In Leuven hadden de bussen vanmorgen gestaakt. Naar een schatting van een in Leuven woonachtige vriend reden 1 op de 20 bussen.
Ik heb een schitterend voorstel:
Tijdens de Tweede Wereldoorlog hadden vliegtuigen die personeel en bommen vervoerden vaak kleine geschuttorens zoals te zien op deze foto:
De torens dienden ervoor om het vliegtuig te verdedigen tegen gevechtsvliegtuigen.
Ik stel voor dat wij zo'n torens op bussen beginnen te plaatsen. Eentje zal voldoende zijn, gezien dat de aanvallen langs opzij komen en niet langs boven of beneden.
De schutter kan eveneens als controlleur dienen, en lastige jongeren in de bus aanpakken. Uiteraard staat de man ook in voor het helpen bij het in- en uitladen van kinderwagentjes en gehandicapten. Op deze manier kunnen ook rolstoelpatienten de bus nemen.
De bewapening van zo'n toren is een te bespreken vraag. Uiteraard kunnen wij de klassieke waterkanon niet gebruiken wegens ergonomische overwegingen (watertank). Daarom zouden conventionele vuurwapens geinstalleerd moeten worden. Ik stel voor dat wij twee .50 Brownings installeren, compleet met visier voor dag en nacht.
Ik heb al gedacht aan 20-mm kanonnen, maar het geluid bij het afvuren zou onaangenaam kunnen zijn voor de reizigers en daarom zou ik hun installatie beperken tot bussen die s'avonds laat door gevaarlijke buurten rijden.
Now watch what you say, or they'll be calling you a radical, a liberal, oh fanatical, criminal.