Waarom referenda zo nuttig en noodzakelijk zijn

Deze afdeling is voor algemene topics die niet passen in wat reeds voorzien is. Ze moeten wel aansluiten bij ons thema.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Waarom referenda zo nuttig en noodzakelijk zijn

Bericht door Pilgrim »

En zo staan mensen als TT te juichen bij het afschaffen van hun democratische verworvenheden.
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Teva Teff

Re: Waarom referenda zo nuttig en noodzakelijk zijn

Bericht door Teva Teff »

Ariel schreef:
Teva Teff schreef:Voor afschaffing van dat lullige referendum gedoe 76.
Tegen 69.
Kijk, dat bedoel ik nou Teva. Waarom jij tegen het referendum bent kan jij niet zelf verwoorden. Dat is zo jammer. Vandaar dat jij andermans woorden nodig hebt om je blijdschap te tonen.

Eigenlijk best wel zielig. :thinking:
Ja, zo gaat dat met autonoom realisten. Die vieren heel "zielig" in hun eentje een feestje. Een kuddevrouwtje als jij, die zuurpruimend met de rest van de PoetinPositivo-, anti-EU-troep buitengesloten is, zal nooit kunnen begrijpen dat de feestvreugde van een loner door dit soort uit machteloosheid ontstane collectieve zuurpruimerij alleen maar groter wordt. :bestwishes:
Pilgrim schreef:E zo staan mensen als TT te juichen bij het afschaffen van hun democratische verworvenheden.
Peter Breedveld schreef:GeenPeil bleek een orgie van leugens, haatpropaganda en corrupt gesjoemel met EU-subsidies. Schijten op de democratie noemde ik het, en dat was geen woord teveel gezegd. De organisatie van GeenPeil gaf gewoon openlijk toe dat het Oekraïneverdrag ze geen reet interesseerde, maar dat het ging om het saboteren van de EU. Slopen omdat het kan.
Mooi verwoord: Schijten op de democratie.
Dat was het, het Oekraïne Referendum was schijten op de Democratie.
En dat Referendum geschijt is nu voorbij.
Afbeelding
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Waarom referenda zo nuttig en noodzakelijk zijn

Bericht door King George »

Pilgrim schreef:Een artikel van 'Frontaal naakt' zie ik. Dat zegt me wel genoeg. Het vorige referendum was vooral bedoeld tegen de uitbreiding van de EU en ook tegen de EU. Dat is zéker de moeite waard om te slopen.
Kan Teefje Keft uitleggen waarom de Europese natiestaten en hun bevolking gebaat zijn bij het binnenhalen van een corrupte criminele maffiastaat en ook nog eens etnisch verscheurd in staat van burgeroorlog aan het subsidieïnfuus bij de EU, hetgeen ten zeerste van toepassing op Oekraïne? Een kosten-baten analyse lijkt me zo gemaakt.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Teva Teff

Re: Waarom referenda zo nuttig en noodzakelijk zijn

Bericht door Teva Teff »

GeenPeil is nuttige idioot van Poetin


De jongens van GeenPeil zijn Poetins useful idiots. Ze volgen de valse retoriek waarmee de Russische propaganda de discussie over Oekraïne vervuilt. Ze zeggen dat de EU en de NAVO Oekraïne proberen 'in te lijven'. Dat het associatieverdrag heeft geleid tot 'gewelddadige demonstraties op het Maidanplein' en dat het nieuwe landsbestuur in Kiev bestaat uit 'ultranationalisten met nazistische trekjes'. Poetin is 'niet gediend van deze ontwikkelingen op zijn deurmat'. De Russische president eist de Krim op en daarna breekt in Oost-Oekraïne 'een burgeroorlog' uit. Dit alles is de schuld van ónze 'uitbreidingsdrift', suggereert GeenPeil. Hadden we onze handen van Oekraïne afgehouden, dan was er nu geen 'oprisping van de Koude Oorlog' geweest, geen 'botsing van ideologieën' en was de MH17 nooit uit de lucht geschoten. Het lijkt wel een nieuwsuitzending van de Russische staatsomroep.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Waarom referenda zo nuttig en noodzakelijk zijn

Bericht door Ariel »

King George schreef: Kan Teefje Keft uitleggen waarom de Europese natiestaten en hun bevolking gebaat zijn bij het binnenhalen van een corrupte criminele maffiastaat en ook nog eens etnisch verscheurd in staat van burgeroorlog aan het subsidieïnfuus bij de EU, hetgeen ten zeerste van toepassing op Oekraïne? Een kosten-baten analyse lijkt me zo gemaakt.
Zulke moeilijke vragen moet je niet aan Teva stellen King George. : nono3: Je weet toch dat hij als autonoom realist alleen andere mensen kan napraten of quoten.

Zelf iets uit zijn eigen brein persen is moeilijk voor hem.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Waarom referenda zo nuttig en noodzakelijk zijn

Bericht door King George »

Wat er zich ontspruit aan een ziek brein kan nooit veel soeps bieden.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Teva Teff

Schijten op de democratie

Bericht door Teva Teff »

[06.04.2016]
Schijten op de democratie
Er zijn mensen die het ‘kinderachtig’ vinden om niet te gaan stemmen vanwege Roos en consorten, of een ‘zwaktebod’. Ik stel dat wie gaat stemmen, dit soort hufters legitimeert. Ze affilieren zich openlijk met uitgesproken Nazi’s, zeggen openlijk dat het ze te doen is om het kapotmaken van de democratie, ze rotzooien openlijk met subsidies, met uw belastingcenten dus. Van 43 miljoen kun je een hoop bejaarden wassen.

Wie dit een feest voor de democratie noemt, is niet goed bij zijn hoofd. Dit is schijten op de democratie. Dit is Project X in Haren, maar dan landelijk, en een miljoen keer destructiever, en een miljoen keer hufteriger. Wie gaat stemmen, ook als hij of zij ‘ja’ stemt, zegt: “Geweldig! Graag meer van dit soort onzin! Graag meer subsidie naar bedrukte wc-rollen en matrozenpetjes! Graag meer demagogie en Jan Roos en Pritt en Thierry Baudet!”

Doe het niet. Blijf thuis. Steun geen fascisme, steun geen racisme, maak van Nederland niet één grote Arische bierkelder. Dat verdrag wordt toch niet afgeblazen, en dat zal voor Domrechts alleen maar de bevestiging zijn van zijn overtuiging dat de ‘hoge heren in Den Haag’ niet naar de gewone man luisteren, ik schreef dat een halfjaar terug al.

Om op deze feestdag de lulligheid van het Oekraïne referendum nog maar een keer te onderstrepen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Schijten op de democratie

Bericht door Ariel »

Teva Teff schreef: Om op deze feestdag de lulligheid van het Oekraïne referendum nog maar een keer te onderstrepen.
Lol Teva. [icon_lol.gif] Veel plezier met je persoonlijk feestje. Maar schat. Zet die dementerende hersens van je nog éénmaal in beweging, en schrijf met je eigen woorden op waarom jij een hekel aan democratie heb.

Als je heel goed en diep nadenkt, dan komen er vast en zeker nog wat woorden boven drijven. Het lange termijn geheugen blijft namelijk nog langer intact.

Succes Teva, en als het niet niet lukt is het ook niet erg. Ik wil niet dat jouw hersenen door mijn gedram opgeblazen worden.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Waarom referenda zo nuttig en noodzakelijk zijn

Bericht door Ariel »

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Waarom referenda zo nuttig en noodzakelijk zijn

Bericht door King George »

Orwellongren, zeg ik dan een woord teveel?
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Waarom referenda zo nuttig en noodzakelijk zijn

Bericht door King George »

King George schreef:Wat er zich ontspruit aan een ziek brein kan nooit veel soeps bieden.
En binnen vijf minuten mijn gelijk bevestigd. Uit het zieke brein van Teefje Keft ontsproot een artikeltje van Peter Breedveld, de met ons belastinggeld betaalde subsidiespons aan de meningssturende Onderworpen Universiteit, nageschreeuwd. Hoe ziek wil je het hebben?
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Waarom referenda zo nuttig en noodzakelijk zijn

Bericht door Pilgrim »

Er zijn mensen die het ‘kinderachtig’ vinden om niet te gaan stemmen vanwege Roos en consorten, of een ‘zwaktebod’. Ik stel dat wie gaat stemmen, dit soort hufters legitimeert. Ze affiliëren zich openlijk met uitgesproken Nazi’s, zeggen openlijk dat het ze te doen is om het kapotmaken van de democratie, ze rotzooien openlijk met subsidies, met uw belastingcenten dus. Van 43 miljoen kun je een hoop bejaarden wassen.
Wat een debiele kletspraat is dit? Dus Roos en consorten affiliëren zich met nazi’s. Waar dan wel? Het waren eigenlijk de voorstanders van het associatieverdrag die zich affilieerden (is dat woord wel goed?) met nazi’s. Ze hebben immers nazi’s in de Oekraïne aan de macht geholpen.
Het Westen als aanjager van het nazisme. Het nazisme had diepe wonden achtergelaten in de Oekraïne, en westerse bemoeienis hield dat duistere vuur brandende. Reeds sedert 1946 onderhield de CIA in de contraspionage tegen de Sovjet Unie nauwe en warme banden met de nationalistische stromingen in voornamelijk het westen van de Oekraïne. Dit waren vaak nazistische, sterk antisemitische, anti-Russische, en gewelddadige bewegingen. Voorman Stepan Bandera streefde naar een etnisch zuiver Oekraïne en riep in 1941 de onafhankelijkheid uit. Nazaten van deze gewelddadige bewegingen zijn Oleh Tyahnibok, oprichter van Svoboda (in 1991), Andriy Parubiy, leider van ultranationalistische milities, en Dmytro Jarosj, voorman van Pravy Sektor (Rechtse Sector). Toen westerse NGO’s en door het westen gefinancierde moderne media grote drommen mensen ertoe bewogen hadden om naar de Maidan te komen voor grote vreedzame protesten, slopen in hun kielzog ook nazistische milities van Svoboda en Pravy Sektor het plein op. In de oplopende spanningen en geplande gewelddadigheden konden politie- en veiligheidstroepen de orde niet handhaven. Meer dan honderd demonstranten werden gedood en rond de twintig veiligheidsmensen lieten het leven. De dodelijke kogels kwamen uit de lopen van de agitators. De wapenstilstand die Janoekovytsj deed onderhandelen met de oppositieleiders werd met geweld verbroken door Pravy Sektor, zodat de president zich genoodzaakt zag het land uit te vluchten en, op 24 februari, asiel vond in Rusland. De banden tussen de CIA en de neonazi’s waren net iets te warm en te belegen voor Putin om hierin niet een overduidelijke CIA-gedreven coup d’état te herkennen.

viewtopic.php?f=6&t=26434#p444756
Zie ook hier:

EU zet de Mussert van Oekraïne op de troon
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Waarom referenda zo nuttig en noodzakelijk zijn

Bericht door Pilgrim »

Column Jan Roos: afschaffing van het referendum bewijst dat de elite een staatsgreep jegens het volk pleegt

Door Jan Roos, 23 februari 2018

Afbeelding

De elite – geholpen door minister Ollongren, D66 en de Raad van State – is bezig met een staatsgreep te plegen jegens het Nederlandse volk. “Een omgekeerde revolutie”, noemt Jan Roos het. Hij wijst op de afschaffing van het raadgevende referendum.

Zo’n 220 jaar geleden vond de bestorming van de Bastille plaats. Het Franse volk had genoeg van het absolutisme van de koning en de groeiende sociale tegenstellingen in het land. Het is het Europese voorbeeld van een opstand tegen de bestuurlijke en financiële elite.

In Nederland vindt in 2018 precies het omgekeerde plaats: een stille staatsgreep van die elite. Juist de bevolking wordt buitenspel gezet en de bestuurlijke machthebbers versterken hun positie. Onder het mom van ‘het raadgevende referendum bevalt (ons) niet’ werd gisteren de positie van de burger in onze democratie kleiner gemaakt. Dat is een terugval die alleen eerder te zien was in een dictatuur als de DDR.

De financiële elite – de multinationals, ook een tegenstander van het volk tijdens de Franse Revolutie – krijgt van dit kabinet een belastingvoordeel van 1,4 miljard euro dankzij het schrappen van de dividendbelasting. De Nederlandse bevolking zal dit gat moeten vullen. Een omgekeerde revolutie is dus gaande, en iedereen staat erbij en kijkt ernaar.

Ach jeetje, Jan is ook al begonnen met complottheorieën. De arme man is gek geworden! Nou, ja en nee. Ik geloof inderdaad dat er op het moment een complot gaande is om de Nederlandse bevolking verder te knechten. Ik denk alleen dat dit helemaal geen theorie meer is, maar in volle gang in de praktijk wordt gebracht.

Dat dit plaatsvindt met de inzet van een partij als D66 maakt het allemaal nog cynischer; ooit opgericht om de democratie te verbreden en de bestuurlijke elite een halt toe te roepen, maar nu de grootste sponsor van deze contrarevolutie. Het is zoals het er in Afrika zo vaak aan toegaat: de vrijheidsstrijder neemt het op tegen de dictator, maar als-ie eenmaal gewonnen heeft is die troon en macht wel heel erg aantrekkelijk en begint het verhaaltje van voren af aan.

De Europese Unie, de Raad van State en het Koningshuis zijn de ware machthebbers van ons land. Alledrie hebben niets met de wil van het volk. Alledrie zien ze de democratie als bedreiging van hun voortbestaan. Mevrouw Ollongren komt uit de inner circle van de Oranjes, D66 – haar partij – wil dat ons land opgaat in een Groot Europees Rijk en de Raad van State, waar de koning nota bene voorzitter van is, is het belangrijkste rechtsprekend orgaan van ons land en bestaat uit allerlei ongekozen lakeien van de troon die geen rechtenstudie hebben afgerond.

Het referendum holt niet de democratie uit, zoals de vice-voorzitter Piet-Hein Donner van de Raad van State ooit over het referendum zei, maar hijzelf doet dat. Wie dat niet gelooft: in een hele diepe la in Brussel ligt een rapport dat het bestaan van de Raad van State een schandvlek voor onze democratie noemt.

Ondertussen wordt die democratie van ons steeds verder uitgehold door de zittende macht. De Bastille bestormt het volk.

http://www.dagelijksestandaard.nl/2018/ ... lk-pleegt/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Teva Teff

Re: Waarom referenda zo nuttig en noodzakelijk zijn

Bericht door Teva Teff »

Column Jan Roos: afschaffing van het referendum bewijst dat de elite een staatsgreep jegens het volk pleegt
[icon_lol.gif]
Zonder matrozenpakje kan ik dit meneertje niet serieus meer nemen.
Hebben Jan Roos en zijn vriendjes niet door dat hij uitgespeeld is?
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Waarom referenda zo nuttig en noodzakelijk zijn

Bericht door King George »

Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Waarom referenda zo nuttig en noodzakelijk zijn

Bericht door Pilgrim »

Gevestigde partijen schamen zich voor het volk

Addie Wisse, 25-02-2018

Afbeelding

Het is nu aan de lokale politiek om moed te tonen en inspraak een kans te geven

Onze bestuurders kunnen niet omgaan met gezichtsverlies. Als ze na veel vergaderen en natafelen eindelijk tot een besluit komen en dit kenbaar maken verwachten ze dat iedereen er vol lof mee instemt. Ze willen er nog wel een debat over voeren en doen alsof ze de kritiek serieus nemen, maar ze zijn toch verzekerd van een meerderheid dus dat is een schijnvertoning. Ze hebben niet de moed om hun plannen voor te leggen aan het volk want dan zouden ze wel eens bakzeil kunnen halen. En dat levert teveel gezichtsverlies op en daar schamen ze zich weer voor. Nee dan liever een dikke middelvinger naar de burger. Een referendum houden is dus wel het allerlaatste wat ze wat willen. Daar is moed voor nodig en dat hebben ze niet.

Voorsorteren op het coalitieakkoord
Aan de campagneactiviteiten in Den Haag zie ik al dat het de gevestigde partijen aan moed ontbreekt en dat ze krampachtig vasthouden aan het oude adagium van het coalitieakkoord. Het is opvallend hoe eensgezind ze optrekken en ervoor waken hun tegenstellingen te benoemen. Ze zetten volop in op de overeenkomsten en geven elkaar zo’n beetje in alles gelijk, want er mogen geen al te grote hobbels optreden straks in de onderhandelingen over het coalitieakkoord. Met een paar partijen hebben ze geen moeite, zoals FvD of de PVV. Die zijn namelijk bij voorbaat uitgesloten van coalitievorming dus daartegen kunnen ze lekker tekeer gaan. Het is echter de vraag of burgers hier nog intrappen want de roep om inspraak is groot. Naar mijn mening moeten we echt van de ouderwetse coalitieakkoorden af en toe naar vernieuwende burgerakkoorden.

Nu aan lokale politiek om moed te tonen en inspraak een kans te geven
Nu het landelijk referendum door de gevestigde partijen de nek is omgedraaid is het aan de lokale politiek om moed te tonen en lokale inspraak een kans te geven. Het is tijd voor het buurtreferendum! De komende gemeenteraadsverkiezingen bieden hiervoor een kans. De afgelopen raadsperiode kwam het in Den Haag jammer genoeg niet tot een referendum over het Spuiforum ondanks dat een meerderheid van de Hagenaars aangaf dit hele project vooral geld verspilling te vinden. Laten we de partijen die dit blokkeerden aan de kant zetten en stemmen op partijen die wel met buurtreferenda aan de slag willen. Want waarom zou je grote projecten die op stapel staan niet bespreken met de buurt? Niet alleen of het project wel moet doorgaan maar ook hoe en welke vorm het moet krijgen. Dit gaat weliswaar meer tijd kosten maar dan neem je als gemeente je inwoners tenminste serieus.

De PVV is niet bang voor de mening van de burger
Gelukkig zijn er al tal van voorbeelden en initiatieven op het gebied van lokale inspraak en zeggenschap, van een buurtforum tot een buurtbesluit of een buurtreferendum. Een raadslid moet soms beslissingen nemen over zaken die miljoenen euro’s kosten, belastinggeld van hardwerkende burgers, laten we die mensen er dus vooral bij betrekken. Ik heb mij onder andere kandidaat gesteld voor de PVV om meer directe democratie te bewerkstelligen want de PVV is niet bang voor de mening van de burger. Een initiatiefnota voor het Buurtreferendum Den Haag wordt daarom mijn speerpunt, verankering in wetgeving is nodig anders blijven we hangen in de experimentele fase.

En deze nota zal ik voorleggen aan de Hagenaars en als zij mij dan terugfluiten omdat ze het een onzalig plan vinden, dan zal ik mij daar niet voor schamen.

http://politiek.tpo.nl/2018/02/25/addie ... zich-volk/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Waarom referenda zo nuttig en noodzakelijk zijn

Bericht door King George »

Buitenhof: Prof. Wim Voermans kraakt de intrekkingswet referendum en acht rechtszaak kansrijk

In 'Buitenhof' (18 feb 2018) legt hoogleraar staatsrecht Wim Voermans uit waarom de intrekkingswet voor de afschaffing van het referendum van alle kanten rammelt. Met name de manier waarop de regering een referendum over de afschaffing van het referendum wil voorkomen. Hij acht het kansrijk wanneer burgers naar de rechter stappen om zo'n "referendum over het referendum" juridisch af te dwingen.

Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Waarom referenda zo nuttig en noodzakelijk zijn

Bericht door Pilgrim »

Referendum...
Afbeelding

“DE NEDERLANDSE REGERING IS BANG VOOR HET VOLK”

Elsbeth Gugger
Correspondente van de Zwitserse Radio en Televisie (SRF)
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Waarom referenda zo nuttig en noodzakelijk zijn

Bericht door Pilgrim »

Referendum over de Wet op de Inlichtingen en Veiligheidsdiensten

Rudo de Ruijter, Onafhankelijk onderzoeker, Nederland - 10 maart 2018

Afbeelding

Op woensdag 21 maart 2018 wordt gelijk met de gemeenteraadsverkiezingen het raadgevend referendum over de Wet op de Inlichtingen en Veiligheidsdiensten 2017 gehouden.

Dit referendum is mogelijk gemaakt door de Wet raadgevend referendum. [1] Die kwam er in 2014. De uitslag van het referendum over een verdrag met Oekraïne viel echter niet in de smaak bij Rutte en kompanen. [2] Zij gaan het raadgevend referendum weer afschaffen. [3]

Het referendum op 21 maart 2018 wordt voorlopig dus onze laatste kans om samen onze mening over een nieuwe wet te geven.

Lees verder>>>
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Waarom referenda zo nuttig en noodzakelijk zijn

Bericht door Pilgrim »

Plan-B van Rutte. . .

Afbeelding
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Waarom referenda zo nuttig en noodzakelijk zijn

Bericht door Pilgrim »

Bam! Nee-stemmers winnen referendum over Big Brother-achtige Sleepwet

Door Michael van der Galien, 22 maart 2018

Afbeelding

49% tegen, 47% voor. 4% blanco.

Na het tellen van zo’n 80 procent van de stemmen in de gemeenteraadsverkiezingen én het referendum is duidelijk geworden dat de tegen-stemmers het referendum over de sleepwet hebben gewonnen. 48,9% stemde tegen de wet. 47% ervoor. Bijna 4% van de stemmers vond zich niet gekwalificeerd om te stemmen en stemde dus blanco.

Opmerkelijk — maar niet verrassend — is dat de tegenstanders met name te vinden zijn in de grote steden... en in het hoge noorden. Zoals wel vaker blijkt dat die twee groepen met elkaar gemeen hebben dat ze de overheid wantrouwen, zeker als die de privacy van burgers aan zijn laars lapt. Blijkbaar hebben ze daar op het platteland in de rest van het land minder moeite mee... of misschien vertrouwen ze CDA-leider Sybrand Buma gewoon wat meer dan in de andere regio’s. Buma is een fervent voorstander van de wet en het CDA is nog altijd de grootste partij van Nederland — in de gemeenteraden, tenminste.

De vraag is nu: gaat er iets gebeuren? Rutte heeft al laten weten dat hij de wet niet zou aanpassen als ‘voor’ won, ook niet als het verschil 0,1% was. Maar wat als ‘tegen’ wint? Het kabinet zal de wet dan nogmaals moeten wegen, aldus Rutte eerder. Nou, doe maar ‘wegen’ dan. En snel een beetje.

Het is jammer dat het zo nipt is, maar het is goed dat ‘tegen’ toch heeft gewonnen. Het is tekenend voor de houding van het Nederlandse volk in het algemeen; misschien niet keihard, automatisch tegen autoriteit, maar in ieder geval wel uiterst kritisch. En dat is een bijzonder gezonde houding om te hebben.

http://www.dagelijksestandaard.nl/2018/ ... -sleepwet/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Waarom referenda zo nuttig en noodzakelijk zijn

Bericht door Pilgrim »

Kiesraad zet D66-Kamerlid op z’n plaats: Wél overwinning tegenstanders referendum

Maarten van Ast, 22-03-18

Afbeelding

Met behulp van een eigen opmerkelijke rekensom stelde D66-Kamerlid Kees Verhoeven (foto) vanmorgen vast dat het nee-kamp bij het referendum geen meerderheid heeft. Het leverde hem veel kritiek op van boze kiezers, en bovendien deugt die rekentruc niet, reageert de Kiesraad. Er is wel degelijk een meerderheid die heeft gestemd tegen de nieuwe ‘sleepwet’.

Verhoeven schreef vanmorgen op Twitter dat het nee-kamp (48,9%) in percentage weliswaar voorloopt op het ja-kamp (47,2%), maar dat dit geen meerderheid is, omdat 4 procent van de kiezers blanco heeft gestemd. ,,Deze betrokken maar verdeelde uitslag laat zien dat de in het regeerakkoord afgesproken evaluatie hoe dan ook van grote waarde is.”

Het leverde de D66'er, die zelf voor de nieuwe Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten (Wiv) is, een stortvloed aan kritiek op. 'Wordt dat serieus het excuus? 4% blanco, dus geen meerderheid tegen?', reageert Dirk Poot, betrokken bij de Piratenpartij. 'Nou ja, zal je even helpen tellen 48,8 > 47,2 (> staat voor: is groter dan). En dan is niet invoeren en nieuwe wet maken netter dan zin doordrijven en evalueren. NL wil deze wet dus niet! Snap u?', reageert iemand anders. 'Zeg Kees, hebben ze jou ooit al eens een rekentoets laten maken?', vraagt weer iemand anders de politicus.

Zo zit het
En de kritiek blijft niet bij boze kiezers. Ook de Kiesraad reageert op de kwestie en geeft voor eens en voor altijd duidelijkheid. 'De Kiesraad interpreteert de Wet raadgevend referendum zo dat sprake is van een meerderheid tegen de wet als, bij voldoende opkomst (opkomst is hoger dan 30% van het totale aantal kiesgerechtigden), het percentage kiezers dat een geldige stem tegen heeft uitgebracht, hoger is dan het percentage dat een geldige stem vóór heeft uitgebracht.'

Dat er vier procent blanco heeft gestemd, doet er niet toe. 'Een blanco stem is wel geldig, maar is geen vóór- of tegenstem, dus wordt buiten beschouwing gelaten voor de berekening van een meerderheid. Blanco stemmen tellen wel mee voor de opkomst', schrijft de Kieswet.

Analyse
Met ruim 90 procent van de stemmen geteld, krijgen de tegenstanders van de wet 48,7 procent en de voorstanders 47,3. De overige stemmen zijn blanco of ongeldig uitgebracht.

Volgens Verhoeven loopt de discussie wat te hoog op. 'Jongens, even rustig alsjeblieft. Ik analyseerde alleen even deze spannende en verrassende uitslag. Zeker, zoals het er nu naar uitziet is het tegenkamp groter dan het voorkamp. En voor precieze definities volg ik natuurlijk de Kiesraad', tweet hij.

https://www.ad.nl/politiek/kiesraad-zet ... ~ab125ffb/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Waarom referenda zo nuttig en noodzakelijk zijn

Bericht door Pilgrim »

Afbeelding
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Waarom referenda zo nuttig en noodzakelijk zijn

Bericht door Ariel »

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Plaats reactie