De energie-grondstoffencrisis

Deze afdeling is voor algemene topics die niet passen in wat reeds voorzien is. Ze moeten wel aansluiten bij ons thema.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

De energie-grondstoffencrisis

Bericht door Ali Yas »

Schepsel schreef:
Ali Yas schreef:En overigens komen we aan al die mooie plannen sowieso niet meer toe: we staan namelijk aan de vooravond van een economische ineenstorting van apocalyptische proporties.
Kan je elaboreren?
Het is simpel doch angstaanjagend.

Onze energievoorziening is voor het leeuwendeel gebaseerd op fossiele brandstoffen (en uranium), maar de gemakkelijk winbare voorraden zijn al op en het winnen van de rest wordt steeds moeilijker: het kost steeds meer energie en materialen. Die materialen zijn vooral metalen, die we winnen uit ertsen. Voor die ertsen geldt hetzelfde als voor kolen, olie en gas: ze worden steeds moeilijker winbaar. Je had misschien al de vervelende positieve terugkoppeling gezien: de winning van energie kost meer materialen, maar het produceren van die materialen kost steeds meer energie (en materialen). In dit artikel van Low Tech Magazine kun je er meer over lezen. We kunnen de mijnbouw niet voortzetten in het tempo waarin we dat doen, zelfs al hadden we genoeg energie (kijk maar eens hier).

Komt een beschaving zonder energie te zitten, dan valt het doek. Als we dat doek zelf laten zakken, zo houdt André Diederen ons voor, dan kunnen we misschien nog door op het niveau van de vijftiger jaren. Maar als we niet snel ingrijpen, zijn de gevolgen ernstiger. Alle crises van de afgelopen eeuwen zullen daarbij verbleken.

Wat ik nou zo onrustbarend vind is dat onze politici zich nauwelijks zorgen schijnen te maken. Ze maken plannen voor over tien jaar alsof we dat nog kunnen, alsof het "business as usual" zal zijn. Hoe groter de struisvogel, hoe dieper de kop in het zand kan blijkbaar.

Kan onze way of life nog gered worden? Waarschijnlijk niet. Er is wel één lichtpunt, namelijk als het lukt om veel energie op te wekken met een methode die alleen grondstoffen nodig heeft waarvan we meer dan genoeg hebben. Ik zie op dit moment maar één kandidaat, namelijk de polymeerzonnecel.

Ik zeg het al een tijdje tegen iedereen die het maar horen wil: er zijn op dit moment maar twee belangrijke zaken: de Euro (waar we meteen uit moeten omdat we anders straks niks meer kunnen) en de voorbereiding op de aanstaande energie-grondstoffencrisis. De rest is allemaal bijzaak. Zelfs de islam.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Gebruikersavatar
Ozes
Berichten: 5833
Lid geworden op: za sep 17, 2011 4:05 pm

Re: De energie-grondstoffencrisis

Bericht door Ozes »

Waarom geen kernenergie?
Biobrandstoffen hebben ook levensvatbaarheid. De hele Braziliaanse economie draait erop (personenvervoer dan).
"There is no need to exaggerate the part played in the creation of Bolshevism and in the actual bringing about of the Russian Revolution, by these international and for the most part atheistical Jews, it is certainly a very great one; it probably outweighs all others.

~Winston Churchill.
Gebruikersavatar
Schepsel
Berichten: 4929
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 6:43 pm
Locatie: 하늘

Re: De energie-grondstoffencrisis

Bericht door Schepsel »

Klinkt deprimerend. Ik maak me op korte termijn (als we het over doemtheorieën hebben) nog het meest zorgen om de EU en de crisis. Het gemodder van Griekenland, en andere landen die daarin volgen, lijkt me zorgwekkend. Aan de andere kant is onze staatsschuld niet onoverkomelijk, volgens mij. Het redden van staten klinkt alsof er onbeperkt geld is en in feite moeten we al heel zuinig aan doen. Hoe het zit met energie kan ik niet overzien, nog minder dan dat ik de gevolgen van de crisis/euro/EU kan overzien.
Ik heb de beste feiten. Het zijn alternatieve feiten. Niemand respecteert de feiten meer dan ik. De rest is FAKE NEWS. SNEU. Net als ''zogenaamde rechters'' en scheiding der machten, SNEU.
Dhana
Berichten: 7962
Lid geworden op: do nov 27, 2008 10:15 am

Re: De energie-grondstoffencrisis

Bericht door Dhana »

Schepsel schreef:Klinkt deprimerend. Ik maak me op korte termijn (als we het over doemtheorieën hebben) nog het meest zorgen om de EU en de crisis. Het gemodder van Griekenland, en andere landen die daarin volgen, lijkt me zorgwekkend. Aan de andere kant is onze staatsschuld niet onoverkomelijk, volgens mij. Het redden van staten klinkt alsof er onbeperkt geld is en in feite moeten we al heel zuinig aan doen. Hoe het zit met energie kan ik niet overzien, nog minder dan dat ik de gevolgen van de crisis/euro/EU kan overzien.

Dan ben ik wel zo zuur om te beweren dat wij straks de boel weer een beetje op de rit hebben, ons blauw kunnen betalen aan EU landen waarvan de ambtenaren er vooral op uit waren\zijn om de eigen zakken te spekkken met EU geld in de vorm van subsidies enz..
Wil je in het leven werkelijk leren, moet je in staat zijn buiten het eigen ego te schouwen.
Gebruikersavatar
Schepsel
Berichten: 4929
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 6:43 pm
Locatie: 하늘

Re: De energie-grondstoffencrisis

Bericht door Schepsel »

Ik vrees nogal voor het einde van de EU, dat einde kan niet fijn zijn!

-Ze gaan pas weg als de bevolkingen pislink zijn. Daarvoor niet. En de bevolkingen zijn niet pislink. Zijn ze het wel, zitten we met een gewelddadige sfeer.
-Een andere optie is dat ze zichzelf opheffen (of sterk hervormen) omdat de crisis nu niet meer te overzien is. Dat is ook onze strop. We zijn zo met elkaar verweven dat een val van al die landen waarschijnlijk een ramp is. We hebben ze nodig en zij ons. Als de EU wegvalt of het ESM en die landen gaan hemelen, dan zitten ook wij fors met de gebakken peren.

Maar ik wil niet pretenderen er iets van te begrijpen. Economie is zeer onoverzienbaar.
Ik heb de beste feiten. Het zijn alternatieve feiten. Niemand respecteert de feiten meer dan ik. De rest is FAKE NEWS. SNEU. Net als ''zogenaamde rechters'' en scheiding der machten, SNEU.
Gebruikersavatar
Ozes
Berichten: 5833
Lid geworden op: za sep 17, 2011 4:05 pm

Re: De energie-grondstoffencrisis

Bericht door Ozes »

Economie is zeer onoverzienbaar.
Dat valt wel mee hoor. Na het lezen van drie redelijke boeken is het aantal onvoorspelbare gebeurtenissen al een stuk kleiner. Laat je gewoon niet mee trekken in complexe constructies welke links altijd ontwikkeld om hun incompetentie te maskeren.
"There is no need to exaggerate the part played in the creation of Bolshevism and in the actual bringing about of the Russian Revolution, by these international and for the most part atheistical Jews, it is certainly a very great one; it probably outweighs all others.

~Winston Churchill.
Gebruikersavatar
Schepsel
Berichten: 4929
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 6:43 pm
Locatie: 하늘

Re: De energie-grondstoffencrisis

Bericht door Schepsel »

Ozes schreef:
Economie is zeer onoverzienbaar.
Dat valt wel mee hoor. Na het lezen van drie redelijke boeken is het aantal onvoorspelbare gebeurtenissen al een stuk kleiner. Laat je gewoon niet mee trekken in complexe constructies welke links altijd ontwikkeld om hun incompetentie te maskeren.
Ik las wel interviews met/stukken van economen in de kranten over de crisis, hoe ernstig, hoe lang, enz... allemaal zeiden ze andere dingen, en dat waren hoogleraren. Het lijkt me zo complex omdat er honderdduizenden parameters/factoren zijn. De opkomst en rol van China, alle bedrijfstakken en hun wisselwerking, de effecten van de daden van de banken en beurs, hoe dat zich weer internationaal verhoudt... Er zijn zoveel dingen om rekening mee te houden! Daarom lijkt het me zeer complex. Het schijnt wel dat econometrie (ongeveer wiskundige economie) in wiskunde-context relatief makkelijk is. Misschien schat ik het te moeilijk in. Kan ook.
Ik heb de beste feiten. Het zijn alternatieve feiten. Niemand respecteert de feiten meer dan ik. De rest is FAKE NEWS. SNEU. Net als ''zogenaamde rechters'' en scheiding der machten, SNEU.
Gebruikersavatar
Ozes
Berichten: 5833
Lid geworden op: za sep 17, 2011 4:05 pm

Re: De energie-grondstoffencrisis

Bericht door Ozes »

Zo moeilijk is het inderdaad niet.In grote lijnen kan je ongeveer inschatten wat er gebeurd. De meeste universiteiten stellen vandaag de dag gewoon niks voor, dus de economen die ze produceren ook niet. Men staat fantasie toe, en men komt er weg met argumenten die niet gesteund worden door logica of empirisch bewijs.
"There is no need to exaggerate the part played in the creation of Bolshevism and in the actual bringing about of the Russian Revolution, by these international and for the most part atheistical Jews, it is certainly a very great one; it probably outweighs all others.

~Winston Churchill.
Gebruikersavatar
Schepsel
Berichten: 4929
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 6:43 pm
Locatie: 하늘

Re: De energie-grondstoffencrisis

Bericht door Schepsel »

Ozes schreef:Zo moeilijk is het inderdaad niet.In grote lijnen kan je ongeveer inschatten wat er gebeurd. De meeste universiteiten stellen vandaag de dag gewoon niks voor, dus de economen die ze produceren ook niet. Men staat fantasie toe, en men komt er weg met argumenten die niet gesteund worden door logica of empirisch bewijs.
En toch is het gigantisch misgegaan. We zitten nu al tijden in die crisis en de volgende ramp dient zich aan. Ik word aardig giftig van die staten die we nu weer moeten redden- het leek weer wat beter te gaan en ik kreeg hoop.
Ik heb de beste feiten. Het zijn alternatieve feiten. Niemand respecteert de feiten meer dan ik. De rest is FAKE NEWS. SNEU. Net als ''zogenaamde rechters'' en scheiding der machten, SNEU.
Gebruikersavatar
Ozes
Berichten: 5833
Lid geworden op: za sep 17, 2011 4:05 pm

Re: De energie-grondstoffencrisis

Bericht door Ozes »

Schepsel schreef:
Ozes schreef:Zo moeilijk is het inderdaad niet.In grote lijnen kan je ongeveer inschatten wat er gebeurd. De meeste universiteiten stellen vandaag de dag gewoon niks voor, dus de economen die ze produceren ook niet. Men staat fantasie toe, en men komt er weg met argumenten die niet gesteund worden door logica of empirisch bewijs.
En toch is het gigantisch misgegaan. We zitten nu al tijden in die crisis en de volgende ramp dient zich aan. Ik word aardig giftig van die staten die we nu weer moeten redden- het leek weer wat beter te gaan en ik kreeg hoop.

ja, maar was dat zo onverwacht?
De schuld van alle rijke Westerse landen en de hoeveelheid geld die de regering opslokt loopt de spuigaten uit. De reden waarom het in de financiële wereld is gewoon omdat men deed aan 'creatief boekhouden", door financiële instrumenten te verzinnen die intentie van juiste financiële instrumenten missen. Als men zich gewoon aan economische wetten houd komt men al een stuk verder. Het eerste hebben we vooral te danken aan Keynes, het laatste aan Obama en globalisatie.
"There is no need to exaggerate the part played in the creation of Bolshevism and in the actual bringing about of the Russian Revolution, by these international and for the most part atheistical Jews, it is certainly a very great one; it probably outweighs all others.

~Winston Churchill.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: De energie-grondstoffencrisis

Bericht door Pilgrim »

Ruimtekolonisatie zou op lange termijn wel een oplossing zijn voor de materiaalschaarste. icon_think.gif
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: De energie-grondstoffencrisis

Bericht door Ali Yas »

Schepsel schreef:Klinkt deprimerend. Ik maak me op korte termijn (als we het over doemtheorieën hebben...
Dat van die Euro is inderdaad een doemtheorie: het kan nog goed komen als politici de juiste beslissingen nemen (namelijk de euro netjes ontmantelen). Maar de mijnen raken echt leeg, dat is een natuurwet, en goedkope energie ook, da's dezelfde natuurwet. Tenzij we iets vinden om met weinig materiaal veel energie op te wekken, is een enorme (en blijvende!) crisis onafwendbaar.

Wat kernenergie betreft: daar kunnen we nog wel een aantal eeuwen mee vooruit, mits we gebruikte splijtstofstaven opwerken tot plutonium en/of thoriumcentrales gaan bouwen. Voor allebei zijn investeringen nodig, die we zeer binnenkort niet meer zullen kunnen doen.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17488
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Het opgeblazen energie-grondstoffencrisis debacle

Bericht door Hans v d Mortel sr »

LANDBOUW en VEETEELT.

Tezamen met geluk draait daar de levenseconomie op. De rest is allemaal bitter gelul en bijzaak.

Wat heb je aan een rijkdom aan delfstoffen als de pest, de tyfus, de kanker of welke ziekte gisteren een einde aan je leven heeft gemaakt?
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: De energie-grondstoffencrisis

Bericht door xplosive »

Ali Yas schreef:Wat kernenergie betreft: daar kunnen we nog wel een aantal eeuwen mee vooruit, mits we gebruikte splijtstofstaven opwerken tot plutonium en/of thoriumcentrales gaan bouwen. Voor allebei zijn investeringen nodig, die we zeer binnenkort niet meer zullen kunnen doen.
Die eeuwen van jou is een illusie. Ik heb dat elders al eerder aangetoond. Kernenergie is een heilloze weg.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: De energie-grondstoffencrisis

Bericht door xplosive »

Ozes schreef:De schuld van alle rijke Westerse landen en de hoeveelheid geld die de regering opslokt loopt de spuigaten uit. De reden waarom het in de financiële wereld is gewoon omdat men deed aan 'creatief boekhouden", door financiële instrumenten te verzinnen die intentie van juiste financiële instrumenten missen. Als men zich gewoon aan economische wetten houd komt men al een stuk verder. Het eerste hebben we vooral te danken aan Keynes, het laatste aan Obama en globalisatie.
Je noemt hier als laatste: "Als men zich gewoon aan economische wetten houd komt men al een stuk verder."

En dat hebben we aan Obama te danken ?? !!

Ik neem aan dat je iets anders bedoelt.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: De energie-grondstoffencrisis

Bericht door Pilgrim »

xplosive schreef:Die eeuwen van jou is een illusie. Ik heb dat elders al eerder aangetoond. Kernenergie is een heilloze weg.
En ik heb al eerder aangetoond dat dat niet zo is.
Aantal doden per energiebron (per TWh): kernergie veiligste van allemaal

Steenkool: 161; Olie: 36; Biomassa: 12; Wind: 0,1; Nucleair: 0,04.

Energy Source Death Rate (deaths per TWh)

Coal – world average 161 (26% of world energy, 50% of electricity)
Coal – China 278
Coal – USA 15
Oil 36 (36% of world energy)
Natural Gas 4 (21% of world energy)
Biofuel/Biomass 12
Peat 12
Solar (rooftop) 0.44 (less than 0.1% of world energy)
Wind 0.15 (less than 1% of world energy)
Hydro 0.10 (europe death rate, 2.2% of world energy)
Hydro – (world including Banqiao) 1.4 (about 2500 TWh/yr and 171,000 Banqiao dead)
Nuclear 0.04 (5.9% of world energy)

Lees meer: http://www.nujij.nl/politiek/aantal-dod ... z1cs6Z1C7r
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Ozes
Berichten: 5833
Lid geworden op: za sep 17, 2011 4:05 pm

Re: De energie-grondstoffencrisis

Bericht door Ozes »

xplosive schreef:
Ozes schreef:(1)De schuld van alle rijke Westerse landen en de hoeveelheid geld die de regering opslokt loopt de spuigaten uit. (2)De reden waarom het in de financiële wereld is gewoon omdat men deed aan 'creatief boekhouden", door financiële instrumenten te verzinnen die intentie van juiste financiële instrumenten missen. Als men zich gewoon aan economische wetten houd komt men al een stuk verder.

Het eerste probleem hebben we vooral te danken aan Keynes, het tweede probleem aan Obama en globalisatie.
Je noemt hier als laatste: "Als men zich gewoon aan economische wetten houd komt men al een stuk verder."

En dat hebben we aan Obama te danken ?? !!

Ik neem aan dat je iets anders bedoelt.
Klopt, mijn tekst aangepast.
"There is no need to exaggerate the part played in the creation of Bolshevism and in the actual bringing about of the Russian Revolution, by these international and for the most part atheistical Jews, it is certainly a very great one; it probably outweighs all others.

~Winston Churchill.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: De energie-grondstoffencrisis

Bericht door Pilgrim »

Ali Yas schreef:Komt een beschaving zonder energie te zitten, dan valt het doek. Als we dat doek zelf laten zakken, zo houdt André Diederen ons voor, dan kunnen we misschien nog door op het niveau van de vijftiger jaren. Maar als we niet snel ingrijpen, zijn de gevolgen ernstiger. Alle crises van de afgelopen eeuwen zullen daarbij verbleken.
Kun je aangeven op welke termijn we het begin van deze crisis kunnen verwachten en ook waarom? Is dat een kwestie van jaren of maanden? icon_e_confused.gif
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: De energie-grondstoffencrisis

Bericht door Ali Yas »

Pilgrim schreef:Kun je aangeven op welke termijn we het begin van deze crisis kunnen verwachten en ook waarom? Is dat een kwestie van jaren of maanden? icon_e_confused.gif
Nu overvraag je me natuurlijk een beetje. Je kunt het vergelijken met de huizenmarkt: ook daar kon je zien dat het een piramidespel werd waar op enig moment de rekening voor moest worden betaald, dat was onvermijdelijk, maar het moment waarop dat begon was wel een paar jaar later dan ik zelf had verwacht. Indicatief waren wel de reclames van banken voor het instappen in vastgoedfondsen (herinner je je dat nog?).

Iets dergelijks zie je nu met goud- en zilverhandelaren. Die zijn al een aantal maanden bezig edelmetalen bij burgers op te halen, terwijl de prijzen op dit moment niet laag zijn. Zij weten dus wat er gaat gebeuren: die prijzen gaan nog verder omhoog, en fors ook. Een andere indicator is de aanbouw van olieopslagtanks: die business loopt als een trein en dat kan geen goed voorteken zijn. De Gasunie is inmiddels op haar gas gaan zitten omdat ze weet dat dat gas een appeltje voor de dorst is.

Maar goed, net als de instorting van de huizenmarkt, die niet plotseling kwam en ook nog niet ten einde is, zal de energie- en grondstoffencrisis ook niet ineens in volle hevigheid losbarsten. In 2010 steeg de prijs van zeldzame aarden spectaculair. Die prijzen zijn intussen weer wat ingezakt, maar toch. Begin 2008 piekte de prijs van olie op 140 dollar per vat, iedereen in rep en roer, maar toen kwam de hypotheekcrisis en zakte de prijs weer met 70% zodat daar niet meer over werd gepraat. Intussen zitten we weer ongeveer op hetzelfde niveau als begin 2008.

De crisis is eigenlijk al begonnen.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89874
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: De energie-grondstoffencrisis

Bericht door Ariel »

Tja!!!!!! icon_eh.gif
Tekort door groene energie

AMSTERDAM - Energiebedrijven vrezen stroomtekorten door de groeiende populariteit van groene energie. Zonne- en windenergie krijgen een groeiend aandeel in de energievoorziening, maar zijn niet altijd voorhanden.

Dat schrijft het FD. In Europa moeten traditionele energiecentrales steeds vaker het veld ruimen voor goedkope, gesubsidieerde groene energie. Toch blijven centrales op basis van fossiele brandstoffen nodig, voor op de dagen waarop groene stroom het laat afweten.

Dat kan flink in de kosten lopen, want exploitanten van gas- en kolencentrales willen een vergoeding voor het aanhouden van buffercapaciteit. De topman van Nederlands grootste stroomproducent waarschuwt in de krant dat 'black-outs' over enkele jaren kunnen plaatsvinden, als niet voldoende geld in buffercapaciteit wordt gestoken.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/1302 ... gie__.html
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: De energie-grondstoffencrisis

Bericht door Ali Yas »

En het mooie is nou dat op de rooie media gesuggereerd wordt dat de schuld daarvoor ligt bij... de conventionele energieleveranciers! Die hadden de narigheid aan moeten zien komen (en, als je even doordenkt, de prijzen tijdig moeten verhogen vanwege de onregelmatige belasting en daarmee gepaard gaande overcapaciteit.) De onregelmatige groene stroom wordt gesubsidieerd, maar de betrouwbare niet-groene stroom niet. Die laatste wordt dus door twee oorzaken extra duur, en als niemand daarvoor wenst te betalen...

:idea: Koop alvast een paar gros waxinelichtjes.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: De energie-grondstoffencrisis

Bericht door Pilgrim »

Gaat uranium de belegging van 2015 worden?

Geplaatst door Jean Wanningen op 10 september, 2014

Uranium is de grondstof waarop kerncentrales draaien. De mondiale energiemarkt kan niet zonder die centrales, juist klimaatalarmisten zouden dat moeten toejuichen, want kernenergie is de schoonste energiebron die er is.

In een grondstoffenrapport van de beleggerswebsite Slimbeleggen.net verscheen gisteren een interessante analyse over de uraniummarkt. In mijn column van vandaag iets meer daarover.

Na de natuurramp in Fukushima verdween Japan even uit beeld. Dat betekende een val van tien procent van de vraag naar uranium, met alle prijsgevolgen van dien. Een ander gevolg van die dalende vraag was dat de mijnbouwers de productie hebben teruggeschroefd, sterker, vorige week sloot de grootste uraniummijn ter wereld, waarmee in één klap elf procent van de wereldwijde uranium productie van de markt verdween.

Maar er treedt een kentering op. Die ontwikkelingen waren voor Bloomberg de reden om een prijsforecast op te stellen, zie grafiek.

Afbeelding
© slimbeleggen, via bloomberg

U ziet dat van alle grondstoffen uranium verreweg de beste papieren heeft volgens de financiële onderzoekers: een upside potential van tegen de tachtig procent, dat is niet mis. De redenen daarvoor zijn dat de prijs van uranium al geruime tijd onder druk staat. Niet alleen door 'Japan', maar ook doordat de VS de ontmanteling en verrijking van Russische kernreactoren gestaakt hebben en omdat vele -veel te dure- lange termijncontracten inmiddels aflopend zijn. Er is dus ruimte voor een opwaartse prijsspiraal en Bloomberg verwacht dat de vraag naar uranium weer zal aantrekken.

Ook de koersen van uraniummijnen zullen daarvan profiteren. De business van exploitatie en ontginning van uranium is vanuit beleggersperspecief niet onaantrekkelijk, omdat de rendementen daar tot wel twee tot vijf keer hoger kunnen uitpakken dan de stijging van de uraniumprijs op de grondstoffenbeurs.

Wat echter misschien nog wel belangrijker is, zijn de geopolitieke ontwikkelingen die zich momenteel voltrekken. Merkel heeft in een opwelling besloten al de Duitse kerncentrales 'dicht' te gooien. Dat betekent echter niet dat deze economisch niet rendabel meer zouden zijn. Nu de economische oorlog tussen de EU en Rusland in alle hevigheid is losgebarsten -en de winter er weer aan komt- zou het weleens zo kunnen zijn dat Merkel wederom een draai maakt van 180 graden en toch maar kiest voor de relatief veilige, maar zeer schone en kosteneffectieve kernenergie. Maar ook in landen als China en Rusland zal het aantal kerncentrales de komende jaren flink toenemen om de stijgende energiebehoefte te dekken, zo is de verwachting. De toegenomen vraag naar uranium zal ongetwijfeld een positief effect hebben op de prijs.

Hoe dan ook, zolang er nog geen thorium centrales op grote schaal uitgenut worden blijft uranium dé grondstof voor kernenergie en daarmee een aantrekkelijke commodity om in te stappen.

http://www.dagelijksestandaard.nl/2014/ ... 015-worden
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: De energie-grondstoffencrisis

Bericht door Pilgrim »

Einde in zicht van Arabische tirannie

Leon de Winter, 11 januari 2015

Hopelijk heeft het sensationele bericht over Blauwe Energie afgelopen week in De Telegraaf Henk Kamp wakker geschud. Het plan om onze polders en wateren vol te plempen met windmolens is in onze tijd natuurlijk volstrekt achterhaald. Wereldwijd wordt aan nieuwe methoden van energieopwekking gewerkt.

Windmolens zijn niet alleen duur maar staan ook regelmatig stil. Dan moeten conventionele centrales bijspringen en de centrales die dat in korte tijd kunnen zijn de meest vuile. Maar de zeeën zijn altijd in beweging, en wat er bij de Universiteit Utrecht aan intelligente nieuwigheidjes werd gevonden kan een grote doorbraak betekenen ten aanzien van het opwekken van eindeloze hoeveelheden schone elektriciteit. En zonder goedkope elektriciteit geen moderne beschaving.

O, zult u zeggen, is De Winter opeens gaan geloven in het gevaar van Global Warming? Nou, nee, niet echt. De aarde wordt eerder bedreigd door Global Cooling dan door Warming – lees het onthullende boek De menselijke maat van Salomon Kroonenberg, hoogleraar geologie aan de TU Delft, erop na. Wie iets over het klimaat van het verleden wil weten, moet niet omhoog maar omlaag kijken, naar de geologische geschiedenis. Kroonenberg laat zien dat ons klimaat het einde van een warme cyclus heeft bereikt.

Brandstapel
Global Warming is een dogma geworden, een geloofsartikel. Wat we zien is sektegedrag. Er zijn serieuze mensen, hoogleraren zoals Kroonenberg, Singer, Lindzen, die zich opwerpen als wetenschappelijke twijfelaars aan de dogma’s van de alarmisten maar die door politici worden afgedaan als: ach, er zijn altijd dwarsliggers. Dat is de mentaliteit van de inquisitie die Giordano Bruno op de brandstapel heeft gezet. Bruno zei dat de aarde om de zon draait, en niet andersom. Dat mocht niet van de Henk Kampen van die tijd. Zeker, Kamp laat niemand verbranden, maar hij luistert niet en weet kennelijk niet dat vooruitgang en kennis niet worden teweeggebracht via consensus maar via dwarsliggers en dissidenten.

Sinds 1998 is er geen temperatuurstijging. De computers die een grote temperatuurstijging door CO2 voorspelden, zijn door de alarmisten met bepaalde veronderstellingen geprogrammeerd en als die voorspellingen vervolgens niet blijken te kloppen pas je de programmering aan en voer je andere veronderstellingen in. Logisch. Maar dat doen de alarmisten niet. Ze kunnen hun geloof in opwarming door CO2 niet opgeven.

Nationale onafhankelijkheid ten aanzien van energieopwekking is een belangrijk doel. In die zin ben ik het eens met de alarmisten. Maar er speelt nog iets anders: we moeten ons bevrijden van de chantage door de huidige leveranciers van fossiele brandstoffen. En met name moeten we een einde maken aan de grootste kapitaalverschuiving in de geschiedenis: de stroom goud naar Arabische, Iraanse en Russische tirannen. Ik ben dus voor alternatieve energiebronnen vanuit geopolitieke redenen, niet zozeer vanuit redenen die samenhangen met het klimaat (ofschoon ik, net als iedereen, graag schone lucht inadem).

Decadent
De Saudische prinsen en hun neven in de Golfstaten vormen zo ongeveer de meest obscene klasse in de moderne geschiedenis. Hun bestaan kenmerkt zich door grenzeloze liederlijkheid; we weten wat ze doen zodra ze hun decadent ingerichte privéjets in Nice of Genève of Londen hebben geparkeerd, namelijk alles wat hun God hen in hun eigen land verboden heeft. En tegelijkertijd financieren ze moskeeën en Koranscholen die overal in de wereld een absurdistische, religieuze leefwijze propageren die de opmaat vormt voor radicalisering – we zien nu in de hele islamitische wereld de gevolgen daarvan. Hun rijkdommen zijn ontstaan omdat we ze betalen voor oppompen van olie – wat we zelf doen, want deze technologie hebben de Saudi’s niet zelf ontwikkeld. Niks ontwikkelen ze.

Het gruwelijke is dat we zelf hebben bijgedragen aan deze gekte. We hadden de olievelden, toen ze ontdekt werden, met gemak kunnen inpikken, maar we vonden dat niet netjes, en dat is mooi van onze koloniale voorvaderen. Maar we hebben daardoor meegeholpen aan de ontwikkeling en instandhouding van Arabische tirannieën en daarmee aan de stagnatie van de islamitische beschaving. Islamitische wetenschappen en kunsten zijn, ondanks de rijkdommen, achtergebleven vergeleken met de ontwikkelingen in het Westen en het Oosten. Er zijn nauwelijks Arabieren die iets kunnen bijdragen aan de menselijke vooruitgang. Met de olierijkdommen hadden de Arabieren hun eigen Harvards en MIT’s kunnen inrichten. Ze hebben dat nagelaten.

De fracking revolutie in Amerika, die Obama en zijn linkse achterban hebben proberen te frustreren, heeft de globale oliemarkt op zijn kop gezet. Amerika kan nu meer olie dan Saudi-Arabië produceren. Daarmee komt het einde in zicht van de Arabische tirannieën (dus ook die van Iran).

Oplossingen
Nu er zoveel fracking-energie is, is het van belang te blijven inzetten op de ontwikkeling van schone verbrandingsmotoren die draaien. 1 op 50, 60, en zelfs 1 op 100 wordt binnenkort haalbaar. Ook hier weer: door te blijven zoeken naar de grenzen van het mogelijke vinden ingenieurs oplossingen. Dat is een culturele kwaliteit die in Saudi-Arabië niet bestaat.

De Arabische sjeiks proberen nu zo snel mogelijk hun miljarden in het Westen te investeren en geldstromen zeker te stellen – door te parasiteren op westers vernuft, westerse uitvindingen, westerse manieren van vrij denken. Hun eigen culturen hebben ze ondermijnd met achterlijke gewoontes.

Het einde van de terreur van de sjeiks: dat is voor mij een van de redenen om te juichen wanneer ik lees over Blauwe Energie. Geen oliegeld meer naar Arabische prinsen en Iraanse moellahs.

http://www.dagelijksestandaard.nl/2015/ ... -tirannie/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: De energie-grondstoffencrisis

Bericht door xplosive »

Sinds 1998 is er geen temperatuurstijging.
Ik heb dit al weerlegd. De zeetemperatuur stijgt wel.
Geen oliegeld meer naar Arabische prinsen en Iraanse moellahs.
Hoe groter de onafhankelijkheid van islamolie hoe beter. Daarmee ben ik het uiteraard roerend eens.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: De energie-grondstoffencrisis

Bericht door Ali Yas »

xplosive schreef:
Sinds 1998 is er geen temperatuurstijging.
Ik heb dit al weerlegd. De zeetemperatuur stijgt wel.
En ik heb al eens uitgelegd waarom dat irrelevant is. De omstandigheden die de atmosferische temperatuur hebben verhoogd, hebben ook invloed op het zeewater. Maar de tijdconstante daarvan is een aantal orden van grootte langer. In de atmosfeer gebeurt er al bijna twee decennia niets structureels meer; de stijging van de inwendige energie van de oceanen zal op de wat langere duur ook stoppen.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Plaats reactie