Verdomming van het onderwijs

Deze afdeling is voor algemene topics die niet passen in wat reeds voorzien is. Ze moeten wel aansluiten bij ons thema.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Verdomming van het onderwijs

Bericht door Pilgrim »

School in Rotterdam blijkt een grote chaos te zijn: seks op toilet en dealen in de gang

Door Lars Benthin, 9 augustus 2018

Afbeelding

Elke tiener doet af en toe wel wat rebels en ik zal de laatste persoon zijn die zal aangeven dat die een heilig boontje is geweest in het verleden. Op het MBO van Zadkine en Albeda in Prins Alexander in Rotterdam maken ze het echter wel heel erg bont. Sterker nog, het is ‘bij de beesten af’: ondermijnen van gezag, anarchie, dealen en seksen. Het is een representatie van de straatcultuur van Rotterdam in het schoolgebouw.

Leefbaar Rotterdam wil daar korte metten mee maken, dus raadslid Jari Esbeukman heeft schriftelijke vragen gesteld:

„Een deel van het personeel verzaakt les te geven doordat ze de leerlingen niet aankunnen, sommige andere leraren boeken wel klaslokalen maar komen niet opdagen, weer andere pokeren met elkaar onder werktijd.”

Een deel van de leerlingen zou alle regels naast zich neer hebben gelegd en doen waar ze zin in hebben. „En daarmee verziekt een kleine groep raddraaiers het voor de rest die deze opleiding wil doen en recht op goed onderwijs heeft.”

Een geliefde bezigheid tussendoor is ’seks op de toiletten’, stellen klokkenluiders aan Esbeukman. „Ondanks de vele beveiligers is er geen controle op wie binnen komt en wie niet. Er zijn schoolpassen maar als die kwijt zijn krijg je een nieuwe en die is anoniem.”

Er wordt ook niet bijgehouden wie er wel en niet zijn, er wordt absentiefraude gepleegd, aldus de klokkenluiders. „Daarom wil ik dat de wethouder een onderzoek uitvoert naar de afwezigheidsregistratie.”

Uiteindelijk kan de gemeente natuurlijk niet veel doen, want daar is de institutie helemaal niet verantwoordelijk voor. Wat Esbeukman denkt te kunnen bereiken, is vooralsnog een raadsel. Toch is het goed dat hij dit probleem op de kaart zet, want het geeft goed weer in wat voor gezagsproblemen dit soort scholen in verzeild zijn geraakt.

Rotterdam heeft al veel problemen met het kwaliteit van het onderwijs en zeker op MBO scholen. De stad loopt zelfs het risico wederom een verloren generatie voort te brengen door dit soort problemen op scholen. Niet alleen op MBO’s maar ook op scholen die VMBO onderwijs geven. De lokale politiek kan hier niet zo veel aan doen, maar hopelijk geeft dit wel een sterk signaal af richting de landelijke politiek. Er moet nu ingegrepen worden, voordat het helemaal uit de hand loopt.

http://www.dagelijksestandaard.nl/2018/ ... n-de-gang/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Verdomming van het onderwijs

Bericht door Pilgrim »

Lerarentekort op middelbare scholen: 'Bepaalde vakken vervallen'

01 februari 2019

Afbeelding

Middelbare scholen vrezen dat ze bepaalde vakken straks niet meer kunnen geven, omdat ze er geen leraren meer voor kunnen vinden.

De overkoepelende organisatie van alle Nederlandse middelbare scholen, de VO-raad, zegt in De Telegraaf dat het schrappen van vakken ’onwenselijk, maar onvermijdelijk’ is. "We geven bijvoorbeeld veel minder informatica en Duits dan we zouden willen", zegt een Rotterdamse schoolbestuurder in de krant.

Andere vakken waar een tekort dreigt zijn wiskunde, scheikunde, Nederlands en de klassieke talen. “Iedereen is zich welbewust van het probleem, maar je kan op de korte termijn geen blik open trekken”, zegt Stan Termeer van de VO-raad tegen RTL Nieuws.

De boel draaiende
Het wegstrepen van vakken is de nieuwste manier om het lerarentekort op te vangen. Het aantal vacatures in het voortgezet onderwijs loopt binnen tien jaar op tot 1200. Leerlingen zullen in de nabije toekomst minder keuzevakken aangeboden krijgen en het moeten doen met minder lesuren of onbevoegden voor de klas voor de verplichte vakken.

Volgens Termeer houden scholen met lapmiddelen de boel draaiende. "De docent natuurkunde geeft dan ook wiskunde bijvoorbeeld."

Tekortvakken
Het ministerie van Onderwijs bevestigt dat scholen in sommige regio’s steeds meer moeite om leraren te vinden voor zogeheten tekortvakken. Deze vakken zijn bijvoorbeeld de vreemde talen en de bètavakken.

Het is onmogelijk om aan te geven hoe groot het tekort op dit moment is, meldt het ministerie. Het kan namelijk elke dag anders zijn.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... -vervallen
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24957
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Verdomming van het onderwijs

Bericht door King George »

’Leraren haken af om parkeergeld’

Door MICHIEL VAN RENSELAAR

30 jan. 2019 in BINNENLAND



UTRECHT - Heel wat basis- en middelbare scholen in Utrecht hebben grote moeite met het aantrekken van nieuwe docenten vanwege de torenhoge parkeerkosten in de stad. Dat blijkt uit een onderzoek van de VVD.


Afbeelding
Docenten hebben geen trek om iedere dag een flink bedrag kwijt te zijn aan parkeerkosten.Ⓒ HOLLANDSE HOOGTE

Leraren van buiten Utrecht weigeren om dagelijks tientallen euro’s van hun salaris in te leveren voor een parkeerplaats.

„Veel scholen geven aan dat sollicitatiegesprekken regelmatig stuklopen op de kwestie parkeren. Nu is er nog niets geregeld”, zegt VVD-raadslid Tess Meerding. „Veel leraren komen uit andere plaatsen. Wonen in Utrecht wordt steeds duurder en is voor docenten vaak niet te betalen.”

Tarieven
De Utrechtse parkeertarieven lopen uiteen. Een juf die haar auto in Tuinwijk neerzet betaalt 2,93 euro per uur. Een dagkaart kost 20,59 euro. Deze gaat pas vanaf 09.00 uur gelden. Een basisschoolleraar is dan al minstens een uur aan het werk.

De tarieven in de binnenstad liggen veel hoger. Een docent is voor een werkdag van acht uur 42,80 euro kwijt. Een dagkaart kost 37,50.

De VVD diende in 2017 een amendement in voor een flinke parkeerkorting. De gemeenteraad veegde het plan van tafel.

De VVD-politica laat het er echter niet bij zitten. Volgende week presenteert ze een onderzoek aan de gemeenteraad, waaruit blijkt dat op z’n minst dertien basis- en middelbare scholen aangeven met dezelfde problemen te kampen. Vijf verwachten nog moeilijkheden. Ook SPO Utrecht, met 37 scholen, en de Katholieke Scholen Stichting Utrecht, met 25 scholen, erkennen het probleem.

Dilemma
„Schoolbesturen zitten met een moreel dilemma. Natuurlijk willen ze de parkeerkosten van hun personeel vergoeden, maar dat zou ten koste gaan van de kwaliteit van het onderwijs. Het is natuurlijk een enorme aanslag op het budget”, zegt het raadslid.

De VVD pleit ervoor dat leraren het bewonerstarief gaan betalen. „De vergunninghouders zijn overdag vaak op werk. Het schoolpersoneel kan dan makkelijk op hun plekken parkeren.”


De Telegraaf
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24957
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Verdomming van het onderwijs

Bericht door King George »

Pilgrim schreef:
School in Rotterdam blijkt een grote chaos te zijn: seks op toilet en dealen in de gang
Spoiler! :
Door Lars Benthin, 9 augustus 2018

Afbeelding

Elke tiener doet af en toe wel wat rebels en ik zal de laatste persoon zijn die zal aangeven dat die een heilig boontje is geweest in het verleden. Op het MBO van Zadkine en Albeda in Prins Alexander in Rotterdam maken ze het echter wel heel erg bont. Sterker nog, het is ‘bij de beesten af’: ondermijnen van gezag, anarchie, dealen en seksen. Het is een representatie van de straatcultuur van Rotterdam in het schoolgebouw.

Leefbaar Rotterdam wil daar korte metten mee maken, dus raadslid Jari Esbeukman heeft schriftelijke vragen gesteld:

„Een deel van het personeel verzaakt les te geven doordat ze de leerlingen niet aankunnen, sommige andere leraren boeken wel klaslokalen maar komen niet opdagen, weer andere pokeren met elkaar onder werktijd.”

Een deel van de leerlingen zou alle regels naast zich neer hebben gelegd en doen waar ze zin in hebben. „En daarmee verziekt een kleine groep raddraaiers het voor de rest die deze opleiding wil doen en recht op goed onderwijs heeft.”

Een geliefde bezigheid tussendoor is ’seks op de toiletten’, stellen klokkenluiders aan Esbeukman. „Ondanks de vele beveiligers is er geen controle op wie binnen komt en wie niet. Er zijn schoolpassen maar als die kwijt zijn krijg je een nieuwe en die is anoniem.”

Er wordt ook niet bijgehouden wie er wel en niet zijn, er wordt absentiefraude gepleegd, aldus de klokkenluiders. „Daarom wil ik dat de wethouder een onderzoek uitvoert naar de afwezigheidsregistratie.”

Uiteindelijk kan de gemeente natuurlijk niet veel doen, want daar is de institutie helemaal niet verantwoordelijk voor. Wat Esbeukman denkt te kunnen bereiken, is vooralsnog een raadsel. Toch is het goed dat hij dit probleem op de kaart zet, want het geeft goed weer in wat voor gezagsproblemen dit soort scholen in verzeild zijn geraakt.

Rotterdam heeft al veel problemen met het kwaliteit van het onderwijs en zeker op MBO scholen. De stad loopt zelfs het risico wederom een verloren generatie voort te brengen door dit soort problemen op scholen. Niet alleen op MBO’s maar ook op scholen die VMBO onderwijs geven. De lokale politiek kan hier niet zo veel aan doen, maar hopelijk geeft dit wel een sterk signaal af richting de landelijke politiek. Er moet nu ingegrepen worden, voordat het helemaal uit de hand loopt.
http://www.dagelijksestandaard.nl/2018/ ... n-de-gang/
Hoe groot is het percentage allochtonen?
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12549
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Verdomming van het onderwijs

Bericht door sjun »

Misschien worden die arme jongeren geboren uit vanuit Afrika ingekomenen wel gewoon overvraagd. Roodverpolitiekte 'wetenschap' (of zal ik het als geloofsovertuiging duiden) wil het niet, maar wetenschappelijke studies geven toch echt aanknopingspunten voor wat we als gevolg van opgedrongen diversiteit in onze samenleving en dus ook in het onderwijs zien plaatsvinden.

Race & IQ denial explained


Overigens valt er wel degelijk iets op de evolutie-theorie af te dingen die in de clip gepresenteerd wordt. Nog steeds is er geen tussenvorm tussen aap en mens gevonden. Dus wetenschappelijk is de theorie bepaald niet, eerder wordt er naar een gewenste conclusie toegeschreven. Het zou bijvoorbeeld zeer wel mogelijk kunnen zijn dat er wat genetisch gemodificeerd is om op het wezen mens uit te komen. maar om een of andere reden wordt daar strak van weggekeken. Niettein snijdt de clip hout met betrekking tot analyse van de ontkenning van de relatie tussen ras en IQ verschillen. Daarnaast biedt de in de clip aangeboden informatie ook uitstekend zicht op de manieren van oneigenlijke argumentatie als bijvoorbeeld W.i.m. H.u.t.t.en (en zijn digitale alter ego's) inzet om mensen te irriteren die niet zijn politieke mening aanhangen.
:greeting2:

Edit: 29.12.20 gecensureerd youtube-filmpje door elders geparkeerde backup vervangen.
Laatst gewijzigd door sjun op di dec 29, 2020 5:59 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Verdomming van het onderwijs

Bericht door Pilgrim »

Nou, die film is snel weg gecensureerd. :shock:
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12549
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Verdomming van het onderwijs

Bericht door sjun »

Afbeelding

Niet te geloven zeg. Het verheldert nog maar weer eens de noodzaak tot direct eigen backups maken.

Conversations with John Anderson: Featuring Niall Ferguson
Laatst gewijzigd door sjun op za feb 02, 2019 6:19 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12549
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Verdomming van het onderwijs

Bericht door sjun »

Tijd om eens even uit te dagen of de censuurtentakels van Google's youtube ook bij ons meekijken.

James Watson, Nobel Prize winner, exposes Malema's achilles heel

:rolleyes:

En vergeet niet, Afrika staat nog een bevolkingsexplosie te wachten. Bij ongewijzigd beleid komt er een grote toestroom van lieden met een soortgelijk IQ richting Europa. Die mensen zijn niet geëcupeerd om te functioneren in de Europese samenleving waarin scholing noodzakelijk geworden is om aan het productieve arbeidsproces deel te kunnen nemen. Ergo komen zij hun hand ophouden, de zorg, het onderwijs, het sociale werk en justitie belasten en de straat onveilig maken. Natuurlijk niet allemaal maar toch zeker degenen die domweg niet mee kunnen komen. Daar helpt geen positieve discriminatie aan als moeder natuur maar blijft tegenwerken met de toegekende IQ hoogte. Daar helpt dus ook geen politiekcorrect wegkijkend goedgeloof aan. Daarom moeten er nu al maatregelen genomen worden om de grenzen veel selectiever te openen om niet met het beleid van nu over een generatie een enorme burgeroorlog wegen structurele solidariteitsovervraging te veroorzaken. Intussen doen vooruitzienden er goed aan hun eigen verdediging op orde te hebben en vast een plan B te maken voor het geval de huidige verdomming er in onze contreien al toe leidt dat de zaken alsnog verschrikkelijk uit de hand gaan lopen.
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Verdomming van het onderwijs

Bericht door mercator »

sjun schreef:om niet met het beleid van nu over een generatie een enorme burgeroorlog wegen structurele solidariteitsovervraging te veroorzaken.
Ik ben het eens met je analyse , behalve dan over die burgeroorlog. Die gaat er niet komen omdat er simpelweg niet voldoende jong volwassen blanke mensen zullen zijn om die te voeren. En degenen die er nog over zullen zijn lopen nu totaal gehersenspoeld mee in de spijbel-optochten om het klimaat te redden dus dat belooft ook al niet veel goeds.
We moeten ons het met het idee verzoenen dat het spel verloren is en dat barbaars Afrika beschaafd Europa zal overrompelen. Het Zuid Afrikaanse scenario zeg maar maar dan enorm uitvergroot.En dat zal Europa dan helemaal aan zichzelf te danken hebben.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12549
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Verdomming van het onderwijs

Bericht door sjun »

IK denk dat daar via Oost-Europese connecties en vanuit Oost-Europese belangen nog wel iets aan te veranderen valt. Wel vaker hebben de Slaven Europa gered. Ook Spanje werd vanuit de veilige enclaves waarin bloeiende gemeenschappen ontstonden bereid voor de succesvolle reconquista. Beschaafd zal dat langs die weg natuurlijk allemaal niet gaan verlopen. Zonder vuile handen in en gevecht voor de vrijheid wordt er geen oorlog gewonnen.
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Verdomming van het onderwijs

Bericht door mercator »

sjun schreef:IK denk dat daar via Oost-Europese connecties en vanuit Oost-Europese belangen nog wel iets aan te veranderen valt. Wel vaker hebben de Slaven Europa gered.
Je bedoelt hier de solo-actie van Poolse koning Sobieski in 1683 om de Turken weg te jagen van Wenen. En dat had even goed niet kunnen gebeuren, de Hollanders en de Fransen waren zelfs bondgenoten van de Turken tegen de Spaanse en Oostenrijke Habsburgers. Ook nu is de EU maffia een vijand van de eigen Europese bevolking dus ik denk dat de Russen en Polen ons de eigen boontjes zullen laten doppen en ik kan ze geen ongelijk geven. In de Oost Europese landen kijken ze met grote ogen vol ongeloof naar de West Europese wil tot zelfdestructie.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Verdomming van het onderwijs

Bericht door Ariel »

Ja... :nietverstaan: Dat krijg je als je het land vol dumpt met vreemd volk die thuis alleen hun moedertaal spreken. Net zoals het gebruik van lidwoorden. Die krijg je er ook bijna niet in.

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Verdomming van het onderwijs

Bericht door mercator »

Ariel schreef:Ja... :nietverstaan: Dat krijg je als je het land vol dumpt met vreemd volk die thuis alleen hun moedertaal spreken. Net zoals het gebruik van lidwoorden. Die krijg je er ook bijna niet in.
Onze eigen blanke politici en ook journalisten beginnen Neder-Marokkaans te praten. Zo las ik onlangs de krantenkop President Trump heeft een smalende nederlaag geleden in het Congres [icon_lol.gif] .
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Verdomming van het onderwijs

Bericht door Ariel »

Stel dat je als moslim niet op een universiteit geaccepteerd wordt, wat doe je dan ? Juist. Dan ga je dreigen: ‘I kill all of you’
Belager Wageningen Universiteit stuurde 2544 mailtjes in 1 jaar: ‘I kill all of you’

Een Arnhemse aspirant student die meer dan honderd bestuurders, medewerkers en studenten van de Wageningen universiteit teisterde met vervelende berichten en 3750 mails, is uit zijn huis gezet en zit inmiddels vast.

De universiteit heeft in januari aangifte tegen hem gedaan wegens stalking en belediging en er blijken ook uit andere hoeken aangiften tegen hem te zijn.

De Arnhemmer was opgepakt, ook weer op voorwaarden vrijgelaten, maar gisteren opnieuw opgepakt omdat hij niet stopt met het lastigvallen van allerlei instanties. De berichten voor de universiteit zijn soms ook gericht aan ‘een diarree van mailadressen’ volgens de woordvoerder van de universiteit.

De Arnhemmer zou zich onder meer ook richten tegen Mark Rutte, Job Cohen, de Hogeschool Arnhem Nijmegen, de rechtbank Gelderland en de vereniging van universiteiten VSNU. Hij wordt donderdag voorgeleid voor de rechter commissaris over zijn hechtenis. Dat bleek allemaal donderdag voor de rechtbank in Arnhem, waar de Wageningen universiteit in een kort geding een contactverbod eist.

Nul op het rekest
De man heeft zich 18 keer proberen in te schrijven voor verschillende opleidingen maar kreeg nul op het rekest omdat hij niet de juiste voorkwalificaties had. Daarop ging hij dagelijks mails en berichten sturen met beledigende of bedreigende taal, soms op rijm. Alleen al in 2018 stuurde hij 2544 mails.

Met name baliepersoneel en personeel van het Student Service Center van de universiteit in Wageningen voelden zich niet meer veilig achter hun balies en ervaren psychologische druk. ,,De afgelopen maanden kregen de berichten, die ook vaak een soort ultimatum bevatten waarop er antwoord moet komen, een grimmiger karakter’’, vertelt woordvoerder Simon Vink. ,,Hij schrijft bijvoorbeeld ‘I kill you, I kill all of you’.’’
nisin
@th3breyve
The Hands are stronger the eyes, be blind @ArthurPJMol
Deaf and mute and from your waist be cut. @AIVD: for 1 hour (temp work) check his emails and search for connection of fraudulent donations.@markrutte: #garbage espionage
Ook post de man op zijn Twitter tijdlijn plaatjes van de rector magnificus met krassen door zijn profielfoto. Naar de AIVD twitterde hij dat hij zijn spullen terug wilde.

De universiteit eiste bij het contactverbod een dwangsom van 500 euro per overtreding en als dat niet helpt ook ‘lijfsdwang’ na 10 dwangsommen. De man zou dan bij elke volgende overtreding maximaal een maand vastgezet moeten kunnen worden, met een maximum van een jaar. Dit omdat niets lijkt te helpen: eergisteren heeft hij het secretariaat van het bestuur van de universiteit weer gebeld.

De kortgedingrechter doet uitspraak op 14 maart.
Nog meer parels die de mohammedaan op zijn twitter account. Volgens mij is deze knaap een inteelt product . Hij is geen fan van Joden, Geert Wilders, of Donald Trump.
Burn in envy @netanyahu even the dutch call it monkeytail @LouiseOFresco @_ .ArthurPJMol Ardhur (earth free) pj (public job) mol (little magnificus = little vagina)

Die and burn in envy, scum.
Jewj wa ma adraka me jewj?
And arab with an air huge
@netanyahu: who is your uncle?
nisin

Eye will break you @geertwilderspvv: ALLAHU AKBAAR.
https://twitter.com/th3breyve

Mahalingham, is dit indonesisch ? Jewj wa ma adraka me jewj?
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Verdomming van het onderwijs

Bericht door Mahalingam »

Neen, dit is het zgn. 'abacadraba' taaltje dat afkomstig is uit Allahstan.
Wij hebben ook zo iets dergelijks in dorpen met veel inteelt. We noemen het dan 'koeterwaals' praten.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Verdomming van het onderwijs

Bericht door xplosive »

 
02-03-2019 | door: Wouter Hoeffnagel

Nederland lijkt de internationale revolutie in Artificial Intelligence (AI) te gaan missen. AI-startups groeien weliswaar in Nederland, maar vergeleken met het buitenland gaat die groei niet hard genoeg.

Dat blijkt uit data-onderzoek van StartupDelta. Voor de directeur van StartupDelta, Nils Beers, geven de cijfers aan dat het hoog tijd wordt voor een nationale AI-strategie. Als we nu niet snel meer gaan investeren missen we de boot, stelt de organisatie.

102 miljoen euro voor AI-startups
Uit het data-onderzoek van StartupDelta blijkt dat in Nederland in 2018 in totaal 102 miljoen euro geïnvesteerd is in AI-startups. Daarbij blijft Nederland achter bij andere Europese landen zoals het Verenigde Koninkrijk (1,2 miljard euro), Frankrijk (348 miljoen euro) en Duitsland (243 miljoen).

Ook op het mondiale AI-podium speelt Nederland qua investeringen op dit moment geen prominente rol. Met 309 AI-startups herbergt Nederland drie procent van het totaal aantal AI-startups wereldwijd, maar Nederland investeert slechts 1% van het wereldwijde totaal in Artifical Intelligence. Ter vergelijking: China investeert 48% procent van het wereldwijde totaal, terwijl het land 36 procent van alle AI-startups wereldwijd voortbrengt.

Werkgelegenheid blijft achter
Ook zorgen Nederlandse AI-startups nog voor weinig werkgelegenheid, vergeleken met andere landen. Momenteel werken zo’n 8500 mensen in Nederland bij AI-startups, waarvan 340 specialisten met PhD’s, en zijn er het laatste jaar maar 287 banen bijgekomen bij nieuwe AI-startups. In andere landen, zoals de Verenigde Staten is het aantal banen voor AI-specialisten alleen al 9.000.

Nederland zal volgens Nils Beers blijvend moeten investeren om de kloof met de VS, China en andere Europese landen te kunnen dichten. "Vergeleken met die landen zijn we nog een onbeduidende speler. Daar worden miljardenfondsen opgericht om de ontwikkeling van Artifical Intelligence in de toekomst te waarborgen. Zo’n nationale AI-strategie hebben we hier ook nodig", aldus Beers. Ook pleit hij voor betere regelingen om talent hier te houden. "Nu al worden Nederlandse AI-talenten weggekaapt door buitenlandse bedrijven, terwijl er hier tegelijkertijd studentenstops op opleidingen als Kunstmatige Intelligentie zijn. Wetende dat dit een van de belangrijkste onderwerpen is vandaag de dag, is dat een meer dan zorgelijke ontwikkeling.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Verdomming van het onderwijs

Bericht door Pilgrim »

Taalfout bij “Ministerie van Onderwijs”

Afbeelding
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Verdomming van het onderwijs

Bericht door Pilgrim »

Het resultaat van vele jaren links taalonderwijs...

Afbeelding
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Verdomming van het onderwijs

Bericht door Pilgrim »

School is niet meer wat het eerst was, ook dat is door deze regering langzaam veranderd, de normering van een proefwerk wordt achteraf bepaald aan de hand van het gemiddelde van de klas... Bizar. En dat soort wazige geïmplementeerde regels zorgt ervoor dat het niveau van het schoolsysteem omlaag gaat, maar ondanks dat vallen er steeds meer jongeren uit. Het aantal jongeren dat zonder diploma van school gaat, is opnieuw gestegen. Het zijn er weer 1000 meer, waarvan 90% 18 jaar of ouder is.

https://ejbron.wordpress.com/2020/03/08 ... lobalisme/
Weer meer jongeren voortijdig van school zonder diploma

04 mrt. 2020 in BINNENLAND

Afbeelding

DEN HAAG - Het aantal jongeren dat zonder diploma van school gaat is opnieuw gestegen. In het schooljaar 2018-2019 waren er 26.894 schoolverlaters, een toename van ruim 1000 ten opzichte van een jaar eerder. Minister Ingrid van Engelshoven (Onderwijs) noemt de trend „zeer zorgelijk.”

Het kabinet wil dat er in 2024 maximaal 20.000 kinderen zonder vwo- of havodiploma, of diploma op mbo-niveau 2, 3 of 4 van school gaan. Maar dat doel raakt steeds verder uit zicht. Het aantal neemt nu al drie jaar op rij toe. Het aantal uitvallers in het voortgezet onderwijs nam iets af, van 4746 naar 4539. Maar in het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) was er een flinke toename: van 20.287 naar 21.571.

Het kabinet wil dat er in 2024 maximaal 20.000 kinderen zonder vwo- of havodiploma, of diploma op mbo-niveau 2, 3 of 4 van school gaan. Maar dat doel raakt steeds verder uit zicht. Het aantal neemt nu al drie jaar op rij toe. Het aantal uitvallers in het voortgezet onderwijs nam iets af, van 4746 naar 4539. Maar in het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) was er een flinke toename: van 20.287 naar 21.571.

De overgrote meerderheid (90 procent) is 18 jaar of ouder. Van Engelshoven werkt aan een wetsvoorstel waarmee gemeenten jongeren onder de 21 zonder diploma kunnen verplichten alsnog een zogenoemde kwalificatie te behalen.

Het Centraal Bureau voor de Statistiek doet onderzoek naar de redenen voor de toename. Dat onderzoek moet voor de zomer klaar zijn, aldus de minister.

Van Engelshoven wijst in haar brief aan de Tweede Kamer ook op een positieve ontwikkeling: het aantal voortijdige schoolverlaters met een baan nam toe, van 8425 in 2017-2018 naar 9235 in 2018-2019.

bron
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Verdomming van het onderwijs

Bericht door Pilgrim »

Kwart 15-jarigen kan bijsluiter of brief van school niet goed lezen

22 april 2020

Afbeelding

Een kwart van de 15-jarige scholieren kan onvoldoende goed lezen om volledig mee te kunnen draaien in de maatschappij. Dit staat in het rapport De staat van het onderwijs 2020 dat vandaag is gepresenteerd.

In het rapport schrijft de onderwijsinspectie dat 24 procent van de 15-jarige leerlingen niet in staat is de hoofdgedachte uit een tekst te halen. In 2003 gold dit nog voor 11 procent van de leerlingen. Nederland scoort met bijna een kwart matig lezende scholieren onder het gemiddelde van alle onderzochte landen, waarbij een op de vijf leerlingen onvoldoende leesvaardig is.

Dit betekent dat ze een bijsluiter, een brief van de overheid of van school niet goed begrijpen. Dit geldt vooral voor vmbo-leerlingen en voor leerlingen met ouders die weinig opleiding hebben gehad, staat in het rapport. Voor vmbo-leerlingen is het lezen van examenopdrachten een knelpunt.

Op het opzoeken van informatie scoren Nederlandse leerlingen iets hoger dan gemiddeld.

Lezen wordt gezien als tijdverspilling
De leesproblemen lijken op bijna alle niveaus in het onderwijs te spelen. Ook de groep excellente lezers wordt kleiner. De ontwikkeling van de leesvaardigheid hangt samen met plezier in lezen.

Behalve in het praktijkonderwijs neemt het leesplezier op alle niveaus van het voortgezet onderwijs af. Ongeveer 60 procent van de leerlingen leest alleen als het moet of om informatie op te zoeken en 40 procent vindt lezen tijdverspilling. Van de 15-jarigen vindt een op de drie zichzelf geen goede lezer.

De leesvaardigheid van 15-jarige scholieren daalt al jaren. Vorig jaar wilde minister Slob van Onderwijs de trend keren door lezen en voorlezen te stimuleren. Ouders en grootouders werden opgeroepen hun kinderen of kleinkinderen regelmatig voor te lezen.

Thuisonderwijs
In het rapport staat ook dat in de afgelopen decennia het percentage leerlingen dat havo of vwo volgt fors is gestegen. In het midden van de jaren tachtig volgde 24 procent van de derdeklassers havo of vwo. In 2019 verliet bijna de helft van de leerlingen (ruim 46 procent) het voortgezet onderwijs met een havo- of vwo-diploma. Het aantal leerlingen in het speciaal en voortgezet speciaal onderwijs is in 2019 opnieuw gestegen, met bijna 1400 leerlingen.

De publicatie van het rapport valt samen met de coronacrisis, waarin de meeste leerlingen thuisonderwijs volgen in plaats van op school. Leraren hebben daar hun handen vol aan, schrijft de inspecteur-generaal in het voorwoord. "Daarom is dit niet het moment om het gesprek te voeren over wat de inhoud van deze publicatie betekent voor het onderwijs." Gesprekken met de onderwijspartners volgen als de situatie weer genormaliseerd is.

https://nos.nl/artikel/2331386-kwart-15 ... lezen.html
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Verdomming van het onderwijs

Bericht door Pilgrim »

Maatwerk is een slang die in zijn eigen staart bijt

Martin Sommer, 28 augustus 2020

Afbeelding

We laten het neoliberalisme achter ons, en verruilen dat voor een sterke staat. Alle politieke partijen werken aan een verkiezingsprogramma van die strekking. Het is Nederland ten voeten uit. Als we iets vinden, vinden we het allemaal tegelijk. Dat de belastingdruk ruim 39 procent bedraagt, bepaald geen neoliberale kattepis, doet er dan niet meer toe. Of dat het aantal ambtenaren, ondanks het ijveren van premier Rutte, het afgelopen decennium met nul is afgenomen. Het maakt niet uit. Hoog tijd dat de staat de touwtjes in handen neemt.

Wat die nieuwe sterke staat gaat doen, ook daarover bestaat brede overeenstemming. Die gaat maatwerk bieden. Dat is nog wel degelijk een liberale opvatting, want elke burger moet zich kunnen ontplooien naar eigen beeld en gelijkenis. Maar daar zijn haken en ogen aan, sterker, juist het maatwerk is een bron van zeurende ontevredenheid. Laten we een voorbeeld nemen. Aan het begin van de zomervakantie presenteerde de liberale ‘onderwijspartij’ D66 haar grote onderwijsplan ‘een betere basis, een betere toekomst’.

Afbeelding
Paul van Meenen schreef het onderwijsplan van D66. Symbool van de nieuwe D66-school is de ‘gezonde warme maaltijd tussen de middag’. Beeld ANP

Symbool van de nieuwe D66-school is de ‘gezonde warme maaltijd tussen de middag’. Daarmee gaat onderwijsspecialist Paul van Meenen, die het plan schreef, het vraagstuk te lijf van de groep kinderen die nu met een hongerige maag op school verschijnen, of met een trommeltje waarin de patatresten van gisteren. Laat ze nu juist in Zweden, het droomland van de maakbare mens, overwegen om de warme schoolmaaltijd weer af te schaffen. Het werd ondoenlijk, omdat er veganmaaltijden moesten zijn, gewone vegetarische maaltijden, halalmaaltijden en maaltijden met varkensvlees. Juist het maatwerk leidde tot hogere eisen, teleurstellingen en onvrede.

Het onderwijs is een overheidssector waar het aantoonbaar niet goed gaat: een kwart van de 15-jarigen kan nauwelijks lezen en schrijven. Het goede van het D66-plan is dat de partij zich er in elk geval om bekommert. Dat de opbrengst van het onderwijs dramatisch afneemt, is volgens Van Meenen te wijten aan de groeiende kansenongelijkheid. Vroege selectie maakt dat een fors deel van de kinderen er bekaaid afkomt. Het onderwijs is ‘een sjoelbak’, leerlingen worden in vakjes geparkeerd die bepalend zijn voor het hele leven. Daar komt bij dat het aantal categorale scholen groeit en dat sommige ouders zich de bijspijkercursus van hun kinderen kunnen veroorloven en andere niet.

Allemaal waar. Maar dan komen de vragen die D66 uit de weg gaat. Vroege selectie bestond 25 jaar geleden ook, en toch was het aantal halfabeten aanzienlijk lager. En waarom hebben kinderen tegenwoordig überhaupt een bijspijkercursus nodig om de eindtoets te maken? Gaandeweg de nota verschuift het onderwerp van kwaliteitsverlies naar een schoolsysteem dat te weinig tegemoetkomt aan de verschillen tussen kinderen. Leerlingen kunnen nu niet tot hun recht komen, want ‘one size fits none’. Er moeten lesmethoden komen die passen bij de individuele leerling, extra pedagogische medewerkers, brede scholen zoals Helicon met ‘een kleine boerderij’ en een overdekte hal waar ze kunnen ‘leren bestraten’. En natuurlijk niet toetsen, want dat is een ‘obsessie met rendementen en gemiddelden’. In plaats daarvan komen maatwerkdiploma’s en portfolio’s waarin werkstukken over wat de leerlingen interessant vinden.

Dit is maatwerk zonder maat, dat wil zeggen een afgesproken niveau dat gehaald moet worden om te slagen. Het is eigenlijk verbazend dat D66 zelf niet inziet dat dit plan de voortschrijdende kwaliteitsdaling in het onderwijs nog een handje verder zal helpen. Het idee dat het onderwijs moet worden toegesneden op de wensen en behoeften van de leerling is al heel lang pasmunt. Niet voor niets staat een op de vier leraren nu al op de rand van een burn-out – dat komt door alle rugzakjes, individuele begeleidingen en leerlingvolgsystemen die er nu al zijn, en die mede tot de huidige teruggang hebben geleid. De leraar moet niet dalen, de leerling moet stijgen, schreef Bordewijk ooit. Dit plan is daarvan het tegendeel. Zo bijt het maatwerk in zijn eigen staart.

Afbeelding
Staatssecretaris Alexandra van Huffelen van Financiën wil maatwerk in het toeslagendrama. Maar de belastingdienst is daarvoor helemaal niet geschikt. Beeld ANP

Dat geldt niet alleen voor het onderwijs. De overheid is er voor de gelijke behandeling van de burgerij. Een overheid die ongelijke behandeling predikt om gelijkheid mogelijk te maken, raakt met zichzelf in de knoop. In het toeslagendrama is staatssecretaris Van Huffelen (D66) ook van het maatwerk. Dat betekent preciezer onderzoek naar elke casus, gedetailleerdere afspraken, grensgevallen die in ogenschouw genomen moeten worden. Daarna zijn er weer nieuwe gedupeerden. Maar de Belastingdienst is daar helemaal niet geschikt voor, die is voor tijdige afhandeling, geautomatiseerd, en voor gelijke monniken, gelijke kappen. Dus volgt vertraging en verwarring, loopt de machine vast en is Pieter Omtzigt weer boos.

Afbeelding
En als de machine vast loopt is Pieter Omtzigt (CDA) weer boos.Beeld ANP

Overal hetzelfde toneel. Bij de beoordeling van asielzoekers zijn er altijd uitzonderingen, wordt het oordeel fijner afgesteld, waarna de uitzondering regel wordt. Vergunningen in verband met stikstof werden afgegeven op basis van de neerslag per hectare. De afhandeling van de aardbevingsschade in Groningen sleept al jaren. De overheid raakt verstrikt in de eigen regels, wekt verwachtingen die niet worden ingelost. Dan volgt algemeen chagrijn en stroomt het Malieveld vol. Waarna de politiek over de hele breedte vaststelt dat het de hoogste tijd is voor een sterke overheid. Met meer maatwerk uiteraard.

https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ntent=free
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12549
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Verdomming van het onderwijs

Bericht door sjun »

Over de plas ontstaat er al bewustzijn van wat er allemaal met 'in het onderwijs' geïnvesteerd geld van Jan Publiek gebeurt en hoe dat vooral indoctrinatief wordt aangewend. Misschien moet er hier ook eens wat meer publieke belichting van zaken komen:

1/3rd of People Don’t Know This
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Verdomming van het onderwijs

Bericht door Mahalingam »

Je hebt ouders die iedere avond een verhaaltje voorlezen aan de kinderen voor het slapen gaan.
Je hebt ouders met een andere cultuur die dat nooit in hun hoofd zouden halen.
Vaak kunnen ze onze kinderverhaaltjes niet eens lezen.
De kwestie: gelijke kansen geven ook gelijke uitkomst ? Maar wat als er geen gelijke kansen zijn?
Dan moet er iets veranderen. Maar wat in dit geval?
Wetenschappers waarschuwen: achtergrond van de ouders bepaalt nog te veel het succes van kinderen op school

Vijftienjarigen die opgroeien in welvaart met hoogopgeleide ouders, hebben nog steeds een flink streepje voor op kinderen van migrantenouders. Dat moet anders, waarschuwen wetenschappers van het Pisa-onderzoek.

Het is een bekend probleem: het opleidings­niveau en de achtergrond van de ouders bepalen in sterke mate het onderwijssucces van hun kinderen. De onderwijsinspectie houdt deze trend al jaren angstvallig in de gaten, en kwam vorig jaar tot de conclusie dat de ongelijkheid stagneert.

Dat is goed nieuws, maar betekent niet dat de ongelijkheid is verdwenen. In de jaren ervoor groeiden de verschillen juist flink, zag ook de inspectie. Dit beeld wordt bevestigd door het driejaarlijkse Pisa-onderzoek, het grootste internationale onderzoek naar de vaardigheden van jonge mensen. In de periode tussen 2003 en 2018 nam de ongelijkheid bij 15-jarige middelbare scholieren toe, schrijven de onderzoekers.

Volgens de onderzoekers komt dat doordat leerlingen met hoogopgeleide ouders meer op die ouders kunnen leunen dan leerlingen van wie de ouders laagopgeleid zijn of een migratieachtergrond hebben. Ze hebben ook vaker praktische hulpmiddelen als een computer of een tablet, en hebben vaker toegang tot boeken en muziek.

Hierdoor komen vooral kinderen met migrantenouders zowel in so­ciaal als cultureel opzicht op achterstand te staan, concluderen de onderzoekers. Scholen zouden meer ondersteuning kunnen bieden, bijvoorbeeld in de vorm van huiswerkbegeleiding, het aanbieden van een laptop of rustige studieplekken.

Gratis entree bieden tot musea, filmhuizen en bibliotheken kan ­volgens de onderzoekers de culturele achterstand wegnemen. En tot slot, schrijven de Pisa-onderzoekers: neem de ­financiële drempels weg die bijvoorbeeld de verplichte bijdrage voor programma’s als het Technasium of het tweetalig onderwijs opwerpen, die kansenongelijkheid in de hand werken.
https://www.trouw.nl/onderwijs/wetensch ... ~b597c888/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Verdomming van het onderwijs

Bericht door Ariel »

Mahalingam schreef:
za nov 21, 2020 9:39 pm

Gratis entree bieden tot musea, filmhuizen en bibliotheken kan ­volgens de onderzoekers de culturele achterstand wegnemen. En tot slot, schrijven de Pisa-onderzoekers: neem de ­financiële drempels weg die bijvoorbeeld de verplichte bijdrage voor programma’s als het Technasium of het tweetalig onderwijs opwerpen, die kansenongelijkheid in de hand werken.
En misschien kan er elke avond een vrijwillige deugmoeder een verhaaltje voorlezen aan kleine mo en zijn zusje aisha voor het slapen gaan?

Zou dat helpen?
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Verdomming van het onderwijs

Bericht door Pilgrim »

IMF waarschuwt voor slechte kwaliteit NL onderwijs

Door Eduard Bomhoff, 10 april 2021

Afbeelding

Deze woensdag kwam het Internationale Monetaire Fonds (IMF) met de gebruikelijke April-analyse van de wereldeconomie. Voor de periode 2022-2026, naar we hopen weer normale jaren ná covid-19, voorspelt het IMF voor Nederland een economische groei per inwoner van 1,3 procent per jaar.

Op zichzelf is dat niet opvallend laag; slechter dan Oostenrijk, gelijk aan Finland en Duitsland, maar beter dan België en Frankrijk (de vijf eurolanden die het meest op Nederland lijken). Maar de 1,3 procent per jaar is wel een kwart lager dan het gemiddelde van 1,7 procent voor de laatste vier normale jaren vóór covid-19.

Het IMF schat dat Nederland, vóór covid-19 al uitstekend met de laagste staatsschuld van deze zes genoemde landen, in 2026 nog steeds de laagste staatsschuld heeft, en dan, als enige met een cijfer (52) vér onder de norm (60) van het verdrag van Maastricht.

De combinatie van een zwakke economische groei (zodat er geen gevaar is van oververhitting of inflatie) en een bijzonder lage staatsschuld, is geen reden om met geleend geld te smijten. Maar het biedt de mogelijkheid om met meer geld grote bestaande problemen op te lossen.

Ernstig bezorgd over slechter onderwijs
Dit keer doet het IMF – bij uitzondering – voor ons land een heel concrete aanbeveling, en die gaat niet over de rente, het tekort, de belastingen of de staatsschuld, onderwerpen waar het Fonds expertise heeft, maar over het onderwijs. Dat het IMF met zo’n waarschuwing komt op een terrein buiten zijn normale competentie, is een teken dat het ernstig bezorgd is.

Het IMF schrijft: ‘Hogere uitgaven in het onderwijs moeten op de agenda komen. Dit moet initiatieven omvatten om levenslang leren en bijscholing te vergemakkelijken, met name om vastgestelde vaardigheidstekorten aan te pakken, ook op het gebied van digitalisering. Gezien de dalende prestaties in internationale vergelijkingen is het ook goed om aandacht te besteden aan het basis- en voortgezet onderwijs.’ Op termijn betekent verlies aan kwaliteit in het onderwijs ook verlies aan dynamiek in de economie en dat maakt het IMF bezorgd.

Het IMF verwijst naar de uitkomsten van de zogenaamde PISA-testen van de OESO. 15-jarige scholieren in het voortgezet onderwijs uit 76 landen beantwoorden dan een identieke toets. De meest recente toets was in 2018 voor taalbeheersing.

Het IMF moet die hebben vergeleken met die van 2003. Toen waren Nederlandse scholieren beter dan het gemiddelde van alle OESO-landen; nu zijn wij beneden-gemiddeld. Van alle deelnemende landen is alleen Thailand even ernstig afgegleden.

Wat te doen? Eerst een paar hints van de OESO.

Leerling is zeer tevreden met zichzelf en zeer ontevreden over leraren
Wat de experts van de OESO opvalt in Nederland, is dat de orde in de klas tijdens lessen Nederlands heel slecht is. Er is nauwelijks discipline en Nederland scoort voor orde een belabberde 67ste plaats van 76 landen. De Nederlandse relschoppers zijn vrolijk, en méér opgewekt dan in alle andere 76 landen. Dat is mooi, maar het lijkt alsof ze meer genieten van elkaar dan van de leerstof. Er is haast geen ander land te vinden waar de leerlingen zo’n hoge dunk hebben van zichzelf en tegelijk zo’n lage dunk van de docenten in de landstaal als Nederland. Ernstig is ook dat Nederland ook opvalt omdat de prestaties in de landstaal zó uiteenlopen afhankelijk van de sociale achtergrond van leerlingen en van hun scholen.

Het percentage leerlingen dat niet in staat is om een basisniveau van leesvaardigheid te tonen is in Nederland nu hoger dan in alle buurlanden. Dat is slecht voor de toekomstige inkomens van die leerlingen, slecht voor hun produktiviteit en dus ook slecht voor de Nederlandse economie.

Ontsla slechte leraar en betaal goede leraar beter
De leerlingen leren te weinig en kijken neer op hun docenten Nederlands. Een studie van Eric Hanushek – top-adviseur van de OESO voor onderwijs – geeft een handvat om dat te verbeteren. Hanushek is geen voorstander van kleinere klassen, maar merkt op dat Nederlandse docenten in het basisonderwijs wel extreem veel uren voor de klas staan: 930 uur per schooljaar tegen 718 uur gemiddeld in de OESO.

Leesvaardigheid wordt internationaal gemeten op de leeftijd van vijftien jaar, maar zeker ook mede bepaald in het basisonderwijs. De research suggereert om niet te streven naar kleinere klassen, maar naar (veel) minder uren, en dus naar meer docenten.

Hanushek is tegen bonussen voor leerkrachten omdat zijn research – evenals die van prof. Jesse Rothstein – niet kan aantonen dat die helpen voor de kwaliteit van de lessen. Maar hij pleit voor de combinatie van aanzienlijk hogere salarissen en de bevoegdheid voor schoolleiders om slechte docenten te verwijderen.

Hij schat voor Nederland dat als we alle afgestudeerden in het hoger onderwijs rangschikken naar hun leesvaardigheid, dat dan de gemiddelde leraar op plaats 46/100 komt, dus iets onder het gemiddelde. Nederlandse leerlingen zouden weer een toppositie innemen voor leesvaardigheid wanneer hun docenten meer talent hadden in leesvaardigheid dan het gemiddelde van alle afgestudeerden. Slimmere leerkrachten hebben slimmere leerlingen. Dat gaat geld kosten. In Finland, Japan en Korea – drie landen met top-scores in PISA – verdienen leraren 10-20 procent meer dan de gemiddelde afgestudeerde (na Hanushek’s correcties voor andere factoren); in Nederland 5 procent minder.

Hogere salarissen, in combinatie met macht voor schoolleiders om docenten die verkeerd hebben gekozen te verwijderen, zorgen voor een betere instroom in het beroep van leraar en voor minder uitstroom van begenadigde en ervaren docenten.

Hogere salarissen zijn sowieso nodig om het aantal lesuren te verminderen in het basisonderwijs en de duizenden vacatures voor Nederlands en wiskunde te vervullen. Onderwijs is minder modieus voor politici en activisten dan het milieu, maar Nederland glijdt duidelijk af en we kunnen en moeten dat omkeren, allereerst voor de leerlingen, maar ook voor het land als geheel.

https://www.wyniasweek.nl/imf-waarschuw ... onderwijs/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Plaats reactie