Het verschijnsel Cancel-cultuur/Cancel culture

Deze afdeling is voor algemene topics die niet passen in wat reeds voorzien is. Ze moeten wel aansluiten bij ons thema.
Mahalingam
Berichten: 52313
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Het verschijnsel Cancel-cultuur/Cancel culture

Bericht door Mahalingam »

Ezechiël 18:20:
Maar iemand die ongehoorzaam aan Mij is, zal sterven. Een zoon zal niet gestraft worden voor de slechte dingen die zijn vader heeft gedaan. En een vader zal niet gestraft worden voor de slechte dingen die zijn zoon heeft gedaan. Ieder mens is verantwoordelijk voor wat hij zelf doet. Iedereen zal krijgen wat hij heeft verdiend.

Maxime Meiland is het reclame gezicht van de matrassenfabriek "Emma". (Schone slaapster?)
Zij heeft een moeder, Erica Meiland Renkema, die een boekje heeft geschreven. En daaruit blijkt (en ook haar antwoorden in praatshows), dat ze de Islam helemaal niks vindt. Wat haar betreft is minder minder islam een goed doel om naar te streven.
Zoals dit:

Afbeelding

Dat levert veel ophef in de deugende kringen want daar is minder minder Christendom prima maar minder Islam slecht.
Veel bedreigingen dus aan haar adres en ook aan haar dochter zoals:

Afbeelding

Deze ophef is de werkgever van Maxime Meiland niet ontgaan en die springt ook op de deug-wagen door te gaan cancelen.:
'Emma The Sleep
Company Emma is een internationaal bedrijf en is trots op haar diversiteit
Binnen Emma werken mensen uit meer dan 65 landen, allen met hun eigen culturele & religieuze achtergrond. De recente opmerkingen van Erica Meiland, moeder van Maxime Meiland, staan haaks op onze waarden. Omdat wij Maxime niet willen beoordelen op basis van de standpunten van haar moeder, hebben we haar de kans gegeven om publiekelijk te reageren. Ze heeft hier tot op heden geen gehoor aan gegeven.'
Ik zie dat bij de klachtensite https://www.klacht.nl/emma-matras/#more er 43 klachten staan over de slechte matrassen van ze en de beroerde dienstverlening en niet nagekomen beloftes.
Zoals dit voorbeeld:
NOG STEEDS GEEN BED GELEVERD, WEL BETAALD. Na urenlang aan de telefoon gehangen te hebben eindelijk medewerker te pakken. Na smeken mag ik een coulance vergoeding ontvangen van 25 euro…….. voor een bed wat bijna 3 weken na besproken leverdatum NOG STEEDS NIET geleverd is. Respons klantenservice (manager Alexis): je moet nooit je oude schoenen weggooien voordat je nieuwe hebt. Wauw, dit is echt klantvriendelijk. Heb nog steeds geen respons op mijn vraag waar in godsnaam mijn bed is en door wie die geleverd gaat worden (ooit).
Die firma deugt (oude betekenis) dus van geen kanten .
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52313
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Het verschijnsel Cancel-cultuur/Cancel culture

Bericht door Mahalingam »

Die matrassenfabriek is niet de enige die helemaal woke is geworden.
Ook de deugende firma's Nivea en Hello Fresh hebben zonder ruchtbaarheid Maxime gecanceled. (welke actie ze dus deugdzaam maakt in de ogen van velen)
Dat vindt ik niet fris van Hello Fresh. En smerig van smeerseltjesfabrikant Nivea.
En hier is een foto van het voltallige(?) personeel van Emma matrassen. Je ziet de diversiteit en inclusiviteit ervanaf spatten. Waar zijn de hoofddoeken?

Afbeelding
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52313
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Het verschijnsel Cancel-cultuur/Cancel culture

Bericht door Mahalingam »

De motivatie van het cancelen door Emma wordt alsvolgt goedgepraat:
‘Emma neemt expliciet afstand van de opmerkingen van Erica Meiland. We accepteren het niet dat een groep mensen wordt buitengesloten of veroordeeld op basis van ras, religie, seksuele oriëntatie of elk ander persoonlijk kenmerk. Daarom hebben we besloten de samenwerking met Maxime per direct stop te zetten, aangezien wij niet willen samenwerken met iemand die onze waarden van diversiteit en inclusiviteit niet omarmt.’
https://www.ad.nl/show/na-hallmark-stop ... ~a485103b/

" ...aangezien wij niet willen samenwerken met iemand die onze waarden van diversiteit en inclusiviteit niet omarmt."
Blijf ik met de vraag zitten wat ze van hun klanten vragen. Moeten die ook een aparte verklaring afgeven dat zij Emma's waarden van diversiteit en inclusiviteit omarmen.? Of staat dat soms in de Algemene Voorwaarden waarmee je accoord moet gaan?
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89883
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het verschijnsel Cancel-cultuur/Cancel culture

Bericht door Ariel »

Mahalingam schreef:
di nov 30, 2021 1:21 pm
" ...aangezien wij niet willen samenwerken met iemand die onze waarden van diversiteit en inclusiviteit niet omarmt."
Blijf ik met de vraag zitten wat ze van hun klanten vragen. Moeten die ook een aparte verklaring afgeven dat zij Emma's waarden van diversiteit en inclusiviteit omarmen.? Of staat dat soms in de Algemene Voorwaarden waarmee je accoord moet gaan?
Eingenlijk moeten we dat eens uitproberen. Voor dat je een matras besteld deze vraag stellen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89883
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het verschijnsel Cancel-cultuur/Cancel culture

Bericht door Ariel »

Mailtje gestuurd naar Emma. Ik ben benieuwd. Emma matrassen blijkt een Duitse firma te zijn.
Ik denk er over om een Emma matras te kopen. Toch twijfel ik, want moet ik ook een aparte verklaring afgeven dat ik Emma's waarden van diversiteit en inclusiviteit omarm?

Ik ben het namelijk met Erica Meiland, de moeder van Maxime Meiland, eens dat er veel te veel Islam in Europa is, en dat Islam een gevaar voor de wereldvrede is.

Ook ik stoor me aan hoofddoeken , want omdat de mannen volgens islam hun lusten niet in bedwang kunnen houden moeten vrouwen een hoofddoek dragen.

Wanneer een moslimvrouw de (leeftijd van) puberteit bereikt, wordt het bedekken van de haren een verplichting.

Islam behoort volgens mij thuis in Islamitische landen, en niet in Europa.

met vriendelijke groet.
Mw Bergsma
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89883
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het verschijnsel Cancel-cultuur/Cancel culture

Bericht door Ariel »

Geert Wilders: ’Hou op met het sarren en boycotten van de Meilandjes’

Matrassenmerk Emma heeft de samenwerking met Maxime Meiland (25) per direct gestopt, omdat ze niet heeft gereageerd op hun verzoek afstand te doen van de islamkritische uitspraken van haar moeder Erica. De familie Meiland krijgt dinsdag steun van PVV-leider Geert Wilders.

Eerder sprak Geert Wilders via Twitter al zijn waardering uit over de uitspraken van Erica: „Hulde, hulde en nog eens hulde! Nooit excuseren voor de waarheid!”

Nu neemt de PVV-leider het via Twitter nogmaals op voor Erica en keert zich tegen de bedrijven die de familie naar verluidt hebben laten vallen: „Hou op met het sarren en boycotten van de Meilandjes. Voor mij geen Emma Matras, Hallmark, Hello Fresh en Nivea meer. Ik ben er klaar mee. Erica Meiland is een dappere vrouw. Ze verdient steun van ons allemaal!”
En zo is het maar net. icon_thumbup.gif
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89883
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het verschijnsel Cancel-cultuur/Cancel culture

Bericht door Ariel »

Na Hallmark, Emma en Nivea verbreekt ook Milka banden met Meilandjes. :nietverstaan:
Ook huidverzorgingsmerk Nivea en chocolademerk Milka zetten de samenwerking met de familie Meiland per direct stop.

Beiersdorf, het moederbedrijf van NIVEA, laat vanmiddag aan deze site weten dat het ‘inclusiviteit en diversiteit op alle gebieden omarmt’. ‘We zetten ons in voor acceptatie en gelijkheid en zijn tegen elke vorm van discriminatie. Erica Meiland heeft uitspraken gedaan over de islam waarin zij gesteund wordt door haar dochter Maxime. Beiersdorf kan zich niet vinden in deze uitspraken. Door een samenwerking tussen Nivea en Maxime te starten zou het voelen alsof we ons verbinden aan een gedachtegoed dat niet past bij ons als organisatie en het merk. Nivea is er namelijk voor iedereen, ongeacht religie, afkomst, geslacht, seksuele geaardheid en leeftijd.’

Ook Milka heeft inmiddels de samenwerking verbroken, valt te lezen op Instagram. Het chocoladebedrijf schrijft: ‘We hebben in het verleden inderdaad een eenmalige samenwerking met Maxime Meiland gehad. Deze samenwerking dateert van voor de verschijning van het boek van Maxime haar moeder en er is dus momenteel geen enkele andere vorm van samenwerking tussen Milka en Maxime. We willen echter duidelijk stellen dat Milka (..) geen enkele vorm van racistische uitspraken duldt.’

Daarom heeft het bedrijf toch actie ondernemen en contact gezocht met Maxime. ‘Wij hebben reeds de posts van Maxime van onze eigen social media kanalen verwijderd en hebben we ook aan Maxime gevraagd om dit op haar eigen social media profiel te doen.’

Erica laat weten geen commentaar te willen geven op de kwestie.
Werkgever Talpa, die de reallifesoap van de Meilandjes uitzendt op SBS 6, reageert in een statement aan deze site: ‘Onze samenwerking met de familie Meiland betreft het programma dat we met hen maken: Chateau Meiland. Het programma geeft een unieke blik in het bijzondere leven van de familie en staat bekend als luchtig amusement over het wel en wee van het gezin. Binnen die kaders van onze samenwerking doen we uitspraken over de familie en/of gebeurtenissen. Overige (prive)zaken en/of samenwerkingen, buiten het programma om, komen voor rekening van de familie zelf. Talpa is voor vrijheid van meningsuiting en tegen het opzettelijk kwetsen van medemensen of bevolkingsgroepen.’
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52313
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Het verschijnsel Cancel-cultuur/Cancel culture

Bericht door Mahalingam »

Wat vilein van Nivea. Echt smerig.
Maxime werd gevraagd om haar moeder Erica te désavoueren.
Spoiler! :
désavouer, (reniertrahirrépudier)

verloochenen, Verb (verloochen; verloochent; verloochende; verloochenden; verloochend)
verzaken, Verb (verzaak; verzaakt; verzaakte; verzaakten; verzaakt)
loochenen, Verb (loochen; loochent; loochende; loochenden; geloochend)
logenstraffen, Verb (logenstraf; logenstraft; logenstrafte; logenstraften; gelogenstraft)

désavouer, (désapprouvercondamnerrefusercritiquerdéclarer impropreblâmerréprouver)

afkeuren, Verb (keur af; keurt af; keurde af; keurden af; afgekeurd)
veroordelen, Verb (veroordeel; veroordeelt; veroordeelde; veroordeelden; veroordeeld)

désavouer, (révoquerrétracterrappelerreprendreretirerabrogerfaire revenir)

herroepen, Verb (herroep; herroept; herriep; herroepen)
terugroepen, Verb (roep terug; roept terug; riep terug; riepen terug; teruggeroepen)
Daarop heeft ze niet gereageerd, niet in woord, niet in daad.
En dan wordt nu glashard beweerd:
"Erica Meiland heeft uitspraken gedaan over de islam waarin zij gesteund wordt door haar dochter Maxime. "

Een vorm van "Wie zwijgt stemt toe." ? Wat is dat woke gedoe toch giftig voor de moraal !
Spoiler! :
Wie kunnen gebruik maken van het verschoningsrecht?

Dat zijn:
de (vroegere) echtgenoot of geregistreerd partner van een procespartij;
de bloed- en aanverwanten (tot de tweede graad) van een procespartij of van diens echtgenoot of geregistreerd partner;
personen die tot geheimhouding verplicht zijn uit hoofde van hun ambt, beroep of betrekking (advocaat, notaris, arts, geestelijke).
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89883
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het verschijnsel Cancel-cultuur/Cancel culture

Bericht door Ariel »

Meilandjes verketterd na islam-uitspraken: ’Heel verontrustend, zo’n eigentijdse virtuele brandstapel’

Dat een matrassenfabrikant Maxime Meiland aan de schandpaal heeft genageld is een nieuw dieptepunt in de gevaarlijke cancelcultuur, zeggen kenners. Omdat de dochter van de succesvolle tv-familie geen – in ieder geval niet snel genoeg – afstand deed van uitspraken van haar moeder ventte het bedrijf publiekelijk uit dat de samenwerking met haar is afgebroken. „Dit zijn Orwelliaanse toestanden.”

Voormalig kasteelvrouw Erica Meiland – bekend van de succesvolle SBS6-serie Chateau Meiland – laat in haar biografie en op tv duidelijk blijken dat ze hoofddoekjes en boerka’s onderdrukkend vindt, en dat leidde er al toe dat ansichtkaartengigant Hallmark besloot het partnerschap met haar te verbreken. Nivea voegde zich ook toe aan het lijstje bedrijven dat niet meer met de Meilandjes willen samenwerken.

Inmiddels is ook dochter Maxime aan de beurt. Emma Matras, dat als bedrijf aan haar verbonden was, wil niet langer met haar worden geassocieerd. Reden: ze nam niet in het openbaar afstand van de mening van haar moeder.

Politicus en historicus Coen de Jong, die zich bezighoudt met de politieke actualiteit en maatschappelijke ontwikkelingen, noemt dat besluit een ’escalatie’ van een trend die al langer aan de gang is.

„Dit is geen incident meer”, zegt hij resoluut. „Het probleem is dat bedrijven heel bang zijn geconfronteerd te worden met boze activisten. Het is alleen nu zo dat een bedrijf pro-actief heeft gehandeld door bij voorbaat Maxime Meiland te vragen naar uitspraken die ze zelf niet heeft gedaan. Dat is écht next level.”

De Jong schreef over exact deze cancelcultuur in zijn boek Dwingeland: Orwell in de polder en vindt het ronduit gevaarlijk. „Hoe ver gaat dit? Gaan we vaker krijgen dat kinderen zich voor hun ouders moeten verantwoorden, en andersom? Dat kinderen vervolgens bij voorbaat al op hun ouders gaan letten en ze dan – uiteindelijk – gaan verklikken?”

Verslaggever Jordi Versteegden vindt het opmerkelijk dat Emma Matras de samenwerking met Maxime verbreekt.

’Dit hoort bij de wokewereld’
Dat vreest ook Zihni Özdil. Het voormalig GL-Kamerlid werd zelf twee jaar geleden naar eigen zeggen ’gecanceld door links Nederland’ nadat hij, na een discussie met Sid Lukassen, op de foto ging met de rechtse filosoof. Dat kon natuurlijk niet.

„Dit hoort bij de wokewereld”, verzucht hij over de Meiland-rel. „Het is een laffe actie. Worden binnenkort ook de kleinkinderen van moeder Erica al gecanceld?” Op cynische toon: „Dat bedrijf kán dat natuurlijk nu al uit voorzorg vragen, en ze eventueel cancellen als het antwoord niet bevalt of als ze niet snel genoeg reageren.”

"Bedrijven zijn bang voor boze activisten"
Er zijn inmiddels tal van slachtoffers van de cancelcultuur. Zo werd vorig jaar Harry Potter-schrijver J.K. Rowling met pek en veren overgoten omdat ze transfoob zou zijn. Haar opmerking dat ze het vernederend voor vrouwen ervoer als er wordt gesproken over ’mensen die menstrueren’ werkte als een rode lap op voorvechters die stellen dat niet alleen vrouwen maandelijks intiem bloedverlies hebben.

Progressief
Onlangs ontstond er ook ophef toen NRC Handelsblad talkshowhost Eva Jinek aanwreef dat ze ’nogal eens politici van kleine, rechtse partijen aan tafel heeft’. Jinek deinsde niet terug. „Aan elke gast die we uitnodigen, gaat een journalistiek proces vooraf. Welk geluid is dit, wie vertegenwoordigt hij of zij, hoe groot is hun achterban? Daar is nog nooit lichtzinnig over gedacht, nog nooit.”

Özdil vindt de uitspraken van Erica Meiland bovendien ’juist heel progressief’. „Maar progressieven zijn in Nederland kennelijk zo van hun grondbeginselen afgedwaald dat ze bereid zijn om ultraconservatieve waarden te verdedigen als het maar van de islam komt.”

Het zijn Orwelliaanse toestanden, benadrukt De Jong. „Dit gebeurt in autoritaire systemen ook. Publiekelijk boete moeten doen voor uitspraken, ook die van anderen. Heel verontrustend, zo’n eigentijdse virtuele brandstapel. Als iemand crimineel gedrag vertoont, of bijvoorbeeld drugs gebruikt, dan snap ik het. Dat staat ook meestal wel in contracten. Dit gaat echt lijken op de gedachtenpolitie.”

Publicist Aylin Bilic heeft wel begrip voor het besluit van Emma Matras. „Ik ben tegen cancelling, heb eerder op tv gezegd dat de familie Meiland mag zeggen wat ze wil, maar dit heeft daarmee niets te maken. Dat een commercieel bedrijf niet vrij zou mogen zijn om afstand van te nemen van uitspraken die zij niet passend vinden is een beetje raar. Een commercieel bedrijf mag dit doen, het is geen publieke organisatie.”

‘Wij omarmen diversiteit en inclusie’
Dennis Schmoltz, CEO van Emma Matras, laat weten ‘diversiteit en inclusie’ te omarmen. ‘Wij nemen een duidelijk standpunt in tegen elke uitspraak van Erica Meiland, omdat wij uitsluitingen of generalisaties op basis van ras, religie, seksuele geaardheid of andere persoonlijke kenmerken niet tolereren. Aangezien Maxime niet de directe bron was hebben we haar een paar uur de kans gegeven een standpunt in te nemen. Ze is tot nu toe niet bij ons teruggekomen. Daarom hebben wij de samenwerking onmiddellijk verbroken.’

Zowel Erica als Maxime Meiland onthoudt zich van commentaar.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
hans van de mortel
Berichten: 7918
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 12:41 pm

Het verschijnsel Cancel-cultuur/Cancel culture heeft een luchtje

Bericht door hans van de mortel »

Geld stinkt niet, wel het islamvirus.

Dit soort fabrikanten ziet uitsluitend winst voor ogen. Immers, geen niet-moslim zal de corrupte anti-beschavingshouding van de fabrikant bij zijn koopbeslissing, van doorslaggevende betekenis laten zijn. En de mislukte mensensoort mohammedaan heeft uitsluitend boodschap aan de smerige historische Arabische veelneuker en verkrachter van buitgemaakte minderjarige maagdelijke vrouwen, sadist pur sang, psychopaat eersteklas, en door de moslimgemeenschap erkende beroemde oorlogsmisdadiger Mohammed.
Geen eigen mening verkondigen is de vrijwillige celstraf van het verstand.

CITATEN OVER PROFEET MOHAMMED
Mahalingam
Berichten: 52313
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Het verschijnsel Cancel-cultuur/Cancel culture

Bericht door Mahalingam »

En natuurlijk zijn op de TV diverse BN-ers (Dat zijn Bekende Nederlanders die ik niet ken want ik kijk bijna geen TV) die laten weten dat ze deugen.
Maar eerst even een rel:
Woeste sterren en ophef

Lex Uiting spreekt van ‘kopdoeken’: BN’ers cancelen RTL Boulevard

Lex Uiting zorgt voor woede door in RTL Boulevard bloedserieus te spreken over ‘kopdoeken’ en ‘kopvodden’. Soundos El Ahmadi is er klaar mee en krijgt steun van onder meer Glennis Grace.

Eén van de onderwerpen in RTL Boulevard was gisteren de controverse rondom de tv-familie Meiland. Zij worden gecanceld door het ene na het andere bedrijf vanwege islamkritische uitspraken. Het nieuws werd besproken door presentatrice Bridget Maasland, verslaggever Aran Bade en inval-Ikink Lex Uiting.

Kopdoeken


Aran geeft aan voor het imago van de Meilandjes te vrezen. “Dit knaagt een beetje aan de likeability van de familie Meiland.”

Daarop komt Lex met zijn gewaagde uitspraak over hoofddoeken: “Of misschien vinden de kijkers en de fans van de familie Meiland, en de kijkers van SBS, juist ook wel een beetje dat zij hier een punt heeft met die kopdoeken. Of die hoofddoeken.”
Aran: “Hoofddoeken, ja.”
Bridget: “Hoe noem jij dat nou?!”

Limburgs

Lex trekt zijn woorden onmiddellijk in: “Ja, excuus, nee.”
Bridget: “Ja, misschien is dat Limburgs, dat weet ik niet.”
Lex: “Nee, zeker niet.”
Aran: “Wat Lex aanstipt: het is zó erg gevoelig. Dat merk je vandaag ook. De mensen durven zich niet meer uit te spreken. De familie Meiland durft het wel over de hoofddoeken en mensen in boerka’s, die zij pinguïns noemt.”

‘Mag niets meer zeggen!’


Even later merkt Aran op: “Ik weet van Erica dat dit aan haar knaagt. Ze heeft ook doodsbedreigingen gehad, ze heeft er slecht van geslapen. Het zegt ook wel iets over de cultuur nu: je mag bíjna niets meer zeggen en heel veel mensen durven ook niets meer te zeggen.”

Daarna blijkt dat Lex’ uitspraak toch geen slip of the tongue was: “En ik mag niet eens kopvodden zeggen!”
Aran: “Nee, dat is gelijk een probleem, Lex, als je dat zegt. Het is echt een open zenuw en ik verbaas me daar vandaag ook wel over.”

Soundos woest

Cabaretière Soundos El Ahmadi vindt het ongelooflijk. “Nee! Je mag zeggen wat je wilt! Je moet alleen niet schrikken en janken dat mensen terug praten DIE NIET OP JOU LIJKEN! Dat is de irritatie toch? Lex Uiting die expres 2 keer kopdoeken zegt en grinnikt is niet funny. Anti-islam mainstream maken of salonfähig is niet funny.”
“En ja, mensen zeggen daar iets van. Zoals ik. En dat mag. Maar ik heb het al duizend keer gezegd. Dit krijg je als je 0 diversiteit hebt bij een programma zoals RTL Boulevard voor de schermen maar ook vooral achter de schermen. Maar ondertussen wel grote mond hebben over de maatschappij terwijl de maatschappij totaal niet terug te zien is in hun programma.”

Feiten


Soundos wijst er waarschijnlijk op dat RTL Boulevard zelf enorm wit is, maar wel continu met een opgeheven vinger wijst naar niet-diverse media of zanggroepjes. “Heb ik trouwens keer tegen ze gezegd en dat werd mij totaal niet in dank afgenomen. Feiten. Dat mag je niet zeggen.”
“Ik mag minder zeggen, maar ze mogen wel over jouw ass lullen en je dehumaniseren met een woord als kopdoek. Je bent niet funny, Lex Uiting. Je bent niet ‘lekker aan het schuren’. Je bent een onderontwikkelde man die in paniek is omdat hij te weinig talent heeft. En ja, dat mag ik zeggen. Challas!”

De tirade van Glennis wordt gesteund door meerdere BN’ers, waaronder Alkan Çöklü (GTST), Hila Noorzai (EenVandaag), Glennis Grace (Soundmixshow), Robin Martens (GTST) en Fatima Elatik (ex-PvdA).
https://www.mediacourant.nl/2021/12/lex ... boulevard/

Soundos El Jihadi El Ahmadi geeft de video van deze ophef in de maak:
https://www.instagram.com/tv/CW6VXL_A49 ... gn=loading

Een reactie van Geen Stijl:
Nog even los van de gedachte dat een cabaretier zou moeten strijden voor het vrije woord; dat feitenvrije gejankstruik over 'dehumaniseren'. Ontmenselijken. Precies zo homo's, lesbiennes, transpersonen en vrouwen worden ontmenselijkt in de islam. Door een boek. Door de imam. Door papa. Door broer. Echt Soundos, steek een minaret in je reet.
https://www.geenstijl.nl/5162354/soundo ... -hi-ha-ho/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52313
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Het verschijnsel Cancel-cultuur/Cancel culture

Bericht door Mahalingam »

Het is niet echt cancellen maar toch bedenkelijk. Inmenging van een bisschop in een seculier gebeuren, een burgerlijk huwelijk gevierd in een afgehuurde protestante kerk waarbij een priester zou spreken. Dat werd de priester dringend afgeraden want het was het huwelijk van Baudet.
Antoine Bodar ‘gezwicht’ voor bisschop om huwelijksrede Thierry Baudet af te blazen

Amsterdam Op advies van de bisschop sprak priester Antoine Bodar vorige week niet op het huwelijk van Thierry Baudet. Een ongebruikelijke bemoeienis van de Rooms-Katholieke Kerk in een (semi-)politieke kwestie.

Bisschop Jan Hendriks van het bisdom Haarlem/Amsterdam heeft zich bemoeid met het huwelijksfeest van FVD-leider Thierry Baudet. Priester, hoogleraar en schrijver Antoine Bodar, die was uitgenodigd om een feestrede te houden, kreeg van Hendriks het dringende verzoek niet te spreken.

Dat bevestigen Hendriks en Bodar desgevraagd. Hendriks zegt dat het niet om een spreekverbod ging, maar zegt ook: „Het zou verkeerd begrepen kunnen worden. Het zou als politieke steun uitgelegd kunnen worden.”

Bodar zei vorige week tegen het Nederlands Dagblad dat hij zelf tot de conclusie was gekomen om niet te spreken in de protestantse Noorderkerk in Amsterdam, waar Baudet trouwde met de fotograaf Davide Heijmans. Hij zei: „Zou ik wel komen, dan zal dat in de openbaarheid uitgelegd worden als mate van instemming met de radicale, politieke standpunten van de bruidegom die ik niet deel. Ik zou mijzelf en wat belangrijker is, de Katholieke Kerk, in opspraak brengen.”

Nu schrijft Bodar in een reactie: „Ik ben gezwicht. Eigenlijk tegen mijn zin. Waarom? Omdat ik kennelijk zo naïef ben dat politieke ideeën te scheiden zouden zijn van het bruidspaar dat trouwt.”

De ceremonie was overigens geen kerkelijk huwelijk, benadrukt dominee Jan Visser van de Noorderkerk. „Het ging om het voltrekken van een burgerlijk huwelijk. Wij hadden er zelf ook geen enkele bemoeienis mee. Baudet heeft als buurtbewoner de ruimte in onze kerk gehuurd.”

Toespraak als vriend

Bodar overlegde het weekeind voor het huwelijk per mail met zijn bisschop. Of hij mocht spreken, hij had zijn toespraak al klaar. Niet als priester of buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, maar als vriend. Na dat overleg concludeerde hij „beter niet te spreken, hoezeer tot mijn spijt ook”.

„Van een verbod was geen sprake”, zegt Hendriks, sinds 2020 bisschop in Haarlem/Amsterdam. „Bodar had zelf ook al twijfels en daar heb ik een aantal overwegingen op teruggegeven. Want ook als Bodar zich niet politiek zou hebben uitgelaten en zich alleen maar in vriendelijke woorden tot het bruidspaar gericht zou hebben, zou dat verkeerd kunnen hebben uitgepakt.”

Die boodschap kwam over bij Bodar. „Ik ben erop gewezen dat ik niet geheel vrij ben als priester van de Katholieke Kerk en als rector van de Nederlandse kerk in Rome, de zogenaamde Friezenkerk.” Het is ongebruikelijk dat de Rooms-Katholieke Kerk zich mengt in (semi-)politieke kwesties. Baudet was dinsdag niet bereikbaar voor commentaar.

Bodar en Baudet kennen elkaar al jaren. Na Baudets verkiezingssucces in 2019 en zijn omstreden uil-van-Minerva-speech prees Bodar hem in het programma Buitenhof: „Ik vind het wel bijzonder dat nu iedereen weet wat de uil van Minerva inhoudt.” En: „Ik vind Thierry Baudet, met alle toeren die hij uithaalt, en zijn groep die ik daar heb aangetroffen, een wellevende groep mensen. Beschaafd, heet dat, ouderwets.”

Inmiddels denkt hij anders over Baudet. Een FVD-stemmer is hij niet. „Ik deel op geen enkele wijze de ideeën van Thierry Baudet, ben voor 100 procent Europeaan en heb de laatste keren CDA gestemd.” Maar zijn vriendschap met het bruidspaar staat los van Baudet als politicus, zei hij in het Nederlands Dagblad. „Ik handel zoals ik doe in navolging van Jezus, die helemaal niemand ooit uitsluit.”
https://www.nrc.nl/nieuws/2021/11/30/an ... n-a4067478
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89883
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het verschijnsel Cancel-cultuur/Cancel culture

Bericht door Ariel »

Mahalingam schreef:
wo dec 01, 2021 5:05 pm
En natuurlijk zijn op de TV diverse BN-ers (Dat zijn Bekende Nederlanders die ik niet ken want ik kijk bijna geen TV) die laten weten dat ze deugen.
Weet je wat triest is, Als Erika Christenen de maat genomen had, dan had er geen haan naar gekraaid. Emma Matras niet, Nivea niet, Hallmark niet, niemand had zich dan druk gemaakt.

Maar Islam en de hooddoek. Die zijn heilig verklaard.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52313
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Het verschijnsel Cancel-cultuur/Cancel culture

Bericht door Mahalingam »

Het is mij niet duidelijk waarvoor ze nu excuses maakt. Voor de ophef? Voor haar moeder?
Over wat ze niet gezegd/verklaard heeft?
Maxime Meiland biedt excuses aan na ophef: ‘Ik heb mijn les geleerd’

[...]
Maar vandaag komt de blondine alsnog met een verklaring, waarin ze stelt te betreuren wat zich de afgelopen dagen allemaal heeft afgespeeld. ‘Laat ik vooropstellen dat het nooit mijn bedoeling is geweest om een groepering buiten te sluiten of iemand tekort te doen in zijn of haar geloof. Nederland is (gelukkig) een divers land met vele afkomsten en geloven. Ik respecteer vanzelfsprekend iedereen, ongeacht afkomst of geloof’, begint Maxime haar verhaal.

Schrikwekkend


De realityster schrijft vervolgens niet voor haar moeder te kunnen spreken, maar zegt haar wel te steunen. ‘Dat ik achter mama sta en haar support, wil niet zeggen dat we overal hetzelfde over denken of dezelfde mening delen.’ Maxime noemt het ‘schrikwekkend’ dat haar woorden ‘volledig uit zijn verbrand zijn getrokken door media en dergelijke’ en meent juist dat vrouwen elkaar moeten ‘supporten’: ‘Voor elkaar op moeten komen en elkaar dienen te steunen.’

Volgens Maxime is elkaar steunen, juist in deze tijd, erg belangrijk. Ze is van mening dat ‘we meer tot verbinding moeten komen, dan dat we tegenover elkaar komen te staan’. Dat de verbroken samenwerkingen en alle negatieve reacties hard zijn aangekomen bij de Meiland-telg, blijkt uit haar laatste zin. ‘Ik heb mijn les geleerd en ben met mijn neus op de feiten gedrukt. Ik wil mijn excuses aanbieden aan de mensen die zich persoonlijk geraakt hebben gevoeld door deze situatie.’

Maxime heeft de mogelijkheid om te reageren onder het bericht uitgeschakeld. Ze heeft het bericht zowel in haar Instagram Stories als bij haar foto’s gedeeld.
https://www.gelderlander.nl/show/maxime ... ~a3f4179c/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89883
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het verschijnsel Cancel-cultuur/Cancel culture

Bericht door Ariel »

Mahalingam schreef:
do dec 02, 2021 2:41 pm
Het is mij niet duidelijk waarvoor ze nu excuses maakt. Voor de ophef? Voor haar moeder?
Over wat ze niet gezegd/verklaard heeft?
Maxime Meiland biedt excuses aan na ophef: ‘Ik heb mijn les geleerd’
Ze had volgens mij beter geen excuses moeten maken. Nu is het net alsof ze het om het geld doet. Ze hoeft volgens mij er niet op te rekenen dat deze bedrijven nu zeggen, "Oke Maxime vergeten en vergeven."

Maxime heeft haar baby kledinglijn, en daar kan ze ook haar geld mee verdienen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89883
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het verschijnsel Cancel-cultuur/Cancel culture

Bericht door Ariel »

Wees niet bang en sta op tegen de woketerreur

Door RODERICK VEELO

Het gebeurt allemaal in een paar dagen tijd. De Horizon Colleges in Alkmaar, Heerhugowaard, Hoorn en Purmerend schaffen het Sinterklaasfeest af omdat het ’te weinig inclusief’ zou zijn. Het gemeentebestuur van de hoofdstad stopt met de verkiezing van de Amsterdammer van het Jaar, omdat het evenement niet over gendergelijkheid, culturele identiteit of koloniaal verleden gaat. En matrassenfabrikant Emma cancelt influencer Maxime Meiland, omdat zij geen stelling neemt tegen islamkritische uitspraken van haar moeder.

De nieuwe moraal rukt op en het gaat hard. Twee belangrijke redenen voor die snelheid: het is lastig vechten tegen goede bedoelingen (zoals compassie, respect en verbinding) en conformeren aan de nieuwe zedenleer lijkt veiliger dan bezwaar maken.

De bestuursvoorzitter van de Horizon Colleges Anja Grootoonk schrijft in haar mail aan personeel en studenten: ’Saamhorigheid is waar we als Horizon College in geloven... we horen samen te zijn... met alle verschillen die ons eigen zijn.’

Saamhorigheid, prachtig. Helemaal als we zo van elkaar verschillen. Je vraagt je af hoe het Sinterklaasfeest daarbij een sta-in-de-weg kan zijn. Maar Grootoonk vervolgt: „Er zijn mensen die zich prettig en minder prettig voelen bij de sinterklaastraditie. Dan hebben we liever een feest waardoor mensen zich met elkaar verbonden voelen.”

Een vage omschrijving van een vaag probleem, maar de Sint verdeelt blijkbaar. De Sint veroorzaakt prettige en minder prettige ervaringen. Dat kan natuurlijk niet op een school die zo naar saamhorigheid verlangt. Dan maar een ander feest (welk?), maar alles beter dan Sinterklaas. En weg is de Sint. Dat heeft Anja Grootoonk zo bedacht.

Progressief subsidiebeleid
NRC schreef dinsdag dat het gemeentebestuur van de hoofdstad na vijftien jaar stopt met de verkiezing van de Amsterdammer van het Jaar. Een prijs die jaarlijks gewone Amsterdammers met een ongewone prestatie toekwam. Voorbeelden van goed burgerschap.

Wethouder Rutger Groot Wassink (GroenLinks) heeft de subsidie ingetrokken, omdat de verkiezing niet geschiedt aan de hand van de nieuwe verplichte thema’s ’gendergelijkheid op het werk’, ’biculturele lhbtq+’ en ’koloniaal verleden en de doorwerking’. Een voedselbank oprichten, muziekonderwijs in achterstandswijken en zieke kinderen een leuke middag bezorgen, vielen ooit in de prijzen, maar die prestaties passen niet langer in het progressieve subsidiebeleid van de stad.

Gewone mensen die – zomaar ongeacht hun huidskleur, culturele achtergrond of gender – voor de medemens van buitengewone betekenis zijn, vallen buiten de waardering van het stadsbestuur. Subsidie is er alleen nog voor hen die gehoorzamen aan de ideologische dogma’s inclusie en diversiteit.

Huichelaars
Hoe streng in de leer de samenleving inmiddels is, zien we ook bij het snelle cancelen van influencer Maxime Meiland door matrassenfabrikant Emma.

De huichelaars van Emma deden nog alsof ze het fatsoen bezaten Maxime niet verantwoordelijk te houden voor de islamkritiek van haar moeder. Maar toen Maxime de uitspraken ook echt voor rekening van haar moeder liet, wist de fabrikant niet hoe snel hij Maxime moest dumpen.

Dit zijn bedrijven die tot alles bereid zijn om hun zorgvuldig geconstrueerde imago van ’inclusieve onderneming’ aan de man te brengen. Ook als daarvoor nodig is dat kinderen en ouders, broers en zussen elkaar moeten aanspreken op wat er gedacht en gezegd wordt. Het verlinken van familie of vrienden ter meerdere eer en glorie van het bedrijfsimago.

Zij die denken veilig te zijn door de matrassenboer te complimenteren met het dumpen van Maxime Meiland, vergeten dat de inquisitie geen deur overslaat. Daar hoef je niet bekend voor te zijn. Eén misstap in kleine kring of op sociale media is genoeg. En de effectiviteit is ongekend: hoe meer mensen zich (uit angst) conformeren, des te strakker de zedenleer van de goede bedoelingen.

Gelegenheidskul
Natuurlijk zijn er leerlingen en ouders die het betreuren dat de sinterklaastraditie sneuvelt, al helemaal aan de hand van gelegenheidskul als ’een gebrek aan saamhorigheid’. Zij zouden bezwaar moeten durven maken tegen het handelen van het bestuur van de school. In Amerika komen ouders met succes in opstand tegen de woke-ideologie die leerlingen – op basis van hun huidskleur, culturele achtergrond en gender – verdeelt in slachtoffers en daders.

Amsterdammers die vinden dat hun gemeentebestuur moet stoppen met subsidies afhankelijk maken van ras, cultuur of seksuele geaardheid en die van mening zijn dat iedereen gelijk behandeld dient te worden, kunnen op 16 maart volgend jaar wethouder Groot Wassink naar huis sturen en voor een nieuwe gemeenteraad en een nieuw college zorgen.

En van een bedrijf als Emma Matras, dat – bezorgd om imago en omzet – de intrigant uithangt in een familieaangelegenheid, kunt u zich afvragen of u juist hun uw nachtrust moet toevertrouwen. Er zijn alternatieven genoeg.

Niets doen en conformeren stopt de woketerreur niet, het maakt de ideologen juist machtiger. U zult in actie moeten komen, om u uit te spreken tegen wat u en anderen aan racistische moraal en verdeeldheid wordt opgedrongen. Wees niet bang.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89883
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het verschijnsel Cancel-cultuur/Cancel culture

Bericht door Ariel »

Ook Maxi-Cosi beëindigt samenwerking met Maxime Meiland

Ook Maxi-Cosi heeft de samenwerking met Maxime Meiland opgezegd. Dat heeft een woordvoerder van moederbedrijf Dorel Juvenile, dat producten voor kinderen maakt, donderdag laten weten aan het ANP. Het bedrijf zegde de samenwerking een paar weken geleden al op, maar bracht dit nieuws niet eerder naar buiten. Meiland vroeg op sociale media aandacht voor Maxi-Cosi.

Volgens Dorel Juvenile staat het besluit los van alle commotie over de anti-islamuitspraken van Erica Meiland in haar biografie. „We hebben een paar maanden fijn samengewerkt met Maxime, maar zien daar nu uit business-overwegingen verder van af”, aldus een woordvoerder
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89883
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het verschijnsel Cancel-cultuur/Cancel culture

Bericht door Ariel »

Moslims hebben eindelijk ook in de gaten dat er een Meiland rel is. Weg met die vrouw. Weg met de hele familie. Het zijn moslim haters. Allemaal!!!!!
Moslims eisen dat Talpa stopt met de Meilandjes: ‘Erica’s uitspraken voeden moslimhaat’

De moslimgemeenschap eist dat Talpa de samenwerking met realityster Erica Meiland stopzet vanwege haar omstreden uitspraken over moslims en de islam. ,,Een grote groep mensen in onze samenleving wordt weggezet en gedemoniseerd.’’

Moslimorganisaties in Nederland begrijpen niet dat Talpa, onder meer eigenaar van SBS, Veronica en Net5, de samenwerking met Meiland gewoon voortzet. De afgelopen weken hebben meerdere prominente bedrijven de uitspraken van Meiland, die zich in haar boek kritisch uit over het dragen van een hoofddoek of boerka, veroordeeld. De tv-ster zegt bijvoorbeeld: ,,Rot op joh, met je boerka. Ik heb weleens drie van die pinguïns in Noordwijk zien lopen, dat is toch niet normaal?”

Huidverzorgingsproducent Nivea, kaartenbedrijf Hallmark, Milka, matrassenmerk Emma en Maxi-Cosi stopten naar aanleiding van haar uitspraken de samenwerking met de familie Meiland. ,,Maar Talpa lijkt ervoor te kiezen om weg te lopen voor zijn verantwoordelijkheid’’, constateren de moslimkoepels in een verklaring. ,,Discriminatie, moslimhaat, racisme en xenofobie zijn kwaden waar iedereen in Nederland onvoorwaardelijk stelling tegen moet nemen, in woord en daad. Het nastreven van een harmonieuze samenleving is namelijk een gezamenlijke verantwoordelijkheid.’’

Volgens onder meer de Haagse moskeeënkoepel SIORH en het Rotterdamse SPIOR getuigen uitspraken als ‘de islam brengt ellende zoals terrorisme, maar ook de onderdrukking van vrouwen en culturele dingen als besnijdenissen en allerlei gekke gewoontes’, niet alleen van onwetendheid omtrent islam en moslims, maar voeden ze ook de antimoslimsentimenten in dit land. ,,Een grote groep mensen in onze samenleving wordt weggezet en gedemoniseerd.’’

Talpa dient zich volgens de moskeekoepels bewust te zijn dat dergelijke verwerpelijke uitspraken niet afgedaan kunnen worden met ‘die zijn voor rekening van de familie’. Het gaat hier immers om een bekende Nederlander met een voorbeeldfunctie, waarmee Talpa een samenwerking is aangegaan.

Rechtvaardiging
De moslimvertegenwoordigers zijn bang dat xenofobe en rechtsextremistische groepen in de woorden van Erica Meiland een rechtvaardiging zien in hun haat jegens minderheden in het algemeen en moslims in het bijzonder. ,,Door hier geen consequenties aan te verbinden, wordt Talpa ongewild geassocieerd met onverdraagzaamheid en intolerantie. Hiermee vervreemdt Talpa zich ook van de honderdduizenden kijkers met een islamitische achtergrond.’’ De organisaties dringen er dan ook op aan bij Talpa om ‘het juiste te doen’.

Maar Talpa lijkt vooralsnog niet van plan om terug te komen op haar besluit. Het bedrijf verwijst naar een eerdere verklaring een paar dagen geleden. Daarin zegt het dat zaken buiten het programma om ‘voor rekening van de familie zelf’ zijn. De samenwerking met de familie betreft ook enkel de serie Chateau Meiland, aldus Talpa. Het mediabedrijf benadrukt ook voor vrijheid van meningsuiting én tegen het opzettelijk kwetsen van medemensen of bevolkingsgroepen te zijn.

Erica Meiland liet gisteren via Instagram weten dat ‘drie woorden’ uit het boek ‘door diverse media uitgelicht en opgeblazen zijn’. Zij beklemtoont dat vrijheid van meningsuiting een groot goed is. ‘De vele verwensingen èn de vele steunbetuigingen die ik heb ontvangen laten zien dat Nederland zeer verdeeld is als het gaat om kritiek op de islam. Mijn insteek is altijd geweest, en zal altijd zijn, opkomen voor de rechten van vrouwen!’
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89883
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het verschijnsel Cancel-cultuur/Cancel culture

Bericht door Ariel »

Hoe gaan Meilandjes verder na commotie van afgelopen week?
Erica: ’Bedreigd en geboycot, maar geen spijt!’

In de sneeuw, tijdens de opnamen van hun decemberspecials, hebben de Meilandjes weliswaar niet álle commotie meegekregen van de afgelopen week, toen zij zo onder vuur kwamen te liggen. Maar veel is hun ook niet ontgaan! Uitspraken over de islam van Erica in haar bestseller kwamen haar en dochter Maxime op veel kritiek en zelfs bedreigingen te staan. Daar kwam de boycot van enkele bedrijven nog bovenop. Maar spijt heeft zij niet, aldus de schrijver van het boek…

Een ’rode kaart’ van de firma Hallmark kreeg grote gevolgen voor, inmiddels, de halve familie Meiland. Erica, Maxime en, nu nog, in mindere mate Martien en Montana zitten in het oog van een mediastorm, die daar thuis alleen aan de inmiddels opgezette hond Bommel voorbijgaat. Na de presentatie van Erica’s tot ware bestseller uitgegroeide biografie kwam de commotie langzaam op gang, toen werd ontdekt dat zij daarin, om het zacht te zeggen, kritische kanttekeningen plaatste bij enkele aspecten van de islam: het verplicht dragen van een hoofddoek of een boerka door vrouwen die daar volgens haar echt niet op zaten te wachten: ’Ik heb weleens drie van die pinguïns in de Hoofdstraat in Noordwijk zien lopen. Dat is toch niet normaal? Gewoon niet doen hier.’

Een rel was geboren.

Wijnen, wijnen, wijnen op een verjaardagskaart, of Martiens Wat goooeeeed! als felicitatie voor een gehaald examen, het leek de grote kaartenfabrikant Hallmark eerst zo’n goed idee mee te liften op het succes van de familie en daar beiden wat aan over te houden. Tot vorige maand dus. Na het boek wilde Hallmark niet langer worden geassocieerd met de Meilandjes. Het bedrijf zette daarmee een kettingreactie in gang, die de buitenwereld in één moeite door duidelijk maakte hoeveel sponsordeals Martien, Erica, Maxime, en in mindere mate Montana, inmiddels hadden gesloten. Bedden, kinderwagens, gezichtscrèmes, waspoeders, kant-en-klaarmaaltijden, hele winkelstraten aan artikelen werden de afgelopen tijd door de Meilandjes aan de man gebracht.

Ghostwriter
En voor wie het van de positieve kant wil zien, de familie blijkt nog steeds een stuk puurder dan wel eens wordt verondersteld. Waren zij werkelijk zo berekend als door sommigen vermoed, dan zouden ze dit nooit zo hebben gedaan en iedereen te vriend hebben willen houden!

Het lijkt wel of de hele showbizz de coronatijd heeft benut om, al dan niet met een ghostwriter, in de voetsporen van René van der Gijp te treden. Sinds van zijn biografie Gijp een kleine 400.000 exemplaren werden verkocht en de hoofdpersoon niet ophield te benadrukken hoeveel hij ermee had verdiend, wordt de boekhandel overspoeld met biografieën van BN’ers van elke statuur en uit elke categorie. Onder andere Bonnie St. Claire, Dries Roelvink, André van Duin, Ernst Daniël Smid, Henny Huisman, Peter Gillis, Michael van Praag, Johan Derksen en zelfs Jim Bakkum en Rob Geus maakten allemaal een boek. Bonnie uitgezonderd, die het hare Kwam een vrouw bij de slijterij noemde, hoefde niemand na te denken over de titel. In navolging van Gijp moest hun voor- of achternaam volstaan.

Na Henny, Van Praag, Geus, André, Dries en Ernst kwam Erica met haar boek. Het zou hoe dan ook een hele klus worden zelfs maar in de buurt te komen van het succes van Martiens memoires die vorig jaar verschenen. Daarvan gingen naar schatting zo’n 150.000 exemplaren over de toonbank. Erica gaf aan al blij te zullen zijn met de helft, wat gezien de hausse aan BN’er-boeken ook een hele uitdaging leek.

Een boek verkoopt bij commotie. En die veroorzaakte Erica onmiddellijk door toch ook maar een flink hoofdstuk te besteden aan haar relatie met privédetective Sander van Betten. Haar liefde voor hem was maar van korte duur, toen ze ontdekte dat hij voor zijn leeftijd maar een ’oud en ziek, klein mannetje’ was en niet de stoere Magnum p.i. die hij leek op de nogal gedateerde foto’s die Sander haar stuurde. Enige consternatie ontstond er, toen hij bleef volhouden dat hij, anders dan Erica stelt in het boek, de voormalige kasteelvrouwe wel degelijk het hof gemaakt had en zelfs met haar het bed had gedeeld. Nog steeds lijkt hij er nu zijn levenswerk van te maken de Meilandjes ’kapot te maken’.

Storm
Maar het was allemaal niets bij de tweede golf aan publiciteit, die als een storm opstak over de passages die Erica, een paar hoofdstukken verder, wijdde aan wat politieke opvattingen en haar mening over de islam. Een storm die maakt dat in Nederland nu echt iedereen weet dat Erica met een boek in de winkel ligt, waarmee ze twee weken de boekenhitparade aanvoerde om pas door Amalia te worden verdrongen.

Inmiddels wil Erica er niets meer over zeggen.

Aan Privé laat ze donderdagavond weten: „Ik heb mijn zegje gedaan via Instagram en wil het daar graag bij laten.” Ze doelt op haar post, waarmee ze duidelijk probeert verdere schade te beperken voor dochter Maxime, die met haar deals - en het cancellen daarvan - in de hele affaire wordt meegezogen. Volgens Erica hebben ’media’ haar woorden ’uitgelicht en opgeblazen’. Daardoor zou ’een sneeuwbaleffect zijn ontstaan. Een resultaat daarvan is dat onze dochter Maxime door diverse bedrijven zakelijk werd geboycot. Het recht op vrije meningsuiting is altijd een groot goed geweest in Nederland. Menigeen zoekt en vindt om die reden een plek in de Nederlandse samenleving. De vele verwensingen en de vele steunbetuigingen die ik heb ontvangen laten zien dat Nederland zeer verdeeld is als het gaat om kritiek op de islam. Mijn insteek is altijd geweest, en zal altijd zijn, opkomen voor de rechten van vrouwen!’

Steun krijgt Erica in elk geval uit niet onverwachte hoek, van Geert Wilders. Hij vindt dat bedrijven die de band met hen verbreken zelf geboycot zouden moeten worden. Ook Jan Dijkgraaf, de journalist die eerst met Martien en nu met Erica hun biografie schreef, komt fel op voor de familie en richt zijn pijlen vooral op de beddenfabrikant die deze week met vele bombarie het vuurtje verder aanwakkerde.

Dijkgraaf gaat nog een stapje verder en stelt voor een tegenactie te beginnen tegen het bedrijf dat bedden op proef levert. Na eerst te hebben vastgesteld dat op de gezellige personeelsfoto weliswaar tientallen mensen staan, maar niemand met een hoofddoek, trekt hij op zijn site fel van leer: „Jullie hebben een dochter ’ontslagen’ die weigerde in het openbaar afstand van haar familie te doen (…) en jullie hebben de toetsenbordterroristen op haar afgestuurd.” Daarna geeft hij enig inzicht in de verwensingen en bedreigingen die de familie op zich afkreeg de laatste weken.

Dijkgraaf nu tegen Privé: „Het was heftig. Het is volledig geëscaleerd en dat heb ik ook niet voorzien. In het boek van Martien vertelde hij al dat hij tegenwoordig PVV stemde en ook dat leverde toen al wat kritiek op. Maar vooral over het woord pinguïn zijn mensen en bedrijven nu gevallen. En het is raar te zien dat de énigen, die zich openlijk achter hen scharen, Geert Wilders en zijn partijgenoten zijn en andere partijen die vrouwenrechten hoog in het vaandel hebben – want nogmaals, dáár ging het Erica om – niets van zich laten horen. En waar zijn de Claudia de Breijen nu?”

Spijt
Hij kan zich er nog over opwinden. „Op mijn site heb ik eerst opgeroepen allemaal zo’n matras op proef te bestellen en het binnen de honderd-dagen-weer-terug-garantie op tijd terug te sturen. Dat zou ze wel even bezighouden. Er zijn de afgelopen dagen zelfs bedrijven geweest met wie ze helemaal geen samenwerking hádden, die meeliftten op de aandacht en riepen dat ze niets met de Meilandjes te maken hadden. Nee, spijt hebben we er niet van. De familie heeft van de toestanden de afgelopen week niet eens zoveel meegekregen. Voor opnamen van de kerstspecial zitten ze in de sneeuw. ’Heb je er spijt van dat we deze alinea in het boek hebben gezet?’, vroeg ik Erica deze week. ’Nee!’, appte ze terug. Ze vindt het heel vervelend voor Maxime, die geen woord verkeerd heeft gezegd, maar er nu in wordt meegesleept omdat ze als goede dochter haar eigen moeder niet openlijk laat vallen. Maar van blinde paniek is geen sprake. De reacties waren heftig, maar worden nu met de dag minder. En we kennen Martien natuurlijk een beetje, die het allemaal bondig samenvat met: ’Wat een gezeik!’”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89883
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Het verschijnsel Cancel-cultuur/Cancel culture

Bericht door Ariel »

Gelukkig is er ook veel steun voor Erica en haar familie.

Rob Hoogland schrijft: Namens de Meilandjes bind ik als een ware gladiator de strijd aan met hun verraders
Welke handelingen op het matras werden verricht laat ik in het midden. U kent mij, fatsoen is my middle name. Laat ik een tipje van de sluier oplichten: mijn knieën gingen eraan. Het was net alsof een en ander zich niet in bed afspeelde, maar op zoab. Dat kwam toch echt door dat matras.

Het is Europa’s meest bekroonde matras, zeggen ze bij fabrikant Emma zelf. Koudschuim, 25 centimeter dik, veerkrachtig, geen pijnlijke drukpunten. Welnu, toen de klus in de sponde was geklaard sprak slechts één van de twee betrokken partijen haar/zijn tevredenheid uit. Ik was het niet. Mijn knieën zaten onder de schaafwonden.

Ik moet u daarom de aanschaf van een Emma-matras ernstig ontraden.

Nivea: zelfde verhaal.

Bevelen onzer eega’s
Mijn moeder zwoer erbij. Zelfs de zalfjes en nachtcrèmes van Biodermal gunde zij geen plek in haar badkamerkastje, net als ’die troep’ van Clinique. Ooit vertelde ik haar dat ik in Dallas, tijdens een WCT-tennistoernooi in dat zondige Texaanse oord, samen met een stel Britse collega’s anderhalf uur in de rij had gestaan bij een parfumerie, omdat in de VS de dramatically different moisturizing lotion van Clinique zo goedkoop was. Stakkers waren wij – maar gehoorzame stakkers. Wij volgden trouw de bevelen onzer eega’s op. Mijn moeder schoot gierend in de lach toen ik haar deze knieval opbiechtte en zei andermaal dat een potje Nivea voor alle huidproblemen volstond.

„Ammehoela, mama!”, roep ik haar nu postuum toe. „Niet Clinique, maar Nivea is troep. Je krijgt er de schurft van. Als je het gebruikt keert de acne binnen no time terug op je wangen. En de levervlekken melden zich een kwart eeuw eerder!”

Zal ik Hallmark ook nog even onder handen nemen?

Of is het nu wel duidelijk?

Tegenacties
Ik heb het niet alleen gehad met het aan fascisme grenzende wokisme, uitmondend in ordinaire chantage, van die piepkleine, gillende en krijsende, uitbundig van oogkleppen voorziene minderheden die zich door haat en machtswellust laten leiden. Ik heb het ook gehad met de ondernemingen die voor de intimidaties van die clubjes door de knieën gaan en personen die eerder ter promotie door hen waren ingehuurd als gevolg daarvan subiet hun congé geven. Het is de hoogste tijd voor tegenacties.

Toegegeven, er zijn weleens momenten dat ik denk: mag het misschien een onsje minder met de Meilandjes? Maar nu bind ik namens hen als een ware gladiator de strijd aan met hun verraders. Mevrouw Meiland riep iets over de islam dat driekwart van de Nederlanders enthousiast ’Wat goeeeeed!’ deed roepen. Haar dochter weigerde haar moeder daarna desgevraagd te veroordelen. Sindsdien zijn beide dames (!) de klos. Bazelend over inclusie en diversiteit, maar in werkelijkheid doodsbang voor de cancelacties van het handjevol wokisten onder ons, lieten Emma, Nivea en Hallmark weten dat zij de samenwerking met de Meilandjes met onmiddellijke ingang stopzetten.

Zullen we nu eindelijk eens met z’n allen terug gaan schoppen?

Ik begin wel.

Au, mijn knieën!
En ook Nausicaa Marbe gaat los. Wie anders denkt, is racistisch
Goedemorgen. Welkom bij de integratiecursus voor moeilijk opvoedbare autochtonen en geassimileerde nieuwkomers die niet kunnen inburgeren in de inclusieve samenleving. Je bent geselecteerd door de regionale controledienst Diversiteit en Inclusie die betrokken is bij deze Europese pilot voor achtergebleven burgers. Dit is een initiatief van de Europese Commissie en hun vaste partners van de Moslimbroederschap. Deze spoedcursus verschaft inzicht in je onwenselijke denken en zal je mentaliteit veranderen.

De maatschappij lijdt onder jouw tekort aan integratie. Nadat te lang de nieuwe Nederlander door mensen als jij is belast met de eis om zich aan te passen aan de liberale democratie en de seculiere rechtstaat, vanuit een obsessie met de Verlichting, de westerse claim op gelijkheid tussen man en vrouw en de overschatte vrijheid van meningsuiting, gaan we nee zeggen tegen deze reactionaire denkpatronen. Jij bent het probleem, daarom word jij geholpen.

’Bijbelse namen zijn passé’
Vandaag behandelen we voorbeelden van gedragsverbetering op basis van diversiteit en inclusie. Maar eerst controleren we jullie namen (Chris, Maria, Hafid, Daniel, Peter en Johannes) op internationale inclusie. Voortaan heten jullie Krito, Malika, Hafid, Delon, Patar en Julio. Bijbelse namen zijn passé.

Dat brengt ons op de richtlijnen voor inclusieve communicatie die Eurocommissaris Helena Dalli deze week presenteerde. Het waardevolle document moet het taalgebruik van EU-ambtenaren zuiveren van christelijke taalprivileges bij voornamen en feestdagen – die zijn niet verbindend. Wat is er, Krito? Je zegt dat juist de christelijke cultuur de Europese vrijheid en democratie mogelijk heeft gemaakt door de Verlichting voort te brengen? Beweer je werkelijk dat het christendom juist inclusief is doordat het de vreemdeling omarmt, de andere wang toekeert, afvalligheid en christenhaat tolereert? Teleurstellend, Krito... Niet-christenen in de EU kijken heel anders naar het christendom – én het zionisme, overigens. Hun perspectief verrijkt onze identiteit en helpt de dekolonisatie van de geschiedenis.

Gelukkig bestaat de Vrije Universiteit. Daar wil professor Susan Legêne het curriculum veranderen nadat buitenlandse studenten vroegen: ’Waarom moeten wij over Thorbecke leren? Wat is zijn relevantie voor onze regio?’ Legêne gaat die studenten raadplegen hoe ze de leerstof inclusiever kan maken. Wát, Patar? Je vindt dat studenten die naar Nederland komen en de Nederlandse stof verwerpen zich aan uitsluiting bezondigen? Dat hún regionale interesses niet het ultieme ijkpunt zijn voor diversiteit in studies? Nee... Wíj moeten ons aanpassen, zegt Legêne, óns intellectuele klimaat moet inclusiever.

Dodenherdenking
We blijven in Amsterdam. Daar vindt Bij1 dat de Dodenherdenking op de Dam racistisch en onvolledig is. Groot gelijk. Er is geen aandacht voor de medeplichtigheid van de Nederlandse staat aan terrorisme en voor legendarische verzetshelden in de koloniën. Daarom moet Amsterdam de dodenherdenking schrappen. Kun je wat harder praten, Malika? Je vindt dit een vijandige uitsluiting van een verbindende traditie die ons leert te waken voor racisme, uitsluiting en geweld? Je stelt dat Bij1 de Holocaust bagatelliseert? Hopeloos dit... De Joden hebben geen alleenrecht op de herdenking. Ze zijn niet anders dan andere oorlogsslachtoffers. Wie anders denkt, is racistisch. Punt.

Door naar Alkmaar. Het visionaire ROC Horizon College schrapt daar de Sinterklaasviering met een revolutionaire motivatie: laten we vieren wat ons bindt, niet kijken naar wat ons verdeelt. Niet mee eens, Julio? Je vindt dat het Sintfeest juist verbindt doordat jong en oud dan samen knutselen, dichten en dit volksfeest van omgekeerde machtsverhoudingen vieren? Regenboogpiet is inclusief genoeg? Natuurlijk pleit je als witte man voor dit racismefestival... Piet staat voor racisme en onderdrukking, ook al is hij paars. Hulde aan Kick Out Zwarte Piet dat ze de afschaffing van dit polariserende feest in gang hebben gezet.

Meilandjes
Dan die Meilandjes. Applaus voor Emma Matras omdat ze de samenwerking verbraken met de dochter van de moeder die zei dat vrouwen met hoofddoeken en boerka’s onvrije pinguïns zijn. Elk bedrijf dat diversiteit en inclusie hoog heeft, moet zich zuiveren van islamofobe elementen. Dat noem jij, Delon, schuld door associatie? Vind je dat kinderen afrekenen op hun ouders methodes van dictaturen zijn, om mensen monddood te maken? Islambelediging is strafbaar, leert het Wildersproces. Die foute Meilandjes mogen van geluk spreken dat er geen voorbedrukte aangifteformulieren zijn ingezet.


Meilandjes verketterd na islam-uitspraken: ’Heel verontrustend, zo’n eigentijdse virtuele brandstapel’
Hafid, eindelijk! Jóú willen we horen. Pardon? Jij bent niet naar dit land gekomen om je de mond te laten snoeren door de cultuur die je ontvluchtte? Jij walgt van de politieke islam die je hier met overheidssubsidie wordt geserveerd? Jij moet niets hebben van censuur van woorden en namen en vindt diversiteit en inclusie monsterbegrippen die niets zeggen over echte mensen en hun noden? Je wilt niet lastiggevallen worden met hijab-campagnes van de EU? Je bent een nestbevuiler, Hafid. Een orthodoxe westerse rationalist. Een fellow traveller van de nieuwe fascisten. Dom, bovendien, want je laat tonnen diversiteitssubsidie liggen. Naar de gang, jij.

Blijf fit voor volgende week, groep. Dan oefenen jullie het lange knielen. Om spijt te betuigen voor alle onrecht dat jullie de wereld hebben aangedaan.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52313
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Het verschijnsel Cancel-cultuur/Cancel culture

Bericht door Mahalingam »

Moslims doen ook aan cancelculture, eisen dat Talpa stopt met familie Meiland: ‘Erica’s uitspraken voeden moslimhaat’ Door Wout Willemsen

De ene na de andere gekwetste groep eist dat organisaties de samenwerking met Erica Meiland en haar familie stopzetten. Moslimorganisaties doen nu ook een duit in het zakje en meten zichzelf het slachtofferschap aan: “Een grote groep mensen in onze samenleving wordt weggezet en gedemoniseerd”, zeggen de moslims over de uitspraken van Erica Meiland. Talpa, onder meer eigenaar van SBS, Veronica en Net5, zet de samenwerking echter gewoon voort.

Niet blij zijn met de islam en zeggen dat je vrouwen die een boerka dragen vindt lijken op “pinguïns”, staat tegenwoordig al gelijk aan discriminatie, moslimhaat, racisme, xenofobie en demonisering. De aanstelleritis is volop aanwezig in onze samenleving. Eerst viel links Nederland over ieder woord van Erica, ongeacht de context, en nu volgen de moslimorganisaties, meldt het AD.

Waar ze het meest over vallen is deze uitspraak van haar: ‘De islam brengt ellende zoals terrorisme, maar ook de onderdrukking van vrouwen en culturele dingen als besnijdenissen en allerlei gekke gewoontes’. Erica weet natuurlijk totáál niet waar ze het over heeft! Terrorisme heeft namelijk hélémaal niets met islam te maken. Vrouwen in islamitische landen dragen die boerka’s allemaal vrijwillig en kiezen ook allemaal bewust voor een leven als huisvrouw. Vrouwenbesnijdenis komt ook absoluut niet voor in islamitische landen (en als het wel gebeurt dan is dat ook geheel vrijwillig). Homoseksualiteit wordt binnen de islam trouwens ook volledig geaccepteerd. Één groot feest, die islam!

De uitspraken van Erica Meiland over moslims zijn niet het meest eloquent en hebben soms wat weg van kroegpraat, maar er wordt door de gekwetste minderheid gedaan alsof ze zich tot een nieuwe Hitler heeft ontpopt. Wat een waanzin! En belachelijk ook dat enkele bedrijven hier zonder slag of stoot gehoor aan geven, waardoor het voor die aanstellers juist zin heeft om nog harder te gaan huilen. Maar het meest trieste is nog wel dat niet alleen Erica, maar ook de rest van haar familie nu aangepakt wordt. Alsof haar opvattingen ook direct afgeven op de andere Meilandjes. Guilt by association in de meest pure vorm.
https://www.dagelijksestandaard.nl/2021 ... oslimhaat/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52313
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Het verschijnsel Cancel-cultuur/Cancel culture

Bericht door Mahalingam »

Syp Wynia schrijft:
Economisch chanteren van meningen is nationale ziekte aan het worden

Welkom in de wereld van de BN’er-perikelen. Het is nagenoeg onmogelijk om als BN’er iemand te zijn zonder van tijd tot tijd ophef te veroorzaken. Maar pas wel op. Zodra de BN’er iets zegt dat met immigratie, islam of identiteitspolitiek van doen heeft kan de ophef zich zomaar tegen hem of haar keren. Niet eens omdat er iemand beledigd of gekwetst zou zijn, maar omdat andere BN’ers in het geweer komen voor kwetsbaren die beledigd zouden kúnnen zijn. Ook als de boodschap de kwetsbaren nog niet heeft bereikt wordt er al preventief ingegrepen. Want heimelijk worden de kwetsbaren ook als licht ontplofbaar gezien.

Het begon bij de plofkip


Het is niet helemaal nieuw, maar het wordt wel een patroon. Het eerste deel van het patroon bestaat uit economische chantage. Een bekend voorbeeld is de ‘plofkip’-campagne van de door de Postcodeloterij gesponsorde actiegroep Wakker Dier. Die ondermijnde jarenlang de reputatie van Nederlandse supermarkten – Albert Heijn voorop – met radio- en tv-reclames met akelige beelden van kippen.

Tot de supermarkten stuk voor stuk voor de bijl gingen en alleen nog maar van duurzame etiketten voorziene kippen verkochten. Je gaat dus met een paar mensen bij elkaar zitten, je haalt wat geld bij elkaar – loterijgeld als het even kan – en je ondermijnt met een reclamecampagne de reputatie van een bedrijf tot dat bedrijf voor de bijl gaat.

Die economische chantage wordt sinds een aantal jaren ook toegepast op media, hun uitgevers en hun adverteerders. Een bekend geval is dat van GeenStijl, dat zijn zelfgekozen slogan ‘Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend’ nogal eens eer aandoet. Bijna vijf jaar geleden riepen 140 vrouwelijke journalisten en tv-presentatoren de uitgever van GeenStijl op om de handen er van af te trekken. En de adverteerders werd ook opgeroepen daarmee te stoppen.

Dat alles omdat op GeenStijl seksistische taal was uitgeslagen, met name ten koste van een columniste van De Volkskrant. En inderdaad: adverteerders trokken zich – tijdelijk of niet – terug, waarmee de economische basis van de website wankel werd. De nieuwe uitgever, het Belgische Mediahuis, deed GeenStijl even later van de hand.

Vanwege ‘vrouwenvernedering’

De 140 vrouwen wilden GeenStijl een toontje lager laten zingen, omdat er naar hun idee – zo stond het in een Open Brief – systematisch aan ‘vrouwenvernedering en racisme’ werd gedaan. Ze kozen er niet voor om naar de rechter te gaan, wat in een rechtsstaat toch een voor de hand liggende route zou zijn geweest. Ze kozen er voor om zelf voor rechter te spelen. Om zelf een tribunaal op te richten, om het in actueel Nederlands te zeggen.

De hefboom van dit tribunaal was het ondermijnen van de reputatie van de uitgever en de adverteerders. En omdat reputatie alles is, betekent ondermijning van reputatie verlies van waarde, beurswaarde eventueel ook. Dat willen de meeste bedrijven ten koste van alles voorkomen, ook als er niets onwettelijks is gebeurd waar zij ook maar indirect voor verantwoordelijk gehouden kunnen worden.

En toen: Veronica Inside


Twee jaar geleden was er nog zo’n voorbeeld, dat bijna de ondergang leek te gaan worden van het tv-programma Veronica Inside, met de BN’ers Johan Derksen, Wilfred Genee en René van der Gijp. Dat praatprogramma gaat over voetbal, maar ging steeds vaker over andere zaken waar mensen zich druk over maken.

Johan Derksen maakte in dat programma een helemaal niet zo onaardige grap ten koste van de rapper Akwasi, die enkele weken eerder op een podium op de Dam in Amsterdam had gedreigd Zwarte Piet te zijner tijd in het gezicht te trappen. Het land was te klein, niet over het dreigement van Akwasi, maar over de grap van Derksen. Het Nederlands voetbalelftal ging het programma boycotten en een reeks van adverteerders van Veronica Inside werd opgeroepen het programma niet meer te sponsoren. Derksen weigerde te buigen, maar moest wel in zijn eigen programma allerlei gekleurde moralistische praat slikken.

En nu dan: de Meilandjes


Een nieuwe fase werd dit najaar bereikt. Erica Meiland, echtgenote in de real life-serie Chateau Meiland, heeft een biografie uitgebracht waarin ze zich terloops kritisch betoont over de kleding van islamitische vrouwen en meisjes, de hoofddoek en de boerka met name. ‘Er is echt geen meisje dat in de zomer op de fiets wil met een hoofddoek om. Je wil gewoon de wind in je haren voelen. Dát is vrijheid. Ik ben ook voor een boerkaverbod. Rot op joh, met je boerka.’

Meiland kwam haar boek toelichten in het RTL-programma Jinek en haar opmerkingen over de islam vielen daar niet goed. Presentator Eva Jinek vreesde dat ‘mensen beledigd zijn’ en ‘dat mensen zich niet welkom voelen’ [in Nederland]. Een andere tafelgast, RTL-ster Chantal Janzen bleek te weten dat er ‘heel veel moslimvrouwen [zijn] die dat wél fijn vinden’ – gehoofddoekt door het leven gaan, dus. Waar Janzen die wetenschap aan ontleent gaf ze niet aan.

Met de Emma-matrassen voorop

Er was nauwelijks of geen gehoofddoekte vrouw die Chantal Janzen bevestigde of Erica Meiland aanviel, maar toch ontstond er een shitstorm ten koste van Meiland, die zich ook keerde tegen haar dochter, die eveneens een BN’er-winkeltje heeft, met als gevolg dat een reeksje commerciële partners zich van haar afkeerden. Zoals een bedrijf dat Emma-matrassen verkoopt en dochter slechts enkele uren de tijd gaf om zich publiekelijk tegen haar moeder te keren.

Andere sponsors volgden, waarna de dochter alsnog excuses aanbood voor uitlatingen die niet zij niet had gedaan. De baas van de Emma-matrassen vond het allemaal heel logisch, want zijn bedrijf was helemaal van diversiteit en inclusie.

En het boerkaverbod omstreden?


Bijzonder is natuurlijk, dat wat Erica Meiland zei over wat een groot deel van de – altijd mannelijke – islamitische leiders de vrouwen oplegt volledig common sense is. Zoals het ook volledig absurd is te denken dat islamitische vrouwen liever geen wind in de haren hebben.

En het boerkaverbod? Dat hèbben we nota bene in Nederland, al sinds de zomer van 2019 – en in vele andere Europese landen al langer. Erica Meiland hoeft daar dus helemaal geen voorstander van te zijn: het boerkaverbod bestaat al (in het openbaar vervoer, ziekenhuizen, scholen en overheidsgebouwen).

De nieuwste cancelmethode door economische chantage is dus niet alleen een soort volksgericht dat de economische bodem wegslaat onder het medium of de spreker in kwestie, maar zelfs die van kinderen als ze zich niet publiekelijk afkeren van hun eigen ouders.

Ook Emma-matrassen of wie ook maar heeft een klacht ingediend omdat Erica Meiland iets onwettigs heeft gedaan. De tribunalen van de cancellers vormen een parallelle rechtsgang, die beoogt de rechtsstaat die we hebben te ondermijnen: weg met de vrijheid van meningsuiting, vooruit met de cancelcultuur, vooruit met de sharia.

De chanteurs gechanteerd?

Het goede nieuws is nog zwak, maar het is er wel. In stille hoekjes van medialand zijn er de enkelingen die zich niet laten doen. Columnist Rob Hoogland pakte in De Telegraaf de Emma-matrassen aan, en Hallmark, en Nivea. ‘Zullen we nu eindelijk met zijn allen terug gaan schoppen,’ aldus Hoogland.

De schrijfster Lale Gül, ervaringsdeskundige in hoofddoekland, pakte de chanteurs en de laffe adverteerders aan in haar column in Het Parool. ‘Het is vrij triest als je tegenwoordig je inkomen verliest als je een mening durft te uiten over de al dan niet onderdrukkende aard van een religieus kledingstuk voor de vrouw en dat dat moeiteloos wordt gekoppeld aan ‘racisme’. (…) Genoeg vrouwen in het Midden-Oosten en in Nederland die de mening van Erica onderschrijven.’

Vrijheidslievende moslims het slachtoffer


En columnist Arthur van Amerongen citeert in De Volkskrant de Franse schrijver Pascal Bruckner, die zich tegen ‘de uitvinding van de islamofobie’ keerde. Bruckner: ‘Islamofobie ontkent de realiteit van het islamitisch offensief in Europa, valt secularisme aan door het weg te zetten als fundamentalisme en wil vooral moslims die vragen bij de Koran hebben, die streven naar gelijkheid der seksen en die het recht eisen op geloofsafval of een eigen geloofsbeleving, het zwijgen opleggen.’

Anders gezegd: wie denkt de kwetsbare moslima’s bij te staan door Erica Meiland en haar gezin de mond te snoeren jaagt in werkelijkheid vrijheidslievende moslims terug in het hok.

Misschien moest Jinek Rob Hoogland, Lale Gül en Arthur van Amerongen maar eens aan het woord laten. Want de chantagecultuur moet gestopt. Als vrijheid, democratie en recht ons lief zijn, tenminste.
https://tpo.nl/2021/12/08/syp-wynia-eco ... et-worden/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52313
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Het verschijnsel Cancel-cultuur/Cancel culture

Bericht door Mahalingam »



Met de morele normen van nu zoals woke-links ze wenst, zou dit niet mogen. Zoiets valt buiten de vrijheid van meningsuiting want het is kwetsend voor ... (vul zelf maar in).

Nu lees ik bij de BBC dat John Cleese geklaagd heeft over een woke interviewer van de BBC.
Vanzelfsprekend is de conclusie van de BBC: John heeft ongelijk, het blazoen van de BBC is schoon. Dat zeggen wij van de BBC.
Laat mij denken aan een WC-Eend reclame.
John Cleese to complain over BBC interview

John Cleese has said he intends to put in a formal complaint about the "deception, dishonesty and tone" of recent BBC interview he took part in.
The BBC World News TV interview covered cancel culture around comedy and his upcoming stand-up tour in Asia.
The Monty Python star tweeted that journalist Karishma Vaswani had tried to portray him as "old-fashioned, uncaring and basically harmful".

A BBC spokeswoman said it was a "fair and appropriate interview".

Actor and comedian Cleese said online he was doing the interview to discuss his stand-up shows in Singapore and Bangkok, but had instead been asked about why he was interested in cancel culture.

'Not the interview I agreed to'


"I replied courteously and in full I explained that if parents were over protective, it did not prepare children well when they entered the real and often not-very-nice world," he tweeted.

"She then asked a disjointed question, clearly trying to portray me as old-fashioned, uncaring and basically harmful."

He added that his response had been "totally ignored" by the interviewer, who had then asked about the pandemic and US comedian Dave Chapelle, who recently hit out against cancel culture.

Cleese then removed his headphones, as it was "not the interview I had agreed to," he noted.

"Karishma had no interest in a discussion with me. She wanted only the role of prosecutor. The BBC needs to train her again."

The BBC, in a statement, said the journalist had asked Cleese about his tour of Asia as well as exploring themes around cancel culture, which feature in his upcoming work including a Channel 4 documentary.
"This was a fair and appropriate interview which touched on topics that John Cleese has previously been vocal about as well as themes within his new tour," a BBC spokeswoman said.
"Our presenter is an excellent and experienced journalist who conducted the interview entirely within our editorial guidelines."


The pre-recorded interview had not been aired on BBC World News when Cleese spoke out about it on Twitter.

In recent years, Cleese, who rose to fame in the late 1960s as part of the surreal British TV comedy troupe Monty Python, has found himself at the centre of debates around what is currently deemed acceptable in comedy.

Last month, he cancelled an appearance at Cambridge University after a visiting speaker was banned for a Hitler impression.

The star, who said he had done a similar impression on a Monty Python show, said he was "blacklisting myself before someone else does".

Last year he laid into the "cowardly and gutless" BBC after an episode of Fawlty Towers was temporarily removed from a BBC-owned streaming platform.
A 1975 episode titled The Germans was taken off UKTV's streaming service because it contains "racial slurs".
met video: https://www.bbc.com/news/entertainment-arts-59681167
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24966
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Het verschijnsel Cancel-cultuur/Cancel culture

Bericht door King George »

Zolang er voor woke gezwicht blijft worden blijven ze bloed ruiken en zal het van kwaad tot erger verworden. En de Moslims ruiken bloed.

Afbeelding
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 975
Lid geworden op: di mar 21, 2017 3:00 pm
Locatie: Twente

Re: Het verschijnsel Cancel-cultuur/Cancel culture

Bericht door Maarten »

Opmerking; Kanko is zelf zwart he...

Assita Kanko (N-VA) hekelt serie met zwarte Anne Boylen

Europees Parlementslid Assita Kanko (N-VA) plaatst enkele bedenkingen bij het onthaal van de nieuwe serie ‘Anne Boleyn‘. Volgens haar schuilt er heel wat hypocrisie in de manier waarop er met de serie wordt omgegaan door de ‘wokers’ .In de serie wordt de toenmalige koningin (1501-1536) en tweede vrouw van de Engelse monarch Hendrik VIII (1491-1547) vertolkt door de zwarte actrice Jodie Turner-Smith. Hetgeen heel wat stof deed opwaaien bij critici. Kanko duidt op de hypocriete houding van de ‘woke logica‘ tegenover kwesties waarin de afkomst van de betrokken personen slechts een rol spelen indien ze niet blank zijn. Zo verwijst ze in haar tweet naar de consternatie die ontstond nadat de Nederlandse -blanke- schrijfster Marieke Rijneveld de poëzie van de zwarte dichteres Amanda Gorman wou vertalen.
Op sociale media ontstond meteen een lastercampagne tegenover Rijneveld en Uitgeverij Meulenhoff, die de vertaalrechten had gekocht. Er werd geëist dat de blanke schrijfster geen vertaling zou maken van de gedichten van Gorman, omdat zij zich -door haar blanke huidskleur- niet kan inleven in de gevoelens van een zwarte dichteres. Zowel Meulenhoff als Rijneveld bedankten en de opdracht werd ingetrokken. De uitgeverij ging opzoek naar een zwarte schrijfster om de klus van Rijneveld over te nemen.
Nadat Rijneveld op het kapblok was geofferd was het de beurt aan de Catalaanse dichter Victor Obiols. Hij zou een Catalaanse vertaling voorzien van het oeuvre van Gorman. Maar ook hier zwichtte zijn uitgeverij voor de druk van woke-fanatici op sociale media. Bij nader inzien moest “een jonge zwarte vrouw, bij voorkeur begaan met politiek activisme” de vertaling bewerkstelligen, zo liet de uitgeverij aan Obiols weten. De Catalaanse dichter werd ontslagen.
Het is die vreemde dissonantie die Kanko aan de kaak wou stellen met haar tweet en waartegen ze zich afzet. “Een blanke mens mag de gedichten van Gorman niet vertalen, maar deze actrice mag wel de historische figuur van Anna Boleyn spelen”, aldus het Europarlementslid. En gaat verder: “Wereldwijd schrijft de pers “zwarte actrice” en niet “actrice” en dat stoort de wokers ook niet.”, zo besluit ze.

https://palnws.be/2022/01/assita-kanko- ... ne-boylen/
Plaats reactie