Rascisme <> Anti-islamisme: het verschil.

Plaats reactie
stropke
Berichten: 3409
Lid geworden op: zo nov 06, 2005 12:25 am
Locatie: Limburg

Rascisme <> Anti-islamisme: het verschil.

Bericht door stropke »

"Dit is zaak van puur racisme in Truiense cafés" -
Sint-Truiden 18/11

“Ik schaam me”, zegt leraar Gert Surkyn van de Tongerse technische school Viio Nijverheid. Afgelopen zaterdag wou hij zijn Maltese laatstejaars (foto) uitwisselingsstudenten meenemen op een avondje uit in Sint-Truiden. Ze kwamen terug van een kale reis: de portiers weigerden hen de toegang.

“Mijn collega Gert Brems en ik namen de vijf scholieren uit Malta mee naar Sint-Truiden om echte Belgische frietjes te eten en daarna iets te drinken. Onze eerste halte was café Cohibar op het Heilig-Hartplein. Mijn collega en ik mochten binnen, de Maltezen niet. Ik legde uit dat ze op uitwisseling waren en dat wij als begeleiders alle verantwoordelijkheid op ons namen. Toen ik vroeg waarom we niet binnen mochten, dan kreeg ik enkel ‘Daarom’ te horen.”

Belmondo
“Wat later kwam de portier van café Belmondo erbij staan om te zeggen dat we ook bij hem niet moesten proberen”, vervolgt Gert Surkyn.

Donkerharig
“Ik zei dan dat we naar de Barza of ‘t Nieuwscafé zouden gaan, waarop hij antwoordde dat we ook daar voor een gesloten deur zouden staan. Maltezen zijn donkerharig en hun taal heeft veel weg van het Arabisch. Dat is de reden. Dit is puur racisme.”

Bert Breesch
Cafés Cohibar en Belmondo zijn eigendom van de Truiens gemeenteraadslid Bert Breesch. Vorige maand werden op de Dag van de Jeugdbeweging in de Cohibar twee meisjes geweigerd, omdat ze chirorokjes droegen.
Lees het volledige artikel in de krant.

http://www.hbvl.be/Limburg/3800/artikel ... 2663b98%7D


8) En hier nog ens duidelijk het verschil uitgelegd:

Citaat op het Fortuynistisch Nieuwsblad

""Een veel gemaakte fout is het vergelijken van anti-islamisme met racisme. Dat is echter een vergelijking die de plank volledig mis slaat. Racisten beoordelen mensen namelijk op grond van hun ras/huidskleur, anti-islamisten doen dat daarentegen niet.
Een anti-islamist beoordeelt de (politiek-religieuze) opvattingen van islamieten als onjuist, verwerpelijk of zelfs misdadig. Of islamieten nou een zwarte, bruine, gele of blanke huidskleur hebben is niet van belang. Relevant zijn alleen hun opvattingen en de eventuele toepassing daarvan.
De opvattingen van mensen - dus ook die van islamieten - kunnen veranderen. Agnostische en atheïstische mensen met islamitische achtergrond zijn daar een uitstekend voorbeeld van. Ook zijn er ex-moslims die weliswaar religieus zijn gebleven, maar de islam voor een beschaafdere religie hebben ingeruild.
Nogmaals: een anti-islamist maakt geen onderscheid op grond van ras/huidskleur, maar op grond van opvattingen. Anti-islamisme heeft dan ook helemaal niets met racisme te maken. Het is veel beter te vergelijken met anti-nazisme en anti-communisme ""

:shock:
Wat dus in ST Truiden gebeurde is rascisme in de juiste zin van het woord. Had met geloof Islam niks vandoen.
Ik hoop dat iedereen aan dit voorbeeld nu goed duidelijk het verschil kan zien tussen de islam afwijzen en iemand op zijn afkomst afwijzen. Want een tot moslim bekeerde autochtone blank\blauwe ogen komt er bij mij ook niet in als hij weigert varkenspaté te verkopen of int magazijn op te slaan.
Dus... afwijzen van islam heeft nix met rascisme vandoen.
Mo is dood. Jezus is de Opgestane Heer, das het wezenlijk verschil !!
Wat heb je aan een dode profeet? Nopes !
Gebruikersavatar
Scarlatti
Berichten: 5268
Lid geworden op: vr mei 09, 2008 10:12 pm

Bericht door Scarlatti »

Exàct!
Islam=LEVENSBEDREIGEND

'LOQUENDI LIBERTATEM CUSTODIAMUS'
Laten wij waken over de vrijheid van het spreken... (Pim Fortuyn 1948-2002)
Teva Teff

Bericht door Teva Teff »

Ik verzin net een nieuw woord!
Relicisme!
Bengazi
Berichten: 293
Lid geworden op: do mei 29, 2003 10:17 am
Contacteer:

Bericht door Bengazi »

Teva Teff schreef:Ik verzin net een nieuw woord!
Relicisme!
Fout. Het gaat om hun religieuze en politieke opvattingen. Aan relicisme zou je eerder denken aan religieuzen die "ongelovigen" discrimineren.

Overigens is ook de term "anti-islamisten" door het Fortuynistisch Nieuwsblad verkeerd gebruikt. Anti islamisten kunnen immers ook moslims zijn. want anti-islamist houdt in tegenstander zijn van islamisme. Islamisme is wat, ook door gematigden en islamofielen, als "politieke islam" wordt gezien. Het FN had beter "islamtegenstanders" kunnen gebruiken.
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Bericht door Manon »

En wat is het verschil tussen die politieke islam en de gewone islam? niks toch! de islam IS een politieke ideologie, gewoon gewenteld in een religieus sausje.
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Plaats reactie