Polygamie dagelijkse kost in België

sprot

Polygamie dagelijkse kost in België

Berichtdoor sprot » Vr Aug 22, 2003 11:30 pm

Uit 'De Morgen' van 22/8/03

Groot aantal allochtone mannen heeft naast wettige echtgenote tweede vrouw

Veel allochtone mannen houden er naast hun wettige echtgenote een tweede vrouw op na. Ze trouwen een eerste keer voor de Belgische wet maar sluiten een tweede huwelijk, dat ingezegend wordt door een imam. Dat staat in een doctoraalscriptie van Sarah D'hondt, assistente vreemdelingenrecht aan de KU Leuven, die in oktober verschijnt maar waarvan De Morgen nu al kennis kreeg.

BRUSSEL

Eigen berichtgeving
Anne de Graaf

D'hondt stak haar licht op bij diverse migrantenorganisaties, die haar bevestigden dat polygamie een fenomeen is dat tot gezinsdrama's kan leiden, zeker wanneer de eerste (Belgische) vrouw geen weet heeft van 'het overspel'. Polygamie is in ons land niet langer strafrechtelijk vervolgbaar, maar de Belgische wet erkent hoe dan ook geen meervoudige huwelijken.

Eén Belgisch polygamieslachtoffer woont in Aalst. De moeder van vijf kinderen ontdekte deze lente dat dat haar man, een Iraniër, vier jaar geleden bij de plaatselijke imam trouwde met een landgenote. Desondanks verwekte hij met de Aalsterse toch nog twee andere kinderen, van wie een net een jaar geworden is.

"Hij is achter mijn rug getrouwd in de moskee", vertelt ze aan De Morgen. "Hij bleef even lief, maar hij wilde wel plots heel andere dingen in bed. Ook moesten we het van de ene dag op de andere met veel minder stellen. Nu begrijp ik pas waarom: hij moest plots natuurlijk twee gezinnen onderhouden. Zijn tweede vrouw heeft namelijk drie zoons. Dat kost een pak geld."

Juridisch heeft de tweede echtgenote geen poot om op te staan maar de praktijk is vaak anders. D'hondt ontdekte zelfs dat Belgische rechters begrip opbrengen voor 'de andere cultuur' van de echtgenoot. Als de polygame echtgenoot overlijdt, beslissen die zelfs geregeld dat de levensverzekering zowel aan de eerste als aan 'de tweede vrouw' wordt uitbetaald. "Ook bij werkongevallen komt het voor dat 'beide vrouwen' van het slachtoffer uitkeringen kregen van het ongevallenfonds."

Ook stelde de juriste vast dat veel polygame mannen hun eerste vrouw verstoten. "Aangezien een polygaam huwelijk in België niet kan, verstoten ze de eerste echtgenote om met een andere vrouw een huwelijk te kunnen aangaan. Zo'n verstoting wordt in België niet erkend, maar dat belet niet dat er emotionele schade wordt aangericht: in de islamitische gemeenschappen wordt een verstoten vrouw niet meer als volwaardig beschouwd. Dat verklaart waarom sommige rechters bereid zijn rekening te houden met gevolgen van polygamie, zeker zolang de eerste vrouw daar geen nadeel van ondervindt."
Soms denk ik juist,soms denk ik fout,maar ik dénk tenminste
Dubitando ad Veritatem pervenimus (Cicero)
Sapere aude!
In het 'Huis van de Vrede' is het steeds Oorlog.

Bengazi

Re: Polygamie dagelijkse kost in België

Berichtdoor Bengazi » Wo Sep 10, 2003 4:23 pm

sprot schreef:Uit 'De Morgen' van 22/8/03

Ze trouwen een eerste keer voor de Belgische wet maar sluiten een tweede huwelijk, dat ingezegend wordt door een imam

Zijn er dan geen drie strafbaar
1. Die man.
2. Die vrouw
3. Die imam.

Als er volgens de Belgische wet getrouwd wordt houd dat toch in dat je maar één vrouw kiest.

Manon

Berichtdoor Manon » Wo Sep 10, 2003 4:43 pm

Ik weet wel dat de Christelijke kerk geen huwelijk mag inzegenen alvorens met al officieel "voor de wet" - zoals we zeggen, gehuwd is (wel met dezelfde persoon uiteraard).

Maar tja... dat is dan christelijke kerk nietwaar.

Het is namelijk zo dat énkel het officieel huwelijk als geldig wordt erkend.
Een huwelijk voor de kerk zonder eerst voor de wet is dan volgens de Belgische Wet niet geldig.
Grappig detail: tijdens WOII is de koning Leopold III die weduwenaar was, wèl stilletjes eerst voor de kerk getrouwd en pas nadien voor de staat. Dit heeft geleid tot grote consternatie onder de Belgen, met als gevolg dat hij troonsafstand moest doen, ten voordele van Boudewijn.
(dit was wel niet de enige reden, maar weldegelijk één van de redenen)

Het tweede huwelijk dat die imam afsluit is dus niet geldig voor de Belgische wet. Officieel is die man dus maar met zijn eerste vrouw gehuwd, zij zal de enige zijn die van hem erft, die weduwenpensioen zal krijgen, die - volgens mij - via hem ziektekostenvergoeding kan ontvangen etc...
De zogenaamd tweede vrouw (hetgeen we hier in de volksmond "de aanhoudster" of "de minnares" noemen! what's in a name) heeft al die rechten in elk geval niet.

Indien hij bij die "minnares" ook kinderen heeft, worden die wel aanvaard als zijn kinderen, maar daar zal hij specifieke stappen voor moeten ondernemen en de kinderen apart aanvaarden. Anders krijgen ze de naam van de moeder.

Ik geloof ook niet dat de minnares een verblijfsvergunning kan krijgen op basis van haar islamitisch huwelijk met die man. Het zal dus een inheemse minnares moeten worden?

Als er volgens de Belgische wet getrouwd wordt houd dat toch in dat je maar één vrouw kiest.

Tot voor een paar jaar was het zeker zo dat de vrouw dit overspel kon inbrengen als basis van een echtscheiding "op bezwarende/beledigende feiten" (of zoiets). In dat geval moest een gerechtsdeurwaarder het koppel kunnen betrappen samen in bed tussen 10 uur 's avonds en 6uur 's morgens.
Ik geloof dat er ondertussen een aanpassing aan die wet is gemaakt dus weet ik niet of die deurwaardertoestanden nog gelden of nodig zijn.

Maar indien de eerste vrouw akkoord gaat met het overspel van de man hoéft ze uiteraard niet te scheiden.

Vermits moslima's zelfs geen toestemming moeten geven als hun man een minnares neemt, kunnen ze zich daarop niet beroepen om uit de echt te scheiden zonder tegen de islam in te gaan.
Maar voor de Belgische wet hebben ze volgens mij wel een been om op te staan.
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.

Monique

Berichtdoor Monique » Wo Sep 10, 2003 5:29 pm

Juridisch heeft de tweede echtgenote geen poot om op te staan maar de praktijk is vaak anders. D'hondt ontdekte zelfs dat Belgische rechters begrip opbrengen voor 'de andere cultuur' van de echtgenoot. Als de polygame echtgenoot overlijdt, beslissen die zelfs geregeld dat de levensverzekering zowel aan de eerste als aan 'de tweede vrouw' wordt uitbetaald. "Ook bij werkongevallen komt het voor dat 'beide vrouwen' van het slachtoffer uitkeringen kregen van het ongevallenfonds."

Is hier geen sprake van discriminatie en rechtsongelijkheid...?
Wanneer een (niet-moslim) belg/nederlander getrouwd is en een bijzit heeft....dan krijgt die bijzit toch ook geen uitkering wanneer die kerel het loodje legt...?

Ik verwcht toch wel dat moslims een giga protestdemonstratie met bommen en granaten en vernielingen gaan organiseren om deze vorm van discriminatie recht te zetten.
Tenslotte verwachten en eisen ze altijd om als "gelijken" en "net zo als autochtonen" beoordeeld te worden wanneer het over huisvesting/uitkering/werk gaat...?

Weet iemand al een datum en plaats...?

Monique

Berichtdoor Monique » Wo Sep 10, 2003 5:31 pm

Tot voor een paar jaar was het zeker zo dat de vrouw dit overspel kon inbrengen als basis van een echtscheiding "op bezwarende/beledigende feiten" (of zoiets). In dat geval moest een gerechtsdeurwaarder het koppel kunnen betrappen samen in bed tussen 10 uur 's avonds en 6uur 's morgens.
Ik geloof dat er ondertussen een aanpassing aan die wet is gemaakt dus weet ik niet of die deurwaardertoestanden nog gelden of nodig zijn.

Moet je in Belgie nog steeds een reden opgeven om te kunnen scheiden...?

Manon

Berichtdoor Manon » Wo Sep 10, 2003 5:40 pm

Moet je in Belgie nog steeds een reden opgeven om te kunnen scheiden...?

Nee natuurlijk niet. Men kan ook zeer gemakkelijk scheiden gewoon "met onderlinge toestemming" .

Echter indien één partij wenst te scheiden (vb. de vrouw) en de andere partij niet (de man in dit geval, die wèl de bijzit wil behouden), dan kan de vrouw een aparte procedure starten waarin zij moet bewijzen dat de man inderdaad overspel pleegt op regelmatige basis en kan ze op die manier de echtscheiding bekomen.
Wat niet meer kan (en vroeger wel het geval was) is dat een echtscheiding "ten voordele" wordt uitgesproken. In geval van overspel heette dat vroeger zo, nu ben je gewoon gescheiden. Maar vb. de rechter zal gemakkelijker onderhoudsgeld voorzien voor de bedrogen vrouw.

Monique

Berichtdoor Monique » Wo Sep 10, 2003 6:10 pm

Jeetje... ik ben gewoon weggegaan en niet meer teruggegaan.... is veel makkelijker.... :lol:

Wat een gedoe allemaal... :roll:

Dutch

Berichtdoor Dutch » Wo Sep 10, 2003 10:24 pm

Hier in België lossen de meeste polygame moslims het probleem met de verblijfsvergunning meestal op als volgt : de tweede vrouw wordt hier ingeschreven als zijnde een verwante, geadopteerd kind, nicht, zus of zo van de echtgenoot, dit alles aan de hand van documenten uit het thuisland, die gemakkelijk mits betaling te verkrijgen zijn. De burgerlijke stand is in vele thuislanden trouwens nog niet zo op punt. Geen haan die ernaar kraait. Het wordt zelfs nog veel makkelijker als men de tweede echtgenote gewoon binnen de eigen familie neemt, dan heeft ze vaak zelfs al dezelfde familienaam.

Dutch

Bengazi

Berichtdoor Bengazi » Do Sep 11, 2003 6:44 pm

Die man heeft voor de ambtenaar van de burgerlijke stand trouw gezweert aan zijn vrouw. Dan is hij dus strafbaar als hij een tweede vrouw aanneemt, al is het tweede huwelijk alleen bekrachtigd door een imam.

Volgens mij kan bij wet geregeld worden dat dominees, priesters, imams of wat dan ook alleen maar huwelijken mogen afsluiten als deze ook bij de burgelijke stand worden afgesloten.

Manon

Berichtdoor Manon » Do Sep 11, 2003 10:41 pm

Wel, zoals ik zei: priesters en dominees mogen dat inderdaad énkel na een burgerlijk huwelijk!

De imams zullen ze vergeten zijn? Of misschien weer bang voor als "racistisch" te worden bestempeld?

In elk geval heb ik nog niets over discriminatie gehoord in dit geval :lol: :lol:

Jasmijn

Berichtdoor Jasmijn » Ma Feb 02, 2004 10:53 pm

Zijn er dan geen drie strafbaar
1. Die man.
2. Die vrouw
3. Die imam.

Waarom zouden die mensen strafbaar zijn? Als ze allebei moslim zijn dan is een huwelijk voor de Islam ook gewoon geldig. Ik denk niet dat wij ons met dit zulke dingen moeten bemoeien. Als ze allebei moslim zijn,,weet de vrouw dat polygamie mag in Islam en kan ze er natuurlijk op tegen zijn en eventueel een scheiding van haar man vragen,maar het is niet tegen de Islamitische wetten.

Ik weet dat jullie het over de Belgische wetten hebben en het is een ander geval als het een niet moslim vrouw betreft en een moslim man. Dan kunnen er inderdaad rare situaties onstaan,als de vrouw er later achterkomt. Daarom is het ook slim om met een GOEDE moslim te trouwen en niet met een ''alleen maar naam'' moslim,,,die zullen eerdere meerdere vrouwen zonder het de anderen te vertellen nemen voor sexueel genot. Een GOEDE moslim zal dit zijn vrouw melden dat hij een ander trouwt en haar een goede reden geven. In islam moet je namelijk wel een redelijke reden hebben om een tweede vrouw te nemen. Bijvoorbeeld de vrouw kan geen kinderen krijgen,,of de man wil meer sex dan de vrouw. Hoe dan ook,,,,is het Islamitisch om haar op zn minst de keuze te geven of ze bij hem wil blijven en dit kan accepteren. Zo niet dan kan hij van haar scheiden.

Maar t komt er op neer,dat ik vind,dat als ze allebei moslim zijn ik me er niet zo druk om zou maken als ik julie was.

Manon

Berichtdoor Manon » Di Feb 03, 2004 9:51 am

Kan je even het Koranvers (of hadith voor mijn part) opzoeken waar staat dat de man een GOEDE REDEN moet hebben om met een tweede vrouw te huwen?

Ik ken namelijk enkel het vers waarin staat dat hij er vier tegelijk mag hebben - zonder opgave van reden.
En natuurlijk mag hij ook de verouderde modellen inwisselen voor jongere :lol:
Zolang hij ze maar allemaal op gelijke voet behandelt nietwaar?

Dutch

Berichtdoor Dutch » Di Feb 03, 2004 9:32 pm

Jasmijn
Een GOEDE moslim zal dit zijn vrouw melden dat hij een ander trouwt en haar een goede reden geven. In islam moet je namelijk wel een redelijke reden hebben om een tweede vrouw te nemen. Bijvoorbeeld de vrouw kan geen kinderen krijgen,,of de man wil meer sex dan de vrouw. Hoe dan ook,,,,is het Islamitisch om haar op zn minst de keuze te geven of ze bij hem wil blijven en dit kan accepteren. Zo niet dan kan hij van haar scheiden.

Ikzelf ben, evenals Manon, écht benieuwd om het koranvers of de hadith te lezen waarin dit verkondigd wordt! Kan je ons dat aub aanduiden beste Jasmijn?

Ik weet bvb. wél dat in Marokko de nieuwe wet van Mohamed VI i.v.m. zeggenschap van de vrouw over de polygamie van haar echtgenoot op zeer grote tegenstand en misnoegen van de islamisten stuitte...

Dutch

Bengazi

Berichtdoor Bengazi » Wo Feb 04, 2004 9:25 am

Jasmijn schreef:Waarom zouden die mensen strafbaar zijn? Als ze allebei moslim zijn dan is een huwelijk voor de Islam ook gewoon geldig.

Polygamie is hier gewoon verboden. Simpel dus.
Ik denk niet dat wij ons met dit zulke dingen moeten bemoeien
Je moet je gewoon aan de wet houden. Simpel. En hoe zit het bijvoorbeeld met de kinderbijslag voor kinderen uit polygamie

Jasmijn

Berichtdoor Jasmijn » Zo Feb 08, 2004 1:18 am

Over kinderbijslag hebben we het nu niet. Een man mag pas met een tweede vrouw trouwen als hij genoeg geld heeft voor beide families en ze gelijk kan behandelen met geld/woning/sex etc etc etc. Dus kinderbijslag lijkt mij niet nodig.

Ik vind dat jullie er niet zo moeilijk over moeten doen,ze doen er niemand kwaad met als ze met 2 getrouwd zijn en geen geld voor bv kinderbijslag vragen. Ja,officieel mag je maar met 1 getrouwd zijn,maar je kan ook islamitisch met een vrouw trouwen en het niet registreren,registreren is geen must.

Dutch

Berichtdoor Dutch » Zo Feb 08, 2004 10:15 pm

Jasmijn
Ja,officieel mag je maar met 1 getrouwd zijn,maar je kan ook islamitisch met een vrouw trouwen en het niet registreren,registreren is geen must.

Ja hoor, dan kom je mooi met je burgerlijke stand in de knoei te zitten in een recordtempo. Wie is dan kind van welke vader en zo? Welke familienaam dragen de kinderen bij de verschillende vrouwen? Wie erft wat bij de dood van de vader? Welke ziekteverzekering heeft deze vrouw? Ik kan me onmogelijk voorstellen dat een vrouw die deze regeling hier accepteert en dus een niet registreerbaar puur islamitisch huwelijk en daaruit voortkomende bastaards (zo is dat) aanvaardt écht een vrouw is die zélf voor haar gezondheid kan instaan... Wat als de vrouwen weduwe worden?
Komaan zeg, je reinste anarchie in de ruimste zin van het woord... Maar dat past juist in het kraam van islamisten...

Dutch

Monique

Berichtdoor Monique » Zo Feb 08, 2004 11:23 pm

Wordt zo'n vrouw niet een "bijzit" genoemd...?
Amorele atheistische nitwit

Terug naar “België - Vlaanderen”