junk

Plaats reactie
Eliabe

junk

Bericht door Eliabe »

Psychiater Balkenende: “Hij heeft geen idee wat er gebeurt in ons land”

24 februari 2010 bij 21:48 · Ingedeeld onder Bekentenissen and getagged: autistisch, balkenende, indrukken, obsessieve-compulsieve stoornis, politiek, psychiater, psychische stoornis, redmiddel, schizotypische persoonlijkheidsstoornis, spijt, stemmen, symptomen, therapie

Het was de psychiater van Jan Peter Balkenende die hem ruim dertig jaar geleden adviseerde de politiek in te gaan. Iets waar hij nu veel spijt van heeft. “Ik had nooit kunnen bevroeden dat hij zou uitgroeien tot minister-president. Dit is nooit mijn bedoeling geweest.”

In de winter van 1977 kwam Balkenende voor het eerst in de praktijk van psychiater Dr. J.V. Atler*. De minister-president in spe studeerde toen geschiedenis aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Atler herinnert het zich nog goed. “Zijn ouders hadden hem gestuurd. Zelf had hij er helemaal geen zin in. Hij ging zitten met zijn handen over elkaar en zei geen woord. Een uur lang.”

Schreeuwen
Balkenendes ouders stuurden hun zoon naar een psychiater omdat hij zich ‘onmogelijk’ maakte binnen de familie en de kerkelijke gemeenschap. Atler: “Hij had in die tijd veel woedeaanvallen. Dan stond hij ineens bovenop een tafel en zette het op een schreeuwen.” Aanvankelijk dacht de psychiater dat het ging om een verlate pubertijd. Tijdens de sessies kwam hij erachter dat het probleem dieper zat. “Voor Jan Peter was de wereld overweldigend. Hij kreeg te veel indrukken binnen. Daarnaast hoorde hij stemmen in zijn hoofd die hem continu kleineerden. Door de indrukken en stemmen te overschreeuwen, creëerde Jan Peter rust in zijn hoofd.”

Een vat met symptomen
In de media is momenteel te lezen dat demissionair minister-president Balkenende een schizotypische persoonlijkheidsstoornis heeft. Kan Atler zich daarin vinden? “Ach, ik heb nooit zo veel opgehad met dat soort etiketten. Ik bekijk het liever van geval tot geval. Natuurlijk heeft Jan Peter wel wat schizotypische kenmerken, maar hij vertoont ook autistische trekken en elementen van een obsessieve-compulsieve stoornis. Niemand valt helemaal binnen een bepaald plaatje. Elk mens is een vat, gevuld met symptomen. Het vat van Jan Peter is alleen veel voller dan dat van de gemiddelde mens.”

Politiek
Hoe kwam Atler nu op het idee om Balkenende te adviseren de politiek in te gaan? “De reguliere therapieën sloegen niet aan”, legt de psychiater uit. “Jan Peter keerde steeds meer in zichzelf. Het begon echt schrijnend te worden. Als laatste redmiddel suggereerde ik daarom om iets te gaan doen in de gemeentelijke politiek. Dat doen we vaker in zo’n geval. Dan hebben ze iets om zich in vast te bijten, terwijl ze tegelijkertijd niet veel kwaad kunnen.” Balkenende werd eerst lid van het CDAJ, de jongerenafdeling binnen het CDA, en werd in 1982 lid van de gemeenteraad van Amstelveen.

Spijt
Tot grote verbazing van Atler ging het daarna snel met de carrière van Balkenende. “Hij ontwikkelde een slim foefje om de symptomen te onderdrukken. “Hij stampte een aantal politiek klinkende zinnen in zijn hoofd, schermde zich helemaal af van de buitenwereld en dreunde die zinnen dan op. Als je goed oplet, hoor je dat hij dat nu nog steeds doet. Zijn zinnen hebben altijd dezelfde constructie. Slechts twee of drie woorden vult hij ter plekke in.” De psychiater heeft inmiddels spijt als haren op zijn hoofd dat hij Balkenende op het politieke pad heeft gezet. “Iemand met zijn ziektebeeld aan het hoofd van een regering is natuurlijk niet goed. Doordat Jan Peter zich zo afschermt, is het onmogelijk een normaal gesprek te voeren met hem. Hij hoort simpelweg niet wat anderen zeggen. Hij heeft totaal geen idee wat er gebeurt in ons land.”

Oproep
Inmiddels heeft Balkenende zich weer opgeworpen als lijsttrekker van het CDA. Niet verrassend, vindt Atler. “Dit soort mensen is bang voor veranderingen. Hij heeft het trucje nu goed onder de knie en houdt zich daar krampachtig aan vast.” Het initiatief voor een machtswisseling zou dus van andere CDA’ers moeten komen. Of de kiezer moet ervoor zorgen dat het CDA geen mogelijke coalitiepartij wordt. Atler blijft zich ondertussen excuseren. “Ik had nooit kunnen bevroeden dat hij zou uitgroeien tot minister-president. Dit is nooit mijn bedoeling geweest.”

*Naam is gefingeerd op verzoek van de geïnterviewde
http://deverwardeman.wordpress.com/2010 ... -ons-land/" onclick="window.open(this.href);return false;
God schiep mens en dier, maar welke idioot bracht de islam hier?

Ariel

Re: Ge moogt 2x stemmen

Bericht door Ariel »

Dit is laster, en ik geloof hier werkelijk niks van.
De geest van de wijze richt zich naar rechts, maar de geest van de dwaas naar links.

Eliabe

Re: junk

Bericht door Eliabe »

Ik heb ook mijn ernstige twijfels.
Het is wel interessant wat er allemaal aan het gebeuren is en wat gaat komen.
Hoe dik aan meters gaat de laag modder worden, en wie gaat de meeste modder krijgen?

Ariel

Bericht door Ariel »

Ik kan me voorstellen dat men Balkenende niet meer aan de macht wil hebben, maar om hem zo te bevuilen gaat mij te ver.
Balkenende kan deze man voor de rechter gooien, en als ik hem was dat zou ik doen .
Dit is geen satire meer, maar pure laster. Voor dat je het weet gaat dit soort berichten een eigen leven lijden, en denken mensen dat het waar is.
De geest van de wijze richt zich naar rechts, maar de geest van de dwaas naar links.

Monique

Bericht door Monique »

Ik vind dit een belachelijk en zeer kwalijke zaak.

Zelfs als het waar zou zijn vind ik het ongehoord dat iets dergelijks over iemand naar buiten gebracht wordt.
Ik ben geen fan van balkenende maar dit vind ik te ver gaan.... voor iedereen.

Ik heb er geen woorden voor.
Amorele atheistische nitwit

Eliabe

Bericht door Eliabe »

Monique schreef:
Ik vind dit een belachelijk en zeer kwalijke zaak.
Dit stuk is gevaarlijke satire.
Geen enkele psychiater zal zich hiervoor lenen.
Al bij al hebben we genoeg stof om over na te denken.

naar boven
Contacteer:

Bericht door naar boven »

Ach welnee. Dit is geen laster. Dit is gewoon satire. Geen psychiater zal over een patiënt zo uit de school klappen.
RTFM

SDX

Bericht door SDX »

Toen ik het stukje las over; dat hij boven op een tafel sprong en steeds begon te schreeuwen moest ik spontaan denken aan dit:

Afbeelding
:razz:
"Joew hef toe tôk toe mie wiz RIESPEK, aaj em moesliem en aaj em bedder den joew!" [Some average muslim]

mercator

Bericht door mercator »

Bos is slimmer en gevaarlijker. Die gaat gewoon nog een paar jaar Wilders tegenhouden en dan zijn de moslims met genoeg om de PvdA terug groot te maken.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel

Plaats reactie