junk

BFA

Re: Koranlessen

Bericht door BFA »

Socrates schreef:Het is ook nooit goed he? Tukkerin is een zeer moderne, vrije en intellectuele meisje....en geassimileerder dan haar kan gewoon niet! En zelfs nog is het niet goed...
Wat denk je te winnen met die slachtofferrol.

Het is niet de eerste keer dat C. aandacht poogt te trekken en zich op een voetstuk wil plaatsen via het Arabisch.
Zij weet waar zich aan te verwachten op het ogenblik dat zij zich aan valse voorwendselen optrekt.
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;
Socrates

Bericht door Socrates »

En als je wilt liegen zonder voor leugenaar uitgemaakt te willen worden: niets is beter dan arabierisch.
:roll2:

Hoe zit het met het Perzisch? En met Duits?

@BFA

Niets slachtofferrol, zo zijn nou eenmaal de feiten. Tukkerin wordt steeds uitgemaakt voor Moslima en meer van dat onzin, terwijl ze volledig geassimileerd is, met Farshad Bashir gaf ik je zelfs een nog beter voorbeeld. Verder mag je Tukkerin gerust bekritiseren als je vindt dat ze aandacht vraagt of zo.
BFA

Bericht door BFA »

Socrates schreef:Perzisch?
Lijkt mij ook een van die onnauwkeurige talen die niet meer voor de moderne wereld zijn.
Er zijn er zo verschillende: Hebreeuws, Chinees, Japans, ... .
Waar het om Calligrafische schriften of talen in een tekenschrift gaat is de moderne wereld veel te gecompliceerd geworden om in deze talen een duidelijke overeenkomst te kunnen neerschrijven.

Waar het gaat om handelsovereenkomsten, werken die een nauwkeurige taalkundige duiding vereisen wordt in de taalgebieden die ik aangehaald heb het Engels gebruikt.
Socrates schreef:Duits
Maakt zijn woorden uit een letteralfabet. Is een nauwkeurige duiding in mogelijk. De uitgebreidere grammatica maakt het Duits zelfs een nauwkeuriger taal dan het Nederlands.
Socrates schreef:terwijl ze volledig geassimileerd is,
C. Doet heel hard haar best. Zij heeft het niet makkelijk.
Heel haar generatie heeft een religieus probleem dat hen minder geassimileerd maakt dan de vorige.
Socrates schreef:Verder mag je Tukkerin gerust bekritiseren als je vindt dat ze aandacht vraagt of zo.
Ik laat dit niet.
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;
Socrates

Bericht door Socrates »

Lijkt mij ook een van die onnauwkeurige talen die niet meer voor de moderne wereld zijn.
Jij bent het Perzisch niet machtig? Waar baseer je je mening op? Ik spreek het Nederlands veel beter dan het Perzisch, terwijl laatst genoemde mijn moedertaal is, weet je hoe dat komt? Dat komt omdat het Perzisch veel en veel moeilijker is dan het Nederlands.
Jij bent een kunstenaar toch?Ik vind het Perzisch de taal van de kunst bij uitstek. Ik las een aantal gedichten van Rumi in het Nederlands, mijn vader liet me de originele versies ervan zien in het Perzisch, de betekenis ervan werd ineens ruimer, diepzinniger en ook mooier en het rijmde ook beter. Wanneer je Perzische gedichten vertaald naar het Nederlands/Engels verdwijnt de zoetheid ervan grotendeels.

Voorbeeld:

بنى آدم اعضای يک پیکرند
که در آفرينش ز یک گوهرند
چو عضوى به درد آورد روزگار
دگر عضوها را نماند قرار
تو کز محنت دیگران بی غمی
نشاید که نامت نهند آدمی

Human being are members of a whole,
In creation of one essence and soul.
If one member is afflicted with pain,
Other members uneasy will remain.
If you've no sympathy for human pain,
The name of human you cannot retain!
translated by M. Aryanpoor

Another translation:
Adam's sons are body limbs, to say;
For they're created of the same clay.
Should one organ be troubled by pain,
Others would suffer severe strain.
Thou, careless of people's suffering,
Deserve not the name, "human being".
translated by H. Vahid Dastjerdi

and the last translation by Dr. Iraj Bashiri:
Of One Essence is the Human Race,
Thusly has Creation put the Base.
One Limb impacted is sufficient,
For all Others to feel the Mace.
The Unconcern'd with Others' Plight,
Are but Brutes with Human Face

Drie vertalingen van een gedicht, maar geen een bevat echt alle facetten van de originele versie.
BFA

Bericht door BFA »

Socrates schreef: Jij bent het Perzisch niet machtig? Waar baseer je je mening op?
ik heb een basis Japans.
Socrates schreef:Dat komt omdat het Perzisch veel en veel moeilijker is dan het Nederlands.
Het is een calligrafische taal.
Socrates schreef:Ik vind het Perzisch de taal van de kunst bij uitstek.
Dit wil niet zeggen dat Perzisch een geschikte taal voor de Moderne wereld is.
Socrates schreef:Ik las een aantal gedichten van Rumi in het Nederlands, mijn vader liet me de originele versies ervan zien in het Perzisch, de betekenis ervan werd ineens ruimer, diepzinniger en ook mooier en het rijmde ook beter.

In de mate van het mogelijke lees je in de oorspronkelijke taal.
Ik lees Japanse literatuur in het Frans of Engels. In deze vertalingen valt ook heel veel betekenis weg.
Voor het in het Japans te lezen en de ruimte, diepzinnigheid en schoonheid te ervaren zal ik op zijn minst nog een decennia Japans mogen leren. En dan nog. Te veel mogelijke betekenissen ivm context. Zelfde probleem als het Arabisch, wel poëtische maar geen duidende nauwkeurigheid mogelijk.
Socrates

Bericht door Socrates »

Dit wil niet zeggen dat Perzisch een geschikte taal voor de Moderne wereld is.
Dan vallen alle talen weg, bijna alle. Ben jij voorstander voor één taal wereldwijd? Bijv. Engels.
Volkeren zouden niet eens zo nationalistisch moeten doen en allemaal onder aanvoering van de VN het Engels invoeren als nationale taal.
In Parijs voelden ze zich zowat beledigd dat ik ze in het Engels aansprak.
Socrates

Zou 9 okt. uitegroepen moeten worden tot intern. rouwdag?

Bericht door Socrates »

Afbeelding

A schoolgirl placing flowers in a container in front of a portrait of revolutionary leader Ernesto Che Guevara in Havana yesterday ahead of his death anniversary today. First-graders in Cuba were given blue scarves in tribute to Guevara who was captured in Bolivia 43 years ago. He was reportedly killed during a battle between army troops and guerillas in the Bolivian jungle on October 9 in 1967.

--------------------

En voor de zieltjes, die de coolste en stoerste mens ooit op aarde voor moordenaar e.d. uitmaken:

Che Guevara executeerde de collaborateurs van Junta.
Neurenberg executeerde de collaborateurs van Hitler.
Hebben jullie daar ook iets tegen? Zo ja, jullie zijn naief, zo nee, jullie zijn hypocriet.

De VN is ook hypocriet, als het niet hypocriet was geweest zou het 9 oktober tot internationale rouwdag hebben verklaard.
Dutch

Bericht door Dutch »

We zijn afgedwaald van onze T die koranlessen gaat volgen om arabisch te leren...
T, de beste oplossing is gewoon een cursus arabisch volgen op universitair niveau (bestaat in België wél, waarom dan ook niet in Nederland?) in plaats van gewoon souraten te gaan afraffelen in een domme koranschool voor papegaaien!
Toen ik de arabische lessen begon te volgen waren we met 150 ingeschrevenen, na 5 jaar cursus bleven we nog met 4 Belgen (autochtone) over...alle arabisch-rooted cursisten hielden het na enkele maanden tot een jaar voor bekeken...véél en veels te moeilijk voor hen, enige serieuse inspanning was immers vereist...
mercator

Re: Zou 9 okt. uitegroepen moeten worden tot intern. rouwdag?

Bericht door mercator »

Socrates schreef: He was reportedly killed during a battle between army troops and guerillas in the Bolivian jungle on October 9 in 1967.
Weet jij veel,je Grote Held was een ordinaire junk die aan een OD crepeerde van pure schrik toen hij zich in het nauw gedreven voelde.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Socrates

Bericht door Socrates »

mercator schreef:
Socrates schreef: He was reportedly killed during a battle between army troops and guerillas in the Bolivian jungle on October 9 in 1967.
Weet jij veel,je Grote Held was een ordinaire junk die aan een OD crepeerde van pure schrik toen hij zich in het nauw gedreven voelde.
Hij kon zich onmogelijk in het nauw gedreven voelen. Hij deed de fascisten, kapitalisten en xenofoben zich in het nauw voelen.
Het is ook geen wonder dat jij een hekel hebt aan hem...hij is volledig je tegenpool. Hij had lef, moed, intelligentie, compassie, kracht en prachtige gedachtes en idealen. En leeft voor eeuwig voort en zal elke dag nog levendiger zijn dan de dag ervoor.
vadigran

Bericht door vadigran »

Na al die jaren weet ik nog altijd totaal niet wie Che is :smile:.
Dhana

Bericht door Dhana »

vadigran schreef:Na al die jaren weet ik nog altijd totaal niet wie Che is :smile:.

Gewoon zo laten, Vadigran. Niets aan doen
Wil je in het leven werkelijk leren, moet je in staat zijn buiten het eigen ego te schouwen.
mercator

Bericht door mercator »

Socrates schreef:[ En leeft voor eeuwig voort en zal elke dag nog levendiger zijn dan de dag ervoor.
Goed dat jij als invoer-allochtoon ons even komt herinneren aan dat stuk krapuul Che Guevara, we waren hem hier al zowat 20 jaar totaal vergeten.
H.Numan

Bericht door H.Numan »

Schitterend! 9 Oktober (vandaag dus) is mijn trouwdag! Een extra reden om het te vieren! :rock:

Bedankt, Socrates!
een volk dat voor korannen zwicht
zal meer dan lijf en goed verliezen
dan dooft het licht….
Anoniem
H.Numan

Bericht door H.Numan »

Tukkerin schreef:Ook dat is een kwestie van smaak. Ikzelf vind Arabisch ( dan wel het egyptisch dialect) een uberromantische taal...
Ik heb het al zo vaak gezegd: beauty is in the eyes of the beholder.
Jij walgt van stamppot. Ik smul er van.
Ik walg van soep met geitenogen. Jij smult er van.
Zolang ik geen soep met geitenogen hoef te eten, en ik jouw geen stamppot opdring, lijkt me dat helemaal geen probleem.
een volk dat voor korannen zwicht
zal meer dan lijf en goed verliezen
dan dooft het licht….
Anoniem
BFA

Bericht door BFA »

Socrates schreef: Dan vallen alle talen weg, bijna alle. Ben jij voorstander voor één taal wereldwijd? Bijv. Engels
Feit is dat deze eeuw honderden talen gaan verdwijnen. Samen met die talen verdwijnen de volkeren die ze spreken en hun culturele erfenis.
De enige waarheid die we kennen. Alles verwelkt, sterft en verdwijnt.
Dit proces heeft de mogelijkheid in zich van naar één wereldwijde taal te leiden.
Wereldwijd is Engels nu al de internationale communicatietaal.
Socrates schreef:Volkeren zouden niet eens zo nationalistisch moeten doen en allemaal onder aanvoering van de VN het Engels invoeren als nationale taal.
In internationale betrekkingen is Engels reeds de gebruikte taal.
Er is geen wet of VN nodig om dit in te voeren. Het natuurlijke proces is voldoende.
Dit natuurlijk proces houdt een oplossen in een groter geheel in.

Socrates schreef:In Parijs voelden ze zich zowat beledigd dat ik ze in het Engels aansprak.
Dit verwonderd mij niet.
BFA

Bericht door BFA »

Socrates schreef:En leeft voor eeuwig voort en zal elke dag nog levendiger zijn dan de dag ervoor.
Je hebt hem al eerder op gelijk niveau gesteld met Jezus.
Is dit wel zo?

Jezus leefde zonder zonde, zodat alle zonden van de mensen op zich kon laden. Met zijn dood deed Jezus boete voor de zonden van de mensen.
Jezus wist dat met zijn boetedoening de zonde niet uit de wereld ging verdwijnen.
Jezus wist dat hij met zijn leven zijn volgelingen een voorbeeld gaf hoe ze in hun eigen weg uit de duisternis van de zonde naar het licht kunnen zoeken. Het voorbeeld van Jezus werkt enkel als de mens volle vrijheid over zijn beslissingen gegeven wordt.

Ché was een grote zondaar. Ché pleegde zoveel zondes dat de mogelijkheid tot boete onmogelijk mag worden geacht.
Ché dacht door volop te zondigen dat hij de mensen kon dwingen niet meer te zondigen en zo de zonde uit de wereld helpen.
Ché's voorbeeld laat mensen in duisternis lopen en leidt enkel naar nog meer duisternis. Nergens wordt de mensen een mogelijkheid gelaten hun eigen weg te zoeken.
Overal ter wereld waar Ché's prachtige gedachten en idealen in praktijk zijn gebracht zitten mensen om politiek/ideologische redenen in gevangenissen en worden geëxecuteerd.
Waar Ché dacht de zonde uit de wereld te verbannen heeft hij nog meer zondaars gemaakt.

Jezus en Ché zijn 2 tegengestelde figuren.

De eerste vereiste voor Jezus, om zijn voorbeeld werkzaam te kunnen zijn is de vrijheid van de mens.
De eerste vereiste van Ché is dwang en onderwerping. Deze dwang en onderwerping zijn ook de redenen waarom Ché's voorbeeld op nog geen enkele plaats ter wereld resultaten gehaald heeft.

Een monument voor Ché? Neen, bedankt.
1 400 j geleden liep er een gelijkaardige man op de wereld die dacht dat met dwang en onderwerping alle goede idealen te verwezenlijken waren.
Als je kijkt welke ravage het spook van deze man nog steeds op de aarde aanricht.
Niet nodig dat dit spook gezelschap krijgt.

De Griekse filosoof Socrates kan je met Jezus vergelijken. Beiden sterven niet en leven eeuwig.
Zoek je een historisch/religieuze vergelijkingspersoon voor Ché. Die heb je in Mohammed.
gerard_m

Bericht door gerard_m »

Zoek je een historisch/religieuze vergelijkingspersoon voor Ché. Die heb je in Mohammed.
Ché kun je eerder vergelijken met een lange reeks mensen met idealen die dramatisch verkeerd uitpakten. In ieder geval had hij idealen die een betere wereld hadden moeten brengen. Dat kun je van Mohammed niet zeggen.
Three things cannot be long hidden: the sun, the moon, and the truth.
(Buddha)
mercator

Bericht door mercator »

BFA schreef: Een monument voor Ché? Neen, bedankt.

Mss een monumentje voor de twee te samen ? Mohammed p*pt Che, omgekeerd mag ook.
BFA

Bericht door BFA »

gerard_m schreef: Ché kun je eerder vergelijken met een lange reeks mensen met idealen die dramatisch verkeerd uitpakten. In ieder geval had hij idealen die een betere wereld hadden moeten brengen.
Ché valt onder Seculier Gnosticisme. Moh valt onder Religieus Gnosticisme.
Het gaat hier om Seculier Christendom tov Seculier Gnosticisme. De idealen zijn in feite hetzelfde. Heel goed mogelijk dat de idealen van Christendom en Islam ook hetzelfde waren.
Het is de plaats waar men heel in het begin het kwaad zet dat verschillend is. Hoe men dit kwaad aanvaard en wil aanpakken. Dit is een fundamenteel verschil dat naar tegengestelde uitkomsten leidt.
Seculier Gnosticisme kan het kwaad (sociale ongelijkheid)als ingeboren in de maatschappij niet aanvaarden. Net zoals Religieus Gnosticisme het kwaad als onderdeel in de Kosmische schepping niet kan aanvaarden. Je kan Islam beschouwen als religieus Gnosticisme dat tot in zijn eindfase is geraakt.
Beiden zijn 'bevrijdingsideologieën', die de mens willen bevrijden van het kwaad. Aangezien zij het eigene van het kwaad in schepping of maatschappij niet kunnen aanvaarden, kunnen zij ook niet anders dan die maatschappij of schepping vernietigen in hun poging deze van het kwaad te bevrijden.

Seculier en religieus Christendom zijn ideologieën van vrijheid. Dit is niet hetzelfde als een 'bevrijdingsideologie'

Dat de idealen van Ché en een lange reeks andere mensen verkeerd uitpakten ligt aan fundamentele fout.
Deze fundamentele fout maakt hun geen standbeeld waard.
Tukkerin

Bericht door Tukkerin »

BFA schreef:
Socrates schreef:Het is ook nooit goed he? Tukkerin is een zeer moderne, vrije en intellectuele meisje....en geassimileerder dan haar kan gewoon niet! En zelfs nog is het niet goed...
Wat denk je te winnen met die slachtofferrol.

Het is niet de eerste keer dat C. aandacht poogt te trekken en zich op een voetstuk wil plaatsen via het Arabisch.
Zij weet waar zich aan te verwachten op het ogenblik dat zij zich aan valse voorwendselen optrekt.
Ik wentel mezelf niet in een slachtofferrol, noch plaats ik mezelf op een voetstuk. Ik ben trots op mezelf dat ik het arabisch vloeiend kan spreken, dat kunnen niet veel mensen hier op het forum.. en ja, daar ben ik trots op, omdat arabisch is een van de moeilijkste talen is.
Umm Rania
Manon

Bericht door Manon »

omdat arabisch is een van de moeilijkste talen is.
wel met een beperkte woordenschat blijkbaar, rest alleen nog te leren welke 20 of meer Nederlandse begrippen onder de noemer van dat éne arabische woord vallen.
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Tukkerin

Bericht door Tukkerin »

Dutch schreef:We zijn afgedwaald van onze T die koranlessen gaat volgen om arabisch te leren...
T, de beste oplossing is gewoon een cursus arabisch volgen op universitair niveau (bestaat in België wél, waarom dan ook niet in Nederland?) in plaats van gewoon souraten te gaan afraffelen in een domme koranschool voor papegaaien!
Toen ik de arabische lessen begon te volgen waren we met 150 ingeschrevenen, na 5 jaar cursus bleven we nog met 4 Belgen (autochtone) over...alle arabisch-rooted cursisten hielden het na enkele maanden tot een jaar voor bekeken...véél en veels te moeilijk voor hen, enige serieuse inspanning was immers vereist...
Hmmmm, probleem is dat wij dat hier in Nederland niet hebben voor zover ik weet. Je hebt wel een opleiding Arabisch, maar dat is een reguliere opleiding. En dan heb je nog heel wat cursussen arabisch inderdaad, maar die worden ook allemaal door arabische/islamitische/marokkaanse instanties gegeven.

Ik heb het geluk dat ik een heuse voorsprong heb, nou jah, kan het eigenlijk al vloeiend.. enige wat ik wil is het leren schrijven. Spreken en verstaan kan ik al.. dus heb geen zin om bij beginners te zitten..
Umm Rania
Tukkerin

Bericht door Tukkerin »

Socrates schreef:Het is ook nooit goed he? Tukkerin is een zeer moderne, vrije en intellectuele meisje....en geassimileerder dan haar kan gewoon niet! En zelfs nog is het niet goed... :(

Doet me denken aan Farshad Bashir, toen hij in 2008 werd beedigd als tweede kamerlid.
Hij was toen slechts 19 jaar, was sinds zijn 14e lid van de SP en was bezige met een dubbele bachelor Wisk-natuurkunde en was tevens gemeenteraadslid.
Nog meer integratie/assimilatie en hard werken is letterlijk onmogelijk! En je moest eens de reactie in de media (Elsevier, Telegraaf, Metro/Spits etc ) lezen :( ......op dat moment wist ik het zeker en dacht bij mezelf ''Jongen hoe goed je ook je best doet het heeft geen enkele zin''.
Socrates, al heb je de beste masters op zak, al beheers je het nederlands beter dan een Hollander, al heb je een betere baan dan een gemmidelde Hollander, ze zullen je nooit volledig als een Hollandse zien. Hoeft voor mij ook niet meer, ben een trotse Marokkaanse..

En iek neit gut praten niederlands... en ik draag een burq hoor socrates,maar dat weet je natuurlijk niet., maar dat zal je ongeveer volgende week wel zien.... :drool:
Umm Rania
Tukkerin

Bericht door Tukkerin »

Manon schreef:
omdat arabisch is een van de moeilijkste talen is.
wel met een beperkte woordenschat blijkbaar, rest alleen nog te leren welke 20 of meer Nederlandse begrippen onder de noemer van dat éne arabische woord vallen.
Hoe weet jij nou dat arabisch een beperkt aantal woorden heeft? Kan jij Arabisch? Nee, dus waarom reageer je nou eigenlijk als je geen flauw benul hebt van het arabisch, het arabisch niet eens kan spreken en niet eens een minimum kennis van de taalwetenschap van talen hebt? Jij bent echt grappig..
Umm Rania
Plaats reactie