Somers: 'Nooit toegeven aan geweld en onderdrukking'

Plaats reactie
Sjeng
Berichten: 5515
Lid geworden op: di dec 07, 2004 3:52 am

Somers: 'Nooit toegeven aan geweld en onderdrukking'

Bericht door Sjeng »

Somers: "Nooit toegeven aan geweld en onderdrukking"

Bron: Het Laatste Nieuws

"De aanslagen van 11 september 2001 moeten er ons van bewust maken dat democratie en fundamentele democratische beginselen, zoals vrijheid van denken en meningsuiting, nog steeds niet door iedereen worden erkend." Dat stelt de VLD-voorzitter Bart Somers na afloop van het VLD-partijbestuur, dat ook even stilstond bij de herdenking van de aanslagen in New York en Washington.

"De democratie en fundamentele democratische beginselen worden gecontesteerd door extremistische, terroristische organisaties en zelfs met wapens en explosieven bestreden, zegt Somers. "We mogen nooit toegeven aan geweld en onderdrukking en moeten steeds blijven vechten voor onze democratische waarden", luidt het. (belga/hln)
"Wij zijn allen atheïst. Het enige verschil is dat ik in een god minder geloof dan jij. Als je begrijpt waarom je alle andere goden behalve de jouwe verwerpt, zul je tevens begrijpen waarom ik ook jouw god verwerp" - Stephen Roberts (atheïst)
gideong
Berichten: 702
Lid geworden op: za okt 29, 2005 11:05 pm

Bericht door gideong »

Voegt deze persoon ook de daad bij het woord ?
Bijvoorbeeld actieve steun voor Denemarken ?
Tegen die EU richtlijn die kritiek op de islam tracht te verbieden ?
De boom herken je aan zijn vruchten
Gebruikersavatar
Lodewijk Nasser
Berichten: 5870
Lid geworden op: ma aug 14, 2006 1:58 am
Contacteer:

Bericht door Lodewijk Nasser »

Wat is Belgie toch een k*tland.............
Tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren.
Willem Elsschot (1882-1960)
Sjeng
Berichten: 5515
Lid geworden op: di dec 07, 2004 3:52 am

Bericht door Sjeng »

Lodewijk Nasser schreef:Wat is Belgie toch een k*tland.............
Hoho, alleen op gebied van politieke correctheid!
Denk bij België ook aub aan de frieten, het bier, de mooie steden en de natuur, de vriendelijkheid van de mensen, het mooie Vlaamse accent....
Voor de rest verwijs ik graag naar het lied "België" van Het Goede Doel, zegt alles..
"Wij zijn allen atheïst. Het enige verschil is dat ik in een god minder geloof dan jij. Als je begrijpt waarom je alle andere goden behalve de jouwe verwerpt, zul je tevens begrijpen waarom ik ook jouw god verwerp" - Stephen Roberts (atheïst)
Gebruikersavatar
Lodewijk Nasser
Berichten: 5870
Lid geworden op: ma aug 14, 2006 1:58 am
Contacteer:

Bericht door Lodewijk Nasser »

Roland Danckaert


België was ooit een land dat ik regelmatig bezocht om tussendoor een beetje het vakantiegevoel te krijgen en me te ontspannen. Al het goede van Vlaanderen en Wallonië, dat was niet gering.

Tekst: Roland Danckaert



23 augustus 2006


Het was genieten van de clichédingen: de lijvige Belgische patatten, het engelachtige Belgische bier, de gezellige gemoedelijkheid, de groene ruimte, het smeuïge taaltje en het welriekende verse Belgische brood. Niet voor niets zong de overleden nederpopgroep 'Het Goede Doel' een soort van lofzang op onze zuiderburen met de zin 'Ik heb getwijfeld over België, omdat iedereen daar lacht'. Geen tekstdichter haalt het nu nog in zijn of haar hoofd om België op de troon te zetten. Want het lijkt er te stikken van de kindermoordenaars en van de pedofielen, terwijl gevangenissen er net zo goed bewaakt lijken te worden als de grensovergangen tussen bijvoorbeeld Duitsland en Nederland.
Opeens is het ook alsof die Belgen helemaal niet zo aardig zijn. Nu lijken ze me vaak nukkig, bedremmeld, gesloten, wisselvallig, vreemd en oppervlakkig. Het land lijkt plots een poel van verderf. De roetzwarte, depressieve stad Luik heeft me altijd al zwaar op de maag gelegen als we er doorheen reden, op weg naar het beminnelijke Spaanse badplaatsje Torrevieja. Maar nu moet ik echt overgeven als we langs de troosteloze appartementen karren, op weg naar een fijnere tijd in Luxemburg of Frankrijk. Bij wijze van spreken gaan nu de knopjes van onze auto omlaag als we door ons buurland tuffen. We bekijken de 'roots' van Urbanus thans met heel andere ogen. Angstige, achterdochtige ogen. Zelfs met de Belgische televisie is het slecht gesteld. Vroeger had je 's middags altijd zulke mooie en leuke oude en nieuwe films op de BRT. En met mijn vanwege Pamela Ewing favoriete serie 'Dallas' lagen ze ver voor op de Ollanders. Ook het voetbal in Brussel, Gent, Lokeren en Luik is niet meer om aan te zien. Het nationale elftal zou zelfs nog kunnen verliezen van Fortuna Sittard en dat is toch zo'n beetje de zieligste club van Nederland geworden.

De betovering is verbroken, België zit in het slop en kampt met een enorm statusprobleem. Het land heeft de uitstraling gekregen van een donkere steeg in New York waar de politie niet eens meer durft te komen. Het begon met Dutroux en sindsdien lijkt België te zijn afgegleden naar een niveauloos niveau. Natuurlijk klopt dit subjectieve, negatieve beeld niet helemaal en is er nog voldoende aan België en haar inwoners om van te houden, maar de ware magie is er desondanks helemaal vanaf. België is van haar voetstuk gevallen. Ik kan dat vakantiegevoel niet meer opwekken als ik bijvoorbeeld in het grensplaatsje Maaseik ben. Het is er ook veel te duur en nog erger bekakt geworden.

Als je eenmaal een imagoprobleem hebt, kom je daar moeilijk vanaf. Het spijt me…
Tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren.
Willem Elsschot (1882-1960)
Gebruikersavatar
Ketter
Berichten: 4218
Lid geworden op: do jun 22, 2006 9:06 am
Locatie: Vlaanderen

Bericht door Ketter »

Lodewijk Nasser schreef:Roland Danckaert

(...blablabla...) Dutroux (...blablabla...) Luik (...blablabla...)

Als je eenmaal een imagoprobleem hebt, kom je daar moeilijk vanaf. Het spijt me…
Eerste een superidyllisch beeld en dan, enkel wegens Dutroux, zo'n sombere blik op België?

En Luik is altijd grauw geweest, probeer 's Stavelot, Spa of Namen.

Beste Roland Danckaert, er is een pathologie voor jouw probleem: bipolaire stoornis, in de volksmond gekend als manisch-depressief. Consulteer een dokter.

mvg,
Ketter
Zonder (ji)haat straat.

Wat is er zo moeilijk te begrijpen aan het feit dat ik niet kan geloven in een God die zo duidelijk kwaadaardig is?
stropke
Berichten: 3409
Lid geworden op: zo nov 06, 2005 12:25 am
Locatie: Limburg

Bericht door stropke »

Sjeng schreef:
Lodewijk Nasser schreef:Wat is Belgie toch een k*tland.............
Hoho, alleen op gebied van politieke correctheid!
Denk bij België ook aub aan de frieten, het bier, de mooie steden en de natuur, de vriendelijkheid van de mensen, het mooie Vlaamse accent....
Voor de rest verwijs ik graag naar het lied "België" van Het Goede Doel, zegt alles..
Sjeng als ge een meid was kreegde nen dikke knuf, maja da kan nu nie. Wel een dikke schouderklop :wink: :lol:
Mo is dood. Jezus is de Opgestane Heer, das het wezenlijk verschil !!
Wat heb je aan een dode profeet? Nopes !
Sjeng
Berichten: 5515
Lid geworden op: di dec 07, 2004 3:52 am

Bericht door Sjeng »

stropke schreef:
Sjeng schreef:
Lodewijk Nasser schreef:Wat is Belgie toch een k*tland.............
Hoho, alleen op gebied van politieke correctheid!
Denk bij België ook aub aan de frieten, het bier, de mooie steden en de natuur, de vriendelijkheid van de mensen, het mooie Vlaamse accent....
Voor de rest verwijs ik graag naar het lied "België" van Het Goede Doel, zegt alles..
Sjeng als ge een meid was kreegde nen dikke knuf, maja da kan nu nie. Wel een dikke schouderklop :wink: :lol:
Dank, dank!
Ik wil het zelfs opnemen voor Luik. Tuurlijk is het grauw en staan er veel flats, maar toch vind ik de stad een bijzondere sfeer hebben, het trekt me wel aan. Als je goed zoekt vind je er veel mooie plekken!
"Wij zijn allen atheïst. Het enige verschil is dat ik in een god minder geloof dan jij. Als je begrijpt waarom je alle andere goden behalve de jouwe verwerpt, zul je tevens begrijpen waarom ik ook jouw god verwerp" - Stephen Roberts (atheïst)
Alba
Berichten: 729
Lid geworden op: zo sep 03, 2006 4:11 pm
Locatie: Aarde

Bericht door Alba »

Denk bij België ook aub aan de frieten, het bier, de mooie steden en de natuur, de vriendelijkheid van de mensen, het mooie Vlaamse accent....
Sjeng, vergeet de heerlijke pralinen niet. :D
Polleke
Berichten: 3234
Lid geworden op: ma sep 04, 2006 3:07 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Polleke »

Roland Danckaert?

Dat zotteke smeert boter op de galg! 8)
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89909
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Kom niet aan Belgie..
Het is een heerlijk land.....
Over 3 weken ga ik weer een dag naar Belgie. Ik kijk er nu als naar uit.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Plaats reactie