Belgische priester dreigt veroordeling

Plaats reactie
stropke
Berichten: 3409
Lid geworden op: zo nov 06, 2005 12:25 am
Locatie: Limburg

Belgische priester dreigt veroordeling

Bericht door stropke »

UIT NEDERLANDS DAGBLAD


Geplaatst op donderdag 6 april 2006 08:38 , laatste wijziging donderdag 6 april 2006 08:39

Belgische priester voor rechter om rassenhaat
van onze redactie kerk

CHARLEROI - In België moet een priester uit Charleroi zich voor de rechter verantwoorden omdat hij zou aanzetten tot rassenhaat.
Père Samuel heet hij, de priester uit Montignies-sur-Sambre, een van de armere delen van de Waalse stad Charleroi. Met zijn zwarte priestergewaad, dito bolhoed en lange, grijze baard is hij een excentrieke verschijning. Hij is door zijn bisschop geschorst en houdt sindsdien eigen diensten, waarin hij al jaren uitvaart tegen de islam, die hij ziet als een groot gevaar voor Europa.

In 2002 zei hij letterlijk in een televisie-interview: ,,Elk moslimkind dat in Europa is geboren, is een tijdbom voor de westerse jeugd. De laatsten zullen vervolgd worden als ze een minderheid zijn geworden.''

Het leverde hem een aanklacht op van het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding, een overheidsorgaan dat strijdt tegen racistische uitingen. Vorige week kwam de zaak voor de rechtbank van Charleroi.

Tijdens de kortdurende zitting, waarbij tientallen fans in de gang voor de rechtszaal stonden, nam de priester geen woord terug. Sterker nog, hij herhaalde de 'tijdbomuitspraak' en voegde eraan toe dat hij zich vereerd zou voelen als hij vanwege zijn mening naar de gevangenis zou moeten. Hij wees daarbij op de veroordeling die Jezus onderging voor zijn kruisdood.

De rechter besloot de aanklacht door te sturen naar de zogeheten correctionele rechtbank, wat in het Belgische strafrecht betekent dat de dader nog voor verbetering of correctie in aanmerking komt. Père Samuel loopt kans te worden veroordeeld tot een gevangenisstraf (maximaal 5 jaar), een geldboete of een werkstraf.

In de Belgische krant De Standaard toonde de priester zich strijdvaardig. Hij blijft achter zijn omstreden uitspraak staan. De moslims zijn volgens hem bezig aan een goedgeorganiseerde invasie van het Westen. Op het moment dat de moslims in de meerderheid zijn, zullen zij de macht grijpen. Er breekt volgens hem een burgeroorlog uit.

De Europeanen moeten zich niet in slaap laten wiegen door gematigde moslims, vindt hij. Samuel deinst er niet voor terug zijn uitspraak een profetie te noemen. Eerder noemde hij de islam al eens ,,het nazisme van morgen''. De vervolging van christenen is al aan de gang, weet hij. ,,Als je het mij vraagt'', stelde hij in een andere krant, ,,is er sinds de aanslag op de Twin Towers in september 2001 een complot om alle christelijke minderheden in de Arabische wereld te elimineren.''

Père Samuels uitspraken staan niet op zichzelf. Ze zijn rechtstreeks te herleiden tot zijn afkomst. De priester werd 64 jaar geleden geboren in Turkije als Samuel Ozdemir. Deze achternaam gebruikt hij niet meer, omdat die aan de familie werd opgelegd door de Turkse overheid.

Père Samuel behoort tot de Arameeërs, een overwegend christelijke bevolkingsgroep die al 4500 jaar woont in Zuidoost-Turkije, Syrië, Noord-Irak, Jordanië en Libanon. ,,Thuis spraken we Aramees, de taal van Jezus'', verklaarde hij niet zonder trots. Al jong werd hij priester binnen de Syrisch-Melkitische Kerk, behorend tot de groep van Oosters-katholieke kerken die verbonden zijn met de Rooms-Katholieke Kerk.

Midden jaren zeventig vluchtte hij naar België, omdat de Aramese christenen naar zijn zeggen worden vervolgd. Tegen deze achtergrond is zijn angst voor een oprukkende islam te verklaren. Hij kan het weten, beklemtoont Samuel keer op keer, vanuit zijn verleden in Turkije. ,,Ik doe mijn uitspraken niet zomaar. Ik heb onder de moslims gewoond. Ik begrijp de islam van binnenuit. Veertig jaar lang heb ik deze godsdienst bestudeerd.''
Mo is dood. Jezus is de Opgestane Heer, das het wezenlijk verschil !!
Wat heb je aan een dode profeet? Nopes !
Gebruikersavatar
sprot
Berichten: 4146
Lid geworden op: ma jan 27, 2003 11:25 pm
Locatie: Hel
Contacteer:

Bericht door sprot »

Afbeelding


:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Vertrouw nooit mannen in rokken (of het nu zwarte of witte rokken zijn ...)
Soms denk ik juist,soms denk ik fout,maar ik dénk tenminste
Dubitando ad Veritatem pervenimus (Cicero)
Sapere aude!
In het 'Huis van de Vrede' is het steeds Oorlog.
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Bericht door Manon »

Het belooft een heel spannend proces te worden, met ernstige gevolgen.

De verdediging van père Samuel gaat namelijk de koranteksten aanhalen en zien of die wel door de belgische-anti-racisme beugel kunnen.
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
stropke
Berichten: 3409
Lid geworden op: zo nov 06, 2005 12:25 am
Locatie: Limburg

Bericht door stropke »

sprot schreef:Afbeelding


:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Vertrouw nooit mannen in rokken (of het nu zwarte of witte rokken zijn ...)
Maar hij staat wel aan onze zijde tegen de Islam. Ik vind het moedig wat hij doet :wink: Heeft onze steun wel nodig. :wink:
Mo is dood. Jezus is de Opgestane Heer, das het wezenlijk verschil !!
Wat heb je aan een dode profeet? Nopes !
Sjeng
Berichten: 5515
Lid geworden op: di dec 07, 2004 3:52 am

Bericht door Sjeng »

Deze man is een ervaringsdeskundige.. ik zou hem ook niet afschrijven.
Mocht die moslimmeerderheid, die zijn wil gaat opleggen aan de gehele samenleving, er ooit van komen, dan krijgt deze man naar ik vrees gelijk..
"Wij zijn allen atheïst. Het enige verschil is dat ik in een god minder geloof dan jij. Als je begrijpt waarom je alle andere goden behalve de jouwe verwerpt, zul je tevens begrijpen waarom ik ook jouw god verwerp" - Stephen Roberts (atheïst)
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Bericht door Manon »

Ik vind het bovendien een regelrechte schande dat iemand die het aan den lijve ondervonden heeft, hier wordt vervolgd omwille van zijn ervaringsuitspraken!

Zou iemand ook vervolgd worden indien die moest zeggen dat ,,Elk neo-nazikind dat in Europa is geboren, is een tijdbom voor de westerse jeugd. De laatsten zullen vervolgd worden als ze een minderheid zijn geworden.''

Waarschijnlijk krijgt die laatste er nog een lintje bovenop.
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Monique
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma apr 14, 2003 2:14 pm

Bericht door Monique »

circe schreef:De verdediging van père Samuel gaat namelijk de koranteksten aanhalen en zien of die wel door de belgische-anti-racisme beugel kunnen.
Dit lijkt mij heel interessant.
Amorele atheistische nitwit
Linda Danvers
Berichten: 2931
Lid geworden op: wo feb 01, 2006 10:14 am

Bericht door Linda Danvers »

Monique schreef:
circe schreef:De verdediging van père Samuel gaat namelijk de koranteksten aanhalen en zien of die wel door de belgische-anti-racisme beugel kunnen.
Dit lijkt mij heel interessant.
Een tekst die Joden met dieren vergelijkt zal toch enige interessante associaties oproepen lijkt me
Sjeng
Berichten: 5515
Lid geworden op: di dec 07, 2004 3:52 am

Bericht door Sjeng »

Linda Danvers schreef:
Monique schreef:
circe schreef:De verdediging van père Samuel gaat namelijk de koranteksten aanhalen en zien of die wel door de belgische-anti-racisme beugel kunnen.
Dit lijkt mij heel interessant.
Een tekst die Joden met dieren vergelijkt zal toch enige interessante associaties oproepen lijkt me
Hier kunnen ze niet omheen...
"Wij zijn allen atheïst. Het enige verschil is dat ik in een god minder geloof dan jij. Als je begrijpt waarom je alle andere goden behalve de jouwe verwerpt, zul je tevens begrijpen waarom ik ook jouw god verwerp" - Stephen Roberts (atheïst)
Iznogoodh
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma jun 14, 2004 6:14 pm

Re: Belgische priester dreigt veroordeling

Bericht door Iznogoodh »

stropke schreef:UIT NEDERLANDS DAGBLAD


Geplaatst op donderdag 6 april 2006 08:38 , laatste wijziging donderdag 6 april 2006 08:39

Belgische priester voor rechter om rassenhaat
van onze redactie kerk

CHARLEROI - In België moet een priester uit Charleroi zich voor de rechter verantwoorden omdat hij zou aanzetten tot rassenhaat.
Père Samuel heet hij, de priester uit Montignies-sur-Sambre, een van de armere delen van de Waalse stad Charleroi. Met zijn zwarte priestergewaad, dito bolhoed en lange, grijze baard is hij een excentrieke verschijning. Hij is door zijn bisschop geschorst en houdt sindsdien eigen diensten, waarin hij al jaren uitvaart tegen de islam, die hij ziet als een groot gevaar voor Europa.

In 2002 zei hij letterlijk in een televisie-interview: ,,Elk moslimkind dat in Europa is geboren, is een tijdbom voor de westerse jeugd. De laatsten zullen vervolgd worden als ze een minderheid zijn geworden.''
Wat een volkomen geschifte klootzak is die vent toch. In de bak ermee.
Onze Vader...
Die in de Hemel zijt...
Blijf daar...
Maroc_21
Berichten: 1813
Lid geworden op: di feb 01, 2005 10:30 am

Bericht door Maroc_21 »

sprot schreef: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Vertrouw nooit mannen in rokken (of het nu zwarte of witte rokken zijn ...)
moet je niet tegen britse Highlanders zeggen:
Afbeelding
Zeg: “Als jullie Allah liefhebben, volgt mij dan en Allah zal jullie liefhebben en jullie zonden vergeven" (Koran3:31)
Linda Danvers
Berichten: 2931
Lid geworden op: wo feb 01, 2006 10:14 am

Bericht door Linda Danvers »

Een kilt staat sommige mannen erg goed.
Gebruikersavatar
Patrick
Berichten: 383
Lid geworden op: di jan 21, 2003 10:23 pm

Bericht door Patrick »

De man is ook nog de laatste Katholieke duiveluitdrijver in ons land. Een zonderling man weliswaar, maar zijn idee over wat de Islam is ligt dichter bij de waarheid dan datgene wat door onze politici en de media verspreid wordt. De man is overigens van Turkse origine, hij heeft in de jaren '70 politiek asiel aangevraagd en gekregen omwille van een mogelijke vervolging in zijn geboorteland.
Als zijn advocaten koranteksten aanhalen ter zijner verdediging, dan wens ik ze van harte succes, maar het zal van de rechter enorm veel (teveel) moed vergen om de omstreden verzen te beoordelen voor wat ze zijn.
Naru
Berichten: 68
Lid geworden op: wo okt 04, 2006 9:24 pm

Bericht door Naru »

Hallo.. ik ben zelf syrisch orthodox en vindt het niet leuk om dit soort verhalen allemaal over hem te horen. Ik vind het zelf een goede man en heb veel bewondering voor hem.

Pere Samuel was eerst syrisch orthodoxe monnik.. daarna is hij katholiek geworden. De oorzaak dat hij niet meer tot de syrisch orthodoxe kerk behoort heeft veel te maken met politiek. Hij is een zeer intelligente man en heeft visie. Op een dag zal hij hopelijk weer terugkeren naar zijn 'huis'. Daarvoor moet onze kerk belangrijke stappen zetten om die toenadering tot hem te zoeken.

Hij heeft interessante boeken geschreven over de islam. Hij haalt alles onderuit. Helaas is het in het Frans geschreven.
When your feeling down.. He is always there to lift you up.. Jesus loves you
Gebruikersavatar
Ketter
Berichten: 4218
Lid geworden op: do jun 22, 2006 9:06 am
Locatie: Vlaanderen

Bericht door Ketter »

Welkom, Naru,

Ik vind het ook erg. Die man vlucht voor politieke vervolging en in plaats van naar hem te luisteren en in dialoog te gaan... begint politiek correct België hem politiek te vervolgen.

Ik vind dat hij deze vervolging zeer waardig heeft opgevat.

mvg,
Ketter
Zonder (ji)haat straat.

Wat is er zo moeilijk te begrijpen aan het feit dat ik niet kan geloven in een God die zo duidelijk kwaadaardig is?
Naru
Berichten: 68
Lid geworden op: wo okt 04, 2006 9:24 pm

Bericht door Naru »

Ketter schreef:Welkom, Naru,

Ik vind het ook erg. Die man vlucht voor politieke vervolging en in plaats van naar hem te luisteren en in dialoog te gaan... begint politiek correct België hem politiek te vervolgen.

Ik vind dat hij deze vervolging zeer waardig heeft opgevat.

mvg,
Ketter
Weet je wat er verder met hem gebeurd is, want ik hoor niks meer over hem?
When your feeling down.. He is always there to lift you up.. Jesus loves you
Gebruikersavatar
Ketter
Berichten: 4218
Lid geworden op: do jun 22, 2006 9:06 am
Locatie: Vlaanderen

Bericht door Ketter »

Naru schreef:
Ketter schreef:Welkom, Naru,

Ik vind het ook erg. Die man vlucht voor politieke vervolging en in plaats van naar hem te luisteren en in dialoog te gaan... begint politiek correct België hem politiek te vervolgen.

Ik vind dat hij deze vervolging zeer waardig heeft opgevat.

mvg,
Ketter
Weet je wat er verder met hem gebeurd is, want ik hoor niks meer over hem?
Nope, ik weet ook niets meer.

Sorry,
Ketter
Zonder (ji)haat straat.

Wat is er zo moeilijk te begrijpen aan het feit dat ik niet kan geloven in een God die zo duidelijk kwaadaardig is?
Gebruikersavatar
Lodewijk Nasser
Berichten: 5870
Lid geworden op: ma aug 14, 2006 1:58 am
Contacteer:

Bericht door Lodewijk Nasser »

Hij doet me denken aan Jezus en Socrates...............
Tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren.
Willem Elsschot (1882-1960)
Hayat
Berichten: 827
Lid geworden op: za jul 29, 2006 12:07 am
Locatie: Kinali Kar

Bericht door Hayat »

Stropke precies, fijn aan zijn kant staan want je bent zelf ook een giga racist.

O en vragen ze om integratie en medeleven, terwijl jezelf zoveel afstand van ze wilt zoeken. Uhum correctie : ---> Je wilt HÈN zoveel mogelijk van je vandaan hebben.

Echt zo schijnheilig en hypocriet.
Life is a bitch. Ze is weer terug.
Naru
Berichten: 68
Lid geworden op: wo okt 04, 2006 9:24 pm

Bericht door Naru »

Patrick schreef:De man is ook nog de laatste Katholieke duiveluitdrijver in ons land. Een zonderling man weliswaar, maar zijn idee over wat de Islam is ligt dichter bij de waarheid dan datgene wat door onze politici en de media verspreid wordt. De man is overigens van Turkse origine, hij heeft in de jaren '70 politiek asiel aangevraagd en gekregen omwille van een mogelijke vervolging in zijn geboorteland.
Als zijn advocaten koranteksten aanhalen ter zijner verdediging, dan wens ik ze van harte succes, maar het zal van de rechter enorm veel (teveel) moed vergen om de omstreden verzen te beoordelen voor wat ze zijn.
HIJ IS NIET TURKS.. HIJ IS EEN ARAMEER!!! HIJ WAS VROEGER SYRISCH ORTHODOX (ARAMEËR) MAAR HEEFT GEKOZEN VOOR KATHOLIEK. DEZE MAN IS NETZOALS ALLE ANDERE ARAMEËRS GEVLUCHT UIT TURKIJE. DE REDEN WAAROM HIJ DIT SOORT DINGEN ALLEMAAL ZEGT ZULLEN JULLIE NOOIT BEGRIJPEN, WANT JULLIE WETEN NIET WAT ER ALLEMAAL GEBEURD IS!!! IK VIND HET ERG ALS IEMAND TE SNEL ZIJN OORDEEL TREKT OVER EEN PERSOON WAT EIGENLIJK NIET EENS HELEMAAL WAAR IS.
When your feeling down.. He is always there to lift you up.. Jesus loves you
Gebruikersavatar
Ketter
Berichten: 4218
Lid geworden op: do jun 22, 2006 9:06 am
Locatie: Vlaanderen

Bericht door Ketter »

Hayat schreef:Stropke precies, fijn aan zijn kant staan want je bent zelf ook een giga racist.

O en vragen ze om integratie en medeleven, terwijl jezelf zoveel afstand van ze wilt zoeken. Uhum correctie : ---> Je wilt HÈN zoveel mogelijk van je vandaan hebben.

Echt zo schijnheilig en hypocriet.
Hayat,

Waarom heeft stropke volgens jou deze uitval verdient?
Welke van zijn uitspraken is in deze topic racistisch?

Kun je dat 's toelichten?

mvg,
Ketter
Zonder (ji)haat straat.

Wat is er zo moeilijk te begrijpen aan het feit dat ik niet kan geloven in een God die zo duidelijk kwaadaardig is?
BFA
Berichten: 11583
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 5:18 pm

Bericht door BFA »

Hoop dat hij zijn proces wint. Hij de voorpaginas haalt. Hij is correct in zijn uitspraken.
Plaats reactie