MOETEN WE BANG ZIJN OM ONZE WAARDEN OP TE DRINGEN?

Plaats reactie
Polleke
Berichten: 3234
Lid geworden op: ma sep 04, 2006 3:07 pm
Locatie: Amsterdam

MOETEN WE BANG ZIJN OM ONZE WAARDEN OP TE DRINGEN?

Bericht door Polleke »

Opiniestuk uit De Standaard Online

Afbeelding

MOETEN WE BANG ZIJN OM ONZE WAARDEN OP TE DRINGEN? — LUCKAS VANDER TAELEN is het beu naast een getto te leven waar allochtone jongeren hem behandelen alsof hij op hun privéterrein loopt. 'Waarom durven wij niet opkomen voor wat eigenlijk essentieel is: respect voor de wetten en de waarden van het land waarin wij leven?'

Ik woon vlakbij een buurt in Vorst, van de Merodestraat tot het Zuidstation, die je zelfs met de meest multiculturele vooringenomenheid niet anders dan als een getto kunt omschrijven.

Mijn dochter heeft het al lang opgegeven om in die wijk te gaan. Daarvoor is ze net iets te vaak uitgescholden voor veel onfraais. Ik fiets er elke dag door en beleef steeds een ander avontuur. Dubbelgeparkeerde auto's, bestuurders die een kruispunt blokkeren om met elkaar te praten, rondhangende jongeren die je bekijken alsof je op hun privédomein komt.

Probeer vooral niets te zeggen als je weer eens bijna omver gereden wordt: de laatste keer dat ik dit toch deed, werd ik de huid vol gescholden door een omstaander van geen zestien jaar, die zijn beledigende tirade afsloot met een boodschap die ik niet vertaal: 'Nique ta mère.' Dat was minder erg dan de vorige keer, toen een andere jonge Maghrebijnse chauffeur zich door mijn gedrag beledigd voelde: ik had het aangedurfd mijn voorrang te nemen. Zijn eer was dusdanig gekrenkt dat hij dit blijkbaar enkel kon rechtzetten door me in het gezicht te spuwen...

Dus vooral: zwijgen. Want als je probeert duidelijk te maken dat 70 km per uur veel te snel is in een zone 30, dan heb je meteen recht op een confrontatie met het eergevoel van een jonge nieuwe Belg die het niet kan hebben dat iemand hem ook maar iets verbiedt en die bereid is je daarom in elkaar te rammen.

Twintig jaar geleden was ik ervan overtuigd dat de jonge nieuwe Belgen snel geassimileerd zouden worden. Maar nu is in Brussel een generatie van rebels without a cause opgegroeid die zich altijd verongelijkt en te kort gedaan voelt. Nooit voor iets verantwoordelijk, het is altijd de fout van iemand anders: van de overheid, van de racistische Belgen. En ook binnen hun eigen families blijven de jonge Maghrebijnse mannen onaantastbaar. Toen de politie in Molenbeek een jongen oppakte, organiseerde de vader meteen een betoging omdat zijn zoon 'nog geen appel zou stelen.'

De inspanningen van de overheid in de probleemwijken hebben ervoor gezorgd dat de jongeren de noodzaak niet voelen die te verlaten, toonde een ULB-studie vorig jaar aan. Zo creëer je de bekrompenheid van een dorp in de grote stad.

Een dochter van Marokkaanse vrienden heeft een Belgisch vriendje. Met hem gaat ze nooit uit in de wijk, omdat ze meteen wordt nageroepen. Want bijna al de jonge allochtonen mogen dan wel de Belgische nationaliteit hebben, enige identificatie met dit land hebben zij niet. Integendeel: 'Belge' is een scheldwoord...

Jonge vrouwen alleen zie je overigens bijna nooit in de wijk. En zeker niet in de cafés: daar worden ze zelfs niet gedoogd. Toen een medewerkster van de gemeente er een koffie vroeg, werd haar snel duidelijk gemaakt dat ze er niet moest op rekenen om bediend te worden. Als ik de Merode-wijk binnenfiets, dan weet ik dat ik tot ver voorbij het Zuidstation niet één vrouw op een caféterras zal zien. En dan heb ik het nog niet over de dubbele seksuele moraal die van jonge allochtone vrouwen nog steeds verwacht dat ze tijdens de huwelijksnacht hun maagdelijkheid bewijzen, ook al weet iedereen dat Brusselse hospitalen met een eenvoudige ingreep maagdenvliezen herstellen...

Een gerenommeerd Frans-Marokkaanse kunstenaar stelde tot vorige week een merkwaardige installatie tentoon in Brussel: een reeks bidtapijtjes met schoenen. De kunstgalerij kreeg onmiddellijk dreigtelefoons, het glas voor het kunstwerk werd bespuugd en beschadigd. De commotie kwam er omdat er bij één bidtapijtje rode vrouwenhakken te zien waren. De kunstenaar wou op die manier 'de plaats van de vrouw in de Islam' aankaarten. Maar dat kan al niet meer in Brussel: na een paar dagen werd het kunstwerk verwijderd.

Misschien moeten we ons eens afvragen hoe het komt dat we aanvaard hebben dat principes als de vrijheid van de kunstenaar en gelijke rechten voor man en vrouw niet voor iedereen gelden in dit land. Waarom durven wij niet opkomen voor wat eigenlijk essentieel is: respect voor de wetten en de waarden van het land waarin wij leven? Een hoofddoekenverbod is geen oplossing. Maar misschien moeten we toch eens nadenken over hoe we op een assertieve manier kunnen duidelijk maken dat wij durven verdedigen wat wij belangrijk vinden.

Het is de verdienste van links geweest om meer aandacht te vragen voor discriminatie en sociale achterstand. Het probleem ligt jammer genoeg dieper: we zijn bang geweest om onze waarden op te dringen aan allochtonen. Die waarden zijn mij echter te dierbaar om ze verloren te laten gaan.

LUCKAS VANDER TAELEN
Wie? Vlaams Parlementslid voor Groen!
Wat? We moeten jonge allochtonen respect bijbrengen voor onze waarden.
Waarom? Sommige Brusselse wijken evolueren tot getto's met eigen wetten.


Enkele reacties
Ik sta volledig achter het artikel van Luckas Vander Taelen, nochtans woon ik niet in Brussel, maar in Antwerpen stad. Ik heb zelf lang geleden veel opgestapt en manifestaties bijgewoond tegen racisme e.d. maar wat er nu in sommige wijken gebeurt, grenst inderdaad aan het ongelovige en ook ik vind dat hieraan dringend iets moet gebeuren. Ik wil openstaan voor alle verschillen, Laat inderdaad mensen vrij...respecteer en waardeer ieders eigenheid. Doch leg ons niet jullie normen en waarden op. En het wordt inderdaad tijd dat enkele van de nieuwe Belgen zich leren identificeren met België en met het Belg zijn, want als je daar moeite mee blijft hebben, zal er van integratie nooit sprake kunnen zijn.
De schrijver heeft het over jonge Marokkanen in probleemwijken! Die groep maakt maar een klein deel uit van de Nieuwe Belgen. Het is een probleemwijk. En het gaat over jonge Marokkanen. Het zou misschien eens verstandig zijn om naar de problemen van deze nieuwe Belgen te luisteren en daarna proberen met oplossingen te komen. Decennia lang hebben ze die buurten laten verloederen en nu pas willen ze iets ondernemen! Veel te weinig en veel te laat.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: MOETEN WE BANG ZIJN OM ONZE WAARDEN OP TE DRINGEN?

Bericht door mercator »

Polleke schreef: Wat? We moeten jonge allochtonen respect bijbrengen voor onze waarden.
Waarom alleen de "jonge" ? De moslims hebben van het begin van hun verschijning hier al een paar tientallen jaren geleden uitsluitend voor ellende, profitarisme en criminaliteit gezorgd. Dat praatje "een paar heethoofden verknallen het voor de overgrote meerderheid rustige moslims" horen we nu al jaaaaren en ook Vander Taelen raakt daar niet los van.
Moslims hebben alleen respect voor de achterlijke praatjes van de imam, "respect" bijbrengen aan moslims is een al even slecht idee als ze te integreren in een moderne kennismaatschappij. De Brusselse en Antwerpse getto's zouden gezuiverd moeten worden van àlle moslims.

Wij hoeven ze helemaal onze waarden niet op te dringen, ze zijn te dom om die te begrijpen, én ze zijn helemaal tegengesteld aan hun achterlijke macho woestijncultuur. Dat is onbegonnen werk. Een moslim beschaven is alleen mogelijk als hij moslim-af is. Grootschalige deportatie van alle moslims is de enige optie om onze steden nog te redden.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
stropke
Berichten: 3409
Lid geworden op: zo nov 06, 2005 12:25 am
Locatie: Limburg

Re: MOETEN WE BANG ZIJN OM ONZE WAARDEN OP TE DRINGEN?

Bericht door stropke »

mercator schreef:
Polleke schreef: Wat? We moeten jonge allochtonen respect bijbrengen voor onze waarden.
Wij hoeven ze helemaal onze waarden niet op te dringen, ze zijn te dom om die te begrijpen, én ze zijn helemaal tegengesteld aan hun achterlijke macho woestijncultuur. Dat is onbegonnen werk. Een moslim beschaven is alleen mogelijk als hij moslim-af is. Grootschalige deportatie van alle moslims is de enige optie om onze steden nog te redden.
Ge neemt me de woorden uit de mond.
Twee geloven op één kussen, daar slaapt den duvel tussen, zegt het spreekwoord.
En das maar al te waar gebleken.
Mo is dood. Jezus is de Opgestane Heer, das het wezenlijk verschil !!
Wat heb je aan een dode profeet? Nopes !
Plaats reactie