fortuyn is omgekomen door een wat al te fanatieke milieufreak die zich als huurmoordenaar van het milieu manifesteerde. En dat willen we natuurlijk niet.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben gelovig atheïst en verkondig uitsluitend eigen dogma's wegens gebrek aan de vrije wil.

xplosive

Bericht door xplosive »

Dhana schreef:Waar ik moeite mee heb is als anderen fanatiek worden en hun eigen denkbeelden over hoe het zou moeten de ander zowat door de strot duwen.
Daar heb ik ook moeite mee.
Dhana schreef:Ik ben jaren lid geweest van Green Peace maar heb dat opgezegd op het moment dat ze geweld gingen gebruiken.
Dat gebruik van geweld is inderdaad helemaal verkeerd, maar wat zou jij doen als jij zou zien dat iemand op het punt staat om een bom te ontsteken die honderdduizenden doden tot gevolg kan hebben, terwijl de enige manier om dat te voorkomen op dat moment is dat jij die persoon van een afstand neerschiet?
Dhana schreef:Ik zal echter nooit zo ver gaan dat ik stel dat mijn inzichten en handelingen superieur zijn aan anderen.
Ik ook niet.
Dhana schreef:Als sociaal wezen behoor je rekening te houden met de gevoelens van anderen en je kan maar niet neerplempen wat er in je op komt.
Betekent dat volgens jou dan ook dat je dan maar over allerlei misstanden moet zwijgen ? Sommige boodschappen kun je nou eenmaal niet brengen zonder dat daar zich iemand door gekrenkt voelt. Neem nou bijvoorbeeld de moslims. Als ik op de islam spuug kan ik nooit vermijden dat 1 of meer moslims zich daardoor gekrenkt zullen voelen. Maar moet ik het daarom laten om toch maar vooral te laten zien wat voor "geweldig" sociaal wezen ik ben en om voor alles te vermijden dat ik als "geniepig" overkom? Nee dat moet ik niet doen, want dat is volslagen idioot, absurd en kleinzielig !
Dhana schreef:Ik mag dan heftig persoonlijk tegen Xplosive geageerd hebben. Ik heb dat met open vizier gedaan.
Dat stel ik op prijs. Ik zou het ook op prijs stellen als je iets langer nadenkt voordat je iets neerschrijft.

Dhana

Bericht door Dhana »

http://www.bamboe-shop.eu/?gclid=CPWxnO ... fAodDCAAbQ

Wat vinden jullie hiervan? Ik heb die importeur een paar maanden geleden op de radio aan het woord gehoord. Hij beweerde onder andere dat katoen uitermate milieubelastend is omdat er zoveel water bij het proces van pluisjes tot katoen verspild wordt. Ik kan dat niet verifiëren. Dus neem ik maar voor waar aan. Alhoewel ik me er goed bewust ben dat die man als ondernemer in zijn eigen portemonee spreekt.

Hoe dan ook. Het gaat hier (nog steeds volgens dat radio interview) om een manspersoon die zijn goedlopende praktijk als advocaat opgegeven heeft om zich helemaal op de bamboekleding te werpen. Bamboe groeit waar je bij staat en dat is natuurlijk vele malen minder belastend voor de natuur dan de katoenteelt en met minder moeite tot lappen stof te maken.

Buiten de voordelen voor de drager, vind ik dit nu eens positief gegeven. Het maakt mij tenminste stukken blijer dan alleen maar doemscenario's te moeten aanhoren en meest verschrikkelijke foto's en youtube te moeten zien over hoe zondig wij allemaal door het leven gaan waar we niets aan kunnen doen omdat we al te ver gezonken zijn en allemaal afhankelijk zijn van de huidige economie met bijgeborende consumptiepush. We kunnen nu eenmaal niet terug. Het enige dat we kunnen doen is de schade beperken en creatief zijn in het bedenken van alternatieven.

Deze man doet tenminste iets al is het uiteraar niet de bedoeling dat hij er zelf bij inschiet. Voor zo iemand neem ik meer mijn petje af dan voor mensen die godgeslagen zitten te spitten naar nog meer bewijzen voor het slechte menselijke gedrag.

Dhana

Bericht door Dhana »

Beschouw het laaste maar als een koekje van eigen deeg, Xplosive.

Dhana

Bericht door Dhana »

Hans, als je even een pauze had genomen in je monoloog, waren je gespierde armen me wellicht opgevallen. ;) Nu heb ik alleen maar beleefd naar je mond zitten staren waar een spraakwaterval uit kwam die zijn weerga niet kent.
Laatst gewijzigd door Dhana op za aug 04, 2012 2:35 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

xplosive

Bericht door xplosive »

Dhana schreef:Deze man doet tenminste iets al is het uiteraar niet de bedoeling dat hij er zelf bij inschiet. Voor zo iemand neem ik meer mijn petje af dan voor mensen die godgeslagen zitten te spitten naar nog meer bewijzen voor het slechte menselijke gedrag.
Om te laten zien dat je heel positief zelf heel gemakkelijk iets kunt doen door minder vlees te eten is ook heel blijmakend. En natuurlijk, het initatief van deze bamboe-man is dat evenzeer.

xplosive

Bericht door xplosive »

Dhana schreef:Beschouw het laaste maar als een koekje van eigen deeg, Xplosive.
Ik zie het verband niet.

Dhana

Bericht door Dhana »

xplosive schreef:
Ik zie het verband niet.

Laat maar Xplosive. In die zin ben ik een slechter mens dan jij want jij hebt geen idee hoe badinerend en pijnlijk voor anderen jij je punt kan maken en ik deed het met opzet.

xplosive

Bericht door xplosive »

Dhana, het is niet mijn bedoeling om je slecht over jezelf te laten voelen. Het zou wat mij betreft mooi zijn als we iets van elkaar zouden kunnen leren.

Hans v d Mortel sr

Tijd voor relativering!

Dhana schreef:
xplosive schreef:
Ik zie het verband niet.
Laat maar Xplosive. In die zin ben ik een slechter mens dan jij want jij hebt geen idee hoe badinerend en pijnlijk voor anderen jij je punt kan maken en ik deed het met opzet.
Sorry, ik wil mij er niet mee bemoeien - ik doe het lekker toch - maar er gaat veel mis op ongecontroleerde afstand. Ik ben er van overtuigd dat Dhana en Xplosive samen onder het genot van een goed glas wijn hun verschillen van inzicht in opperste harmonie kunnen bijleggen. Je moet iemand 'fysiek' kennen met zijn achtergrond gedachten om jezelf een waarheidsgetrouwe mening te kunnen vormen over die persoon. Ik heb nu het idee dat vooroordelen een dominante rol spelen in de afhandeling van deze topic. Mensen voelen zich veel te gauw gekwetst. En wie heeft het meeste recht zich het meest gekwetst te voelen ten opzichte van de ander? Waarom toch eigenlijk? Wees onbekommerd jezelf vanuit de levensvisie vrijheid blijheid. Blijf 'on speaking terms' met een positief goedhartig wederzijdse genegenheid! - Dominee ds Hans. :)

Schepsel

Bericht door Schepsel »

Zelf hoefde ik geen vlees meer toen ik op mijn 16e voor het eerst een stuk varken probeerde te braden. Het werd een mislukking van een roze innerlijk met een krokant korstje van as. Toen dacht ik: hier is een varken voor gestorven! dat, met de toestanden in de vee-industrie, deed me besluiten dat ik er niet zo'n behoefte aan had. De milieubelasting vond ik ook slecht, maar ik had vooral te doen met die beesten. Ik word wel kriegel van moraalridders en moreel agressieven en opdringerigen. Laatst nog zo'n meisje dat een jongen lastigviel met dat 'ie salami at oh foei. Ik begrijp niet hoe mensen erin zo doorslaan dat ze anderen af gaan schrijven als slecht of dom.

Die toestand met landen als China is iets waar wij aan gebonden zijn en niks aan kunnen doen, wegens de globalisering. Als ik geen Chinese producten wil leef ik in een lemen hut met niet eens een computer of internet. Er zou meer ruchtbaarheid omheen moeten zijn gezien de mensenrechtensituatie, en hoezeer het land naar de zak wordt geholpen. Ik weet er ook pas over sinds ik een geschiedenisboek las over Mao's beleid. Het is onacceptabel, dat de mensen zó moeten leven. Ik zie daar geen westers iets in, maar algehele menselijke kortzichtigheid, gebrek aan "massageest" of collectief gezond verstand (neeeeee, ben niet voor communistische dwangprojecten, ik bedoel alleen maar dat de mens faalt in collectief verstandig gedrag) en evolutionair bepaalde hebzucht, dat zie je in elke maatschappij waar die trekken van de mens de kans krijgen volgens mij.
Ik heb de beste feiten. Het zijn alternatieve feiten. Niemand respecteert de feiten meer dan ik. De rest is FAKE NEWS. SNEU. Net als ''zogenaamde rechters'' en scheiding der machten, SNEU.

Dhana

Bericht door Dhana »

xplosive schreef:Dhana, het is niet mijn bedoeling om je slecht over jezelf te laten voelen. Het zou wat mij betreft mooi zijn als we iets van elkaar zouden kunnen leren.

Jij zorgt er niet voor dat ik me effe de slechtere voel, Xplosive. Dat heb ik in deze zelf gedaan. Ik zou ook graag willen dat wij tot elkaar kunnen komen.

Ik heb er nog steeds de grootste moeite mee dat je Christenen hier neerzet alsof ze de gesel der mensheid zijn en pas dan aan jouw gelijkwaardig gestel kunnen worden als ze hun geloof verlaten. Ik heb een hoge pet op van Ariel, die hier de boel draaiend houdt. Hetzelfde geldt voor Ozess en nog vele anderen hier die atheïst zijn. Ik ga steigeren als mensen niet op waarde geschat worden als mens maar daartentegen, in dit geval van jou, moeten aanhoren dat ze een soort van verdwaalde zielen zijn die niet in staat zijn logisch te redeneren en een zwarte geschiedenis achter de rug hebben wat er vooral vaak ingewreven moet worden.

Daarmee stel jij je als mens op als zijnde superieur en dat hebben ze niet verdiend. Daar word ik pisnijdig om. Hitler wordt er nog bijgesleept indien nodig en die was tevens vegetariër. Het zou niet in mij opkomen om jou zo kwetsen door te stellen dat die vegetatiër en jij daardoor dus wel dezelfde mentaliteit op na moet houden.

Je hebt waarschijnlijk zelf geen idee hoe kwestsend en laag onder de gordel trappend dat overkomt voor Christenen hier. Vandaar ik stelde dat in deze venijniger ben dan jij want jij hebt waarschijnlijk geen idee hoe afstotend die manier van doen werkt. Ik zou dezelfde reactie hebben als jij hier de Vlamingen met mindere zaken uit hun geschiedenis om de oren sloeg om je Nederlandse "superioriteit" te poneren. Voor mij is het trappen naar beneden om jezelf te verhogen. Maar nogmaals, je hebt er hoogstwaarschijnlijk zelf geen enkele notie van.

xplosive

Bericht door xplosive »

Dhana schreef:Ik heb er nog steeds de grootste moeite mee dat je Christenen hier neerzet alsof ze de gesel der mensheid zijn
Volgens mij heb ik niets ten voordele of ten nadele van deze of gene christen gezegd, maar heb ik wel mijn mening over het christendom uitgesproken.
Dhana schreef:en pas dan aan jouw gelijkwaardig gestel kunnen worden als ze hun geloof verlaten.
Ik herinner mij niet zoiets ooit beweerd te hebben.
Dhana schreef:Ik heb een hoge pet op van Ariel, die hier de boel draaiend houdt. Hetzelfde geldt voor Ozess en nog vele anderen hier die atheïst zijn. Ik ga steigeren als mensen niet op waarde geschat worden als mens maar daartentegen, in dit geval van jou, moeten aanhoren dat ze een soort van verdwaalde zielen zijn die niet in staat zijn logisch te redeneren en een zwarte geschiedenis achter de rug hebben wat er vooral vaak ingewreven moet worden.
Een mens is in de eerste plaats mens en pas daarna iets anders. Klaarblijkelijk interpreteer je datgene wat ik naar voren gebracht heb anders dan zoals ik het bedoel.
Dhana schreef:Daarmee stel jij je als mens op als zijnde superieur en dat hebben ze niet verdiend.
Geen mens is superieur aan een ander mens en ik heb nooit anders beweerd dan dat.
Dhana schreef:Daar word ik pisnijdig om.
Je wordt blijkbaar nijdig om het beeld wat je voor jezelf van mij schetst.
Dhana schreef:Hitler wordt er nog bijgesleept indien nodig en die was tevens vegetariër. Het zou niet in mij opkomen om jou zo kwetsen door te stellen dat die vegetatiër en jij daardoor dus wel dezelfde mentaliteit op na moet houden.
Een dergelijke associatie heb ik nergens gemaakt. Het enige dat ik gezegd heb is dat mensen die slaafse gehoorzaamheid hebben aangeleerd, voor een priester of een paus of anderszins, dat die dezelfde conditionering voor gehoorzaamheid ook gemakkelijk anders kunnen aanwenden. Wanneer de mate van kritische gesteldheid en opstandigheid onder de bevolking groter is zal het lastiger zijn voor iemand met dictatoriale aspiraties om een voet aan de grond te krijgen.
Dhana schreef:Je hebt waarschijnlijk zelf geen idee hoe kwestsend en laag onder de gordel trappend dat overkomt voor Christenen hier.
Denk je eens even in hoe het is voor een hier meelezende moslim, voor wie de islam en de "profeet" Mohammed het allerhoogste en allerheiligste is. Hoe kwetsend is het voor die moslim om te lezen wat wij hier allemaal schrijven? Van Geert Wilders vinden ze ook dat hij teveel kwetst. Soms is het echter beter om het risico te lopen iemand te kwetsen (wat in de praktijk trouwens onvermijdelijk is, want er zijn altijd wel mensen die zich gekwetst voelen ook al opereer je nog zo omzichtig) dan je kop in het zand te steken. Als je alles in het werk moet stellen om te voorkomen dat er ook maar iemand gekwetst wordt dan wordt je leven onleefbaar en dan kun je de vrijheid van meningsuiting ook wel op je buik schrijven.

Plaats reactie