De handel in drugs

Deze afdeling is voor algemene topics die niet passen in wat reeds voorzien is. Ze moeten wel aansluiten bij ons thema.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: De handel in drugs

Bericht door Mahalingam »

Afbeelding

Wat brand daar? Een drugslab.
Mogelijk drugslab aangetroffen na grote brand in Gelderse Beesd

BEESD - Er zijn restanten van een mogelijk drugslab aangetroffen na de zeer grote brand die donderdagavond uitbrak in een bedrijfsverzamelgebouw aan de Industrieweg in het Gelderse Beesd. De politie onderzoekt de oorzaak van de brand.

Vanwege de brand werd donderdagavond een NL-Alert verstuurd. Eerder op de avond was ook een explosie te horen, meldde een woordvoerder. Op beelden is te zien hoe grote, zwarte rookwolken vrijkwamen.

Omdat er mogelijk gasflessen in het pand aanwezig zijn, werden mensen op 200 meter afstand gehouden. Omwonenden werd aangeraden binnen te blijven en de hulpdiensten de ruimte te geven. De A2 van Utrecht naar ’s-Hertogenbosch tussen Beesd en Geldermalsen werd afgesloten als gevolg van „slecht zicht door rookontwikkeling”, aldus Rijkswaterstaat.

Het bedrijfsverzamelgebouw moet volgens de veiligheidsregio als verloren worden beschouwd. Ook enkele naastgelegen gebouwen hebben schade opgelopen, maar de brandweer kon voorkomen dat het vuur oversloeg. In totaal zijn ongeveer tweehonderd hulpverleners actief geweest bij de bestrijding van het vuur, onder wie hulpverleners uit naastgelegen veiligheidsregio’s.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/3683042 ... erse-beesd
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: De handel in drugs

Bericht door Mahalingam »

Hillegommer (18) had voor halve ton drugs in huis, nu is hij bekeerd tot de islam

In de slaapkamer van de tiener vond de politie een grote hoeveelheid cocaïne, ketamine, xtc en designersdrugs. In het vriesvak van de koelkast van zijn moeder had hij ook nog speed verstopt.


Tijdens een inval in de woning van zijn moeder vond de politie in de slaapkamer van de 18-jarige L. v. K. een grote hoeveelheid cocaïne, ketamine, xtc en zogenaamde designersdrugs. In het vriesvak van de koelkast van zijn moeder had hij ook nog speed verstopt. De drugs hadden een straatwaarde van 48.000 euro.

Het openbaar ministerie eist tegen de verdachte een celstraf van zestien maanden, waarvan zes maanden voorwaardelijk. ,,Zo jong en toch al zo veel verdovende middelen”, verzuchtte de officier van justitie vrijdag bij de Haagse rechtbank. Ze vertelde dat agenten in zijn jongenskamer ook nog attributen voor drugshandel hadden gevonden, zoals een weegschaal.

De inval op 21 april was het sluitstuk van een langer lopend drugsonderzoek tegen de verdachte. Bij de politie was informatie binnengekomen dat hij van twee mannen uit Nieuw-Vennep adressen had gekregen van ‘klanten’. Agenten plaatsten een peilbaken onder de auto van de jongeman, en volgden hem twee dagen lang.

Ze zagen dat hij in Hillegom, Nieuw-Vennep en andere plaatsen korte stops maakten en door de geopende autoraam korte gesprekken hield met andere personen. Twee klanten van de Hillegommer werden na zijn bezoekje aangehouden, en bekenden ook bij hem cocaïne gekocht te hebben. Een gebruiker deed dat naar eigen zeggen al sinds een jaar iedere maand.

Tijdens de zitting vrijdag bij de Haagse rechtbank wilde de Hillegommer niets zeggen over de drugs in zijn jongenskamer bij zijn moeder en over zijn betrokkenheid bij handel daarin. De rechtbank vroeg hem hoe hij dan de dure spullen van Louis Vuitton kon betalen die de politie bij hem had gevonden. Dat hij als 18-jarige al een eigen auto had, was volgens de rechters ook opmerkelijk. ,,Dat heb ik allemaal verdiend als pizzabezorger en bij een verhuisdienst”, antwoordde de verdachte.

Islam

De officier van justitie meende dat de Hillegommer voor ’het snelle geld’ gaat en blijkbaar niet geeft om de gezondheidsschade die hij aanricht met zijn drugshandel. ,,Heel zorgelijk allemaal.” De Hillegommer reageerde tijdens de zitting dat hij zich in de gevangenis heeft bekeerd tot de islam. ,,Dat brengt me tot rust. Ik hoop nu zo snel mogelijk in de samenleving terug te kunnen.”

Zijn advocaat was kwaad dat de reclassering helemaal niet heeft onderzocht hoe de verdachte in de toekomst op het rechte pad kan blijven. ,,Dit is een weinig frisse gang van zaken.” De rechtbank zou een mild oordeel moeten vellen vanwege de jonge leeftijd van verdachte. ,,Zijn hersenen zijn nog niet volgroeid”, meende de advocaat.

Uitspraak van de rechtbank over twee weken.
https://www.leidschdagblad.nl/cnt/dmf20 ... _content=/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: De handel in drugs

Bericht door King George »

Mark my words: Ze gaan natuurlijk weer mee in zijn taqiyya nu op het rechte pad te zijn beland. Niks lik op stuk dus. En zoiets zou een verkeerd signaal zijn wat er wordt afgegeven omdat het weer een vrijbrief is om er mee weg te kunnen komen, in plaats van lik op stuk te worden geconfronteerd met de gevolgen van zulk een eigen handelen wel een eigen keuze was.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: De handel in drugs

Bericht door Mahalingam »

Er lagen arrestatiebevelen in Duitsland voor vermelde 3 mannen. En onze politie en justitie wisten van niks? Het maakt mij somber over die samenwerking in de EU voor de War on Drugs.
In vermoed dat het Nederlandse Turken zijn.

Drie voor drugshandel gezochte Nederlanders lopen tegen de lamp op Duitse luchthaven

Op de luchthaven van Düsseldorf zijn binnen enkele dagen drie Nederlanders gearresteerd die werden gezocht vanwege drugsdelicten.

Twee van hen liepen maandagavond tegen de lamp. De eerste wilde een vlucht naar Adana nemen in het zuiden van Turkije maar agenten van de federale politie constateerden bij de uitreiscontrole dat hij werd gezocht door het Openbaar Ministerie (OM) in Kleef (Noordrijn-Westfalen). Dat vaardigde enkele dagen geleden een arrestatiebevel tegen hem uit in verband met illegale drugshandel. De in Nederland woonachtige man wordt ervan beschuldigd in januari dit jaar met twee anderen grote hoeveelheden marihuana, ecstasy en cocaïne te hebben geïmporteerd en daarna verhandeld. De agenten hielden de verdachte aan en droegen hem over aan de gerechtelijke autoriteiten, meldt de politie in een persbericht.

Enkele minuten later arresteerde de federale politie een tweede Nederlander. Het ging om een ​​43-jarige man tegen wie het OM in Tübingen (Baden-Württemberg) ruim twaalf jaar geleden een arrestatiebevel had uitgevaardigd wegens het illegaal importeren en verhandelen van grote hoeveelheden marihuana samen met anderen. Ook deze verdachte, eveneens woonachtig in Nederland, werd overgedragen aan de gerechtelijke autoriteiten.

Vorige week dinsdag was op dezelfde luchthaven ook al een 49-jarige Nederlander gearresteerd. Hij wilde een vlucht naar Istanboel nemen maar de federale politie ontdekte bij de uitreiscontrole dat hij werd gezocht door justitie in Düsseldorf. De man werd in 2008 veroordeeld voor drie gevallen van grootschalige illegale drugshandel en een poging tot afpersing. Hij kreeg een gevangenisstraf opgelegd van acht jaar waarvan de veroordeelde slechts 4,5 jaar uitzat. Omdat hij onvindbaar was, vaardigde justitie een arrestatiebevel tegen hem uit. Ook hij werd overgedragen aan de gerechtelijke autoriteiten, meldde de regionale nieuwssite Tag24.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: De handel in drugs

Bericht door Ariel »

Ibrahim is uitgespeeld in Nederland. In Nederland is hij klaar, zegt hij. Ik vermoed dat hij zijn dubieuze zaken niet voort zal zetten in Dubai. Daar zijn ze iets minder tolerant .
Hoe Ibrahim Y. jarenlang de grootste club van Rotterdam kon runnen: ‘Ze haten me gewoon’

De gemeente Rotterdam vermoedde al in 2017 dat hij actief is in drugshandel. Toch kon Ibrahim Y. jarenlang de grootste club van de stad runnen, nota bene in een pand van de gemeente. Y. wordt nu verdacht van internationale drugshandel. ,,Ze zijn nog niet van me af’’, zegt hij vanuit Dubai.

‘First we took over Rotterdam.’ Gouden letters vullen het beeldscherm, daarna een gouden Erasmusbrug. ‘Then we took over Brussels.’ De muziek zwelt aan, als in de trailer van een Hollywoodfilm. En dan: ‘Get ready for the next chapter.’

Het filmpje waar de opening van Club Blu Dubai vorig jaar mee werd aangekondigd, is al even gelikt als de inrichting van de club zelf. Club Blu Dubai is de overtreffende trap van luxe. Een enorme, glimmende zaal op de 32ste verdieping van het Hilton in Dubai, met champagne op elke tafel, vuurwerk, optredens van wereldsterren en een fenomenaal uitzicht. En dat allemaal dankzij Ibrahim Y., een ondernemer uit Leiden die bekend werd met een club langs de A20 in Rotterdam.

Maar in Rotterdam zal Y. voorlopig niet meer actief zijn. Hij wordt verdacht van internationale drugshandel en witwassen. Zijn clubs in Rotterdam en Zoetermeer zijn dicht, in de deur van Club Blu zitten kogelgaten en voor zijn kantoor werd een granaat gevonden. ,,Ik ben klaar met Nederland”, zegt Y. telefonisch vanuit Dubai.

Zware misdaad
Het lijkt het einde van een jarenlange strijd tussen Y. en de Nederlandse autoriteiten, waarbij hij keer op keer in verband werd gebracht met zware misdaad, maar tóch een goedlopende club kon runnen, nota bene in een pand van de gemeente. Hoe kon dat gebeuren?

De geschiedenis van Club Blu begint in 1989, als langs de A20 de grootste discotheek van Nederland wordt gebouwd: Tomorrowland. De zaak krijgt veel aandacht, maar gaat al na drie jaar failliet. De zaak krijgt daarna andere namen, maar steeds opnieuw gaat het mis. Ook drie broers die de zaak tussen 2012 en 2015 exploiteren, weten er geen geldmachine van te maken.

In april 2015 verkopen ze hun zaak aan een jonge ondernemer uit Leiden: Ibrahim Y. Hij runt op dat moment al een club in Zoetermeer. Hij is er als 26-jarige begonnen met het organiseren van bruiloften, maar ontdekt dat met clubavonden met Arabische muziek meer te verdienen valt. Onder de naam Club Magnum trekt hij volle zalen.

Dat valt ook de politie en de gemeente Zoetermeer op. Na een incident valt de politie er binnen. Er blijken veel mensen met een lang strafblad aanwezig. Er komen meer controles en de gemeente ontdekt dat Y. in contact staat met een vermeende crimineel. Hij raakt zijn vergunning kwijt.

Alarmbellen gaan af
Toch kan Y. in diezelfde periode de grootste club van Rotterdam overnemen. Hij neemt het huurcontract met de gemeente over van de drie broers, koopt voor 700.000 euro de bv en inventaris en heropent de zaak als Club Blu. In mei 2016 krijgt Y. van de gemeente alle benodigde vergunningen.

Club Blu wordt een hit. Y. haalt bekende rappers naar Rotterdam, de zaak zit vol. Maar in het stadhuis gaan in de loop van 2016 alsnog alarmbellen af. Y. wordt door de politie in de gaten gehouden. Er komen signalen binnen dat hij via Club Blu drugsgeld zou witwassen. Ambtenaren beseffen dat de gemeente mogelijk zaken doet met een drugscrimineel. Alleen: wat kunnen ze eraan doen?

Op vrijdag 15 december 2017 vinden personeelsleden een handgranaat voor de deur van Club Blu. Het blijkt het begin van een reeks incidenten. Een dag later spuiten onbekenden de woorden ‘war’ en ‘oorlog’ op de gevel. Ook gaat een vuurwerkbom af en wordt de voordeur doorzeefd met kogels.

Betrokken bij een liquidatie
Diezelfde dag doet Ibrahim Y. aangifte. ,,Ik denk dat het de bedoeling is mijn club te laten sluiten’’, verklaart hij tegen de politie. Hij vertelt over een conflict met een Amsterdammer, tegen wie hij in april 2016 aangifte deed nadat de man zich in zijn zaak had misdragen. De man werd opgepakt en op zijn telefoon vond de politie aanwijzingen dat hij betrokken was bij een liquidatie.

Daarna begonnen de bedreigingen, zegt Y. tegen de politie. Hij werd gebeld door iemand die ‘een vergoeding wilde’. ,,Ik ben daar niet op ingegaan (...). Ik hoorde de anonieme man vervolgens zeggen: ‘Dan ga je het zien. Dan ga je dicht.’”

De schietpartij is voor burgemeester Ahmed Aboutaleb de druppel. Hij sluit Club Blu voor twee weken. Maar zonder dat het naar buiten komt, neemt Aboutaleb een nog zwaarder besluit: hij wil het huurcontract met Y. verbreken. Terwijl de gemeente naar buiten toe verkondigt dat de exploitant niks te verwijten valt, heeft Aboutaleb andere informatie.

Die informatie is te vinden in het dossier dat de gemeente aandraagt om het huurcontract te verbreken. Y. is ‘betrokken bij een strafrechtelijk onderzoek naar witwassen en het risico bestaat dat hij ter zake wordt veroordeeld’, stelt de gemeente. Ook is hij ‘als verdachte betrokken bij verschillende strafrechtelijke onderzoeken’, en ‘subject in verband met de handel in verdovende middelen’. ‘Deze redenen leveren een reputatierisico op voor de gemeente. Voor haar is aan de burger niet uit te leggen dat zij in zee zou willen gaan met een ondernemer als deze.’

Drugsgeld witwassen via club
De verwijzing naar witwassen betreft een onderzoek dat het Rotterdamse Openbaar Ministerie op dat moment uitvoert: er zouden signalen zijn dat Y. drugsgeld witwast via Club Blu. Dat onderzoek leidt uiteindelijk niet tot vervolging, wegens gebrek aan bewijs. De kantonrechter besluit in juni 2018 dat de gemeente het huurcontract niet mag ontbinden. Het integriteitsrisico gaat volgens het gerechtshof niet op.

Tussen Y. en Aboutaleb is het inmiddels hommeles. Op Radio Rijnmond zegt Aboutaleb in mei 2018: ,,De exploitant van de club zit of zat in heel ingewikkelde kringen, die wij met een ingewikkeld woord criminogene kringen noemen. (...) Dus dat maakt het voor mij erg lastig om het voor zo’n ondernemer op te nemen.”

‘Hij probeert mij zwart te maken’
Y. reageert furieus. Hij spant een kort geding aan tegen Aboutaleb, en zoekt de media. In een programma van Peter R. de Vries zegt hij over Aboutaleb: ,,Hij probeert mij zo zwart mogelijk te maken, waardoor de luisteraar gaat denken: diegene heeft het over zichzelf afgeroepen. (...) Als-ie wat heeft, moet-ie het zeggen.”

Maar op de achtergrond gaat Aboutaleb door. Meerdere keren in 2018 en 2019 meldt hij Y. dat hij van plan is de exploitatievergunning en de drank- en horecawetvergunning voor Club Blu in te trekken. Het gebeurt echter niet. In augustus 2020 wordt de club wel tijdelijk gesloten na een beschieting.

Geweld barst weer los
Daarna wordt het, mede door corona, een tijdlang rustig. Maar deze zomer barst het geweld opnieuw in alle hevigheid los. Op 25 juni vuren onbekenden kogels af op de club. Bij Y.’s kantoor in Leiden wordt een granaat neergelegd. Club Blu wordt weer gesloten.

Vrijwel tegelijkertijd kondigt het OM aan dat Y. verdachte is in een grote drugszaak. Eerst is hij nog alleen verdacht van witwassen, later wordt daar betrokkenheid bij internationale drugshandel aan toegevoegd. Y. en een 39-jarige vriend komen naar verluidt in beeld via ontsleutelde PGP-berichten. De vriend van Y. wordt aangehouden, Y. zelf blijkt in het buitenland te zitten. Hij staat nu internationaal gesignaleerd, meldt het OM.

Op basis van deze verdenkingen trekt Aboutaleb deze zomer alsnog de vergunning in. Club Blu blijft nu echt dicht. Maar hoe kan het dat iemand tegen wie al zo lang zware verdenkingen bestaan, jarenlang de grootste club van Rotterdam runde, ook nog in een pand van de gemeente? ,,In 2016 was er onvoldoende grondslag om de exploitatie- en alcoholwetvergunning niet te verlenen”, stelt de gemeente in een reactie.

,,Als een ondernemer een vergunning aanvraagt, dan wordt eerst uitgebreid getoetst of er bezwaren zijn tegen het verlenen van een vergunning. (...) Als de burgemeester onvoldoende grondslag heeft om een vergunning te weigeren of de argumenten in bezwaar- en beroepszaken onvoldoende bevonden worden, dan staat het een ondernemer vrij om in Rotterdam een horeca-inrichting te exploiteren.”

Drugsdealers en zelfs Pablo Escobar
En Y. zelf? Nadat het AD een paar keer contact heeft met zijn advocaat, appt hij op een late donderdagavond zelf, vanuit Dubai. ‘Goedenavond. Hier kunt u mijn reactie lezen op alle beschuldigingen.’ Daarna stuurt hij een pamflet van 25 pagina’s, doorspekt met fotocollages waarop Y. jeugdfoto’s van zichzelf heeft gefotoshopt op foto’s van gewapende guerilla’s, drugsdealers en zelfs Pablo Escobar. ‘Bizarre beschuldigingen jegens top ondernemer’, staat er. En: ‘Making a criminal, poging 5.’ Daarna volgt een lange open brief vol weerleggingen.

En ja, hij wil best uitleggen hoe het volgens hem zit, zegt hij de volgende dag telefonisch. Y. zegt zich slachtoffer te voelen van een jacht door de autoriteiten, die begon toen hij zijn club in Zoetermeer opende en verhevigde toen hij de grootste club van Rotterdam in handen kreeg. ,,Ik richt me op de allochtone jongeren”, zegt hij. ,,Dat zijn meestal niet de meest geschoolde mensen. En op een vmbo gebeurt nou eenmaal meer dan op een gymnasium.”

‘Ze haten me gewoon’
Lokale autoriteiten zitten niet te wachten op zulke zaken, zegt Y.: ze slokken veel politie-inzet op en zorgen voor onrust. En daarom werd hij de afgelopen jaren naar eigen zeggen zo vaak doorgelicht. ,,Vijf Bibob-procedures, vier strafrechtelijke onderzoeken, en het is allemaal op niks uitgelopen. Het is moddergooien, zodat ze me op basis van verdenkingen weer een vergunning kunnen weigeren. Ze haten me gewoon. Maar elke keer gaan ze nat. Want er is geen bewijs. Ik word bij wijze van spreken uitgemaakt voor seriemoordenaar, alleen zijn er geen lijken, geen vermissingen en is er geen wapen gevonden.”

Y. zegt geen enkele betrokkenheid te hebben met drugshandel of witwassen. ,,Dacht je dat ik zo’n debiel was? Financieel heb ik het niet nodig. Ik ben een multinational. Waarom zou ik dat op het spel zetten?” De vele beschietingen hebben allemaal te maken met afpersing, zegt Y. ,,Er wordt heel veel afgeperst in de horeca. De meesten betalen en zwijgen. Ik niet.”

In Nederland is hij klaar, zegt Y. ,,Ik heb er genoeg van dat burgemeesters mijn zaken kapot proberen te maken. Maar ik heb door al die nepbeschuldigingen miljoenen schade geleden en die ga ik allemaal op ze verhalen. Ze zijn nog niet van me af.”

De grootste club van Rotterdam blijft dicht. Op de voordeur van Club Blu, waar de kogelgaten nog in zitten, hangen de huisregels: geen wapens, geen drugs. Daaroverheen is een wit A4’tje geplakt. De boodschap: Club Blu is gesloten. Afzender: Ing. A. Aboutaleb.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: De handel in drugs

Bericht door Ariel »

Tieners zitten volop in de drugshandel, politie haalt 13-jarige dealer van straat

Soms nog piepjonge kinderen en tieners begeven zich in de keiharde drugshandel. Dat blijkt uit een speciaal volgproject van de politie in Arnhem, dat inmiddels ook landelijk op grote belangstelling kan rekenen.

In een jaar tijd kreeg de politie in Arnhem 78 jonge drugscriminelen in het vizier. De jongste was 13 jaar.

De keuze heel stevig in te zetten op een brede harde aanpak van de drugscriminaliteit in de Gelderse hoofdstad werpt zijn vruchten af, stellen de Arnhemse politiechefs Gideon Zandstra en Frank van Leeuwen.

,,We investeren nu inmiddels zeven maanden middels efficiëntere opsporing en intensieve integrale aandacht voor drugs. Ons doel was om in een jaar tijd 15 procent meer drugscriminelen jonger dan 23 jaar op te sporen. In zeven maanden is dat aantal al ruimschoots (23 procent) bereikt.”

Niet alle 78 drugsverdachten zijn ook opgepakt. Er is gekeken welke aanpak het beste kan werken om hen af te stoppen: een stevige begeleiding of vervolging door justitie.

Dat ‘succes’ betekent niet dat de politie rustig achterover kan leunen, waarschuwen beide teamchefs. In Arnhem zijn pubers die volop in cocaïne of xtc dealen al lang geen uitzondering meer. Kinderen worden geronseld op school, straat, maar ook online via sociale media als TikTok, Instagram of Snapchat om even een pakketje weg te brengen.

De focus op drugsmisdaad maakt deel uit van een brede aanpak, waarin gemeente Arnhem, politie, scholen, jongerenwerkers en instanties nauw samenwerken om jongeren uit de misdaad te houden. De ‘Arnhemse aanpak’ wekt landelijk belangstelling. Als enige stad in Oost-Nederland krijgt Arnhem miljoenen van het kabinet om de aanpak verder te uit te breiden en te intensiveren. Landelijk heeft minister van Justitie Dilan Yesilgöz 80 miljoen euro beschikbaar gesteld om jongeren uit de misdaad te houden.

Behalve dealen in drugs zien de twee politiechefs onder tieners een ‘zorgwekkend gebruik van harddrugs’. De tolerantie voor drugs heeft een keerzijde, waarschuwen zij. ,,Bij iedere snuif die je neemt, snuif je bloed op. Je houdt een drugswereld met onderdrukking, uitbuiting, afpersing en bedreiging in stand. Bovendien is de milieuschade gigantisch door het lozen van chemische drugsafval.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: De handel in drugs

Bericht door King George »

Dat lijntje coke op de chique party is niet zo onschuldig als het lijkt. Het is eigenlijk een soort heling van drugs gerelateerde criminaliteit in het gehele proces van aanleveren bij het eindpunt de gebruiker. Wie een t-shirt van € 3 koopt weet ook dat hij aan heling van uitbuiting (en zeer waarschijnlijk kinderarbeid) doet.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: De handel in drugs

Bericht door Mahalingam »

1500 kilo cocaïne aangetroffen in container in Rotterdamse haven

De Nederlandse douane heeft 1.516 kilo cocaïne gevonden tijdens een controle in de Rotterdamse haven. De drugs lagen in een container met hout.

De houtcontainer was afkomstig uit Chili. De cocaïne was verpakt in 26 balen. De straatwaarde van de drugs is volgens het openbaar ministerie (OM) ruim 113 miljoen euro. Het hout was bestemd voor een bedrijf uit Arnhem, dat niets met de smokkel te maken lijkt te hebben. De drugs zijn vernietigd.
https://www.topics.nl/1500-kilo-cocaine ... brand/hln/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: De handel in drugs

Bericht door Mahalingam »

Worden er tegenwoordig snuffel-dolfijnen ingezet?
Douane duikt 150 kilo cocaïne op onder zeeschip in Amsterdam Westhaven

Tijdens een routinecontrole in Amsterdam Westhaven heeft de douane woensdag 150 kilo cocaïne ontdekt onder een zeeschip. De drugs zijn inmiddels vernietigd.

De cocaïne zat verstopt in tassen die onder water aan de romp van het schip waren bevestigd. Het schip was afkomstig uit Brazilië. Een duikteam van de Nederlandse douane stuitte op de verborgen lading tijdens een routinecontrole in de haven.

Er is niemand aangehouden. Waarschijnlijk is het schip gebruikt om de drugs te vervoeren zonder medeweten van de bemanning, laat een woordvoerder van de Fiod, de opsporingsdienst van de Belastingdienst, weten. De drugs zijn vernietigd en de zaak is verder in onderzoek genomen door het Hit And Run Cargo (HARC)-team Amsterdam. Het HARC-team is een samenwerkingsverband tussen de douane, de Fiod en de politie.
https://www.parool.nl/amsterdam/douane- ... ~bbdddbdf/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: De handel in drugs

Bericht door Ariel »

Vier jonge Nederlanders in Antwerpen opgepakt met brandbommen en wapen

De Antwerpse politie heeft maandagnacht een mogelijk nieuwe aanslag in het drugsmilieu verijdeld. In de omgeving van de Stenenbrug, bij het voormalige eethuis Poke Bowl Place van de familie Ben Saddik, trof de politie bij een controle van een verdachte auto brandbommen en een vuurwapen aan. Vier jonge verdachten, allemaal Nederlanders, werden opgepakt.

De arrestatie vond plaats rond 5 uur. De mobiele eenheid van de Antwerpse politie zette een Nederlandse auto aan de kant voor een controle in Borgerhout nadat die was opgemerkt via camerabeelden. „Bij die controle werden in de wagen enkele brandbommen en een vuurwapen aangetroffen. De vier inzittenden, mannen met de Nederlandse nationaliteit, werden ter plaatse opgepakt”, zegt woordvoerder Kato Belmans van het Antwerps parket.

Het viertal wordt dinsdag verhoord door Belgische politie. Het heeft er alle schijn van dat de mannen onderweg waren om een nieuwe aanslag in het drugsmilieu te plegen. De controle vond plaats op de Luitenant Lippenslaan in Borgerhout, vlakbij de Stenenbrug en dus ook bij het voormalige eethuis Poke Bowl Place van de familie Ben Saddik.

De zaak op de hoek met de William Woodstraat, was deze zomer al drie keer het doelwit van een aanslag. Eerst werd met een vuurwapen op de gevel geschoten, daarna werd tweemaal met vuurwerkbommen gegooid. De burgemeester van Antwerpen, Bart De Wever, besliste begin vorige week om Poke Bowl Place te sluiten, net als twee andere zaken die recent het doelwit waren van aanslagen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: De handel in drugs

Bericht door Mahalingam »

"mannen met de Nederlandse nationaliteit"
Is dat het codewoord in de kranten voor Nederlanders met een migratieachtergrond?
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: De handel in drugs

Bericht door Mahalingam »

Twee dagen geleden werd een groepje 'liquidators' opgepakt in Antwerpen.
Vier Nederlanders gearresteerd bij eethuis van familie Ben Saddik: “In hun wagen lag een vuurwapen en brandbommen”

AntwerpenDe politie heeft vanochtend vier inzittenden van een wagen gearresteerd op de Luitenant Lippenslaan. Dat gebeurde in de buurt van het voormalig eethuis Poke Bowl Place van de familie Ben Saddik. Het gaat mogelijk om een verijdeling van een nieuwe aanslag in het drugsmilieu.

De arrestatie gebeurde omstreeks 5 uur ter hoogte van de afrit van de ring in Borgerhout. Verschillende politiecombi’s waren daarbij aanwezig. “De politie hield een verdacht voertuig tegen en ging over tot controle. In de wagen werden een vuurwapen en brandbommen gevonden. De vier Nederlanders uit Amsterdam zijn gearresteerd”, zegt Kato Belmans van het Antwerps parket. De verdachten werden vandaag verhoord door de Federale Gerechtelijke Politie. Het gaat om twee minderjarigen en twee meerderjarigen. Woensdagvoormiddag zullen ze worden voorgeleid bij de jeugd- en onderzoeksrechter.

Het parket zegt dat het om vier Nederlanders gaat. Volgens een bron zou het gaan om Nederlanders van Surinaamse afkomst. Afgelopen weekend werd ook al een gevel beschoten en beklad met ‘Dede Dief’. DeDe zou Surinaams zijn voor dood. Of er effectief een link is met het Surinaamse milieu, of een link tussen beide feiten wil het parket niet bevestigen.
https://www.hln.be/antwerpen/vier-neder ... ~abc2dc52/

En nu werd weer een groepje 'liquidators' opgepakt die kennelijk dezelfde opdracht hadden als de vorige.
Opnieuw gewapende Nederlanders opgepakt in Antwerpen

In Berchem in Antwerpen zijn opnieuw gewapende mensen opgepakt. Dat schrijft Gazet van Antwerpen en het is bevestigd aan onze redactie. De politie zette een auto aan de kant voor een controle, en zou daarbij zeker één wapen gevonden hebben in de auto. De vijf inzittenden waren allemaal Nederlanders en werden gearresteerd. Wat ze van plan waren, is nog niet duidelijk.

Afgelopen nacht arresteerde de Antwerpse politie opnieuw vijf Nederlanders in Berchem in Antwerpen toen ze een wapen vonden in een auto die ze aan de kant hadden gezet ter controle. Dat schrijft Gazet van Antwerpen en het is bevestigd aan onze redactie. Het gaat om drie mannen van 18, 19 en 20 jaar en twee vrouwen van 18 en 19.

De mannen werden gearresteerd en worden nu verhoord. Ze moeten vanavond nog voorgeleid bij de onderzoeksrechter, die beslist of ze al dan niet worden aangehouden. Wat ze exact van plan waren is nog onduidelijk.

Het incident speelde zich af in de buurt van de Deken De Winterstraat, waar eerder al aanslagen gepleegd zijn.

Het is de tweede keer in drie dagen tijd dat de politie gewapende Nederlanders onderschept, die dus mogelijk op weg waren om een aanslag te plegen. [...]
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/08/25 ... antwerpen/

Het doelwit:

Afbeelding
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: De handel in drugs

Bericht door Mahalingam »

88 kilo cocaïne tussen avocado's

De Douane heeft dinsdagavond 88 kilo cocaïne aangetroffen in de koelmotor van een container. De vondst werd gedaan tijdens een controle in de Rotterdamse haven.

De container was geladen met avocado's uit Peru en de vruchtgroenten waren bestemd voor een bedrijf in het Westland. Dit bedrijf lijkt geen betrokkenheid te hebben bij de smokkel. De straatwaarde van de 88 pakketten is zo'n 6,6 miljoen euro.

Het HARC-team, een inmiddels 26 jaar oud samenwerkingsverband van Douane, FIOD, Zeehavenpolitie en het Openbaar Ministerie in Rotterdam heeft de zaak verder in onderzoek.

De drugs zijn inmiddels vernietigd. Hoe de avocado's er aan toe zijn (te hard, bruin of rijp?) is onbekend.
https://www.nieuwnieuws.nl/5157424/88-k ... avocado-s/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: De handel in drugs

Bericht door Mahalingam »

En dan nu: coke tussen pinda's.
Honderden kilo’s cocaïne tussen pinda’s op Rotterdams bedrijventerrein

ROTTERDAM - Bij douanecontroles in Rotterdam zijn maandagavond twee grote partijen cocaïne onderschept. In totaal gaat het om 866 kilo drugs. De straatwaarde van de verdovende middelen is ruim 65 miljoen euro.

De eerste partij werd volgens de douane onderschept op een bedrijventerrein in Rotterdam. In een container geladen met pinda’s uit Argentinië werd 361 kilo cocaïne aangetroffen. Vervolgonderzoek leidde naar nog een andere container van dezelfde afzender, lading en eindbestemming. Hierin troffen douaniers nog eens 505 kilo drugs aan. De verdovende middelen zijn inmiddels vernietigd.

Het bedrijf waar de inval werd gedaan heeft vermoedelijk niets met de smokkel te maken, meldt de douane.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/6236371 ... venterrein

Tot op heden hebben in beslagnames niet tot gevolg gehad dat de straatprijs veranderde.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: De handel in drugs

Bericht door Ariel »

Opnieuw Nederlandse auto aangehouden in Antwerpen, inzittenden mogelijk bewapend

De Antwerpse politie heeft gisteravond opnieuw een verdacht Nederlands voertuig onderschept in stadsdeel Berchem. Dat bevestigt het Antwerps parket. Bronnen rond het onderzoek melden dat het gaat om een auto met Nederlands kenteken. Vorige week werden in dezelfde buurt al eens vijf gewapende Nederlanders gearresteerd.

Het is nog niet bekend of er mensen zijn opgepakt en wat de nationaliteit van de betrokkenen is. De inzittenden van het voertuig waren mogelijk bewapend, melden Belgische media. ,,We kunnen inderdaad bevestigen dat er een verdacht voertuig is onderschept en dat er een incident heeft plaatsgevonden”, aldus Lieselotte Claessens van het Antwerps parket. ,,Meer informatie zal pas later volgen, na overleg met de onderzoeksrechter.”

Antwerpen wordt de laatste tijd geteisterd door drugsgeweld, met enige regelmaat met een Nederlandse link. Het is ook niet de eerste keer dat in de Berchemse Deken De Winterstraat, waar nu het voertuig is onderschept, een incident plaatsvindt. Vorige week nog werden vijf Nederlandse verdachten, drie jonge mannen en twee vrouwen, gearresteerd toen ze mogelijk onderweg waren naar het adres van de beruchte familie El H. Het gaat om familieleden van kickbokser Jamal Ben Saddik. Ze werden een aantal straten verderop aangehouden.

Het vijftal maakte zichzelf verdacht door hun VW Golf met Nederlandse nummerplaat tegen de rijrichting te parkeren. De politie heeft sinds de aanslagen bij de familie El H. extra camera’s geplaatst om verdachte wagens en nummerplaten te traceren.

Beschietingen
Antwerpen is de laatste maanden om de haverklap het toneel van beschietingen, brandstichtingen en andere aanvallen. Het lijkt steeds te gaan om onderlinge afrekeningen door onderwereldfiguren. De drugsmaffia in de belangrijke Belgische havenstad is nauw verweven met die in Nederland.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: De handel in drugs

Bericht door Mahalingam »

Belgische rechtszaak ligt stil wegens oude computer die bewijs niet kan lezen

Een Belgische rechtszaak tegen twee personen die verdacht worden van betrokkenheid bij drugshandel wordt twee maanden uitgesteld, omdat de computer van de rechtszaal niet uitgerust zou zijn om digitaal bewijsmateriaal te lezen.

HLN citeert de advocaat van een van de verdachten, die stelt dat de pc 'nog met Explorer als browser' werkt. Ook schrijft het Belgische dagblad dat de 'Windows-licentie van de computer al jaren was verlopen'. Verder staat er dat in Excel kolommen niet verbreed konden worden, klikken op de 'see more'-knop foutmeldingen voortbracht en de computer in zijn algemeenheid erg traag was. De bediende van justitie gaf liever geen gehoor aan een voorstel om de pc te rebooten; "de kans is groot dat de computer dan niet meer opstart".

De advocaten van de twee verdachten waren niet te spreken over de situatie, vervolgt de krant. "Op deze manier wordt volgens advocaat Sam Vlaminck een karikatuur gemaakt van het inzagerecht van de verdachten. [...] Zijn collega Xavier Potvin voegt eraan toe dat het geduld van de advocaten stilaan opraakt."

De openbaar aanklager raadpleegde daarna zelf de cd-rom met bewijsmateriaal op een eigen computer, uitgerust met Mozilla Firefox. Hoewel daarmee het probleem op de korte termijn opgelost werd, besloot de rechtbank het proces toch uit te stellen tot 25 november. Dan moet de zaal uitgerust zijn met een fatsoenlijke pc.

Het gaat hier om een rechtszaak in de Sky ECC-kwestie. Vorig jaar bleek dat de Franse, Nederlandse en Belgische autoriteiten samen bezig geweest zijn met een operatie om de cryptotelefoondienst te kraken en op te rollen. De dienst zou gebruikt worden door drugsbendes. Toen het net zich om de verdachten heen sloot in deze zaak, werden in België 200 invallen gedaan.
https://tweakers.net/nieuws/201208/belg ... lezen.html
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: De handel in drugs

Bericht door Mahalingam »

Ook deze week werden weer in of bij Antwerpen twee 'jeugdigen' Nederlanders aangehouden die een bom wilden plaatsen bij een huis. De politie ligt op de loer en weer met resultaat.
Explosief gevonden in omgeving van eerder geviseerd pand in Merksem, drie jonge Nederlanders opgepakt

Merksem - In de omgeving van de Rietschoorvelden in Merksem heeft de politie vrijdagnacht een explosief aangetroffen. Drie Nederlandse verdachten, waarvan een minderjarige, werden opgepakt. Vermoedelijk wilden ze opnieuw een aanslag plegen tegen dezelfde woning die al meermaals het doelwit was. Op die gevel werd ook een boodschap aangebracht.

De politie stelde vrijdagnacht verdachte handelingen vast via de mobiele camera die al een tijdje in de straat hangt. Enkele verdachten hielden zich op ter hoogte van de woning in de Rietschoorvelden in Merksem die eerder al meermaals geviseerd werd. Ze brachten met rode graffiti tekst aan op de gevel. Die boodschap was niet erg goed leesbaar, behalve het laatste woord dan: ‘coke’.

Het snelleresponsteam van de Antwerpse politie kon kort na de feiten een verdacht voertuig aan de kant zetten in de directe omgeving, in de Roggestraat. Drie Nederlandse inzittenden werden gearresteerd en verhoord door de federale gerechtelijke politie. Hun wagen werd getakeld voor sporenonderzoek.

Explosief

Net voor hun arrestatie probeerden de verdachten nog een object weg te gooien onder een geparkeerde wagen. Dat voorwerp bleek een werkend explosief te zijn. Uit voorzorg werden zo’n 40 bewoners van de Roggestraat een tijdlang geëvacueerd uit hun woning. Ontmijningsdienst Dovo kwam ter plaatse en nam het explosief mee naar natuurgebied De Oude Landen in Ekeren. Daar werd het explosief gecontroleerd en zonder impact op de omgeving tot ontploffing gebracht.

“De verdachten zijn jonge Nederlanders van 17, 18 en 19 jaar oud”, zegt woordvoerder Stephanie Chomé van het Antwerps parket. “De minderjarige verscheen zaterdag voor de jeugdrechter, die besliste hem te plaatsen in de gesloten jeugdinstelling van Everberg. De twee meerderjarigen zijn aangehouden door de onderzoeksrechter. Ze verschijnen in de loop van volgende week voor de raadkamer.”

Het geviseerde pand, dat al een tijdje onbewoond is door renovatiewerken, is de ouderlijke woning van Gianni en Giorgi F. De broers zijn bekende namen in het drugsmilieu en worden gelinkt aan de groep rond Mounir El Bartali, alias Gino. Mogelijk zijn de broers, die intussen in het buitenland verblijven, verwikkeld in een vete rond een verdwenen lading cocaïne, want afgelopen woensdagnacht ontplofte al een vuurwerkbom in de voortuin.

De woning werd afgelopen zomer ook tweemaal beschoten. Eind juni openden onbekenden het vuur op de gevel, in augustus doorboorden vier kogels de ramen. Een jaar geleden werd op de oprit ook een wagen in brand gestoken.

Gianni en Giorgi F. werden recent nog vervolgd in het dossier rond de ziekenhuismedewerkster die info uit het rijksregister gelekt had naar het criminele milieu. Ze werden gezien als opdrachtgevers, maar de rechtbank sprak hen vrij bij gebrek aan bewijs. Het parket had onvoldoende aangetoond hoe ze aan bepaalde gebruikersnamen van Sky ECC gelinkt waren.
https://www.gva.be/cnt/dmf20220917_92211274
Afbeelding
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: De handel in drugs

Bericht door Mahalingam »

Nederlander die drugs uithaalde in haven van Antwerpen opgepakt

De Nederlandse politie heeft dinsdag op vraag van Belgische autoriteiten een 35-jarige man uit Rotterdam opgepakt. Hij wordt verdacht van het uithalen van drugs in de haven van Antwerpen en zal overgeleverd worden aan ons land. Twee minderjarigen uit Rotterdam maken de omgekeerde beweging en werden overgeleverd aan Nederland.


De 35-jarige man werd donderdag voorgeleid bij de rechter-commissaris van de rechtbank in Amsterdam. Die besliste dat de verdachte langer in de cel moet blijven, in afwachting van de behandeling van het overleveringsverzoek van België.

De speurders voerden ook drie huiszoekingen uit, twee in Rotterdam en een in Bergschenhoek (ten noorden van Rotterdam, red.). Daarbij is onder meer zo’n 130.000 euro cash geld in beslag genomen. Bij die huiszoekingen waren ook speurders van de federale gerechtelijke politie (FGP) van Antwerpen aanwezig.

Minderjarige uithalers naar Nederland

De voorbije twee weken zijn ook twee minderjarige Rotterdammers overgeleverd door ons land aan Nederland. De kerels van amper 16 en 17 jaar oud werden betrapt in de Antwerpse haven terwijl ze bezig waren met in containers te klimmen om daar vervolgens drugs uit te halen.

De jongeren werden na hun verhoor aangehouden, maar in het kader van strafovername overdragen aan Nederland. “De verdachten zijn inmiddels voorgeleid aan de rechter-commissaris van de Rotterdamse rechtbank. Ze mogen onder strenge voorwaarden hun proces in Nederland in vrijheid afwachten”, zegt een woordvoerder van de Nederlandse politie.

Antwerpen en Rotterdam werken al langer nauw samen in de strijd tegen het drugsmilieu. “Gezien de escalatie van geweld in Antwerpen en de toenemende import van verdovende middelen in de Antwerpse haven wil Nederland bijdragen bij de aanpak van zogenoemde uithalers”, aldus de Nederlandse politie.

“Het betreft vaak jongeren die voor criminele groeperingen harddrugs uit containers halen die afkomstig zijn uit Zuid-Amerika. Beide lidstaten willen op deze manier het gevoel van straffeloosheid en de bijbehorende drugsproblematiek aanpakken.”
https://www.gva.be/cnt/dmf20220917_94241869
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: De handel in drugs

Bericht door Ariel »

'Jij hebt gepraat': Joep T. geeft bijzonder inkijkje in de Nederlandse drugswereld

Afbeelding

Zelden praten verdachten openlijk over hun aandeel in zware drugszaken. Joep T. (37) uit Halsteren, volgens justitie betrokken bij drie cocaïnewasserijen, deed in de rechtbank in Breda wel. ,,Daar zaten een paar mannen aan tafel, onder wie een dikke Colombiaan. ‘Jij hebt gepraat’, zeiden ze tegen me.”

Met de bekennende verklaring, zo betoogde advocaat Mark Broere, gaf zijn cliënt tegelijk een bijzonder ‘inkijkje hoe het er in de criminele wereld aan toe gaat’. ,,En dat is niet zonder risico. Maar hij heeft zijn leven gebeterd.”

Het OM zag in T. de grote organisator in een netwerk van meerdere cokewasserijen. Maar volgens de man zelf, iemand zonder strafblad, was hij in het lab in Lepelstraat slechts een soort loopjongen, een klusjesman en aanspreekpunt. Hij zou zijn aangestuurd door ‘Doedoe’, een ‘man met aanzien’ die hij had leren kennen in een Antwerpse discotheek.

Verdachte
T. haalde onder meer boodschappen voor de Colombiaanse ‘koks’ die de in kartonnen dozen opgeloste cocaïne terugwonnen en terug omzetten in pure cocaïne. ,,Ik schrok toen ik dat lab voor het eerst zag. Ik had er natuurlijk meteen mee moeten stoppen, maar ik vond het eerlijk gezegd ook interessant. Ik ben er gewoon ingesleurd. En als je alles hebt gezien, kun je niet meer terug.”

Dat laatste merkte de Brabander toen het lab werd opgerold. Hij moest zich in Antwerpen komen verantwoorden: ,,Daar zaten een paar mannen aan tafel, onder wie een dikke Colombiaan. ‘Jij hebt gepraat’, zeiden ze tegen me. Nou, dan voel je je niet fijn.” Later kreeg hij naar zijn zeggen nog een andere ijzige waarschuwing: ,,We schieten je door je kop als je met mensen praat.”

Zoeken naar gevluchte Colombianen
Voor het lab in Poortvliet, dat een paar maanden later in brand vloog, fungeerde de verdachte naar eigen zeggen slechts als ‘doorgeefluik’. Samen met een vriend uit Steenbergen zou hij tijdelijk spullen voor het lab hebben opgeslagen. Ook had hij na de brand opdracht gekregen om de gevluchte Colombianen uit het lab te zoeken. ,,Maar die heb ik niet gevonden.”

In het opgerolde lab in Berkel en Rodenrijs had hij veel meer verantwoordelijkheid, biechtte T. op. ,,Ze hielden me verantwoordelijk voor Lepelstraat en zeiden: 'Regel maar een plek voor rest van de partij karton.’” Maar ook dat avontuur liep naar zijn zeggen uit op een mislukking, vooral bij gebrek aan goede Colombiaanse koks die door de covid-beperkingen niet meer konden worden ingevlogen. Het lab kwam volgens T. niet eens uit de testfase en de eerste geproduceerde cocaïne was van belabberde kwaliteit. ,,Ik was helemaal opgebrand, heb nachten wakker gelegen van dat lab. Het heeft me alleen geld gekost.”

Veel bewijs in de zaak komt uit gekraakte EncroChat-berichten, waarin T. onder de schuilnaam Lang Lamlendig communiceert met onbekend gebleven mensen met nicknames als Ironic Flamingo, Natural Snow en Adonis. Hun echte namen wil T. niet noemen, evenals die van twee belangrijke Marokkanen uit Antwerpen die hem ook zouden hebben aangestuurd.

Procesafspraken
Bijzonder is dat OM, verdachte en advocaat in deze zaak zogeheten procesafspraken hebben gemaakt. Een van die afspraken is dat de officier vier jaar cel zal eisen, wat ze vrijdag ook deed. De verdediging ziet in de ‘deal’ af van haar recht om bijvoorbeeld Colombiaanse getuigen op te roepen en andere, tijdrovende onderzoekswensen in te dienen. Zowel verdachte als officier gaat niet in hoger beroep, is ook de afspraak.

Voordeel van zulke afspraken is dat een complexe drugszaak vlot kan worden afgewikkeld, wat voordelig is voor de overbelaste rechtsketen, aldus de officier: ,,Komt de verdachte er dan met een lichte strafeis van af? Nee, maar zijn proceshouding heeft wel een iets dempende werking.”

Het is de tweede keer dat de rechtbank in Breda te maken krijgt met procesafspraken. In een vorige strafzaak ging ze er niet mee akkoord en koos ze voor een reguliere afhandeling. Of de rechtbank de afspraken deze keer wel honoreert, laat ze later weten bij haar vonnis.

Duidelijk werd vrijdag in de rechtszaal in elk geval dat de rechters niet over één nacht ijs gaan. Aan de hand van vooral onderschepte EncroChat-berichten vroegen ze T. het hemd van het lijf. Daarbij ging het met name om zijn geloofwaardigheid en de vraag of zijn rol in de cokebende toch niet groter was dan hij voorspiegelt. Was hij al niet veel langer actief? Want waarom zegt hij na de brand in Poortvliet op zijn Encro-telefoon dat ‘mijn lab is afgebrand’? ,,Het lijkt erop dat u veel meer wist. U regelde ook alles voor ze.”

‘Encropochen’
Maar volgens T. was het slechts grootspraak, sensatie: ,,Ik zat net in die wereld. Je doet je dan groter voor dan je bent. Zo gaat dat nou eenmaal op Encro.” Een antwoord dat aan een van de rechters de suggestie ontlokte: ,,Encropochen, is dat wellicht een nieuw woord voor de Dikke Van Dale?”

Het vonnis is niet zoals gebruikelijk over twee weken maar over zes, op 28 oktober. Extra tijd die de rechtbank naar eigen zeggen goed kan gebruiken om zich over de zaak én de procesafspraken te buigen. Volgende week staan in Breda vijf andere verdachten rond de coke-labs voor de rechter. Drie Colombiaanse verdachten uit de cokewasserij in Lepelstraat zijn al veroordeeld.

Meer labs
De zaak tegen een belangrijke Spaanse verdachte die de contacten met de Colombiaanse drugskoks zou onderhouden, is deze week voor onbepaalde tijd verdaagd. Meerdere getuigen in Colombia moeten nog worden gehoord. Uit gegevens van de Spaanse justitie zou blijken dat dezelfde drugsorganisatie in Zuid-Amerika ook betrokken is bij de opgerolde labs in Sint Willebrord en Putten.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: De handel in drugs

Bericht door Mahalingam »

Douane onderschept 700 kilo cocaïne in Rotterdamse haven

ROTTERDAM - In de Rotterdamse haven is woensdagavond een lading van 700 kilo cocaïne onderschept door de douane. De drugs waren verstopt in een container met bananenpuree uit Costa Rica en hadden een straatwaarde van ruim 52 miljoen euro, meldt het Openbaar Ministerie.

De Nederlandse autoriteiten hadden een tip van de Amerikaanse antidrugseenheid DEA gekregen over de smokkelwaar. De container was bestemd voor een bedrijf in Nederland, maar vermoedelijk is dat bedrijf niet bij de smokkel betrokken, aldus het OM. De drugs zijn vernietigd. Het zogeheten HARC-team, waarin douane, FIOD, zeehavenpolitie en het Openbaar Ministerie samenwerken, doet verder onderzoek.

Dinsdag werden in de haven van Rotterdam twee partijen cocaïne van in totaal 1527 kilo onderschept. Daarvan was de straatwaarde volgens het OM ruim 114 miljoen euro. De eerste partij drugs, van 450 kilo, zat tussen blikken asperges uit Peru. Niet veel later werd 1077 kilo cocaïne gevonden tussen gitaren uit Amerika.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/9604711 ... amse-haven
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: De handel in drugs

Bericht door Mahalingam »

17 personen opgepakt bij actie in Dordrecht tegen drugshandel

DORDRECHT - Bij een internationale actie tegen drugshandel en -toerisme heeft de politie vorige week donderdag in Dordrecht 17 personen aangehouden. Ook is een grote hoeveelheid drugs in beslag genomen, meldt de politie maandag.

Bij de actie werkten zo'n zeventig agenten uit Nederland, België, Frankrijk en Luxemburg samen. Ze hebben in totaal veertig voertuigen gecontroleerd op drugsbezit. Een van de verdachten, de bestuurder van een Frans voertuig, kon na een achtervolging op de A16 in België worden aangehouden. De verdachte had zo'n 40 kilogram xtc bij zich. Naast xtc is er ook 25 kilogram hasj en 500 gram cocaïne in beslag genomen. Daarnaast heeft de politie meerdere processen-verbaal opgemaakt wegens te hard rijden en het rijden zonder rijbewijs. Ook zijn er vijf auto's in beslag genomen wegens drugsbezit en het herhaaldelijk rijden zonder geldige papieren.

De actie stond in het teken van de handel in verdovende middelen en de uitvoer ervan richting België.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/3218320 ... rugshandel
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: De handel in drugs

Bericht door Mahalingam »

Dat rapper zijn een ongezond beroep is, dat is bekend. En ook kickboxers zijn een risicogroep. En voetballers met een nevenberoep kunnen ook snel het haasje zijn. Maar wat met een koningshuiskenner?
Opdrachtgever moord voetballers Kelvin Maynard en Genciël Feller opgepakt

Koningshuiskenner Piet Wortel van bed gelicht door Dienst Speciale Interventies

De Dienst Speciale Interventies van de Landelijke Eenheid heeft dinsdagochtend een 53-jarige man aangehouden verdacht van betrokkenheid bij twee liquidaties in 2019 in Amsterdam en op Curaçao. Hierbij werden de oud profvoetballers Kelvin Maynard en Genciël Feller doodgeschoten. Het zou gaan om drugshandelaar/Koningshuiskenner Piet Wortel. De man wordt ook verdacht van grootschalige handel in cocaïne.

De politie hield Wortel aan in een woning in Almere en deed, onder leiding van de rechter-commissaris, zoekingen op, tot nu toe, in ieder geval zeven verschillende locaties. Zo zocht de politie in woningen, een hotelkamer en bedrijven in Amsterdam, Almere, Rotterdam, Diemen. De politie zocht onder andere naar gegevensdragers en administratie.

Wortel wordt vrijdag voorgeleid aan de rechter-commissaris in Rotterdam.
https://www.nieuwnieuws.nl/5157934/opdr ... -opgepakt/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: De handel in drugs

Bericht door Mahalingam »

Wat voor soort Belg zou het zijn?
Belg (36) vast na vondst 500 kilo cocaïne in vrachtwagen bij Muiderberg

MUIDERBERG - De politie stuitte in de nacht van dinsdag 11 op woensdag 12 oktober op een grote lading cocaïne in een Belgische vrachtwagen langs de A1 ter hoogte van Muiderberg.

Agenten voerden een controle uit op een parkeerplaats en troffen in de vrachtwagen 500 kilogram cocaïne aan. Alle drugs zijn in beslag genomen en worden vernietigd.

De 36-jarige chauffeur, afkomstig uit België, is aangehouden en zit vast voor verhoor. Hij wordt verdacht van overtreding van de Opiumwet.

De Dienst Infrastructuur van de Landelijke Eenheid doet verder onderzoek naar de herkomst van de drugs. Tevens is de vrachtwagen in beslag genomen.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/5625758 ... muiderberg
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: De handel in drugs

Bericht door King George »

Had hij ook een Belgische naam?
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12512
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: De handel in drugs

Bericht door sjun »

Amai, het zal toch geen Ahmetteke geweest zijn zeker? :wink2:
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Plaats reactie