Bijna-doodervaringen en uittredingen

Deze afdeling is voor algemene topics die niet passen in wat reeds voorzien is. Ze moeten wel aansluiten bij ons thema.
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Bijna-dood ervaringen

Bericht door xplosive »

Ozes schreef:
xplosive schreef:Ik betwist het verhaal niet, maar alleen de interpretatie. Ik zie niet in wat het nut is om verhaal en interpretatie op één grote hoop te gooien, aangezien het 2 verschillende zaken zijn.
De interpretatie moet ook op feiten gebaseerd zijn, interpretatie 1 word ondersteund door het verhaal, interpretatie twee komt volledig uit jouw geest. Er is geen aanwijzing binnen de tekst dat interpretatie twee een mogelijkheid is.
Maar, zoals ik al zei (ik val in herhaling) óók geen aanwijzing dat interpretatie twee géén mogelijkheid is. Een goede detective onderzoekt alternatieve mogelijkheden.
Ozes schreef:
xplosive schreef:Betwist jij dat mensen voorstellingen kunnen maken? Waar het volgens mij om gaat is de discussie welke implicaties deze voorstellingservaringen inhouden.
Vreemde vraag. Jij ziet in het verhaal slechts de mogelijkheid dat het een voorstelling is gemaakt door een mens: "wat zegt dit nou helemaal, anders dan dat mensen in staat zijn tot het maken van mooie voorstellingen?"
Mijn vraag was dus hoe je uit die verklaringen méér zou kunnen afleiden dan dat die mensen het zo ervaren hebben. Het bestaan van een hemel leid ik er niet uit af. Ieder maakt volgens mij op eigen wijze voorstellingen van wat er beleefd wordt, of zie jij dat anders?
Laatst gewijzigd door xplosive op zo okt 14, 2012 11:23 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
Eliabe
Berichten: 3961
Lid geworden op: di mei 12, 2009 8:11 pm

Re: Bijna-dood ervaringen

Bericht door Eliabe »

xplosive schreef: Waarom zou dit zo moeten zijn? De genenmix van vader en moeder zit hem niet alleen in de kleur haar of kleur ogen, maar ook in de karaktereigenschappen. Daar is toch niets vreemds aan? Dit hoeft daarom helemaal niet uit vorige levens verklaard te worden. Het feit dat een-eiige tweelingen zo sterk op elkaar lijken en daarvan zelfs gevallen bekend zijn die elk afzonderlijk en gescheiden opgroeiden en desalniettemin bijna gelijke keuzes in hun leven maakten. Dat maakt de theorie van vorige levens dan dus juist minder sterk.
Ook de tweeling is tov vorige levens te verklaren, echter moet ik dan andere zaken eerst uitleggen voordat we aan de tweeling kunnen beginnen. Dit gaat een studie apart worden en zal buiten de doelstelling van dit forum komen te vallen.
God schiep mens en dier, maar welke idioot bracht de islam hier?
Gebruikersavatar
Ozes
Berichten: 5833
Lid geworden op: za sep 17, 2011 4:05 pm

Re: Bijna-dood ervaringen

Bericht door Ozes »

Mijn vraag was dus hoe je uit die verklaringen méér zou kunnen afleiden dan dat die mensen het zo ervaren hebben. Het bestaan van een hemel leid ik er niet uit af. Ieder maakt volgens mij op eigen wijze voorstellingen van wat er beleefd wordt, of zie jij dat anders?
Het gaat erom dat hij fysiek niet in staat was 'voorstellingen' te maken omdat zijn brein uit stond. Daar voor is bewijs, en zonder tegenbewijs claim je dat de kans groter is dat hij zelf een voorstelling maakte. Maar laat maar hoor, rationalist.
"There is no need to exaggerate the part played in the creation of Bolshevism and in the actual bringing about of the Russian Revolution, by these international and for the most part atheistical Jews, it is certainly a very great one; it probably outweighs all others.

~Winston Churchill.
Gebruikersavatar
Ozes
Berichten: 5833
Lid geworden op: za sep 17, 2011 4:05 pm

Re: Bijna-dood ervaringen

Bericht door Ozes »

Schepsel schreef:
De tweede man in de film leed een normaal leven.

Edit: De derde ook.
Bovendien wekt het de indruk dat bepaalde types mensen verdoemd zijn voor de hel. Mensen die niet geloven, mensen die egoïstisch zijn. Is dat niet wreed, aangezien iedereen een ander karakter heeft?
Het is als met pedofielen. Die zijn zelf vaak misbruikt in hun jeugd maar het is altijd nog een eigen keuze of je daar zelf ook aan begint als volwassene. Als die zich vervolgens zelf ook aan kinderen vergrijpen, zeg je toch ook niet dat ze zielig zijn omdat ze het zelf zo moeilijk hebben gehad?
Dat is zo, maar sommigen zijn compleet gestoord geworden. Als je een kind op zeer jonge leeftijd verwaarloost, geen liefde toont en mishandelt, wordt het vrijwel zeker gek. Echt gek. En wanneer is een mens te egoïstisch? Mag je iets egoïstischer zijn als je kerkganger bent?
Het derde gebod:Gij zult de naam van de Eeuwige, uw God, niet ijdel gebruiken.
Schijnheiligheid is tevens iets waar Jezus vele malen tegen waarschuwde. In mijn ogen heeft iedereen een mate van zelfbeheersing of zelfsturing, ook hen die geestelijke problemen hebben. Ik denk wel dat dit meegewogen word.
"There is no need to exaggerate the part played in the creation of Bolshevism and in the actual bringing about of the Russian Revolution, by these international and for the most part atheistical Jews, it is certainly a very great one; it probably outweighs all others.

~Winston Churchill.
Dhana
Berichten: 7962
Lid geworden op: do nov 27, 2008 10:15 am

Re: Bijna-dood ervaringen

Bericht door Dhana »

het lijkt mij niet echt nut te hebben om nog verder te discussiëren. Xplosive vindt het kennelijk niet meer dan een aardig verhaaltje. Wel of niet bewust verzonnen en denkt dat het een bewijs zou zijn dat de hemel of wat voor nawerelds bestaan dan ook. IK denk niet dat Pigrim het daar voor gepost heeft en dat dat ook zeker niet de bedoeling was van deze neuroloog. Het is, nogmaals een persoonlijke ervaring die zeker niet op zich staat en tot denken aan kan zetten. Als iemand daar niets mee heeft en het zelfs afwijst als een mogelijkheid, is dat zijn goed recht maar verder uitdiepen is volkomen nutteloos.
Wil je in het leven werkelijk leren, moet je in staat zijn buiten het eigen ego te schouwen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89727
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Bijna-dood ervaringen

Bericht door Ariel »

Dhana schreef:het lijkt mij niet echt nut te hebben om nog verder te discussiëren. .
Nou ja, we hebben een goeie discussie gehad. Het maakt niet uit of iemand wel of niet in reincarnatie of een hiernamaals gelooft. Stel dat de atheisten gelijk hebben, en er is verder niks als we sterven, dan weten wij ( de reincarnatie aanhangers ) ook niks meer, en stel dat de hiernamaals leden gelijk hebben, dan weten de scepticus onder ons toch een beetje wat hun te wachten staat, en hoeven ze niet te denken..."Shit, waar ben ik nu terecht gekomen". Het is dus een win win situatie voor beide kampen.

Het geeft ook niet dat we allemaal verschillende ideeen hebben. Ali Sina heeft het eens mooi geformuleerd. Hij schreef.
We do not see human society as a factory were you have to plan and control every aspect of the production but rather as a garden with a life of its own, where all you have to do is assure that the trees and plants are watered and occasionally pruned and weeded, and watch it grow on its own.
Ik kan me herinneren dat hij het ook eens (wat betreft het forum) had over een bloementuin waar verschillende bloemen in groeien. Elke bloem is verschillend, maar elke bloem is waardevol en de moeite waard om naar te kijken, en om van te genieten. En zo hoort het ook. We kunnen "bekvechten" met elkaar , maar we moeten elkaars gedachtengoed en ideeen ook kunnen respecteren.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Bijna-dood ervaringen

Bericht door xplosive »

Ozes schreef:Het gaat erom dat hij fysiek niet in staat was 'voorstellingen' te maken omdat zijn brein uit stond.
Maar mijn vermoeden is nou juist dat hij die voorstellingen pas ging maken toen zijn brein weer op gang kwam.
Ozes schreef:Daar voor is bewijs,
Ik beschouw die ervaring en interpretatie niet als bewijs.
Ozes schreef:claim je dat de kans groter is dat hij zelf een voorstelling maakte.
Het gaat er vooral om wanneer hij die voorstelling maakte.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Bijna-dood ervaringen

Bericht door xplosive »

Dhana schreef:het lijkt mij niet echt nut te hebben om nog verder te discussiëren. Xplosive vindt het kennelijk niet meer dan een aardig verhaaltje. Wel of niet bewust verzonnen en denkt dat het een bewijs zou zijn dat de hemel of wat voor nawerelds bestaan dan ook. IK denk niet dat Pigrim het daar voor gepost heeft en dat dat ook zeker niet de bedoeling was van deze neuroloog. Het is, nogmaals een persoonlijke ervaring die zeker niet op zich staat en tot denken aan kan zetten. Als iemand daar niets mee heeft en het zelfs afwijst als een mogelijkheid, is dat zijn goed recht maar verder uitdiepen is volkomen nutteloos.
Ik weet niet wat jij in de openingspost gelezen hebt, maar ik las dit:
Bewijzen bijna-doodervaringen dat ons na het overlijden iets te wachten staat? Neurochirurg Eben Alexander dacht beter te weten, totdat hij zelf op het randje van leven en dood balanceerde. Nu verkondigt hij stellig: de hemel bestaat.
Dus laten we daar nou niet omheen draaien. Wat de bedoeling van Pilgrim precies geweest is met het posten van zijn openingspost kan Pilgrim ons uitsluitend zèlf uit de doeken doen.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Bijna-dood ervaringen

Bericht door Pilgrim »

xplosive schreef:Wat de bedoeling van Pilgrim precies geweest is met het posten van zijn openingspost kan Pilgrim ons uitsluitend zèlf uit de doeken doen.
Maar waarom zou ik dat doen? :lol:
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Bijna-dood ervaringen

Bericht door xplosive »

Pilgrim schreef:
xplosive schreef:Wat de bedoeling van Pilgrim precies geweest is met het posten van zijn openingspost kan Pilgrim ons uitsluitend zèlf uit de doeken doen.
Maar waarom zou ik dat doen? :lol:
Ik weet het niet. Als je dat had gewild had je het misschien al gedaan.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Bijna-dood ervaringen

Bericht door Pilgrim »

Laat ik het er maar op houden dat ik een hint kreeg van iemand. Meer wil ik er inderdaad niet over zeggen. ;)
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Dhana
Berichten: 7962
Lid geworden op: do nov 27, 2008 10:15 am

Re: Bijna-dood ervaringen

Bericht door Dhana »

xplosive schreef:
Ozes schreef:Het gaat erom dat hij fysiek niet in staat was 'voorstellingen' te maken omdat zijn brein uit stond.
Maar mijn vermoeden is nou juist dat hij die voorstellingen pas ging maken toen zijn brein weer op gang kwam.
Ik zou dat ook aandragen als ik een scepsis was want dat zou dan beter bij mijn eigen overtuiging passen. Punt is alleen dat er duizenden verklaringen zijn van mensen die werkelijk aantoonbaar klinisch dood waren en uit hun lichaam zweefden en alles wat er gezegd werd door artsen, verpleegsters en omstanders gehoord hebben en gezien hebben wat er met hun lichaam gebeurde. Niet dat ik daar nu een halszaak van maak maar daarmee alleen maar wil aantonen dat er dus kennelijk "iets" over blijft dat in staat is om waar te nemen met alle lichaamsfuncties op nul. Of je moet dat alles naar het rijk der fabelen verwijzen. Dan houdt het uiteraard op.

Verder denk ik dat een neuroloog beter op de hoogte is van de werking van hersenen dan wij als leken.
Wil je in het leven werkelijk leren, moet je in staat zijn buiten het eigen ego te schouwen.
Dhana
Berichten: 7962
Lid geworden op: do nov 27, 2008 10:15 am

Re: Bijna-dood ervaringen

Bericht door Dhana »

Ik wil toch nog even terug komen op de vraag van Explosive over wat de geest dan inhoudt volgens mij. Toen ik getroffen werd door een dubbel herseninfarct, heb ik zelf de ambulance gebeld en toen die kwamen gezegd wie ik was, hoe oud ik ben en waar mijn zorgpasje lag en nog even vermeld dat ik geen drankprobleem had en geen drugs gebruikte. Gezien het getroffen gebied in mijn hersenen was dat zo vlak na de infarcten medisch gezien onmogelijk. Mijn geest heeft dus dingen voor elkaar gekregen waar het op dat moment medisch gezien de mogelijkheden niet toe had. Daarna is het licht voor 2 dagen uitgegaan bij me maar dat was omdat ik dat met mijn geest toestond.
Wil je in het leven werkelijk leren, moet je in staat zijn buiten het eigen ego te schouwen.
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Bijna-dood ervaringen

Bericht door xplosive »

Dhana schreef:
xplosive schreef:
Ozes schreef:Het gaat erom dat hij fysiek niet in staat was 'voorstellingen' te maken omdat zijn brein uit stond.
Maar mijn vermoeden is nou juist dat hij die voorstellingen pas ging maken toen zijn brein weer op gang kwam.
Ik zou dat ook aandragen als ik een scepsis was want dat zou dan beter bij mijn eigen overtuiging passen. Punt is alleen dat er duizenden verklaringen zijn van mensen die werkelijk aantoonbaar klinisch dood waren en uit hun lichaam zweefden en alles wat er gezegd werd door artsen, verpleegsters en omstanders gehoord hebben en gezien hebben wat er met hun lichaam gebeurde. Niet dat ik daar nu een halszaak van maak maar daarmee alleen maar wil aantonen dat er dus kennelijk "iets" over blijft dat in staat is om waar te nemen met alle lichaamsfuncties op nul. Of je moet dat alles naar het rijk der fabelen verwijzen. Dan houdt het uiteraard op.
Ik heb wel gehoord van mensen die onder narcose (maar niet klinisch dood) een ervaring hadden die er op leek alsof ze buiten hun lichaam traden. Misschien dat je mij kan verwijzen naar een gedocumenteerd geval waarin een persoon op de operatietafel exact kon beschrijven wat de mensen in de operatiekamer deden, terwijl onomstotelijk vast stond dat de persoon in het tijdvak waarin de gebeurtenissen beschreven werden precies samenviel met het tijdvak waarin de persoon klinisch dood was.
Dhana schreef:Verder denk ik dat een neuroloog beter op de hoogte is van de werking van hersenen dan wij als leken.
Uiteraard. Maar dat wil niet zeggen dat een neuroloog de loop der gebeurtenissen van zijn eigen ervaringen daarom juist moet interpreteren. Een neuroloog is ook maar een mens en kan zich dus óók vergissen.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Bijna-dood ervaringen

Bericht door Pilgrim »

Ik ken inderdaad een paar van zulke gevallen, maar ik moet mijn boeken weer napluizen om ze te vinden. Één geval staat me nog bij. Iemand wist na zo'n BDE te vertellen dat er een rode damesschoen in de goot van het dak van het ziekenhuis lag, waar die persoon toen verzorgd werd, omdat hij/zij(?) dat tijdens de BDE gezien had. Toen ze later gingen kijken bleek dat te kloppen.
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Bijna-dood ervaringen

Bericht door xplosive »

Dhana schreef:Ik wil toch nog even terug komen op de vraag van Explosive over wat de geest dan inhoudt volgens mij. Toen ik getroffen werd door een dubbel herseninfarct, heb ik zelf de ambulance gebeld en toen die kwamen gezegd wie ik was, hoe oud ik ben en waar mijn zorgpasje lag en nog even vermeld dat ik geen drankprobleem had en geen drugs gebruikte. Gezien het getroffen gebied in mijn hersenen was dat zo vlak na de infarcten medisch gezien onmogelijk.
Er zijn veel zaken die medici denken te weten, maar feitelijk zijn er nog heel veel onbekendheden en ononderzochte gebieden, zodat de verklaring "medisch gezien onmogelijk" op mij geen indruk maakt. Er zijn bovendien ook geen 2 mensen gelijk aan elkaar (behalve dan misschien in grote mate een-eiige tweelingen) en dus ook niet de hersenen van 2 verschillende mensen. Verder is het niet ondenkbaar dat verschillende delen van de hersenen bepaalde functies ondersteunen die doorgaans voornamelijk (maar niet noodzakelijkerwijs uitsluitend) in een bepaald gebied van de hersenen zetelen.

Ik heb ooit een verhaal gehoord over iemand die volgens de medici ongeneeslijk kanker had en misschien nog maar 2 weken te leven. Er was iemand die de kankerpatient aanraadde om veel bietensap te drinken. De kankerpatient genas volkomen. Toen degene die het verhaal aan mij vertelde (of het waar was weet ik niet, maar hij leek mij redelijk betrouwbaar) volgens zijn zeggen aan de medici vroeg of het dan niet interessant zou zijn om te onderzoeken welk effect bietensap op kanker kan hebben kreeg hij als antwoord dat ze dergelijke "onzin" niet wilden onderzoeken en dat het een zeer gelukkig "toeval" was dat de man genezen was. Dus hoe betrouwbaar zijn medici dan vraag ik mij af.
Dhana schreef:Mijn geest heeft dus dingen voor elkaar gekregen waar het op dat moment medisch gezien de mogelijkheden niet toe had.
Je bedoelt hoogstwaarschijnlijk "waartoe het lichaam medisch gezien de mogelijkheden niet had". Je kunt ook concluderen dat die medische mogelijkheden er blijkbaar wel waren. Het kan daarbij ook nog zo zijn geweest dat het infarct gedurende het tijdsverloop pas echt goed toe begon te slaan in de gebieden die jou volgens medici hadden moeten uitschakelen nadat je de nodige dingen nog hebt kunnen zeggen, waardoor je nog net de tijd had om te zeggen wat je deed.
Dhana schreef:Daarna is het licht voor 2 dagen uitgegaan bij me maar dat was omdat ik dat met mijn geest toestond.
Ik ben er wel van overtuigd dat een krachtige fixatie mensen tot meer in staat stelt dan gewoonlijk. Zo is bijvoorbeeld bekend dat mensen met een manische aanval reuzekrachten kunnen ontwikkelen.
Laatst gewijzigd door xplosive op ma okt 15, 2012 4:28 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Bijna-dood ervaringen

Bericht door xplosive »

Pilgrim schreef:Ik ken inderdaad een paar van zulke gevallen, maar ik moet mijn boeken weer napluizen om ze te vinden. Één geval staat me nog bij. Iemand wist na zo'n BDE te vertellen dat er een rode damesschoen in de goot van het dak van het ziekenhuis lag, waar die persoon toen verzorgd werd, omdat hij/zij(?) dat tijdens de BDE gezien had. Toen ze later gingen kijken bleek dat te kloppen.
Het is de vraag of iemand met een BDE-ervaring op het moment van die BDE-ervaring klinisch dood is. Daar gaat het in dit verband om. Het lijkt er wel op dat mensen meer kunnen waarnemen dan alleen met huid, neus, oren en ogen mogelijk is. Bij uitval (of afzwakking) van bepaalde hersendelen kan wellicht juist dat andere waarnemingsvermogen versterkt worden, waardoor je als het ware als een soort "radar" gaat fungeren. Ik ben sowieso wel benieuwd naar de jou bekende en gedocumenteerde gevallen.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Teva Teff

Re: Bijna-dood ervaringen

Bericht door Teva Teff »

Pilgrim schreef:Ik ken inderdaad een paar van zulke gevallen, maar ik moet mijn boeken weer napluizen om ze te vinden. Één geval staat me nog bij. Iemand wist na zo'n BDE te vertellen dat er een rode damesschoen in de goot van het dak van het ziekenhuis lag, waar die persoon toen verzorgd werd, omdat hij/zij(?) dat tijdens de BDE gezien had. Toen ze later gingen kijken bleek dat te kloppen.
Waar is die rode damesschoen gebleven?
Dhana
Berichten: 7962
Lid geworden op: do nov 27, 2008 10:15 am

Re: Bijna-dood ervaringen

Bericht door Dhana »

xplosive schreef:
Dhana schreef:Ik heb wel gehoord van mensen die onder narcose (maar niet klinisch dood) een ervaring hadden die er op leek alsof ze buiten hun lichaam traden. Misschien dat je mij kan verwijzen naar een gedocumenteerd geval waarin een persoon op de operatietafel exact kon beschrijven wat de mensen in de operatiekamer deden, terwijl onomstotelijk vast stond dat de persoon in het tijdvak waarin de gebeurtenissen beschreven werden precies samenviel met het tijdvak waarin de persoon klinisch dood was.
Dhana schreef:Verder denk ik dat een neuroloog beter op de hoogte is van de werking van hersenen dan wij als leken.
Uiteraard. Maar dat wil niet zeggen dat een neuroloog de loop der gebeurtenissen van zijn eigen ervaringen daarom juist moet interpreteren. Een neuroloog is ook maar een mens en kan zich dus óók vergissen.

Sorry, Explosive. Ik houd er geen databank op na omdat ik ooit misschien eens zaken moet gaan""bewijzen". Ik heb wel even gekeken en internet staat er bol van evenals een tegenartikel van Skepsis. Ik zou zeggen, leef je uit. En ja, iedereen kan zich vergissen. Een neuroloog is ook maar een mens maar dan alleen wel als het jou beter uitkomt.

Misschien waren vroegere Christelijke geleerden wel helemaal geen Christen maar hielden dat geheim uit angst voor sancties. Dat heb ik je ooit eens horen beweren in een andere discussie. Missschien zijn al die BDE ervaringen wel één groot complot van een groep Christenen om mensen op het verkeerde been te zettten. Je tegenargumenten staan stijf van allerlei misschienen. Misschien zijn al die statieken waar jij mee op de proppen komt om zaken aan te onderbouwen wel vergissingen want die zijn immers ook door mensen gemaakt. Zo kan iedereen wel zijn eigen misschientjes lanceren als er iets beweerd wordt wat niet in het eigen straatje van pas komt.
Wil je in het leven werkelijk leren, moet je in staat zijn buiten het eigen ego te schouwen.
Dhana
Berichten: 7962
Lid geworden op: do nov 27, 2008 10:15 am

Re: Bijna-dood ervaringen

Bericht door Dhana »

xplosive schreef:[quote="Dhana"Ik heb wel gehoord van mensen die onder narcose (maar niet klinisch dood) een ervaring hadden die er op leek alsof ze buiten hun lichaam traden. Misschien dat je mij kan verwijzen naar een gedocumenteerd geval waarin een persoon op de operatietafel exact kon beschrijven wat de mensen in de operatiekamer deden, terwijl onomstotelijk vast stond dat de persoon in het tijdvak waarin de gebeurtenissen beschreven werden precies samenviel met het tijdvak waarin de persoon klinisch dood was.
Dhana schreef:Verder denk ik dat een neuroloog beter op de hoogte is van de werking van hersenen dan wij als leken.
Uiteraard. Maar dat wil niet zeggen dat een neuroloog de loop der gebeurtenissen van zijn eigen ervaringen daarom juist moet interpreteren. Een neuroloog is ook maar een mens en kan zich dus óók vergissen.
Nogmaals ook statieken zijn gemaakt door mensens die zich kunnen vergissen. Ik word er een beetje mies van om wel die wel aan te moeten nemen als jij een punt wil maken en als dat andersom het geval is wordt de boel in twijfel getrokken met als reden dat het ineens om mensenwerk gaat.
Wil je in het leven werkelijk leren, moet je in staat zijn buiten het eigen ego te schouwen.
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Bijna-dood ervaringen

Bericht door xplosive »

Dhana schreef:Nogmaals ook statieken zijn gemaakt door mensen die zich kunnen vergissen. Ik word er een beetje mies van om wel die wel aan te moeten nemen als jij een punt wil maken en als dat andersom het geval is wordt de boel in twijfel getrokken met als reden dat het ineens om mensenwerk gaat.
Er is wel een verschil. Het ging hier niet om een wetenschappelijke verhandeling of onderzoekswaarnemingen van de betreffende neuroloog, maar om een persoonlijke beleving van die neuroloog, waarbij die neuroloog er zonder bewijs van uitgaat dat zijn ervaringen en het uitvallen van zij hersenen simultaan plaatsvonden. Zijn ervaringen zijn gegeven en het uitvallen van zijn hersenen is gegeven, maar voor de gelijktijdigheid daarvan is geen enkel bewijs. Het niet gelijktijdig plaatsvinden van die twee gebeurtenissen wordt niet door onderzoeksgegevens uitgesloten.
Laatst gewijzigd door xplosive op ma okt 15, 2012 9:10 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Bijna-dood ervaringen

Bericht door xplosive »

Dhana schreef:Missschien zijn al die BDE ervaringen wel één groot complot van een groep Christenen om mensen op het verkeerde been te zettten.
Zover wil ik niet gaan. Ik wil best aannemen dat de ervaringen (misschien op een enkele uitzondering na) reëel zijn. Het gaat mij slechts om de interpretatie van die ervaringen en de implicaties daarvan.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
Schepsel
Berichten: 4929
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 6:43 pm
Locatie: 하늘

Re: Bijna-dood ervaringen

Bericht door Schepsel »

Zou het niet kunnen dat door zuurstofgebrek in de hersenen er allerlei hallucinaties komen, en dan vaak van eenzelfde soort? Bij meerdere verschijnselen waar je hallucinaties hebt kan je geloof ik hebben dat per verschijnsel, de hallucinaties behoorlijk overeen komen. Zoals roze olifantjes, bijvoorbeeld.
Ik heb de beste feiten. Het zijn alternatieve feiten. Niemand respecteert de feiten meer dan ik. De rest is FAKE NEWS. SNEU. Net als ''zogenaamde rechters'' en scheiding der machten, SNEU.
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Bijna-dood ervaringen

Bericht door xplosive »

Schepsel schreef:Zou het niet kunnen dat door zuurstofgebrek in de hersenen er allerlei hallucinaties komen, en dan vaak van eenzelfde soort? Bij meerdere verschijnselen waar je hallucinaties hebt kan je geloof ik hebben dat per verschijnsel, de hallucinaties behoorlijk overeen komen. Zoals roze olifantjes, bijvoorbeeld.
Natuurlijk kan dat en daar is ook onderzoek naar gedaan, maar het ging hier om het volledig uitvallen van de hersenen. Als je dan tegelijkertijd hallucinaties hebt, dan zetelen die dus ergens anders dan in de hersenen.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
Schepsel
Berichten: 4929
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 6:43 pm
Locatie: 하늘

Re: Bijna-dood ervaringen

Bericht door Schepsel »

xplosive schreef:
Schepsel schreef:Zou het niet kunnen dat door zuurstofgebrek in de hersenen er allerlei hallucinaties komen, en dan vaak van eenzelfde soort? Bij meerdere verschijnselen waar je hallucinaties hebt kan je geloof ik hebben dat per verschijnsel, de hallucinaties behoorlijk overeen komen. Zoals roze olifantjes, bijvoorbeeld.
Natuurlijk kan dat en daar is ook onderzoek naar gedaan, maar het ging hier om het volledig uitvallen van de hersenen. Als je dan tegelijkertijd hallucinaties hebt, dan zetelen die dus ergens anders dan in de hersenen.
Die tijd is heel moeilijk te meten lijkt me. Een droom kan heel lang lijken te duren, maar in een paar seconden plaatsvinden. Maar wel interessant!
Ik heb de beste feiten. Het zijn alternatieve feiten. Niemand respecteert de feiten meer dan ik. De rest is FAKE NEWS. SNEU. Net als ''zogenaamde rechters'' en scheiding der machten, SNEU.
Plaats reactie