Vlaamse naam taboe

Plaats reactie
sprot
Contacteer:

Vlaamse naam taboe

Bericht door sprot »

Marokkaanse kinderen mogen in België geen Jan of Pieter heten, of een andere typisch Nederlandse naam dragen als ze tenminste een Marokkaans paspoort willen. Bij onze zuiderburen is opschudding ontstaan nu een groeiend aantal in Vlaanderen geboren baby's de Marokkaanse nationaliteit wordt geweigerd omdat hun naam te westers klinkt.

Aanleiding vormt de uiterst strikte houding van de Marokkaanse ambassade bij onze zuiderburen. Die weigert paspoorten te verstrekken aan kinderen wiens naam niet voorkomt op een in 1995 vastgestelde lijst met traditionele islamitische voornamen.

Zo zijn emigranten met een Vlaamse partner die hun dochter bijvoorbeeld Katrien, Jasmijn of Sara zonder 'h' willen noemen, kansloos en verkrijgen ze naast de Belgische niet de Marokkaanse nationaliteit. De kwestie vormt vooral bij Marokkanen van de tweede en derde generatie een al groter dilemma, die bewust een westerse naam uitpikken om de toekomstkansen van hun kind te vergroten. Gedwongen door de strenge regel en bang dat hun kroost later moeilijk naar Marokko kan reizen, kiest een aantal echter toch met tegenzin voor Mohammed, Mehdi of Yasmine.

Is deze Marokkaanse praktijk onaanvaardbaar en vormt ze een onnodige belemmering om echt te integreren? Of heeft het mogelijk onbedoeld ook een positief effect: modern ingestelde allochtonen die, gedwongen een keus te maken, het tweede paspoort wellicht al vaker laten schieten?
Soms denk ik juist,soms denk ik fout,maar ik dénk tenminste
Dubitando ad Veritatem pervenimus (Cicero)
Sapere aude!
In het 'Huis van de Vrede' is het steeds Oorlog.
Manon

Bericht door Manon »

Ik zie niet in waarom Marokko hun wetten zouden moeten aanpassen.

Eerder vind ik dat mensen van 2e, 3e etc. generatie gewoon moeten stoppen met die marokkaanse nationaliteit achterna te hollen.

Ze zijn Belg, dat ze zich gewoon als Belg gedragen: dan kunnen ze namen geven die ze willen.

Mijn grootouders waren Nederlanders. Wij lopen hier toch ook niet constant achter die nederlandse nationaliteit aan? Heel mijn familie woont al generaties in Belgie. Waarom kunnen wij wat ooit-Marokkanen dan niet kunnen?
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Linda Danvers

Bericht door Linda Danvers »

In andere landen zoals Nederland wordt je als persoon van Marokkaanse afkomst evengoed op die lijsten getrakteerd.

Dit roept de vraag op of het geven van een niet-erkende naam niet de makkelijkste manier is om je kinderen de verplichte Marokaanse nationaliteit te besparen.

Marokaanse vrouwen die met een niet-Marokkaan trouwen, kunnen op dit moment hun Marokkaanse nationaliteit niet doorgeven. De Koning van Marokko wil de wet veranderen maar dat is nog niet gebeurd zover ik weet.
alice

Bericht door alice »

Volgens mij gaat het er niet om dat het ''Marokkaanse ''namen zijn, het moet een Islamitische naam zijn dacht ik... de kritiek die erop kwam van een beroepsallochtoon, dat je vroeger in Vlaanderen ook problemen kreeg met een niet Vlaamse naam is om van te zuchten, Jean, en Chantal om waar wat te zggen klinken en zijn niet Vlaams, maar even talrijk als de terrasjes in Antwerpen! Wat niet kon waren namen die volslagen onbekend waren, als je dan niet zelf kon aantonen waar die nAam vandaan kwam werd er geweigerd, Vlaams had er niets mee te maken...
Plaats reactie