Beroemde mensen bij wie een steekje los zat

Deze afdeling is voor algemene topics die niet passen in wat reeds voorzien is. Ze moeten wel aansluiten bij ons thema.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17488
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Beroemde mensen bij wie een steekje los zat

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Ik denk, dus ik ben. “Cogito ergo sum.

Rare uitspraak van iemand die meent grip te hebben op de logica. Een hond denkt ook en hij is! Een open deur intrappen, zou je dit kunnen noemen.

Afbeelding
René Descartes (1596-1650) – Vader van de moderne wijsbegeerte.
De Franse filosoof en wiskundige René Descartes is een van de grootste denkers uit de traditie van het rationalisme. Zijn filosofische gedachtegoed had grote impact op latere denkers. Om die reden wordt hij ook wel de ‘vader van de moderne wijsbegeerte’ genoemd.
Dat Descartes een super intelligente intellectueel was, zegt niks over zijn gedrag als foute boel in beweging. Descartes beschikte over een stel hersenen waar hij overheen keek. Daar hoeven we dus niet jaloers op te zijn. Andere wetenschappers en dromers gingen hem voor, en kwamen na hem. Dat wordt weleens vergeten.
In de nacht van 10 november 1619, beter bekend als Sint-Maarten, kreeg hij te Neuburg an der Donau een drietal visioenen. Naar zijn eigen zeggen had hij drie maanden niets gedronken, maar heeft hij toen de grondslagen van een "wonderbaarlijke" wetenschap ontdekt. In zijn derde droom zag hij een woordenboek en een gedicht. De eerste regel luidde "Quod vitae sectabor iter?" ("Wat voor levensweg zal ik gaan leiden?"). Descartes zocht naar een verklaring hiervan en meende dat het visioen stond voor een combinatie van filosofie en wijsheid. In zijn ogen was het niet verbazingwekkend dat het werk van dichters, zelfs als ze niets dan onnozele versjes schrijven, rijk was aan uitspraken die belangrijker, zinniger en beter geformuleerd waren dan wat in de geschriften van filosofen kon worden aangetroffen. Niet lang daarna nam hij ontslag uit het leger en maakte een pelgrimsreis naar de Basiliek van het Heilig Huis in Loreto, om de heilige maagd te danken voor het verkregen inzicht.

Bron: Wikipedia.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Plaats reactie