Wat weten we nu van de coronacrisis?

Deze afdeling is voor algemene topics die niet passen in wat reeds voorzien is. Ze moeten wel aansluiten bij ons thema.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12641
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door sjun »

Ryan Grim: The New Fauci Emails Are Even More Damning Than You Think


The far-left NEEDS your pandemic fear to retain their CONTROL


As leaders PANIC Covid Narrative FALLS APART!

:smartass:
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door Ali Yas »

King George schreef:
do jan 20, 2022 3:41 pm
Alles lijkt van het slot af te gaan.
"Alles"? Nee. De leiband wordt een hoop gevierd, maar gaat niet echt los. In Nederland hetzelfde: er blijft toch een soort van avondklok van kracht (al heet het nu eufemistisch avondlockdown).

Dat wil zeggen: de zittende macht heeft de touwtjes nog steeds in handen en beperkt nog steeds onze bewegingsvrijheid, wat ten diepste illegaal is.

Ik vind dat schaamteloos. Jarenlang heeft Rutte de bevolking lastig gevallen met grotendeels nutteloze maatregelen en dictaten, het zwaar gepushte vaccinatieprogramma is compleet mislukt, er is duidelijk en aantoonbaar gelogen, levensreddende medicijnen zijn verboden en nu dit allemaal open en bloot op straat ligt trekt het kabinet niet het boetekleed aan, nee, we mogen dankbaar zijn dat we een deel van onze burgerrechten terugkrijgen.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door xplosive »

 
Prem Radhakishun over de coronamaatregelen :
 
Zwarte Prietpraat - 17 januari 2022, 00:00 - 02:00
 
Straks wéér.
 
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12641
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door sjun »

Dr. Robert Malone: How Effective are Vaccines Against Omicron? | CLIP | American Thought Leaders


Dr. Robert Malone zegt dat er een toename lijkt te zijn van Omicron-infecties onder de gevaccineerden, maar geeft toe dat we geen "schone gegevens" hebben over alle subgroepen van mensen die worden geïnfecteerd. Hoe dan ook, hij zegt dat Omicron goed nieuws zou kunnen zijn, omdat het veel minder ziekteverwekkend is en het aantal van de bevolking met natuurlijke immuniteit zou kunnen vergroten.
:thinking:
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door xplosive »

 
Dus : bewust wél een omicron-infectie oplopen als alternatief voor het krijgen van een vaccin. Gooi open die café's !
 
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12641
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door sjun »

Daar zullen farmacologische bedrijven en de door hen gelobbyde politici het niet mee eens zijn. Daarnaast is er nog te weinig bekend over de bijwerkingen van zo'n initiatief. Dus om dat nu aan te raden lijkt me te vroeg. Ik heb intussen de Delta variant gehad krap drie weken en ik was weer aan het werk en de Omicron variant (een half uurtje keelpijn) en mijn immuniteitssysteem was het de baas terwijl er nu nog enkele collega's behoorlijk verkouden met het bijbehorende gesnotter en andere 'griep'kenmerken thuis zitten.

Maar niet iedereen komt er zo goed mee weg dus denk even na voordat je je ergens in stort omdat het wel wat lijkt... Wat natuurlijk altijd kan is zelf je immuniteitssysteem bijstaan met Vitamine c, d3, zink, magnesium, ijzer, b12 en b11. Alvast wat gebrande ongezouten Cashewnoten en ongebrande ongezouten Amandelen inslaan om daarvan elke dag een klein handje naar binnen te werken doet zeker goed (vermits geen notenallergie). Havermout voor ontbijt eventueel aangevuld met gepelde hennepzaad, en chiazaad kan ook geen kwaad om veel beter bestand te raken tegen allerhande aanvallen op je immuniteitssysteem waaronder griep en haar gemodificeerde SARS 2 neefje met soortgelijke symptomen.
:greeting2:
Laatst gewijzigd door sjun op zo jan 30, 2022 9:02 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89907
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door Ariel »

Virologen sluiten ’ergere’ variant niet uit, maar: ’Niet weer de maatschappij ontwrichten’

Bij het Sars-Cov-2-virus is er nog altijd de kans dat er een variant ontstaat die besmettelijker is dan bijvoorbeeld omicron en ziekmakender dan de deltavariant. „Met een dergelijke ’zorgelijke variant’ wordt door virologen rekening gehouden, maar door de vaccinatiegraad en doorgemaakte infecties zal er anders en minder ingrijpend mee om worden gegaan”, voorziet de Belgische viroloog Marc Van Ranst.

De viroloog is ervan overtuigd dat ook bij een ’zorgelijke variant’ de klinische impact kleiner zal zijn; minder druk op het zorgstelsel. „Het grootste deel van de bevolking in Europa zal binnenkort het virus hebben doorgemaakt, al dan niet gevaccineerd. Maar vooral: met minder klachten en minder sterfgevallen. En als dat het scenario is, is er geen reden meer om de maatschappij te ontwrichten met enorm ingrijpende maatregelen, zoals lockdowns. Dus: er komt altijd wel een verrassing, maar we kunnen er nu anders mee omgaan. We kunnen het gaan zien als een sterk griepseizoen.”

Maar wat nu als die vaccins niet voldoende werken? Van Ranst: „Dan zijn we mogelijk terug in de gevarenzone, hoewel ik wel denk dat de cellulaire bescherming – de geheugencellen – ook nog een positieve rol kan spelen in het doormaken van de ziekte.”

’Fijnmaziger remmen’
OMT-lid en viroloog Marion Koopmans: „Ik denk niet dat het na omicron allemaal voorbij is. Er kunnen nog een, twee of drie jaar nieuwe epidemische pieken komen of een nieuwe variant dient zich aan. Dus moeten we nú nadenken: hoe gaan we dán daarmee om. Nu hebben we aan de noodrem getrokken, maar er kan fijnmaziger worden geremd. Bij een nieuwe opleving gooien we dan niet alles dicht, maar kunnen we naast vaccinaties bijvoorbeeld meer thuiswerken of testen we als we op bezoek gaan bij een kwetsbare. Er moet goed worden nagedacht in scenario’s en wat sectoren, bedrijven en mensen kunnen bijdragen.”

Van Ranst wil absoluut geen negatief beeld schetsen, benadrukt hij. „De pandemie is een boek met veel hoofdstukken en we naderen de achterflap. Maar we zijn nog niet bij het laatste hoofdstuk. De WHO-haan Hans Kluge heeft iets te vroeg victorie gekraaid; hij wilde vooral perspectief bieden. We gaan inderdaad wel richting het einde van de pandemie. Er zijn echter nog wel wat hordes te nemen. Eerst moet de omicronpiek nog komen.”

Dat bevestigt de Groningse viroloog Niesters: „Belangrijk is bijvoorbeeld dat ook in andere landen in de wereld de vaccinatiegraad omhooggaat. Een virus muteert altijd en het virus dat zich het beste vermenigvuldigt, wint. In het najaar zou een nieuwe ’ergere’ variant kunnen opduiken of een golfje van omicron. Daarom moeten we wel de risicogroepen vaccineren. En linksom of rechtsom zullen we ons dan wel aan maatregelen – die dan worden opgelegd – moeten houden.”

’Slim voorbereiden’
Ook internist-infectioloog Chantal Bleeker-Rovers van het Radboudumc zegt niet uit te kunnen sluiten dat er een situatie ontstaat met een besmettelijkere en/of dodelijkere variant van Sars-Cov-2. „Ik snap dat mensen behoefte hebben aan hoop. Er is een juichstemming dat dit nooit meer terugkomt, maar dat is niet te garanderen. Het virus heeft nergens boodschap aan. Hoe dan ook krijgt onze bevolking tijdelijk veel immuniteit vanwege de vaccins en de infecties. Dus het zal een paar maanden redelijk rustig zijn.”

Maar dan ontstaan er twee scenario’s, verwacht Bleeker-Rovers net als Koopmans: „Of omicron komt terug, of we krijgen een andere variant. Ik zou zeggen: ga in die rustige periode de bevolking daarop slim voorbereiden. Dat áls er een coronagolf aan komt, er de mogelijkheid is om te testen, bijvoorbeeld twee keer in de week bij kinderen; gooi de mondneusmaskers niet overboord, maar haal ze van stal als het weer nodig is; zorg dat de ventilatie op orde komt. We moeten voorspelbaar maken wat de bevolking kan verwachten aan simpele en niet meer zulke beperkende maatregelen.” Niesters: „Goede voorbereiding op een epidemie of een viruspiek is het halve werk, dat is tot nu toe verzaakt.”

Van Ranst sluit zich daarbij aan: „Twee dingen moeten permanent worden ingevoerd gezien terugkerende virussen. Namelijk de handhygiëne: we zullen veel moeten blijven wassen. En de luchthygiëne is van belang. We hebben na deze omicronpiek de tijd om in scholen, huisvesting voor ouderen en de culturele centra de luchtzuiveringsinstallaties te vervangen. Dat zal veel infecties voorkomen; ook van de griep en andere verkoudheden.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
hans van de mortel
Berichten: 7918
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 12:41 pm

Virologen zijn geloofsverkondigers voor eigen parochie

Bericht door hans van de mortel »

Pizzaman schreef:
zo jan 23, 2022 1:10 pm
King George schreef:
zo jan 02, 2022 4:49 pm
Hans, hoe was het Cubaans Nieuw Jaar?
Je kan hem gewoon WhatsAppen, dat werkt uitstekend.
Ik houd hem op de hoogte van de ellende en het schijtweer hier in NL.
En hij appt dan foto's waar ie op het strand zit met een koud biertje.

Ja verschil moet er zijn... :thinking:
Je lult uit je pizzanek! :*)

Cuba is een klote kutland. Aardige mensen die de moed na 63 jaren bek houden hebben opgegeven om te zeggen waar het op staat. En het verschil met Nederland? Nauwelijks merkbaar. Mensen - vooral door elkaar - zeggen waar het op staat. Men respecteert ieder zijn mening. Het gevolg laat zich raden in dit kutachtige polderland vol ondergelopen moslim parasieten op onze kenniseconomie en beschaving: Rutte en consorten blijft zitten waar hij zit; op het pluche van de fascistoÏde machtswellust - het benoemen van een ernstige griep als een pandemie waar geen vaccinatie tegenop is gewassen EN DESONDANKS DOOR DE STROT VAN DE BEVOLKING WORDT GEPERST MET HET NODIGE MACHTSVERTOON.

De meeste mensen met Corona waren er binnen enkele dagen weer van verlost, waaronder mijn zoon van 26. En ja hoor, hij had geen koorts, geen smaakverlies, maar voelde zich koud; en had last van spierpijn. Na twee en een halve dag was hij weer fris en vrolijk. MAAR GEEN VOETBALTRAINING; WANT DAT MOCHT MAAR MAAR TOT 17.00 UUR OVERDAG EN NIET LATER. Zou je niet al die zelfingenomen kapsones virologen en dat op het fascisme afgestemde politieke kader willen uitroeien? Nee? Maar ik dus wel.

Kortom: ik meld mij bij deze dat ik weer van de partij ben, na een verblijf van twee maanden in dat steeds meer in verval gerakende Cuba waar alles voor de bevolking duur is en nauwelijks nog ergens te kopen. Dát zijn nu de zegeningen van 63 jaar linkse ideologie: duur en niet verkrijgbaar. Wie wat wil weten over Cuba, die vrage mij. Ik ben langzamerhand een deskundige luis geworden met 28 jaar ervaring in de pels van dat kutland, dat zware tijde doormaakt doordat De Tijdgeest voorlopig nog niet op de hand is van het volk: het mist een leider als de historische walgelijke zelfingenomen fascistoïde dictator en volksmenner no. 1 Fidel Castro en een Mark Rutte die geen moment onbenut laat om in dezelfde voetsporen te volgen. Weliswaar anders en zonder geweld te gebruiken. Maar net zo geniepig zelfingenomen arrogant achterbaks als elke historische dictator. Ook Hitler was democratisch gekozen.

Een goed voorbeeld van het gemis aan leiders dat ik meemaakte op de terugvlucht via Parijs naar Amsterdam is het volgende. Toen het KLM toestel - kleiner type - en voor de helft bevolkt, landde op Schiphol, gebeurde er niks. Ja toch wel. Een dom figuur begon plotsklaps heel hard te klappen.

. . . En ja hoor, je kon er al je vermogen op inzetten, de geschiedenis van de bijna ondergang van de mensheid laat zich raden: de helft van de passagiers volgde - uiteraard zonder hun domme hersenen te consulteren - met enthousiast langdurig geklap. Dat doet me nu denken aan Fidel Castro en zijn voorbeeld Adolf Hitler - ook een personaliteit met sociale hervormingsideeën. En het Nederlandse volk dat wéér voor de grootste volksverlakker en leugenbeest aller tijden koos: Mark Kutte Rutte. Om gedwee - weliswaar zonder handgeklap - elke vorm van levensbeperking te ondergaan.
Geen eigen mening verkondigen is de vrijwillige celstraf van het verstand.

CITATEN OVER PROFEET MOHAMMED
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89907
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door Ariel »

Welkom thuis Hans.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24966
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door King George »

xplosive schreef:
di jan 25, 2022 12:56 am
 
Prem Radhakishun over de coronamaatregelen :
 
Zwarte Prietpraat - 17 januari 2022, 00:00 - 02:00
 
Straks wéér.
 
Heb jij het gevolgd? Wat had Prem te melden? Want Prem lijkt mij eerder iemand die het verdienmodel van de politiek correcte prietpraat verwoordt. Ik vind het diep triest dat een omroep als Powned hem van ons belastinggeld voorziet met zijn politiek correcte prietpraat. Wat was het programma Echte Jannen wat ze ooit eerder op diezelfde tijd op de radio uitzonden dan een verademing hierbij vergeleken. Maar terug naar het onderwerp: Wat had Prem te melden?
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door xplosive »

King George schreef:
zo jan 30, 2022 11:58 am
xplosive schreef:
di jan 25, 2022 12:56 am
 
Prem Radhakishun over de coronamaatregelen :
 
Zwarte Prietpraat - 17 januari 2022, 00:00 - 02:00
 
Straks wéér.
 
Heb jij het gevolgd? Wat had Prem te melden? Want Prem lijkt mij eerder iemand die het verdienmodel van de politiek correcte prietpraat verwoordt.
Waar baseer jij dat op?
 
Dit is de tekst die Prem uitsprak :
 
Goede nacht luisteraars, u luistert naar NPO Radio 1. Het is maandag 17 januari 2022. Het is twee minuten over twaalf. Welkom bij de driehonderdentiende aflevering van dit programma, Zwarte Prietpraat, een programma van de publieke omroep voor weldenkend Nederland en dergelijke. De technicus is net als vorige week Paul Brouwer. Ik weet nooit wat hij gaat doen met de geluiden. Ik heb de koptelefoon opgezet zodat ik kan horen wat je allemaal doet op de achtergrond, Paul. Damiendo van Glanenweijgel is regieassistent en doet verder alles wat nodig is achter de schermen. En ik ben Prem Radhakishun. Luisteraar, sinds de uitbraak van het Chinese coronavirus heb ik mijn uiterste best gedaan om onze falende politieke bestuurders en hun incompetente adviseurs die veel onzin uitkraamden niet te ondergraven. Ik hield mij zoveel als mogelijk aan de regels en liet mijn gezonde verstand prevaleren boven al die achterlijke dringende adviezen. Waar eerst de maatregelen van het sluiten van ons economisch en sociaal leven werd onderbouwd met "wij moeten levens redden, de kwetsbaren beschermen en zorgen dat de zorg niet overvol raakt, waardoor mensen niet geholpen konden worden" slaagt onze bewezen leugenaar Mark Rutte, die last heeft van selectief geheugenverlies en daarom vindt dat hij geen leugenaar is en de nieuwbakken minister van volksgezondheid Ernst Kuipers er nu in om met een reden te komen voor het deels sluiten van het land wat nergens op slaat. Want wat zeggen ze? Als alles opengaat en heel veel mensen omicron krijgen dan loopt de maatschappij vast en dan gaat het op slot, zegt het kabinet. Maar hoe achterlijk denkt dit kabinet dat wij zijn? Als mensen ziek worden, dan sluit dat ene restaurant of die ene bar of dat ene theater, maar kunnen de andere open. Mensen moeten naar stadions kunnen gaan om naar sportwedstrijden te kijken. Mensen moeten naar sporthallen kunnen gaan om naar sportwedstrijden te kijken. Mensen moeten elkaar kunnen ontmoeten. Mensen moeten hun geest kunnen verwennen met kunst en cultuur. Ik roep de Tweede Kamerleden op om tegen de sluiting van de horeca, de cultuur en evenementensector te stemmen. Kom op. Als er in het ziekenhuis 20 procent van het personeel ziek is, dan sluit je een deel van het ziekenhuis. En dan? Dan doet de politie even geen ander werk. Leven is niet in je huis zitten en televisie kijken. Leven is mensen ontmoeten, herinneringen met elkaar maken, emoties, voelen, onverwachte ontmoetingen, inspiratie, vermaak. Dat is gewoon samen leven. Al bijna 2 jaar is het blunder op blunder. Eerst zouden mondkapjes niet werken, nu moeten we op straat ook mondkapjes dragen. Het is niet voor niets dat onder de Nederlandse bevolking er geen steun is voor de achterlijke keuzes van dit kabinet, dat met nieuw elan zou komen en een andere bestuurscultuur. Nou luisteraars, met dezelfde bewezen leugenaar aan het hoofd is er diezelfde bestuurscultuur gebaseerd op rekenmodellen van de RIVM die niet deugen. Gebaseerd op adviezen van een Outbreak Management Team dat slechts door een klein deel van de maatschappij vertegenwoordigd is met een totaal gebrek aan aandacht voor onze jongere medemens. Denk terug aan wat Rutte en de Jonge vorig jaar zeiden : de enige uitweg voor corona is vaccinatie. Nu is bijna negentig procent van de bevolking gevaccineerd, maar omicron pakt al de gevaccineerden gewoon. Ja, maar door het vaccin word je minder ziek. Ja, maar dat was niet wat Markje en Hugootje ons voorhielden: vaccineren was vrijheid. Dan open je de cultuursector en de horeca en de evenementen toch alleen voor mensen die gevaccineerd zijn? Luisteraars, de waarheid is dat gevaccineerde mensen omicron krijgen. Ik ken op dit moment zeker 40 mensen die drie keer gevaccineerd zijn en omicron hebben. Ze hebben bijna geen klachten, zijn een beetje snotterig, maar moeten binnen zitten. En ik ken vijf ongevaccineerde mensen die omicron hebben. Ze hebben bijna geen klachten. Alleen een beetje snotterig. En waar zijn de cijfers van de mensen die worden opgenomen in het ziekenhuis met betrekking tot gevaccineerden en ongevaccineerden? Uit de informatie die ik zondagmiddag kreeg en die ik nog niet heb kunnen verifiëren, blijkt dat heel veel gevaccineerden worden opgenomen in ziekenhuizen. Dus waarom ons nog 15 dagen langer het samenleven en sociale contacten ontzeggen? Waarom ons nog langer dan nodig het gezelschap van onze medemens ontzeggen? Waarom ons nog langer dan nodig emoties als blijdschap ontzeggen? Waarom mag ik wel naar een gebedshuis, maar niet naar een debat? Beseft het kabinet niet dat voor veel mensen een debat net zoveel zingeving heeft als voor anderen een gebed? Maar ja, de foute bestuurscultuur van het kabinet en vooral van de ambtenaren is dat zij het beter weten. En wij, de achterlijke burgers, weten geen moer. Dezelfde ambtenaren die eerst Maurice de Hond weghoonden toen hij het over ventilatie had. En nu is alles wat hij toen zei beleid geworden. Diezelfde ambtenaren die de CDA-hond Sywert van Lienden en zijn kompanen met ons belastinggeld van 100 miljoen een winst van bijna 50 miljoen euro bruto lieten maken. En het onderzoek leverde natuurlijk geen moer op met de andere CDA honden die deze hond Sywert moeten onderzoeken. Nee luisteraars. als je een betrokken burger bent en je wilt je inzetten voor de samenleving, de publieke zaak, dan word je toch geen lid meer van zo’n partij? Is het misschien daarom dat je bij steeds meer gemeenten ziet dat de lokale partijen die niet gebonden zijn aan een landelijke partij de grootste worden? Leefbaar Rotterdam is daar al bijna 20 jaar een voorbeeld van.
Ik zie daar geen woord politieke correctheid in. Eerder het tegendeel.
King George schreef:
zo jan 30, 2022 11:58 am
Ik vind het diep triest dat een omroep als Powned hem van ons belastinggeld voorziet met zijn politiek correcte prietpraat.
En daarom kan ik deze opmerking van jou óók niet plaatsen.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12641
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door sjun »

Home Recipe For Hydroxychloroquine (HCQ) || homemade quinine || HCQ is nothing but quinine take zinc


Geen pillen of supplementen nodig. Zink komt in kleine hoeveelheden voor in veel verschillende voedingsmiddelen, zoals vlees, kaas, graanproducten, noten en schaal- en schelpdieren zoals garnalen en mosselen.
:smartass:
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12641
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door sjun »

Jeder hat das Recht, über eine Impfung zu entscheiden | Sahra Wagenknecht bei „Viertel nach Acht“


ook interessant: Heiko Schöning ~ GAME OVER
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
hans van de mortel
Berichten: 7918
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 12:41 pm

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door hans van de mortel »

Ariel schreef:
zo jan 30, 2022 12:10 am
Welkom thuis Hans.
Ach, ik vergeet je te bedanken voor je welkomstspeech - grapje. Ik ben blij weer thuis te zijn.

Afbeelding

Ik neem aan dat iedereen in Nederland nu langzamerhand wel weet hoe wij verschrikkelijk wij door de politieke leiders voor de gek zijn gehouden en misleid. Ja maar, hoor ik zeggen, als de hele wereld zo acteert vanuit de politiek, dan zal het toch wel kloppen? Hoe ontstellend lachwekkend dom kan iemand zijn die zo denkt en reageert. Het gelijk van de politieke meerderheid in mindere mate of wereldwijd is nog nooit zaligmakend geweest voor het bepalen van de waarheid. Denk alleen maar even aan de lachwekkende hypocriete fratsen die zich afspelen binnen de Organisatie die gekomen is tot het opstellen van de Rechten van de mens. Om nog maar niet van het afvalputje, de VN, van onze beschaving te spreken.

De geschiedenis heeft ons geleerd - die leren wil - dat politiek smerig, corrupt, geloofwaardig voor de dwazen, en vooral MISLEIDEND is.


Alleen mensen met een voorkeur voor het fascisme en liefde voor machtswellust kiezen als beroep voor de politieke macht.

Fascisme is sowieso het onder de duim houden, discrimineren en onderdrukken van mensen.
Geen eigen mening verkondigen is de vrijwillige celstraf van het verstand.

CITATEN OVER PROFEET MOHAMMED
Mahalingam
Berichten: 52322
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door Mahalingam »

We weten het niet maar vermoed wordt dat het door corona komt:
Meeste kinderen geboren in tien jaar in 2021

DEN HAAG - In tien jaar zijn niet zo veel kinderen geboren als in 2021, zo laten cijfers van het CBS zien. Het statistiekbureau heeft de oorzaken van de geboortegolf niet onderzocht, maar vermoedt dat het te maken heeft met de coronamaatregelen. Daardoor zaten Nederlanders veel thuis en vonden ze het vermoedelijk een goed moment om aan kinderen te beginnen.


Vorig jaar kwamen in Nederland bijna 179.000 kinderen ter wereld. Dat is een toename van zo’n 6 procent ten opzichte van een jaar eerder en het hoogste aantal geboortes sinds 2011. Al sinds februari worden meer Nederlanders vader en moeder dan in voorgaande jaren.

Socioloog Tanja Traag van het CBS liet eerder weten dat het statistiekbureau had verwacht dat de geboortes pas in 2023 en 2024 zouden gaan oplopen. Onderzoekers schatten in dat dan een einde zou komen aan de ontwikkeling dat vrouwen steeds later moeder worden. Volgens Traag lijkt het erop dat deze ontwikkeling vroeger is ingezet vanwege corona.

De oorzaken van het hoge geboortecijfer zijn niet onderzocht, maar er zijn wel vermoedens. Zo ziet Traag dat het praktischer is geworden om werk te combineren met privé nu Nederlanders zo veel thuiswerken. Door de contactbeperkende maatregelen zijn Nederlanders zich misschien ook meer gaan richten op hun gezin.

Meer Brabanders


Het was vorig jaar in alle provincies te merken dat er meer kinderen werden geboren. Er kwamen vooral meer Brabanders ter wereld: het aantal geboorten in Noord-Brabant steeg met bijna 9 procent vergeleken met 2020. Ook Friesland en Limburg noteerden stijgingen van meer dan 7 procent.

In driekwart van de gemeenten werden vorig jaar meer baby’s geboren dan in 2020. Van de twintig grootste gemeenten vallen vooral Brabantse gemeenten op. Breda, Tilburg, Den Bosch en Eindhoven noteerden allemaal een stijging van tien procent of meer.

Noah, Lucas en Sem stonden vorig jaar het vaakst op de geboortekaartjes van jongens. De populairste meisjesnamen waren Julia, Mila en Emma volgens de Sociale Verzekeringsbank.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/6418028 ... ar-in-2021

"Noah, Lucas en Sem stonden vorig jaar het vaakst op de geboortekaartjes van jongens. De populairste meisjesnamen waren Julia, Mila en Emma volgens de Sociale Verzekeringsbank."

Dit is dus na het uitsluiten van Mohammed, Aisha e.d. namen uit een niet-Westerse cultuur.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12641
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door sjun »

Dat zeer sterke vermoeden heb ik ook. We komen er nog wel eens achter of het hier weer een dhimmitude typisch witwassen van samenlevingsislamisering betreft.
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24966
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door King George »

Hoge inflatie treft lagere inkomens onevenredig hard


Inflatie met een recent historisch record (nov. 2021) treft (bijna) ieder en lagere inkomens onevenredig hard. Bij mijn overzicht eind 2020* liet ik prijzen en bestedingen buiten beschouwing. Dit jaar niet, want ik vermoed dat dit wel eens hét thema van het jaar 2022 kan worden. In november 2021 is het inflatiecijfer omhoog geschoten. Er lijkt sprake van een soort oververhitting van de economie, met de hoge werkdruk in sommige sectoren, de hogere kosten in de zorg, de druk op de uitgaven van klimaatinvesteringen en globale logistieke problemen.

Prijsstijgingen van de dagelijkse levensmiddelen, energie- en woonprijzen treffen vooral de lagere inkomens. Een relatief groot deel van hun inkomen wordt opgeslokt door deze onvermijdelijke uitgaven. Je staat ernaast en je kunt er weinig aan doen. Een eenmaal opgetreden inflatie is bovendien een hard feit, de schade in die maand is in je huishoudboekje al werkelijkheid geworden, het geld is uitgegeven. Het is de hoogste inflatie in bijna 40 jaar. (CBS 2021b).

Economische structuren zijn er al voor een pandemie begint. De sociale markteconomie onder de kabinetten Rutte 1 – 3 wordt gekenmerkt door - soms ingewikkelde - compensatie van negatieve inkomenseffecten. Positief is dat in 2022 een vermindering van energiebelasting en een belastingverlaging op stroom wordt toegepast, wat zo'n 400 euro op je energierekening zou schelen, afhankelijk van je energieverbruik. Het kabinet kan aan de belastingen sleutelen; het beinvloeden van de wereldenergieprijzen is lastiger zo niet onmogelijk.
https://www.socialealliantie.nl/index.php/achtergronden/effecten-van-covid19-op-sociale-ongelijkheid-2021
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12641
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door sjun »

Pierre Kory: 'Our Medical System Failed; Its a Corrupt System' | CLIP | American Thought Leaders


Pierre Kory zegt dat de "hele praktijk van de geneeskunde is gecoöpteerd" midden in de COVID-19-pandemie, waarbij topambtenaren beslissen wat de beste behandeling is voor miljoenen mensen, in plaats van dat de arts en de patiënt die beslissingen nemen. Hij zei dat federale agentschappen een "angstaanjagende macht" hebben om de praktijk van de geneeskunde te controleren, met behulp van de campagne van de CDC tegen het gebruik van ivermectine als voorbeeld, waarvan hij zegt dat het "propaganda" was en "ontkracht". Kory zegt dat COVID-19 "een zeer behandelbare ziekte" is en dat het gebruik van deze goedkopere behandelingen duizenden levens had kunnen redden.

Meer:
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89907
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door Ariel »

Coalitie met Mona Keijzer wil af van coronapas

Voormalig staatssecretaris Mona Keijzer van het CDA is met nog twee initiatiefnemers een coalitie begonnen die strijdt voor de afschaffing van het coronatoegangsbewijs. De schade die het zou veroorzaken „staat niet in verhouding tot eventuele voordelen voor de volksgezondheid”, stellen ze.

Ex-politici, medici, juristen, ondernemers en wetenschappers hebben het manifest ondertekend. Onder hen zijn de oud-Kamerleden Joël Voordewind (ChristenUnie), Marianne Thieme (Partij voor de Dieren) en Michel Rog (CDA), evenals hoogleraar Jan Rotmans, cabaretier Guido Weijers, topman Ritty van Straalen (ID&T Groep), de regisseurs Dick Maas en Martin Koolhoven en predikant Paul Visser.

De coalitie met de naam Onverdeeld Open vindt het op geen enkele manier een goed idee om met coronatoegangsbewijzen te werken, of dat nu op basis van 1G, 2G of 3G is. „Nu duidelijk wordt dat ook dit coronavirus endemisch zal worden, mogen coronatoegangsbewijzen geen plaats krijgen in de ’gereedschapskist’ van een vrije democratie. Wij roepen de regering en het parlement op om het coronatoegangsbewijs per direct af te schaffen”, schrijven de initiatiefnemers.

Het kabinet hanteert momenteel een 3G-beleid. Dat betekent dat mensen die kunnen aantonen dat ze negatief getest, genezen of gevaccineerd zijn, toegang krijgen tot bepaalde plekken. Bij een 2G-beleid is vooraf testen niet meer voldoende en bij 1G moet juist iedereen getest worden.

Volgens Onverdeeld Open zorgt een 2G- of 3G-beleid voor onder andere uitsluiting van niet-gevaccineerde mensen en draagt het bij „aan de toenemende polarisatie en verdeeldheid in onze maatschappij.” 1G heft de ongelijkheid tussen mensen weliswaar op, stelt de coalitie, maar ook dit systeem gaat „nog steeds uit van de gedachte dat een bewijs van gezondheid voorwaarde mag zijn voor toegang tot de samenleving.” En het staat ook niet in verhouding „tot de kleine vermindering van virusverspreiding die het oplevert.”

Een petitie die de groep online heeft geopend, is vrijdag meer dan 32.000 keer getekend.

Keijzer werd in september ontslagen als staatssecretaris, nadat zij zich in een interview met De Telegraaf uiterst kritisch had uitgesproken over de coronapas.
TEKEN HIER

Tot nu toe bijna 40.000 handtekeningen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
hans van de mortel
Berichten: 7918
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 12:41 pm

We weten van de coronacrisis dat politici domme mensen zijn

Bericht door hans van de mortel »

Afbeelding

MARCEL VAN ROOSMALEN OVER MARK RUTTE EN ZIJN VIRUSBELEID

Een weergave van de laatste minuut van zijn vijf minuten durende radio-uitzending op NPO Radio 1

Dat was op 2 februari 2021. Nu alweer een jaar geleden.
“Er is nog maar een vraag die mij kwelt: waarom ben ik niet boos op Mark Rutte? De helft van het land heeft hier last van. Wij blijven onze kwelgeest maar aardig vinden, wij hebben het de laatste vijftig jaat zo goed gehad dat we het kwaad niet herkennen als het zich tegen ons richt. In onze films over de Tweede Wereldoorlog herken je de nazi’s niet alleen aan hun uniform, maar vooral aan hun gezicht.
Wij zien de duivel niet omdat we het prettig vinden als iemand viendelijk uit zijn ogen kijkt en met twee woorden spreekt. Als Rutte een deel van ons laat versterven, bedanken we hem publiekelijk voor de vriendelijke sturing. Er komt een tijd dat we zien hoe potsierlijk zijn teams deze crisis hebben aangepakt, maar dat gaan wij helaas niet meemaken. De gifbeker moeet helemaal leeg, hij blijft maar bijschenken, hij weet dat we het toch wel slikken.”
Voor wie zijn complete verhaal wil horen - ik raad het af - er staat al genoeg hier in deze topic - plaats ik de link naar YouTube. Ik heb de belachelijke koptekst vanzelfsprekend niet overgenomen: "Waarom ben ik niet boos op Mark Rutte?" Misschien afficheert Van Roosmalen zich liever als de mafketel van het Nederlandse radiowezen en dan is het natuurlijk wel leuk, maar verwarrend voor de lezer. ik heb vanuit de reclame-wereld, het allerbeste psychologische kader, geleerd dat de koptekst boven de advertentie de helft van de inhoud bepaalt. :*)
Geen eigen mening verkondigen is de vrijwillige celstraf van het verstand.

CITATEN OVER PROFEET MOHAMMED
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24966
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door King George »

Ariel schreef:
za feb 05, 2022 2:01 am
Coalitie met Mona Keijzer wil af van coronapas

Voormalig staatssecretaris Mona Keijzer van het CDA is met nog twee initiatiefnemers een coalitie begonnen die strijdt voor de afschaffing van het coronatoegangsbewijs. De schade die het zou veroorzaken „staat niet in verhouding tot eventuele voordelen voor de volksgezondheid”, stellen ze.

Ex-politici, medici, juristen, ondernemers en wetenschappers hebben het manifest ondertekend. Onder hen zijn de oud-Kamerleden Joël Voordewind (ChristenUnie), Marianne Thieme (Partij voor de Dieren) en Michel Rog (CDA), evenals hoogleraar Jan Rotmans, cabaretier Guido Weijers, topman Ritty van Straalen (ID&T Groep), de regisseurs Dick Maas en Martin Koolhoven en predikant Paul Visser.

De coalitie met de naam Onverdeeld Open vindt het op geen enkele manier een goed idee om met coronatoegangsbewijzen te werken, of dat nu op basis van 1G, 2G of 3G is. „Nu duidelijk wordt dat ook dit coronavirus endemisch zal worden, mogen coronatoegangsbewijzen geen plaats krijgen in de ’gereedschapskist’ van een vrije democratie. Wij roepen de regering en het parlement op om het coronatoegangsbewijs per direct af te schaffen”, schrijven de initiatiefnemers.

Het kabinet hanteert momenteel een 3G-beleid. Dat betekent dat mensen die kunnen aantonen dat ze negatief getest, genezen of gevaccineerd zijn, toegang krijgen tot bepaalde plekken. Bij een 2G-beleid is vooraf testen niet meer voldoende en bij 1G moet juist iedereen getest worden.

Volgens Onverdeeld Open zorgt een 2G- of 3G-beleid voor onder andere uitsluiting van niet-gevaccineerde mensen en draagt het bij „aan de toenemende polarisatie en verdeeldheid in onze maatschappij.” 1G heft de ongelijkheid tussen mensen weliswaar op, stelt de coalitie, maar ook dit systeem gaat „nog steeds uit van de gedachte dat een bewijs van gezondheid voorwaarde mag zijn voor toegang tot de samenleving.” En het staat ook niet in verhouding „tot de kleine vermindering van virusverspreiding die het oplevert.”

Een petitie die de groep online heeft geopend, is vrijdag meer dan 32.000 keer getekend.

Keijzer werd in september ontslagen als staatssecretaris, nadat zij zich in een interview met De Telegraaf uiterst kritisch had uitgesproken over de coronapas.
TEKEN HIER

Tot nu toe bijna 40.000 handtekeningen.
Dat zijn er inmiddels 590 000. En dat is niet gering.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89907
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door Ariel »

King George schreef:
ma feb 07, 2022 5:17 pm

Dat zijn er inmiddels 590 000. En dat is niet gering.
639.397 ondertekeningen tot nu toe.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door xplosive »

 
   
Gegen die Hauptabflußmedien und Einheitsparteien fordert die AfD im Vasallen- und Apartheidstaat BRD "die Aufhebung aller Corona-Maßnahmen", die repressive Maßnahmen sind. Daß die Einheitsparteien aus SPD, B90/G, CDU, FDP, CSU und L Freiheitsrechte, Menschenrechte, Bürgerrechte und Grundrechte seit vielen Monaten mit Füßen treten, das scheinen mehr und mehr Dummdeutsche zu begreifen
 
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89907
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door Ariel »

’Allemaal weggezet als wappie-onzin’

Door WIERD DUK

Er bestaat een parallelle samenleving in Nederland, waar de QR-lozen elkaar ontmoeten. Met eigen horeca, ’ondergrondse’ feesten en theater-voorstellingen, concerten, meetups en ga zo maar door. Via groepen op de berichten-app Telegram leren gelijkgestemden elkaar kennen en wordt informatie uitgewisseld. Zo ontsnappen veel niet-gevaccineerde Nederlanders aan wat zij ervaren als ’onrechtmatige overheidsdwang’.

Ik besloot over dit fenomeen een artikel te schrijven en deed op Twitter een oproep aan mensen die hierover wilden praten om zich te melden. Reacties kwamen binnen, waaronder ook enkele extreem negatieve en zelfs ronduit agressieve. Nu ben ik als fervent gebruiker van sociale media wel het een en ander gewend – tot incidentele moorddreigingen aan toe – maar dit was anders. Wat zich hier manifesteerde was vooral een illustratie van het wantrouwen dat zich de afgelopen twee jaar bij een deel van de bevolking jegens de media heeft opgebouwd. Dat de argwaan wijdverbreid is, wist ik wel. Vaak genoeg interview ik mensen die vinden dat zij in de coronapandemie door de ’mainstream media’ uitsluitend zijn voorgelogen, die menen dat wij journalisten worden betaald door de regering om ’desinformatie’ over Covid-19 te verspreiden en dat wij opdracht hebben om kritische stemmen te smoren, in plaats van hen aan het woord te laten.

De meeste boze inzenders beperkten zich ditmaal vooral tot gescheld op ons: ’NSB-journalisten, die voor een tribunaal zullen eindigen’, ’Jullie tijd is voorbij, jullie hebben de verkeerde kant gekozen’.

Eén mail sprong er in verschillende opzichten uit: wegens de lengte, wegens de poging om de grote persoonlijke verbittering te onderbouwen en ook wegens een – kennelijk laatste – poging tot gesprek. ’Ik begrijp wel dat u zulke agressieve reacties krijgt, ook al ben ik het er niet mee eens’, schreef de auteur. ’Er is een deel van de bevolking, waar al twee jaar stelselmatig niet naar geluisterd wordt. Sterker nog, dit deel van de bevolking wordt voor knettergek weggezet ... Hoezeer deze agressieve mails ook te veroordelen vallen, ik vraag me af of u het deel van de bevolking bereikt dat u wilt bereiken’.

De schrijver somde een aantal zaken op die de media als ’knettergekke complottheorie’ zouden hebben weggezet: ’De aerosolen-theorie, de gefantaseerde herkomst van het nut van de 1,5 meter, het niet werkzaam zijn van mondkapjes, de opgeblazen ziekenhuiscijfers, dat de tijdelijke spoedwet niet tijdelijk zou zijn, de invoering van een vaccinatiepaspoort, dat het niet bij één prik zou blijven, laat staan twee ... Het werd allemaal weggezet als wappie-onzin’.

Op een gesprek zat de schrijver, naar eigen zeggen, niet te wachten. ’Sta ik erop te springen u te spreken? Nee, zeer zeker niet. Maar als u iets met mij te bespreken heeft en iemand bent die beloftes nakomt, dan belt u me maar’. Ik heb hem gebeld. Donderdag leest u het resultaat in deze krant.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89907
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Wat weten we nu van de coronacrisis?

Bericht door Ariel »

Volgens arts-microbioloog Marc Bonten komt het einde van het huidige Outbreak Management Team (OMT) in zicht. "Dit OMT is in deze vorm al bijna twee jaar samen. Maar ik denk dat het niet heel lang gaat duren dat het OMT in deze samenstelling nog nodig is", zegt OMT-lid Bonten tegen BNR.

Volgens Bonten zouden corona-adviezen straks alleen nog via het RIVM en het Centrum Infectieziektebestrijding moeten gaan. "Het is nog te vroeg om te zeggen dat het voorbij is en dat we in een rustige endemische fase zitten, maar ik verwacht wel dat na deze omicron-golf een rustige periode aanbreekt met het voorjaar en de zomer. In het najaar komen er mogelijk weer verrassingen, met een variant die kan ontsnappen aan vaccins en voor veel infecties kan zorgen. Dan kan er altijd nog besloten worden om het OMT bij elkaar te roepen."

Hoe lang het duurt tot dit OMT ontbonden kan worden, durft Bonten niet te zeggen. Bonten zou niet het enige OMT-lid zijn die een einde van het OMT voorziet. "Er is niet actief over gesproken in het OMT. Maar een aantal van mijn collega's denkt er ook zo over. Zij denken ook dat adviezen via de reguliere kanalen kunnen en dat daar niet per se een OMT voor nodig is."
Noodgedwongen afscheid van ’crisisverslaafde’ OMT-deskundigen

Door WOUTER DE WINTHER

Het was januari en het OMT-lid glunderde. „Volgens het RIVM-model was er eigenlijk geen ruimte om te versoepelen. Maar je vóelde gewoon in de samenleving dat er wat moest gebeuren”, sprak hij tevreden. En dus had het Outbreak Management Team volgens hem groen licht gegeven voor de heropening van winkels en sportscholen. De samenleving vroeg er immers om. Het kabinet volgde de aanbeveling.

Het is tekenend voor de manier waarop in de afgelopen twee jaar verscherpingen en versoepelingen in het coronabeleid vorm kregen. Vanaf de start van de pandemie benadrukten ministers dat ze hun koers bepaalden op basis van de adviezen van ’de deskundigen’, voor een belangrijk deel het team dat onder aanvoering van RIVM-bobo Jaap van Dissel vergaderde over het ’managen’ van de ’outbreak’ van het virus.

Door de slechts sporadische verschijningen van bewindslieden in praatprogramma’s op radio en tv ontstond daar een groeimarkt voor medisch deskundigen, die in hun leven anders nooit met sterrenstof te maken hadden gekregen. De een kreeg zijn eigen biografie, de ander werd kind aan huis bij Op1. Een derde leek bezig met een open tv-sollicitatie naar de functie van kinderombudsman.

Hun adviezen moesten uit cijfers en wetenschap putten, maar al in het vorige kabinet merkten ze dat de maatschappij het OMT-overleg steeds nadrukkelijker begon te beïnvloeden.

Winkelen op afspraak
Het nieuwe kabinet begint zich meer van het OMT los te maken. Het door het team geadviseerde winkelen op afspraak is door Rutte IV omgezet in een normale winkelopenstelling. Het OMT-advies om de horeca te openen tot acht uur werd door de nieuwe ministersploeg opgetrokken naar tien uur.

„Daar nemen we echt een risico mee”, vermeldde premier Mark Rutte vrijdag nog. Toch blijft het eigenaardig dat in het buitenland flink versoepeld blijft worden, terwijl aanhoudende vrijheidsbeperking hier steeds meer knelt met de schade die ze moet voorkomen.

"Met z’n allen om tien uur in de bus"
Hier groeit een generatie jongeren op die nog nooit na middernacht een kroeg of club van binnen heeft gezien.

Hier mag je wel opeengepakt in het vliegtuig, maar ontvang je thuis slechts vier mensen.

En hier wanen theaterbezoekers en horecaliefhebbers zich richting tien uur ’s avonds Assepoester, wanneer ze zich in volle (!) bussen, trams en metro’s mogen proppen omdat de tent leeg moet zijn voordat de gedetacheerde Van Dissel-politie komt handhaven. Want na tienen slaat het virus pas echt toe. Ofzo.

Nu weinigen meer in paniek raken van tienduizenden besmettingen per dag, vermindert de relevantie van het OMT-schaduwkabinet. De groep deskundigen, in bestuurlijke hoek ook wel ’crisisverslaafden’ genoemd, moet zo noodgedwongen afscheid nemen van de schijnwerpers.

Rumoer
Die worden inmiddels geclaimd door de Tweede Kamer, wakkergeschud door het corona-rumoer dat vorige maand onder de bevolking was losgebarsten. Steeds meer partijen vragen om het einde van het coronatoegangsbewijs (CTB), donderdag komt zelfs een SGP/Omtzigt-motie in stemming die het nog niet besproken wetsvoorstel over 2G naar de uitgang moet begeleiden.

In de coalitie viel vooral de manoeuvre van de SGP op, die weliswaar al langer tegen coronamaatregelen aanhikt, maar wier staatsrechtelijke mores even opzij lijken gezet, nu het 2G-wetsvoorstel van haar niet eens meer besproken mág worden. Ook voor die partij komen er gemeenteraadsverkiezingen aan.

Het initiatief Onverdeeld Open van onder meer ex-staatssecretaris Mona Keijzer krijgt eveneens vleugels. Vele honderdduizenden mensen steunen het, wat niet verrast. Alles open voor iedereen is een gezonde wens, net als mooi weer, veel gouden plakken bij de Olympische Spelen en een aangenaam salaris.

Aan het kabinet om uit te leggen of en waarom het gebruik van de pas en het wetsvoorstel over 2G nodig is. Hier hapert het. Zorgminister Ernst Kuipers sneed zich in de vingers toen hij een onrealistisch beeld gaf van het aantal besmettingen dat via 2G zou worden teruggedrongen. Maar ook na zijn uitleg hierover kan het overeind houden van het CTB nog wel wat overtuigingskracht gebruiken.

Wees eerlijk
Nu omicron delta heeft verdrongen, lijkt het CTB vooral te dienen om de ongevaccineerde of deels gevaccineerde bevolking te stimuleren een prik te halen. Dit kan een legitiem doel zijn in het kader van de volksgezondheid, maar het kabinet moet er dan wel eerlijk en helder over zijn.

Ook de Kamer heeft hierin een verantwoordelijkheid. Het parlement blinkt uit in verwijten richting het kabinet in ’slechte tijden’ en het afschieten van coronamaatregelen in ’goede tijden’.

Momenteel zijn versoepelingen logisch. Maar nu al valt in kabinetskringen te horen dat er komend najaar, wanneer een nieuw snotterseizoen aanbreekt, weer beperkingen nodig zijn.

Als een sigma-, upsilon-, of omega-variant opnieuw ingrijpen onvermijdelijk maakt, is het zaak dat het kabinet dat snel en effectief kan doen en niet omvangrijke wetgevingstrajecten in moet omdat de Kamer daar in ’goede tijden’ geen zin in had. Nu duiken kan later een nieuwe lockdown betekenen.

En dat ’crisisverslaafden’ hun oude gewoontes weer mogen oppakken.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Plaats reactie