Charlois (R'dam) wil hoofddoekverbod balie

sprot

Berichtdoor sprot » Vr Feb 18, 2005 12:46 pm

In Rotterdam wil deelgemeente Charlois een verbod op het dragen van een hoofddoek voor baliemedewerkers. De deelgemeente wil de hoofddoekjes verbieden omdat ze ''de vereiste onafhankelijkheid en neutraliteit van de overheid in gevaar brengen'. Verder meent Charlois dat de doek ''voor veel mensen symbool staat voor een leefwijze, cultuur of gedachtegoed die niet strookt met de Nederlandse waarden en normen''.

Charlois wil niet alleen een verbod instellen voor baliemedewerkers, maar ook voor andere ambtenaren die de deelgemeente naar buiten toe moeten vertegenwoordigen. Voor andere functies is een hoofddoek geen bezwaar.

Het dagelijks bestuur van de deelgemeente wil van het college van burgemeester en wethouders van Rotterdam weten of een verbod toegestaan is. Nu is het beleid enkel dat het niet gewenst is, maar niet verboden. Charlois is een deelraad waar de PvdA de ruime meerderheid heeft.
Soms denk ik juist,soms denk ik fout,maar ik dénk tenminste
Dubitando ad Veritatem pervenimus (Cicero)
Sapere aude!
In het 'Huis van de Vrede' is het steeds Oorlog.

unholy

Berichtdoor unholy » Vr Feb 18, 2005 12:59 pm

Het is denk ik niet meer dan normaal dat een werkgever eisen aan de kleding stelt. Vrijwel iedereen heeft hiermee te maken, dat kan soms erg vervelend zijn.....

Ik denk dat het goed is dat de overheid ook eisen stelt aan de kleding van de werknemers(sters), ik denk dat het goed is dat de overheid een grens stelt bij het uitdragen van je geloof, maar ook politieke overtuiging, als je in bepaalde publieke functies werkt. Dit moet dan wel voor iedere gelovige gelden. Als het voor moslims geld dan ook voor andere geloven / mensen.

Het principe moet wel zijn dat de seculiere samenleving hiermee wordt gediend, en geen hetse wordt tegen alles wat verdacht is.

Sjeng

Re: Charlois (R'dam) wil hoofddoekverbod balie

Berichtdoor Sjeng » Vr Feb 18, 2005 3:00 pm

sprot schreef:Charlois (R'dam) wil hoofddoekverbod balie

In Rotterdam wil deelgemeente Charlois een verbod op het dragen van een hoofddoek voor baliemedewerkers. De deelgemeente wil de hoofddoekjes verbieden omdat ze ''de vereiste onafhankelijkheid en neutraliteit van de overheid in gevaar brengen'. Verder meent Charlois dat de doek ''voor veel mensen symbool staat voor een leefwijze, cultuur of gedachtegoed die niet strookt met de Nederlandse waarden en normen''.

Charlois wil niet alleen een verbod instellen voor baliemedewerkers, maar ook voor andere ambtenaren die de deelgemeente naar buiten toe moeten vertegenwoordigen. Voor andere functies is een hoofddoek geen bezwaar.

Het dagelijks bestuur van de deelgemeente wil van het college van burgemeester en wethouders van Rotterdam weten of een verbod toegestaan is. Nu is het beleid enkel dat het niet gewenst is, maar niet verboden. Charlois is een deelraad waar de PvdA de ruime meerderheid heeft.

Goed initiatief. We moeten inderdaad de moslimvrouwen zo veel als het maar mogelijk is, beschermen tegen de achterlijke islam-ideologie.

Terug naar “Nederland”